دسته: بیماری های مقعد توده های ناحیه مقعد

مراقبت بعد از جراحی هموروئید

در این صفحه در مورد مراقبت و نگهداری بیمار بعد از عمل جراحی هموروئید یا بواسیر خواهید خواند همچنین این مطالب شامل حال بیمارانی که لیزر هموروئید یا بواسیر انجام داده اند نیز می شود. طول درمان بعد از لیزر و جراحی هموروئید بسیار وابسته به مراقبت بعد از عمل می باشد.

چنانچه عمل جراحی هموروئید با لیزر انجام شده باشد چند ساعت بعد از عمل جراحی بیمار مرخص شده و به منزل می رود. در روز اول بعد از عمل جراحی هموروئید استراحت کنید و از منزل خارج نشوید.

تا زمانی که پانسمان دارید از خوردن غذای سنگین اجتناب کنید زیرا سبب تحریک اجابت مزاج می شود. اگر جراحی هموروئید وسیع نبوده از روز بعد از عمل جراحی می توانید غذای کامل و بخصوص پر فیبر میل کنید در غیر این صورت ۴-۳ روز غذای سبک میل شود.

صبح روز بعد از عمل جراحی پانسمان برداشته می شود. در روش عمل جراحی هموروئید با لیزر پانسمان داخل مقعد یا فتیله گذاشته نمی شود و فقط روی محل جراحی پانسمان می شود. پس دیگر نگران پانسمان داخلی نباشید. اگر پانسمان به محل عمل جراحی هموروئید چسبیده باشد آن را خیس کنید تا جدا شود. افرادی که هموروئید را لیزر کرده اند پانسمان خاصی ندارند و نیاز به تعویض پانسمان ندارند.

از روز بعد از عمل جراحی روزی ۳-۲ بار در لگن آب گرم بنشینید. آب باید ولرم باشد و داغ نباشد. بیمار باید محل عمل هموروئید را در لگن آب گرم باز و بسته کند تا از ایجاد عفونت و آبسه جلوگیری شود. چنانچه بیمار مبتلا به هموروئید برای نشستن در لگن آب گرم مشکل دارد می تواند طبق تصویر زیر از توالت فرنگی استفاده کند به طوری که لگنی کوچک را بر روی توالت فرنگی قرار داده و از ثابت بودن آن مطمئن شوید سپس بر روی آن بنشینید. همچنین شما می توانید لگن درمانی روی توالت فرنگی را از داروخانه ها تهیه کنید.

در صورت درد بعد از عمل جراحی هموروئید می توانید از دارو های مسکن خوراکی و در هنگام خواب از خواب آور های سبک استفاده کنید. در صورت نداشتن بیماری های زمینه ای مانند دیابت، نیازی به خوردن آنتی بیوتیک نیست. اگر عمل جراحی شما سبک بوده است، روز بعد از جراحی می توانید ملین را شروع کنید. اما اگر عمل جراحی شما وسیع بوده بهتر است مصرف ملین 2 الی 3 روز به تعویق انداخته شود. مراقب باشید که نه یبوست بگیرید و نه اسهال و اگر با مصرف ملین اسهال می شوید مقدار آن را کم کنید یا کاملا قطع کنید. اگر عمل دفع مدفوع را بیش از اندازه به تاخیر بیاندازید دچار یبوست شدید می شوید. همچنین اگر دفع مدفوع طبیعی با کالیبر طبیعی نداشته باشید به مرور دچار تنگی مقعد می شوید. پس برای مدت طولانی بعد از عمل رژیم سبک نداشته باشید.

بعد از عمل جراحی هموروئید داشتن چند قطره خون ریزی هنگام اجابت مزاج در هنگام خشک کردن ناحیه طبیعی می باشد. اما اگر این خون ریزی بعد از دو ماه ادامه پیدا کند و کم نشود حتما باید روده بزرگ جهت علت خون ریزی بررسی شود و کولونوسکوپی انجام شود. در بیمارانی که بالای ۴۰ سال می باشند و با خون ریزی مراجعه می کنند کولونوسکوپی باید قبل از عمل جراحی هموروئید انجام شود.

در چند ماه اول بعد از جراحی هموروئید ممکن است در صورت یبوست شدید، چند قطره خون ریزی یا کمی سوزش داشته باشید  که در این صورت با پزشک خود تماس گرفته و با انجام توصیه های لازم سریعا خوب می شوید. بهتر است در چند ماه اول بعد از عمل جراحی هموروئید از روزه داری اجتناب شود.

بیمار مبتلا به هموروئید و بیمارانی که به تازگی عمل جراحی هموروئید انجام داده اند یا لیزر هموروئید انجام داده اند از دستمال کاغذی معمولی برای خشک کردن خود استفاده نکنند ترجیها از دستمال مرطوب مخصوص این ناحیه یا دستمال مرطوب مخصوص کودکان استفاده کنید. در برخی موارد برای تسکین درد، بعد از این که پانسمان برداشته شد، شیاف ضد درد دیکلوفناک توسط پزشک معالج تجویز می شود. نحوه گذاشتن شیاف را در زیر مشاهده می فرمایید. بهتر است بیمار از مسکن و ضد دردهای تزریقی یا خوراکی استفاده کند و استفاده از شیاف در مراحل اولیه پیشنهاد نمی شود.

برای جلوگیری از ابتلا به هموروئید و بیماری های مقعدی باید فشار از روی این ناحیه برداشته شود و برای این کار می توانید از نشیمنگاه نرم یا بالش هموروئید استفاده کنید. اگر در طول روز به مدت طولانی بر روی سطح سفت می نشینید از یک بالشتک طبی استفاده کنید تا فشار از روی ناحیه کاسته شود. همچنین هر ۳۰ دقیقه از جای خود برخیزید و دوباره بنشینید. بالش های طبی و دونات شکل را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

درد بعد از جراحی هموروئید

مسلما بعد از برداشتن پاکه همورویید یا همان روش عمل جراحی هموروئید بیمار درد و سوزشی را در ناحیه مقعد احساس خواهد کرد. برای تسکین درد بعد از عمل هموروئید دو نکته مهم را باید در نظر داشته باشید.

بیمار شب قبل از عمل با شیافی که پزشک قبلا تجویز کرده است، عمل دفع را به طور کامل انجام می دهد و تا 48 ساعت نیازی به اجابت مزاج نخواهد داشت. سپس جراح شما یک داروی ملین تجویز می کند تا بعد از عمل دچار یبوست نشوید. در این صورت بعد از اولین اجابت مزاج احساس دردی نخواهید داشت یا بسیار جزئی خواهد بود.

در مواقعی که بیمار با لیزر جراحی می شود میزان درد بعد از جراحی به بیش از یک هفته نخواهد رسید. درد بعد از لیزر هموروئید با مسکن هایی که توسط پزشک تجویز می شود قابل کنترل است. متاسفانه بعد از جراحی هموروئید یا بواسیر با تیغ جراحی یا کوتر بیمار درد زیادی را تا مدت ها تحمل می کند.

زیرا کوتر و تیغ جراحی ظرافت لیزر سوپرتین را ندارند و به بخش وسیعی از بافت مقعد آسیب وارد می کنند. همچنین همانند لیزر این خاصیت را ندارند که همزمان با برش ناحیه سر عروق و اعصاب بریده شده را ترمیم کنند.

برای کنترل درد بعد از جراحی هموروئید توصیه می کنم مسکن های تجویز شده را طبق دستور و سر موقع مصرف کنید. حتی اگر دردی احساس نمی کنید تا 3 روز مصرف مسکن های تجویز شده را ترک نکنید تا التهاب بعد از عمل به سرعت کم شود.

سوالات بعد از جراحی هموروئید

1-درمان عفونت بعد از عمل هموروئید چگونه است؟

دقت کنید که بعد از عمل جراحی هموروئید با لیزر پرتوان محل جراحی عفونت نمی کند. اما در برخی موارد که جراحی با تیغ یا کوتر انجام شده است امکان دارد محل عمل هموروئید عفونت کند. در این مواقع زخم عمل بسیار باز می شود و بیمار با ترشحات چرکی و بد بو مواجه می شود. به محض مشاهده علائم عفونت باید با متخصص جراحی معالج خود تماس بگیرید. داروهایی که پزشک تجویز می کند را شروع به مصرف کنید. برای پانسمان و ترمیم زخم به پزشک معالج و یا نزدیک ترین کلینیک محل زندگی خود مراجعه کنید.

2-مدت زمان بهبود هموروئید بعد از عمل جراحی چقدر است؟

اگر جراحی هموروئید با لیزر انجام شده باشد بیمار یک شب استراحت می کند و فردای روز عمل می تواند راه برود. بسته به فیزیولوژی بدن بیمار و وسعت عمل جراحی بین 3 تا 6 روز طول می کشد که بتواند به محل کار خود مراجعه کند. در صورتی که جراحی به روش سنتی انجام شده باشد این دوره نقاهت حداقل تا 2 ماه طول خواهد کشید. معمولا تا یک ماه مراجعه به محل کار امکانپذیر نیست و بیمار دوره نقاهت طولانی تری را طی خواهد کرد. طی این مدت مشاهده چند قطره کوچک خون طبیعی است. زخم جراحی هموروئید با لیزر حدودا یک هفته بعد و با روش سنتی 2 ماه به بالا طول می کشد تا بهبود یابد.

3-درمان درد بعد از عمل هموروئید چگونه است؟

مصرف مسکن با تجویز پزشک معالج برای تخفیف درد بعد از جراحی هموروئید توصیه می شود. نشستن در لگن آب گرم به خصوص بعد از هر بار اجابت مزاج بسیار به کاهش درد و التهاب کمک می کند. معمولا مصرف مسکن و آنتی بیوتیک منجر به بروز یبوست و تشدید درد بعد از جراحی هموروئید می شود. بنابراین استفاده از یک شربت ملین و داشتن رژیم غذایی پر فیبر برای دفعی نرم و بدون درد توصیه می شود. دقت کنید بروز اسهال و یبوست هر دو به یک اندازه منجر به احساس درد و عود بعد از جراحی هموروئید می شوند. در جراحی با لیزر بیمار 70 درصد درد کمتری را نسبت به جراحی سنتی احساس می کند که برای اکثر بیماران ناچیز محسوب می شود.

4-بخیه های عمل هموروئید به چه صورت است؟

بسته به نوع جراحی هموروئید و ابزاری که برای جراحی استفاده می شود بخیه های عمل هموروئید متفاوت خواهد بود. در مواقعی که از تیغ جراحی و روش سنتی استفاده می شود بخیه های قابل جذب برای عمل استفاده می شود و نیازی به کشیدن بخیه بواسیر نیست. در جراحی با لیزر نیز بخیه ای استفاده نمی شود و بیمار نگرانی بابت بخیه عمل هموروئید ندارد. زیرا لیزر همزمان با برش محل برش را ترمیم می کند و سر عروق و اعصاب بریده شده در حین عمل بسته می شود. به همین دلیل نقاهت بعد از جراحی هموروئید با لیزر نیز دوره نقاهت بسیار کوتاه است.

5-آیا خونریزی بعد از جراحی هموروئید طبیعی است؟

تا 2 ماه بعد از جراحی هموروئید یا بواسیرممکن است در برخی مواقع یک قطره کوچک خون ببینید که طبیعی است. در صورتی که دچار یبوست شده اید و خونریزی شدید بعد از دفع بروز کرده است حتما با پزشک معالج خود تماس بگیرید. مصرف یک شربت ملین برای کنترل یبوست کمک کننده است. مراقب باشید به هیچ عنوان دچار اسهال و یا یبوست نشوید. زیرا هر دو عارضه منجر به خونریزی غیر عادی و عود هموروئید خواهد شد.

6-آیا ترشحات زرد رنگ یا خون بعد از جراحی هموروئید طبیعی است یا خیر؟

در صورتی که بیمار با لیزر جراحی شده باشد معمولا ترشحات زرد رنگ را ندارد و تا دو ماه در صورتی که یبوست نداشته باشد دیدن یک قطره خون طبیعی است. اما اگر بیمار ترشحات بد بو و مشکوک به عفونت دارد و خونریزی بیمار شدید است حتما باید به متخصص جراحی معالج خود و در صورت عدم دسترسی به ایشان به کلینیک جراحی مراجعه کند.

7-دفع مدفوع بعد از جراحی هموروئید چگونه است؟

متخصص جراحی یک داروی ملین برای بعد از جراحی تجویز می کند. زیرا بعد از جراحی اکثر افراد دچار یبوست می شوند.  یک روز قبل از عمل با مصرف شیاف بیزاکودیل روده بیمار تخلیه می شود. شب اول نیز یک غذا و سوپ سبک میل می کند و بدین ترتیب بیمار تا یک الی دو روز نیازی به اجابت مزاج ندارد. بعد از آن نیز با مصرف داروی ملین می تواند عمل دفع راحت و بدون درد داشته باشد. کنترل یبوست یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از عود هموروئید می باشد.

 

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام
    خانم دکتر اگر همورویید من توسط لیزر جراحی بشه چقدر نیاز به مرخصی دارم؟ من وقتم خیلی محدوده و فرصت زیادی برای استراحت کردن ندارم فوقش دو سه روز بتونم مرخصی بگیرم. بعدش رانندگی هم میتونم بکنم یا محدودیت دارم؟ ضمنا مقدار درد بعد از عمل در مقیاس 0 تا 10 چقدره؟ من واقعا وحشت دارم از درد بعدش. خواهش میکنم راهنماییم کنید واقعا این سوالها عذابم میدن. مرسی

    • سلام
      در مورد مرخصی: فردای بعد از عمل قادر هستید سر کار بروید اما پیشنهاد می کنیم لیزر روز چهارشنبه انجام شود و از شنبه سر کار بروید. رانندگی فقط شبی که لیزر می کنید ممنوعه. مقدار درد به آستانه درد شما بستگی دارد و مقدار پیشرفت بیماری شما اما در مقیاس ۰ تا ۱۰ حدود ۲ یا ۳ است. در هر صورت هرچه زودتر برای درمان بیماری اقدام کنید برای شما بهتر خواهد بود

  • سلام خانم دکتر. من ساکن تهران نیستم و میخوام برای عمل لیزیک چشمهام به تهران بیام.میخوام اگر امکانش هست در همون زمان هم بواسیرم رو عمل کنم.آیا تداخلی بین عمل همزمان چشم و بواسیر وجود داره؟

    • سلام خیر هیچ تداخلی وجود نداره فقط برای مدیریت بهتر زمان به هر دو منشی که برای شما وقت لیزر هماهنگ میکنند اطلاع بدین که هر دوتا کار را با هم در یک روز انجام میدین

  • سلام داکتر صاحب
    من در حدود 8 ماه قبل عمل جراحی فیشر را انجام دادم بعد از جراحی احساس تنگی در ناحیه مقعدم دارم بعضی اوقات بی اختیاری گاز هم دارم لطفاً رهنمائ ام کنید

    • سلام در اوایل ممکن است این موضوع طبیعی باشد اما ۸ ماه زمان زیادی است و باید به پزشک معالجتون مراجعه کنید

  • سلام جناب دکتر بنده امروز لیزر کردم، آیا باید ماه رمضان پیش رو روزه بگیرم؟

    • سلام سوال بسیار خوبی پرسیدین
      خیر نباید روزه بگیرید و برای شما ممنوع است و در صورتی که روزه بگیرید احتمال عود بیماری بسیار زیاد است

  • سلام نجیب الله (نجیب )هستم حدود۱۳روز میشود که عمل جراحی کردم اما کناره های مقعد گوشت های اضافی وجود دارد و دم معقدرا مسدود کرده امابه دوکتور معالج مراجعه کردم گفت مشکلی نیست ازنظرشما مشکلی دارد یاخیر مرسی ؟

    • اگر دم مقعد مسدود شده عمل دفع را چگونه انجام می دهید؟ بیمارانی که با لیزر هموروئید اکتومی می شوند بعد از ۲ روز به راحتی عمل دفع را انجام می دهند. اگر بعد از دو هفته همچنان این وضعیت ادامه دارد بهتر است به پزشک دیگری نیز مراجعه کنید

  • سلام من سه هفتس ک عمل کردم ولی هنوز خون آبه ازم خارج میشه آیا مشکلی نداره تاکی این خون آبه ادامه داره؟

    • سلام با چه روشی جراحی کردین؟ معمولا مشکلی نیست از لگن آب گرم و بتادین حتما هر روز استفاده کنید

        • بعد از عمل جراحی فیشر و همورویید به صورت سنتی چند روز نمی توان به سر کار رفت

          • سلام معمولا بستگی به وسعت جراحی و دارد فیزیولوژی و توان بیمار. حداقل تا یک هفته بعد از عمل جراحی هموروئید به روش سنتی امکان بازگشت به محل کار و زندگی عادی وجود ندارد. بهبود زخم نیز حداقل تا 2 ماه طول می کشد.

  • سلام خانم دکتر من 20 سالمه ودچار همورویید مرحله 4 هستم ودرد داره میخواستم بدونم بعد از لیزر من دچار بی اختیاری در اجابت مزاج یا باد شکم میشم یانه ویه وقت ویزیت میخواستم لطفا راهنمیایی کنید خیلی ممنون واز عوارض جانبی هم بگید

    • سلام لیزر هیچ عارضه ای نداره و مشکلی نخواهید داشت. برای گرفتن وقت از ۱۵ فروردین با شماره ۰۲۱۲۲۷۶۱۶۰۰ تماس بگیرید

  • سلام...
    من ۲۰سالمه وحدود۶ماه پیش هم بواسیر وهم شقاقم رو عمل کردم
    الان حدود ۲یا ۳ماهه که بعداز اجابت مزاج وختی که زورمیزنم ازداخل مقعدم یه چیزکوچیک میاد بیرون وبعدازمدفوع کردن برمیگرده داخل من نمیدونم این هموروئید درجه۲ یاشقاقه...
    خیلی ازین بابت ناراحتم آیا دوباره باید عمل کنم؟
    توروخدا راهنماییم کنید

    • سلام شما باید معاینه شوید اما تشخیص من به احتمال زیاد هموروئید داخلیه. اگر زود برای درمان اقدام کنید با لیزر درمانی یا همان لیزر کم توان قابل درمانه و نیازی به جراحی یا خارج کردن پاکه هموروئید نیست.

  • سلام.خواستم بپرسم بعدعمل بالیزر چه مدت بایدازلگن آب گرم استفاده کنیم؟وسوال دیگ اینکه آیا امکان داره بعدازعمل دوباره دچار بواسیر بشم؟

    • سلام شحصی که تحت درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر کم توان قرار می گیرد احتیاجی به نشستن در لگن آب گرم یا بتادین ندارد. اما شخصی که با لیزر پرتوان تحت درمان قرار می گیرد تا ۳ روز باید از لگن آب گرم استفاده کند و بعد از آن توسط پزشک ویزیت می شوید و در صورت نیاز به شما می گوید که چند روز دیگر لازم است از لگن آب گرم استفاده کنید
      بعد از لیزر ناحیه ای که لیزر شده امکان بازگشت بواسیر در این ناحیه نیست. لیزر در حال حاضر تنها درمان قطعی هموروئید یا بواسیر است

  • اقای دکتر 25 روز است عمل فیشر شدم هروقت به دستشویی میرم خونریزی دارم لطفا منو راهنمایی کنید

    • خانم دکتر سعادتی پاسخ دادن: احتمالا مبتلا به هموروئید یا شقاق هستید هموروئید یا بواسیر همان برجسته شدن و دردناک شدن پاکه های طبیعی هموروئید یا بواسیر در مقعد است در این زمان شما برجستگی یا درد در ناحیه انال احساس می کنید و گاها خونریزی هم دارید. اما شقاق یا همان فیشر مقعد همان پارکی و جراحتی است که در ناحیه مقعد ایجاد می شود و معمولا بعد از یک یبوست یا اسهال مزمن و شدید ایجاد می شود در این زمان بیمار در هنگام عمل دفع احساس سوزش شدید می کند و خون قرمز روشنی نیز دیده می شود.

        • سلام خانوم دکتر هزینه عمل لیزر بواسیر چقدره؟
          مقعد من ملتهب شده و با زور زدن زائده گوشتی میزنه بیرون

          • لازم است معاینه شوید. ممکن است علاوه بر هموروئید پرولابه به دیگر بیماری های مقعد نیز مبتلا باشید و یا با داروی قوی درمان شوید.

1 2 3 44
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674