بیماری های مقعد

درمان هموروئید با روغن زیتون چگونه انجام می شود؟

درمان هموروئید با روغن زیتون چگونه انجام می شود

زیتون به عنوان یک روغن طبیعی دارای چندین خاصیت دارویی است. درمان هموروئید با روغن زیتون یکی از گزینه های پیشنهادی برای برطرف کردن علائم هموروئید یا همان بواسیر است. تجارب طب سنتی و همچنین برخی از تحقیقات پزشکی استفاده از روغن زیتون برای درمان هموروئید را به تنهایی و یا به صورت مخلوط با سایر مواد مفید و موثر می دانند. ما امروز به نحوه درمان هموروئید با روغن زیتون و چگونگی اثر آن بر بیماری بواسیر می پردازیم.

درمان هموروئید با روغن زیتون

مطرح شدن موضوع درمان هموروئید با روغن زیتون به دلیل وجود برخی خواص دارویی روغن زیتون است که می توانند در کنترل علائم بیماری هموروئید مفید باشند.  از جمله خواص این درمان گیاهی هموروئید:

  • روغن زیتون به دفع راحت تر مدفوع کمک می کند. در نتیجه می تواند فشاری که هنگام دفع بر دیواره رکتوم وارد می شود را کاهش دهد.
  • روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی است. به همین دلیل می تواند در تسکین علائمی مانند درد و خارش تا حدی موثر باشد. همچنین با کاهش التهاب احتمال آسیب بافتی ناشی از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی نیز کم تر می شود.
  • نشان داده شده است که برخی از اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون می توانند به تنظیم حرکات روده کمک کنند. در نتیجه در جلوگیری از بروز و درمان یبوست موثر هستند. یبوست می تواند هم عامل ایجاد بیماری هموروئید باشد و هم اینکه مانع درمان موثر آن شود.

نحوه درمان هموروئید با روغن زیتون

بهتر است درمان هموروئید با روغن زیتون هم به طور موضعی و هم خوراکی انجام شود. در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم:

استعمال موضعی روغن زیتون

درمان هموروئید با روغن زیتون می تواند با استعمال موضعی این روغن صورت گیرد. براساس نتایج حاصل از مطالعات علمی می توان برای افزایش تاثیر دارویی روغن زیتون، آن را با موادی چون عسل و موم ترکیب نمود. در مطالعه که در سال 2006 روی بیماران مبتلا به هموروئید داخلی درجه 1، 2 و 3 انجام گرفت ثابت شد که استعمال موضعی ترکیب روغن زیتون، موم و عسل می تواند بعد از 1 تا 3 هفته برای 2 نوبت در روز، موجب کاهش قابل توجه درد، خارش و خونریزی بیماران شود.

همچنین این ترکیب توانسته بود نیاز به جراحی 2 نفر از 15 بیمار مبتلا به هموروئید درجه سه را برطرف نماید. مطالعه دیگری که در سال 2023 با ترکیب روغن زیتون و عسل انجام گرفت نتایج مشابهی را نشان داد.

مصرف خوراکی روغن زیتون

کمک به درمان هموروئید با روغن زیتون می تواند با خاصیت ملین کنندگی این روغن صورت گیرد. همانطور که گفتیم یبوست نقش مهمی در ایجاد هموروئید و همچنین عود آن دارد. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون می تواند در نرم شدن و دفع راحت تر مدفوع کمک زیادی کند.

البته مطالعات علمی خواص دیگری غیر از ضد یبوست بودن برای روغن زیتون نیز ذکر کرده اند مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به سلامتی ماهیچه قلب و تامین امگا3 اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مصرف روزانه بیش از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون می تواند تاثیر منفی بر سلامتی شما داشته باشد.

گاها مصرف خوراکی روغن زیتون بعد از انجام عمل جراحی هموروئید نیز توصیه می شود. اغلب بیماران بعد از جراحی و حتی لیزر به دلیل کم تحرکی دچار یبوست می شوند. به همین دلیل اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی می تواند به نرم کار کردن شکم بعد از جراحی کمک کند.

چند نکته در مورد درمان هموروئید با روغن زیتون

برای نتیجه بخش بودن درمان هموروئید با روغن زیتون باید موارد دیگری مانند افزایش فعالیت بدنی، رعایت بهداشت مقعد، تنظیم رژیم غذایی (مصرف سبزیجات و میوه کافی)، نوشیدن بیشتر مایعات نیز مد نظر قرار گیرد. به علاوه برای درمان موارد بازگشتی و شدید هموروئید درمان های پزشکی تخصصی (مانند جراحی و لیزر هموروئید ) نیاز است و صرفا با درمان های خانگی نمی توان آن را برطرف نمود.

همچنین کیفیت روغن و تمیزی (آلوده نبودن) آن برای تاثیر گذاشتن در درمان هموروئید حیاتی است. در غیر این صورت می تواند نتیجه عکس داشته و وضعیت بیماری را بدتر نماید.

سخن آخر

درمان هموروئید با روغن زیتون می تواند برای موارد خفیف تا متوسط این بیماری با رعایت سایر نکات (مانند تغییر سبک زندگی) موثر باشد. این روغن طبیعی دارای خواص دارویی چون ملین کنندگی، افزایش خاصیت کشسانی دیواره مقعد و ضد التهابی است که همگی در روند درمان هموروئید مفید هستند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *