دسته: اطلاعات عمومی پزشکی

7 علت اصلی ترشحات مقعدی

علت ترشحات مقعد بر اساس رنگ آن و علائم دیگری که همراه با آن گزارش می شود متفاوت است. ممکن است این ترشح مربوط به همان ناحیه مقعدی یا روده و دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی باشد. ناحیه مقعد به دلیل رطوبت زیاد و وجود موهای زائد، همیشه در معرض خطر انواع بیماری ها قرار دارد. به همین دلیل لازم است این ناحیه به طور مرتب مورد شستشو و مراقبت قرار گیرد. هرچه بهداشت ناحیه مقعدی رعایت شود، احتمال بروز بیماری ها و عوارض مختلف کمتر خواهد بود. یکی از مشکلات ناخوشایندی که ممکن است در ناحیه مقعدی پیش بیاید، ترشحات مقعدی است. اما علت ترشحات مقعدی چیست؟ آیا این ترشحات قابل درمان هستند؟ راه های درمان این عارضه چیست؟

ترشحات مقعدی معمولا زرد رنگ یا شیری رنگ و عفونی هستند که ممکن است بوی بدی هم داشته باشند. همزمان با ترشحات مقعدی ممکن است بیمار علائم دیگری را نیز گزارش کند. این علائم عبارت است از: وجود درد و یا خارش در ناحیه مقعدی، دفع مایع زرد رنگ که شبیه به عفونت است، وجود تورم یا ملتهب شدن ناحیه مقعدی و اطراف آن، به وجود آمدن توده در داخل کانال مقعدی یا اطراف آن. علاوه بر تمامی این موارد، ممکن است ترشح خون هم وجود داشته باشد که البته کمتر پیش می آید. در ادامه این نوشتار، به بررسی علت ترشحات مقعدی و درمان آن می پردازیم.

علت ترشحات مقعدی چیست؟

دلایل مختلفی برای ترشحات مقعدی وجود دارد. برخی بیماری ها در ناحیه مقعدی وجود دارد که می تواند علت ترشحات مقعدی باشد. در ادامه این نوشته، به این بیماری ها و راه درمان آنها خواهیم پرداخت. ترشحات مقعدی عفونی با رنگ شیری، زرد یا سبز همراه با درد نشانه زخم و آبسه و فیستول در ناحیه مقعد می باشد. ترشحات بی رنگ و بی بو و بدون درد معمولا نشانه مشکلات گوارشی مثل روده تحریک پذیر می باشد.

1-آبسه مقعدی علت ترشحات چرکی و دردناک

یکی از مهم ترین دلایل ترشحات مقعدی می تواند بیماری آبسه مقعدی باشد. آبسه همانطور که از نامش پیداست، عارضه ای شبیه به جوش و پر از چرک است. آبسه مقعدی در اطراف ناحیه مقعدی به وجود می آید و می تواند علت ترشحات مقعدی عفونی و بسیار دردناک باشد.

2-فیستول مقعدی علت ترشحات عفونی و دردناک

فیستول مقعدی از بیماری های عفونی است که در ناحیه مقعدی به وجود می آید و درد زیادی ایجاد می کند. از آنجا که این عارضه یک بیماری عفونی است، می تواند علت ترشحات عفونی و رنگی مقعد باشد. این بیماری بر اثر بروز آبسه های مکرر بروز می کند و یک شبه به وجود نمی آید. اگر سابقه بیماری های عفونی ناحیه مقعد دارید به احتمال زیاد علت ترشحات مقعد شما فیستول می باشد.

سمت چپ فیستول مقعدی و سمت راست آبسه مقعدی

گاهی اوقات ممکن است در قسمت خروجی مقعد زخم هایی به وجود بیاید. این زخم ها معمولا همراه با درد، خونریزی و احساس سوزش هستند که به آنها شقاق می گوییم. علت عمده این نوع زخم ها معمولایبوست یا اسهال است. در صورتی که این زخم ها مورد رسیدگی قرار نگیرد و درمان نشود، می تواند منجر به ترشحات مقعدی شود.

4-ترشح مقعد بر اثر هموروئید

بواسیر یا هموروئید یک بیماری نسبتا رایج است که می تواند علت ترشحات مقعدی خونی یا حتی عفونی  باشد. این بیماری زمانی به وجود می آید که به رگ های روده راست یا ناحیه مقعدی فشار آمده باشد. مشکلاتی مانند یبوست یا اسهال می تواند منجر به بروز این بیماری ناخوشایند شود.

هموروئید یا بواسیر یک توده است که در اطراف ناحیه مقعدی یا داخل روده راست ایجاد می شود. اگر این توده در داخل روده راست به وجود بیاید، به آن بواسیر داخلی می گویند و اگر در اطراف ناحیه مقعدی ایجاد شود، بواسیر یا هموروئید خارجی نامیده می شود.

5-بیماری روده و دستگاه گوارشبیماری های روده و دستگاه گوارش منجر به بروز ترشحات بی رنگ و لزج مقعد می شود. برای مثال علائم بیماری التهابی روده که IBD هم نامیده می شود عبارت است از: تب، کم آب شدن بدن، یبوست، اسهال، وجود خون یا ترشحات خونی در مدفوع، درد شدید ناحیه شکمی. این بیماری هم از جمله علت های ترشحات بی رنگ یا خونی مقعدی به شمار می رود.

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS این عارضه که کمتر پیش می آید، می تواند علت ترشحات بی رنگ مقعدی باشد. علائم دیگر این عارضه اسهال، یبوست، نفخ یا درد شدید در ناحیه شکمی است.

6-زگیل تناسلی با ترشحات عفونی یا بی رنگ

زگیل تناسلی که ترشحات آن گاها با درد بسیار، خارش و برآمدگی همراه است، می تواند از جمله دلایل به وجود آمدن علائم ترشحات مقعدی باشد.

7-عفونت های ناحیه تناسلی

گاهی ترشحات ناحیه تناسلی بیمار به حدی است که متوجه نمی شود که این ترشحات مربوط به مقعد است یا ناحیه تناسلی. به خصوص بیمارانی که لباس های تنگ و پلاستیکی می پوشند بیشتر در این مورد دچار شک و تردید می شوند. در این مواقع توصیه می شود که سلامت ناحیه تناسلی را از لحاظ بروز عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی نزد یک متخصص بررسی کنید تا عفونت به ناحیه مقعد انتقال پیدا نکند.

درمان ترشحات مقعدی

درمان ترشحات مقعدی بر اساس علت بروز این علائم روش های متفاوتی دارد. آبسه مقعدی و فیستول نیاز به مداخله جراحی و درناژ اصولی عفونت توسط یک جراح ماهر را دارد. به این ترتیب بیمار مجدد دچار عود و آبسه و عفونت نمی شود. بیماری هایی مثل هموروئید و شقاق نیز با اصلاح رژیم غذایی و مصرف داروی مناسب و به جا در همان مراحل اولیه قابل درمان است.

بیماری های دیگر ناحیه مقعد و تناسلی و بیماری های روده و دستگاه گوارش نیز معمولا نیاز به جراحی ندارند و نیاز به مصرف داروی مناسب و رعایت رژیم غذایی دارند. تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم از جمله مهمترین روش های درمان ترشحات مقعدی در این بیماری ها می باشد.

ترشحات مقعدی زرد رنگ

ترشحات مقعدی زرد رنگ می تواند نشانه عفونت باشد. همانطور که در بالا اشاره شد وجود هرگونه زخم شقاق یا آسیب به بافت دهانه مقعد می تواند به سرعت منجر به بروز عفونت و حتی آبسه مقعدی شود. ممکن است در مراحل اولیه عفونت بیمار درد خاصی را تجربه نکند. اما از آنجایی که این ناحیه آلوده و فعال است هرگونه زخم و عفونت به سرعت مزمن و منتشر می شود. به همین دلیل به محض مشاهده ترشحات زرد رنگ منتظر درد و دیگر نشانه های عفونت نباشید و به سرعت به متخصص مراجعه کنید.

معمولا آبسه مقعدی و فیستول مقعدی و زخم های مزمن مثل شقاق مزمن منجر به بروز ترشحات زرد رنگ می شوند. در مواقعی که عفونت شدید و حتی قارچی است رنگ ترشحات به سبز نیز نزدیک می شود. این ترشحات زرد رنگ ممکن است با مخاط بی رنگی همراه باشد. همچنین اگر ترشحات به رنگ صورتی یا قرمز بود نشانه وجود خون و خونریزی در ناحیه مقعد می باشد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام خانم دکتر خسته نباشید.
    چند سالی است که گاهی مقدار کمی گاز که حتی خودم متوجه نمیشم ولی دیگران متوجه میشن از مقعد خارج میشه. دکتر شیاف همورویید داد مفید است ولی موقت. متخصص گوارش کلونسکپی گرفت
    گفت مشکلی نداری. به نظر شما چه کار باید بکنم آیا امکان دارد اسفنگتر مقداری شل شده باشد و با ورزش خوب شود؟ با تشکر

    • بله احتمال ضعیف شدن عضلات مقعد وجود دارد. انجام تمرینات کگل و حتی بیوفیدبک و فیزیوتراپی کف لگن نیز به بهبود وضعیت شما بسیار کمک می کند.

      • سلام خسته نباشید من هنگام نشستن بوی بدی احساس میکنم ایا علائم بواسیر است چند بار ابسه کنار سوراخ مقعد داشتم که با درد زیاد بعد چند روز خوب شد الا جای ابسه یکم بیرون زدگی دارم ۳۳سالم هست لطفا راهنمایی کنید سوزش وگزز دائما دارم لطفا راهنمایی کنید

        • احتمالا آبسه شما عود کرده است یا به فیستول مقعدی مبتلا شده اید. حتما این مورد را توسط یک جراح ماهر پی گیری و درمان نمایید که دچار عوارض بدتری نشوید.

  • سلام.ببخشید من هفته گذشته عمل لیزر همورویید انجام دادم و درد و سوزش خیلی کمی هم داشتم بطور کلی.الان که درد و سوزش اصلا ندارم،اما دو سه روزه که از مقعدم ترشحات بیرنگی بیرون میاد بطور مداوم،تب و علائم عفونت رو ندارم.ایا این ترشحات بعد از لیزر طبیعیه و اینکه تا چه مدت ؟

    • احتمالا جراحی وسیعی داشتید و این ترشحات بدون درد و بدون بو طبیعی است. در هر صورت با جراح معالج خود نیز در ارتباط باشید و حتما هر روز در لگن آب ولرم بنشینید. به خصوص بعد از دفع مدفوع.

  • سلام من عمل لیزر همورویید انجام دادم ولی با توجه به گذشت 5روز از عمل حس میکنم مقعد خشک و بهنگم دفع درد شدید دارم ممکنه به جهت چرب نمودن مقعد و نیز بعنوان ضدعفونی از پماد تتراسایکلین استفاده کنم تشکر

    • بدون مشورت با جراح معالج خود به هیچ عنوان از هیچ دارویی استفاده نکنید.

  • سلام وقت بخیر
    من دوسه روزی هست که میبینم از مقعدم مایع لزح ماید به زردی میاد و یه کم احساس سوزش دارم و نفخ هم دارم
    مشکل من چیه؟

  • سلام خسته نباشید
    من مثلا دو هفته یبوست دارم بعد دو هفته که برطرف میشه همراه با ترشحات زرد رنگ و یه رگه خیلی خیلی کم خونی همراهه
    بعد اینکه یبوست برطرف شد ترشحات شفاف و کاملا بیرنگ مقعدی دارم این چرخه چند باره تکرار شده

  • سلام خسه نباشد
    من چند وقته همراه با مدفوع یکم ترشح زرد رنگ دارم
    هیج درد یا هیچ بیماری نشیمنگاهی ندارم
    هیچی هیجیم نیس
    این ترشح مریضی چیزیه؟

  • سلام ببخشید من دو سه روزی است که از مقعد ترشح تقریبا قهوه ای یا زرد رنگ دارم علتش چیه

    • از آنجایی که عفونت و آبسه همراه باد درد است احتمالا شما یک مشکل گوارشی دارید و یا حتی به فیستول مقعدی مبتلا شده باشید. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

      • سلام خانم دکتر من بعضی موقع ها از مقعدم ترشحات ژله ای دارم که کاملا بی رنگ به بو هستش تارهذازمقعدم برجستگی متوسطی به وجود اومده خانواده میگن بواسیر ولی خیلی درد داره و سوزش‌و خارش شدید درد ناک لطفا بگیددددد

  • سلام و عرض ادب
    ولا 2ماهی هست که از مقعد بوی بدی احساس میکنم
    در ناحیه مقعد یک ضایح در اندازه جوش در اومده که برخی مواقع ازش خون میاد و فقط همون هفته اول کمی درد داشت الان که دوماه شده دیگه درد نداره ولی گاه گاهی ازش خون میاد
    و اینکه بوی بعد همیشه میده
    علت این چی میتونه باشه و باید چکار کنم

    • به احتمال زیاد به فیستول مقعدی مبتلا شده اید. قبل از پیشرفته شدن بیماری حتما از یک متخصص ماهر وقت ویزیت بگیرید. ممکن است نیاز باشد برای شما ام آر آی فیستول تجویز شود که مسیرهای آن کاملا مشخص شود.

  • سلام، خانم دکتر. پیشاپیش سپاسگزاریم از پاسخ دهی با صبر و حوصله تون.
    ببخشید بیشتر از 8 ماه هست از عمل لیزر شقاق و هموروئید بیرونی من میگذره. ولی مشکلی که تا الان از بین نرفته، ترشحات بعد از دفع نرم و آبکی هست ، چون بعد از دفع سفت ترشحی ندارم. البته چون وسواس دارم، بعد از هر بار دفع دستمال کاغذی روی خروجی مقعد میذارم و احتمال زیاد ترشحات مدفوع هست، چون با توجه به رنگ مدفوع، رنگ آن ترشحات هم متفاوت هست. ممنون میشم بفرمائید راهی دارد که از ترشحات راحت شوم؟ اصلا طبیعی هست یا نشانه یک بیماری؟ سپاسگزارم

  • سلام خانم دکتر ببخشید من یه چندوقتی هست
    ترشحات خیلی ناچیزی از مقعد بیرون میاد
    که روی لباس زیرم مشخص میشه
    و موقع رابطه جنسی این ترشحات بیشترهم میشه
    میشه بدونم برای درمانش باید چیکار کنم

1 2 3 5
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

اصول رعایت بهداشت مقعد

یکی از مناطق بدن که به صورت پیوسته با آلودگی ارتباط مستقیم دارد مقعد است.…

ژانویه 27, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

جراحی هموروئید با استاپلر یا جراحی هموروئیدوپکسی

هموروئید (یا بواسیر) یکی از بیماری های شایع ناحیه مقعد است که بسیاری از بیماران…

ژانویه 23, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674