بیماری های مقعد

درمان یبوست و پاکسازی روده

درمان یبوست و پاکسازی روده

یبوست یکی از شایعترین بیماریهای دستگاه گوارش است و اکثر افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار به این بیماری مبتلا می شوند. با این حال، برای یک چهارم مردم این بیماری یک مزاحمت جزئی است و نیازی به درمان یبوست به طور جدی ندارند. درمان سریع یبوست استفاده از شربت ملین می باشد. اما، یبوست همچنین می تواند مزمن و شدید باشد و تاثیرنامطلوبی بر کیفیت زندگی بیماران بگذارد. بسیاری از بیماران در سکوت رنج می برند و سعی می کنند خود درمانی کنند با این حال روشهای متنوعی برای درمان یبوست وجود دارد که با توجه به نوع یبوست می تواند کمک کننده باشد. برخی بیماران نیز ممکن است در حدی دچار یبوست باشند که نتوانند اجابت مزاج را به طور روزانه انجام دهند. این گروه از بیماران که روزهای متوالی است عمل دفع مدفوع نداشته اند نیازمند پاکسازی روده و تنقیه می باشند.

دانستن تفاوت بین انواع یبوست مهم است، زیرا تعیین کننده استراتژی مناسب برای مدیریت و درمان یبوست و پاکسازی روده است. یبوست بر اساس علت بروز آن به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شود که رویکرد های درمانی متفاوتی دارند. با درمان یبوست و پاکسازی روده از بروز بیماری های هموروئید و شقاق جلوگیری کنید.

یبوست اولیه چیست ( primary constipation )

نوع اولیه یبوست که به آن یبوست ایدیوپاتیک نیز می گویند از نقص ذاتی عملکرد روده بزرگ یا سوء عملکرد فرآیند اجابت مزاج ناشی می شود. اگر بیمار سابقه هیچ گونه بیماری زمینه ای دیگری نداشته باشد و هیچ دلیل آشکار یا مشخصی برای یبوست وجود نداشته باشد آن را یبوست اولیه می نامند که با توجه به پاتوفیزیولوژی، می تواند به سه نوع اختلال اجابت مزاج عملکردی، یبوست با کندی عبور (STC) و سندرم روده تحریک پذیر با یبوست غالب IBS-C) ) تقسیم بندی شود. درمان یبوست اولیه اغلب با مکمل های فیبر و یا ملین ها شروع می شود. اگر درمان یبوست موفقیت آمیز باشد، به طور کلی دیگر به هیچ اقدام بعدی نیازی نیست.

درمان یبوست مزمن

روش های درمان یبوست اولیه و پاکسازی روده

تحرک و فعالیت بدنی

سطح پایین فعالیت بدنی با یبوست مزمن مرتبط است. تحقیقات نشان داده که ورزش کردن با شدت متوسط ​​تا شدید (20-60 دقیقه، 3-5 روز در هفته) باعث بهبود علائم و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به یبوست اولیه می شود. همچنین حرکات دودی روده ای با دویدن بیشتر می شود.

رژیم غذایی حاوی فیبر

غذاهای سرشار از فیبر اولین راهکار برای مدیریت و درمان یبوست خفیف تا متوسط است زیرا علاوه بر اینکه اجرای آن آسان است، هزینه کمی دارد و عوارض جانبی خاصی هم ندارد. انواع مواد غذایی فیبر دار شامل مواد نشاسته ای، جو دوسر، سبوس گندم، میوه ها و سبزیجات می باشند. در بیمارانی که دچار کندی حرکات روده یا اختلالات مدفوع و یبوست شدید هستند، توصیه می شود قبل از شروع افزایش فیبر در رژیم غذایی، برای جلوگیری از گرفتگی و درد شکم ملین های اسمزی استفاده کنند. غذای حاوی فیبر بالا به پاکسازی اولیه روده نیز کمک می کند.

مکمل های فیبری

مصرف مکمل های فیبر خوراکی که باعث افزایش حجم و نرم شدن مدفوع می شوند نیز یکی دیگر از روش های درمان یبوست است. مکمل های فیبر شامل پسیلیوم، پلی کربوپیل کلسیم، متیل سلولوز و سبوس هستند. هنگام استفاده از این مکملهای غذایی، مایعات کافی مصرف شود.

نمک های منیزیم

به دلیل قیمت پایین و در دسترس بودن، برای یبوست خفیف تا متوسط ​​بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. نمکهای منیزیم به عنوان داروی ضد اسید و ملین (تری سیلیکات منیزیم، هیدروکسید منیزیم) و یا معمولاً در ترکیب با نمک آلومینیوم ) هیدروکسید آلومینیوم ( استفاده می شوند.

هیدروکسید منیزیم منجر به افزایش قابل توجهی در حرکات روده، نرم شدن قوام مدفوع و درمان یبوست و پاکسازی روده می شود. شربت موسوم به آلومینیوم ام جی اس علاوه بر ترکیبات هیدروکسید منیزیوم و هیدروکسید آلومینیوم حاوی سایمتیکون نیز می باشد که داروی برطرف کننده نفخ و گاز معده است. با اینحال بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی و یا بیماری عصبی عضلانی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک از این دسته داروهای منیزیم دار استفاده کنند زیرا احتمال بروز عوارض هایپر منیزیمی (افزایش منیزیوم در جریان خون) در آنها وجود دارد.

کربوهیدرات های غیر قابل جذب

کربوهیدرات های غیر قابل جذب مانند سوربیتول و لاکتولوز که جزو ملین های هایپر اسمولار (افزایش دهنده خاصیت جذب آب از بافت های اطراف به داخل روده) هستند، بدون تغییر و بدون اینکه هضم شوند از کولون عبور می کنند و توسط باکتری های روده بزرگ به اسیدهای لاکتیک، استیک و فرمیک متابولیزه می شوند و دی اکسید کربن آزاد می کنند. این اسیدهای آلی با وزن مولکولی کم، مایع داخل روده را از نظر اسمزی افزایش می دهند که همین به نوبه خود باعث نرم شدن مدفوع و درمان یبوست می شود.

یبوست و تنقیه

پاکسازی روده با روش تنقیه

برخی بیماران مبتلا به یبوست مزمن ممکن است چند روز متوالی موفق به دفع مدفوع نشوند. در این وضعیت بیمار نباید برای دفع مدفوع زور بزند و بهتر است از روش تنقیه برای پاکسازی روده کمک بگیرد. در روش تنقیه از یک پرستار یا بهیار باتجربه کمک بگیرید تا به بافت روده و مقعد آسیبی وارد نشود. بعد از تنقیه نیز مراقبت های لازم جهت جلوگیری و درمان یبوست را انجام دهید. در صورتی که بیمار بیش از اندازه برای عمل دفع زور بزند با خارج شدن مدفوع سخت معمولا دچار زخم و شقاق مقعد می شود. در برخی مواقع دیده شده که التهاب مقعدی بعد از یک اجابت مزاج سخت بروز می کند و آبسه مقعدی نیز بروز می کند. تنقیه یا انما از بروز این بیماری ها جلوگیری می کند. دقت کنید که انجام انما به دفعات و به طور غیر اصولی عوارضی را به دنبال دارد. بنابراین از این روش بدون مشورت پزشک و متخصص استفاده نکنید.

درمان یبوست در کودکان

برخی کودکان ممکن است به درمان های اولیه ذکر شده در بالا جواب ندهند. بروز هموروئید در کودکان و شقاق در کودکان بر اثر یبوست درمان نشده بسیار شایع است. در یک مطالعه که از سال 78 تا 86 بر روی کودکان دچار یبوست مزمن انجام شده است نتایج امیدبخشی حاصل شده است. این کودکان تحت نظر متخصص اطفال کلیه درمان های مربوط به تغییر رژیم غذایی، مصرف ملین، بیوفیدبک و رفتار درمانی را گذرانده بودند و در نهایت به درمان یبوست دست نیافته بودند. درمان نهایی یبوست که برای این کودکان در نظر گرفته شد یک روش جراحی موسوم به آنورکتال ميکتومي بود. بعد از انجام این جراحی برای 54 کودک بین 2 تا 12 سال حدود 65 درصد با تغییر رژیم غذایی به درمان یبوست دست یافتند. بنابراین بیش از نیمی از کودکان با يبوست مزمن مقاوم به درمان هاي رايج از این روش جراحی سود می برند. 35 درصد باقی مانده نیز با روش های تکمیلی پیشرفته تر مثل تنقیه و بیوفیدبک می توانند از جراحی آنورکتال میکتومی سود ببرند.

لینک مقاله : درمان يبوست مزمن ايديوپاتيک اطفال با ميکتومي آنورکتال

سوالات متداول درمان یبوست و پاکسازی روده

1-مکمل غذایی مناسب برای درمان یبوست و پاکسازی روده چیست؟

پروبیوتیک ها به عنوان میکروارگانیسم های زنده هستند که می توانند باعث افزایش دفعات دفع و قوام مدفوع شوند و در درمان یبوست و پاکسازی روده موثر می باشند. اما در موارد یبوست مزمن و شدید، پروبیوتیک ها را باید همزمان با سایر مکمل های فیبر و دارو مصرف کرد.

2-روش های جراحی برای درمان یبوست در چه صورت انجام می شود؟

برای بیماران مبتلا به یبوست شدید و مزمن که مقاوم به درمان هستند و با هیچ روش درمانی دیگری یبوست آنها برطرف نمی شود خارج کردن قسمتهایی از روده بزرگ انجام می شود. برای مثال عمل کولکتومی و عمل جراحی لاپاراسكوپی می تواند مفید باشد.

3-یبوست ثانویه چیست؟

یبوست ثانویه به دلیل سایر بیماریهای زمینه ای مانند بیماری های عصبی، متابولیکی و غدد درون ریز اتفاق می افتد و همچنین برخی از دارو ها نیز باعث بروز یبوست ثانویه می شوند.

4-چه داروهایی باعث بروز یبوست ثانویه می شوند؟

داروهای ضد تشنج صرع، داروهای ادرار آور، ضد فشار خون، ضد افسردگی، مکمل های آهن، داروهای مسدود کننده کانال کلسیم و سایر داروهای قلبی، داروهای مورفین، کدئین و سایر داروهای ضد درد، برخی از آنتی اسیدها و برخی از داروهای سرماخوردگی و سرفه که حاوی دکسترومتورفان هستند.

5-برای درمان یبوست در نوزاد از چه روش هایی استفاده می شود؟

ملین ها برای برطرف کردن یبوست در نوزادان مفید هستند اما با توجه به اینکه تعریف یبوست در نوزادان با بزرگسالان متفاوت است باید با مشورت پزشک از داروهای ضد یبوست برای نوزاد استفاده کنید. افزایش آب مصرفی نوزاد نیز از اصول اولیه درمان یبوست نوزادان است.

6-بهترین درمان یبوست در دوران بارداری چیست؟

یبوست یکی از شایعترین مشکلات در مادران باردار است اما همیشه درمان های خانگی و افزایش فیبر در رژیم غذایی بی خطر ترین راه برای برطرف کردن آن می باشد. شربت منیزیم می تواند در صورت تجویز پزشک و با احتیاط مصرف شود.

7-آیا یبوست به روده آسیب میزند؟

یبوست خفیف و اولیه اگر به موقع پی گیری شود آسیبی به بافت روده و مقعد نمی رساند. اما اگر یبوست مزمن شود بیمار دچار هموروئید، شقاق ، فیستول و بی اختیاری و نشت مدفوع می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

144 دیدگاه برای “درمان یبوست و پاکسازی روده

  1. Avatar photoمهناز پویندجو گفت:

    سلام خانم دکترشب شما بخیر من ۳ هفته ای هست که بیماری کرونا گرفتم هفته قبل بخاطر شدت بیماریم رفتم دکتر و یک سری دارو بهم داد ولی بدنم بعد از ۲-۳ روز به داروها واکنش نشان داد اول زبانم پر آفت شد وبعد بلافاصله ترشحات این آفت ها روی مقعدم تأثیر گذاشت و شروع به زخم شدن از داخل کرد طوری که موقع دستشویی رفتن سوزش زیادی دارم وبرام خیلی عذاب آور هست الان یک هفته ای هست که از هیچ داروی استفاده نمیکنم و پرهیز کامل از تمام مواد غذایی که باعث تحریک و سوزش بیشتر میشن رو کنار گذاشتم ولی هنوز خوب نشده لطفا راهنمایی کنید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام آب و آبمیوه زیاد میل کنید و برای گرفتن دارو از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت داروی مناسب برای شما تجویز خواهد شد. سلامت باشید

      1. Avatar photoمریم گفت:

        پسرم
        ۱۳سالشه
        روز چهارشنبه شب
        گلاب ب روتون رفت دسشویی
        بعددیدیم طولانی شده
        گفتم چرا نمیای بیرون گفت نمیتونم دسشویی کنم،قبض شدم
        خلاصه بهش انجیر دادم که بتونه کارشو انجام بده
        فرداش بازم گفت نمیتونم،با خوراکی هم راه نیفتاد
        شیافت براش گذاشتم
        بازم گفت نمیتونم
        بعدم بعد هر بار دسشویی خیییلی بو بد میگیره
        بردیمش دکتر ،براش دارو و شربت نوشتن بازم هیچ
        دلشو میگیره و میگه نمیتونم نگهش دارم
        یه حالت اسهال ازش میاد هرچی ام زور میزنه بازم هیچ
        دوباره بردیمش دکتر یه سری دارو دیگه بهش دادن
        بازم هیچ کدومش خوب نشد،نمیتونه هم خودشو نگه داره
        نمیتونه دسشویی کنه
        امروز دوباره بردمش دکتر گفت روده اش عفونت کرده
        بهش دارو داده
        ولی همش یا میخوابه،غذا هم دلش نمیکشه،بیحال هم شده
        همشم حالت دسشویی داره و یه ذره آب مث اسهال ازش میادو نمیتونه کاری کنه
        میخواسم ببینم شکا راه حلی یا درمانی دارین براش

        1. سلام طبق دستور پزشک معالج عمل کنید. اگر طی 3 روز آینده بهبودی حاصل نشد از مطب وقت ویزیت بگیرید.

          1. Avatar photoمهناز رضایی گفت:

            سلام من یبوست شدید دارم راههای مختلف را امتحان کردم داروهای مختلف گیاهی وشیمیایی مصرف کرده ام مراحل درمان بیوفیدبک رفتم باز تاثیری نداشته است لطفا راه درنان را راهنمایی بفرمایید

          2. میزان فعالیت روزانه را افزایش دهید اگر در ناحیه دچار هموروئید و شقاق باشید بیماری شما تشدید می شود. اگر دچار سندرم دفع سخت باشید روش درمان با یبوست تفاوت دارد. حتما تا بهبودی کامل تحت نظر متخصص باشید.

    2. Avatar photoنوروزی گفت:

      سلام خانم‌ دکترازچه طریقی میشه ویزیت آنلاین شد؟؟

      1. با مطب تماس تلفنی یا واتساپ داشته باشید که هماهنگی های لازم برای ویزیت آنلاین انجام شود.

  2. Avatar photoشیوا گفت:

    سلام خانم دکتر وقت شما بخیر،من حدود ۶ماهه که عمل بواسیر انجام دادم اما هنوز هنگام دفع حالت عادی ندارم ومرتب ناحیه مقعدم زخم میشود و دردناک است.پزشکی که منو عمل کرده میگه مشکلی از نظر عمل نداری.درضمن ملین که مصرف میکردم روز ۶ قرص بود که به روزی۱ قرص کاهش دادم.ورودهام عادت نکرده.بنظر شما ملین رو بیشتر کنم.ممنونم از راهنمایی شما

    1. سلام بله با تعداد و میزان مصرف ملین ها بازی کنید تا متوجه شوید که چقدر ملین برای جلوگیری از یبوست نیاز دارید. با توجه به اوضاع کرونا و قرنطینه تحرک افراد بسیار کاهش پیدا کرده است. یک برنامه منظم برای پیاده روی بگذارید تا تحرک روده ها سریعتر به حالت عادی بازگردد. اگر زخم دارید حتما از جراح خود بخواهید که یک پماد مناسب برای شما تجویز کنند تا دچار تنگی مقعد و اسپاسم و شقاق نشوید.

    2. Avatar photoعلی دیر گفت:

      سلام من دچار یبوست شدید هستم در هفته فقط دوبار به سرویس بهداشتی میروم و الان باید چیکار کنم شکمم روان بشه؟

      1. سلام علاوه بر این که باید به یک جراح مراجعه کنید تا وضعیت مقعد شما را بررسی کنند. از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی پرفیبر بگیرید. قبل از غذا خوردن به دستشویی بروید تا روده های شما به این وضعیت عادت کنید. فعالیت روزانه خود را افزایش دهید و روزانه 10 لیوان آب میل کنید.

  3. Avatar photoوجیهه سادات گفت:

    سلام خسته نباشید خانوم دکتر عزیز.من حدود یک ماه پیش عمل فتق ناف داشتم و موقعی ایی خواستم برم بخیمو بکشم دیدم کنار مقعدم یه چیز سفته و درد میکنه رفتم پیش متخصصم فرستادن سونوگرافی گفتن ابسه مقعدیه و بخاطر شرایطی که داشتم‌نمیتونستم عمل کنم الان قیمت ابسه کوچکتر شده آیا با دارو رفع میشه چون بشدت از عمل میترسم طوری که تو اتاق عمل غش میکنم.ایا خوب میشه بدون عمل با دارو های شیمیایی و گیاهی؟توروخدا راهنماییم کنید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام از مطب من یا یک متخصص جراحی و لیزر ماهر وقت ویزیت بگیرید. اگر لازم باشد به طور سرپایی تخلیه می شود و دارو تجویز می شود. اما اگر متخصص تشخیص دهد لازم است در کلینیک با لیزر پرتوان تخلیه شود. توصیه می کنم برای درمان و تخلیه آبسه مقعدی از روش های سنتی و جراحی با تیغ و کوتر استفاده نکنید.

  4. Avatar photoوجیهه سادات گفت:

    سلام خدمت شما دکتر گرامی.ممنون از پاسخگوییتون.من شهرستان هستم و اینجا اصلا لیزر انجام نمیدن.راهی بجز عمل نداره؟هزینشو تقریبی لطف میکنید بهم بگین؟

  5. Avatar photoرضا گفت:

    سلام وقت بخیر من مشکل یبوست ناشی از دارو ومورفین دارم سه روز یک بار بسختی میتونم دستشویی برم و خشک وسخته چکارکنم ممنونم

    1. سلام به یک متخصص گوارش و متخصص تغذیه مراجعه کنید. انجام توصیه های بالا از جمله رژیم غذایی مناسب و نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید.

    2. Avatar photoبابایی گفت:

      سلام خانوم‌دکتر پدر بنده یبوست دارن الان‌۲ روزه دکتر شربت ماکسمل منیزیم هیدروکساید داده تازه امروز صب ی قاشق خورده ولی هنوز معدش کار نکرده لطفا راهنمایی کنید ممنونم

      1. سلام اگر بیماری بیش از 3 روز است که اجابت مزاج نداشته است نباید زور بزند و برای اجابت مزاج به مقعد فشار وارد کند. بهتر است از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای عمل تنقیه کمک بگیرید. شربت ملین را هم همچنان استفاده کنند تا یبوست رفع شود.

  6. Avatar photoهایما گفت:

    با سلام خدمت خانم دکتر عزیز
    خداوند به شما خیر فراوان بدهد
    میشه بفرمائید که یبوست واقعا چیست و از کجا بفهمیم یبوست داریم مثلا من روزی یه بار اجابت مزاج دارم اگه دو روز شود یبوست است؟ توضیح بیشتر بدهید ممنون می شوم

    1. سلام از دعای خیر شما سپاسگزارم. اگر مدفوع سفت و خشک باشد و بیمار به زحمت عمل دفع مدفوع را انجام دهد می گوییم که دچار یبوست شده است. سلامت باشید. مدفوع باید نرم و حجیم باشد و به راحتی دفع شود. مدفوع آبکی و شل هم نشانه اسهال است که به اندازه یبوست خطرناک است.

  7. Avatar photoمهناز گفت:

    با سلام خدمت خانم دکتر عزیز
    پدرم بیماری پارکینسون داره هر هفته مشکل یبوست میگیره اما الان دو روز خیلی شدید یبوست گرفتن روغن کرچک و زیتون دادیم اما هیچ تاثیری نداره.ممنون میشم راهنمایی کنید چه دارویی تاثیر بخشه؟

    1. سلام علت یبوست باید توسط متخصص تعیین گردد تا بتوان داروی مناسب تجویز کرد.

  8. Avatar photoسمانه گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز من یکساله که یبوست دارم دکتر رفتم عکس وکلون اسکوپی همه رو انجام دادم تنبلی روده تشخیص دادن حالا آیا درمان داره بادارو درمان میشه واینکه یبوست من براثر مصرف قرص بی 2بود که ترکش کردم یبوست گرفتم لطفا رهنمایی کنید ممنونم

    1. سلام به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. اگر مشکل شما با تغییر رژیم غذایی و افزایش تحرک بهبود پیدا نکرد از متخصص دارو دریافت کنید.

  9. Avatar photoداوود گفت:

    سلام خانوم دکترمن حدودایک سال پیش ازمشروبات الکی استفاده کردم ۲۰دقیقه بعدش رفتم قهوه خوردم صبح که ازخواب پاشدم معدم که کارنمیکنه هیچ یه سوزشی درمقعده ماافتاده موقعه دستشویی یه چیزابکی قبل مدفوع بیرون میادچن باری هم دکتررفتموهیچ به هیچ اصن داروهااثرنمیکردودردمنونمیفهمیدن تاالان من این مشکلودارم یهوخوب میشه چن روزبعددوباره به همین حالت تااالان یک ساله که من این مشکلودارم خواهش میکنم راهنمایی کنیید

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه و تشخیص بیماری روش درمان مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد.

  10. Avatar photoدلنیا فرجی گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز خسته نباشید
    من حدود دو هفته ست کرونا گرفتم دکتر برام داروهای ناپروکسن و متروماکس و ایروکاست تجویز کرده بود با مصرف این داروها بعد چن دفعه بدنم بشدت واکنش نشان داد و باعث درد و استفراغ و حالت تهوع شدید شدن بشدت حالت تهوع و استفراغ دارم دفع مدفوع ندارم و برام اسون نیست باید از ملین ها استفاده کنم تا راحت مدفوعمو دفع کنم این امر خیلی بهم فشار اورده گاهی وقتا احساس گرسنگی دارم غذا میخورم ولی بعد باعث درد معده و سوزش دارم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام از پزشک معالج خود بخواهید که داروهای شما را تغییر بدهند. مصرف غذاهای یبوست زا مثل هویج را به حداقل برسانید و مصرف خوراکی های ملین را افزایش دهید. غذاهای پرفیبر یا مکمل فیبر مصرف کنید. آب و آبمیوه زیاد بنوشید. بعد از منفی شدن تست کرونا از مطب وقت ویزیت بگیرید تا برای شما داروی مناسب تجویز شود. سعی کنید از شیاف استفاده نکنید که به بافت مقعد آسیب نرسد.

  11. Avatar photoدلنیا فرجی گفت:

    ناگفته نماند سرفه هم دارم وقتی بشدت سرفه میکنم محتویات داخل معده به مری میاد و بعد استفراغم شروع میشه دارو اصلا نمیتونم مصرف کنم ولی با شربت راحتترم

    1. بعد از خوردن غذا بلافاصله نخوابید و نیمه خوابیده با چند بالش در زیر سر دراز بکشید.

  12. Avatar photoفاطمه صادق پور گفت:

    سلام. من یه مدتی یبوست شدید داشتم دکتر برام سیلاکس تجویز کرد.. الان دیگه بدون سیلاکس نمیتونم دفع کنم.
    4 تا سیلاکس باید بخورم تا بتونم دفع کنم. نمیدونم دیگه بابد چیکار کنم..
    همه ی غذا های ملین رو مصرف کردم ولی جواب نمیده
    نظر شما چیه.. چیکار کنم

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  13. Avatar photoگندم گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر، ببخشید من 29سالمه و مجرد، من یبوست دارم که هر هفته یک بار یه قطره خون قرمز بعد اجابت مزاج ازم خارج میشه و سوزش دارم، به طور تخصصی پیگیر شدم، کولونوسکوپی و بیوپسی از روده هم شدم و هیچ مشکلی نداشتم و از نظر تیروئیدهم مشکلی ندارم و کلی آزمایش دیگه دیگه و دکتر گفتن هموروئید هم نداری شقاق جزئی داری ، ولی هنوز گهگاه همون سوزش و خون را دارم نمیدونم چیکار کنم دکترم گفت دیگه با مربوط نمیشه، به نظرتون باید برم پیش جراح؟! از جراحی هم میترسم که اوضاعم بدتر بشه.

    1. سلام با توجه به توضیحات شما احتمالا مشکل شما فقط شقاق مقعدی است. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز می کنم.

  14. Avatar photoحسبن جعفری گفت:

    سلام من چند وقتیه معدم کار نمیکنه و دفع خیلی کی دارم البته نه شکمم در میکنه و تهوع و سرد درد و دلپیچه ندارم امکان داره یبوست باشه

    1. سلام بله شما دچار یبوست شده اید و اگر با تغییر رژیم غذایی بهبود نیافتید حتما به یک متخصص مراجعه بفرمایید.

  15. Avatar photoدینا دهقانی گفت:

    سلام خانم دکتر من ۱۳ سالمه از بچه گی مشکل یبوست داشتم این مشکل تا ۹سالگی با من بود ولی بعدش بدون هیچ دارویی خوب شدم ولی سال پیش دوچار اضافه وزن شدید شدم منی که از ۳۵کیلو تکون نمیخوردم شدم ۵۱ کیلو و دوچار یبوست شدم ماهی یک دفعه به مدت ۱۰ روز از شدت درد به هیچ درسیم نمی تونم برسم لطفا کمک کنید

    1. سلام از متخصص تغذیه مطب وقت ویزیت بگیرید. هر روز 12 عدد میوه میل کنید و تحرک خود را افزایش دهید. برای دفع مدفوع زور نزنید و هر روز نیم ساعت قبل از غذا به توالت بروید تا روده های شما به این وضعیت عادت کنند و دفع مدفوع منظم روزانه داشته باشید.

  16. Avatar photoرحمن گفت:

    سلام خدمت خانم دکتر
    من متاسفانه از ناحیه معده احساس درد و ناراحتی می کنم .دوبار پزشک مراجعه کردم چندتا دارو از جمله مترونیدازول ، پنتوپرازول ، و سی لاکس، و یک قرص عفونت برام نوشتند که هیچ تاثیری بر معده نداشتند . علایم.از قبیل درد شکم. دل پیچه .سفت شدن شکم .احساس ناراحتی در ناحیه رود و مقعد با خارش شدید دارم .از خوردن غذاهای چربی و لبنی در شام شدیدا پرهیز می کنم .موقع استراحت وخواب دردم بیشتر میشه .بعد از ابتلا به کرونا به چنین عارضه ای دچار شدم .نزدیک به پنج ماهه این وضعیت رو دارم .از یه طرف نگران هموروئید بودم علایم خونریزی و برون زدگی گوشت ندارم .برای تسکین خارش پماد و شاف استفاده کردم اونم موثر نبوده‌. خواهش میکنم موثرترین دارو برای رفع خارش روده و مقعد و نیز عارضه ای که به ان دچارشدم چی هست ؟ باتشکر

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. بدون معاینه نمی توان دارو تجویز کرد.

  17. Avatar photoپریا گفت:

    سلام باردارم ۳۳ هفته یبوست شدید دارم چیکار کنم

    1. از یک پرستار یا بهیار باتجربه و ماهر برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرید. رژیم غذایی مناسب داشته باشید و تحت نظر متخصص باشید. از زور زدن برای دفع مدفوع به شدت خودداری کنید و روزانه 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  18. Avatar photoElmome گفت:

    سلام ببخشید من نزدیک یک سال میشه که به یبوست دچار هستم ، هر روشیو امتحان کردم جواب نداد تا اینکه قرص سنا مصرف کردم و روده ام تخلیه شد و الان به یبوست مزمن دچارم به طوری که حتی سنا هم اثری نداره من باید چیکار کنم ؟

    1. از خوددرمانی پرهیز کنید و به متخصص مراجعه کنید. اصلاح تغذیه و افزایش فعالیت بدنی نیز بسیار مهم و موثر است.

  19. Avatar photoفرزاد گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید یک هفته است که عمل بواسیر و فیشر انجام دادم و یبوست هم داشتم الان وفتی میرم دستشویی مدفوم یکم شل هست ولی باید بشینم و زور بزنم و این که دکترم یه شربت و چند تا قرص بهم داده و هر روز ۲ تا چهار بار میرم دست شویی ولی باید زور بزنم و مدفوم بهم خیلی فشار نمیاره ک دفع انجام بدم قبلا حدودا یک سال پیش مدفوم خیلی بهم فشار میاورد برای دفع ولی الان اصلا فشار نمیاره لطفا کمکم کنید

    1. سلام احتمالا به دلیل یبوست مزمن قبلی دچار زخم و شقاق در ناحیه مقعد شده اید و حالا با این که یبوست ندارید دچار دفع سخت می باشید. مراقب باشید که نه یبوست بگیرید و نه اسهال و از یک متخصص نیز داروی مناسب دریافت کنید. هر روز 10 دقیقه در لگن آب گرم نیز بنشینید.

  20. Avatar photoعسل گفت:

    سلام مریم جان ،مشکل پسر شما حل شد؟ اگه حل شد لطفا میگید چطوری حل شد؟ چون منم این مشکل رو دارم هر چی هم استفاده کردم اثر نکرده،ممنون میشم جواب بدید

  21. Avatar photoس جهانبخش گفت:

    سلام خانم دکتر: من پنحاه ساله هستم وبه سندرم روده تحریک پذیر مبتلاهستم وتقریباً ماهی یکبار سراغم میاد و با دل دردشدید(معمولاًشبانه)شروع میشه وحدودنیم ساعت باید در دستسوئی بمانم وپس از دل دردخیلی زیاد و زور زدن، روده ام بصورت اسهال تخلیه میشه و این مشکل از شروع تا پایان حداکثر سه چهارساعت طول میکشه،،،اما سه روز پیش همون دل دردو گرفتم و روده ام تخلیه شد اما متأسفانه بعدازسه روز هنوز دل دردو بشدت نفخ دارم،لطفاً راهنمائی بفرمائیدکه آیا این دل دردی که این چندروزه بصورت ممتد دارم مربوط به مریضیم هست یانه؟وآیا اصلاً درمانی برای سندرم روده تحریک پذر وجود داره؟ بسیارممنون.

    1. سلام لازم است که بیماران روده تحریک پذیر تحت نظر متخصص تغذیه و گوارش باشند تا کمترین میزان علائم را تجربه کنند. با توجه به این که مدت زمان طولانی اجابت مزاج غیر طبیعی داشته اید ممکن است از ناحیه مقعد دچار بیماری هایی مثل شقاق و هموروئید هم شده باشید که اختلال در اجابت مزاج را تشدید می کند. برای درمان هموروئید و شقاق نیز می توانید از مطب من وقت ویزیت بگیرید.

  22. Avatar photoدریا گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید
    من چند ماهی میشه که بر اثر یبوست درد و خونریزی مقعدی دارم و دیروز از قرص سی لاکس استفاده کردم فقط یکی از قرصهارو خوردم الانم حالم خیلی بعده راستش بی ادبی نباشه دیروز بالا آوردم و الانم خیلی حالم بعده همش دل درد دارم احساس میکنم که میخوام بالا بیارم خیلی حالم بعده تا حالا اینطوری نشده بودم و شما بگید که چیکار کنم تا اثر این قرص از بین بره. لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم🙏

    1. سلام این قرص بسیار قوی است و اصلا مصرف بدون نسخه آن توصیه نمی شود. میوه و سبزی و آب مصرف کنید تا وضعیت شما بهتر شود.

      1. Avatar photoدریا گفت:

        خیلی ممنونم از لطف شما خانوم دکتر عزیز🌷🙏

        1. خواهش می کنم دریای عزیز

  23. Avatar photoفرزاد گفت:

    سلام خسته نباشید یک ماه پیش عمل بواسیر و شقاق انجام دادم چند روز پیش مدفوع سفت شده بود و رفتم دست شویی و زور زدم تا تونستم مدفوع رو خارج کنم دفعه ی بعد ک رفتم دست شویی اول یکم خون اومد بعد مدفوع خارج شد روز بعدش رفتم شربت منیزیم هسدروکساید گرفتم و میخورم هر روز ۳ وعده ولی تا الان ک ۳ روز میگذره موقع دفع یکم سوزش دارم وخیلی باید زور بزنم و مدفوع اصلا بهم فشار نمیاره بعد خورن غدا ۲ ساعت بعدش میرم دست شویی و زور میزنم تا مدفوع بیاد اخه میارم اگه نرم دست شویی و وایسم مدفوع خودش فشار بیاره مدفوع سفت بشه لطفا رهنمایی کنید

    1. شربت ملین را در حدی مصرف کنید که مدفوع شما نرم باشد. نه یبوست باشید و نه اسهال. بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. کار بسیار خوبی می کنید که در ساعات مشخصی برای دفع مدفوع به دستشویی مراجعه می کنید و اجازه نمی دهید که یبوست بگیرید. از آنجایی که عمل جراحی هموروئید و شقاق شما بدون لیزر انجام شده است و احتمالا با تیغ و کوتر انجام شده است تا دو ماه که زخم های شما کاملا بهبود یابد سوزش و کمی خونریزی طبیعی است. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و تا بهبودی کامل نشستن در لگن آب گرم و مصرف ملین را ادامه دهید. بعد از بهبودی کم کم شروع کنید به جایگزین کردن خوراکی های ملین به جای دارو تا روده های شما تنبل نشود و به شربت عادت نکند.

  24. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خانم دکتر من ۱۶ سالمه و حرفه ای ورزش میکنم یه روز توی سرما تمرین کردم شکمم درد گرفت الان سه روز سفته مالش هم میدم قلنج داره لطفا کمکم کنین و این اولین باره به این شکله

    1. سلام با توجه به آلودگی هوا توصیه می کنم در فضای باز ورزش نکنید و اگر طی این چند روز با استراحت هم بهتر نشدید به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. ممکن است این درد شکمی ناشی از یک بیماری گوارشی باشد که زمان شروع علائم آن با ورزش کردن شما همزمان شده باشد.

  25. Avatar photoخلیلی گفت:

    سلام خانم دکتر.من ۱۸ سالمه و ۵ روزه که دچار یبوست شدم و همش سوزش رو در مقعدم احساس میکنم.از عسل و خاکشیر و اسفناج و آب داغ هم استفاده کردم ولی نمیتونم درده موقع دستشویی کردن رو تحمل کنم.این موضوع کلا منو از پا درآوورده.چیکار کنم؟

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید که بعد از معاینه و تشخیص بیماری برای شما داروی مناسب تجویز کنم. بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و مقدار آب و فیبر مصرفی را افزایش دهید.

  26. Avatar photoفرید طاهری گفت:

    سلام من متادون مصرف میکنم به خاطر کارم خم تحرکم خیلی پایین اومده الان چند سال مشکل یبوست دارم و به غیر از دارو اصلا نمیتونم دستشویی برم و همیشه یبوست دارم فقط بعضی وقت ها تیکه های گرد حالا یا بزرگ یا کوچیک دو ماه به صورت مرتب بیزاکودیل خوردم خوب بودم بعدش دوباره برگشت.الانم ی قسمت هایی از شکم به صورت قرینه احساس بی حسی دارم.

    1. سلام به متخصص تغذیه و گوارش مراجعه کنید. مقدار آب مصرفی را افزایش دهید و مقدار فست فود، غذاهای یبوست زا و گوشت و مرغ در رژیم غذایی را کاهش دهید.

  27. Avatar photoاکبر گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر، من نفخ بسیار شدیدی دارم، چندسال قبل کولونوسکوپی دادم گفتن که بواسیر و زخم انتهای روده داری، پسیلیوم و شیاف هوروئید تجویز کردن، الان بعد چند سال بازم همینجوری شدم ، سوزش معده هم دارم ، تجویز شما چیه؟

    1. سلام علاوه بر درمان کامل هموروئید و شقاق لازم است مشکل معده و گوارش را تحت نظر یک متخصص گوارش پی گیری و درمان نمایید. توصیه می کنم تحت نظر یک متخصص تغذیه ماهر نیز باشید.

  28. Avatar photoMahla گفت:

    سلام خانم دکتر من چند روز پیش یک ماه یبوست گرفتم و خوب شدم ولی امروز دوباره یبوست گرفتم نمی‌دونم چیکار کنم مادرم میگن به خاطر اینه که آب نمی‌خوری لطفا بگین چیکار کنم

    1. Avatar photoزهرا گفت:

      سلام خب گلم آب زیاد بخور باید روزانه ۲ لیتر آب بخوری

    2. روزی 8 لیوان آب میل کنید و از متخصص تغذیه مطب من هم می توانید رژیم غذایی مناسب و پرفیبر دریافت کنید. اگر مشکلی در ناحیه مقعد وجود دارد حتما نسبت به درمان و مراجعه به متخصص اقدام نمایید.

  29. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانم دکتر من 16 سالمه و یبوست دارم قبلاً هفته ای دوبار به دستشویی میرفتم ولی الان پنج روزه که دستشوییم نمیگیره‌ سه روزه که صبحا ناشتا پودر پیدرولاکس هم میخورم ولی اصلا دستشوییم نمیاد باید چکار کنم؟

    1. برای دفع مدفوع زور نزنید و از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرید. برای درمان یبوست مزمن نیز تحت نظر متخصص تغذیه و گوارش باشید.

  30. Avatar photoفرشید گفت:

    درود دکتره نازنین،دکتر من یک هفته هست نرفتم دسشویی،فکر کنم ماله من یبوست شدید،احتمال داره سرطان روده داشته باشم؟

    1. درود بر شما. توصیه می کنم به هیچ عنوان برای دفع مدفوع زور نزنید زیرا به بافت مقعد آسیب وارد می شود و مبتلا به شقاق و هموروئید می شوید. از یک پرستار یا بهیار برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرید. معمولا یبوست بر اثر تغذیه نامناسب بروز می کند و با اصلاح رژیم غذایی می توانید این مشکل را رفع کنید. اگر با افزایش آب و فیبر غذایی و کاهش پروتئین حیوانی وضعیت یبوست شما بهبود پیدا نکرد با مراجعه به متخصص تغذیه و گوارش می توانید علل دیگر یبوست را درمان کنید.

    2. Avatar photoمهیا گفت:

      سلام وقت بخیر خانم دکتر من سه روز پیش صبح بیدار شدم حالت تهوع و استفراغ داشتم و فعلا خوب شدم و قرص های پنتوپرازول وکیلدومایسین مصرف میکنم برای معده ام چند روز هم هست که ببخشید مدفوع ام نرم و چسبنده اس و خوب دستشویی نمیکنم و سخته و قبل خوردن قرصا هم چند روزی شکمم کار نمیکرد میخواستم بدونم مشکلم چیه و چی بخورم مدفوع ام نرمو چسبنده نباشه و راحت انجام بشه

      1. این مورد نیاز به بررسی بیشتر توسط متخصص دارد. از خوددرمانی پرهیز کنید.

  31. Avatar photoشیخی گفت:

    سلام خانم دکتر من یبوست شدید دارم شاید هفته ایی یک بار دفع داشته بادفع سخت و دکترم رفتم خوب نشدم چ کار کنم خیلی رو اعصابم تغییر گذاشته بعضی اوقات دل درد دارم و خیلی ازاین موضوع نگران ام

    1. از مطب من می توانید برای بررسی وضعیت مقعد وقت بگیرید. توصیه می کنم از یک متخصص تغذیه نیز رژیم غذایی سالم و پرفیبر بگیرید. کاهش مصرف پروتئین حیوانی و جایگزینی آن با پروتئین گیاهی نیز بسیار موثر است. هر روز نیم ساعت قبل از غذا به دستشویی بروید تا روده های شما به دفع منظم روزانه عادت کند.

  32. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر ببخشین من برای یوبوست شربت انجیر‌.وشربت لاکتولوزاستفاده میکنم ولی کارای قوی نداره میخواستم لطفا یه شربت خوب بمن معرفی کنید ازشریوبوست خلاص بشم بزرگسال باشه ممنون

    1. شربت هایی که برای یبوست تجویز می شود معمولا همین موارد هستند. لازم است به طور ریشه ای مشکل یبوست را حل کنید. ابتدا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. اگر مشکل شما حل نشد لازم است دستگاه گوارش شما مورد بررسی قرار بگیرید. شما نمی توانید در تمام طول زندگی از شربت ملین استفاده کنید زیرا دچار عارضه تنبلی روده خواهید شد. وضعیت مقعد نیز لازم است بررسی شود.

  33. Avatar photoمحمدرضا گفت:

    سلام خانوم دکتر سعادت مادرم ۵۸ سالش هستش بخاطر مصرف قرص‌های زیاد رفع یبوست الان هیچ قرصی برای رفع یبوستش کار ساز نیست ما چیکارکنیم

    1. به متخصص تغذیه و گوارش مراجعه کنید. وضعیت مقعد ایشان نیز لازم است بررسی شود.

  34. Avatar photoمریم گفت:

    سلام,وقت بخیرخانم دکتر عزیز ,من کلا تو طول هفته دوبار اونم به سختی دفع دارم,رودهام همیشه سفت و ورم کرده هستند.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    ممنونم

    1. از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید. مصرف میوه و سبزی، روغن زیتون، آلوئه ورا و 10 لیوان آب در روز به دفع نرم کمک می کند.

  35. Avatar photoزهره گفت:

    سلام وقت بخیر.من چندساله یبوست دارم الان ۲۱سالمه،وبیشتراوقات یبوست شدیدمیگیرم وهرچی هم تغذیم رودرست میکنم بازهم تاثیری نداره

    1. به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و از ایشان بخواهید برای شما غذای پرفیبر تجویز کنند و حتما روزانه 8 تا 10 لیوان آب میل کنید. اگر بهبودی حاصل نشد به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. اگر مشکلی در ناحیه مقعد باشد به متخصص جراحی و لیزر نیز می توانید مراجعه کنید.

    2. Avatar photoحانیه جولا گفت:

      سلام خانم دکتر روزتون بخیر ببخشید من 7 ماه پیش عمل شقاق و هموروئید و تنگی مقعد انجام دادم تو این مدت به دستور پزشک مرتب قرص سیلاکس مصرف میکردم الان دارم به مرور مصرفشو کم میکنم اما الان دفع مدفوع برام سخت شده نمیدونم چیکار کنم تا این تنبلی روده بر اثر مصرف سیلاکس به حالت عادی برگرده چون میترسم دوباره به این بیماری مبتلاشم

      1. از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

        1. Avatar photoکامران گفت:

          سلام خانم دکتر دوهفته پیش رفتم دستشوی بازور زیاد دفع کردم اونم خیلی کم بعدش چند قطره خون اومد با شستن خون بند اومد ایا خطر ناکه

          1. ممکن است به هموروئید و شقاق مقعدی مبتلا شده باشید. اگر پی گیری و درمان نشود ممکن است در آینده دچار عوارض خطرناک خواهید شد.

  36. Avatar photoیوسف قربانی گفت:

    سلام خانوم دکتر
    مادر من از زمانی که دیالیزی شد دیگه یوبوست شدید پیدا کرد
    یه مدت با قرص سیلاکس شکمش کار میکرد بعد دیگه با اون کار نمیکنه
    الان با روقن کرچک هفته ای ۲ بار میدم شکمش کار میکنه اما بنده خودا اذیت میشه
    و ۲ سال که دیالیز میشه شکمش بزرگ شده و ۳۰ کیلو اضافه شده و تحرکش خیلی کم شده ممنون میشم راهنمایم کنین

    1. با یک متخصص تغذیه و گوارش مشورت نمایید و از ایشان بخواهید که فعالیت ورزشی سبک و منظمی را به طور روزانه انجام دهند. استفاده از قرص سیلاکس برای مدت طولانی بسیار اشتباه است و در مواقع خاص توسط پزشک متخصص تجویز می شود.

  37. Avatar photoایمان گفت:

    سلام خسته نباشید من دچار شقاق شدم و درد زیادی داری از طرفی معده و رودم دچار خشکی شدن
    چکار میتونم انجام بدم یکم دردم اروم بشه

    1. علاوه بر این که لازم است از یک متخصص داروی مناسب بگیرید استفاده از 12 عدد میوه در روز و 10 لیوان آب به شما توصیه می شود. مصرف ذرت و انجیر و آلو نیز به رفع یبوست بسیار کمک می کند.

  38. Avatar photoعسل گفت:

    سلام و وقت بخیر
    من همیشه متاسفانه مشکل یبوست داشتم اما وقتی دکتر رفتم ایشون شربت منیزیم هیدروکساید ۸٪دادن چون مشکل همورویید دارم و ۲۶ساله هستم از روزی که این شربت رو خوردم متاسفانه یبوست شدید گرفتم و الان با روش های خانگی کمی اجابت مزاج داشتم بنظرتون باید چی کار کنم ؟خیلی نگرانم

    1. این شربت برای درمان طولانی مدت پیشنهاد نمی شود. به طور کل استفاده از داروهای شیمیایی ملین منجر به تنبل شدن روده و تشدید یبوست در طولانی مدت می شود. بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و از مکمل های غذایی طبیعی فیبر و سبزیجات استفاده کنید.

  39. Avatar photoناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید
    اگر فردی یبوست داشته باشه و خونریزی مقعد داشته باشه اگر روغن کرچک مصرف کنه مشکل که پیش نمیاد

    1. خیر مشکلی نیست اما دقت کنید که مقدار مصرف در حدی باشد که نه یبوست داشته باشید و نه اسهال زیرا در هر دو حالت به بافت مقعد آسیب وارد می شود.

  40. Avatar photoحامد گفت:

    سلام خانم دکتر من دارو زیاد مصرف میکنم بخاطر همین الان بیست روزه شکمم کار نکرده خواهشا یه دارویی بگین بخورم تا شکمم به کار بیفته. خواهش میکنم به ایمیلم پاسختونو بفرستید.

    1. بدون ویزیت بیمار نمی توان داروی خاصی را تجویز کرد. توصیه می کنم از مکمل های غذایی پروبیوتیک و فیبر و سبزیجات و آب فراوان استفاده کنید.

  41. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر.. میخواستم بودنم وقتی درمان با شربت آلمینیوم هیدروکسید شرع میشه.. برای قطع کردنش و اینکه یکدفعه قطع کردن باعث بر گشت یبوست میشه چه کاری باید کرد.. ممنون

    1. سلام لازم است به مرور مقدار شربت ملین را کم کنید و از غذاهای ملین و آلو و انجیر خیسانده در آب استفاده کنید. همچنین به دلیل استفاده از داروهای شیمیایی باکتری های مفید روده از بین می رود و در این مواقع استفاده از مکمل های غذایی پروبیوتیک بسیار توصیه می شود.

  42. Avatar photoمحمد گفت:

    و اینکه من شبی یک قاشق آلمینیوم هیدروکسایدمصرف میکنم آیا همین مقدار هم باعث عادت به دارم می‌شود؟

    1. بله مصرف روزانه و بلند مدت از این دارو منجر به تنبل شدن روده و از بین رفتن باکتری های مفید روده می شود. ورزش و تغذیه سالم را جایگزین کنید.

      1. Avatar photoفریبا عبدزاده آغله یوب گفت:

        با سلام من مادرم حدود یک ماه است ک عمل روده بزرگ انجام دادند سرطان روده داشتند ..امروز هم شیاف گلیسیرین استفاده کردند هم یک قاشق شربت منیزیم از دیروزم کلا یبوست دارند یعنی دوروزه خطرناک نیست؟

        1. اگر بیش از دو روز است که دفع مدفوع نداشته اند می تواند مشکل ساز شود. به جراح معالج ایشان اطلاع دهید.

  43. Avatar photoسارا گفت:

    ۱۲ روز میشه که عمل جراحی با لیزر هموروئید و شقاق انجام دادم،کلا مدفوعم سفت بود با وجود خوردن ملین ها،الان هم هر ۸ ساعت ۳۰ میل لاکتولوز مصرف میکنم اما مدفوعم خشکه و عملم اذیت میشه،محض رضای خدا بگید من باید چه چاره ای کنم،فیبر فراوان،آب فراوان هم مصرف میکنم،تو رو قران کمک کنید

    1. احتمالا به دلیل استفاده غیراصولی از داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک ها باکتری های مفید روده شما از بین رفته است. برای جلوگیری از آسیب به بافت مقعد از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرید. به هیچ عنوان این کار را خودتان در منزل انجام ندهید. به علاوه مصرف مکمل غذایی اکتیو پربیوتیک نیز پیشنهاد می شود تا وضعیت گوارش شما بهبود یابد. یبوست شما ارتباطی با لیزر هموروئید ندارد و مربوط به مشکلات داخلی و سلامت بدن شما می شود.

  44. Avatar photoشمشادی گفت:

    سلام وقت بخیر
    دختر ۱۲ سالشو بیوست ظدیدی داره همین الانم تو دسشویی گیر کرده میگه نمیتونه کاری کنه چیکار کنم؟

  45. Avatar photoFati گفت:

    سلام خانم دکتر من حدودا سه هفته پیش دچار یبوست شدم و بچن روز پشت هم دفع نداشتم اما پس از مصرف ملین های خانگی مشکل یبوست برطرف شد الان روزی یک بار دفع دارم مدفوع ام سفت نیس اما موقع خروج مدفوع درد در داخل احساس میکنم حس میکنم یک چیز هس ک مدفوع ب آن میخورد و تیر میکشد من الان یبوستم رفع شده اما این درد هم چنان موقع دفع رو دارم علت چیه؟ تو اینه مشاهده کردم ضایعه ای ندیدم..توروخدا خیلی نگرانم ۲۲ سالمه دخترم

    1. احتمالا دچار هموروئید شده اید و به دلیل دردی که دارید احتمال عفونت و زخم شقاق نیز وجود دارد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  46. Avatar photoمرتضی گفت:

    درود برشما
    حدود ۵ماهه که دیر به دیر میرم توالت
    یعنی احساس دفع ندارم ممکنه بیش از دوروز هم طول بکشه و هیچ احساسی نداشته‌م
    مدفوعم هم خیلی خسک نیست
    گاهی با گرفتن آب ولرم روی مقعد وتحربک ماهیچه‌هاش موفق به دفع میشم
    یه مدت داروهای حجیم کننده تجویز پزسک استفاده کردم بعد یک ماه ترک کردم و مجدد همونجوری شدجدیدا شیاف استفاده میکنم ولی فقط به اندازه دودقیقه تا اینکه مقعدم تحریک بسه و قبل از آنکه شیاف ذوب بشه احساس دفع میگیرم و عمل دفع ثودت میگیره
    البته چندسال پیش بیماری هلیکوباکتر داسته و معالجه شدم
    نفخ زیاد دارم
    بعضی وقتها دردهای کوچیک و بیشتر شبیه فشردگی در ناحیه راست زیر نافم دارم
    خواهش میکنم راهنمایی کنید
    پزشکی که بهش مراجعه کرده‌م عقیده به یبوست مزمن داره ولی مدفوعم خیلی سفت نیست
    در یک هفته گذشته دوبار اسهال هم شده‌م
    ببخشید طولانی شد

    1. احتمالا دچار زخم شقاق شده اید. به هیچ عنوان از شیاف استفاده نکنید تا دچار عوارض استفاده از شیاف نشوید. تا زمان مراجعه به پزشک فقط استفاده از لگن آب گرم را به شما پیشنهاد می کنم. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  47. Avatar photoسعید گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    از شش سال پیش دچار شقاق به صورت خونریزی و درد بودم که سالی یکبار عود می کرد. اخیرا وضعیت بدتر شده است و درد و خونریزی بیشتر شده. با توصیه یک پزشک من یک قاشق غذاخوری پودر پیدرولاکس ناشتا و یک بسته پودر پسلیوم عصرها و همچنین ژل دلتیازم دو بار در روز استفاده می کنم. خوشبختانه مشکل حل شده و دیگر درد و خونریزی ندارم اما متاسفانه بعد از یکماه که دارو ها را قطع کردم مدفوع دوباره سفت شد و درد و خونریزی شروع شد. من هم دوباره داروها را استفاده کردم و خوشبختانه باز هم مدفوع نرم شد و درد و خونریزی قطع شد. بی زحمت راهنمایی می فرمایید که اگر همین روال یک قاشق پودر پیدرولاکس و یک بسته پودر پسلیوم را برای چند ماه دیگر تا شاید خوب شدن زخم استفاده کنم، مشکلی ندارد؟ مثلا تنبلی روده یا عادت کردن یا از بین رفتن باکتری های مفید؟ خیلی ممنون از شما

    1. دقیقا شما مبتلا به تنبلی روده و از بین رفتن باکتری های مفید روده شده اید. از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید و کم کم شروع کنید به قطع داروهای ملین شیمیایی. پزشکی که داروی ملین برای شما تجویز می کنند این داروها را برای مدت محدود تجویز می کنند و شما نباید برای درمان به این داروها وابسته باشید. استفاده از اکتیو پروبیوتیک و مصرف سبزیجات فراوان به شما توصیه می شود.

  48. Avatar photoعلیرضا جعفری گفت:

    سللم خانوم دکتر روزتون بخیر بنده ۳سالی میشه دچار یبوست هستم ولی الان مدتیه شکمم یهو انقدر ورم مسکنه که دنده هامم درد میگیره و همیشه نفخ خیلی زیادی دارم حتی اگه چیزی نخورم و موقع مدفوع لخته خون ازم خارج میشه خواستم ببسنم راه درمانش چیه

    1. احتمالا دچار یک بیماری گوارشی شده اید که نیاز به اصلاح تغذیه دارید. از آنجایی که مدت طولانی است که یبوست مزمن دارید احتمالا به بیماری های مقعد نیز مبتلا شده اید. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  49. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    به دلیل شدت درد خیلی سخت مینویسم و دستگاه بنده هک شده است وبا مخاطب ارتباط می‌گیرند متاسفانه سابقا اما به دلیل عدم دسترسی به پزشک جراح خانم در شهرستان و تشدید علائم فیشر و ظاهرا انقباضات روده ورکتال قبل از منس و تشدید یبوست با داروهای کرونا اورژانسی به کمک شما ویا همکاران نیاز دارم دچار خونریزی انورکتال وشکاف جدید شدم معذرت میخواهم در مسئله پزشکی همزمان خونریزی منستورال که گویا با کرونا عوامل دیگر بی‌نظمی هم پیدا کرده ام
    امیدوارم پاسخ داشته باشم خداخیرتان بده که دیدگاه های مردم رو علیرغم مشغله بزرگواری جواب میدید. من 15 سال ای بی اس دارم در تیپ های مختلف علائم ار نوجوانی ارسال 95 یبوست مزمن وشقاق حاد وبعد مزمن گرفتم بعد از ابتلا به کرونا 99. 1400 شقاق ناحیه جدید کناری گرفتم وبعد تا رژیم رعایت کردم خوب بودم اتفاقی که میفته مصرف داروهای آنتی هیستامین کرونا همزمانی مصرف یبوست من تشدید کرد سال 99 مدتی قبل هم مسمویت خاصی با ماده خاصی داشتم احتمال آسیب عصب عضلات از سمت همکاران داخلی و اورژانس مطرح شد ولیکن بررسی تخصصی به دلیل نبود ام آر در شهرستان انجام نشد نمیدانم سفتی ناحیه شکم انقباض روده یا خیر اذر1400کلون آندوسکوپی شدم کلا علائم فوقانی و یبوست ودلدرد داشتم که خدا روشکر بیماری های جدی رد شد. نرمال اعلام شد فقط برخی نواحی فوقانی التهاب شدید زد قرمزی شدید معده وروده باریک ایلیوم که پاتولوژی ناشی از مصرف آن سید در دوران دردهای شدید قاعدگی حالا ده روز پیش کرونا اومیکرون رو مبتلا شدم با علائم شدید. متاسفانه مجدد اینبار به دلیل حالت تهوع شدید قادر به مصرف هر میوه ومواد غذایی نبودم چای شیرینی درکنار عسل میوه مصرف کردم حتی سوپ بالا میارم دمیتزون که مصرف کردم یبوست داده و دارو فاموتیدین 40 برا کرونا و درد شدید معده که قابل تحمل نیست تاحد ممکن رعایت کردم چون کمپلکس علائم PMS فیولوژیک دارم شامل گزگز دست پا، یبوست قبل منس، تهوع منس خونریزی درد زیاد درزمان شروع نمیتوانم تفکیک کنم فقط هربار داروها قابض همراه هم بدتر میشم و اگر خونریزی منس ورکتال یا یبوست کنار آن من از کار زندگی مختل میشم همجنلن سرفه های کرونا همراهم هست اما راهکار آنلاین میخوام دیلیتیازام افت فشارخون تعریق سرد لاغر کم وزنم می‌دهد اچ لیدیوکایین و زینک و اد پانسمان میکنم. پسبلیوم و شریت منیزیوم رو توصیه میکنید استول خیلی سفته بعد بعد کلون عارضه گذفتم هم یک گرفتگی خیلی شدید ناحیه چپ بالا دارم که تشخیص ندادند شهرستان یهو میگیره درد همزمان درد تحتانی ؟؟ یا دارو فیشر یا شل کننده عضلات مثل کلوفک آیا چنین تاثیر آرد یا متوکلوپرامید در افزایش حرکات روده ؟؟؟ ازتون خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید جز توصیه های روتین نسبت به شرح حال اگه ویزیت آنلاین مسیری هست من تهران نیستم ممنون وقدردان خواهم بود با تشکر

    1. خواهشمند است برای رزرو وقت ویزیت آنلاین با مطب تماس بگیرید یا به تلفن واتساپ مطب پیغام دهید. 09120052674

  50. Avatar photoفاطمه گفت:

    آرزوی سلامتی وتوفیقات برای اساتید توانمند
    ببخشید که شرح حال همچون سایرین در کامنت گذاشتم خیلی درد دارم
    قدردان شما خواهم بود پاسخ بررسی دقیق شرح حال درمان با توجه PMS، عارضه کرونا وداروهای مختلف همزمان فاموتیدین دیفن دکستر ادلکت کلد مونته لوکاست ، عارضه اسکوپی، سابقه فیشر 5 ساله وای بی اس شدید ترکیبی وغالب یبوست ، سابقه عود بعد از کرونا 99 وتشدید التهاب تحریک پذیر روده، مشکوک به مشکل عضلات رکتال حداقل قبل منس عدم ریلکس عضلات قبل منس به دلیل تغییرات هورمونی، یا هرگونه آسیب عصب عضله، علائم سوزش تیرکشنده وحشتناک رکتال عدم توانایی در مصرف دیلتایازام، عدم دفع سه 4 روز شکم کار نمی‌کند، توسط دوست متخصص داخلی متوکلوپرامید و کولوفک و پسیلیون و منزییم ومفنامیک اسید با غذا ورعایت رژیم تاحد تحمل پانسمان با اچ لیدوکایین زینک ومشابع پیشنهاد شده است شرایط هک گوشی استرس بسیار وحشتناکی برمن وخانواده وارد کرده ومنو سخت تر قبل بیمار کرده است. دارو آرام بخش هم یبوست تشدید می‌کند توصیه تخصصی خاص میخواهم توی منس زور زدن معذرت میخواهم اصلا جای تعارفی ندررم منجر تشدید خونریزی می‌گردد ازتون خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید ممنونم مستدام باشید زیرسایه پروردگار و اییمه اطهار

    1. سلام اگر بیشتز از 3 روز است که عمل دفع را انجام نداده اید توصیه می کنم توسط یک پرستار یا بهیار باتجربه عمل تنقیه در منزل را انجام دهید و به هیچ عنوان این عمل را خودتان انجام ندهید. از مطب من هم وقت ویزیت بگیرید که بعد از تشخیص دقیق نوع بیماری برای شما داروی قویتر تجویز شود. به علاوه توصیه می کنم روزانه 10 لیوان آب بنوشید و از عرقیات گیاهی آرامش بخش استفاده کنید و مقدار فیبر غذایی را نیز افزایش دهید.

  51. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من مدتی هست که دگیر یبوست هستم و این موضوع بهتر و بدتر میشه ،
    قرص ملین هم مصرف میکنم اما نمیخوام بهش عادت کنم . دل درد شدید میگیرم بعضی وقتا که یبوست هستم و در ناحیه رودم وقتی فشار میدم درد میکنه ، انگار که گیر کرده ، ایا دچار سندرم روده تحریک پذیر هستم؟؟

    1. علاوه بر اصلاح رژیم غذایی مطمئن شوید که در ناحیه مقعد دچار زخم شقاق و هموروئید نشده باشید. از مطب وقت ویزیت بگرید.

  52. Avatar photoامید تاجک گفت:

    سلام
    من یه سال پیش مسموم ‌شودم بعد مسموم دوباره خوب شدم بعد چند ماه قبض شدم الان دوکاره قبض هستم خیلی شدید
    دو روز بعد سه روز بعد میریم دستشویی

    1. رژیم غذایی سالم و بدون ادویه داشته باشید. مصرف چای و قهوه را به حداقل برسانید و روزی 10 لیوان آب بنوشید. از یک متخصص تغذیه نیز رژیم غذایی مناسب و پرفیبر دریافت کنید.

  53. Avatar photoمحمود گفت:

    سلام محمود هستم 35 ساله هستم سه روز پیش سنوگرافی کلیه دادم سنگ کلیه سمت چپ دارم و دکتر متخصص دارو بهم داد الان 4 روز هست ادرار دارم ولی مدفوع ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید ایا تاثیر داروهاس؟ یا باید مراجعه مجدد داشته باشم به پزشک کلیه

    1. ممکن است به دلیل دفع ادرار زیاد مدفوع شما خشک شده باشد و یبوست داشته باشید. حتما مقدار آب مصرفی را افزایش دهید و اگر داروهای شما آرامبخش است از شربت ملین برای افزایش دفع مدفوع کمک بگیرید. بهتر است به جای شربت از خوراکی های ملین مثل آلو و زردآلود استفاده کنید. مقدار فیبر غذایی را نیز افزایش دهید.

  54. Avatar photoرامین گفت:

    سلام وعرض ادب خدمت خانم دکتر عزیز
    ببخشیدبنده چندروزی هست که به فاصله ۳روز دفع مدفوع دارم ودفع هم به سختی انجام میشه وسفت هست بخاطرالتهاب پروستات هم درحال مصرف دارو می باشم معده بنده قبلا مشکلات زیادی داشت که بارعایت رژیم غذایی ودارو تقریبا رفع شده بود حالا بخاطرکارنکردن بدن حالم بده وبی حالم وضعف وتب وسرگیجه دارم تواین مدت هم داروهای زیادی برای عفونت وکرونا وتب مصرف کرده ام که نمی دانم بخاطر این داروها معده ام به هم ریخته ویامشکل دیگه ایه لطفاراهنمایی کنید

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. علاوه بر دریافت رژیم غذایی مناسب لازم است که وضعیت سلامت مقعد نیز بررسی شود.

  55. Avatar photoبهمن گفت:

    سلام خانم دکتر،من جوانی ۲۵ساله هستم قبض هستم اکثرا،یه هفته میشه هنگام دستشوی خون داشتم ولی رفتم دکتر فعلا قطع شده ولی هنوز قبض هستم اما هیچ دردی ندارم ،گاهی از نزدیکی نحاف ب سمت چپ نصف وجب،حس درد داشتن دارم.تحرک کم دارم

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. خوراکی های ملین میل کنید و قهوه و چای مصرف نکنید. هر روز 10 لیوان آب بنوشید.

  56. Avatar photoروح اله گفت:

    سلام وخسته نباشید دکتر.
    چند روزه عمل فیستول انجام دادم
    نخ بخیه اویزونه از طرف حلقه
    دستم میخوره درد می کشم و ویه دارو یبوست هم لطف کنید بنویسید و خارش سوزش هم دارم با عفونت خونی

    1. سلام داروی ملین مناسب را با مشورت جراح معالج خود تهیه کنید. حتما نشستن در لگن آب گرم و بتادین را انجام دهید.

  57. Avatar photo𝑮𝒊𝒓𝒍 𝒃𝒐𝒓𝒏 𝒕𝒐 𝒅𝒊𝒆 گفت:

    سلام خانم دکتر خوب هستید من دختره ۱۴ سالم از بچگی از نوزادی یبوست داشتم و درمان نشد نصف دکتر های ایرانم رفتم ولی دارو هاشون بعد چند رو بی تاثیر میشد و بقول گفتنی همون عادت کردن روده…!
    هیچی دیگه من از شیاف کمک میگرفتم چند هفته ولی این چند روز فهمیدم به شیاف هم عادت کردم و دیگه شیاف کار نمیکنه میتونید کمکم کنید من الان ۱۶ هفتس دستشویی نرفتم و هرچی به مادرم میگم منو ببرید دکتر باور نمیکنن من مشکلی دارم من الان چه غلطی کنم…. 😐💔

    1. لطفا با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت بگیرید.

  58. Avatar photoفتاحی گفت:

    سلام خانم دکتر خستەنباشید،پسرم 8سالشە چند وقتیه میرە دسشویی دفع مدفوع خیلی حجیمی داره خیلی اذیت میشە هنگام دفع ،ودیردیر میره دستشویی

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. حتما میوه و سبزی و آب زیاد مصرف کنند. حتما روزی 3 بار در لگن آب گرم بنشینند و داروی مناسب نیز از متخصص دریافت شود.

  59. Avatar photoمنصور گفت:

    سلام خانم دکتر من35سالمه 8سال پیش دل درد گرفتم احساس کردم چیزهای چسبیده ب رو دهام بعد اون یبوست گرفتم همه دکتر ها رو رفتم آزمایش خون و سونوگرافی گفتن سالمی ولی من یبوست کم میشدم ازون ب بعد دایم هم ورزش میکردم از اون موقع که اینجوری شد انگیز هم کم شد برا ورزش کردن الان دستشویی میرم سوزش و درد دارم رفتم پیش متخصص داخلی چندتا پماد شیاف و قرص داد گفت باید بری کنوسکوپی ب نظرتون چیکار کنم

    1. طبق نظر متخصص مربوطه کولونوسکوپی را انجام دهید.

  60. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر من تقریبا یک سال میشه دچار یبوست شدم تازگیا جدی نگرفتم واقعا و فقد از دروهای گیاهی استفاده کردم چند روزی از روغن کرچک و همین طور از انجیر الو خشک استفاده کردم ولی رضایت بخش نبود واین که اخیرا یکی دوبار رفتم دکتر متخصص گوارش معده مو ازمایش دادم اندوسکوپی شدم وگفتن معده ام مکربی و ورم داره دارو دادن و شربت برای یبوست لاکسی ژل برای یبوست دادن الان یکماه میشه مصرف کردم دارو هاشون تمام شدن واینکه دور قفسه سینه ام کمی درد داره بخصوص وقت غذا بخورم لطفا راهنمای کنین چه کار کنم

    1. داروها را تکرار نکنید و مجدد به متخصص معالج مراجعه کنید. مصرف پروبیوتیک ها نیز به شما پیشنهاد می شود.

  61. Avatar photoن.ابراهیمی گفت:

    سلام بر خانم دکتر مهربونم و دوست داشتنی
    من بعد از عمل سزارین دچار تنبلی روده شدید شدم.
    سوالم اینه تنبلی روده یا یبوست شدید با لیزر قابل درمان هست

    1. سلام تنبلی روده با لیزر جراحی قابل درمان نیست. مگر این که علت یبوست شما هموروئید و شقاق باشد که بخواهیم ناحیه مقعد را تحت لیزر هموروئید و شقاق قرار دهیم. از قدردانی شما نیز سپاسگزارم.

  62. Avatar photoفائزه گفت:

    من باسه تا سیلاکس روده هام کار می کرد ،الان می خوام قطع کنم بدون سیلاکس کار نمی کنه

    1. تحت نظر متخصص تغذیه و گوارش می توانید سیلاکس را به مرور کم کنید. حتما یک فعالیت ورزشی منظم نیز داشته باشید.

  63. Avatar photoابوالفضل گفت:

    سلام خسته نباشید شبتون بخیر
    خانم دکتر من یه چند ماهی هست یبوست دارم یکی دوبار رفتم دکتر شربت دادن اونو مصرف کردم از قبل خوب شده ولی اونو دیگه مصرف نمیکنم باز مثل قبل شده بعضی موقع خوب میشه ولی باز ادامه داره

    1. مصرف شربت و داروی ملین درمان قطعی یبوست محسوب نمی شود. حتما باید رژیم غذایی پرفیبر و سالم داشته باشید. اگر برای تنظیم رژیم غذایی مشکل دارید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *