کیست مویی

کیست مویی کودکان

کیست مویی در کودکان

کیست مویی در ردیف بیماری هایی قرار دارد که بیشتر در بزرگسالان رخ می دهد. کودکان به ندرت دچار کیست مویی می شوند. در حقیقت وسیع ترین طیف مبتلا به کیست مویی، مردان و افراد جوان می باشند. با این وجود باز هم کیست مویی کودکان در بعضی از موارد دیده خواهد شد که باید درمان شود.

یک کیست مویی که می تواند یک یا چند دهانه در پوست و مابین دو باسن ایجاد کند، اغلب در مقدمه پیدایش یک سینوس مشاهده می شود، راهی که منجر به آبسه شده و مجموعه ای از چرک ها را شامل خواهد شد.

تشخیص کیست مویی کودکان

بیشتر کیست های مویی هنگامی که مو ها به داخل برگشت می کنند و در آن ها جمع می شوند آلوده می شوند. این کیست ها اغلب در بالای دنبالیچه به وجود می آیند. با توجه به اینکه اکثر مواقع سوراخ هایی که در پایین کمر کودکان مشاهده می کنید مادرزادی است و الزاما کیست مویی نیست، اما باید توسط متخصص جراحی بررسی شود تا مورد جدی و خطرناکی وجود نداشته باشد.

حضور مو های زائد و همچنین اصطکاک و فشار هنگامی که کودک شما نشسته است، می تواند سبب ایجاد کیست مویی شود. اولین نشانه یک کیست مویی ممکن است یک آبسه باشد. علائم شامل تورم، گرما، قرمزی و حساسیت در محل است، اما کیست ها ممکن است بدون هیچگونه علائمی تا نوجوانی نیز وجود داشته باشند.

کیست مویی در بچه ها

درمان کیست مویی کودکان

خوشبختانه کودکان معمولا بدون جراحی درمان می شوند و نیازی به روش های دشوار و دردناک جهت درمان کیست مویی نخواهند داشت. ابتدا کودک باید به دقت توسط پزشک معاینه شود. در صورتی که کیست مویی کودکان تشخیص داده می شود، اقدامات درمانی لازم جهت مداوای این عارضه در آن ها شروع خواهد شد.

بهبودی و درمان کیست مویی کودکان امکان دارد که بسیار به آهستگی صورت گیرد. در کودکان مراقبت های لازم در هنگام درمان باید حتما با دقت زیادی صورت پذیرد. کودکان دارای پوستی بسیار حساس هستند و وجود یک کیست مویی می تواند در این ناحیه برای آن ها آزار دهنده باشد. بنابراین هر چه کودک دارای سن کمتری باشد باید بیشتر از وی مراقبت نمود تا زودتر خوب شود. توجه کنید لیزر کیست مویی برای کودکان و زنان باردار انجام نمی شود زیرا تا کنون آزمایشی برای جراحی با لیزر این گروه انجام نشده است.

کیست مویی کودکانبه طور معمول مراقبت های لازم از کودکان توسط پزشک به والدین گوشزد خواهد شد.

در درمان کیست مویی کودکان به چه مراقبت هایی نیاز است؟

  • یکی از نکات بسیار قابل توجه در درمان کیست مویی کودکان اینست که نباید اجازه داد آن ها بر روی سطوح سخت بنشینند.
  • از انجام حرکات سریع بخصوص هنگام بازی کردن و یا بلند کردن و جابجایی اجسامی که برایشان سنگین است نیز باید به شدت جلوگیری شود تا وی با سرعت بیشتری بهبودی خود را بدست آورد.
  • بهتر است شرایط و محیطی آرام را جهت استراحت کودک فراهم کنید.
  • نظافت ناحیه بعد از هر بار رفتن کودک به دستشویی الزامیست. در واقع خشک و تمیز بودن ناحیه سرعت بهبودی را افزایش خواهد داد.
  • همچنین پس از هر بار حمام رفتن کودک باید به خشک کردن بدن او با یک حوله نرم و لطیف اهمیت داد.
  • بعضی از کودکان در هنگام نشستن بسیار اذیت می شوند در اینصورت آن ها می توانند با داشتن یک بالشتک نرم در هنگام نشستن احساس بهتر و راحت تری داشته باشند.
  • بازگشت کودک به مدرسه یا مهد نیز بهتر است زمانی اتفاق افتد که وی به طور کامل بهبودی خود را بدست آورده است. باید مراقب بود که کودک از انجام فعالیت های زیاد و شدید تا مدتی دوری کند.

رژیم غذایی مناسب جهت درمان کیست مویی کودکان

یکی از موضوعات قابل اهمیت در رابطه با رژیم غذایی جهت درمان سریعتر کیست مویی کودکان استفاده از غذا های ملین است. باید توجه کرد که حتما به کارکرد شکم کودک اهمیت داد و غذا هایی در طول روز برای او آماده کرد که رفع کننده یبوست و ملین باشد. مصرف غذا های حاوی فیبر به اندازه لازم و همینطور نوشیدن آب به او کمک زیادی می کند تا دفع راحت تری داشته باشد.

داروی درمان کیست مویی کودکان

پس از بهبودی کودک چکاپ نهایی را انجام دهید

انجام چکاپ نهایی توسط پزشک آخرین مرحله ایست که والدین باید به آن اهمیت دهند. با اینکه به ندرت این موضوع مشاهده می شود اما بعضی از کودکان ممکن است پس از بهبودی نیز با مشکلاتی مواجه شوند که در اینصورت باید حتما به پزشک متخصص جراحی دستگاه گوارش مراجعه کنند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

22 دیدگاه برای “کیست مویی کودکان

  1. Avatar photoپریا گفت:

    سلام خانوم دکتر
    خواهرزادم تازه متولد شده یه سوراخ بالاتراز مقعد داره دورش مو داره
    چندبار هم انگار ترشح داشت عین ادرار کودک
    الان ۷ روزشه بچه و ما خیلی نگرانیم
    علت چیه؟و این چه بیماری؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      همانطور که در متن بالا اشاره شد بروز کیست مویی در کودکان معمولا نادر است اما توصیه می کنم به یک متخصص جراح کودکان برای تشخیص دقیق مراجعه کنید. در صورتی که کیست مویی تشخیص داده شود باید جدار کیست از بین برود و کیست برداشته شود. متاسفانه روش دیگری برای درمان کیست مویی وجود ندارد.

  2. Avatar photoیاس گفت:

    سلام من و خواهرم بصورت مادر زادی در انتهای خط باسن یک گرفتگی داریم پدرم هم همچنین ولی هیچکدام هیچ علائمی نداریم .بعضی تصاویر کیست مویی شبیه مشکل ماست اما لطفا راهنمایی کنید تشخیص قطعی این موضوع به چه صورت هست؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام در برخی مواقع سوراخی مثل کیست مویی در انتهای ستون فقرات و در ناحیه ساکروم مشاهده می شود که از بدو تولد همراه بیمار است. برای تشخیص کیست مویی باید به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. همچنین اگر با شکل ظاهری این سوراخ مشکل دارید توصیه می کنم به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا با لیزر جراحی و ترمیم شود.

  3. Avatar photoکامیار گفت:

    با سلام و درود فراوان
    پسره من ۳سالشه و در انتهای ستون فقرات و ابتدای خط باسنش حالت یک غده داره ایا این غده همون کیست مویی هستش
    بی زحمت راهماییم کنید ممنون میشم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام ایشان باید معاینه شوند. ممکن است غده چربی یا کیست مویی باشد. بروز کیست مویی در کودکان نادر است.

      1. Avatar photoیاس گفت:

        سلام خانم دکتر
        من سی ساله هستم و حدود سیزده سال پیش به روش باز سینوس پیلونیدال رو جراحی کردم
        مدتیه میبینم همون قسمت دردناک شده و یه سوراخ ریز ایجاد شده که خون و عفونت خارج میشه
        مثل دفعه قبل درد ندارم و اصلا التهابی نیست
        تمام این سال ها مرتبا بهداشت فردی رو رعایت میکردم ولی نمیدونم چرا مجدد برگشته
        با توجه به اینکه شاغل هستم امکان استراحت طولانی برای دوره نقاهت بعد از عمل باز ندارم
        اگر ممکنه روش های دیگه جراحی و مزایا و معایب رو توضیح بفرمائید ممنون میشم
        واقعا عذاب آوره برام

        1. سلام شما احتمالا موهای زائد ناحیه را از بین نبردید یا بر اثر زیاد نشستن بر روی پایین کمر دچار عود کیست مویی شده اید. من جراحی کیست مویی را با لیزر به روش بسته و بدون عود و بازگشت انجام می دهم. این روش دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد و نیاز به پانسمان روزانه و استراحت طولانی ندارد.

  4. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر دختر من وقتی به دنیا اومد روی باسنش یه سوراخ بود حالا بعد چهار ماه از اون سوراخ ترشح میاد برای چیه خطر داره؟بی زحمت راهنمایم کنید .

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت ایشان بررسی شود. اگر تهران تشریف ندارید می توانید وقت ویزیت آنلاین با مطب هماهنگ کنید. پس از ارسال عکس تشخیص نهایی اعلام خواهد شد.

  5. Avatar photoامنه مسلم زاده گفت:

    سلام،پسر من 5 ماهه است،از بدو تولد در ناحيه خاجی روی خط باسنش یک فرورفتگیه ولی سوراخ نیس،و همون ناحيه حالت ماه گرفتگیه،ایا نشاندهنده بیماریه یا نه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام معمولا کودکان دچار کیست مویی نمی شوند. اما بهتر است یک متخصص جراحی و یا متخصص اطفال کودک شما را معاینه کنند. اگر ظاهر آزاردهنده ای دارد می توان در زمان مناسب تحت جراحی پلاستیک فرورفتگی را درمان کرد..

  6. Avatar photoاعظم گفت:

    سلام خانم دکتر دختر من الان 5 ماهشه از اول یه فرو رفتگی بالای مقعدش داره سوراخ نیست اما چند وقته متوجه دو تار مو شدم نگرانم نکنه کیست موی باشه؟ تار مو هم ظریفه ضخیم نیست نمیدونمم از اول بوده یا تازه رشد کرده اصلانم برآمدگی نداره حالا میشه راهنمای کنید من باید چیکار کنم؟
    روی باسنشم از اول ماه گرفتگی داره

    1. سلام عارضه کیست مویی در کودکان بسیار نادر است. با توجه به شرایط کرونا توصیه می کنم یک ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه می توان تشخیص داد که کیست مویی است یا خیر. در نظر داشته باشید کیست مویی در دراز مدت برجسته تر می شود و عفونی می شود.

  7. Avatar photoسمانه گفت:

    سلام خانوم دکتر بچه ی من یه من ۱۲ سالشه اصلانم موو نداره پشتش من نمیدونم این جوشه یا این بچمم خیلی میترسه

    1. سلام اگر مو ندارد احتمالا جوش یا آبسه است. ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارید و از نشستن طولانی خودداری کنند اگر طی یک هفته بهبودی حاصل نشد از مطب وقت ویزیت بگیرید.

    2. Avatar photoفرشاد اسماعیلی گفت:

      سلام خانم د۸کتر من دخترم از روز تولد روی باسنش ی تیکه شکل ماه گرفتگی هستش و کلی مو در اورده میخواستگ ببینم درمان داره یا ن الان ۱۸ ماهه هست و همیشه در حال خاروندن اون قسمت ممنون میشم جواب بدید

      1. به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در صورت نیاز به جراحی به یک جراح اطفال مراجعه کنید.

  8. Avatar photoHAMZEH گفت:

    سلام خانم‌ دکتر من‌ 14 سالمه کیست مو دارم آيا بايد عمل‌ باز کنم

    1. کیست مویی بهتر است به روش بسته و با لیزر پرتوان انجام شود به خصوص برای شما که نوجوان هستید باقی نماندن جای عمل بسیار مهم است. من لیزر کیست مویی را به روش بسته و پلاستیک و بدون عود و بازگشت انجام می دهم.

  9. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام آقای دکتر پسرمن وقتی بدنیااومد بالای سوراخ باسن یه سوراخ ریزی هست که ترشح نداره دکترگفت عیبی نداره الان۱سالشه یه مدته میخارونه همون اطرافشو مشکلی هست آیا؟

    1. به یک متخصص جراحی اطفال مراجعه کنید. ممکن است با استفاده از مرطوب کننده خارش نیز کم شود. اما نظر جراح را بپرسید و مراقب باشید که عفونی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *