کیست مویی

بهترین راه تشخیص کیست مویی

بهترین راه تشخیص کیست مویی

تشخیص کیست مویی یکی از مواردی است که در درمان و مدیریت کیست مویی نقش بسیار مهمی دارد. شناخت علائم کیست مویی و همچنین مراجعه به موقع به پزشک متخصص و انجام معاینات و آزمایشات مورد نیاز، از جمله عواملی هستند که می توانند در تشخیص کیست مویی نقش مهمی ایفا نمایند. برای تشخیص صحیح، شناخت ویژگی های کلی کیست بسیار اهمیت دارد.

ویژگی های کلی کیست پیلونیدال یا کیست مویی

کیست مویی یا کیست پیلونیدال در بیشتر موارد یک بیماری ژنتیک است که طی آن موهای ناحیه انتهای ستون فقرات یا دنبالچه، به جای آن که از سمت ریشه به سمت پوست حرکت کرده و بیرون بزند؛ مستقیماً به سمت بافت های زیرین نفوذ کرده، در زیر پوست لانه گزیده و باعث ایجاد درد و التهاب می شود. کیست مویی یا سینوس پیلونیدال در نهایت باعث ایجاد حفره در پوست شده و دور این حفره به وسیله توده و کیست محدود می شود.

به مرور زمان داخل این توده ترشحات مختلفی جمع شده و باعث ایجاد التهاب پوستی می شود. سینوس مویی در در مواقع عفونی شدن با ترشحات چرکی و یا درد زیاد همراه است و گاها نیز بر روی پوست ناحیه ملتهب یک سوراخ کوچک ایجاد شده و چرک از آن خارج می شود.

تشریح این ویژگی ها می تواند متخصص جراحی را در تشخیص کیست مویی یاری نماید.

علائم کیست مویی

عوارضی که باعث تشخیص کیست مویی به صورت اولیه می شود

کیست پیلونیدال یا کیست مویی تا زمانی که عفونت نکند دارای عوارض جانبی خاصی که باعث تشخیص دقیق این بیماری شود، نمی باشد. و تنها متخصص جراحی شما می تواند تشخیص قطعی کیست مویی را اعلام کند. تشخیص به موقع این بیماری درمان کیست مویی و دوره نقاهت بعد از درمان را بسیار راحت تر می کند. این کیست در حالت کلی می تواند باعث موارد زیر شود:

  • درد شدید در هنگام نشستن یا ایستادن
  • خروج ترشحات خونی و چرکی با بوی بد از محل آبسه
  • قرمزی و ایجاد زخم در پوست اطراف آن
  • ایجاد سوراخ‌ در پوست
  • وجود تورم و گرمی کیست
  • موی بیرون زده از ناحیه ضایعه
  • تب خفیف و نادر
  • رطوبت غیرمنتظره در پایین کمر

نکته ای که باید به آن توجه داشت، این است که کیست مویی در صورتی که دچار عفونت شده باشد، از خود این علائم را بروز می دهد. در واقع عدم وجود عفونت باعث می شود تا هیچ یک از این علائم در فرد ایجاد نشود و همین امر می تواند باعث سخت تر شدن روند تشخیص کیست مویی شود.

برای تشخیص کیست مویی چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود

اگر شما هرگونه برجستگی یا حالت کیست مانندی در هر ناحیه از بدن خود احساس کردید، برای انجام معاینات پوستی و بافتی باید به متخصص مراجعه نمایید. برای تشخیص کیست مویی پایین کمر یا سینوس پیلنیدال به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. گاها این کیست ها با کیست های زیرپوستی دیگر مانند کیست خوش خیم چربی اشتباه گرفته می شوند، که در صورت معاینه پزشک، نوع کیست پوستی شما تعیین می گردد.

به طور کلی برای تشخیص کیست مویی توجه به علائم ابتدایی آن بسیار مهم می باشد. اگر شما هر یک از علائم ذکر شده در قسمت بالا را داشتید و درد غیر قابل تحملی در این ناحیه احساس می کردید، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید. نهایتا متخصص است که تشخیص کیست مویی را انجام می دهد.

تشخیص کیست مویی چگونه انجام می شود

تشخیص کیست مویی به صورت دقیق و نهایی، بر عهده پزشک می باشد. پزشک متخصص با معاینه محل قرارگیری کیست و بررسی علائم بالینی این نواحی، تشخیص نهایی را می دهد. پس از تشخیص، اولین قدم تخلیه بقایای چرکی و التهابی داخل آبسه می باشد.

داروهای کنترل کننده علائم سینوس مویی مانند داروهای مسکن، آنتی بیوتیک ها و ضد التهابی ها نیز برای کاهش ناراحتی بیمار به صورت موقت مفید می باشد.

سپس پزشک شما یکی از روش های جراحی و یا لیزر کیست مویی را برای برداشت و از بین بردن بافت کیستی موجود زیر پوست، انتخاب می کند.

سوالات شایعی که هنگام مراجعه به پزشک برای تشخیص کیست مویی پرسیده می شود

پزشک عمومی هنگام معاینه ضایعه پوستی و دردناک شما، اگر به کیست مویی شک داشته باشد، فرد را برای بررسی بیشتر به پزشک جراح عمومی یا در صورتی که در نواحی صورت ایجاد شده باشد به متخصص پوست ارجاع می‌دهد. فرد باید قبل از مراجعه به متخصص خود را آماده‌ی پاسخ دادن به برخی سوألات متداول در این زمینه نماید. این سوألات عبارتند از:

علائم و نشانه‌ها از کی و چگونه آغاز شده است؟

آیا قبلا سابقه‌ی تجربه این مشکل را داشته‌اید؟

آیا انجام برخی کارها باعث تسکین علائم می شود؟

معمولاً چه چیزی درد و علائم دیگر را تشدید می‌کند؟

مکمل یا داروی خاصی مصرف می‌کنید؟

آیا دچار تب و لرز هم شده‌اید؟

آیا درد ناشی از کیست و توده باعث بیدار شدن شما از خواب می‌ شود؟

شغل شما چیست؟ آیا شما در تمام طول روز مجبور به نشستن هستید؟

پاسخ دقیق و صحیح در کنار مشاهده‌ی علائم ظاهری زائده به متخصص جراحی در تشخیص کیست مویی کمک خواهد کرد. کیست مویی ممکن است با کیست درموئید اشتباه گرفته شود که مهارت پزشک معالج در تشخیص می‌تواند احتمال این خطا را کاهش دهد. پس از تشخیص پزشک با توجه به مرحله و میزان پیشرفت بیماری، روند درمانی شما آغاز می گردد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

37 دیدگاه برای “بهترین راه تشخیص کیست مویی

  1. Avatar photoSadegh گفت:

    با سلام وقت بخیر
    اگر ی چیزی مثل جوش بالاتر از مقعد بین دوباسن باشد خون ریزی خفیف هم کند بدون علایم که گفتید باشد مانند درد در نشستن و ایستاند … باشه احتمال داره کیست موی یاشد

    1. سلام گاها کیست مویی درد ندارد و فقط ترشح دارد و یا برجستگی یا فقط یک سوراخ ریز مشاهده می شود. بهتر است برای درمان این عارضه به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید.

  2. Avatar photoجواد گفت:

    باسلام.
    من در بالای مقعد احساس درد و سوزش دارم ولی هیچ برآمدگی و ترشح چرکی ندارم…!!!
    امکان دارد کیست مویی باشد….!!؟؟؟
    لطفاً راهنمایی کنید…

    1. سلام اگر در این ناحیه مو می روید و برای مدت طولانی می نشینید و یا اضافه وزن دارید احتمال تشخیص کیست مویی بالاست. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه علت بیماری تشخیص داده می شود.

  3. سلام وقت بخیر،من ب تازگی متوجه ی برآمدی کوچکی بالای مقعد و پایین کمرم شدم،بعد اینکه هیچگونه درد سوزش ترشح خون ریزی هیچی هچیی ندارم،لطف میکنین بگین ک کلا سینوس هست یا ن،اگر سینوس هست میشه بدون عمل حراحی برطرف کنم،خیلی ممنون میشم ک جواب بدین،سپاس گزارم

    1. سلام کیست مویی پایین کمر یا سینوس پیلونیدال را نمی توان با دارو به طور قطعی و دائم درمان کرد و حتما باید تخلیه و درناژ شود. مشکل شما می تواند لیپوم یا کیست مویی باشد و بدون معاینه یا مشاهده عکس ناحیه نمی توان تشخیص قطعی داد. اگر توده ایجاد شده لیپوم باشد هم باید خارج شود زیرا ناحیه نشیمنگاه و پایین کمر تحت فشار است و ممکن است مشکل ساز شود.

  4. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ی هفته است که بین مقعد و مثانه یعنی زیر مثانه ی برامدگی شبیه جوش ب وجود امده ممکنه کیست مویی باشه
    لطفا راهنماییم کنین ممنون میشم

    1. سلام بله این احتمال وجود دارد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  5. Avatar photoمحمد رضا گفت:

    سلام من ۱۷ سال سن دارم و ۲۷ کیلو اضافه وزن و در ناحیه بالای مقعد(بین دو باسن) دچار خونریزی کم و درد کم هستم
    میخواستم بدونم که آیا مو برگشتی هست یا نه و اگه هست چکار باید بکنم

    1. سلام احتمال کیست مویی وجود دارد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر کیست مویی باشد لازم است با لیزر پرتوان یا یکی از روش های جراحی تخلیه شود.

  6. Avatar photoنیل گفت:

    سلام وقتتون بخیر ،چند ماه پیش قسمت دنبالچه م بشدت درد گرفت بعداز خوردن متوکربومایل رفع شد اما حس کرذم یک منفذ کوچک درهمون قسمت ب وجود اومپ اما منفذ خیلی خیلی ریز ک اصلا معلوم نیست و نه چرک نه خونابه ای ازش خارج نمیشه به دکتر مراجعه کرذم
    ایشون اصلا تشخیص ندادن برام سونو نوشتن و گرفتم ولی گفتن هیچ کیستی نشون نمیده ،اما میترسم ازون قسمت منفذ خیلی ریز .ممنونم دکتر راهنمایی بفرمایید

    1. سلام اگر بعد از سونوگرافی و معاینه پزشک متخصص کیست مویی تشخیص داده نشده است بنابراین احتمال کیست مویی وجود ندارد. توصیه می کنم به یک ارتوپد نیز مراجعه کنید. برای نشستن از بالش های رینگ شکل استفاده کنید که به ناحیه فشار وارد نشود.

  7. Avatar photo... گفت:

    سلام من دوروزه درد خیلی کمی رو به همراه سوزش بالای مقعدم حس میکنم و دیروز که خندیدم جوری درد گرفت که از جام بلند شدم ولی هیچ برامدگی یا هیچ خونریزی و چرکی ندیدم ایا امکان کیست مویی هست؟

    1. بله احتمال کیست مویی وجود دارد به خصوص که با ایجاد فشار عکس العمل نشان می دهید.

  8. Avatar photoپریسا گفت:

    با سلام وقت بخیر،کیست مویی با معاینه قابل تشخیصه؟ من هیچ برامدگی ندارم فقط درد دارم اگر کیست مویی درمان نشود چه میشود

    1. اگر کیست مویی درمان نشود عفونت و آبسه می کند و ممکن است فیستوله نیز شود. رشد مو در زیر پوست متوقف نمی شود و همواره منطقه کیست مویی وسیع تر و دردناک تر می شود.

  9. Avatar photoمونا گفت:

    سلام وقتتون بخیر من درقسمت کمر احساس درددارم ولی علائم دیگه ای ندارم وقبلا کیست مویی داشتم وعمل کردم ازقسمت بالای کمرتا پایین باسن دردمیچرخه ویه جای ثابت نیست ام آر آی دادم میخواستم بدونم کیست مویی توام آر آی مشخش میشه؟

    1. بله در ام آر آی وجود کیست مویی کاملا مشخص می شود.

  10. Avatar photoلیلا گفت:

    باسلام خدمت خانم دکتر ..
    میبخشید من حدود ٨سال پیش دردی در بالای مقعدم داشتم و دو سوراخ خیلی ریز که وقتی به دکتر شهرستان مراجعه کردم تشخیص کیست مویی دادن ولی هیچگونه درد و ناراحتی دیگه ندارم .

    و بعد همون سال به شما مراجعه کردم برام سونو نوشتین که کیست نبود و سونو چیزی نشون نداد ..

    ایا احتیاج که دوباره مراجعه کنم بهتون بنده از شهرستان هستم

    1. اگر جواب سونوگرافی را برای ما فرستادین لطفا با مطب تماس بگیرید و شماره پرونده خود را هم اعلام کنید تا شما را راهنمایی کنند.

  11. Avatar photo..‌ گفت:

    من الان استخون باسنم یعنی روی استخون دنبالیچم درد میکنه وقتی میشینم و بعضی وقتا خوب میشه دردش بعضی وقتا خیلی درد میگیره در حدی ک عطسه میکنم درد میگیره ولی بعضی موقع ها هم هیچ دردی نداره هیچ علائمی ام ندارم کیست مویی یعنی الان نزدیک ۳ هفته هست ک اینجوری و بجز درد چیز دیگ‌ ای نیس

    1. مطمئن شوید که به استخوان دنبالچه ضربه ای وارد نشده باشد. اگر شکل ظاهری ناحیه برجسته و متورم نباشد برای شما ام آر آی یا سونوگرافی تجویز خواهد شد.

  12. Avatar photoعلی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دو ماه پیش عمل کیست مویی کردم و بعد یک ماه کاملا خوب شد ولی الان یه چیزی مثل جوش چرکی زده جاش میخواستم بپرسم این طبیعیه یا باز عود کرده و باید لیزر شه؟ ممنون🙏🏻

    1. طبیعی نیست. حتما موهای زائد را از بین ببرید و برای تخلیه این جوش چرکی به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  13. Avatar photoعلی گفت:

    سلام دکتر وقت بخیر من یک ابسه داشتم ترکید از بین رفت mri هم دادم چیزی مشاهده نشد اما جای اون ابسه هنوز مواقعی مایع میاد و زخم علت چیه جواب ام ار ای همه جی اکی بود

  14. Avatar photoعلی گفت:

    سلام دکتر وقت بخیر من یک ابسه داشتم ترکید از بین رفت mri هم دادم چیزی مشاهده نشد اما جای اون ابسه هنوز مواقعی مایع میاد و زخم علت چیه جواب ام ار ای همه جی اکی بود

    1. برای تشخیص کیست مویی ام آر آی یک روش مطمئن است. اگر در ناحیه کیست مویی شناسایی نشده است احتمالا یک آبسه و یا جوش بدون کیست مویی بوده است که تخلیه شده است. اگر آبسه کامل تخلیه و درناژ نشود مجدد عود خواهد کرد و حتی فیستوله خواهد شد. برای درناژ اصولی به یک جراح مراجعه کنید.

    2. Avatar photoرحیم گفت:

      سلام من سینوس پیلونیدال دارم و سنم ۵۵ سال است کمر دردی شدید دارم نمدونم از دیسک کمر و سیاتیک است یا از همون سینوسه بیماری خاصی ندارم ولی میگویند جراحی ان با تیغ خیلی درد آور و مشکل است ایا عمل با لیزر هم سنگین و مشکل است لطفا راهنمایی کنید

      1. لیزر کیست مویی هم نیاز به مراقبت دارد اما مشکلات و سختی جراحی باز را به هیچ عنوان ندارد.

  15. Avatar photoافشین گفت:

    سلام من نزدیک چهار ماه در باسن نقطه های سیاه رنگی میشه بعدش ورم می کنه قرمز میباشد درد هم داره هم چرکی وقتی با روش خانه درمانی ناپدید می شود جای دیگر یکی دیگری پیدا می شود بدنم خارش هم دارد

    1. به دکتر متخصص پوست مراجعه کنید.

  16. Avatar photoرضا گفت:

    سلام.من سه سالی هست دقیق سر باسنم چند جا عفونت زده بیرون که اول ورم میکنه و درد شدیدی دارم و بعداز چند روز میترکه و چرک و خون ازش میاد بیرون ، حالا به نظر شما آیا کیست مویی هست یا نه ، البته من چند سالی هست کولیت روده دارم و چند دکتر گفتن عفونت رودته از اونجا زده بیرون ممنون میشم جواب منو بدید

    1. عفونت روده از بالای باسن بیرون نمی زند مگر این که در تصویربرداری نشانه ای از وجود فیستول مشاهده شود. احتمالا به کیست مویی مبتلا شده اید و بدون معاینه و تجویز تصویربرداری نمی توان تشخیص قطعی داد. کولیت روده می تواند در اختلالات گوارشی و جذب مواد مغذی مشکل ایجاد کند.

  17. Avatar photoزینب گفت:

    سلام
    ببخشید من پایین کمرم وبالا باسنم ینی تقریبا همون پایین گودی کمرم ورم شدید داره و دردی شبه کمردرد دارم ک موقع فعالیت روزانه اذیت میشم .سونو انجام دادم گفتن کیست مویی ندارید
    میشه راهنمایم کنید

    1. به یک ارتوپد یا متخصص ستون فقرات مراجعه کنید. ممکن است نیاز باشد ام آر آی از ستون فقرات انجام دهید. احتمالا مربوط به استخوان دنبالچه یا اعصاب درگیر در این ناحیه باشد.

  18. Avatar photoپری گفت:

    سلام خسته نباشید کیست مویی امکانش هست جای دیگه هم در بیاد؟ من ی مدته احساس میکنم بین ران پا و واژنم یه جوش کوچیک هست برامدگی هم داره ب نظر شما میتونه کیست مویی باشه؟

    1. بله این امکان وجود دارد. به خصوص که ناحیه ران پا و واژن اصطکاک زیاد دارد و تحت فشار است و امکان برگشت مو و بروز کیست مویی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *