شقاق فیشر مقعد

شقاق مزمن مقعدی

شقاق مقعدی مزمن

شقاق مقعدی یک نقص سطحی در پوست است که در قسمت خطوط دندانه ای این ناحیه قرار دارد و یکی از علت مراجعه به اتاق اورژانس می باشد. شکاف های مقعدی در بزرگسالان و کودکان بسیار شایع است و افرادی که سابقه یبوست دارند، مکررا این وضعیت را تجربه می کنند. این پارگی ها می تواند شقاق حاد (کمتر از 6 هفته) یا شقاق مزمن (بیش از 6 هفته) باشد.

انواع شقاق و علل به وجود آمدن آن ها

اکثر شکاف های مقعدی معمولی / اولیه در خط میانی خلفی دیده می شوند. درصد کمی از آن ها ممکن است در خط میانی قدامی رخ دهند. شکاف های غیرمعمولی / ثانویه می توانند به علت سایر شرایطی که نیاز به کار و درمان بیشتری داشته باشند، ایجاد شوند. تشخیص فیشر مقعد عمدتا بالینی است که چندین گزینه درمانی برای آن وجود دارد، از جمله مدیریت پزشکی و گزینه های جراحی.

علل شکاف های مقعد معمولا شامل یبوست، اسهال مزمن، بیماری های منتقله از راه جنسی، سل، بیماری التهابی روده، اچ آی وی، سرطان مقعد، زایمان، جراحی قبلی مقعد یا مقاربت جنسی است. به نظر می رسد بیشترین دلیل بروز این عارضه به علت عبور مدفوع سخت، عفونت های منتقله جنسی (STI) یا آسیب های مقعدی به دلیل نفوذ یک شیء است.

تشخیص شقاق مقعدی مزمن

شقاق مزمن مقعد معمولا عود فیشر مقعدی حاد است و همچنین تصور می شود که عبور مدفوع سخت و فشار های مقعدی افزایش یافته و علائم بیش از 6 هفته طول می کشد. شرایط زمینه ای مانند بیماری التهابی روده، سل، اچ آی وی، سرطان مقعد و یا جراحی قبلی مقعد، عوامل مستعد کننده برای هر دو نوع شقاق مقعدی می باشند. تقریبا 40٪ از بیمارانی که با شقاق حاد مواجه می شوند بیماری آن ها به شقاق مزمن تبدیل خواهد شد.

علائم شقاق مقعدی حاد و شقاق مزمن

بهتر است این نکته را بدانید که شکاف های مقعدی در هر گروه سنی وجود دارند. با این حال، آن ها بیشتر در جمعیت اطفال و میانسالان شناسایی می شوند. جنسیت در این بیماری به طور مساوی تحت تاثیر قرار می گیرد.

بیماران مبتلا به شکاف های حاد مقعدی از درد مقعدی که در طی دفع گوارشی بدتر می شود، شکایت دارند. گاهی اوقات خونریزی همراه با حرکات روده ای اتفاق می افتد اما معمولا خونریزی ناگواری نیست. درد معمولا بعد از دفع زخم ها ادامه می یابد. اغلب شکاف های حاد مقعدی ممکن است به علت هموروئید خارجی یا داخلی ناموجه باشند. بنابراین، باید یک معاینه فیزیکی کامل انجام شود.

بیمارانی که دچار شقاق مزمن هستند، سابقه ای از درد مقعدی دردناک با خونریزی مستقیم یا بدون خونریزی دارند که طی چند ماه تا احتمالا سال ها ادامه دارد. یبوست مرتبط با آن یکی از رایج ترین فاکتور های شقاق مزمن است و بیماران سابقه طولانی مدفوع سخت را ارائه می دهند. بیماران مبتلا به بیماری هایی از قبیل بیماری کرون، بعضی اوقات، سابقه درد مزمن را طی دفع گزارش می دهند که به طور مداوم احساس می شود.

در شقاق مزمن مقعد ممکن است یک پارگی بزرگ و عمیق کافی باشد تا نقص عضلانی اسفنکتر مقعد را افشا نماید. علاوه بر این، به علت تکرار مجدد آسیب و چرخه بهبودی، گاهی اوقات لبه های ناحیه دچار افزایش حجم شده و ضخیم شدن بافت در انتهای آن می تواند وجود داشته باشد.

درمان شقاق مقعدی مزمن

تشخیص و معاینه شقاق حاد و شقاق مزمن

اگر بیمار دارای شقاق مزمن مقعدی باشد، برای تشخیص دقیق علت و گاهی درمان بیمار توصیه می شود که تحت بی حسی موضعی قرار گیرد تا معاینه فیزیکی انجام شود. ارزیابی هر دو شقاق حاد و مزمن در ابتدا شامل تعیین اینست که آیا این یک شکاف اولیه یا ثانویه مقعد است.

همان طور که قبلا توضیح داده شد، یک شکاف اولیه یا معمولی مقعد در خط میانی خلفی یا قدامی دیده می شود و فیشر مقعدی غیرمعمول یا ثانویه در هر مکانی غیر از یک شکاف مقعدی اولیه رخ می دهد. اگر با یک شکاف ناهنجار یا ثانویه مواجه شود، شرایطی مانند بیماری کرون باید بلافاصله رد شود. لازم به ذکر است که بیماران مبتلا به کرون و یا سایر شرایط اساسی می توانند شکاف های مقعدی در مکان های معمول یا اولیه را داشته باشند.

درمان شقاق مزمن

در مراحل اولیه توصیه متخصصین جراحی مجرب به استفاده از داروی های درمان شقاق مثل پماد شقاق و آنتی فیشر است. اما در برخی موارد با مصرف داروها و مکمل های مختلف با دوز های متفاوت با دوره های درمانی متفاوت بیماری شقاق مزمن بهبود نمی یابد. در این صورت توصیه بر این است که به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید تا یکی از روش های لیزر درمانی شقاق و یا عمل جراحی شقاق با لیزر یا همان لیزر شقاق با لیزر پرتوان را برای شما به کار ببندد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

7 دیدگاه برای “شقاق مزمن مقعدی

  1. Avatar photoیاسمن گفت:

    سلام من عمل شقاق و ترک شدید داشتم بعد از هفت روز که عمل شدم خونریزی پیدا کردم و این منو خیلی نگران کرده آیا خطرناکه؟؟؟

    1. سلام خونریزی در حد یک یا دو قطره تا دو ماه بعد از عمل جراحی شقاق طبیعی است. اگر ترشحات غیر معمول و خونریزی شدید دارید به جراح معالج خود یا یک کلینیک مراجعه کنید.

  2. Avatar photosara گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من ۶ ساله که بعد از زایمانم دچار شقاق شدم یه دوره درمان شد ولی مجدد برگشته و بسیار آزاردهنده است برام بطوری که از زندگی زده شدم از بس دردناک و استرس زا شده برام
    حالا دو سوال داشتم که اگه پاسخ بدین ممنون میشم
    اول اینکه آیا با جراحی حتما از بین میره؟ چون شنیدم میگن برمیگرده
    سوال دوم اینکه آیا لیزر موهای زائد(لاین) ممکنه به این قسمت آسیب زده باشه که مجدد برگشت؟
    خودم احساس میکنم بخاطر لیزره نمیدونم😔

    1. سلام شما باید معاینه شوید تا بتوان نظر داد که لیزر شقاق نیاز دارید یا خیر. جراحی های من با لیزر بازگشت ندارد. در برخی موارد لیزر موهای زائد این ناحیه اگر به طور اصولی انجام نشود منجر به سوختن پوست و ایجاد زخم می شود.

  3. Avatar photoم گفت:

    سلام وقتتون بخیر. من چند ساله به علت کم کاری تیروید یبوست و درنتیجه دچار هموریید و بیشتر از یکسال دچار شقاق هستم. دکتر گفت شقاقم مزمنه. و سوالی ک دارم اینکه وقتی دفع انجام میدم و خودمو میشورم احساس می‌کنم خوب دفعم انجام نشد و مقداری ب شقاق چسبیده یا اینکه خوب تمیز نشد واسه همین از انگشتم استفاده میکنم و این زخممو بدتر میکنه. بنظرتون مدفوع باقی مانده می‌تواند منجر ب عفونت زخم شود
    ؟ باید چیکار کنم؟

  4. Avatar photoParia گفت:

    سلام، تقریبا ۱ ماه پیش یبوست داشتم و دچار زخم مقعد شدم بعد از دفع سوزش و خارش داشتم، شیاف آنتی هموروئید و پماد کالاندولا رو مصرف که درمان شدم، اما یکم مراعات نکردم و دوباره برگشته و زخم به راحتی قابل رویت هست، سوالم اینکه آیا با این اوصاف نیاز به جراحی دارم؟ یا با مراعات کردن زخم درمان میشه؟ خیلی نگرانم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. به احتمال زیاد نیاز به عمل جراحی یا لیزر شقاق با لیزر پرتوان دارید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اصلاح رژیم غذایی نیز همواره مورد نیاز است. حتما از لگن آب گرم نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *