بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی؟

لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی

برای دانستن این موضوع که لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی لازم است با مزایا و معایب این دو روش درمان هموروئید و چگونگی انجام آن آشنا شوید. در مواقعی که بیمار به درمان دارویی هموروئید پاسخ مثبتی نمی دهد متخصص جراحی روش جراحی هموروئید را پیشنهاد می کند. این جراحی ممکن است با تیغ جراحی و کوتر و یا با لیزر پرتوان انجام شود. هرچند که لیزر هموروئید معمولی تلفیقی از دو روش لیزر درمانی و ترمیم زخم با لیزر کم توان و جراحی با لیزر پرتوان می باشد. بنابراین لیزر هموروئید مشکلات و عوارض عمل جراحی هموروئید را ندارد. زیرا در جراحی با لیزر بیمار درد و خونریزی و آسیب مشابه جراحی سنتی را تجربه نمی کند. به همین دلیل دوره نقاهت بعد از عمل جراحی هموروئید تا دو ماه و نقاهت بعد از لیزر هموروئید نهایت تا دو هفته تخمین زده می شود. مقایسه لیزر هموروئید با روش عمل جراحی سنتی هموروئید با تیغ جراحی و کوتر نیازمند این مسئله است که شما با هر دو روش کاملا آشنا شوید و سپس مزایا و معایب هر کدام از آنها با یکدیگر مقایسه کنید.

لیزر هموروئید چگونه انجام می شود؟

لیزر هموروئید در مراحل اولیه نیازی به لیزر پرتوان ندارد. ممکن است برای برخی از هموروئیدها تنها تاباندن نور لیزر برای کوچک کردن پاکه هموروئید و جذب خون لخته شده در آن کافی باشد. اما اکثر بیمارانی که به درمان دارویی هموروئید پاسخ نداده اند نیاز به جراحی با لیزر پرتوان دارند. در این روش پاکه هموروئید با لیزر پرتوان برداشته می شود. با این تفاوت که بعد از برش دادن ناحیه با لیزر از درد و خونریزی جراحی با تیغ خبری نیست. زیرا لیزر همزمان با برش سر اعصاب، عروق و بافت برش زده شده را ترمیم می کند.

لیزر هموروئید سرپایی و بدون بستری انجام می شود. یک مزیت دیگر لیزر هموروئید این است که بیمار 3 ساعت بعد از لیزر هموروئید مرخص می شود و فقط یک شب در منزل استراحت می کند. بسته به نظر متخصص جراحی و لیزر این عملیات تحت بیهوشی، خواب عمیق یا بی حسی از کمر به پایین انجام می شود. بعد از لیزر هموروئید می توانید کارهای روزمره خود را به تنهایی انجام دهید و نیازی به پرستار و مراقب ندارید. توصیه می شود اگر کار نشسته و یا سنگین دارید 3 تا 5 روز از محل کار خود مرخصی بگیرید.

شاید بتوان گفت که تنها معایب لیزر هموروئید این است که این روش توسط تمام جراحان انجام نمی شود و نیازمند یک جراح لیزر ماهر در این زمینه می باشد. جراحی و برش با لیزر نیاز به مهارت و تجربه بالای جراح دارد و معمولا در بیمارستان های دولتی و با دفترچه بیمه برای عموم انجام نمی شود. به همین دلیل هزینه لیزر هموروئید بالاتر از جراحی در بیمارستان های دولتی می باشد. معمولا بیمه های تکمیلی نیز هزینه جراحی با لیزر را بازپرداخت نمی کنند و آن را در دسته جراحی های زیبایی قرار می دهند.

عمل جراحی هموروئید چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی هموروئید ممکن است با تیغ جراحی یا کوتر و یا تلفیقی از هر دو روش انجام شود. متاسفانه بعد از برش با تیغ جراحی، بیمار خونریزی زیادی را متحمل می شود. به همین دلیل برخی جراحان برای کاهش خونریزی از کوتر استفاده می کنند. مکانسیم عمل کوتر با برق است و برخلاف لیزر تماس مستقیم با بافت دارد و با سوزاندن سر عروق و اعصاب ناحیه منجر به کاهش خونریزی می شود. اما اتفاقی که بعد از استفاده از کوتر می افتد این است که بیمار بعد از جراحی با کوتر احساس سوزش و سوختگی شدید در ناحیه مقعد دارد. زیرا اعصاب این ناحیه همراه با عروق ناحیه سوزانده شده اند.

در اکثر مواقع عمل جراحی هموروئید با تیغ و کوتر تحت بیهوشی انجام می شود و ممکن است به دلیل خونریزی شدید بیمار بستری شود. بنابراین تمام جراحی های سنتی هموروئید سرپایی نیست و احتمال بستری شدن بیمار بین 1 تا 3 روز می باشد. بعد از عمل جراحی هموروئید با تیغ و کوتر ممکن است بیمار تا دو ماه نیاز به استراحت در منزل داشته باشد و روند بهبودی زخم و کشیدن بخیه های بعد از جراحی بسیار طاقت فرسا می باشد.

به نظر میرسد که تنها مزیت عمل جراحی هموروئید با تیغ و کوتر این است که می توانید در بیمارستان های دولتی با هزینه بسیار کمی این جراحی را انجام دهید. همچنین بیمه ها عمده هزینه این جراحی را پرداخت می کنند.

نتیجه گیری

با مقایسه روند لیزر هموروئید و عمل جراحی هموروئید با تیغ و کوتر و به روش سنتی به این تیجه می رسیم که لیزر هموروئید بهتر از روش های قدیم جراحی است. زیرا دوره نقاهت بسیار کوتاهتری دارد و با توجه به این که بیمار بازگشت سریعتری به محل کار و زندگی دارد در هزینه های بیمار نیز تا حد زیادی صرفه جویی می شود. هرچه دوره نقاهت بعد از جراحی هموروئید کوتاهتر شود احتمال عود و عارضه دار شدن جراحی کمتر می شود. بنابراین بیمار ریسک کمتری برای جراحی مجدد را تجربه می کند.

  • عمل لیزر هموروئید در کمتر از یک ساعت انجام می گیرد و بیمار نیاز به بستری نخواهد داشت.
  • در این روش مقعد دچار خونریزی نخواهد شد و بیمار هیچ دردی را احساس نخواهد کرد.
  • در لیزر هموروئید از بخیه خبری نیست و ظاهر مقعد زشت نخواهد شد.
  • هزینه درمان هموروئید با لیزر کمی بالاتر است اما به صرفه تر از جراحی سنتی است.
  • بافت های هموروئیدی در این روش کاملا ترمیم و درمان می شوند و برخلاف عمل جراحی هموروئید به روش سنتی به بافت سالم اطراف آسیبی نمی رسد.
  • دوره نقاهت در لیزر هموروئید یک روز است و بیمار 24 ساعت پس از این عمل با لیزر پرتوان می تواند فعالیت های روزمره خود را ادامه دهد.
author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

32 دیدگاه برای “لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی؟

  1. Avatar photoشاپور گفت:

    سلام خانم دکتر ،خدا قوت ،بنده یک خانم با ۵۲ سال سن از بچگی این مشکل خونریزی از هموروئید را داشتم همین چند روز پیش از طریق اینترنت با کلینیکی آشنا شدم وبه من قول دادند با لیزر سر پایی مشکلت حل .اما با مراجعه پزشک گفت شما بیماریت شدیده باید پیمارستان جراحیت کنم بیهوشی کردن و نمی دونم چه چراحی کردن که به من نگفتن هزینه سنگین و بگذریم حالا هفت هشت روزی میگزره من تمام دستورهای پزشک رو انجام دادم اما خونریزی درد شدید روز به روز بدتر دیگه هیچ امیدی نیست میشه راهنمایی کنید با تشکر بی‌حساب.

    1. لطفا با مطب من شماره 02122766853 تماس بگیرید و مشخصات جراحی که شما را جراحی کرده اند را به منشی بگویید و بفرمایید که در سایت تخصصی هموروئید کامنت گذاشته بودید. معمولا توصیه من بر این است که بیماری های پیشرفته را با لیزر پرتوان تحت جراحی قرار دهیم تا بیمار دوره نقاهت کوتاهتری را تجربه کند. مگر در مواقعی که بیمار دچار فیستول های پیچیده و آبسه های عمقی پیشرفته باشد. اگر امکان جراحی با لیزر وجود نداشته باشد بیمار را به یک فوق تخصص دیگر معرفی می کنم. زیرا من تمام جراحی ها را با لیزر انجام می دهم.

      1. Avatar photoافشار صدر گفت:

        سلام من چند سالی هست با این کار دفع مدفوع میکنم طوری که حتی اگه با زور مدفوع ام خارج بشه از روی عادت باز از دست استفاده میکنم تا الان مشکلی نداشتم بجز اینکه باسنم بطور خیلی عجیبی بزرگ شده آیا بخاطر این کار یا نه اگر هست باید چیکار کنم البته گفتم حتی بدون کمک دست می‌توانم دفع مدفوع کنم حالا نظر شما چیه

        1. بهتر است برای ویزیت و بررسی سلامت مقعد به یک متخصص مراجعه کنید. به علاوه دفع مدفوع با دست را ترک کنید زیرا در آینده دچار عوارضی مثل ضعیف شدن عضلات مقعد می شوید.

      2. Avatar photoمنصور گفت:

        خانم سعادتی از سایت بی نهایت کاربردی و بدرد بخورتان خیلی لذت بردم چون مشخصه شخصا و تا جایی که میتوانید. به کامنت ها جواب بدرد بخور میدهید. ممنون از این همه بزرگواریتان که در این دوره و زمونه که اکثر پزشکان مشغول به تجارت هستند. افرادی مثل شما هم هست که فکر سلامتی و جیب مردم را هم بکند. امیدوارم نتیجه نیک مرامیتان را خودتان وفرزندانتان در این دنیا و دنیای دیگر دریافت نمایید.

        1. از قدردانی و بزرگواری شما بسیار سپاسگزار. سلامت باشید.

  2. Avatar photoفاطی گفت:

    سلام من ده روزه عمل لیزر هموروئید و زگیل تناسلی روی مقعد انجام دادم تا الان از مسکن استفاده می کنم درابتدا درهنگام دفع فقط قطره ای خون می آمد اما الان خونریزی شدید هنگام دفع دارم و حس می کنم چیزی در مقعد گیر کرده تو آب گرم هم می شینم لطفا راهنماییم کنید چکار کنم باتشکر

    1. برای دریافت پماد مناسب به تلفن واتساپ 09196065508 پیغام دهید.

  3. Avatar photoFriba گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر ای کاش زودتر با شما آشنا میشدم .من پنج سال پیش با لیزر ورابربند هموروئیدوشقاق رو درمان کردم .متاسفانه دوباره برگشت الآن ۴روزه پیش دکتر — لیزر هموروئید.شفاق وتنگی مقعد رودرمان کردم .خانم دکتر دارم ازدرد جون میدم دهانه مقعدم شکل وحشتناکی پیدا کرده ورم شدید دردوسوزش وحشتناکی دارم آیا طبیعی هست یا خیر میتونم به شما مراجعه کنم؟

    1. از آنجایی که جراحی شما جراحی دوم است احتمالا بخش وسیعی از مقعد تحت جراحی و لیزر قرار گرفته است. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد. در موارد نادر برخی از بیماران درد شدیدی را تجربه می کنند که با مسکن و مراقبت های خانگی قابل کنترل است. تا بهبودی کامل با جراح معالج خود در ارتباط باشید.

  4. Avatar photoمریم گفت:

    سلام روز بخیر
    دختری ۲۸ ساله ام مدتی دچار اسهال شدید شدم و بعد هم ی زائده گوشتی دقیقا کنار مقعد به وجود اومد که نباید ۶ ماه هست به وجود آمده آیا ممکنه با دارو خوب شه ؟
    خیلی دوست داشتم به شما مراجع کنم ولی
    متاسفانه شرایط اومدن تهران ندارم
    اگر ممکنه ی پزشک خوب در اصفهان بهم معرفی کنید که در عمل لیزر هم پر تجربه باشن ممنونم از لطفتون

    1. سلام متاسفانه در اصفهان کسی را نمی شناسم. به جراحی مراجعه کنید که این عمل را در یک روز و تضمینی انجام بدهند.درضمن لیزر هموروئید در تهران با هماهنگی قبلی 1 روزه انجام می شود.

  5. Avatar photoنازی گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده چندین زائده بزرگ در خارج مقعدم داشتم، هرگز درد و خونریزی نداشتم اما چون بیماری پیشرفت کرده بود، تصمیم به لیزر گرفتم. بنده هفته گذشته در مطب پزشک، لیزر هموروئید انجام دادم، البته قیچی و اینجور چیزها کنار دستگاه لیزر دیدم استفاده کردند، احتمالا با قیچی بریدند و با لیزر سر زخم را بستند. در هر صورت، بنده یک زائده متورم در داخل و کنار مقعدم می بینم، آیا زخم لیزر است که ملتهب شده؟ یا هموروئید داخلی است که امکان برداشتن آن نبوده؟ تا چه زمانی منتظر ناپدید شدن آن باشم و بعد از آن به پزشکم مراجعه کنم (نگرانم)؟ ایشان بعد از انجام لیزر فرمودند یکماه بعد برای چک کردن مراجعه کنم. در ضمن به غیر از ۲-۳ روز اول، هنگام دفع خو‌ریزی ندارم اما درد و سوزش دارم که بعد از چند دقیقه رفع می‌شود، یکی دو روز اخیر هم یک حالت سختی و خشکی در محل لیزر احساس می‌کنم که فکر می‌کنم بخاطر همان زائده است که بالاتر گفتم، با اینکه محل لیزر را همیشه با کرم ترمیم کننده زخم چرب نگاه می دارم.
    سپاس فراوان

    1. سلام من تمام مراحل جراحی را با لیزر و در کلینیک تخصصی انجام می دهم و از روش کار همکاری که اشاره فرمودید را اطلاع ندارم. به علاوه اگر احساس می کنید که مشکل دارید، قبل از زمان تعیین شده توسط پزشک به ایشان مراجعه کنید و مطمئن شوید که التهاب شما عادی است. حتما یبوست و اسهال را کنترل کنید که دچار درد و سوزش بعد از دفع مدفوع نشوید.

  6. Avatar photoسروه فتاحی گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید…من حدوداً سه سال است که شقاق مقعد گرفتم و هموروید خارجی هم دارم….مدتی خوب میشم ولی باز بعد از مدتی دوباره مریضیم عود می‌کنه به دکتر مراجعه کردم بهم شیاف و پماد داده…ولی دیگه خسته شدم به نظر شما من جراحی کنم بهتره…یعنی امکان بازگشتش هست..

    1. بهتر است لیزر هموروئید و شقاق را نزد یک جراح ماهر انجام دهید که در یک جلسه و تضمینی بیماری شما را درمان کنند. به علاوه تغییر رژیم غذایی و داشتن سبک زندگی سالم در بهبودی شما موثر است.

  7. Avatar photoسپهر گفت:

    خانم دکتر عرض ادب
    من چندین سال با هموروئید داخلی همراه هستم (( قسمتی که بعد از دفع بصورت غیر طبیعی خارج میشه ولی بعد از یه مدت کوتاه و بعضا طولانی تا دو ساعت مجدداً و به خودی خود به داخل بر میگرده)) – مشخصا تا زمان بازگشت به داخل همراه با اذیت است اما بعد از بازگشت به داخل هیچ مشکلی نیست اما این که زمان بسته به نوع تغذیه استرس و … کم و زیاد میشه داستان شده واسم و داره به سمت طولانی شدن میره
    آیا برای این نوع همروئید درمانی وجود داره؟!

    1. به احتمال زیاد به هموروئید داخلی درجه 3 مبتلا شده اید و حتما باید برای درمان به یک متخصص مراجعه کنید. هموروئید داخلی درد و علامت خاصی ندارد اما اگر درمان نشود عوارض گوناگونی از جمله شقاق و آبسه مقعدی بروز می کند.

  8. Avatar photoمهرداد گفت:

    سلام . ممنون به خاطر وقت و پاسخی که محبت میفرمایید
    من هم با توجه به توضیحات دوستان و پاسخ خانم دکتر احتمالا به همروئید درجه 2 یا 3 مبتلا شدم.
    سوال 1) آیا برای همروئید داخلی دارویی هست و یا حتما باید جراحی ( یا لیزر) انجام بشه؟
    سوال 2) باید پیش متخصص گوارش بریم یا جراح ؟

    1. برای درمان هموروئید داخلی ابتدا داروی قوی و رژیم غذایی تجویز می شود اگر بیماری مزمن باشد و با دارو درمان نشود لیزر هموروئید پیشنهاد خواهد شد. از مطب من می توانید وقت ویزیت بگیرید.

  9. Avatar photoمجتبی گفت:

    سلام و عرض ادب.
    یه چند وقتی میشد که دچار هموروئید داخلی شده بودم. ولی تازگی حس میکنم بزرگتر شده. خوشبختانه هنگام دفع مدفوع بیرون زدگی نداره. میخواستم بدونم با درمان خانگی میشه دزمان کرد یا نه بهتره لیزر کنم. فقط اگر لطف کنین بفرمایید هزینه تقريبي عمل با لیزر چقدر میشه. ممنون میشم

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید و خوددرمانی نکنید. برای شما داروی قوی تجویز می شود و برای تغییر رژیم غذایی نیز بهتر است از یک متخصص تغذیه برنامه غذایی پرفیبر بگیرید. اگر با یک دوره مصرف داروی قوی درمان هموروئید شما امکانپذیر نبود در مورد لیزر هموروئید تصمیم گیری خواهد شد. هزینه لیزر بعد از ویزیت بیمار تعیین می گردد.

  10. Avatar photoسمیرا گفت:

    سلام خانم دکتر
    من همورویید ترومبوز داشتم و الان حدود شش روز میشه که عمل کردم. دکترم گفت که با لیزر انجام میدن و عمل هم یک ساعت طول میکشه و درد و سوزش فقط تو سه چهار روز اول دارم که دقیقا همین هم شد. فقط یک سوالی ذهن منو درگیر کرده که آیا در لیزر درمانی برشی که احتیاج به بخیه داشته باشه وجود داره؟ چون مقعد من بخیه خورده و دکتر هم بهم گفت که این بخیه ها جذبی است.
    ممنون از پاسخگویی

    1. من لیزر هموروئید را بدون بخیه انجام می دهم و اگر در موارد خاص محدوده جراحی وسیع باشد به بیمار اطلاع داده می شود که بخیه نیز نیاز دارد.

  11. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خسته نباشيد خانم دكتر من تو دوران بارداري يه بيرونزدگي داشتم اما زياد نبود ولي بعد زايمان يه مقدار بيشتر شده اما با ورزش كگل كه انجام ميدم ميره داخل يا موقع دفع بيرون نيست ولي چند دقيقه بعد ظاهر ميشه. و اينكه من يه نوزاد ٤٥ روزه دارم .ميشه با دارو برطرفش كرد؟ براي جلوگليري اززعفونت چه كارهايي بايد انجام داد؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. احتمالا با دارو درمان نمی شود و لیزر هموروئید به شما پیشنهاد خواهد شد. حتما بعد از هر دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب و مقدار کمی بتادین بنشینید. معمولا هموروئید داخلی درجه 4 که کاملا بیرون زده است با دارو درمان نمی شود.

  12. Avatar photoخاطره گفت:

    سلام خانم دکتر .من ۲ساله دچار هموروئید شدم هم بیرون زدگی شدید دارم هم خون ریزی . خودم احسال میکنم که داخل هم باشه چون درد شدید دارم
    شیراز هم هستم میشه بهم بگین باید چیکار کنم
    یا یه دکتر خوب شیراز بهم معرفی کنین؟ و اینکه عمل کنم بهتره یا لیزر

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه برای شما داروی قوی و در صورت نیاز کولونوسکوپی تجویز می شود. در مراحل بعدی راهنمایی لازم اعلام می شود.

  13. Avatar photoسمیرا گفت:

    سلام ووقت بخیر
    خانم دکترمن دوزایمان سزارین به فاصله دوسال داشتم،اولین بارماه8بارداری اولم بیرون زدگی جزیی‌داشتم ک روززایمانم شدتش زیادشدو دردش خیلییی وحشتناک شد،ازاون زمان اگه یکم بایستم یا مارسنگین بکنم بیرون میرنه و ودردوحشتناکی دارم،تازگی هم بادفعم خونریزی شدیدی داشتم،الانم بچم 5ماهشه بنظرتون لیزرجوابگوهست؟؟درضمن اصفهانم،چطوری میتونم ویزیت بشم؟

    1. لطفا با مطب تماس بگیرید و بفرمایید که راه دور هستین که برای شما ویزیت آنلاین هماهنگ کنند. من انواع همووروئید را با لیزر هموروئید پرتوان درمان می نمایم.

  14. Avatar photoمحمد صادق گفت:

    سلام عرض میکنم خانم دکتر
    بنده 54 ساله هستم و مدت زیادی است که دچار عارضه در سمت مقعد و یا همان بواسیر هستم البته هر از چند گاهی دچار میشدم و با رعایت مسایل توصیه ای خوب میشد اما چند وقتی است که دوباره عود کرده و خیلی اذیت میشم،
    ممنون میشم راهنمایی نمایید که چه کنم
    عمل لیزر هموروئید رو انجام بدم؟ کجا و یا کدوم بیمارستان(مثلا بیمارستان بقیه ا… این عمل رو انجام میدن؟) کدوم دکتر خوبه و یا کسی رو میشناسید اونجا ? و یا هزینه آن چقدره و دیگر راهنمایی های لازم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. بیمارستان های دولتی لیزر هموروئید را انجام نمی دهند. از مطب من می توانید وقت ویزیت بگیرید 02122761600

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *