بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

همه چیز درباره همورویید

hemorrhoid or piles

هموروئید به انگلیسی hemorrhoid نوشته می شود. تمام آنچه که باید درباره همورویید یا بواسیر بدانید در این صفحه تخصصی هموروئید پاسخ آن را خواهید یافت. در انتهای مطلب می توانید سوالات خود را مطرح کنید و به طور مستقیم پاسخ خود را از دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر دریافت کنید. هموروئید در زنان و مردان و کودکان بروز می کند و مربوط به جنسیت یا نژاد خاصی نمی شود. با این تفاوت که زنان بعد از بارداری بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. در مورد کودکان نیز والدین مسئول می باشند که نسبت وضعیت اجابت مزاج طبیعی کودکان خود حساس باشند. تا در صورت وجود هرگونه علائمی در ناحیه مقعد نسبت به درمان آن اقدام نمایند.

تمامی مطالب این صفحه بر اساس کتاب مرجع جراحی The ASCRS text book of colon and rectal surgery نوشته شده است.

همورویید چیست؟

بر اساس کتاب ASCRS هموروئیدها 20 درصد در کنترل و اختیار دفع مدفوع و گاز سهیم می باشند. هموروئید برجستگی هایی از جنس عروق و بافت همبند می باشد که هنگام دفع مدفوع به حرکت مدفوع به خارج در کانال مقعد کمک می کند. الزاما هموروئید و خونریزی با هم اتفاق نمی افتد و ممکن است بیمار فقط احساس توده و برجستگی در ناحیه مقعد را گزارش کند. اما به دلایل گوناگونی ممکن است این عروق از حالت طبیعی خارج شده و ملتهب و دردناک شوند. گاها لخته خونی در این ناحیه به دام می افتد و نوع دردناکی از هموروئید به نام هموروئید ترومبوزه را ایجاد می کنند. تقریبا 50 درصد از مردم در دوره ای از زندگی خود به همورویید یا بواسیر مبتلا می شوند و نحوه مدیریت و درمان همورویید در عدم عود این بیماری بسیار تعیین کننده است پیک سنی این بیماری بین 45 تا 65 سالگی است.

درجات هموروئید داخلی در چهار گرید اصلی

هموروئید داخلی در 4 درجه بر اساس افتادگی آن از مقعد

انواع همورویید

انواع هموروئید یا بواسیر از لحاظ محل تشکیل آن به دو دسته همورویید داخلی و خارجی تقسیم می شود. هموروئید داخلی در بالای خط دندانه ای مقعد تشکیل می شود و به آن همورویید اینترنال نیز می گوییم. هموروئید خارجی یا همورویید اکسترنال نیز زیر خط دندانه ای مقعد و در ابتدای دهانه مقعد ایجاد می شود.

همورویید ترومبوزه

همورویید ترومبوزه به وضعیتی گفته می شود که پاکه هموروئید به صورت برآمدگی کبود رنگ و دردناک در آندودرم دیده می شود. بیماران مبتلا به همورویید ترومبوزه در 48 تا 72 ساعت اول با درد شدید و ناراحت کننده مراجعه می کنند و بعد از کاهش خون در ناحیه درد کاهش می یابد. در صورتی که بیمار در مرحله ابتدایی مراجعه نماید بهترین درمان با لیزر هموروئید می باشد. ولی اگر مدتی از شروع درد می گذرد و درد در حال کاهش باشد می توان درمان دارویی را شروع کرد. اگر درد در حال کاهش نباشد و خطر پارگی آن نیز باشد ترجیحا با لیزر پر توان جراحی شده و برداشته می شود.

به طور معمول برای مراجعین مبتلا به همورویید یک دوره دارو درمانی تجویز می شود. اما افرادی که با درد شدید و با خطر پارگی پاکه همورویید مواجهه هستند سریعا باید تحت جراحی و یا جراحی با لیزر همورویید قرار بگیرند.

اگر هموروئید ترومبوزه خود به خود بترکد و تخلیه شود یک زائده به نام اسکین تگ باقی می گذارد. این اسکین تگ منجر به خارش و عدم تمیز شدن صحیح ناحیه می شود.

همورویید پرولابه

هموروئید پرولابه یکی از انواع همورویید داخلی است که از داخل مقعد به خارج مقعد بیرون زده و به اصطلاح پرولابه یا پایین افتاده شده است. در ظاهر شبیه به همورویید خارجی است اما پایه پاکه همورویید از داخل مقعد می باشد

علائم همورویید

برای تشخیص قطعی هموروئید باید به متخصص جراحی مراجعه کنید. هرکدام از علایم زیر می تواند نشانه ای از بروز همورویید باشد که به شما کمک می کند پزشک متخصص خود را به راحتی انتخاب کنید. پس از مشاهده علائم همورویید به یک متخصص جراحی عمومیکه ترجیحا سابقه کار با لیزر را دارد مراجعه کنید.

  • خونریزی: اولین و شایعترین علامت همورویید خون ریزی بدون درد است. این نوع خون ریزی از علایم همورویید داخلی است. خون ممکن است به صورت رگه هایی در اجابت مزاج دیده شود یا بعد از اجابت مزاج به مقدار کم چکه کند. بیماری که با خونریزی مراجعه می کند خصوصا بیماری که ذکر می کند خون با مدفوع مخلوط است باید از نظر تمام علت های خونریزی مقعد بررسی شود.
  • توده: دومین علامت بیرون زدن بالشتک های هموروییدی از مقعد است.
  • درد: سومین علامت درد مقعد است. درد در همورویید درجه ۳و۴ داخلی ترومبوزه و نکروزه و همورویید خارجی ترومبوزه دیده می شود.
  • علایم دیگر: شامل ترشح مخاطی، احساس دفع ناکامل، بی اختیاری مدفوع، التهاب و تورم مقعد و خارش مقعد.
علائم شایع هموروئید

علائم شایع هموروئید خونریزی، درد، خارش، ترشح و التهاب و برجستگی می باشد.

همورویید و علامت درد مقعدی

بیمارانی که با تصور بروز درد ناشی از هموروئید مراجعه می کنند لازم است از جهات دیگر نیز مورد معاینه قرار بگیرند. درد مقعدی همیشه علامت هموروئید نیست و ممکن است نشانه شقاق مقعدی و یا آبسه مقعدی نیزباشد. انواع هموروئید که با علامت درد بروز می کنند شامل هموروئید پرولابه، هموروئید خارجی و هموروئید ترومبوزه می باشد. در میان این گزینه ها، درد مقعدی ناشی از آبسه و هموروئید ترومبوزه بسیار طاقت فرسا و شدید می باشد.

رژیم غذایی برای بیماران همورویید

یک رژیم پر فیبر مهم ترین راه درمان همورویید است. رژیم غذایی هموروئید شامل سبزی، میوه تازه، حبوبات، نان سبوسدار، برنج قهوه ای، آجیل، دانه ها و عدس می باشد. یک رژیم غذایی پرفیبر حاوی 25 تا 50 گرم فیبر و پسیلیوم می باشد. بر اساس کتاب های مرجع لازم است رژیم غذایی پرفیبر همراه با مکمل های غذایی همراه باشد. حتی اگر بیمار رژیم گیاهخواری داشته باشد و خود را از مصرف مکمل های حاوی فیبر و سبزیجات بی نیاز بداند.

همچنین در رژیم غذایی همورویید باید دقت کنید که از خوردن غذاها و خوراکی هایی که منجر به کم آبی بدن و یبوست می شوند اجتناب کنید. خوردن برنج و نان سفید و غذاهای فست فود منجر به بروز یبوست و در نهایت بروز هموروئید می شود. نوشیدن قهوه و چای به دلیل ادرار آور بودن منجر به بروز کم آبی و در نهایت بروز یبوست می شود.

درمان همورویید

درمان هموروئید بسته به نوع همورویید متفاوت خواهد بود. همانطور که در بالا ذکر شد بیمارانی که با خطر پارگی پاکه همورویید مواجهه هستند باید سریعا تحت جراحی قرار گیرند. آنچه که به تمامی بیماران توصیه می شود تغییر سبک زندگی و داشتن یک رژیم غذایی پرفیبر و سالم است.

بر اساس کتاب مرجع ASCRS درمان دارویی و غیر جراحی هموروئید برای 6 تا 8 هفته توصیه می شود در صورتی که

  1. هموروئید ترومبوزه نباشد.
  2. بیمار دچار اختناق شدید نباشد.
  3. بیمار خونریزی شدید را گزارش نکرده باشد.

اگر چند روزی است که احساس می کنید به هموروئید مبتلا شده اید درمان خانگی همورویید توصیه می شود. اگر طی یک هفته بهبودی حاصل نشد به یک متخصص جراحی مراجعه کنید. متخصص برای شما دارو، پماد و یا شیاف تجویز می کند. در صورتی که طی دوره دارو درمانی بهبودی حاصل نشد بر اساس نظر متخصص جراحی همورویید یکی از روش های عمل جراحی همورویید و یا لیزر به شما پیشنهاد خواهد شد. دیگر روش های درمان همورویید مثل رابربند در حال منسوخ شدن می باشند و در اینجا اشاره ای به این گونه روش ها نخواهد شد.

بیمارانی که به بیماری های التهابی روده مبتلا می باشند نباید عمل جراحی مقعد را انجام دهند. زخم این بیماران بعد از جراحی و هرگونه دستکاری بسیار دیر ترمیم می شود. در برخی مواقع گزارش شده که زخم جراحی هموروئید بیماران التهاب روده ترمیم نشده است.

تصویر هموروئید خارجی یا اکسترنال که با لیزر قابل درمان است

هموروئید اکسترنال یا خارجی که در یک جلسه با لیزر پرتوان برداشته و درمان می شود.

درمان خانگی همورویید

تمام بیماران مبتلا به همورویید یک دوره ابتلا به یبوست را تجربه کرده اند. بنابراین در درمان خانگی همورویید کنترل یبوست حرف اول را می زند. داشتن رژیم غذایی حاوی سبزیجات و حبوبات و نان و برنج سبوسدار بسیار مهم است. شما باید روزانه 30 گرم فیبر مصرف کنید.

  • انجام ورزش هایی مثل یک ساعت پیاده روی منظم در روز، ورزش یوگا و پیلاتس منجر به حرکات روده ای منظم می شود و در نهایت از بروز یبوست جلوگیری می کنید. به علاوه ورزش منظم گردش خون را در این ناحیه آسان و منظم می کند و بهبودی سریعتر اتفاق می افتد.
  • یک برنامه منظم برای عمل دفع داشته باشید روزی دو با در ساعات مشخصی از توالت استفاده کنید و در لحاظاتی که احساس دفع دارید سریعا به توالت مراجعه کنید. تاخیر در عمل دفع منجر می شود مدفوع رفته رفته خشک و سخت شود.
  • بعد از هر اجابت مزاج به مدت 15 دقیقه در لگن آب گرم بنشیند. نشستن در لگن آب گرم روزانه 2 الی 3 بار به گردش خون منظم و تسکین درد ناحیه مقعد کمک می کند.
  • استفاده از عسل و دستمال مرطوب توالت به تسکین درد و بهبودی سریعتر زخم هموروئید کمک می کند.
  • نشستن روی کوسن نرم به جای سطوح سفت باعث کاهش ورم می شود.
  • گاهی می توان از یک ایس پک کوچک برای کاهش ورم استفاده کرد
  • استفاده از پله توالت فرنگی یا اسکاتی پاتی و یا یک چهارپایه به دفع کامل و راحتتر کمک می کند
شماتیک طریقه نشستن در لگن آب گرم برای درمان هموروئید

روش نشستن در لگن آب ولرم با دمای 40 درجه از بهترین مراقبت های هموروئید می باشد.

طریقه نشستن در لگن آب گرم در بیماران همورویید

برای نشستن در لگن آب گرم برای بیماران همورویید، زانو باید خمیده باشد و باسن و پا در آب قرار بگیرد، اگر بیمار بمدت ۲۰-۱۵ دقیقه در آب بنشیند هر نوع التهاب این ناحیه بهبود یافته و این ناحیه تمیز می شود، لازم نیست در آب گرم بتادین بریزید و آب باید به اندازه ای گرم باشد که پوست اذیت نشود.

  • مقدار زیادی آب لازم نیست حدود 2 اینچ آب گرم کافی است، لازم نیست در آب گرم ژل شستشو، بتادین یا شامپو ریخته شود.
  • آب به اندازه ای گرم باشد که بتوان راحت در آن دست کرد کافی است.
  • روزی سه بار و هر بار باید 10 الی 15 دقیقه در آب بنشیند. سپس با دستمالی نرم یا خشک کننده مو می توان ناحیه را خشک کرد
  • در درمان خانگی همورویید می توان از آلوئه ورا نیز استفاده کرد برای دیدن ویدئو معجزه راحت شدن از همورویید به صفحه درمان هموروئید در همین سایت مراجعه کنید.
  • گاهی با نظر پزشک می توان در لگن آب گرم کمی نمک اضافه کرد.

درمان دارویی همورویید

دقت کنید درمان دارویی همورویید بدون در نظر گرفتن درمان های خانگی همورویید و کنترل یبوست موثر واقع نخواهد شد. در صورتی که بیمار پس از یک هفته از درمان های خانگی نتیجه موثری دریافت نکرد باید به متخصص جراحی مراجعه کند.

داروهایی که متخصص جراحی برای شما تجویز می کند شامل یک پماد، کرم و یا قرص در سه گروه زیر می باشد:

  • داروهای ضد درد: مثل شیاف دیکلوفناک، قرص استومینوفن یا ژلوفن که همزمان با خاصیت ضد درد و مسکن خاصیت ضد التهابی نیز دارند. دقت کنید مصرف بی رویه مسکن ها منجر به بروز یبوست می شود.
  • داروهای ملین: این دسته از داروها ممکن است به صورت شربت یا پودر در دسترس باشند. دقت کنید مصرف بیش از اندازه ملین و بدون برنامه منجر به تنبلی روده ها می شود. دوز مصرفی ملین باید به گونه ای باشد که بیمار نه دچار اسهال شود و نه یبوست.
  • داروهای ترمیم کننده زخم: مثل کرم زینک و انواع بسیار گسترده پمادهای دیگر که روزانه تعداد زیادی از آنها روانه بازار می شود. بهتر است در این مورد از تجربه و دانش پزشک معالج خود حتما استفاده کنید.
  • داروهای استروییدی آنتی همورویید: این دسته از پمادها و یا شیاف ها علاوه بر تسکین و ترمیم بافت آسیب دیده مضراتی نیز دارند. بنابراین نباید بیش از 1 الی 2 هفته استفاده شوند. زیرا سبب آتروفی و نازکی پوست ناحیه مقعد می شوند. در نهایت بیمار خونریزی و خارش شدیدی را در اثر سو مصرف پماد آنتی همورویید تجربه خواهد کرد. استفاده بدون نسخه پزشک این دسته از داروها ممنوع می باشد.
  • برای التهاب خارج مقعد می توان از پروکتوفوم استفاده کرد
  • از عوارض بی رویه مصرف داروهای کورتون می توان به راش پوستی و سوزش و خارش مقعد اشاره کرد

اثرات داروهای آنتی همورویید و طریقه اثر

عموما داروهای آنتی همورویید اثر بی حس کننده و منقبض کنندگی عروق دارند. بی حسی موضعی همورویید باعث می شود درد بیمار به طور موقت کاهش یابد. منقبض کنندگی داروهای آنتی همورویید نیز علاوه بر کاهش درد و خارش، خونریزی را هم کاهش می دهند. همچنین پاکه همورویید را جمع می کنند و با ایجاد یک لایه محافظ بر روی آن از بروز خارش و تحریک آن جلوگیری می کنند.

شماتیک و توضیحات نحوه گذاشتن شیاف مقعد

روش گذاشتن شیاف در مقعد

برای بهبودی همورویید در بارداری چه کنیم؟

برای بهبود همورویید در بارداری تنها مصرف دارو و مراقبت های خانگی توصیه می شود. روش های تخصصی تر درمان هموروئید در بارداری پس از زایمان انجام می شوند. استفاده از کمپرس یخ به دفعات در روز کمک کننده است. همچنین نشستن در لگن آب گرم نیز برای کاهش التهاب و درد هموروئید مفید می باشد. بعد از دفع مدفوع برای پاک کردن و خشک کردن خود از دستمال مرطوب بدون عطر یا دستمال سفید و نرم استفاده کنید. عموما داروهایی که در این دوران تجویز می شوند داخلی نمی باشند. در هر صورت به محض تشدید علائم بیماری مجدد به پزشک متخصص مراجعه کنید تا داروهای شما را تغییر دهند.

عمل جراحی همورویید

در صورتی که بیمار به هیچ کدام از روش های درمان بالا پاسخ مثبتی ندهد متخصص جراحی دستور عمل جراحی هموروئید را می دهد. توصیه می شود برای عمل جراحی از روش های جدید مثل لیزر استفاده شود و برای این منظور به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید. در این صورت دوران نقاهت بعد از عمل همورویید بسیار کوتاه و تجربه مثبتی از عمل جراحی همورویید خواهید داشت. احتمال عود هموروئید بعد از جراحی با لیزر به صفر نزدیک است به همین دلیل در وقت و هزینه درمان همورویید صرفه جویی خواهد شد.

چهار دلیل برای عمل جراحی همورویید عبارت است از

  1. اگر هموروئید مزمن شود و به درمان های دارویی و خانگی جواب ندهد.
  2. خونریزی مزمن شده باشد و هموروئید از دهانه مقعد بیرون زده باشد.
  3. بروز گوشت اضافه
  4. در اجابت مزاج مشکل ایجاد نماید و برای زندگی بیمار مشکل ساز شده باشد.

مقایسه عمل جراحی سنتی همورویید و جراحی با لیزر

عمل جراحی همورویید ممکن است با لیزر یا بدون لیزر انجام شود که در این صورت تفاوت هایی در نحوه جراحی خواهد داشت. اگر جراحی همورویید با لیزر انجام شود می توان این جراحی را با بی حسی موضعی انجام داد و اگر بیمار تمایل داشته باشد از بیهوشی نیز استفاده می شود. جراحی سنتی که شامل جراحی با تیغ جراحی و یا کوتر است معمولا نیاز به بیهوشی دارد.

عمل جراحی بسته همورویید به روشی گفته می شود که بعد از برداشتن پاکه همورویید ناحیه باز زخم را بخیه می کنند. در جراحی باز زخم را بازگذاشته و بخیه زده نمی شود. در اینجا نیز وسیله ای که برای برش استفاده شده مهم است. اگر جراحی با لیزر انجام شود به طور معمول نیازی به زدن بخیه نیست. به علاوه لیزر سر عروق و اعصاب بریده شده را همزمان با برش ترمیم می کند. بدین ترتیب نه تنها بیمار بخیه را تجربه نمی کند بلکه خونریزی و درد مشابه دیگر روش ها را تجربه نمی کند.

متخصص جراحی اگر از لیزر برای جراحی استفاده کند می تواند بخش وسیعی را تحت عمل جراحی قرار دهد. زیرا لیزر بسیار ظریف است و به بافت سالم اطراف آسیب نمی زند. در جراحی با لیزر می توان 3 پاکه همورویید را همزمان برداشت. بیش از این میزان توصیه نمی شود زیرا ممکن است بیمار دچار عوارض تنگی مقعد یا بی اختیاری در خروج گاز و مدفوع شود.

طول مدت جراحی هموروئید با لیزر کوتاهتر از جراحی سنتی است. بیمار 1 یا 2 ساعت بعد از جراحی با اجازه پزشک معالج مرخص می شود و تنها یک شب در منزل استراحت می کند و از فردای روز عمل می تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد.

لیزر درمانی همورویید

این روش یک روش درمان همورویید بدون جراحی و غیر تهاجمی است. لیزری که در این نوع از روش درمان استفاده می شود با لیزر پر توان جراحی متفاوت است. در لیزر درمانی همورویید از لیزر کم توان مادون قرمز یا همان IRC یا فوتوکواگولیشن استفاده می شود.

این روش تنها برای همورویید هایی که بیرون زدگی چندانی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد. با تابش نور لیزر به پاکه هموروئید خون لخته شده در آن تجزیه و به راحتی جذب می شود. این روش بدون هیچ گونه برش و یا آسیب به بافت همورویید انجام می شود.

روش لیزر درمانی بعد از جراحی همورویید نیز کاربرد دارد و با تابش میزان معینی از این نوع لیزر می توان به ترمیم زخم هرچه سریعتر هرگونه عمل کمک کرد.

خارج کردن هموروییدهای خارجی ترومبوزه

زمانی که بیمار در یک الی سه روز اولیه بیماری با درد شدید همورویید ترومبوزه مراجعه می کند لازم است لخته خون این پاکه خارج شود. اما تخلیه خون همورویید ترومبوزه به تنهایی کافی نیست و لازم است پاکه همورویید طی جراحی هموروییدکتومی تخلیه و برداشته شود. ممکن است بیمار طی 3 روز اولیه بیماری درد را تحمل کند و به پزشک مراجعه نکند. طی این مدت ممکن است لخته خون موجود در ترومبوز بازجذب شود اما گوشت اضافه آن باقی خواهد ماند. برای تسکین هموروئید ترومبوزه نشستن در لگن آب گرم و مسکن های ضد التهاب مفید می باشد.

عوارض همورویید

برخی از بیماران بابت مراجعه به متخصص جراحی و درمان همورویید می ترسند و یا خجالت می کشند. بنابراین گرفتار عوارض همورویید می شوند. کم خونی بر اثر خونریزی زیاد و تحمل درد شدید از عوارض شایع همورویید می باشد. بیرون زدن و افتادگی همورویید و بروز عفونت و در نهایت نکروز بافت از بدترین عوارض همورویید می باشد. التهاب و تورم عضله مقعد و بروز زخم و سوزش مقعد و در مواقعی که بیمار گرفتار عفونت می شود بروز تب خفیف تا شدید از دیگر عوارض همورویید و درمان نکردن آن می باشد. برخی بیماران نیز تصور می کنند که همورویید خود به خود درمان می شود و این عوارض را تحمل می کنند. متاسفانه گزارش شده است که برخی از این بیماران دچار مشکلات ناشناخته مقعد و انواع بیماری های نشیمنگاه می شوند.

سوالات متداول همورویید

1-برای درمان هموروئید به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

برای درمان هموروئید یا بواسیر به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. خانم دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر از سال 86 شروع به جراحی هموروئید و شقاق و انواع بیماری های مقعد با لیزر نموده اند و هزاران جراحی موفق در این زمینه را به نتیجه رسانده اند. آدرس تهران پاسداران نبش گلستان نهم پلاک 457 تلفن وقت دهی 22761600

2-چطور همورویید از بین می رود؟

در مراحل اولیه با برطرف کردن یبوست و رفع کردن علت بروز همورویید این مشکل حل خواهد شد. اما اگر درمان خانگی در کمتر از یک هفته موثر نباشد حتما به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا مشکل شما رفع شود.

3-همورویید ها به چه شکل هستند؟

همورویید ترومبوزه مثل یک لامپ داغ و بزرگ در ناحیه مقعد ایجاد می شود. هموروئید داخلی معمولا با علامت بی دردی و شکل ظاهری و خارش مشخص می شود و همورویید خارجی هم رگ ها و پاکه های متورم و دردناکی هستند که مانند گوشت اضافه مشخص می شوند.

4-آیا همورویید خطرناک است؟

این بیماری به خودی خود خطرناک نیست اما اگر درمان نشود ممکن است زمینه ساز بیماری های خطرناک و سخت تر شود.

5-آیا می توان همورویید را دفع کرد؟

انواع هموروئید های داخلی و خارجی و هموروئید ترومبوزه ممکن است احساسی مانند یک جوش سر سخت در ناحیه مقعد را ایجاد کنند. ممکن است شما برای درمان همورویید اقدام سریعی انجام ندهید و بگذارید به حال خود بماند. بدین ترتیب خونی که در این ناحیه مانده است بر اثر فشار تخلیه شده و خونریزی می کند. شاید این تصور پیش بیاید که خون دفع شده همان پاکه همورویید بوده و خلاص! اما این طور نیست و معمولا از همان ناحیه دچار عود همورویید می شوید. بنابراین شما نمی توانید همورویید را دفع کنید.

6-پزشکان چطور همورویید را درمان می کنند؟

ابتدا با توصیه های لازم و تجویز دارو به درمان بیماری کمک می کنند. همچنین ناحیه را بررسی می کنند تا از عدم وجود عفونت، پلیپ ها و توده ها و فیستول مطمئن شوند. در صورتی که همورویید به درمان دارویی پاسخ مثبتی ندهد یکی از روش های عمل جراحی و لیزر به بیمار پیشنهاد خواهد شد.

7-انوپلاستی چیست؟

انال پلاستی Analplasty در درمان و اصلاح تنگی مقعد کاربرد دارد برخی افراد بعد از جراحی های متعدد و یا وسیع همورویید و شقاق مقعد دچار وضعیت تنگی مقعد می شوند. در این مواقع انوپلاستی با روش اسفنگترومی انجام می شود. تحقیقات نشان می دهد که 90 درصد تنگی های مقعد بر اثر همورویید های وسیع ایجاد شده است. در هنگام بروز تنگی مقعد هم انوپلاستی و هم دارو درمانی برای درمان تنگی مقعد در نظر گرفته می شود. در مواقعی که تنگی مقعد ملایم باشد دارو درمانی به تنهایی کفایت می کند.

8-قرص مترونیدازول برای هموروئید یا بواسیر چه کاربردی دارد؟

در برخی مواقع که بیمار مبتلا به هموروئید عفونت و زخم نیز در ناحیه دارد ممکن است متخصص تشخیص بدهد که بیمار از قرص آنتی بیوتیک مترونیدازول برای کنترل عفونت استفاده کند. هرچند که توصیه می شود در این دوران از بروز یبوست به شدت خودداری کنید و مصرف این داروی آنتی بیوتیک یبوست را تشدید می کند. بنابراین بهتر است که تجویز نشود یا همراه با ملین و رژیم غذایی مناسب تجویز شود.

9-آیا شیاف دیکلوفناک برای هموروئید ضرر دارد؟

عموما استفاده از شیاف ها به دلیل فشاری که به مقعد وارد می کنند توصیه نمی شود. به جای استفاده از شیاف دیکلوفناک برای کاهش درد و التهاب هموروئید بهتر است از مسکن های جایگزین تزریقی، خوراکی یا به شکل پماد استفاده کنید.

10-ارتباط هموروئید و خونریزی در چیست؟

برخی از هموروئید ها خونریزی نمی کنند. اما اگر پاکه هموروئید زخمی شود بیمار چند قطره خون روشن را مشاهده خواهد کرد. در مواقعی که بیمار به هموروئید ترومبوزه مبتلا می شود ممکن است حجم زیادی از خون روشن را به یکباره دفع کند. زیرا حجم زیادی از لخته خون در ناحیه مسدود شده است که با پاره شدن جدار هموروئید ناگهان تخلیه می شود و گوشت اضافه آن باقی خواهد ماند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

140 دیدگاه برای “همه چیز درباره همورویید

  1. Avatar photoافسانه گفت:

    سلام خانم دكتر خواهش مي كنم به من جواب بدين بهترين روشي كه ميشه براي درمان هموروئيد داخلي درجه ٤ انجام داد چيه من تا حالا ٣ بار جراحي كردم اما باز عود كرده

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      برای جلوگیری از عود هموروئید و هموروئید خارجی باید به دو نکته مهم دقت کنید. اول مراقبت بعد از عمل جراحی و جلوگیری از یبوست دوم نوع روش درمان و جراحی که در حال حاضر لیزر پرتوان بهترین وسیله برای عمل جراحی همورئید است. استفاده از روش های مدرن مثل لیزر نیازمند تجربه و فعالیت مناسب پزشک است. به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید و مراقبت های بعد از عمل جراحی را به دقت بخوانید و عمل کنید

  2. Avatar photoبهار اعتماد گفت:

    سلام وقت بخیر روش سوزاندن هموروئید خارجی خطرناکه و چه مراقبت هایی لازم داره ؟
    به پزشک مراجعه کردم و توضیح داد با بی حسی موضعی و استفاده از دستگاه پلاسما پن هم میشود هموروئید را سوزاند . خواستم ازتون مشورت بگیرم امیدوارم جواب بدین

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام در گذشته از کوتر برای سوزاندن هموروئید یا بواسیر استفاده می شد اما مشکلی که سوزاندن هموروئید دارد این است که بعد از عمل هموروئید بیمار درد و سوزش زیادی را تحمل می کند. در حال حاضر بهترین و مدرترین روش درمان هموروئید با لیزر است که به دو روش انجام می شود ابتدا لیزر درمانی هموروئید با تابش پرتو مادون قرمز و روش دوم عمل جراحی هموروئید با لیزر پرتوان دی اکسید کربن است که درد و نقاهت بعد از جراحی هموروئید را به یک دهم روش های قدیمی کاهش داده است

  3. Avatar photoاهورا گفت:

    تفاوت شقاق با هموروييد چيست؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      همورویید در واقع برجستگی و برآمدگی بالشتک هایی است که در روده وجود دارند و به عمل دفع کمک می کنند زمانی که این بالشتک ها بیش از حد معمول بزرگ و متورم می شوند شخص به بیماری همورویید یا بواسیر مبتلا شده. گاها درد داره و برخی انواع آن دردی هم ندارد. برخی انواع هموروئید خونریزی دارد و برخی هم ندارد. هموروئید ترومبوزه هم وضعیتی است که لخته خونی در این ناحیه گیر می افتد و شما ظاهری کبود رنگ و دردی ناگهانی را تجربه می کنید. اما شقاق یا فیشر فرق می کند. شقاق مقعد در واقع زخم یا پارگی هست که در این ناحیه ایجاد میشه و با سوزش و خونریزی همراه هست به خصوص در هنگام عمل دفع. برخی از بیماران هم همزمان به هموروئید و شقاق مبتلا می شوند که با لیزر در یک جلسه و به طور سرپایی قابل درمان است مطلب تفاوت شقاق و هموروئید را در همین سایت مطالعه کنید.

  4. Avatar photoطیبه گفت:

    سلام خانم دكتر درمان قطعي هموروييد چيه من ٥ ساله همه راهي را رفتم تعريف شما را خيلي شنيدم مي گن دستتون شفاست من بندرعباس زندگي مي كنم خواهش مي كنم راهنمايي كنيد

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام از تعریف شما ممنونم. بدون اغراق اگر همورویید با لیزر پرتوان و توسط یک متخصص جراحی و لیزر پا تجربه جراحی شود عود و بازگشتی نخواهد داشت. امروزه روز بیماری مثل همورویید اگر با روش های نوین درمان شود مشکلی برای بیمار ایجاد نخواهد کرد و در یک جلسه درمان خواهد شد. پس از جراحی لیزر هموروئید یک شب استراحت می کنید و می توانید از روز بعد به کارهای روزمره خود برسید. برای تشخیص و معاینه و وقت دهی لیزر بیماران راه دور ویزیت آنلاین انجام می دهم که فقط یک روز تشریف بیاورید تهران و مستقیم برای لیزر آماده شوید. برای اطلاع از شرایط ویزیت آنلاین با مطب تماس بگیرید 02122761600

  5. Avatar photoزهرا نوری زاده گفت:

    سلام وقت بخیر ۲۴ سالمه و چند سال یبوست سخت و مزمن داشتم که جدیدا برطرف شده و اوایل خونریزی و درد زیاد داشتم ولی بعد از درمان یبوست چندساله فقط دوتا بیرون زدگی در بالا و پایین مقعد خیلی کوچیک یکی اندازه نصف عدس و یکی اندازه یک سوم بند انگشت دارم که خونریزی و درد اصلا ندارن و گاهی خارش دارن فقط شکلشون هم عوض نشده نرم هستن و رنگ پوست بدنم هستن آیا این مدل همورویید خارجی خیلی خطرناکه و نیاز به درمان داره ؟ خیلی خیلی نگرانم .

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به طور کل هموروئید خارجی یا هموروئید داخلی خطرناک نیست اما در صورتی که درمان نشود ممکن است دچار عوارض گوناگونی شوید که روند درمان را سخت و آهسته کند. بنابراین سریعا به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا شما را معاینه کنند. متخصص جراحی به شما خواهد گفت که نیاز به لیزر و جراحی دارید و یا با دارو درمانی هموروئید بهبود می یابید

  6. Avatar photoسحر گفت:

    خانم دکتر من یک سری برآمدگی گوشتی اطراف مقعدم دارم که به نظرم هموروئید هست. برای درمان می خواستم به شما مراجعه کنم اما در حال حاضر امکان مراجعه تا یک ماه آینده را ندارم. اگر درمان یک ماه عقب بیافته اتفاقی میافته؟ به اضافه این که مطمئن نیستم هموروئید باشه.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      اگر راه دور تشریف دارید با مطب تماس بگیرید تا یک وقت ویزیت آنلاین برای شما هماهنگ کنند تا داروهای مورد نیاز سریعا برای شما تجویز شود. اگر مشکل شما هموروئید باشد می توانید تا 1 ماه آینده برای درمان جدی صبر کنید اما مراقبت های خانگی همورئید را نباید فراموش کنید. برای تشخیص هموروئید حتما به پزشک در دسترس خود مراجعه کنید

  7. Avatar photoربااا گفت:

    سلام.20 سالمه بواسیر کوچیک دارم گفتن عمل لازم نیست ولی چون خون زیادی از مقعد میاد بیرون میخوان به روش سنتی عملم کنن به نظرتون یک هفته استراحت کافیه؟ لطفا راهنماییم کنید دانشجوام خیلی برام مهم بدونم.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام با توجه به این که ریکاوری بعد از عمل جراحی هموروئید برای شما بسیار مهم است توصیه می کنم با لیزر جراحی کنید و جراحی سنتی را انجام ندهید. به طور معمول بیماران بعد از جراحی سنتی دچار مشکلات متعددی می شوند و مراقبت بعد از جراحی سنتی هموروئید بسیار مشکل است.

  8. Avatar photoمریم هاشمی گفت:

    سلام خانوم دکتر عزیز.هر وقت تو اینترنت سرچ میکنم برای درمان همورویید اسم شما میاد.
    من ساکن گیلان هستم.مدت ۲ ماه هست که از درد مقعد دارم میمیرم.کلا یبوستی هستم.هر چند سال یک‌بار اینجوری درد شدید میگیرم ولی این دفعه اصلا خوب نمیشم.در ناحیه مقعد بیرون زدگی اندازه عدس دارم و خون‌ریزی هم اصلا ندارم.ولی بعد از دسشویی رفتن دچار درد وسوزش بسیار میشم که گاهی ناچار به استفاده از انپول مسکن میشم.
    بفرمایید چیکار کنم.خیلی دوست دارم به کلینیک شما مراجعه کنم ولی جایی واسه اقامت تو تهران ندارم.میخوام همون روز که نوبت میدید من‌تهران باشم وبعد برگردم گیلان.
    تو رو خدا کمکم کنید.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام افراد زیادی از راه دور و با شرایط مشابه شما به مطب مراجعه می کنند. قبل از تشریف فرمایی با مطب تماس بگیرید تا ویزیت آنلاین برای شما هماهنگ کنند. در صورتی که نیاز به تجویز دارو و یا آزمایش باشد در همان ویزیت آنلاین انجام می شود. سپس در صورتی که نیاز به لیزر هموروئید داشته باشید وقت لیزر برای شما تعیین می شود. 2 ساعت بعد از لیزر مرخص می شوید اما بهتر است یک شب در تهران بمانید و روز بعد از لیزر ویزیت شوید و بازگردید. این امکان وجود دارد که با هزینه 300 هزار تومان با یک همراه یک شب در کلینیک اقامت داشته باشید. این هزینه ممکن است در ماه های آینده تغییر کند بنابراین حتما در این مورد سوال فرمایید.

  9. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی درمان همورویید با لیزر را قطعی انجام میدین؟ بازگشت نداره؟ برای آقایان هم انجام میشه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله درمان و جراحی با لیزر بهترین و قطعی ترین روش درمان هموروئید است. بدون بازگشت و برای آقایان و خانم ها انجام می شود. تفاوتی ندارد.

  10. Avatar photoمیترا گفت:

    خانم‌دکتر من تعرف شما را خیلی شنیدم میگن دستتون شفاست تو را خدا جواب منو بدین آیا میشه همورویید و شقاق و کیست مویی را قطعی درمان کرد؟ دختر من ارثی این بیماری ها را داره از ۱۱ ۱۲ سالگی مشکل گوارشی و یبوست داشت که همورویید شده الان هم کنکوریه کیست مویی داره نمیدونم چی کار کنم تو این موقعیت. لطفا اگر راهی داره که میشه برای همیشه درمان بشه راهنماییم کنید.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام لطف و محبت مراجعین عزیزم سپاسگزارم. بله خوشبختانه می توان هموروئید و شقاق و کیست مویی را در یک جلسه با لیزر جراحی و درمان کرد. دختر شما فقط یک شب نیاز به استراحت کامل خواهند داشت. از فردای روز لیزر می توانند به درس و زندگی روزمره خود برسند و مانعی برای درس خواندن ایشان نخواهد بود.

  11. Avatar photoمیترا گفت:

    بهترین خانم دکتر جراح هستید. خیلی دوستون دارم ❤️

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      از قدردانی و محبت شما بسیار سپاسگزارم.

  12. Avatar photoاکبر احمدی گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی هزینه درمان با لیزر چقدر است
    4 ماه به بیماری همورئید دچار شدم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام هزینه لیزر هموروئید بعد از معاینه مشخص می شود. برای اطلاع از حدود هزینه ها با مطب تماس بگیرید. اگر به موقع اقدام کنید نیازی با درمان دارویی هموروئید به نتیجه خواهید رسید.

  13. Avatar photoاکبر گفت:

    عمل فیستول با لیزر یا شکافتن و بخیه زدن
    داخل معقد هم بخیه میزنن

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بستگی به نوع فیستول و تشخیص جراح معالج دارد.

      1. Avatar photoمحمد گفت:

        سلام
        خانم دکتر من ی ماهه عمل هموروئید شدم ولی زیاد درد دارم معذرت میخوام هربارم ک میرم سرویس تو اب بتادین میشینم دردش کم میشه ولی بیرون ک میام حدود 5 شش ساعت دردش بیشتر میشه هم میسوزه هم میخاره دیگه نمیتونم تحمل کنم کمکم کنید

        1. دیگر از بتادین در لگن آب گرم استفاده نکنید و از جراح معالج خود پماد ترمیم کننده مناسب دریافت کنید. استفاده بیش از اندازه از آب بتادین می تواند موجب خشکی پوست و تاخیر در ترمیم شود.

  14. Avatar photoماهور گفت:

    سلام وقتتون بخیر،بیمار بیهوش میشه برای عمل با لیزر؟؟؟کلونوسکوپی و اندوسکوپی با خواب مصنوعی انجام دادن برام و اصلا متوجه نشدم و خیلی خوب بود،من از امپول بی حسی خیلی میترسم

    1. سلام با بی حسی نخاعی انجام می شود و اصلا ترس و درد ندارد.

  15. Avatar photoNesa گفت:

    سلام من یه ساله که بواسیر داشتم ولی الان خیلی بزرگ شده و داخلیه و وقتی نشستم اذیت میکنه لطفا راهنمایی کنید که چه کاری بکنم

    1. سلام علاوه بر این که باید دارو مصرف کنید دقت کنید که رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید و آب و آبمیوه زیاد بنوشید تا دچار یبوست نشوید. یک متخصص جراحی می توانید بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز کند. بعد از هر اجابت مزاج نیز 20 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. اگر یبوست دارید از شربت ملین استفاده کنید.

  16. Avatar photoمیترا گفت:

    سلام خانم دکتر میگن شما فرشته نجات هستین،بنده عمل جراحی فیشر انجام دادم امدازه نصف عدس بود،دکترم عمل کرد و برداشتش،بعدش سب عمل مرخص شدم پانمسان در اوردن،حدود یک هفته هر روز دپبار مینشستم وان و بتادین ولرم،مترونیدازول و ایپوپروفن و ام او ام و پیسیلیوم و پماد نیکا مصرف میکردم،یدونه هم بیخه جذبی زده بود ک از بین رفتن،حالا بعد از حدود دو هفته عمل از امروز شروع کرده به خارش(یکبارم شکمم سفت کار کرد متاسفانه فشار اومد به معقدم)،حالا دو روزی میشه بدجور معقدم میخاره،چیکار کنم؟شکمم کار میکنه حتی ببخشیدا روزی دوبار،ولی خارش دارم،با صابون میشورم کمتر میشه خارشم،میگن‌چون‌خوب میشه میخاره؟

    1. سلام از تعریف شما ممنونم. از شربت ملین استفاده کنید که یبوست نگیرید. بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم به مدت 10 دقیقه بنشینید. خود را با صابون نشویید و از شامپو بچه استفاده کنید. صابون پوست ناحیه را به شدت خشک و آسیب پذیر می کند. از جراح معالچ خود نیز وقت بگیرید تا بعد از معاینه در صورت نیاز برای شما دارو تجویز کنند.

  17. Avatar photoمونا گفت:

    سلام روز بخیر
    چندین بار عمل لیزر رو انجام دادم توسط یک پزشک معالج اما هنوز گوشت اضافه رشد میکنه و پزشک معالج به من مراجعه مجدد برای لیزر رو پیشنهاد میده ،یعنی هیچ راه درمانی وجود نداره که من بعد از چند بار لیزر باید بازهم برای درمان لیزر کنم مگه میشه که با چند بار لیزر کردن از بین نره و باز هم به لیزر نیاز داشته باشه ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام اگر از لیزر کم توان استفاده می کنید این امکان وجود دارد. به یک متخصص جراحی و لیزر خوب مراجعه کنید تا گوشت اضافه را بدون عود و بازگشت با لیزر پرتوان و بدون اسکار بردارند.

  18. Avatar photoمونا گفت:

    سلام روز بخیر
    چرا بعد از چندین بار لیزر هنوز از بین نرفته وباز هم نیاز به لیزر کردن هست؟آیا میشه که از بین نره ؟ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. اگر با لیزر کم توان انجام شده باشد بله امکان عود وجود دارد.

      1. Avatar photoنادر گفت:

        سلام خانوم دکتر
        چرا همون بار اول از لیزر پر توان استفاده نمیکنن بعضی لز پزشکان؟؟
        دلیلیش این هست که بخوان دوبار مبلغ دریافت کنن از بیمار؟

        1. سلام من چنین تصوری از همکاران پزشک ندارم. برای استفاده از لیزر باید به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. برخی مواقع احتمال درمان شدن بیمار با استفاده از دارو وجود دارد اما بسته به نوع مراقبت بیمار و فیزیولوژی بدن بیمار نتیجه گیری ها متفاوت خواهد بود. بنابراین اگر درمان دارویی هموروئید وجود داشته باشد متخصص جراحی و لیزر ابتدا دارو تجویز می کند و اگر بعد از 10 روز نتیجه مطلوب حاصل نشد توصیه بر لیزر هموروئید است. برخی بیماران نیز وضعیت بسیار وخیمی دارند و همان ابتدای امر توصیه بر لیزر هموروئید است. برخی دیگر از بیماران نیز نمی خواهند دارو درمانی را ادامه دهند و از جراح می خواهند که برای آنها وقت لیزر بگذارد.

  19. Avatar photoحسن خجسته گفت:

    سلام وقت بخیر من برای عمل هموروئید به جراح عمومی مراجعه کردم گفتم بالیزر عمل میکنید؟ ایشون گفتن برای ناحیه مقعد از لیزر استفاده نمیشه. میشه توضیح بدین.

    1. سلام جراحی با لیزر پرتوان نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. به یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه مراجعه کنید تا در صورت امکان لیزر هموروئید با لیزر پرتوان را برای شما انجام دهند. جراحی با لیزر عوارض جراحی با تیغ و کوتر را ندارد و دوره نقاهت بسیار بسیار کوتاهتری دارد.

  20. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام. وقت بخیر. . کولونوسکوپی انجام دادم. بیماریم هموروییدگرید2تشخیص داده شده. موقع دفع خونریزی ودرد ندارم. فقط بعد از دفع خارش وکمی سوزش مقعدم شروع میشه. بخصوص موقع راه رفتن.بری رفعشون باید چیکار کنم؟ ممنون از پاسخگوییتون

    1. سلام ابتدا به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا برای شما دارو و پماد مناسب تجویز کنند. به علاوه روزانه 10 لیوان آب بنوشید و مراقب باشید یبوست نگیرید.

  21. Avatar photoسپیده گفت:

    سلام خانم دکتر،من دو هفته پیش عمل هموروئیدکتومی انجام دادم،از آنجایی که کم خونی دارم از کی میتونم دوباره شروع به خوردن مکمل آهن و مولتی ویتامین کنم؟

    1. سلام من در جریان جراحی هموروئید شما و پرونده پزشکی شما نیستم اما به طور عادی مانعی برای مصرف آهن و مولتی ویتامین وجود ندارد.فقط از آنجایی که مکمل آهن منجر به بروز یبوست می شود از شربت ملین و غذای پرفیبر استفاده کنید که یبوست نگیرید.

      1. Avatar photoپرستو گفت:

        سلام در رژیم غذایی چه مواردی رو باید رعایت کنیم
        یک رژیم غذایی میشه بگین؟

        1. سلام توصیه می شود روزانه 12 عدد میوه مصرف کنید. به جای برنج از سیب زمینی آب پز و کینوا استفاده کنید. روزانه 10 لیوان آب بنوشید. برای دریافت یک رژیم غذایی متناسب با شرایط خودتان به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

  22. Avatar photoعلی گفت:

    سلام ایا با ارسال عکس میشه تشخیص داد علت شقاق رابطه از پشت بوده یا علت دیگری داره ؟

      1. Avatar photoعلی گفت:

        با تشکر از پاسخ شما . پیرو سوال قبلی ایا با ارسال عکس ناحیه داشتن رابطه از پشت قابل شناسایی می باشد .

  23. Avatar photoلیلی گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز . من طبق مطالب شما همورویید خارجی دارم. بالشتک های گوشتی .از زمان زایمان سزارین فرزندم تا امروز . نه درد دارد و نه خونریزی. اما ظاهر بسیار زشتی دارد . و فکر میکنم طبق تحقیقات شما محل مقعد هم پایین کشیده شده . آیا با لیزر درمان کامل میشود و هزینه درمان با لیزر چقدر است ؟ ممنون میشم پاسخ بفرمایید

    1. سلام بله معمولا این نوع از هموروئید خارجی با لیزر پرتوان کاملا برداشته می شود و مثل جراحی سنتی زخم و اسکار به جا نمی گذارد. شما باید معاینه شوید تا بتوان نظر قطعی داد. برای اطلاع از حدود هزینه لیزر هموروئید لطفا با مطب تماس بگیرید. برای اطلاع از هزینه دقیق نیز لازم است وقت حضوری یا آنلاین بگیرید. سلامت باشید

  24. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانم دکتر … من 31 سالمه…یک سال هست که سوزش مبهم (نه الزاما موقع دفع، نه شدید ولی فکردرگیرکن و آزاردهنده) و خارش دارم اوایل با کمی خونریزی بود ولی الان نه (حداقل من نمیبینم)..احساس التهاب مقعد و حساس شدن پوستشو دارم..بیرون زدگی چه موقع دفع چه حالت معمول تا حالا نداشتم..دفع موکوس همراه مدفوع اخیرا زیادتر شده…اوایل پمادهای مختلف استفاده کردم ولی تاثیری نداشت…کلونوسکوپی کردم انال پاپیلا زده بود…دکتر کلورکتال هم رفتم گفتن افتادگی روده خفیف و ناهماهنگی عضلات لگن و هموروئید هم داری و گفتن عادات زندگی رو اصلاح کن و کنترل کن…من هم انجام دادم ولی این سوزش کامل از بین نمیره و بخصوص تو فصل گرم خودشو نشون میده و دفع موکوس نسبتا زیاده…چکار باید کنم که سوزشم کامل خوب شه؟ و این دفع موکوس طبیعیه؟ ممکنه شقاق باشه ؟ و درمان کامل و موثرش چیه ؟ لطفا منو راهنمایی کنید

    1. سلام شما می توانید برای درمان هموروئید و شقاق داروی مناسب دریافت کنید و یا در صورت نیاز از لیزر سود ببرید. اما مورد افتادگی روده را باید توسط متخصص کلورکتال پی گیری کنید. اگر تهران تشریف ندارید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت بهترین روش درمان به شما اعلام خواهد شد.

  25. Avatar photoمیترا گفت:

    درود بر شما.من قبل از عید دچار هموروئید شدم طوری که بوی بدنم هم تغییر کرد.البته شروع بیماری من از زمستان سال ۹۸ بود به ناآگاهی پیگیر نشدم و زمستان ۹۹ کامل خودش رو نشان داد عدم توانایی در دفع گاز روده و مدفوع داشتم و زیاد سر کاسه می نشستم.کولون انجام دادم که مشخص شد هموروئید گرید ۱ دارم با فیشر که مشکل من با هموروئید هست.با دارو شرایط دفع بهتر شد ولی دارو که تمام میشه و باخوردن غذا باز مشکل دفع گاز روده و ….دارم.۱۱ روز خام گیاهخواری کردم خیلی شرایطم خوب شد و مشکل دفع مدفوع نداشتم فقط گاهی بیرون زدگی داشتم که از لحاظ روانی فقط اذیت می شدم.سوزش هم خیلی کم پیش می آید.آیا این بیماری من با تغذیه مناسب و ورزش و تحرک خوب میشه یا اینکه فقط شرایط رو بهتر میکنند و باید حتما لیزر بشم؟

    1. سلام شما باید معاینه شوید. باتوجه به این که بیرون زدگی هم دارید ممکن است هموروئید داخلی درجه یک به هموروئید درجه چهار تبدیل شده باشد. اگر هموروئید در گرید 4 باشد لیزر هموروئید و درمان یبوست قطعی ترین روش درمان می باشد.

      1. Avatar photoامیر گفت:

        سلام من دچار زخم مقعد شدم.از داروی مگنی میلک برای رفع یبوستم استفاده کردم ۶ هفته ادامه دادم و هیچ خونریزی ندیدم ولی به محض اینکه مصرف دارو رو قطع کردم یبوست گرفتم فرداش خونریزی گرفتم.ایا من نیاز به عمل دارم یا با ادامه دادن طولانی مصرف دارو مگنی میلک زخمم خوب میشه ؟ من مشهد هستم شما مشهد شعبه دارید یا دکتری واسه لیزر درمانی تو مشهد میشناسید ؟

        1. سلام شما نباید به مصرف داروی ملین اکتفا کنید. از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید و هر روز تحرک کافی داشته باشید. از مطب من هم می توانید ویزیت آنلاین بگیرید برای دریافت داروی هموروئید و شقاق. بعد از ویزیت به شما اعلام می شود که با دارو درمان می شوید یا نیاز به جراحی و لیزر دارید. در نظر داشته باشید تا زمانی که یبوست را درمان نکنید بیماری شما مجدد عود خواهد کرد. ما شعبه دیگری نداریم.

  26. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من ۲۴ ساعت از انجام عمل همورویید با لیزرم میگذرد که سه قسمت برداشته شده به دلیل وسعت احساس مدفوع دارم ولی به اون شکل چیزی دفع نمیشه یبوست هم نیستم احساس سوزشم هنگام دفع دارم علت چیست درد تا کی ادامه داره و باید مسکن اسنفاده کنم

    1. سلام برای کمک به دفع کامل در لگن آب گرم بنشینید و مراقب باشید که دچار یبوست و زخم نشوید. با جراح معالج خود در ارتباط باشید تا به طور کامل بهبود یابید. ممکن است تا یک هفته این وضعیت ادامه داشته باشد. مسکن ها را تا زمانی که التهاب ناحیه عمل کاملا فروکش کند استفاده کنید. زیرا مسکن ها علاوه بر کاهش درد به کاهش التهاب نیز کمک می کنند.

  27. Avatar photoمحمود گفت:

    با سلام
    خسته نباشید خانوم دکتر
    من سالهاست که ورزش سنگین میکنم چند وقت پیش یه توده زد بیرون که بسیار دردناک بود مراجعه کردم به پزشک که گفتن هموروعید ترومبوزه هست و سریع باید جراحی بشه اما من خواستم بیام تهران که یروز دیدم زخمم باز شده و لخته لخته خون سیاه میاد و صاف شد توده کلا کمی ترشح داره زخم که پماد تتراسایکلین زدم وسفالکسین خوردم آیا نیاز به پیگیری داره یا نه خدارو شکر داره خوب میشه؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام نیاز به پی گیری دارد و احتمالا به دلیل تاخیر در درمان هموروئید ترومبوزه دچار گوشت اضافه مقعدی هم خواهید شد.

  28. Avatar photoراحیل گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه دو، سه سالیه کنار مقعدم ی زائده گوشتی هست ، ی چند روزی دفع مدفوع برام سخت بود ک بعدش دچار این مشکل شدم اولا کوچیک تر بود اما الان یذره بزرگ شده الان برای دفع دیگ مشکلی ندارم از معاینه و جراحی هم میترسم بعضی وقتا خارش دارم دیگ علائمی ندارم میشه بدونم مشکل چیه؟

    1. سلام ممکن است دچار همورویئد شده باشید. اگر به موقع به یک متخصص مراجعه کنید و رژیم غذایی مناسب داشته باشید نیازی به جراحی نخواهید داشت.

