شقاق فیشر مقعد

درمان شقاق با بوتاکس چگونه است؟

درمان شقاق با بوتاکس

استفاده از سم بوتولونیوم تا حد زیادی می تواند به تسکین بیماری شقاق کمک کند. در درمان شقاق با بوتاکس، مقداری از سم بوتولونیوم به ناحیه عضله مقعد تزریق می شود. تزریق این سم موجب می شود 3 الی 6 ماه این ناحیه کاملا فلج شود. در نهایت موجب از بین رفتن اسپاسم عضله حلقوی مقعد شده و درد را در بیمار از بین می برد. اما این روش درمان قطعی شقاق محسوب نمی شود و در صورت عدم درمان زخم شقاق اسپاسم عضله مقعد دوباره باز می گردد.

علاوه بر روش درمان شقاق با بوتاکس می تواند شکاف ایجاد شده از شقاق را نیز از بین ببرد. میزان تاثیرگذاری این سم در درمان بوتاکس می تواند به دلایل بروز این بیماری وابسته باشد. بدین معنا که اگر بیماری شقاق در اثر بیماری های زمینه ای بروز می کند، نمی توان از طریق بوتاکس آن را درمان نمود.

مزایای درمان شقاق با بوتاکس چیست؟

از مزایای درمان شقاق با بوتاکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان شقاق با بوتاکس به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد.
  • درمان شقاق با بوتاکس هیچ گونه درد و خونریزی به همراه ندارد و در تسکین درد نیز تاثیرگذار است.
  • هیچ گونه دوران نقاهتی به همراه ندارد.
  • طول دوره درمان کمتر از یک شبانه روز است.
  • روش درمان شقاق با بوتاکس هیچ گونه مشکلی در اجابت مزاج ایجاد نمی کند.

بوتاکس شقاق چگونه است

البته بر اساس آماری که ارائه شده است این روش درمانی تا 40 درصد ماندگاری دارد. پس در صورتی که این بیماری مجددا بازگردد می توان مجددا درمان شقاق با بوتاکس را انجام داد. علاوه بر این می توان گفت که روش درمان شقاق با بوتاکس یک روش نوین نیست و بیمار از این طریق به تنهایی به راه درمان قطعی شقاق دست نمی یابد. به همین علت است که درمان شقاق با بوتاکس می تواند به عنوان مکمل درمان شقاق یا جهت تسکین موقت استفاده شود. بهترین روش درمان شقاق اگر به روش های دارو درمانی پاسخ ندهد استفاده از لیزر شقاق است.

مراقبت های بعد از درمان شقاق با بوتاکس چیست؟

بعد از اینکه افراد برای درمان شقاق با بوتاکس اقدام می کنند باید یک سری مراقبت های ویژه را انجام دهند تا درمان موثر باشد. ازجمله مراقبت هایی که باید انجام داد شامل:

  • استفاده از غذاهای پر فیبر در رژیم غذایی مانند سالاد
  • برای تاثیرگذاری بهتر بوتاکس بهتر است به صورت مرتب عضلات پشت را منقبض و منبسط کنید.
  • از دستکاری کردن یا مالیدن ناحیه تزریق جدا خودداری نمایید.
  • در حدود 6 ساعت قبل از تزریق از هر گونه خوردن و آشامیدن جلوگیری نمایید.
  • فعالیت های ورزشی بسیار سبک و یوگا از یبوست تا حد بسیار زیادی جلوگیری می کند.
  • استفاده از ملین می تواند در صورت تداوم یبوست بسیار تاثیرگذار باشد.
  • بعد از تزریق بوتاکس الکل مصرف نکنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین به صورت جدی پرهیز کنید.
  • از لایه برداری از جمله میکرودرم و دیگر لایه بردارهای شیمیایی نباید استفاده نمود.
  • در صورتی که بعد از تزریق بوتاکس دچار عوارض جانبی شدید، باید به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

یکی از مواردی که می توان به عنوان مراقبت بعد از تزریق بوتاکس برای درمان شقاق در نظر گرفت، استحمام است که بسیاری از بیماران این مورد را پشت گوش می اندازند. به طور قطع حمام کردن هیچ گونه مشکلی برای بیمار به همراه ندارد اما نکته ای که باید در نظر گرفت نباید از آب داغ استفاده نمود. بالا بودن دمای آب موجب می شود که ماده تزریق بوتاکس تغییر حالت دهد و نتیجه مطلوبی از تزریق ایجاد نشود. پس بهتر است از حمام کردن با آب بسیار داغ خودداری کنید.

عوارض جانبی درمان شقاق با بوتاکس چگونه است؟

مهم ترین عوارض جانبی درمان شقاق با بوتاکس همان عدم ماندگاری آن است. بیمار بعد از تزریق بوتاکس در حدود 3 الی 6 ماه بعد مجددا باید تزریق را انجام دهد. پس هر گز نمی توان درمان شقاق با بوتاکس را به عنوان یک روش دائمی بیان نمود. درمان قطعی شقاق لیزردرمانی است که برای همیشه بیمار از این عارضه رها می شود. تنها عوارضی که استفاده از بوتاکس برای درمان شقاق می تواند ایجاد کند، قرمزی پوست، یک نوع احساس سنگینی، التهاب و قرمزی پوست است که معمولا بعد از چند ساعت از بین می رود. از دیگر عوارض جانبی درمان شقاق با بوتاکس می توان به بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز روده، عفونت، درد شود.

البته درمان شقاق با بوتاکس در مواردی که فرد دچار بیماری تنگی مقعدی است موثر نمی باشد زیرا تزریق مکرر بوتاکس می تواند با عوارض جانبی همراه باشد. البته نکته ای که باید مد نظر قرار داد این است که در هر مکانی نباید از بوتاکس برای درمان شقاق استفاده کرد. حتما قبل از درمان شقاق با بوتاکس در مورد پزشک و مکانی که در آن قرار است بوتاکس انجام شود تحقیق نمایید.

سوالات متداول درمان شقاق با بوتاکس

1-درمان شقاق با بوتاکس بهتر است یا با جراحی؟

نمی توان گفت که برای درمان شقاق دقیقا کدام راه بهترین روش است. زیرا بسته به شرایط بیمار بهترین روش درمان متفاوت خواهد بود و این مورد را یک متخصص جراحی عمومی با تجربه تشخیص می دهد.

2-چه کسانی کاندیدای مناسب درمان شقاق با بوتاکس می باشند؟

افرادی که به دلیل زخم شقاق در هنگام دفع دچار اسپاسم و تنگی مقعد می شود و شرایط عمل جراحی شقاق را نیز ندارند می توانند از این روش کمک بگیرند. اما مهم است که تا از بین رفتن اثر بوتاکس زخم شقاق ترمیم شود تا عود نکند.

3-نقش درمان شقاق با بوتاکس چیست؟

در واقع تزریق بوتاکس به منظور فلج موقت عضله مقعد مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که عضله مقعد فلج می شود دیگر بیمار هنگام عمل دفع احساس تنگی مقعد و اسپاسم نمی کند. تا زمانی که اثر بوتاکس از بین نرفته است بیمار باید نسبت به درمان زخم شقاق نیز اقدام کند.

4-درمان شقاق با بوتاکس را نزد چه متخصصی انجام دهیم؟

ابتدا به یک متخصص جراحی عمومی که ترجیحا متخصص جراحی و لیزر باشد مراجعه کنید. در صورتی که این متخصص تشخیص دهد می توانید از این روش برای درمان شقاق استفاده کنید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

10 دیدگاه برای “درمان شقاق با بوتاکس چگونه است؟

  1. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید من چندروزی هستش که احساس میکنم مدفوعم کم شده در روز چند بارباید برم دستشویی که کامل تخلیه بشه امشب هم که احساس دفع داشتم رفتم دستشویی خیلی کم اومد حس کردم که راه مقعدم بسته شده نمیتونم عمل دفع انجام بدم البته چندروزی بی اشتها بودم غذا کم مبخوردم امکان داره از اون هم باشه خوشحال میشم که راهنمایبم کنید

    1. سلام احتمالا دچار زخم شقاق مقعدی شده اید. از شربت ملین استفاده کنید و بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشینید. از مطب نیز وقت ویزیت بگیرید تا برای شما داروی مناسب تجویز کنم.

  2. Avatar photoیوسف گفت:

    سلام خانم دکتر همسرم عمل مقعد کرد ولی تنگی اورد دوباره عمل کرد که کمی باز بشه ولی مشکل حل نشد و درد داره تزریق بوتاکس هم انجام داده ولی باز احساس سنگینی میکنه دیگه نمیدونیم چکار کنیم راهنمایی کنین کم اوردم 🙏🙏

    1. سلام، بیمارانی که تحت جراحی ناحیه مقعد قرار می گیرند لازم است فیبر زیادی مصرف کنند که حجم مدفوع زیاد شود. به این ترتیب دچار تنگی مقعد نمی شوند. مگر در مواردی که بیماری شدید است و بیمار دچار عوارض جراحی سنتی می شود. در هر صورت باید معاینه شوید تا بتوان نظر قطعی داد. بهتر است به جراح معالج خود مراجه کنید. احتمالا برای شما دارو و فیبر غذایی تجویز می کنند.

  3. Avatar photoبهناز گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی ببخشید من یه سوال داشتم هفته پیش بوتاکس شقاق انجام دادم آلان دقیقا هفت روز گذشته و من درد و سوزش شدید بعد از اجابت مزاج دارم بطوریکه فقط میتونم دراز بکشم و زندگیم کلا تعطیل شده مدام بابت امپول کترولاکت بزنم تا آروم بشم ،،دکترم گفت تا دو هفته این حالت طبیعیه،،
    به نظرتون طبیعیه؟
    ممنون میشم جوابم رو بدید چون زندگی روزمره مختل شده بچه کوچیک دارم نمیدونم باید چیکار کنم

    1. سلام ممکن است بعد از تزریق بوتاکس دو هفته طول بکشد تا بوتاکس عضله را کاملا فلج کند و این روند به طور روزانه محسوس می باشد. اگر وضعیت شما هر روز بهتر نمی شود و هر روز بدتر می شود می تواند نشانه عفونت و مشکل جدیدی در ناحیه باشد. بهتر است برای ویزیت حضوری به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

  4. Avatar photoعبادی گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه من ۷ ماه پیش بوتاکس مقعد انجام دادم و دچار بی اختیاری گاز روده و مدفوع شدم و هنوز این وضعیت ادامه داره، ممکنه به صورت دائم دچار بی اختیاری شده باشم ؟؟
    ۳۰ سالم هست و بار اولم بود انجام میدادم توسط یک پزشک متخصص

    1. تاثیر بوتاکس همیشگی نیست و در اکثر مواقع این عوارض را هم به همراه دارد. به بیمارانی که امکان جراحی با لیزر را دارند توصیه می شود لیزر شقاق را انجام دهند. بعد از رفع اثر بوتاکس می توانید برای این درمان اقدام نمایید.

  5. Avatar photoفرزانه گفت:

    سلام خسته نباشید عمل شقاق لیزر انجام دادم اما واسه من تا ۵ روز دردناک بود الان ۲ ماه میگذره ولی هنوز کمی آب خون و کمی درد دارم دکتر معاینه کردن گفتن مقعدم تنگ و جای ترمیم هنوز خوب نشده و بوتاکس کنم. آیا تاثیری داره واسه من؟

    1. احتمالا یبوست هم داشتید که زخم شما ترمیم نشده است. تغذیه مناسب و پرفیبر را به شما پیشنهاد می کنم. حتی می توانید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید که به طور تخصصی شما را راهنمایی کنند. بوتاکس را پیشنهاد نمی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *