دسته: بیماری های مقعد توده های ناحیه مقعد

هموروئید در بچه ها

مقالات متعددی احتمال بروز هموروئید در بچه ها را بسیار پایین اعلام کرده اند و معمولا در طیف کمی از کودکان ممکن است بر اثر فشار و استرس به خصوص فشار ناشی از یبوست درجات ضعیفی از هموروئید کودکان بروز می کند. بالاترین گزارش در مورد ابتلا به هموروئید در سنین بالای 45 سال گزارش شده است.

باید توجه داشته باشیم که بچه ها ممکن است از گفتن علائم و مشکلات اجابت مزاج خود به والدین خجالت بکشند. شایع ترین علت هموروئید در بچه ها یبوست است و شایع ترین علامت نیز شکایت از ناتوانی در دفع یا احساس داشتن مدفوع بعد از عمل دفع می باشد. علامت دیگر وجود خون در مدفوع یا کاغذ توالت است. در اولین نگاه ممکن است همورئید با شقاق نیز اشتباه گرفته شود. برای خواندن مطلب شقاق در کودکان کلیک کنید.

بنابراین به محض مشاهده هر یک از این علائم در کودک خود سریعا به متخصص کودکان و یا متخصص جراحی مراجعه کنید تا تشخیص نهایی اعلام شود. درمان همورئید در کودکان معمولا خانگی است اما قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید تا دستورات لازم را به شما بدهند و وضعیت کودک شما را از هر لحاظ بررسی کند. دقت کنید اگر همورئید در کودکان مزمن شود دیگر درمان های خانگی جواب نمی دهد و ممکن است مجبور شوید کودک را برای عمل جراحی آماده کنید. بنابراین با اولین علامتی که مشاهده می کنید سهل انگاری نکنید و اقدام مناسبی برای درمان همورئید کودک خود انجام دهید.

مراجعه به متخصص برای درمان هموروئید

در ابتدای مراجعه شما به متخصص موارد زیر بررسی خواهد شد:

  1. سن کودک و بررسی پرونده و سابقه پزشکی کودک
  2. مدت زمان ظهور علائم
  3. تحمل کودک در مقابل داروها و دوره های درمانی در چه حد است
  4. اظهارات خانواده کودک درباره خلق و خو و عادات کودک

پزشک متخصص این موارد را بررسی می کند و کودک را ویزیت می کند و در نهایت نظر قطعی درباره درمان هموروئید کودک شما را اعلام می کند.

درمان های خانگی هموروئید در بچه ها

بعد از مراجعه به پزشک متخصص و اطمینان از وضعیت عمومی کودک ممکن است پزشک شما یکی یا همه 5 مورد زیر را برای درمان خانگی کودک شما توصیه کند:

  1. با توجه به این که داروی خاصی برای درمان هموروئید در بچه توصیه نمی شود ممکن مصرف ایبوبروفن برای تسکین درد در مواقع ضروری توصیه شود
  2. نشتن در لگن آب گرم به مدت 20 الی 30 دقیقه برای چند نوبت در روز
  3. استفاده از جو دوسر که به لگن آب گرم اضافه می شود و خاصیت تسکین دهنده دارد
  4. استفاده از نشاسته ذرت برای کاهش خارش مقعد در کودکان
  5. استفاده از کیسه یخ که با یک حوله تمیز و مناسب پوشیده شده است برای مدت 5 دقیقه در مواقع بروز درد

رژیم غذایی در کودکانی که هموروئید دارند

یک رژیم پر فیبر مهم ترین راه درمان هموروئید است. رژیم پرفیبر شامل سبزی ؛ میوه تازه ؛ حبوبات ؛ نان ؛ برنج قهوه ای ؛ آجیل؛ دانه ها ؛ و عدس است. بچه ها باید از خوراکی هایی که باعث یبوست می شوند اجتناب کنند شامل شیر ؛ پنیر ؛ بستنی ؛ کیک ؛ موز و غذا های پردازش شده و فست فود و غذاهای آماده. بچه هایی که هموروئید دارند باید روزانه آب میوه فراوان بنوشند و نوشیدنی های کافئینه و چای مصرف نکنند زیرا آن ها ادرار آور بوده و آب را از بدن کودک خارج می کند و در نهایت کم آبی منجر به بروز یبوست و بیماری های وابسته به یبوست می شود.

شرايط اورژانس هموروئيد در بچه ها

گاهي کودک مبتلا به هموروئيدهاي خيلي دردناك است كه ممكن است اين درد زياد بعلت ترومبوز باشد. احتقان شديد هموروئيد منجر به این درد اورژانسی می شود. حالت هموروئید ترومبوزه زمانی است که لخته خونی در ناحیه محبوس شده و درد و نبض دارد و حتی ممکن است کمی گرم تر از دیگر نقاط باشد.
طبق اخرين كتابهاي مرجع توصيه شده اگر بيمار در اين مرحله مراجعه كند بهتر است در همان ٢٤ ساعت اول تحت عمل قرار بگيرد زيرا درمانهاي ديگر سبب طولاني شدن مرحله ي درمان مي شود و کودک درد زیادی متحمل می شود. هموروئید ترومبوزه در صورتی که تحت جراحی قرار نگیرد پس از جذب شدن لخته خون به صورت یک گوشت اضافه باقی خواهد ماند.

چه مواردی منجر به تشدید هموروئید در کودکان می شود

یک اصل در مورد جلوگیری از عود هموروئید در کودکان وجود دارد و آن این است که از بروز هرگونه فشار و استرس در این ناحیه جلوگیری کنید و عادات غلط کودک خود را تصیحح کنید بنابراین توجه به نکات زیر ضروری است:

  • جلوگیری از یبوست
  • رژیم غذایی پر فیبر و سرشار از مایعات و میوه ها
  • نپوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی
  • جلوگیری از کم تحرکی و تنبلی کودک
  • اجتناب از غذاهای فست فود غذاهای آماده و غذاهایی که ارزش غذایی پایینی دارند و جایگزین کردن آنها با غذاهای تازه و سالم و میوه و آبمیوه و سبزیجات

تحقیقات مربوط به همورئید در کودکان

تحقیقات کمی درباره همورویید در کودکان انجام شده و شاید به این علت باشد که بروز این بیماری در کودکان بسیار نادر است و با یک تغییر کوچک در سبک زندگی قابل درمان است. در یکی از تحقیقات که در سال 2007 انجام شده است عنوان شده ابتلای کودکان به هموروئید بسیار نادر است و بر اثر یک فشار و استرس ناگهانی بروز می کند که علامت خاصی ندارد.این وضعیت ممکن است تا بزرگسالی ادامه داشته باشد و در سنین بالاتر به طور شدید و علامت دار بروز کند.

همچنین در یک تحقیق که در سال 2013 بر روی تعدادی از بیمه شدگان یک شرکت بیمه انجام شده بود عنوان شده افرادی که از کودکی دارای ضایعات خوش خیم مقعد هستند 15 درصد بیشتر از افراد دیگر در خطر ابتلا به بیماری ها و سرطان های مربوط به ناحیه مقعد می شوند.

سوالات متداول هموروئید در بچه ها

1-آیا کودکان هم به هموروئید مبتلا می شوند؟

بله در صورتی که کودک دچار کم آبی شود می تواند دچار هموروئید شود. به دنبال کم آبی و خشکی مزاج دیواره مقعد آسیب می بنید و عمل دفع برای کودک مشکل می شود. کودک به دلیل ترس از دفع مدفوع دردناک از اجابت مزاج امتناع می کند و بروز هموروئید و حتی شقاق کودک تشدید می شود.

2-پماد درمان هموروئید برای کودکان چیست؟

به طور معمول متخصص جراحی پس از معاینه و بررسی وضعیت کودک شما پماد آنتی هموروئید به همراه یک شربت ملین مناسب تجویز می کند. اما مصرف دارو و پماد به تنهایی توصیه نمی شود. والدین کودک باید او را به مصرف میوه و آبمیوه تشویق کنند. اگر کودک شما به مدرسه می رود حتما یک بطری 1 لیتری آب را در کیف او بگذارید و فرزند خود را مجاب کنید تا این بطری آب را تا پایان روز مصرف کند. همچنین آماده کردن یک ظرف میوه پوست کنده و خرد شده نیز به تشویق کودک در مصرف میوه بسیار کمک کننده است. دقت کنید استفاده بی رویه از پماد هموروئید و بدون تجویز پزشک ممکن است منجر به خونریزی و نازک شدن دیواره مقعد شود.

3-بواسیر در کودکان زیر دو سال چگونه بروز می کند؟

در برخی موارد مادران شکایت می کنند که کودک آنها بعد از مصرف شیر خشک دچار یبوست می شوند و مشکوک به بروز هموروئید در کودک می باشند. دقت کنید که آب کافی همراه شیر خشک مخلوط کنید. حتی برای رفع خشکی مزاج کودک آب به او بنوشانید تا مدفوع او نرم شود. اگر مشکل کودک شما رفع نشد با مشورت پزشک از شربت ملین استفاده کنید.

4-از کجا بدانیم که کودک هموروئید دارد؟

اجابت مزاج کودک خود را کنترل کنید. معمولا کودکانی که دچار یبوست و هموروئید می شوند از دفع مدفوع خودداری می کنند. در صورتی که بعد از اجابت مزاج خون در مدفوع کودک مشاهده کردید و یا متوجه التهاب و برجستگی در اطراف دهانه مقعد شدید به بروز هموروئید در کودک خود مشکوک شوید .

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • با عرض سلام وخسته نباشید خدمت خانم دکتر سعادتی دختر سه ساله ای دارم که هنگام مدفوع کردن درد زیادی میکشد به همین خاطر از مدفوع کردن میترسه و تا اونجايي که ميتونه دستشویی را نگه میداره و وقتی مدفوع میکنه با جیغ و گریه انجامش ميده و يه زایده گوشتی از معقد ش ميزنه بیرون که بعد از انجام کارش دوباره اون زایده ميره داخل لطفا راهنمایی کنید با تشکر فراوان

    • سلام حتما آب و آبمیوه فراوان را در رژیم غذایی کودک قرار دهید. نگه داشتن مدفوع منجر به تشدید یبوست خواهد شد. حتما حتما به پزشک مراجعه کنید تا برای ایشان پماد تجویز کنند. به علاوه اگر آشنایی کامل با درمان یبوست و رژیم غذایی پر فیبر ندارید به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا توصیه های لازم را به شما آموزش دهند. به هیچ عنوان اجازه ندهید که کودک دچار یبوست شود. هر روز راس ساعت مشخصی کودک را به دستشویی ببرید و مطمئن شوید که هر روز شکمش کار می کند. در غیر این صورت از خوراکی های ملین مثل آلو و زیتون استفاده کنید. آب و آبمیوه فراوان فراموش نشود به خصوص که فصل گرما در زاه است

  • سلام خسته نباشید حدود 4 ماهه که عمل هموروئید و شقاق با لیزر کردم وهنوز بعد از دفع درد و سوزش آزار دهنده دارم دکترم میگه زخمم هنوز خوب نشده در ضمن موقع دفع ، اولش کمی با فشار میاد ولی بعدش نرم و شله و همین آزارم میده
    لطفا راهنماییم کنید

    • سلام اگر مشکل گوارشی خاصی دارید حتما به یک متخصص گوارش مراجعه کنید تا مشکل شما رفع شود بعد از جراحی هموروئید حتما وضعیت اجابت مزاج خود را کنترل کنید و از بروز یبوست و یا اسهال جلوگیری کنید تا هموروئید عود نکند

  • سلام خانم دکتر دختر من ۲سالو ۴ماه دارم دیشب متوجه یه چیزی مثل جوش سیاه در باسنش شدم که خیلی ترسیدم روز قبلشم بهم گفت که میسوزه حالا خیلی نگرانم نمیدونم چیه کامل زیر پوستشه ولی به چشم من مثل لخته خون اومد میشه راهنماییم کنید

    • سلام اگر اخیرا دچار یبوست شدید شده اند ممکن است مبتلا به هموروئید ترومبوزه شده باشند. لطفا سریعا به یک متخصص مراجعه کنید. در ضمن مراقب باشید که یبوست نگیرند. ممکن است به دلیل احساس ترس از درد و عمل دفع از اجابت مزاج امتناع کنند که همین امر می تواند منجر به بروز یبوست شدید شود.

  • سلام پسر بچه ۴ ساله دارم که دارای بیماری فیستول مقعد می باشد امکان جراحی لیزر برای این پسر ما هست یا خیر.
    آیا شما انجام میدهید؟

  • سلام خانم دکتر دختر دارم ۹ماه یه کوچولوازمقعدش زده بیرون چه دارویی بهش بدم که خوب شه شیرخشک استفاده میکنم

    • سلام با مطب تماس بگیرید و برای ارسال عکس همورئید هماهنگی های لازم را انجام دهید. بعد از ویزیت غیر حضوری برای کودک شما دارو تجویز خواهم کرد.

  • دختری دارم ۹ماهشه یه کوچولوازمقعدش زده بیرون شیرخشک ببلاگ استفاده میکنم بعضی اوقات شکمش خشک کارمیکنه چه دارویی تجویزمیکنید

    • آب بیشتری را باید با شیر خشک مخلوط کنید. مراقب باشید که کودک شما به اندازه کافی بنوشد تا دچاری کم آبی و خشکی مزاج نشود.

  • سلام خسته نباشیدپسرم ۲ماه و ۳ روزشه کنار مقعدش التهاب داره خیلی زیاد،از اول شیر خشک دادم و همیشه یبس بود و برای دفع مدفوعش گریه میکرد الانم که این وضعیت براش پیش اومده خیلی نگرانم بردیم دکتر اطفال فقط لیدوکائین داده،میشه راهنمایی کنین که چیکار کنیم تا التهابش و ورمش ازبین بره راهی داره؟

    • سلام شیر خشک فرزند خود را رقیق و با آب بیشتری درست کنید. آب به اندازه کافی به او بنوشانید و مراقب باشید مدفوع سخت و یبوست و یا اسهال نداشته باشد. اگر وضعیت اجابت مزاج فرزند خود را کنترل کنید مشکل ایشان رفع خواهد شد.

  • سلام خانم دکتر دختر من ۱سال و۱۰ ماهشه . چند روزی میشه یه جوش اندازه نخود کنار مقعدش زده چکارش کنم خیلی نگرانم

    • سلام به یک متخصص مراجعه کنید تا برای ایشان پماد تجویز کنند. آب و آبمیوه زیاد به ایشان بدهید و مراقب باشید یبوست یا اسهال نگیرد. دقت کنید خوراکی های آلرژی زا به کودک خود نخورانید. بعد از هر اجابت مزاج او را به خوبی تمیز و خشک کنید و اجازه ندهید که عرق سوز شود به خصوص در حال حاضر که هوا رو به گرمی می رود.

  • سلام خانم دکتر دور حلقه مقعد کودک من ملتهب شده است اما بیرون زدگی و یبوست ندارد. ممکنه هموروئید باشه؟

    • سلام ابتدا باید کودک شما معاینه شوند. اگر یبوست ندارند احتمالا به لباس زیر و یا خوراکی خاصی حساسیت دارند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند می تواند منجر به بروز هموروئید و حتی شقاق شود.

1 2 3 5
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674