  29. Avatar photoهایما گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز
    من به تشخیص پزشک هموروئید خارجی خفیف داشتم که پماد رکتال آنتی هموروئید یه هفته ای استفاده کردم و کاملا خوب شد ولی متوجه شدم که اسپاسم اسفنگتر دارم نمیدونم دارو رو ادامه بدم که اینم خوب میشه یا باید کار دیگه ای بکنم
    سوال بعدی اینکه تمرین کگل در زمان اسپاسم بهبود دهنده است یا مشکل را بیشتر میکند.
    پیشاپیش از پاسخ دهی شما متشکرم

    1. سلام داروی تجویز شده را فقط برای مدت زمان و مقدار تعیین شده مصرف کنید و به هیچ عنوان دارو را بدون تجویز پزشک تکرار نکنید. تمرین کگل اسپاسم اسفنگتر مقعد را تشدید می کند. شما نباید این تمرین را انجام دهید.

  30. Avatar photoحدیث گفت:

    خانم دکتر سلام
    من به کرونا مبتلا شدم و بعد از اون موقع اجابت مزاح سوزش داشتم تا اینکه دیدم یه گوشت اضافی انگار راه مقعد رو بسته نه درد دارم نه خونریزی فقط سوزش
    بنظرتون چیه مشکلم:(

    1. سلام احتمالا به هموروئید داخلی درجه دو یا سه مبتلا شده اید. علاوه بر این که لازم است رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید و آب زیاد بنوشید لازم است که به یک متخصص نیز مراجعه کنید تا برای شما داروی مناسب تجویز کنند.

  31. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام خسته نباشید من یه ضایعه ای رو مشاهده کردم حین دفع در مقعدم به هموروئید شک کردم و مشخص شد که هموروئیده چون با یه فوق تخصص گوارش در اسنپ صحبت کردم و عکسشو مشاهده کردند و در اخر حضوری رفتم دکتر برام رکتول نوشتند و اما من هیچ علائم خونریزی و درد و اینا نداشتم فقط تورم وجود داشت … اما الان که از پماد استفاده کردم احساس ی درد خفیف و ی حالت تیر کشیدن دارم طبیعیه ؟ بخاطر خاصیت جمع کنندگی عروق پماده هست ؟ با اپلیکاتور پمادو استفاده کردم و خب فشاری به اون صورت ب خودم نیوردم .

    1. سلام بهتر است از اپلیکاتور استفاده نکنید و پماد را با گوش پاک کن یا انگشت به داخل برانید که به بافت مقعد آسیب وارد نشود. دستکش دست کنید و انگشت را به پماد آغشته کنید و به آرامی به داخل برانید. درضمن برای دریافت داروی جدید مجدد به متخصص معالج خود مراجعه بفرمایید.

  32. Avatar photoسعیم گفت:

    سلام خسته نباشی کنترل دستشوی انچنانی ندارم یعنی با درد شدید مواجه میشم باید سریع اقدام کنم قابل کنترل نیست ایا این نشانه بیماری بواسیر هس،؟،یا حتی باد شکم قابل کنترل نیس بقیه وقتا درد ندارم خونریزی هم تا حالا مشاهده نشده ؟سپاسگذارم

    1. سلام بله امکان هموروئید یا همان بواسیر و دیگر بیماری های مقعد وجود دارد.

  33. Avatar photoMaryam گفت:

    سلام خسته نباشید. ببخشید من یه مدتی دچار یبوست شدید شدم و هنگام دفع خونریزی هم داشتم ,بعد از چند هفته دیگه قطع شد و خونریزی و یبوستم برطرف شد اما یک سالی میشه یه زائده گوشت مانند اطراف مقعدم وجود داره نزدیکش هست ولی دقیقا نمیدونم داخلیه یا از بیرون شکل گرفته درد هم نداره! ممنون میشم بگید به نظرتون هموروئیده یا نه و اینکه برای رابطه جنسی از مقعد مشکلی ایجاد میکنه؟ ممنون میشم پاسخ بدید🙏🙏🙏

    1. سلام ممکن است دچار هموروئید شده باشید. ایجاد رابطه مقعدی عوارض گوناگونی دارد و هموروئید و دیگر بیماری های مقعد را تشدید می کند.

  34. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام .من تیرماه امسال عمل جراحی سنتی هموروئید رو انجام دادم ولی الان به مدت یه هفته هستش دوباره در ناحیه معتقدم بعد دستشویی رفتن دچار خارش و سوزش میشم .لطفاً خانم دکتر راهنمایی ام میکنید

    1. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید تا در صورت نیاز برای شما دارو تجویز کنند. اگر یبوست یا اسهال دارید این مورد را رفع و درمان کنید. به ناحیه مقعد فشار نیاورید و هر روز بعد از اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  35. Avatar photoستاره گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    خانم دکتر من چندین ساله که یه هموروئید دارم البته بعضی وقتا داخل مقعد هست و بعضی وقت ها بیرون از مقعد اندازش هم کوچک و بزرگ نمیشه همون اندازه ای که از اول بوده هست
    به دکتر مراجعه کردم اوایل که فهمیدم ولی دکتر با رفتارشون منو از دکتر رفتن سرد کردن خواهشا یه کمکی به من کنید

    1. سلام هموروئید خود به خود درمان نمی شود و برای درمان هموروئید حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

  36. Avatar photoمسعود گفت:

    سلام خانم دکتر .من ۱۰ روزه که عمل لیزر بواسیر داخلی انجام دادم ولی الان دور مقعدم پوف کرده التهاب داره نمیدونم میترسم میگم برنگرده ینی عود نکنه؟

    1. سلام احتمالا یبوست یا اسهال داشته اید یا به ناحیه عمل فشار وارد کرده اید. اگر یبوست دارید از شربت ملین استفاده کنید. به ناحیه فشار نیاورید و بعد از هر اجابت مزاج 20 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. به جراح معالج خود نیز مراجعه کنید تا وضعیت شما را به درستی بررسی کنند.

  37. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام من امسال به یبوست دچار شدم و خون ریزی کمی داشتم و موقع دفع درد سوزش بدی داشتم با استفاده از داروی آنتی هموروید بعد از یکماه خوب شدم ولی به فواصل زمانی 2 الی 3 ماهه دوباره دچار این بیماری شدم راهکاری هست آیا ؟

    1. سلام لازم است علت بروز هموروئید را شناسایی و رفع کنید تا بیماری شما مجدد عود نکند. درضمن مطمئن شوید که دوره درمان هموروئید شما به طور کامل طی شده است و درمان را نیمه کاره رها نکنید. اگر هموروئید و طولانی شود عارضه دار می شود و ممکن است در آینده نیاز به جراحی و یا لیزر پیدا کنید.

  38. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانم دکتر من در کنار مقعد مثل یه توپ شده فشار میدم سفت هست یه توپ گرد البته کوچک یبوست هست خانم دکتر البته قبلا میمد آب زیاد میخوردم از بین میرفت ولی الان دارم آیا شربت ملین استفاده کنم

    1. سلام برای رفع یبوست به طور موقت می توانید از شربت ملین در حدی که نه یبوست باشید و نه اسهال استفاده کنید. اما برای درمان توده و برآمدگی که احساس می کنید لازم است توسط متخصص معاینه شوید تا تشخیص نهایی اعلام و درمان مناسب تجویز شود.

  39. Avatar photoمریم گفت:

    سلام خانوم دکترمن سه روزپیش یبوست داشتم بعدخیلی کم مقعدم ترک خورده خون اومده والتهاب برداشته میخواستم بدونم اون التهاب خوب میشه؟؟

    1. خیر مشکل شما خود به خود درمان و رفع نمی شود. از یک متخصص داروی مناسب بگیرید. یبوست را کنترل کنید. هر روز به مدت 15 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارید.

  40. Avatar photoنیما گفت:

    علت هموروئید در دختر مجرد چیست؟

    1. ممکن است بر اثر یبوست یا اسهال مزمن بروز کند. نشستن طولانی و اضافه وزن نیز یکی دیگر از عوامل بروز هموروئید در دختران مجرد می باشد.

  41. Avatar photoناشناس گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر . آیا پماد ام جی باریج برای استعمال خارجی مقعد ضرر داره؟

    1. بستگی به بیمار دارد. برای برخی بیماران فقط برای استعمال خارجی تجویز می شود.

  42. Avatar photoفرزاد گفت:

    سلام خسته نباشید خانم دکتر من حدود 4 ماه پیش عمل هموروئید و فیشر انجام دادم(جراحی کردم) و طی این مدت چند بار یبوست گرفتم و بعد از دفع یکم سوزش و خون ریزی داشتم ولی بعد یک هفته خوب میشد ولی الان حدود ۴.۵روز پیش مدفوم سفت شده بود تخمه هم زیاد خرده بودم و بعد مدفوع سوزش داشتم بعدش تا الان ک میرم دست شویی قبل مدفوع یکم خون ریزی و سوزش داره و وقتی مدفوع خارج میشه هم یکم سوزش و خون ریزی داره و بعد ۳.۴دقیقه خوب میشه میشه راهنمایی کنید مشکل چیه و آیا میشه با دارو خوب بشه یا دوباره نیاز ب جراحی داره و مال روستا هستم تا آخر هفته هم نمیتونم برم دکتر اگه با دارو میشه لطفاً بگید چ دارو های مصرف کنم و اگه نمیشه بگید تقریبا هزینه لیزرش چقدر میشه

  43. Avatar photoسجاد گفت:

    سلام بعد لیزر هموروئید میشه سکس کرد یا اینکه محدویت پیش میاد

    1. ناحیه مقعد ارتباطی با سکس ندارد. اگر منظور شما رابطه مقعدی است پاسخ شما خیر است و یکی از عوارض رابطه مقعدی بروز همین بیماری هموروئید می باشد.

  44. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خانم دکتر
    خسته نباشید
    ۳۳ سالمه از بچه های کادر درمان
    خانم دکتر ده روز از شدت درد همورویید دارم میمیرم
    دوسه شب تب و لرز شدید شدید و تعریق بسیار شدید جوری ک انگار زیر دوش بودم
    سردرد و چشم درد و بدن درد بسیار شدید دارم
    توالت رفتن یا نشستن برام خیلی سخت شده خیلی درد دارم
    چن روزی درمان خانگی از جمله نشستن تو لگن آب گرم و پماد آنتی همورویید و دارو درمانی استفاده میکنم از لحاظ درد بهتر شدم ولی
    امشب رفتم توالت مدفوع خونی داشتم
    روم نمیشه ب جراح های همکار خودم نشون بدم
    گفتم مزاحم شما بشم

    1. سلام با توجه به علائم تب که اشاره فرمودید وجود آبسه مقعدی بسیار بالاست و تا به فیستول مقعدی تبدیل نشده است فورا به یک جراح مراجعه بفرمایید. از مطب من هم می توانید وقت ویزیت بگیرید. به هیچ عنوان خود درمانی نکنید.

  45. Avatar photoArezu گفت:

    سلام وقتتون بخیر ، خانم دکتر در دوره بارداری و بعد از زایمان دچار شقاق شدم با درمان خانگی تونستم خوبش کنم ، از پماد انتی فیشر باریج استفاده میکردم ولی بعد از مدتی متوجه شدم تاثیرش رو از دست داده و احتمال عفونت دادم از پماد جنتامایسین چشمی استفاده کردم و کاملا خوب شدم ولی متاسفانه اشتباه کردم با وجود خوب شدن از ترس عود دوباره به استفاده از پماد انتی فیشر و به جای جنتامایسین تتراسایکلین ادامه دادم ، الان اون زخم عمیق خوب شده اما انگار دچار اتروفی شدم و بعد از هر بار دفع پوست کل ناحیه مقعد بخش خارجی انگار دچار فیشر های ریز میشن و تا مدتی درد میکشم البته بازم یک اشتباهی رو انجام میدم که واقعا مجبورم چون بهم حس امنیت میده چون من فقط با خواب عمیق دردم اوکی میشه برای همین حتی اگر در طول روز دسشویی داشته باشم نگه میدارم برای اخر شب درست قبل از خواب و همین خودتون میدونید باعث میشه مشکل بدتر شه که بهتر نشه .، حالا واقعا نمیدونم چه درمانی باید صورت بگیره پیش چه متخصصی باید برم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متاسفانه شما هر روشی را بر روی خود آزمایش کرده اید و با سلامتی خود بازی کرده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید و از خوددرمانی به شدت پرهیز کنید. رژیم غذایی سالم و پرفیبر داشته باشید و هر روز در لگن آب گرم بنشینید.

  46. Avatar photoMbn گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یبوست ندارم ولی تقریبا نزدیک یک ماه میشه که روی مقعدم یه زائده وجود داره که نه درد داره نه خونریزی نه خارش
    از بافت خود مقعد هستش و نرمه … اینی که هست چیه؟؟ درمان دارویی داره ؟؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از تشخیص نوع توده درمان مناسب به شما پیشنهاد می شود.

  47. Avatar photoM گفت:

    سلام وقتتون بخیر من ۴ ماه هست که فکر کنم این بیماری رو دارم اول خونریزی کم داشت و هر دو هفته یا هرماه یکبار بود الان شده تقریبا هر دفعه ولی خیلی کم خونریزی دارم ولی درد اصلا نداشتم؛ الان فکر میکنم توده کمی بزرگتر شده , و یکم سختی موقع دفع دارم فقط…
    خطرناکه؟

    1. بله خطرناک است. هموروئید داخلی در مراحل اولیه با داروی مناسب و مراقبت های خانگی درمان می شود اما اگر طولانی شود عوارض گوناگونی مثل بروز گوشت اضافه و آبسه مقعدی بروز می کند.

    2. بله اگر هموروئید درمان نشود عوارضی مثل بروز عفونت و آبسه مقعدی را به دنبال خواهد داشت. هموروئید داخلی درد ندارد اما تمامی عوارض این بیماری را به دنبال خواهد داشت و برای درمان هموروئید نباید منتظر علامت درد بمانید.

  48. سلام خانوم سعادتی خسته نباشید بنده سال ۹۶ اومدم مطب تون قبل از اومدنم به مطبت تون کولونسکوپی با عکس رنگی از قسمت داخلی مقعدم ۳ قسمت همورویید رشد کرده بهتون نشون و شما گفتید برید آزمایش خون بدید و تشریف بیارید عمل لیزر میکنم متاسفانهاز شهرستان اومده بودم همراه نیاز داشتم کسی حاضر نشد منو همراهی کند ناچار عمل جراحی ساده انجام دادم دوباره بعد از عمل سال ۹۷ تا الان درد شدید دارم میخوام بدونم آیا عمل لیزر انجام بدم خوب میشم یا نه اینم پیج انیستاگرامم

    1. سلام لطفا با مطب تماس بگیرید و ویزیت آنلاین بیماران راه دور را رزرو کنید. بعد از ارسال عکس از ناحیه امکان لیزر به شما اعلام می شود.

  49. Avatar photoاميرحسين گفت:

    سلام دکتر
    من دوسال پیش کولونسکوپی کردم تنگی مقعد و شقاق داشتم
    الان اطراف مقعدم ورم کرده پیش دو تا دکترم رفتم معاینه کردن گفتن چیز خاصی نیس
    ایا نیاز به انجام کولونسکوپی دوباره هست؟

  50. Avatar photoریحانه گفت:

    سلام عرض ادب خدمت خانوم دکتر. .
    ببخشید خانوم دکتر من ی سوالی داشتم راجب بواسیر یا همون همورویید . یک زن موقع زایمان امکان داره که با بیرون زدگی همورویید مواجع بشه . بعد با درمان خوب بشه . و بعد از پنج چند سال دوباره بیرون زده . حالا بقول خودشون رابطه از پشت ندارن .راست یا دروغشو نمیدونم. باز درمان میکنه و بعد چند ماه مجددا بیرون زده. حالا میخواستم ببینم دلیلش چی میتونه باشه بعد پنج سال دوباره اینجوری شده. ؟کسانی که دچار این مشکل شده ، همه این افراد هم اینجوری میشن یا بخاطر رابطه از پشت هست که اینجوری میشن مجددأ یا اینکه هر شخصی بصورت متفاوت درگیرش هستن.؟
    خیلی ممنون میشم لطف کنید پاسخ دهید .🙏🙏

    1. زایمان یکی از عوامل بروز هموروئید می باشد. ممکن است علائم ظاهری هموروئید بعد از مصرف دارو و مراقبت های خانگی برطرف شود. اما اگر درمان پزشکی و قطعی انجام نشود احتمال عود و حتی عارضه دار شدن این بیماری وجود دارد.

  51. Avatar photoHh گفت:

    من رابطه مقعدی داشتم و بعد ۳ ماه که رابطه ای نداشتم هنگام مدفوع درد احساس میکردم و دردش تا چند ساعت موندگار بود . در حالت عادی خارش و سوزش کم دارم. به پزشک داروخانه مراجعه کردم دو پماد لیدوکایین اچ و آنتی همورویید دادن که مصرف میکنم بعد مدفوع. ولی وقتی پمادو میزنم احساس درد و سوزش کمی دارم طبیعیه؟ بهم پماد مقعدی رکتول هم دادن که با اپلیکاتور هست و باید هرشب مصرف میکردم اما هنوز شروعش نکردم. این داروها موثر هستن؟?

    1. به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از این داروها استفاده نکنید.

  52. Avatar photoهلن گفت:

    با سلام. خانم دکتر عزیز. مادرم 1 ماهه جراحی هموروئید و شقاق کردن ولی همچنان درد شدید دارن و دکتر بهشون گفته که بعد از هر بار دفع باید با انگشت دهانه معقد رو باز کنی چندبار این کارو کرده ولی از درد ضعف میکنه. ایا واقعا نیازه به این کار هست؟

    1. مقدار فیبر غذایی را افزایش دهند. مجدد به جراح معالج مراجعه کنند. نشستن در لگن آب گرم نیز بسیار به ایشان توصیه می شود.

  53. Avatar photoفاتح گفت:

    سلام
    دکتر مدت تقریبا زیادیه که من هنگام نشستن احساس گرما در ناحیه ی مقعد می کنم و وقتی که ناحیه رو با آب خصوصا آب سرد شستشو می دم احساس راحتی دارم ولی بعد از ۱ ساعت نشستن، دوباره این مشکل ظاهر میشه و علاوه بر حرارت مجددا احساس خوبی در مقعد ندارم و حتی استرس خروج باد معده هم به وجود میاد.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. احتمالا به آبسه مقعدی و عفونت ناحیه مقعد مبتلا شده اید. حتما به یک متخصص مراجعه کنید و درمان را تاخیر نیاندازید.

      1. Avatar photoفاتح گفت:

        سلام .
        دکتر مراجعه به چندین متخصص داشتم و هیچ کدومشون تشخیص عارضه ی مقعدی، گوارشی و … ندادن ، اما اون احساسات همچنان در من هست ، آیا این مشکلات می تونه به خاطر ضعف عضلات اسفنکتر مقعدی باشه و با تمرینات کگل حل بشه ؟ ممنون میشم راهنمایی بکنید.

        1. لطفا از مطب من وقت ویزیت بگیرید.

  54. Avatar photoحسن () گفت:

    ۹سلام
    خانم دکتر من حدود ۲ماه عمل باز هموروئید انجام داده ام اما هنوز دور مقعدم ورم داره و بعد از توالت رفتن هم درون مقعدم درد شدید دارم
    پماد ونو گل،، آلفا
    قرص میترونیدازول هم استفاده میکنم
    لطفً راهنمایی فرمائید

    1. مصرف مترونیدازول و دیگر آنتی بیوتیک ها باعث می شود که شما دفع مدفوع طبیعی نداشته باشید و با هر بار دفع مدفوع به ناحیه عمل فشار وارد می شود. از یک متخصص داروی مناسب بگیرید و رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشید. نشستن در لگن آب گرم را هم فراموش نکنید.

  55. Avatar photoPouya گفت:

    سلام دکتر روز بخیر
    من ۲ روز بود ک موقع نشستن یکم احساس درد میکردم سرویس ک رفتم متوجه برامدگی دور مقعدم شدم
    بعد ۲ روز درد نداشتم ولی بعد از دفع مدفوع باز احساس دفع دارم سرویس ک میرم چیزی نمیاد
    دکتر ک رفتم گفتن بواسیر خارجی داشتی شما ولی الان کوچیک شده و یا داخل برگشته
    میخواستم بدونم پس این احساس مدفوع دوباره چیه خسته شدم مرسی اگه جواب بدید منو ازین استرس دربیارید
    بعد اینکه ممکنه ی نفر هم بواسیر داخلی داشته باشه هم خارجی
    تشخیص بواسیر داخلی حتما با کلنوسکوپی انجام میشه؟

    1. علائم شما نشان می دهند که بیماری شما درمان نشده است. درضمن هموروئید خود به خود درمان نمی شود. احتمالا هم به هموروئید داخلی و هم خارجی مبتلا می باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. ابتدا برای شما داروی قوی و رژیم غذایی تجویز می شود. کولونوسکپی برای تمام بیماران مورد نیاز نیست.

  56. Avatar photoطاهره گفت:

    سلام خانم دکتر وقت به خیر من هموروئید خارجی الان سی ساله دارم از بارداری اولم مبتلا شدم ۵۰ ساله هستم و تقریبا اذیت نمی‌کرد ولی جدیدا یبوست مزمن هم مبتلا شدم میخاستم بپرسم با توجه به اینکه مبتلا به یبوست هستم آيا جراحی با لیزر هموروئید ارزشی دارد یا خیر و اگر دارد من برای جراحی با شماچکار کنم در ضمن من شهرستان هستم

    1. یکی از عوارض هموروئید همین یبوست و دفع ناقص است. لازم است برای لیزر هموروئید و درمان یبوست به طور همزمان اقدام نمایید.

  57. Avatar photoآرزو رضایی گفت:

    درود خانم دکتر
    چندباره وقتی بعد از دستشویی و شستن وقتی خودم رو با دستمال خشک میکنم رو دستمال لکه های زرد و یا خون روشن میبینم.
    درد و یا سوزش ندارم
    خون ریزی موقع دفع ندارم
    تنها وقتی خودم رو بعد شستن خشک میکنم اگه دستمال رو روی ناحیه مقعد کمی فشار بدم یا پاک کنم بسیار کم حالت خون ابه روی دستمال هست
    ۴۶ ساله هستم دچار یبوست نیستم
    اما دو ماه پیش به خاطر یکی از داروهایی که استفاده میکردم دچار یبوست شدم که با تشخیص پزشک و بعد قطع مصرف قرص یبوستم رفع شد.
    با این شرح ایا من مشکل هموریید دارم؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. احتمال هموروئید و حتی فیستول مقعدی نیز وجود دارد. حتما به یک متخصص مراجعه کنید. اگر متخصص به فیستول مشکوک باشد برای شما ام آر آی فیستول تجویز می شود که تمام مسیرهای آن کاملا مشخص شود.

  58. Avatar photoمینا گفت:

    وقتتون بخیر. اسکلروتراپی میتونه برای اکسترنال هموروید و مناسب باشه بعنوان جایگزین لیزرتراپی استفاده بشه؟

    1. درمان قطعی نیست و احتمال عود بالایی دارد. همچنین لیزرتراپی نیز معمولا به تنهایی توصیه نمی شود و بهترین روش درمان هموروئید در صورت عدم درمان با دارو روش لیزر هموروئید با لیزر پرتوان دی اکسید کربن همراه با تابش لیزر کم توان می باشد.

  59. Avatar photoم م گفت:

    سلام وقت بخبر
    من کواونوسکوپی کردم بهم گفتن همورویید داخلی دارم
    باد زباد دارم به علت هلیکوباکتر، موقعی که باد زباد بشه درد زیاد تو ناحیه ابتدایی مقعد دارم که باید همون لحظه تخلبه بشه و درد تموم بشه ، لطفا بفرمایید چه درمانی لازمه مرسی

    1. احتمالا علاوه بر مشکلات گوارشی مقعد شما نیز آسیب دیده است و لازم است به یک متخصص مراجعه کنید. احتمال هموروئید و شقاق وجود دارد.

  60. Avatar photoZ gholami گفت:

    سلام وقتتون به خیر
    حدودااز نوجوانی ۸،۹سالی میشه که کنار مقعدم یه زائده خیلی کوچیک به اندازه عدس هست که نه درد داره و نه خونریزی فقط مواقعی که یبوست میشم و دفع سخت دارم کمی درد میگیره و خیلی زود خوب میشه..تا به حال نه دارویی براش استفاده کردم نه معاینه شدم اما از چیزایی مه خوندم فکر میکنم همورویید باشه ..با توجه به اینکه تو این سالها هیچ مشکلی برام ایجاد نکرده ممکنه ک خطرناک باشه و مشکل ایجاد کنه؟ممنون میشم اگر بگید چ دارویی استفاده کنم تا خوب بشه..ظاهرش اذیتم میکنه

    1. ممکن است منجر به بروز شقاق یا آبسه مقعدی شود. بنابراین از یک متخصص داروی قوی بگیرید و نسبت به درمان هموروئید اقدام نمایید.

    2. Avatar photoسارا گفت:

      سلام من حدود پنج ماه پیش جراحی همورویید انجام دادم (هم سنتی هم لیزر) دکترم گفتن باید مصرف ملین رو تا ۶ یا ۷ ماه ادامه بدم حالا مشکل من اینه مدفوع من با ملین یه حالت ابکی و شبیه اسهال داره، کافیه یکم از اون حالت بیاد بیرون و شل بشه تا من اذیت بشم! انگار که راه مقعدم تنگ شده باشه. الان من باید با این وضعیت ملین بخورم یا نه؟ یعنی من همیشه باید اسهال برم تا خوب باشم؟ وضعیت من قبل از عمل خیلی بهتر بود اونموقع حداقل وقتی یبوست میشدم اذیت میشدم الان که حتی نمیتونم مدفوع عادی داشته باشم. خانم دکتر به نظر شما این وضعیت طبیعیه؟؟؟ من باید چیکار کنم الان

      1. مقدار شربت ملین را کم کنید یا قطع کنید و مقدار فیبر مصرفی را افزایش دهید. مثلا پرتقال و خیار میل کنید و با غذا زیتون و سبزی خوردن و سالاد مصرف کنید. در صورت نیاز با یک متخصص تغذیه در این مورد مشورت کنید. نان قهوه ای و سبوسدار را جایگزین نان سفید کنید. سیب زمینی آبپز و کینوا را جایگزین برنج سفید کنید.

  61. Avatar photoمهناز گفت:

    دکتر جان 5روزه عمل کردم، از درد دارم میمیرم. سفالکسین و ژلوفن میخورم. اما نمیتونم یک ساعت راحت بخوابم. خسته شدم. لطفا زاهنمایی کنید

  62. Avatar photoدریا گفت:

    سلام خانم دکتر. چهار ماه پیش بعد از دفع مدفوع روی دستمال توالت خون کمرنگی دیدم که خیلی کم بود و به یه قطره هم نمی‌رسید. دو هفته بعدش به علت مصرف دارو به یه یبوست خیلی شدید دچار شدم که خیلی منو اذیت کرد و به دکتر مراجعه کردم که برام شربت آنتی اسید و پماد آنتی همورویید و قرص سی لاکس نوشت که بهتر شدم و بعد از اون یبوست شدید یه چیز بالشتک مانند از مقعدم بیرون زده و بعد از دفع مدفوع هم درد ضربان داری دارم و بعضی موقع هم خارش.
    یه ماه بعدش بعد از دفع مدفوع معذرت می‌خوام مدفوع انگار رنگش قرمز بود و بازهم به دکتر مراجعه کردم و گفتن که هموروییده و باز همون داروهای بالا رو تجویز کردن.
    ولی بعد از اون دیگه همچین چیزی ندیدم و همه چی کاملا طبیعیه
    الان چهار ماهه که بعد از دفع مدفوع درد دارم که بعد از یه ساعت تقریبا خوب میشه. یبوستم رو با خوردن ملین ها درمان کردم و از پماد آنتی همورویید هم استفاده میکنم.
    نظر شما چیه خانم دکتر؟
    دختر هستم و ۱۹ سالمه

    1. داروهای قبلی را تکرار نکنید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است دچار عوارض هموروئید مثل زخم شقاق مقعدی و عفونت شده باشید.

  63. Avatar photoسینا گفت:

    سلام خانم دکتر
    بنده ساکن ایران نیستم. ١۰ روز پیش جراحی بواسیر خارجی با لیزر انجام دادم. از اون روز درد کمی مخصوصا هنگام تخلیه روده و یکی دو ساعت بعدش داشتم. همینطور یکی دو قطره خونریزی همراه با مدفوع که فکر کنم طبیعی باشه. مشکل من اینجاست که هنوزم بعد ده روز یکی از pileهای بواسیرم موجوده. البته کوچیکتر از قبله ولی هست. بعد دستشویی درد داره. این طبیعیه؟ به مرور زمان بهتر میشه؟

    1. اگر یبوست دارید از شربت ملین و خوراکی های ملین و فیبر استفاده کنید. در حدی که نه یبوست شوید نه اسهال و حجم مدفوع نرمال باشد. بعد از هر دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. من از روش لیزر هموروئید شما اطلاع ندارم اما با این روش ها می توانید درد را تسکین دهید. معمولا مشاهده چند قطره خون بعد تا دو ماه طبیعی است. اگر درد شما رو به کاهش است و التهاب ها در حال کم شدن است وضعیت شما طبیعی است. از مطب من می توانید وقت ویزیت آنلاین با واتساپ نیز بگیرید.

  64. Avatar photoپرند گفت:

    سلام. خانم دکتر وقت بخیر. در مورد تأثیر دارویی سوال داشتم. این که میگن اگه هموروئید داخلی درجه‌ی ۱ باشه با دارو خوب میشه، منظور از خوب شدن همون از بین رفتن درد و التهاب و کنترل بیماری برای جلوگیری از پیشرفتش هست یا اینکه ریشه ای درمان میشه؟ مثل اولش میشه؟ با تشکر

    1. پاکه های هموروئید در ناحیه مقعد وظیفه کمک به دفع مدفوع را دارند. اگر یبوست مزمن داشته باشید یا به آنها فشار وارد شود ملتهب می شوند. بنابراین اگر یک بار به این بیماری مبتلا شدید و با درمان دارویی هموروئید مشکل شما برطرف شد لازم است همواره دقت کنید که رژیم غذایی سالم و سبک زندگی سالم داشته باشید که مجدد دچار عود نشوید. تشخیص علت بروز هموروئید و رفع آن به درمان قطعی هموروئید کمک شایانی می نماید.

  65. Avatar photoپژمان گفت:

    سلام خانوم دکتر. مدتی هست که احساس ناخوشایندی در ناحیه مقعد دارم که نه میشه گفت درد هست و نه میشه گفت حتی سوزش. یه حس نامعلوم! که نمیتونم توصیفش کنم و فقط هم وقتی که در جایی ساکت و آروم مثل اتاق که دراز کشیدم و مثلا در حال مطالعه هستم متوجهش میشم. ولی اگه در حال پیاده روی باشم یا حتی سرگرم چیزی باشم یا در حال رانندگی، خیلی متوجهش نمیشم. به نظر شما میتونه هموروئید باشه؟ اینم بگم که به خاطر جراحی کیست مویی مدتی یبوست گرفتم که اوایل بعد از هربار دستشویی کردن خارش داشتم و هنگام پیاده روی احساس داغی و کمی سوزش در ناحیه، که البته پس از چند روز این علائم رفع شد و به همین خاطر قید مراجعه به پزشک رو زدم. در حال حاضر خارش و سوزش و درد و خونریزی ندارم(البته در تمام این مدت یکبار هم خونریزی و درد نداشتم) و در حال حاضر فقط همون حس ناخوشایندی که گفتم باعث ناراحتیم شده. با این توضیحاتی که دادم به نظرتون لازمه برای معاینه به پزشک مراجعه کنم یا بعد از مدتی خوب میشم؟
    ممنون از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *