کیست مویی

مقایسه جراحی کیست مویی باز و بسته

مقایسه جراحی کیست مویی باز و بسته

عمل جراحی کیست مویی ممکن است به روش باز یا بسته انجام شود. در جراحی باز متخصص جراحی عمومی بعد از تخلیه بافت کیست مویی زخم را باز گذاشته و آن را با بخیه نمی بندد. بر روی زخم باز پانسمان فشاری گذاشته می شود و زخم باز جراحی رفته رفته پر می شود و گوشت می آورد. اما در جراحی بسته کیست مویی زخم باز مشاهده نمی شود و بیمار با زخم بسته از اتاق عمل خارج می شود. جراحی بسته کیست مویی با روش های مختلفی انجام می شود. که بهترین نوع آن جراحی پلاستیک کیست مویی با لیزر کیست مویی می باشد. در ادامه مزایا و معایب هر یک از روش ها را توضیح می دهیم و با کاربرد هر یک از این روش ها آشنا می شوید.

جراحی باز کیست مویی چگونه انجام می شود؟

جراحی کیست مویی به روش باز همانطور که در بالا اشاره شد به نوعی از جراحی کیست مویی گفته می شود که زخم کیست مویی در انتهای عمل جراحی بسته نمی شود و جای کیست تخلیه شده با پانسمان پر می شود. ممکن است متخصص جراحی کیست مویی را با لیزر پرتوان یا تیغ جراحی و حتی با کمک کوتر خارج کند. اما در انتهای عمل جراحی کیست مویی زخم را با پانسمان پر می کند و بیمار نیز باید این روال پانسمان کردن زخم کیست مویی را هر روز به طور مرتب انجام دهد.

جراحی باز کیست مویی

این جراحی چه به صورت باز و چه به صورت بسته به طور سرپایی انجام می شود و معمولا بیمار بستری نمی شود. بیمار بعد از مرخص شدن یک شب در منزل استراحت می کند و بسته به نظر پزشک بین یک الی دو ماه طول می کشد که محل کار بازگردد. هر روز باید زخم باز کیست مویی به درستی با پانسمان فشاری پر شود. زخم باید همواره تمیز و خشک نگهداری شود که عفونت نکند.

اگر زخم باز کیست مویی عفونت کند این ناحیه ترمیم نخواهد شد. اگر برای روش صحیح پانسمان زخم باز کیست مویی مشکل دارید حتما از جراح معالج خود کمک بگیرید یا از یک پرستار و یا بهیار باتجربه کمک بگیرید. زیرا پانسمان صحیح روزانه این زخم در نتیجه جراحی کیست مویی شما بسیار تاثیرگذار می باشد.

بسته شدن زخم باز کیست مویی ممکن است 2 ماه طول بکشد. در مواقعی که بسته شدن زخم باز کیست مویی طولانی تر می شود لازم است به جراح معالج خود مراجعه کنید تا وضعیت زخم شما را بررسی کنند. اگر زخم باز کیست مویی به موقع بسته نشود منجر به عود کیست مویی می شود.

جراحی بسته کیست مویی چگونه انجام می شود؟

در این روش متخصص جراحی بعد از خارج کردن بافت کیست زخم را بخیه می زند. بخیه کردن و بستن زخم کیست مویی به دو روش انجام می شود. یکی به روش فلپ که اسکار جراحی به شکل بدی بر روی بدن بیمار باقی می ماند. یکی به روش جراحی پلاستیک کیست مویی که با لیزر انجام می شود و اسکار و جای زخم پس از مدت کوتاهی از بین می رود. زیرا برش با لیزر بسیار ظریف است و روش بستن و بخیه کردن زخم نیز با روش فلپ کاملا متفاوت است.

جراحی بسته کیست مویی با لیزر

بهتر است جراحی بسته کیست مویی با لیزر و توسط یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه انجام شود. لیزر کیست مویی به روش بسته با بی حسی اسپاینال انجام می شود و بیمار هیچگونه درد و خونریزی را احساس نخواهد کرد. بعد از اتمام لیزر کیست مویی بیمار مرخص می شود و یک شب در منزل استراحت می کند. بعد از 3 تا 7 روز می تواند به محل کار خود بازگردد اما نباید برای مدت طولانی بر روی ناحیه عمل بنشیند.

در این روش از پانسمان روزانه و درد و خونریزی خبری نیست. تنها بیمار باید محل جراحی را به طور روزانه با سرم شستشو تمیز کند تا آلوده نشود. تمیز و خشک نگهداشتن زخم بسته کیست مویی بسیار راحت تر از زخم باز کیست مویی می باشد. بنابراین احتمال عود کیست مویی نیز بسیار بسیار پایین تر است.

از بین بردن موهای زائد ناحیه برای هر دو روش بسیار ضروری است. با این تفاوت که در جراحی باز کیست مویی بسیار باید مراقب باشید که موهای زائد به داخل زخم نروند زیرا منجر به بروز عفونت زخم می شوند.

نتیجه گیری

با توجه به دوره نقاهت بسیار کوتاه جراحی کیست مویی با لیزر و مراقبت آسان بعد از جراحی اکثر بیماران تمایل به درمان کیست مویی به این روش دارند. هرچند که هزینه لیزر کیست مویی به روش بسته بسیار بالاتر از جراحی باز کیست مویی در بیمارستان های دولتی می باشد. اما با توجه به صرفه جویی در وقت و دوره نقاهت و باتوجه با حذف هزینه های پانسمان زخم باز روش جراحی پلاستیک کیست مویی با لیزر و به روش بسته بسیار به صرفه تر از دیگر روش های درمان کیست مویی می باشد.

در نظر داشته باشید که برای درمان کیست مویی به روش بسته و با لیزر باید به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر باتجربه در این زمینه مراجعه کنید. برای دریافت اطلاعات دقیق درباره این نوع جراحی نیز با پزشکی مشورت کنید که سابقه کار با لیزر را داشته باشد تا بتواند اطلاعات صحیحی در این باره در اختیار شما قرار دهد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

8 دیدگاه برای “مقایسه جراحی کیست مویی باز و بسته

  1. Avatar photoرزاقی گفت:

    سلام و عرض ادب خانم دکتر. متاسفانه من چند ماهی هستش دچار کیست مویی شدم.به چند تا درک مراجعه کردم هر کدوم چیزی میگن و واقعاً سردرگم شدم. آیا عمل بالیزر انجام بدم یا عمل باز یا عمل وغیره…
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام، جراحی کیست مویی به روش باز مشکلات و نقاهت طولانی مربوط به خود را دارد که همین مورد منجر به تشدید ریسک عود و عفونت ناحیه عمل می شود. به علاوه تخصص و مهارت جراح نیز در روش جراحی کیست مویی به روش بسته و یا لیزر کیست مویی بسیار تعیین کننده است. من جراحی پلاستیک کیست مویی با لیزر پرتوان و به روش بسته را پیشنهاد می کنم. زیرا در این روش مهارت بالایی دارم و بیماران من با این روش دچار عود و بازگشت نشده اند.

  2. Avatar photoمبینا گفت:

    سلام من دوساله جراحی به روش باز انجام دادم و زخمم هنوز بسته نشده هی بسته میشه بعد با چرک پر میشه و میترکه تا الان پیش چهارتا دکتر رفتم و گفتن زخمت از زیر پرشده ولی نمیدونن چرا بسته نمیشه هربارم کلی انتی بیوتیک مصرف کردم واقعا دیگه خسته شدم

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر جدار کیست کاملا تخریب و تخلیه شود و از رویش مو در ناحیه جلوگیری کنید زخم شما عفونت نخواهد کرد.

  3. Avatar photoلعیا گفت:

    سلام
    من یک ماه و نیم هست که عمل مردم چون کیستم هم عفونت کرده بود و ترکیده بود هم آبسه عمل باز گفتن باید انجام بدم
    زخمم خیلی بزرگ بود ولی الان خیلی کوچیک شده از بند انگشت هم کوچیک تر عمشم خیلی کمه ولی دو سه هفتست که زخمم هیچ بهبودی نداره هر روز هم میرم حموم میشورم زخممو و روش گاز میذارم ولی اون زخم کوچیک اصلا تغییری نمیکنه و همچنان مقداری ترشح و خون جذب گاز میشه.بوی مطلوبی نداره ولی بوی بدی هم نیست در حد وقتی که کیستم ترکید.چون باید درس بخونم مدتیه میشینم ممکنه بخاطر نشستن طولانی باشه و نرماله؟گاهی خیلی کم زخمم تیر میکشه
    نگرانم نکنه همیشه این زخم کوچیک بمونه و هیچوقت خوب نشه یا عفونت کرده باشه
    این شرایط نرماله؟؟؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  4. Avatar photoامیرحسین گفت:

    سلام
    من نیمه شهریور عمل کیست مویی باز انجام دادم و زخم من تقریبا بسته شده ولی تو این چند روز دوباره در همین ناحیه درد و خونریزی دارم؛ به یک جراح عمومی مراجعه کردم و ایشون پس از دیدن زخم گفتن دوباره باید جراحی بشه؛ میخواستم ببینم نظر شما چیه؟

    1. اگر متخصص شما را ویزیت کرده اند و نظر ایشان جراحی مجدد است یعنی این که بیماری شما عود کرده است. علاوه بر جراحی در نزد یک جراح ماهر علت عود بیماری را هم مشخص و رفع نمایید. بهتر است لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید که تضمینی و بدون عود و بازگشت انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *