دسته: آبسه

مراقبت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی

درمان آبسه مقعدی با تخلیه عفونت و چرک جمع شده در آبسه قابل درمان است. پزشک متخصص جراحی تشخیص می دهد که آبسه مقعدی از چه نوعی است و در چه نقاطی از مقعد قرار دارد و تعداد آن را مشخص می کند. سپس آبسه را به صورت کامل و موثر تخلیه و درناژ می کند و از بازگشت دوباره آبسه مقعدی جلوگیری می کند.

گاهی اوقات آبسه مقعدی خودبخود تخلیه می شود اما این بدان معنا نیست که نیازی به جراحی و درمان ندارد. اکثر مواقع بهترین راه حل درمان  آبسه مقعدی از طریق جراحی است. بهتر است جراحی و تخلیه آبسه با لیزر انجام شود تا احتمال عود آبسه مقعدی بعد از جراحی بسیار کم شود.

عمل جراحی آبسه مقعدی با توجه به نوع و شدت آن انجام می شود. اگر آبسه مقعدی ساده و سطحی باشد، می توان آن را در مطب پزشک و با بی حسی موضعی تخلیه کرد. در صورتی که آبسه مقعدی عمقی باشد ممکن است نیاز به بیهوشی و بستری شدن کوتاه مدت در بیمارستان یا کلینیک داشته باشد.

یکی از مشکلاتی که اکثر بیماران مبتلا به آبسه مقعدی با آن مواجه هستند عود بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی است. بنابراین مراقبت های بعد از جراحی آبسه مقعدی کمک شایانی در جلوگیری از عود آبسه مقعدی می نماید.

همچنین انتخاب یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه در زمینه عمل جراحی آبسه مقعدی و اقدامات مناسب قبل از عمل جراحی آبسه مقعدی در دستیابی به یک جراحی موفق بسیار موثر است. دقت کنید که مراقبت بعد از جراحی آبسه با لیزر آبسه مقعدی بسیار آسان تر از جراحی با روش های سنتی می باشد.

مراقبت های مهم قبل از عمل جراحی آبسه مقعدی

بهتر است قبل از عمل جراحی آبسه مقعدی به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه کنید و از سطح سلامتتان آگاه شوید، در مورد تاریخچه پزشکی خود اطلاعات کامل را ارائه دهید و جزئیات بیشتری در مورد عمل خود دریابید. بهتر است هر سوال مبهمی که در مورد عمل جراحی خود دارید را از متخصص جراحی خود سوال کنید.

قبل از عمل جراحی آبسه مقعدی اگر مشکل گوارشی و یبوست دارید حتما برای درمان آن اقدام کنید. اگر موهای زائد ناحیه را از بین نبرده اید به شما پیشنهاد می کنم از لیزر موهای زائد برای تمیز و عاری از مو نگهداشتن ناحیه کمک بگیرید.

مراقبت های اولیه بعد از عمل آبسه مقعدی

این که شما بلافاصله بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی، بقیه روز را استراحت کنید نکته مهمی است. بهتر است یک همراه داشته باشید که حداقل تا 24 ساعت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی همراه شما باشد.

شما نمی توانید یک روز بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی به محل کار خود بازگردید. بنابراین توصیه می شود حداقل 2 روز از محل کار خود مرخصی بگیرید. بسته به این که جراحی شما با لیزر انجام شده باشد یا با روش سنتی مدت زمان استراحت شما متفاوت خواهد بود.

توصیه می شود بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی روزانه 3 مرتبه در لگن آب گرم با مقدار بسیار کمی بتادین بنشینید. همچنین شستشوی روزانه ناحیه مقعد با شامپو بچه برای تمیز نگهداشتن ناحیه عمل بسیار حائز اهمیت است.

توجه داشته باشید که در طول هفته اول یا حتی مدت بیشتری، از فعالیت های شدید مثل دویدن، ورزش کردن یا بلند کردن اجسام سنگین حتما خودداری کنید. به مرور زمان می توانید به سطح عادی فعالیت های خود برسید.

اگر متخصص جراحی برای شما دارویی تجویز کرده است سر وقت داروهای خود را مصرف کنید.

گاهی ملین توصیه می شود که این دارو به نرم تر شدن مدفوع با تحریک حرکات روده کمک می کند. به این طریق از یبوست و در نتیجه ابتلای دوباره به آبسه مقعدی جلوگیری می شود.

برای ویزیت های بعد از عمل به موقع به متخصص جراحی معالج خود مراجعه کنید و روند بهبودی را با دقت پی گیری کنید.

درد بعد از جراحی آبسه مقعدی چگونه است

بیمار مثل همه انواع جراحی ها باید انتظار ناراحتی و درد پس از عمل را داشته باشد. اما این درد نسبت به زمانی که بیماری در نقطه اوج خود قرار دارد بسیار کمتر است. به خصوص که درد بعد ازعمل جراحی آبسه مقعدی مثل زمان بیماری پیش رونده نیست و به مرور رو به کاهش می گذارد.

در جراحی با لیزر می توان گفت درد و ناراحتی بعد از جراحی تا 70 درصد کمتر از جراحی سنتی خواهد بود. ممکن است دو روز اول پس از درمان، دردناک باشد ولی به مرور بهتر می شود، این درد با یک مسکن ساده تسکین می یابد و کاملا بهبود می یابید. گاهی پس از مرخص کردن بیمار برای او مسکن تجویز می شود. این مسکن علاوه بر کاهش درد التهاب و ورم ناحیه عمل را نیز کاهش می دهد. در صورت استفاده از مسکن نیز دقت کنید که از دوز توصیه شده بیشتر استفاده نکنید تا یبوست نگیرید.

سوالات متداول مراقبت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی

1-آیا می توان بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی از صابون استفاده کرد؟

تا زمانی که زخم بهبود پیدا نکرده است از صابون استفاده نشود. استفاده از صابون می تواند موجب تحریک و خشکی پوست ناحیه مقعد شود.

2-آیا می توان بعد از از عمل جراحی آبسه مقعدی در لگن آب گرم و نمک نشست؟

از نمک و مواد معطر در لگن آب گرم استفاده نکنید. زیرا ممکن است باعث تحریک محل زخم شوند. بهترین محلولی که می توانید به لگن آب گرم اضافه کنید یک الی دو قطره بتادین می باشد.

3-آیا خونریزی بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی طبیعی است؟

در صورتی که هنگام دفع خون مشاهده کردید نگران نباشید زیرا طبیعی است و به مرور کاهش می یابد. اگر دچار خونریزی مداوم یا تب شدید یا هر حس ناخوشایندی پس از عمل جراحی آبسه مقعدی شدید به جراح معالج خود مراجعه کنید. خونریزی در حد چند قطره نگران کننده نیست و طبیعی است.

4-چه کنیم که آبسه مقعدی بعد از عمل جراحی عود نکند؟

بهتر است که این عمل جراحی و تخلیه آبسه مقعدی با لیزر پرتوان جراحی انجام شود. همچنین به توصیه های متخصص جراحی و لیزر خود دقیقا عمل کنید. ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید و از بروز یبوست جدا خودداری کنید. برای بهبودی سریعتر و کاهش دوره نقاهت بعد از عمل از میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین استفاده کنید.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام خسته نباشید یکی از دوستانم عمل شقاق بدون لیزر انجام داده و بعد گذشت یک ماه یبوست داره،احساس دفع داره ولی چیزی نمیاد. و خیلی از برگشتن عملش میترسه از شما راهنمایی میخوام که باید چیکار کنه ؟

    • سلام حتما از شربت ملین استفاده کنند و آب و آبمیوه زیاد بنوشند. به توصیه های جراح معالج نیز کاملا توجه کنند.

      • سلام خانم دکتر
        یکی از دوستانم عمل آبسه مقعدی انجام داده دکتر بهش گفته با صابون بشور. يا ی تکنسین گفته زخم بسته شد بازش کن دقیقن باس چیکا کنه؟

        • طبق دستور جراح معالج عمل کنند و به توصیه افراد غیر متخصص توجه نکنید

  • سلام
    من چند روز از جراحی ابسه ام میگذره و الان عادت ماهانه من شروع شده، هنوز هم باید در لگن اب بنشینم؟

    • سلام بله باید در لگن آب گرم بنشینید و بیش از پیش مراقب بهداشت و تمیزی ناحیه عمل باشید. توصیه می کنم از تامپون های بهداشتی مخصوص دوران عادت ماهانه استفاده کنید تا آلودگی به ناحیه جراحی آبسه مقعدی راه پیدا نکند.

  • سلام خسته نباشید همسر من آبسه مقعدی دردناک و متورمی داشت که رفت دکتر برای تخلیه که دردش زیاد بود و نتونست تحمل کنه و آمد خونه ولی فرداش خود به خود آبسه ترکید.الان دیگه دکتر نمی ره و فقط داره جای زخم ترکیدگی شو همش ضدعفونی میکنه و و آنتی بیوتیک هایی که دکتر تجویز کرده بود رو داره میخوره.میشه راهنمایی کنید که الان باید چیکار کنه؟

  • خانم دکتر من آبسه مقعدی داشتم جراحی کردم الان دوباره علائم دارم چی کار کنم دوباره عود نکنه؟

    • سلام حتما به جراح معالج خود و یا یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا اقدامات لازم را برای شما انجام دهند. مراقب باشید یبوست نگیرید. میوه و سبزی و آب و آبمیوه میل کنید و ناحیه مقعد را همواره تمیز و خشک نگهدارید.

  • سلام یک هفته از عمل جراحی ابسه میگذره یکم چرک و خون هنوز از زخم مياد این چرک و خون چقدر طول میکشه؟ از کی میتونم فعالیت جنسی داشته باشم؟

  • سلام خانم دکتر ببخشید بنده جراحی آبسه مقعدی انجام دادم الان 12 روز گذشته قرصام تمومه ولی زخم خوب نمیشه و چرک یکم میاد قرصا بازم بخرم؟

      • سلام دکتر خسته نباشید ...من سه سال پیش عمل کردم بعد سه سال ابسه کرد دوباره جراحی شد و برطرف شد الان بازم بعد از یک سال دوباره علائم درد و سوزش و ناراحتی دارم ....چکار کنم ک مجددا دچار نشم ...

        • سلام شما باید علت بروز آبسه مقعدی را برطرف کنید و نسبت به تخلیه و درناژ آن اقدام نمایید. عود مکرر آبسه مقعدی می تواند منجر به بروز فیستول مقعدی شود. اگر یبوست یا اسهال مزمن دارید حتما این مورد را پی گیری کنید و فشار غیرمتعارف به مقعد وارد نکنید.

  • خانم دکتر بابت اینکه وقت میذارید و به سوالات پاسخ میدید ازتون بسیار ممنونیم.
    ۳۵ روز از جراحی ابسه من میگذره، محل زخم تقریبا خوب شده اما متاسفانه هنوز چرک و خون بدون بو از کنارش خارج میشه، و به ندرت هم ذرات ریز مدفوع در چرک خارج شده دیده میشه. خانم دکتر علت چیه ایا تبدیل به فیستول شده؟ و اگر تبدیل شده کی باید مجدد عمل کنم.

  • سلام من بعد حدود یک هفته از عمل آبسه.. تقریباً خوب شدم اما هنوز از اون ناحیه عمل آبسه گاها احساس سوزش و یا خارش دارم آیا این طبیعیه و باید چکار کرد..؟ ممنون..

    • سلام در صورتی که ترشح مشاهده می کنید حتما به جراح معالج خود اطلاع دهید. مراقبت های توصیه شده را به درستی انجام دهید تا به بهبودی کامل برسید.

        • سلام این مورد را با جراح خود در میان بگذارید. ممکن است به دلیل مصرف قرص آهن یا خوراکی های به رنگ قرمز باشد. در هر صورت باید علت مدفوع سیاه پی گیری شود.

  • سلام.من عمل آبسه انجام دادم الان نه دردی دارم ونه چیزی ولی از همون ناحیه جراحی شده الان چرک دار میاد سفید مایل به زرد میشه توضیح دهید .متشکرم

    • سلام در این مورد با جراح معالج خود مشورت کنید. اگر درن دارید به آن دست نزنید.

  • سلام خانم دکتر خسته نباشید
    بنده حراجی آبسه مقعدی داشتم دکتر زخم را پانسمان کردند و توضیحاتی برای مراقبت بعد از عمل دادند بیشتر برای شستن و تمیز نگه داشتن محل جراحی نکاتی را گفتند ولی در مورد اینکه باید محل جراحی را پانسمان کنم چیزی نگفتند. ایا باید بعد از هر بار شست و شو محل زخم رو پانسمان کنم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید و اینکه پانسمان رو چطور انجام دهم.

1 2 3 10
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674