اگر هموروئید درمان نشود چه عوارضی دارد

هموروئید درمان نشده حساس و ملتهب است. همورویید یا بواسیر درمان نشده مثل مهمان ناخوانده است. و تا زمانی که درمان نشود فشار التهاب و حساسیت ادامه خواهد داشت. این جمله غلط است که هموروئید درمان خانگی ندارد. درمان های خانگی را می توان برای یک هفته امتحان کرد و اگر علائمی از بهبودی مشاهده نکردید دیگر درمان خانگی را ادامه ندهید و سریعا به پزشک متخصص جراحی مراجعه کنید. متخصص جراحی ابتدا دارو درمانی را برای شما آغاز خواهد کرد و در صورت نیاز جراحی و یا لیزر هموروئید را برای درمان هموروئید شما در نظر خواهد گرفت.

اگر هموروئید درمان نشود عوارض زیر را در پی خواهد داشت

احساس درد و ناراحتی

خونریزی و در نهایت بروز آنمی

هموروئید درمان نشده زمینه ساز بیماری های دیگر مقعد از جمله آبسه ها و عفونت ها می شود و گاها منجر به بیماری های ناشناخته دیگر می شود

بروز سرطان های مربوط به این ناحیه گاها از هموروئیدها و عفونت های درمان نشده در این ناحیه بروز می کند.

اگر هموروئید درمان نشود چه عوارضی دارد

اقدامات اولیه درمانی قبل از مراجعه به پزشک متخصص شامل:

  1. مقدارآب و فیبر مصرفی را افزایش دهید و از بروز یبوست جلوگیری کنید.
  2. در لگن آب گرم و بتادین بنشینید و ناحیه را با شامپو بچه تمیز نگه دارید.
  3. از کرم آنتی هموروئید استفاده کنید.

اگر هموروئید درمان نشود خود به خود درمان نمی شود!!!

متاسفانه درمان خود به خودی هموروئید بسیار نادر است. با به حال خود گذاشتن هموروئید ممکن است درد آن تشدید شود و حتی وضعیت آن بدتر شود. حتی در برخی مواقع منجر به ایجاد بیماری های دیگر و حتی ناشناخته می شود. بنابراین هرگونه بیماری در ناحیه مقعد را جدی بگیرید و نسبت به درمان آن سریعا اقدام کنید. یکی از بهترین روش های درمان هموروئید که عوارض و عود هم ندارد لیزر هموروئید است. برای تعیین وقت ویزیت با مطب دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی تماس بگیرید. در صورت نیاز به لیزر به طور سرپایی لیزر همورئید شما انجام خواهد شد.

علائم هموروئید تا چند وقت باقی خواهد ماند

اگر هموروئید شما کوچک باشد ظرف چند روز با درمان خانگی و تغییر سبک زندگی مشکل شما حل خواهد شد. اگر هموروئید از مقعد بیرون زده باشد مسلما باید به پزشک مراجعه کنید و او بر اساس میزان گسترش بیماری طول درمان و نقاهت شما را تخمین خواهد زد.

گاها در دوران بارداری به دلیل فشار زیاد ناحیه شکمی بر این ناحیه زنان باردار مبتلا به هموروئید می شوند. همچنین هورمون هایی که در طی دوران بارداری ترشح می شوند نیز منجر به ورم کردن عروق می شوند. در این مواقع هموروئید تا به دنیا آمدن فرزند شما ادامه خواهد داشت و با دارو درمانی کنترل وضعیت می توانید از وخیم شدن آن جلوگیری کنید.

ریسک فاکتورهای هموروئید

  • سن
  • بارداری
  • چاقی
  • نزدیکی از مقعد
  • یبوست یا اسهال دائم
  • زور زدن و طولانی نشستن روی توالت
  • مصرف نکردن آب و فیبر غذایی کافی
  • تنقیه و استقاده بیش از اندازه از ملین ها
  • استرس و اضطراب به خصوص اسپاسم در ناحیه شکمی و روده

چه وقت هموروئید نیاز به مداخله جراحی یا لیزر دارد

وقتی هموروئیدها  به بیرون از مقعد برجسته شدند به عمل جراحی یا لیزر نیاز دارند

هموروئید را درمان نکنید! هموروئید را جراحی نکنید! جملاتی شبیه به این انتشار داده می شود که توجیح علمی ندارد. همانطور که در بالا می خوانید یکی از عوارض بیماری هموروئید بروز کم خونی است. حتی اگر شما قادر به تحمل درد و ناراحتی این بیماری باشید در نهایت بر اثر بروز عوارض بعدی هموروئید تسلیم خواهید شد. پس برای درمان به موقع بواسیر به یک پزشک متخصص جراحی مراجعه کنید تا از عوارض و شدت هموروئید در امان بمانید

آیا هموروئید عود یا بازگشت دارد؟

زمانی که مبتلا به هموروئید می شوید  بعد از درمان ممکن است دوباره هموروئید عود کند. در سال 2004 تحقیقاتی در زمینه عود هموروئید انجام شد که در آن 231 بیمار مشارکت داشت. برای تعدادی از بیماران درمان های خانگی انجام شد و برای تعدادی دیگر جراحی هموروئید. نتیجه به این صورت بود که هموروئید 25.4 درصد از بیمارانی که با درمان خانگی درمان شده بودند دوباره عود کرد. اما میزان عود در درمان با جراحی تنها 6.3 درصد بود.

توجه کنید اگر جراحی هموروئید با لیزر انجام شود احتمال عود هموروئید در همان ناحیه تقریبا صفر است.

عوارض مصرف داروی آنتی هموروئید

در مراحل اولیه بیماری برای کنترل درد و سوزش هموروئید توصیه به تغییر سبک زندگی و سپس مصرف داروهای آنتی هموروئید  است. اما مصرف بی رویه و بدون تجویز پزشک نه تنها اثر درمانی نخواهد داشت بلکه اثرات منفی بر روند بهبودی و درمان خواهد داشت. زیرا داروهای آنتی هموروئید عموما  استروئیدی هستند و منجر به نازک شدن پوست ناحیه می شود و با مصرف بیش از یک هفته الی 10 روز احتمال بروز پارگی در ناحیه وجود دارد. به طور خلاصه عوارض مصرف آنتی هموروئید بدون تجویز پزشک:

  • بروز شقاق و پارگی در ناحیه
  • بروز حساسیت و سوزش و خارش
  • حاد شدن بیماری و یا سخت تر شدن مراحل درمان

توجه کنید در صورتی که پزشک برای شما داروی آنتی هموروئید تجویز کرد و شما یکی از علائم زیر را مشاهده کردید سریعا مصرف دارو را قطع کنید و از پزشک خود بخواهید داروی جایگزین را به شما معرفی کند.

  • بروز سوزش خارش
  • تغییر رنگ غیر طبیعی در ناحیه
  • تغییر ضربان قلب
  • بروز اختلال در تنفس
  • بروز استرس و اضطراب

مطالعات جدید درمان هموروئید

یک مطالعه بر روی ۲۶۸ بیمار توسط Ambrose و همکاران با موضوع مقایسه فوتوکواگولیشن ( لیزر هموروئید ) و استفاده رابربند نشان داد. درمان هموروئید با رابربند شیوع خونریزی بالاتری را به دنبال دارد. در ضمن فوتوکواگولیشن برای هموروئید پرولابس استفاده می شود.
در درمان موضعی هموروئید از فوتوکواگولیشن برای هموروئید خارجی هم به شرط بی حسی موضعی می توان استفاده کرد.

محققان در فکر ساختن  توالتی هستند که تلفیقی از توالت ایرانی و فرنگی است،توالت ایرانی برای پیشگیری و یا بهبود هموروئید بهتر است ولی این پوزیشن برای زانوها بخصوص در افراد مسن مضر است بنابراین ساختاری که تلفیقی از این دو باشد بهتر است,در تصویر بالا طریقه صحیح اجابت مزاج نشان داده شده است.

اشعه مادون قرمز بطور موفقی هموروئید ترومبوزه را در مراحل اولیه درمان می کند،این اشعه سبب قطع جریان خون هموروئید شده و آن را کوچک می کند و این شبیه جراحی بدون برش می باشد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام وعرض ادب خانم دکتر من نزدیک به چند سال هست یبوست شدید دارم گاهی خوب میشم ولی الان در حال حاضر به شدت یبوست دارم و بیرون روی به شدت با درد و بدون خون ریزی دارم دیگه ملین ها ها هم اکثرا تاثیری ندارن مثل لاکسی ژل سی لاکس پودر پیدرولاکس رولاکس مانیزیم و بیزاکودکیل و... الان احساس درد شدید دارم و فکر می کنم از داخل مقعد ی غده کوچیک و متبرم ودرد ناک بوجود امده و معاینه پزشک برام بسیار سخت هست باور کنید بعضی از وقت ها ا فکر می کنم خوب نمیشم نزدیک ی ماهه خیلی حالم بد هست واقعا باید چکار کنم ممنون از شما

    • سلام باید آب و آبمیوه زیاد میل کنید به خصوص در حال حاضر که فصل گرما است و بدن آب زیادی از دست می دهد منجر به کم آبی بدن و در نهایت یبوست می شود. همچنین غذای پر فیبر و مواد غذایی حاوی پروبیوتیک میل کنید و روده ها را با مصرف ملین بیش از اندازه تنبل نکنید. اگر مشکل یبوست شما حل نشود حتی بعد از جراحی نیز دوباره دچار عارضه خواهید شد. اگر موفق به درمان یبوست نشدید به متخصص تغذیه مراجعه کنید. همچنین فعالیت روزانه کافی داشته باشید و هر روز پیاده روی و ورزش کنید تا به حرکت روده ها کمک کنید

  • با سلام خدمت خانم دکتر از ۲ یا ۳ سال قبل در هنگام دفع مدفوع درد بهمراه خونریزی داشتم که پس از یک هفته با خوردن میوه و غذای ملین کم کم بهتر شد معمولاً هر سال هم با خوردن غذاهای تیز و تند این مشکل ایجاد میشد مسأله ای که الان پیش امده راه خروجی مدفوع تنگ شده در واقع سایز مدفوع هم کوچک و باریک شده حس میکنم ۲ یا ۳ زایده گرد کوچک در مقعد ایجاد شده راهنمایی بفرمایید
    سپاسگزارم

    • سلام بهتر است معاینه شوید و از لحاظ ابتلا به هموروئید داخلی و یا شقاق و تنگی مقعد وضعیت شما بررسی شود.

  • با سلام و درود
    خانم دکتر راهنمایی فرمودین باید از لحاظ ابتلا به هموزروید و تنگی مقعد مورد معاینه قرار بگیرم باید به چه پزشک یا متخصصی رجوع نمایم؟

    • سلام به متخصص جراحی عمومی به مطب ما هم میتونید مراجعه کنید

  • سلام من حدود ۱۰سال هست هموروئید خارجی داره و ۳تا زائده ی گوشتی مانند روی مقعدم دارم زیاد یبوست ندارم ولی هربار ک میشم یکی میزنه بیرون وبعد یکی دو روز خوب میشم میخواستم بدونم نیاز به عمل دارم اگر عمل نکنم چکارکنم اینا مشکل ساز نشه و کوچیک بشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    • اگر بیماری هموروئید با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی طی چند روز تغییر نکرد سریعا باید به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا برای شما دارو تجویز کنند. هرگونه زائده و ناهنجاری در ناحیه مقعد را پی گیری کنید تا دچار عوارض آن نشوید و به علاوه نیاز به جراحی و یا لیزر هموروئید نداشته باشید

  • سلام من 25 سال دارم و از 12 سالگی مشکل بواسیر داشتم ولی شدید نبود و فقط وقتی مسافرت میرفتیم کمی خونریزی میکرد و تموم میشد. حدود 5 سال پیش به دلیل نامعلومی رگهام ورم کرد و این باعث تشدید بواسیر من شد. به چندین پزشک مراجعه کردم که کولونوسکوپی کردن و گفتن بواسیر درجه 4 هستش و باید جراحی بشم. از جراحی خیلی میترسم و چون هنوز ورم رگهام خوب نشده بود به جراحی نرفتم. الان حدود یک سال است که ورم رگهام کاملاً درمان شده و دیگر درد بواسیر ندارم و فقط در بعضی مواقع مانند نشستن در محل مرطوب، خوردن فلفل و مسافرت خونریزی شدید، در بعضی مواقع آب توالت فرنگی کاملاً خونی میشه وبعد از بلند شدن هم خون میاد که معمولاً 2 روز طول میکشه و درد به مدت یک هفته که خیلی هم شدید هستش رو تجربه میکنم و در بقیه موارد هیچ مشکلی ندارم. به نظرتون چیکار کنم؟ من چون چندین ضایعه دارم از عوارض جراحی مثل بی اختیاری خیلی میترسم. به نظرتون بهترین راه حل برای من چی هستش تحمل یه هفته ای این درد و یا جراحی؟ و اگه جراحی رو به تأخیر بندازم باعث تشدید عوارض جراحی میشود؟

    • سلام در بهترین حالت شما مجبور هستید که این درد را گاه گاه تحمل کنید و هرچه سن شما بالاتر برود تحمل این درد سخت تر و شرایط شما بدتر خواهد شد. در بدترین حالت نیز دچار دیگر بیماری های ناحیه نشیمنگاه می شود و ممکن است مجبور شوید به طور اورژانسی اقدام به جراحی کنید. بهترین روش درمان هموروئید لیزر هموروئید است. با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت بگیرید هم آموزش های لازم برای جلوگیری و عود هموروئید یا بواسیر به شما داده می شود به علاوه توضیحاتی درباره لیزر به شما داده می شود و متوجه تفاوت جراحی سنتی و لیزر خواهید شد.

  • سلام دکتر .من بواسیر بیرونی دارم درحالت عادی مشکلی ندارم باهاش ولی فقط گاهی اوقات خونریزی دارم.دوسالی هم هست که میدونم دارم.درحالت عادی هم مشخص نیست فقط وقتی فشار میاد به لگنم اونوقت برجسته و گاهی بنفش میشه.من باید چیکار کنم ایا خودش خوب میشه؟

  • سلام من ۱۳ سالمه و چند وقتی یبوست داشتم ول الان بهتر شدم ، من فکر میکنم که توی معقدم ورم کرده البته مطمئن نیستم بواسیره یا نه از معاینه و پزشک و جراحی هم میترسم ... اگه میشه بگید که من بواسیر دارم یا نه .. نه خونریزی دارم نه علائم دیگه ای فقط توی دفع مدفوعم مشکل دارم یعنی درد ندارم ولی دفعش طول میکشه ... من بواسیر دارم ؟ راه درمانم چیه ؟؟

    • سلام متاسفانه بدون معاینه نمی توان نظر قطعی داد اما ممکن است به هموروئید داخلی مبتلا شده باشید. معاینه پزشک ترسناک و عجیب نیست بنابراین برای مراجعه به پزشک متخصص نگران نباشید. اگر به موقع مراجعه کنید با مصرف دارو و توصیه های لازم درمان خواهید شد. اما اگر درمان هموروئید به تاخیر بیافتد ممکن است مجبور به جراحی هموروئید شوید. بنابراین مراجعه به پزشک را به تاخیر نیاندازید. علائم هموروئید باید بعد از یک هفته از بین برود در غیر این صورت دچار عوارض هموروئید خواهید شد. برای درمان یبوست مزمن نیز اقدام کنید تا دوباره دچار علائم هموروئید نشوید.

  • سلام من به پزشک مراجعه کردم گفتن هموروئید داخلی داری دارو دادن ولی گفتن باید جراحی بشی. من دردی ندارم و فقط هموروئید موقع دفع میزنه بیرون و با دست جا میره. اگر فقط داروها را مصرف کنم و جراحی نکنم مشکلی برام پیش میاد؟ من اصلا نمی خوام جراحی بشم.

    • اگر هموروئید شما درمان نشود دقیقا عوارضی که در بالا ذکر شده است متوجه شما خواهد شد. توصیه می کنم برای لیزر هموروئید اقدام کنید. زیرا نقاهت و سختی جراحی سنتی را ندارد و دلیلی برای ترس وجود نخواهد داشت.

  • سلام.خسته نباشید‌.من ۳۴سالمه .یک ماهی هست موقع دفع مدفوع درد شدید احساس میکنم و یک طرف مدفوعم خونی میشود‌.و یک زایده ای هم اون طرف مقعدم یک مقداری زده بیرون که دست بهش میخوره خیلی درد داره.تو روز هم خارش و سوزش داره مقعدم.من باید چکار کنم که بدون دکتر رفتن خوب بشم.چون خجالت میکشم .ممنون

    • شما بدون مراجعه به پزشک درمان نخواهید شد. بیماری هموروئید شیوع بالایی دارد و افراد زیادی به آن مبتلا می شوند بنابراین دلیلی برای خجالت و یا ترس برای مراجعه به پزشک وجود ندارد. در مواقع پیشرفته بیمار مجبور می شود به طور اورژانسی و در شرایط پیش بینی نشده به پزشک مراجعه کند که به مراتب سخت تر خواهد بود. بنابراین یک متخصص جراحی و لیزر مناسب را انتخاب کنید و برای درمان هموروئید اقدام کنید.

  • سلام وقتتون بخیر بنده یک ماهی میشه که یه ورم اطراف مقعدم وجود داره ولی هیچ وقت خون ریزی نداشتم وخیلی این علائم بالا در من حاد نیست ایا هموروئیده یا با پماد حل میشه ؟ ممنون

    • اگر دچار هموروئید شده باشید باید طی یک هفته با درمان های خانگی هموروئید و کنترل یبوست سریعا بهبود پیدا کنید. در صورتی که هموروئید مزمن شود و یا مشکل دیگری وجود داشته باشد بهبودی شما با روش های خانگی میسر نخواهد شد. حتما به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه فرمایید.

1 2 3 5
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674