شقاق فیشر مقعد

جراحی اسفنکتروتومی شقاق

جراحی اسفنکتروتومی شقاق

فیشر مقعدی یا شقاق مقعدی ، برش یا پارگی کوچک در آستر مقعد است. ترک در پوست باعث درد شدید و برخی خونریزی در حین و بعد از حرکات روده می شود. این بیماری می تواند در هر سنی افراد را تحت تأثیر بگذارد ، و اغلب در نوزادان و کودکان خردسال دیده می شود زیرا یبوست یک مشکل شایع در این گروه های سنی است.

در بیشتر موارد ، شقاق در طی چهار تا شش هفته با درمان خانگی و ویزیت پزشک بهبود می یابد. در مواردی که شقاق بیش از هشت هفته ادامه یابد ، این بیماری از فاز شقاق حاد خارج شده و شقاق مزمن تلقی می شود.

برخی از درمان ها می توانند باعث بهبودی شوند و به رفع ناراحتی، از جمله نرم کننده های مدفوع و تسکین دهنده درد موضعی کمک کنند. اگر یک شقاق مقعدی با این درمان ها بهبود نیابد، ممکن است شما به جراحی نیاز داشته باشید.

روش اسفنکتروتومی شقاق مقعد

علائم فیشر مقعدی چیست؟

شقاق مقعد ممکن است باعث یک یا چند مورد از علائم زیر شود:

  • پارگی قابل مشاهده در پوست اطراف مقعد
  • درد شدید در ناحیه مقعد هنگام حرکات روده
  • رگه های خون روی مدفوع یا روی دستمال توالت پس از پاک کردن
  • سوزش یا خارش در ناحیه مقعد

چه کسانی کاندیدای جراحی اسفنکتروتومی هستند؟

شقاق مقعد در دوران نوزادی شایع است. بزرگسالان مسن نیز به دلیل کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال مستعد ابتلا به شقاق مقعد هستند. در حین و بعد از زایمان ، زنان به دلیل تنگی در هنگام زایمان در معرض خطر شقاق مقعد هستند.

افراد مبتلا به IBD همچنین خطر بیشتری برای ایجاد شقاق مقعد دارند. التهابی که در روده رخ می دهد باعث می شود بافت اطراف مقعد بیشتر مستعد پارگی شود.

افرادی که به طور مداوم یبوست را تجربه می کنند در معرض خطر ابتلا به فیشر مقعدی نیز هستند.

البته باید این نکته را نیز متذکر شد که افرادی که دارای بیماری ایدز می باشند، کاندیدای مناسبی برای این جراحی نمی باشند.

و در نهایت افرادی که به درمان دارویی جواب نمی دهند، در آخرین مرحله بر اساس تشخیص متخصص جراحی این عمل را انجام می دهند.

جراحی اسفنکتروتومی چگونه انجام می شود؟

اسفنکتروتومی داخلی جانبی یک عمل جراحی ساده است که در طی آن اسفنکتر بریده می شود. اسفنکتر گروهی از عضله های دایره ای از ماهیچه های اطراف مقعد است که وظیفه کنترل حرکات روده و باز و بست دهانه مقعد را بر عهده دارند. اسفنکتروتومی به عنوان آخرین راه حل برای این بیماری استفاده می شود و معمولاً افرادی که دچار شقاق مقعد می شوند، ابتدا سعی می کنند رژیم غذایی با فیبر بالا و نرم کننده های مدفوع را امتحان کنند. اگر علائم شدید باشد یا به این درمانها پاسخ ندهد، ممکن است اسفنکتروتومی به عنوان روش نهایی استفاده شود.

در طی عمل، متخصص جراحی برش کوچکی را در یکی از اسفنکترهای داخلی مقعد ایجاد می کند. هدف از این برش ، آزاد کردن تنش اسفنکتر است. خارج کردن این فشار و تنش از روی اسفنکتر باعث بهبودی شقاق مقعدی می شود.

اسفنکتروتومی را می توان تحت بی حسی موضعی یا عمومی انجام داد و به طور معمول در همان روز انجام جراحی اجازه بازگشت به خانه را خواهید داشت.

روش جراحی اسفنکتروتومی شقاق

ریکاوری و مراقبت پس از انجام جراحی اسفنکتروتومی

به طور طبیعی حدود شش هفته طول می کشد تا مقعد شما به طور کامل بهبود یابد ، اما بیشتر افراد قادرند فعالیت های عادی خود را از جمله رفتن به محل کار را طی یک تا دو هفته پس از عمل از سر بگیرند. اگر این جراحی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن و توسط متخصص جراحی با تجربه انجام شود بیمار فقط یک شب استراحت می کند و از فردای روز عمل می تواند به محل کار خود بازگردد. ریکاوری بعد از جراحی شقاق با لیزر بسیار سریع تر و راحت تر از روش های باز و سنتی است.

بیشتر افراد متوجه می شوند که دردی که از شقاق مقعد خود قبل از جراحی تجربه می کردند ، طی چند روز پس از داشتن جراحی اسفنکتروتومی آنها ناپدید شده است. همچنین طبیعی است که بعد از حرکات روده برای چند هفته اول مقداری خون روی کاغذ توالت را متوجه شوید. بنابراین ترشح چند قطره خون تا دو ماه بعد از جراحی شقاق طبیعی است. اما اگر این ترشحات چرکی و بد بو باشد باید سریعا به متخصص جراحی معالج خود مراجعه کنید.

از جمله کارهایی که باید برای بهبود هرچه سریعتر در دوره ریکاوری جراحی اسفنکتروتومی انجام داد، به موارد زیر اشاره نمود؛

  • استراحت کافی و فشار نیاوردن به ناحیه عمل.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید.
  • سعی کنید هر روز کمی پیاده روی کنید
  • دستورالعمل پزشک خود را در مورد این که دوباره می توانید رانندگی کنید ، پیروی کنید.
  • دوش یا استحمام را انجام دهید، اما ناحیه مقعد خود را بعد از حمام به خوبی با یک حوله نرم خشک کنید.
  • اگر با مشکل یبوست روبرو هستید ، از پزشک خود در مورد مصرف ملین ها سؤال کنید.
  • داروهای ضد درد و مسکن را طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
  • استفاده از دستمال مرطوب کودک به جای دستمال توالت معمولاً راحت تر است و باعث تحریک مقعد نمی شود.
  • برای بهبود سریع تر می توانید از حمام سیتز استفاده کنید.
  • از استفاده از صابون های معطر خودداری کنید.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی جراحی اسفنکتروتومی

جراحی اسفنکتروتومی داخلی جانبی یک روش ساده و گسترده است و در درمان شقاق مقعد بسیار مؤثر است. معمولاً عوارض جانبی بعد از عمل وجود ندارد ، اما در موارد بسیار نادر اتفاق می افتند.

بسیار طبیعی است که افراد در هفته های بعد از عمل جراحی بی اختیاری مدفوع و مشکل در کنترل گاز و نفخ شکم را تجربه کنند. این عارضه معمولاً به دلیل بهبودی مقعد شما به خودی خود برطرف می شود. در صورتی که جراحی اسفنکتروتومی شقاق با لیزر انجام شود احتمال بروز این عوارض نزدیک به صفر می شود.

چشم انداز

جراحی اسفنکتروتومی داخلی یک روش ساده است که ثابت کرده است که در درمان شقاق های مقعد بسیار موفق است. به شما توصیه می شود قبل از عمل سایر روش های درمانی را امتحان کنید ، اما اگر این موارد ناکارآمد باشند ، این روش به شما پیشنهاد می شود. شما با انجام عمل اسفنکتروتومی با لیزر به سرعت بهبودی خواهید یافت. همچنین عوارض جانبی این عمل بسیار نادر است و در صورت بروز آنها قابل درمان می باشند.

سوالات متداول اسفنکتروتومی شقاق مقعدی

چقدر بعد از اسفنکتروتومی شقاق بهبود می یابیم؟

اگر این جراحی به روش سنتی و با تیغ جراحی انجام شود بیش از 6 هفته طول می کشد که محل زخم جراحی بهبود یابد. برخی افراد طی یک تا دو هفته بعد از این جراحی به محل کار خود باز می گردند. اگر این جراحی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام شود بیمار تنهای یک شب استراحت می کند و از فردای روز عمل می تواند به کارهای روزمره خود برسد. زخم و سوزش طی یک هفته بهبود می یابد.

آیا جراحی اسفنکتروتومی دردناک است؟

این جراحی تحت بی حسی نخاعی و یا بیهوشی انجام می شود. بنابراین حین عمل بیمار دردی را احساس نمی کند. بسته به این که جراحی با لیزر انجام شود و یا با کوتر و تیغ جراحی سوزش و درد بعد از اسفنکتروتومی متفاوت است. مسلما سوزش و درد جراحی سنتی و کوتر بیش تر از جراحی با لیزر است . درد بعد از اسفنکتروتومی شقاق با لیزر با مسکن ساده قابل کنترل است و به سرعت بهبود می یابد.

آیا جراحی اسفنکتروتومی شقاق عود و بازگشت دارد؟

بعد از جراحی اسفنکتروتومی شقاق نکات مراقبتی بعد از جراحی شقاق را به درستی رعایت کنید. از بروز یبوست و اسهال جلوگیری کنید. از وارد کردن فشار بر این ناحیه خودداری کنید. بیماری شقاق شما بازگشت نخواهد داشت. این جراحی بهترین و آخرین روش درمان شقاق محسوب می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

21 دیدگاه برای “جراحی اسفنکتروتومی شقاق

  1. Avatar photoثمین گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر قیمت جراحی با لیزر شقاق فرق داره با جراحی کوتر؟

    1. سلام بله هزینه جراحی این دو جراحی با هم متفاوت است. درضمن تمام جراحان با کوتر کار می کنند اما جراحی با لیزر نیازمند گذراندن دوره های تخصصی و کسب مهارت و تجربه فراوان در این زمینه است. بنابراین متخصص جراحی عمومی که دوره های جراحی با لیزر را نگذرانده است نمی تواند جراحی با لیزر را انجام بدهد.

  2. Avatar photoثمین گفت:

    شما گفتید مسلما سوزش و درد جراحی سنتی و کوتر بیش تر از جراحی با لیزر است .هزینه هاشم آیا فرق داره؟

    1. بله معمولا هزینه جراحی با لیزر بیشتر است. هرچند که برخی بیماران به من مراجعه می کنند و اعلام می کنند که هزینه گزافی برای جراحی با تیغ و کوتر پرداخت کرده اند اما مجدد برای لیزر اقدام می کنند و اعلام می کنند که هزینه لیزر کمتر از مبلغی بوده که قبلا پرداخت کرده اند. از هزینه مهمتر هم وقت و عمر بیمار است. در جراحی با لیزر بسیار در وقت صرفه جویی می شود و دوره نقاهت بسیار کوتاهتر از جراحی سنتی است. در نظر داشته باشید که مهارت و تجربه جراح هم در استفاده از لیزر پرتوان بسیار مهم است. خوشبختانه تمام بیماران من از جراحی با لیزر راضی بوده اند و دچار عود و مشکل نشده اند.

  3. Avatar photoسمیرا گفت:

    سلام خانم دکتر ، من دختر ۳۱ ساله ای هستم که سالهاست از بیماری هموروئید و فیشر رنج میبرم ،درمان های زیادی رو هم تجربه کردم ولی بهبودی مقطعی بوده ،عمل را برای من توصیه نکردن ولی هربار بعد از خونریزی من دچار تب و لرز شدید و بدن درد میشم . آیا عمل لیزر قابل برگشت هستش یا عوارض های زیادی داره که دکترها اجازه ی عمل رو نمی دن ؟

    1. سلام جراحی های من تماما با لیزر انجام می شود و عود و بازگشت ندارد. بیمارانی که مشکلات گوارشی خاص مثل روده تحریک پذیر و اجابت مزاج غیر عادی دارند بعد از چند سال دچار عود می شوند. بنابراین علاوه بر این که برای لیزر هموروئید و فیشر اقدام می نمایید علت بروز بیماری را هم رفع کنید که دچار عود نشوید.

  4. Avatar photoمصطفی گفت:

    سلام وقتتون بخیر من خیلی وقته پیگیر سایت خوبتون هستم خیلی کامله
    من چند سالی بود بواسیرداشتم سالی یکبار پیش نیومد آنتی همورویید مصرف میکردم یک هفته ای خوب میشد
    سه ماه پیش دوباره پیش اومد بجا اینکه دردش کمتر شده دیدم بیشتر شد که آخرش شد آبسه و با جراحی تخلیه کردم بعد چهل روز فهمیدم فیستول بزرگ چهار سانتی شده همزمان فیشر هم داشتم
    سونو و مانومتری گرفتم همزمان دردش خیلی کم شده بود دو دل بودم بیام مطب شما و لیزر کنم یا بحرف پزشکم گوش کنم و جراحی کنم میگفت جراحی بهتره
    خلاصه اشتباه کردم و عمل کردم بجا اینکه دردم تموم شه الان پنجاه روزه هرروز درد دارم بعد دفع بعد شست و شو و رانندگی و …
    فکر میکردم که دردش بخاطر زخم کوچیکه کنار مقعد که شبیه فیشر بود الان متوجه شدم تنگ شدگی دارم حتی انگشتم داخل نمیره و برای دفع از انگشتم کمک میگیرم
    به پزشکم تلفنی گفتم میگه اسپاسم شده از دیلداتور استفاده کن
    بریدم دیگه لطفاً راهنماییم کنید ممنونم

    1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. بدون معاینه بیمار نمی توان روش درمان خاصی را تجویز کرد. به دلیل جراحی قبلی که داشتید ممکن است دیگر نتوانید از لیزر سود ببرید اما صد در صد نیست و باید معاینه شوید. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  5. Avatar photoFojhan گفت:

    من این جراحی وانجام دادم به غلط کردن می افزاید وتاابدهم خوب نمیشید ازمن به شمانصیحت با همون مشکل همورویید وشقاق که دارید مدارا کنید چون بعدازعمل هرروز آرزوی مرگ میکنید دیگه ام اون آدم سابق نمیشید .

    1. اگر هموروئید و شقاق درمان نشود مشکلات بدتری مثل آبسه و فیستول مقعدی و … بروز می کند. بیماران من بعد از لیزر شقاق و هموروئید مشکلی ندارند. شما نیز روند درمان را کاملا پیگیری نمایید تا کاملا بهبود یابید. ممکن است علاوه بر شقاق مبتلا به عفونت و فیستول و دیگر بیماری های مقعد نیز باشید. همچنین اگر جراحی شما بدون لیزر انجام شده است ممکن است تا دو ماه دوره نقاهت سختی را تجربه کنید که لازم است با دقت مراقبت های بعد از عمل جراحی شقاق را پی گیری نمایید.

  6. Avatar photoساره گفت:

    خانم دکتر من به تازگی لیزر شقاق و همورئید انجام دادم البته چون دو روز قبل پا درد شدیدی داشتم و همش اورژانس و دکتر و بیمارستان بودم با وجود بی حسی در طول عمل درد زیادی کشیدم و دکتر همش من دعوا می کرد 😥 به جای اینکه به من آرامش بده! آیا واقعا این درد طبیعی بوده؟ به سختی می تونستم خودم ریلکس و شل نگه دارم. الان اومدم سایت شما دیدم چه با دقت و حوصله پاسخ بیماران را دادید. ببخشید لیزر شقاق یعنی برای من اسفنکتروتومی داخلی انجام شده؟ ممنون میشم پاسخ دهید

    1. در حین لیزر شقاق و هموروئید شما نباید دردی را احساس کنید. ممکن است برای درمان شقاق از اسفنکتروتومی با لیزر نیز استفاده شود و انتخاب این روش درمان و جراحی بستگی به نوع بیماری و انتخاب جراح دارد.

  7. Avatar photoسواده گفت:

    سلام دکتر من تون اسفنکترم به شدت ضعیف است و بی اختیاری گاز روده دارم خواهشمند است کمکم کنید جراحی لیزر اسفنکتر جواب می دهد

    1. سلام لازم است معاینه شوید. برای برخی بیماران کاربرد دارد.

  8. Avatar photoکم شانس گفت:

    سلام خانم دکتربنده چندین سال یک زایده به اندازه نخوددرمقعدم بود که بعد اجابت یارانندگی طولانی دردمیگرفت به جراح عمومی مراجعه کردم تشخیص هموروییدکتومی دادند وبالیز عملم کردند بعدازعمل دفع برایم بسیاردردناک شد به پزشکم مراجعه کردم گفتندتادوسه هفته طبیعیست ولی روزبه روزبدترمیشدم وبعدازدفع حدود۶تا۷ساعت دردشدیدداشتم که بازیکن هم آرام نمی‌شدم ومقعدم قرمزومتورم میشد بعدازچندجلسه مراجعه به پزشک جراحی گفتند باید دربیهوشی مجددمعاینه شوم تاعلت راجویاشوند به اتاق عمل بردم وگفتندفیشرمزمن دارم وعمل اسفنکترومی انجام دادند ولی الان حدود دوماه ازعمل میگذردوبهبودی حاصل نشده فقط کمی ازدردم کاسته شده آیا درمانی دیگر امکان پذیراست

    1. به یک متخصص جراحی و لیزر با سابقه و ماهر مراجعه کنید که این جراحی را تضمینی و بدون عود و بازگشت برای شما انجام بدهند. اگر یبوست یا اسهال و مشکل گوارشی دارید نیز حتما پی گیری و درمان نمایید که مجدد دچار هموروئید و شقاق نشوید.

  9. Avatar photoکم شانس گفت:

    سلام خانم دکتربنده حدود10سال یک زایده به اندازه نخوددرمقعدم بود که بعد اجابت یارانندگی طولانی دردمیگرفت به جراح عمومی مراجعه کردم گفتند فیستول وعمل کردند ولی بعدعمل متوجه شدم ازجای دیگرمقعدم عمل کردند و زایده همانجاست که پزشک توضیحاتی دادند که قانع کننده نبود ودیگرمطبش نرفتم و خوب هم نشدم حدو۴ ماه پیش به جراح دیگری مراجعه کردم اکه ای کاش نمی‌رفتم تشخیص هموروییدکتومی دادند وبالیز عملم کردند بعدازعمل دفع برایم بسیاردردناک شد به پزشکم مراجعه کردم گفتندتادوسه هفته طبیعیست ولی روزبه روزبدترمیشدم وبعدازدفع حدود۶تا۷ساعت دردشدیدداشتم که بامسکن هم آرام نمی‌شدم ومقعدم قرمزومتورم میشد بعدازچندجلسه مراجعه به پزشک جراحم گفتند باید دربیهوشی مجددمعاینه شوم تاعلت راجویاشوند به اتاق عمل بردم وگفتندفیشرمزمن دارم وعمل اسفنکترومی انجام دادند ولی الان حدود دوماه ازعمل میگذردوبهبودی حاصل نشده فقط کمی ازدردم کاسته شده تازگی یک خراش جایی ازمقدم که متورم میشد میبینم که فکرمی‌کنم توسط پزشک برای کاهش دردم ایجاد شده انجام شده و فقط همان خراش اذیتم میکند آیا درمانی دیگر امکان پذیراست

    1. اگر درد شما فقط به دلیل خراش و زخم باقی مانده در ناحیه مقعد است می توانید با دریافت داروی ترمیم کننده مناسب بهبود پیدا کنید. لازم است حتما معاینه شوید تا بتوان نظر قطعی را اعلام کرد.

  10. Avatar photoسواده گفت:

    سلام دکتر من تون اسفنکترم به شدت ضعیفه و بی اختیاری گاز روده دارم اگه امکانش هست بفرمایید به صورت لیزر می تونم عمل کنم با سپاس

  11. Avatar photoبهمن گفت:

    سلام من تا امروز چهار تا عمل رو معقدم انجام شده و آخرینش سه ماه پیش بوده و همچنان درد دارم به پزشک مراجعه کردم پیشنهاد دادن برش اسفنکتر انجام بشه آیا بعد این عمل دچار بی اختیاری میشم ؟ ممنونم اگه جواب بدین

    1. احتمال بی اختیاری بعد از جراحی اسفنکتروتومی وجود دارد. برای کاهش خطر این جراحی پیشنهاد می شود که از لیزر پرتوان به جای تیغ جراحی استفاده شود. لیزر شقاق با لیزر پرتوان اغلب با این روش انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *