بیماری های مقعد

عفونت قارچی مقعدی علائم و درمان

عفونت قارچی مقعدی علائم و درمان

عفونت قارچی مقعدی با علامت خارش شدید شناخته می شود و بسته به شدت علائم و قدرت سیستم ایمنی بدن بیمار روش های درمان متفاوتی دارد. ممکن است در بعضی از افراد مشکلاتی مانند خارش مقعدی شدید به وجود آید که این مشکل معمولاً در داخل یا ناحیه اطراف مقعد ایجاد می شود. در واقع می‌ توان گفت خارش مقعد یکی از مشکلاتی است که باعث شرمساری و آزردگی بیماران شده و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد از جمله این دلایل شستشوی ناکافی، مشکلات پوستی، هموروئید، عفونت های باکتریایی و عفونت قارچی مقعدی می‌ باشد، که برای درمان و تشخیص دقیق باید به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

عفونت قارچی مقعدی چیست؟

بیماری عفونت قارچی مقعدی بیماری است که در خانم ها و آقایان دیده می شود. و می‌ توان عامل بروز آن را همان عفونتی دانست که در خانم ها باعث بروز عفونت قارچی واژن خانم ها و آلت تناسلی آقایان می شود.

به طور کلی می‌ توان گفت که این مشکل زمانی به وجود می‌ آید که قارچ ها بر روی لایه های مخاطی یا حتی ناحیه اطراف پوست رشد کنند‌ .معمولاً برای درمان عفونت قارچی مقعدی شیاف های مناسب یا پمادهایی که ضد عفونت های قارچی هستند توسط متخصص تجویز می‌ شود. بیمار نیز موظف است که هر روز ناحیه را تمیز و خشک نگهدارد و مراقبت های خانگی درمان عفونت قارچی مقعدی را طبق دستور پزشک متخصص به طور کامل انجام دهد.

کاندیدا عامل بروز عفونت قارچی مقعدی

کاندیدا عامل بروز عفونت قارچی مقعدی

علائم عفونت قارچی مقعدی چیست؟

معمولا افرادی که دچار عفونت قارچی مقعدی می‌ شوند با خارش شدید مواجه می گردند. همچنین در بعضی از افراد ممکن است بیماری با قرمزی و التهاب ناحیه مقعد یا سوزش و همچنین درد همراه باشد. این علائم در بیماران مختلف به صورت موقت یا دائمی بروز می کند.

زمانی که عفونت قارچی مقعدی به صورت مداوم در حال رشد باشد. بیمار خارش بسیار شدیدی را تجربه خواهد کرد که غیر قابل تحمل است. علاوه بر آن ممکن است علائم دیگری نیز به همراه داشته باشد که از جمله اصلی‌ ترین این عوامل عبارت است از:

  • وجود خارش همیشگی و بسیار شدید
  • بروز حساسیت یا آلرژی که موجب درد و خونریزی می گردد.
  • ممکن است این خارش در واژن و آلت تناسلی نیز بروز دهد که می توان گفت در واقع عفونت های مقعدی به این نواحی انتشار یافته است.
  • وجود تغییرات پوستی مانند التهاب، قرمزی و خشن شدن پوست
  • احساس سوزش
  • همچنین خروج لحظه به لحظه ترشحات از ناحیه مقعد نیز می تواند از علائم دیگر عفونت قارچی مقعدی به شمار آیند.

دلیل ایجاد عفونت قارچی مقعدی چیست؟

دلیلی که باعث ایجاد عفونت قارچی مقعدی می‌ شود، در واقع قارچ هایی است که بر روی سطح پوست، داخل واژن و حتی مجاری گوارشی به طور معمول وجود دارند‌‌. زمانی که تعداد این قارچ ها به صورت متعادل باشد و رشد نکنند علائمی بروز نخواهد کرد. اما اگر شروع به رشد نامتعارف کنند باعث بروز علائم بیماری می شود. معمولاً این قارچ ها در قسمت هایی مانند حلق، دهان، ناحیه تناسلی مردان، واژن، مقعد و مناطقی که مرطوب و گرم هستند رشد می کنند. همچنین افرادی که معمولاً لباس های تنگ می پوشند زمینه را برای رشد بیشتر این قارچ ها فراهم می‌ کنند.

کاندیدا (Candida ) نوعی قارچ است که باعث عفونت های مخمری قارچی می شود. این قارچ در بخشی طبیعی از فلور پوست ، دهان ، دستگاه گوارش ، مدفوع و واژن بیشتر افراد وجود دارد. فلورا (Flora ) به میکروارگانیسم ها، باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها اشاره دارد که در بدن انسان زندگی می کنند.

فلور بدن می تواند از سلامتی شما محافظت کند، به هضم غذا کمک کند و فواید دیگری نیز به شما ارائه دهد. اما در بعضی موارد، تعادل فلور بدن از کنترل خارج می شود و منجر به عفونت می شود. عواملی که منجر به عدم تعادل فلور بدن می شود شامل:

  • استفاده از آنتی بیوتیک
  • دیابت یا قند خون بالا
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • بهداشت مقعدی ضعیف (قارچ ها در محیط های گرم ، تاریک و مرطوب بهترین رشد را دارد)
  • تغییرات هورمونی، مانند حاملگی و استفاده از کنترل کننده های بارداری خوراکی

درمان عفونت قارچی مقعدی

درمان عفونت قارچی مقعدی بسته به این که تا چه حد جدی باشد متفاوت است. معمولا بیمارانی که سیستم ایمنی قوی دارند دچار عفونت قارچی شدید نمی شوند. به این ترتیب با مصرف یک دوره دارو و تمیز و خشک نگهداشتن ناحیه به درمان بیماری دست می یابند. دقت کنید تا زمان بهبودی کامل نباید روند درمان را قطع کنید و برای اطمینان از درمان قطعی بیماری معاینه متخصص جراحی عمومی ضروری است.

متخصص ممکن است پماد یا شیاف برای شما تجویز کند. این پمادها و شیاف ها معمولا برای عفونت های واژینال هم تجویز می شوند . برخی از این داروها شامل موارد زیر است:

  • میکونازول (مونیستات)
  • تركونازول (ترازول)
  • کلوتریمازول (Lotrimin)
  • بوتوکونازول (گینازول)
  • فلوکونازول (دیفلوکان)

دقت کنید که مصرف بدون نسخه پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همچنین تشخیص دقیق بیماری به عهده متخصص است و اگر علائم شما ناشی از عفونت قارچی نباشد مصرف این داروها نه تنها کمکی نمی کند بلکه منجر به بروز عوارض دیگری نیز می شود.

بسته به این که وسعت و شدت بیماری تا چه حد باشد دستور مصرف داروهای درمان عفونت قارچی مقعدی متفاوت خواهد بود. ممکن است متخصص دستور بدهد که پماد، کرم و شیاف روزانه تا دو هفته استفاده شود، و سپس هفته ای یک بار برای چند ماه استفاده شود. همچنین ممکن است همراه با داروهای تجویز شده دوزهای متعددی از داروی خوراکی ضد قارچ ، مانند Diflucan نیز تجویز شود.

درمان خانگی عفونت قارچی مقعدی

قبل از انجام درمان خانگی عفونت قارچی مقعدی حتما با متخصص معالج خود مشورت کنید. این درمان ها می تواند شامل شستشوی روزانه ناحیه با شامپو بچه و خشک کردن با باد ملایم سشوار باشد. همچنین استفاده از کرم آلوئوار، روغن درخت چای و روغن زیتون در کاهش علائم خارش مقعدی و التهاب موثر است.

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها برای تامین مینرال ها و ویتامین ها بسیار موثر است. کاهش مصرف مواد قندی و ادویه ها و افزایش مصرف مایعات و سبزیجات رمز یک رژیم غذایی عالی برای کنترل عفونت قارچی و تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

سوالات متداول عفونت قارچی مقعدی

1-روش تشخیص عفونت قارچی مقعدی چگونه است؟

بیمارانی که برای درمان این بیماری به متخصص مراجعه می کنند تحت معاینه قرار گرفته و متخصص سوالاتی در مورد نحوه زندگی و حتی عادات شخصی بیمار می پرسد و در صورتی که احتمال بروز بیماری را بدهد دارو تجویز می کند. اگر بیمار طی یک دوره مصرف دارو بهبود نیابد نمونه برداری و آزمایش تجویز خواهد شد.

2-آیا سبک زندگی و درمان های خانگی می‌ تواند در درمان عفونت قارچی مقعدی موثر باشد؟

بله برای درمان های خانگی باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید. همچنین از لباس‌ های زیر پنبه ایی استفاده کنید و به هیچ عنوان ناحیه مقعد را خراش ندهید. تمیز و خشک نگهداشتن ناحیه نیز بسیار مهم است. کاهش وزن برای بیماران دچار چاقی نیز در جلوگیری و درمان عفونت قارچی مقعدی موثر است.

3-چه شوینده ای برای تمیز کردن ناحیه مقعد و عفونت قارچی مقعدی مناسب است؟

بهتر است برای درمان عفونت قارچی مقعدی ناحیه مقعدی را به آرامی و با کمک شوینده های ملایم مانند شامپو بچه که ph کمی دارند تمیز کنید. در داروخانه شوینده های ضدباکتری و ضدقارچ نیز عرضه می شود اما بهترین شوینده که احتمال بروز حساسیت آن پایین است همان شامپو بچه است.

4-چه عواملی عفونت قارچی مقعدی را تشدید می کند؟

در زمان ابتلا به عفونت قارچی مقعدی بهتر است از حمام آب داغ استفاده نکنید، از دستمال های مرطوب و صابون های معطر استفاده نکنید. همچنین از انجام روش هایی که باعث تحریک پوست می شود مانند خشک کردن ناحیه مقعدی با کمک دستمال های زبر بپرهیزید. از خوردن غذاهای پرادویه، فست فود و به خصوص خوراکی های آلرژی زا و فلفلی پرهیز کنید.

5-آیا عفونت قارچی مقعدی از طریق روده ها نیز ایجاد می‌ شود؟

بله، زمانی که رشد این قارچ ها در داخل روده افزایش پیدا کند ممکن است به ناحیه مقعدی نیز برسند و علاوه بر آن دستگاه تناسلی را نیز درگیر کنند.

6-آیا یبوست نشانه عفونت قارچی مقعدی است؟

بله، می‌ توان گفت یکی از نشانه‌ های عفونت قارچی مقعدی تغییرات در اجابت مزاج و یبوست می باشد. در این زمان باید مدفوع نرم و روان باشد و از غذاهایی که فیبر بیشتری دارند استفاده کنید. همچنین می توانید برای درمان سریع تر از مکمل هایی که دارای فیبر هستند استفاده نمایید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

90 دیدگاه برای “عفونت قارچی مقعدی علائم و درمان

  1. Avatar photoاحسان گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز
    بنده 30 سال سن دارم.
    درد من از زمانی شروع شد که باد روده من خیلی زیاد شد. بعد چند وقت یبوست داشتم و روده هام خیلی کار میکردن.
    الان یه ماه هست روی صندلی روی موتور روی زمین می‌نشینم مقعد خیلی میسوزه و دنبالچه درد میکنه.
    پشت عضله ران پا هم میسوزه.
    چند وقت قبل مشکل پروستات داشتم. دکتر گفت درمان شده.
    الان نمیدونم مشکل پروستات هست یا….
    جا کدوم پزشک مراجعه کنم
    جراح عمومی
    ارولوژییست
    متخصص گوارش

    1. سلام به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. سوزش مقعد می تواند نشانه شقاق یا هموروئید باشد. درد انتهای کمر نیز ممکن است مربوط به کیست مویی پایین کمر و یا مشکلی در ستون فقرات باشد که بعد از معاینه مشخص می شود.

      1. Avatar photoاحسان گفت:

        ممنونم سپاس

  2. Avatar photoاحسان گفت:

    سلام خانم دکتر
    ممنون از مطالب مفیدی که منتشر کردید. یک سوال داشتم. آیا اگه فقط قرمزی در ناحیه مقعد و خط باسن هم وجود داشته باشه به معنی عفونته..نه درد نه خارش
    سپاس فراوان

    1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. خیر عفونت معمولا با درد و ترشح همراه است. این التهاب و قرمزی می تواند بر اثر حساسیت، فشار آب گرم زیاد و یا خاراندن ناحیه بروز کرده باشد.

  3. Avatar photoاصغر گفت:

    سلام خانم دکتر بنده چند ساله مقعدم میخاره .با شستشو و دست زدن بدتر میشه.راستش من روم نمیشه حضوری مراجعه کنم پیش پزشک که معاینه کنه.اگه ممکنه یکی از داروهاي قویتر قارچ مقعد رو بگید تهیه کنم

    1. سلام ممکن است علت خارش مقعد شما عفونت قارچی نباشد. بدون معاینه بیمار نمی توان دارو تجویز کرد. شما می توانید وقت ویزیت بیماران راه دور با واتساپ بگیرید. با مطب تماس بگیرید.

  4. Avatar photoط گفت:

    درود بر خانم دکتر عزیز،بسیار سپاسگزارم از ارائه مطالب خوب و آموزنده ی شما.
    بنده تقریبا دو ماه پیش در ناحیه مقعد احساس سوزش و خارش داشتم که تقریبا بعد از یکهفته این علایم برطرف شد ولی در قسمت خارجی مقعد و قسمت بیرونی و انتهایی واژن ،حالت سفیدک ایجاد شده و هیچ علایم خارش و سوزش وجود نداره،راه درمان چیست ? ممنونم از لطف شما.

    1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز شود. متاسفانه بدون ویزیت بیمار نمی توان دارو تجویز کرد. حتما ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

    2. Avatar photoپردیس گفت:

      سلام وقتتون بخیر دکتر، من تقریبا یک هفته پیش یبوست گرفتم و هنگام دفع درد شدید داشتم و خون ریزی، هیموریید کوچکی هم دارم که از مقعد بیرون زده، دو روز بعدش به دلیل سوزش و درد شدید اون ناحیه پماد رکتول استفاده کردم روی قسمت بیرونی مقعد، و بعدش تمام قسمت هایی که پماد زده بودم دونه دونه شد، فک کردم روند درمان پماد هست و 3 مرتبه دیگه پماد رو مصرف کردم🤦‍♀️فرداش درد و سوزشم خیلیی خیلییی شدید شد جوری که دیگه حتی آب هم نمیتونستم بزنم… با دکتر داخلی مشورت کردم و گفتن پماد هیدروکورتیزون بزنم اما بهتر نشد و سر دونه ها حالت سفید رنگ و زخمی پیدا کرد(این مدت هم پریود بودم همش نوار بهداشتی داشتم🤦‍♀️🤦‍♀️)، خلاصه مجددا با همان دکتر مشورت کردم و عکس فرستادم گفتن تبخال هست و دارو تبخال دادن،سه روزه دارم مصرف میکنم، میتونم بگم 90 درصد درد و سوزشم از بین رفته و دونه ها بهتر شدن، قرمز شدن.. ولی من رابطه نداشتم که بخوام تبخال بگیرم با توجه به توضیحات شما شک کردم که شاید عفونت قارچی باشه چون تمام علایم رو داشتم و باشگاه میرم و اضاف وزن دارم و همیشه به خاطر برآمدگی هموروئیدم مجبورم چند بار بعد از دفع بشورم تا تمیز بشه اون ناحیه…

      1. ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارید و پمادهای مختلف را بر روی این ناحیه تست نکنید. ممکن است نیاز باشد نمونه برداری انجام شود.

  5. Avatar photoAli گفت:

    سلام
    نزدیک به یک سال هست که خارش مقعد دارم ،زمان خروج مدفوع بارها شده که لازم بشه شستشو تکرار شود. خارش هنوز ادامه دارد.تا به حال به هیچ دکتری مراجعه نکردم.

    1. سلام ناحیه را همواره خشک نگهدارید. سعی کنید برای تمیز کردن بیشتر از دستمال مرطوب استفاده کنید تا آب. به یک متخصص جراحی عمومی یا مطب من مراجعه بفرمایید برای دریافت داروی مناسب. بعد از ویزیت تشخیص نهایی اعلام می شود.

  6. Avatar photoپرستو گفت:

    سلام من تو سایت کیست مویی شما هم کامنت دادم
    الان واقعا نمیفمم دچار قارچ ناحیه بالای مقعد شدم یا کیست مویی دارم
    فعلا هم نمیتونم ب پزشک مراجعه کنم
    میدونید دقیقا چ حالتی داره ؟ میسوزه و یکم قرمز شده حالت کشیدگی پیدا کرده اون ناحیه دردش فقط سطحی و تو ناحیه پوسته
    اما نه بر آمده است نه فرو رفته و نه حفره داره
    چجوری مطمئن شم کدوم یکیه ؟
    خیلی استرس دارم ..

    1. سلام از مطب وقت ویزیت آنلاین مخصوص بیماران راه دور بگیرید. بعد از ارسال عکس ممکن است برای شما آزمایش نیز تجویز شود. سپس تشخیص نهایی اعلام می شود.

  7. Avatar photoمیر فخرالدین موسوی- شهر رشت گفت:

    با سلام خدمت شما ، آیا شستوی مقعد پس از اجابت مزاج در همه ی فصول سال با آب ولرم مناسب تر است؟ آیا بهتر است در فصل تابستان ، از آب سرد برای این منظور استفاده شود یا تفاوتی ندارد.

  8. Avatar photoAhmad گفت:

    سلام . ببخشید من خارش مقعد دارم که بعد از نشستن و یا شستشو اتفاق میفته . نواحی اطراف هم خارش دارم
    قبلا فیستول داشتم که درمان نکردمدردی ندارم به هیچ عنوان ، عکس هم گرفتم و دکتر نگاه کرد اثری از کانال فیستول نیست یه قرص ژری لاکت و یه پماد ساختنی نسخه نوشت که میمالم مشکلی نداره ولی تا قطع کنم خارش شروع میشه . نمیدونم چکار کنم . بیشتر هم بعد از خیس شدن و عرق کردن خارش پیدا میکنم

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. فیستول مقعدی خود به خود درمان نمی شود.

  9. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام دکتر من هم خارش داشتم بعد یه گوشت ریز داخل مقعدم دیده شد رفتم پیش دکتر گفت قارچه پماد داد اون گوشت درمان میشه گمیشه یا نه

    1. طبق دستور پزشک معالج عمل کنید. اگر بهبودی حاصل نشد داروها را تکرار نکنید و مجدد به ایشان مراجعه کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

  10. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتتر خسته نباشید من خیلی خارش دارم سه چهار ساله خارش شدیدی داشتم بدنم وقتی که میرم دستشوی میاد بیرون خارشم خیلی شدید شده پیشه دکتر رفتم یک سال پیش شاف دادن الان هم داخل بدنم یک چیز سفت سبز رنگ که داخله بدنم شبیه شن شده تو بدنم بنظرتون چیکار کنم تشکر

    1. سلام احتمالا مبتلا به هموروئید شده اید. حتما به یک متخصص مراجعه کنید و خوددرمانی نکنید.

  11. Avatar photoپردیس گفت:

    سلام وقت بخیرخانم دکترمن احساس بدبختی میکنم درطول۲سال این سومین باره ک هموروئید من عود می کنه الان حدود ۳ ماه هست ک عود کرده خیلی دکتررفتم باشرمندگی کلونوسکوپی انجام دادم اخرم هنوز بخاطر اینکه قند و چربی خونم بالاست عملم وب تعویق انداختن و برام اتورواستاتین وفاموتیدین تجویزکردن اونم برای ۲ ماه برای من که هرلحظه م با درد همراهه ۲ماه وقت جانکاهیه.دیگه اززندگی سیرشدم.الان درد وخونریزی وخارش وسوزش همه روباهم دارم نمیدونم دیگه کدوم پمادواستفاده کنم دکتربرای عفونت مقعد و واژن کلوتریمازول موضعی وواژینال تجویزکرده.ولی گاهی اونم تاثیرنداره.من خیلی دوست داشتم شما منو با لیزر درمان کنید ولی نمیدونم بیمه ماکه آسیا هست قبوله یانه؟ واینکه کدوم بیمارستان عمل می کنید؟ ایا جراح خانم قابل اعتماد سراغ دارید ک بالیزرعمل کنن وطرف بیمه آسیاباشن؟ ازپاسخهای موثر شما نهایت تشکر را دارم .میشه بفرمایید برای درد بعدعمل سنتی چ داروهایی تجویزمی کنید و درد شدیدش تا چند روزه؟

    1. سلام، داشتن رژیم غذایی نامناسب و مصرف مواد قندی عفونت را تشدید می کند. برای دریافت داروی مناسب از مطب من وقت ویزیت بگیرید و داروهای مختلف را بدون تجویز پزشک امتحان نکنید. حتما یک رژیم غذایی مناسب از متخصص تغذیه بگیرید. متاسفانه با بیمه قراردادی نداریم و هزینه های لیزر آزاد است. در بیمارستان لیزری که من استفاده می کنم را ندارند و من در کلینیک تخصصی خصوصی لیزر هموروئید را انجام می دهم. از آنجایی که من به جز لیزر از هیچ وسیله جراحی دیگری استفاده نمی کنم لازم است داروهای جراحی سنتی هموروئید را از جراح معالج خود سوال کنید و ایشان طبق نظر و تشخیص خودشان داروی مناسب را بعد از جراحی تجویز کنند. درد جراحی با لیزر 70 درصد کمتر از جراحی سنتی است. آستانه درد بیماران با یکدیگر متفاوت است و وسعت جراحی و نوع جراحی در میزان درد بعد از عمل موثر است.

  12. Avatar photoطاهره گفت:

    سلام خسته نباشید اگه عفونت قارچی مقعدی داشته باشیم میشه از کرم کلوتریمازول واژینال یا موضعی برای داخل مقعد استفاده کنیم

    1. سلام بدون تجویز پزشک هیچ گونه پماد یا دارویی را برای ناحیه مقعد به خصوص برای ناحیه داخلی استفاده نکنید. ممکن است بیماری شما تشدید شود.

  13. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام مرد هستم 21 ساله و فکر میکنم بواسیر دارم اما نه درد داره نه خونریزی نه خارش، خودش خوب میشه با این علائم اگه سبک زندگی رو اصلاح کنم؟

    1. سلام معمولا هموروئید داخلی با علامت بی دردی و فقط احساس توده شناخته می شود. علاوه بر مراقبت های خانگی لازم است از یک متخصص داروی مناسب و به جا دریافت کنید و از خوددرمانی و تجویز داروی بدون تشخیص پزشک متخصص خودداری کنید. زیرا همین بیماری ساده می تواند تشدید شود و عارضه دار شود.

  14. Avatar photoSajad گفت:

    سلام خسته نباشید روی مدفوع دون دون سفید هست و یه بار یع لکه سفید دیدع شده برادرم قرص معده میخوره با داروی ضدالتهاپ پروستات از وقتی دارومیخوره اینجوریه علتش چیست چه باید کرد

    1. به متخصص گوارش مراجعه بفرمایید.

  15. Avatar photoاسماعیل گفت:

    سلام من حدود چهار سال اعتیاد به تریاک و شیره و متادون داشتم ۴ ماهه که ترک کردم از اواسط دوره ترک دچار خارش مقعد شدم (داخل) که موقع دستشویی ایجاد میشد.یه مدت کوتاه خوب بودم اما دوباره عود کرده مدفوعم چسبناک و رنگش هم کدر بود در اکثر مواقع تیره رنگ مدفوع ابکی نیست اما حالت خمیری هم نداره یه چند روز اموکسی کلاو مصرف کردم با اولین قرصی که خوردم در اولین دفع مدوفع شل و سیاه بود اما بعد حالت و رنگش بهتر شد اما بعد از ۴ روز خوردن قرص رو قطع کردم به مدت دو هفته هم پماد انتی همورویید مصرف میکنم که فقط خارش رو کم میکنه امکان داره عفونت قارچی باشه؟ البته دو سه روزی هم هست پایین شکمم کمی احساس درد خفیف میکنم

    1. علائم شما ارتباطی با ترک اعتیاد شما ندارد و بیشتر عوارض موادی است که در گذشته استفاده کرده اید. با توجه به علامت رنگ تیره که فرمودید ممکن است مشکلی در دستگاه گوارش فوقانی و معده و روده نیز وجود داشته باشد. درمان مشکلات مقعدی بدون پی گیری مشکلات گوارشی کارساز نیست و توصیه می کنم حتما به متخصص مراجعه بفرمایید.

  16. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر
    من تاحالاچندباررابطه مقعدی داشتم وآخرین بارسه روز پیش بود خیلی درددارم درناحیه مقعدم وزخم دارم وهربارکخ به سرویس بهداشتی میرم دستم خونی میشه میشه راهنماییم کنین

    1. رابطه مقعدی را ترک کنید و حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. از خوددرمانی پرهیز کنید. نشستن در لگن آب گرم بعد از هر اجابت مزاج برای کاهش التهاب نیز توصیه می شود.

  17. Avatar photoمحدثه گفت:

    سلام من دو بار رابطه از مقعد داشتم و حدود ۳ سال پیش و مشکل خاصی نداشتم و دیگ تکرار نکردم اینکارو قبل از اون هم شقاق خارجی داشتم اما درمان کردم ی مدته ک خارش پقعد دارم متخصص جراح عمومی رفتم گفتن مشکلی ندارم دکتر پوستم رفتم گفتن فقط یکم قرمز شده ناحیه قرص دوکسپین بهم دادن ک تا موقع خوردن خوبم اما قطع ک میکنم دوباره خدرش شروع میشه و دکتر زنان هم رفتم گفتن مشکلی ندارم و شیاف دادن اما باز ب محض قطع شدن دادو خارش برگشت میشه کمکم کنید

    1. ممکن است هموروئید خفیف داشته باشید. رژیم غذایی پرادویه نیز می تواند منجر به بروز خارش مقعد شود. از مطب من وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه برای شما داروی جدید تجویز نمایم.

  18. Avatar photoسوفیا گفت:

    سلام
    یه چند وقتی هست که پوست مقعد دچار بوی شبیه سیر شده است. با اینکه شکل ظاهری مقعد کاملاً سالم است و هیچ گونه ترشح یا سوزش و خارش و درد هم ندارد . علائمی هگ مثل هموروئید ، فیستول و زگیل ندارم .
    با توجه یه شستشوی زیاد و رعایت بهداشت ولی باز این بو وجود دارد . علت چیست خانم دکتر ، می شه راهنمایی بفرمایید .

    1. لازم است معاینه شوید. ممکن است دچار عفونت قارچی شده باشید.

  19. Avatar photoناهید نژادعلی گفت:

    سلام من شقاق دارم با پمادی ک مصرف میکنم هی خوب میشم و دوباره همون جوری درد دارم باید چکار کنم و دونه های سفید هم زده دور معقدم

    1. بدون تجویز پزشک از این پمادها استفاده نکنید زیرا بیماری شما را تشدید می نماید و ممکن است زخم شما تشدید شود و حتی مبتلا به آبسه مقعدی شوید. از مطب وقت ویزیت حضوری یا آنلاین بگیرید. بعد از بررسی علائم ناحیه تشخیص نهایی و درمان مناسب اعلام می شود.

  20. Avatar photoز گفت:

    سلام خدمت خانم دکتر گرامی بنده دو سال پیش دچار شقاق شدم و بعد از آن هر زمان که یبوست میشوم و مقعد زخم میشود بوی بد از ناحیه مقعد خارج می‌شود که تا مدتی اینگونه است و حداقل یک ماه طول می‌کشد ،لطفا به من بگویید چکار کنم ؟یکبار هم شقاق را عمل کرده ام،درد زیاد دارم،ممکنه آبسه یا فیستول شده باشه چون ترشح ندارم ولی این بوی بد روی تمام زندگی من اثر گذاشته
    و تمام این دو سال با وجود رعایت بهداشت این بوی هست و قطع نمیشه کم میشه ولی از بین نرفته به هر پزشکی هم مراجعه کردم داروی مترونیدازول و سیپروفلوکساسین داده و نتیجه نداده لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. ممکن است دچار فیستول مقعدی شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید و این مورد را پی گیری کنید. حتما بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و ناحیه را کاملا خشک و تمیز نمایید.

      1. Avatar photoسارا گفت:

        سلام خانم دکتر ، من باردارم والان حدود ۴ ماه هست که خارش مقعد دارم و هر روز شدیدتر میشه به پزشک زنانم گفتم گفت برای این دوران هست و پمادی به من دادن که لیدوکائین داره ولی خیلی اثر نداره الان دو روزه میشینم تو اب و سرکه. هر چیزی که به فکرم رسیده امتحان کردم الان ماه اخر بارداری هستم. من ایران نیستم میتونم از طریق عکس با شما در ارتباط باشم؟

        1. از مطب وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید. توصیه می کنم در لگن آب گرم بنشینید و غذاهای ملین و سبزیجات استفاده کنید که دفع مدفوع راحتی داشته باشید و به مقعد فشار نیاورید. بروز هموروئید در بارداری امری شایع است و مراقبت های خانگی در این مواقع بسیار ضروری است.

  21. Avatar photoحسین گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من الان حدود یکماهه به خارش شدید مقعد دچار شدم همه اطرفش دچار خارش میشه مشکل همورئید داشتم که کنترل میکردم ولی این واقعا عذاب اوره توی تعطیلات هم نتونستم برم دکتر
    خارش و قرمزی به تنهایی نشانه قارچه؟

    1. خارش مقعد به دلایل مختلفی که در متن بالا توضیح داده شده است بروز می کند. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه بیمار تشخیص نهایی اعلام می شود.

  22. Avatar photoمهدی گفت:

    بنده چند سال است که از مقعدم بوی بد بالا میاد با این که نظافت را رعایت میکنم .و هیچ علایمی از خارش و سوزش و خونریزی در ناحیه مقعدم ندارم.چند بار آزمایش دادم و هیچ مشکلی نداشتم .البته زمانی که روی جسم نرم یا سفت می‌نشینم این بو زیادتر می‌شود .لطفاً راهنمایی کنید

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

    2. Avatar photoحمزه گفت:

      سلام
      سپاس از مطالب بسیار بسیار بدرد بخور و جامعه شما در این خصوص
      بنده از سال ۸۱ تا العان با این مشکل دست و پنجه نرم میکنم و فعلا با کلوتریمازول و بتامتازون کنترلش میکنم
      متاسفانه با گذشت ۲۰ سال همچنان همراه بنده هست و همزیستی باهاش پیدا کردم
      شامپو بدون بو تخم مرغی استفاده میکنم خیلی بهتره
      کاهی تا شش ماه وجود نداره
      به گمانم من دیگه به اگزمای پوستی رسیده مشکلم
      اکثرا متاسفانه بعد از خارش زخم میشه و با گذاشتن دستمال کاغذی در محل تمیزش میکنم
      حمام هر روز دارم گاها دوبار در روز
      چند شبیه دیگه بدون لباس میخوابم و فکر میکنم خیلی بهتره اینجوری چون خشک میمونه

      1. به هیچ عنوان خوددرمانی نکنید. با درمان خانگی مشکل شما حل نمی شود. از مطب وقت ویزیت بگیرید. ناحیه را بیش از اندازه نشویید و بهداشت را در حد تعادل رعایت کنید. مصرف پمادهای حاوی کورتون در طولانی مدت عوارض گوناگونی به دنبال دارد و بر روی نواحی که زخم دارد نباید استفاده شود.

  23. Avatar photoمحدثه گفت:

    سلام خسته نباشید من مدتی هست ک حالت سوزش در دور مقعد و اطراف مانند عرق سوز شدن دارم و اینکه اوایل احساس میکردم کمی ترشح داره و سابقه یبوست هم ندارم ک بگم بواسیر یا فیشر هست ولی یه مدت پماد ان ان استفاده کردم خوب شدم ولی با استفاده کردن از صابون و چیزهای بو دار دوباره سوزش و قرمزی دارم دکتر پماد بتا متازون داد ولی هیچ تغییری نکرد هم چنین پماد کلو تریمازول استفاده کردم سوزش شدیدتر شد

    1. مصرف هرگونه پماد دیگر را قطع کنید و مجدد به متخصص معالج خود مراحعه کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید و هر روز 8 تا 10 لیوان آب میل کنید. درضمن نشستن در لگن آب گرم با مقدار کمی بتادین بعد از هر اجابت مزاج کمک کننده است. ممکن است به دلیل ترشحات اسیدی واژن پوست مقعد نیز ملتهب شده باشد. همچنین استفاده طولانی مدت از پد بهداشتی نیز می تواند منجر به بروز حساسیت شود. از پد بهداشتی مناسب و برای پوست های حساس استفاده کنید و در فواصل کوتاه پد بهداشتی را تعویض کنید.

  24. Avatar photoیاسر گفت:

    سلام خسته نباشید مدتیه در ناحیه باسن زیاد عرق میکنم بطوری ک بشینم رو صندلی صندلی زیر پام خیس میشه یا وقتی کار میکنم راه میرم عرق زیاد میکنم ناحیه باسن چیکار کنم ؟؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است وضعیت مقعد و علائم پوستی آن بررسی شود.

  25. Avatar photoبهراد گفت:

    با سلام
    حدود یک سال است ازدواج کرده ام و بعد از ازدواج دچار خارش شده ام
    خارش از اطراف مقعد شروع میشود و امشب که پماد هیدروکورتیزول مصرف کردم به دست و پای من سرایت کرده و بیشتر شبها خارش در اطراف مقعد اتفاق می افتد

    1. توصیه می کنم خودتان و همسرتان هر روز با یک شوینده مناسب ناحیه تناسلی و مقعد را بشویید. به خصوص قبل و بعد از نزدیکی. به هیچ عنوان رابطه مقعدی نداشته باشید. درضمن از یک متخصص نیز داروی مناسب دریافت کنید. احتمالا دچار عفونت قارچی شده اید و لازم است علاوه بر مراقبت های خانگی دارو نیز دریافت کنید. اگر متخصص به بیماری های ویروسی مثل زگیل تناسلی شک داشته باشند برای شما و همسرتان آزمایش و نمونه برداری تجویز می کنند.

  26. Avatar photosaeed گفت:

    سلام وخسته نباشید ،
    من وباسیرم مدت طولانی هست که زده بیرون،۱هفته اژ هست که درد دارم ودردش به پاهام وکمرم هم میزنه،هنگام شستشو متوجه شدم که دونهای سفیدی روی وباسیرم هست،امکانش هست منو راهنمایی کنید،سپاسگذارم

    1. احتمالا علاوه بر هموروئید به دیگر بیماری های عفونی مقعد نیز مبتلا شده اید. خوددرمانی نکنید و به متخصص مراجعه کنید.

  27. Avatar photosaeed گفت:

    سلام وخسته نباشید خانم دکتر
    من مشکل بواسیر دارم ۱هفته میشه که درد دارم،امروز متوجه شدم که روی بواسیر دوره‌دونهای سفید دیدم،الطفا راهنمایی کنید،

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  28. Avatar photoامیر عباس گفت:

    باسلام ودورود
    من ۳۰ سال دارم سوالی که از شما دکتر گرامی دارم این که دور مقعد من ورم کرده زمانی که مدفوع دارم احساس میکنم که گوشت اضافه ای خارج می شود که هنگام شستشو بسیار سوزش دارد خواستم علت را جویا شوم ممنونم کمکم کنید

    1. احتمالا به هموروئید داخلی درجه 3 و شقاق مبتلا شده اید و بسیار مستعد بروز آبسه مقعدی نیز می باشید. فورا به یک متخصص مراجعه کنید.

  29. Avatar photoناشناس خجالتی گفت:

    سلام خانم دکتر من خط مقعد و اطراف مقعد قرمز و یکمی انگار حالت مرطوب داره و فقط خارش داره دائما الکل میزنم و سعی میکنم سشوار بگیرم اما از وقتی که به استخر میرم مشکلات این شکلی پیدا کردم بنظرتون قارچ هستش؟ ممنون میشم راهنمایی کنید شرایط رفتن به دکتر رو تا ده روز آینده ندارم

    1. از الکل به طور دائم استفاده نکنید زیرا پوست ناحیه را حساس تر می کند. از مطب من می توانید وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه برای شما داروی مناسب تجویز می شود.

  30. Avatar photoاکبر محمدی گفت:

    سلام خانم دکتر
    چند روزیست که اطراف مقعدم دوتا برآمدی کوچیک هس که که موقع دفع ادرار، مقعدم درد میکنه ولی نه خارش داره و نه سوزش. میشه راهنمایی کنین خیلی ممنون، از قرص افلوکساسین ۲۰۰ هم برای درمان عفونت دستگاه ادراری استفاده میکنم

    1. احتمالا به هموروئید مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید و خوددرمانی نکنید. لازم است برای تشخیص قطعی معاینه شوید. مصرف پروبیوتیک و میوه و سبزی فراوان برای شما مفید است.

  31. Avatar photom گفت:

    سلام خسته نباشید بنده دوساله خارش مقعددارم خیلی شدیده هردکتری میرم میگه مشکلی نداری خیلی خارش مقعددارم وحالت تهوع

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. نوشیدن آب فراوان و پرهیز از غذاهای پرادویه و دخانیات و الکل نیز بسیار مهم است.

  32. Avatar photoفافا گفت:

    سلام خانم دکتر
    من سه ساله مقعدم بشدت میخاره که با بتامتازون و … کنترل میشه
    دکتر پوست گفت حساسیت شدیده
    و متخصص گوارش هم مراجعه کردم معاینه داخلی با دست انجام دادن گفتن طبیعیه و هییییچ نشانه ی ظاهری هم نداره
    واقعا کلافه شدم، آزمایش خون و مدفوعم دادم
    تو سه نوبت مدفوع، تو یکیش heast رو زده مثبت
    ممکنه قارچ باشه؟ آخه نشونه ی ظاهری اصلا نداره
    ولی تمام علایم دیگه رو دارم، درد مفصل، اضطراب، تاری چشم و…

    1. با جواب آزمایش به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا طبق همان آزمایش برای شما داروی مناسب تجویز کنند. از مصرف و تست داروهای مختلف در این ناحیه حساس به شدت خودداری کنید.

  33. Avatar photoسیما گفت:

    سلام و عرض ادب من همورویید بیرونی وداخلی داشتم که ۲۰ آذر لیزر شدم الان ۳ روز میشه که احساس میکنم اطراف مقعد سفیدکهایی دیده میشن و تاحدودی هم اطراف واژن آیا وجود این علایم از عوارض عمل هست یا اینکه دچار مشکل قارچی شده ام درضمن بعداز هر باربیرون روی با آب و شامپو بچه شسته و خشک کرده گاز استریل استفاده میکنم و ۲بار هم از مخلوط ۲قاشق نمک و آب ولرم در لگن هم انجام میدم لطفا من و راهنمایی بفرمایین چون تهران ساکن نیستیم نمیتونم پیش پزشک مراجعه کنم.ممنون از شما

    1. مقدار نمک را کم کنید. این علائم از عوارض عمل نیست. اگر با کم کردن نمک مشکل شما حل نشد به متخصص زنان مراجعه کنید.

  34. Avatar photoحامد گفت:

    سلام خانم دکتر
    چند روزی است در ناحیه مقعد احساس خارش شدید دارم پیش دکتر ومتخصص هم نرفتم
    رفتم داروخانه بهم پمادترکیبی کلوتریمازول/بتامتازون داد وقتی اون پماد رو به ناحیه مورد نظر مقعد میمالم خارشم خیلی کم میشه یا کلابرطرف میشه آیا من عفونت قارچی دارم ؟و آیا اگر از همین پماد استفاده کنم جوابگو هست و مشکل برطرف خواهد شد ؟

    1. این پمادها حاوی کورتون است و ممکن است این تسکین موقتی باشد. برای دریافت داروی قوی و متناسب با شرایط بیماری خود حتما به متخصص مراجعه کنید.

  35. Avatar photoجعفری گفت:

    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید بنده ۱۸ سالم هست و از ۵ روز پیش یک چیز تیره رنگ در بالا تر از ناحیه مقعد و میشه گفت زیر آخرین مهره ستون فقراتم رشد کرده که بعد متوجه شدم خیلی شباهت به عفونت دارد نه میتوانم درست راه بروم نه بشینم و نه بخوابم درد شدیدی دارد لطفا راهنماییم کنید که چکاری انجام بدم تا درد نداشته باشه و از بین برود از چه دارویی برای درمان توی منزل استفاده کنم ؟اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. به احتمال زیاد به کیست مویی مبتلا شده اید و درمان دارویی ندارد. درمان خانگی کیست مویی می تواند تا حدی از درد شما بکاهد تا به متخصص مراجعه کنید.

  36. Avatar photoمهدی اشرفی گفت:

    سلام خانم دکتر بنده ۴ ساله از ناحیه مقعد اذیت میشم و سه بار عمل شدم بد از اجابت مزاج خارش هم دارم به کلی بگم اصلا راحت نیستم مثل مردم عادی نیستم

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  37. Avatar photoN.h گفت:

    سلام من نزدیک دوماه هست خارش ناحيه مقعد داشتم والان رنگ پوستم عوض شده مثل لک پیس بعض جاها حالت سفید شده بعض جاها حالت قرمز هست ممکن هست لک پیس باشد وآیا درمان‌ دارد

    1. این امکان وجو دارد. ممکن است بر اثر عفونت و یا قارچ دچار خارش شده باشید و در نهایت به دلیل سوزش و خارش زیاد رنگ پوست تغییر کرده باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است نیاز باشد از ناحیه نمونه برداری شود.

  38. Avatar photoیداله اسدالهی گفت:

    سلام .یک ماه پیش به علت همورویید لیزرانجام دادم
    ولی ازهمان زمان سوزش مقعدم واطراف آن بیشترشده
    پزشک پماد کلوترومازول وکپسول فلوکونازول هم تجویر
    کرده ولی متآسفانه تآثیری نداشته وسوزش ادامه دارد
    لطفآ راهنمایی بفرمایید

    1. سوزش مقعد شما ارتباطی با لیزر هموروئید ندارد. احتمالا یک حساسیت پوستی یا غذایی است که با برداشتن نمونه و تجویز داروی صحیح و اصلاح رژیم غذایی درمان خواهید شد. اگر داروهای تجویز شده تاثیری بر روی بهبودی شما نداشته است حتما به پزشک معالج خود اطلاع بدهید و پیگیر درمان باشید.

  39. Avatar photoسحر گفت:

    سلام خسته نباشید من عمل مقعد داشتم که فیشال بود یکسال از عملم گذشته من خارش و سوزش خیلی بد دارم که واقعا کلافم کرده هر چی دکتر میرم فایده نداره الان نزدیک یکماه هیت که ترشح هم دارم مثل ترشح قارچی هست باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. به علاوه دقت کنید که بعد از هر بار دفع ناحیه را به آرامی با دستمال خشک کنید. مطمئن شوید که ترشحات مربوط به مقعد است نه واژن. همچنین از مصرف غذاهای ادویه دار، خوراکی هاس حساسیت زا و فست فود خودداری کنید. هر روز ناحیه را تمیز و خشک بفرمایید. از لباس زیر نخی استفاده کنید و هر روز تعویض کنید.

  40. Avatar photoنادیا گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    حدودا ۱ ماه در ناحیه دنبالچه درد خفیف داشتم همیشگی نبود گهگاه درد داشتم اولین بار در باشگاه درد رو احساس کردم
    تا همین چند روز پیش که درد شدید شد طوری که اصلا نمیتونم بشینم یا طاق باز بخوابم… همش به پهلو میخوابم ولی می ایستم یا راه میرم اصلا مشکلی ندارم
    خط باسن قرمز شده و حس میکنم یکم متورم شده اما خونریزی خارش ندارم
    من باید به چه دکتری مراجعه کنم؟ آيا کیست مویی هست یا دنبالچه و ستون فقرات آسیب دیده؟

    1. ممکن است کیست مویی پایین کمر باشد. لطفا از مطب من یا یک جراح وقت ویزیت بگیرید. اگر با معاینه تشخیص داده نشود برای شما تصویربرداری تجویز می شود.

  41. Avatar photoویدا گفت:

    سلام خانوم دکتر من ۱ماه پیش رو باسنم جوش های تابل دار زد بعد از بین رفت تبدیل به قارچ شد هر پماد دارویی که استفاده میکنم چند روز خوب میشه و دوباره بر میگرده و روم نمیشه برم به دکتر نشون بدم نمیدونم باید چیکار کنم اگه میشه راهنماییم کنین ممنون

    1. اصلا خود درمانی نکنید و از یک متخصص پوست و مو داروی مناسب دریافت کنید. ممکن است نیاز باشد که نمونه برداری کنید.

  42. Avatar photoمیا گفت:

    سلام ،من از قسمت مقعد بدنم بو خیلی بدی میده ،حتی وقتی حموم میکنم حتی بوش بیشتر میشه ،من چیکار کنم ب چی دچار شدم ،چیجوری درمانش کنم واقعا ابروم داره میره دارم دیونه میشم ،تروخدا کمکم کنید
    عفونت مقعد گرفتم یا شقاق یا بواسیر یا کیست مویی چی ؟؟؟؟؟

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر امکان تشخیص بیماری با معاینه سطحی ممکن نباشد برای شما آزمایش یا نمونه برداری از ترشحات انجام می شود. بعد از تشخیص دقیق روش درمان مناسب به شما پیشنهاد می شود. حتما تغذیه سالم داشته باشید و دخانیات و الکل هم مصرف نکنید و ناحیه را خشک و تمیز نگهدارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *