غده و توده های بدن

کیست زیر پوستی چیست؟

کیست زیر پوستی چیست

ممکن است بر روی پوست انسان کیست های مختلفی تشکیل شود. اما آیا می دانید این کیست های زیر پوستی چگونه تشکیل می شوند؟ برای درمان کیست زیر پوستی چه روشی پیشنهاد می شود؟ آیا این کیست ها نیاز به جراحی دارند؟ با ما همراه باشید.

کیست هایی که در زیر پوست به وجود می آیند، معمولا غده های چربی هستند که از زیر پوست سر بر می آورند. این غده های چربی که اصولا به شکل دایره ای می باشند، در اندازه های مختلفی ایجاد می شوند. کیست زیر پوستی اصولا نرم و هموار است و بیشتر در نواحی پوست سر، پایین کمر، صورت، گوش ها، بازو و … دیده می شود.

درمان کیست زیر پوستی

این کیست ها دارای چربی هستند و از جمله دلایلی که منجر به ایجاد آنها می شود، مسدود شدن غدد چربی، تولید بیش از اندازه هورمون های تستوسترون و متورم شدن فولیکول مو می باشد. نحوه درمان این نوع کیست های زیر پوستی آسان است، زیرا می توان با لیزر پرتوان آنها لیزر و بدون اسکار قابل توجهی خارج کرد.

البته در صورتی که کیست زیر پوستی خطرناک باشد، بهتر است به پزشک مراجعه شود، تا از روش های درمانی مناسب برای آن استفاده شود.

علت اصلی تشکیل کیست زیر پوستی چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارند که منجر به بروز کیست در زیر پوست می شود. از جمله:

  • گرفتگی مجراهای مو و چربی
  • بیماری های ارثی
  • عفونت ها
  • التهاب های طولانی مدت و مزمن

برای این که بتوان علت اصلی ایجاد کیست زیر پوستی را کشف نمود، لازم است به نوع این کیست توجه نمود. زیرا کیست های پوستی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

کیست های زیر پوستی چه زمانی برای بدن ایجاد مشکل می کنند؟

معمولا کیست ها هیچ دردی ندارند و برای بدن مشکلی ایجاد نمی کنند. مگر آنکه این کیست های زیر پوستی خیلی بزرگ شده باشند، یا دچار عفونت شوند. علاوه بر آن در صورتی که کیست زیر پوستی در محل حساس بدن رشد کند نیز می تواند منجر به بروز درد و مشکل در بدن گردد. مثل کیست مویی پایین کمر که با نام علمی سینوس پیلوندال شناخته می شود.

کیست های زیر پوستی که بر روی عملکرد اندام تاثیر می گذارند نیز، می توانند مشکلات بسیاری برای بدن به همراه داشته باشند. درمان کیست مویی با تخلیه و درناژ کیست با یکی از روش های جراحی یا لیزر می باشد.

انواع کیست زیر پوستی

انواع کیست های زیر پوستی کدامند؟

کیست ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. از جمله مهمترین آنها باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  1. کیست های سباکوس
  2. کیست های آکنه ای
  3. کیست های درموئید
  4. کیست های شالازیون
  5. توده های سفت زیر پوست
  6. توده های زیر پوست صورت

بهترین روش های درمان کیست زیر پوستی چیست؟

بهترین روش درمان کیست زیر پوستی خارج کردن این غده ها با لیزر پرتوان و به روش بسته می باشد. یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه می تواند تحت بی حسی و به طور سرپایی این کیست های زیر پوستی را به راحتی خارج کند.

سوالات متداول کیست زیر پوستی

1-آیا کیست های زیر پوستی می توانند سرطانی باشند؟

معمولا این دسته از غده های توده چربی و کیست ها سرطانی نیستند. اما در صورتی که به تغییرات توده چربی و نحوه رشد آن توجه نشود، ممکن است خطرات جدی برای سلامتی انسان به همراه داشته باشد.

2-آیا لازم است غده های چربی زیر پوست را برداریم؟

معمولا برداشتن کیست زیر پوستی لازم است تا از بروز عفونت جلوگیری شود. برخی از کیست ها که بر اثر انسداد غده چربی بروز می کنند و کوچک می باشند با درمان های خانگی و دارویی بهبود می یابند. اما کیست های مویی که مملو از مو و چربی می باشند حتما باید تخلیه و درناژ شوند.

3-آیا کیست های زیر پوست دردناک هستند؟

در برخی موارد غده های چربی زیر پوست می توانند دردناک باشند. اما برخی از کیست های زیر پوستی نیز دردناک نیستند. در صورتی که این کیست ها به اعصاب فشار آورند، یا عروق خونی از درون آنها عبور کند، می توانند دردناک شوند. همچنین به محض عفونی شدن درد غیر قابل تحملی دارند.

4-چگونه می توان با استفاده از آلوئه ورا کیست زیر پوستی را درمان کرد؟

برای این که با استفاده از عصاره آلوئه ورا بتوان کیست های زیر پوست را درمان نمود، می توان از دو روش استفاده کرد. یا عصاره این گیاه را به صورت مستقیم بر روی کیست قرار داد و یا آن را نوشید.

5-آیا لازم است برای درمان غده های چربی زیر پوست با روش های گیاهی نیز به پزشک مراجعه نمود؟

خیر. نیازی نیست برای استفاده از روش درمانی خانگی کیست ها به پزشک یا جراح مراجعه نمایید. اما اگر درمان خانگی طی 3 روز جواب نداد و وضعیت شما بهبود پیدا نکرد حتما به متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه فرمایید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

107 دیدگاه برای “کیست زیر پوستی چیست؟

  1. Avatar photoرسول گفت:

    سلام دکتر عزیز
    من جند وقت پیش فک کردم توی رون پام خار رفته دوتا قشگ مثل چوب بود فک کردم خار کاکتوسه هی ور رفتم تا پوستش بکم رفت زخم شد کمی بعد دیدم همونجا انگار وقتی پوست رو فشار میدم بازم نک خار میاد بیرون خیلی شبیه بود بعد چند روز حس کردم چرا پس اینا تموم نمیشن 😁🤦🏻‍♂️دیدم توی خال این یکی پام هم انگار هست و دور پیازکای موهای زیر شکمم هم وقتی فشار میدم کمی انگار یچیز سفید هست حتی تو یه قسمتایی از آلت هم هست و داخل جوشی ک میزنم یا خالی که طبیعی از قدیم رو بدنمه و حتی روی ساق پام که تاتو دارم حس میکنم خیلی زیاده ناخن میکشم روش پوسته پوسته میشه ب نظرتون چی هست هنوز دکتر نرفتم ایا متخصص برم ممنون عزیزم🌹راستی هرجای که هست هم انگار روی زخم فقط خوب میشه و زیرش خامه و بعضی جاهام که تکی کوچیک هست موه خال یا لک قهوه ای هست

    1. سلام به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

  2. Avatar photoسلمان گفت:

    سلام خانم
    روي لاله گوشم دقيقاً بالاي گوشم يك كيست چربي كوچيك زده به اندازه يك جوش اما سفت هست چه راهكا ي پيشنهاد ميكنيد

    1. بهتر است توسط متخصص تخلیه شود تا عفونی و بزرگ تر نشود

  3. Avatar photoدرسا گفت:

    سلام و خسته نباشيد من از دوران تولد يك برآمدگي گوشه ي پيشاني دارم كه سفت و بدون چسبندگي هست به پزشك پوست مراجعه كردم گفتن كيست درموئيد مادرزادي هست و براي درمان اون بايد به جراح پلاستيك مراجعه كنم خواستم نظر شما رو بدونم

    1. برای درمان کیست درموئید اقدام کنید. از آنجایی که در صورت ایجاد شده و نیازمند جراحی است بهتر است به جراح پلاستیک مراجعه کنید.

    2. Avatar photoزینب گفت:

      سلام خسته نباشید
      ببخشید من حدودا سه چهار ماه پیش یک کیست کنار صورتم در اومده بود که رفتم دکتر گوش وحلق و بینی دارو داد و گفت باید جراحی بشه تا بره ولی خطری نداره
      الان دوباره یکی مثل همون روی لپم در اومده
      بوی نامطبوعی داره و یه مایه چسبناک زرد ازش خارج میشه اینارو قبلا از روی کیست کنار گوشم متوجه شدم ولی ترسیدم به اینی که رو لپمه دست بزنم.
      نظر شما چیه باید حتما تخلیش کنم یا با دارو خوب میشه؟! پیش چه متخصصی برم پوست یا همون گوش و حلق و بینی!؟

      1. جوش های کیستیک و کیست های زیر پوستی لازم است حتما به طور اصولی جدار آنها تخریب شود و درناژ شود. باتوجه به این که روی صورت ممکن است اسکار جراحی باقی بماند معمولا توصیه بر اعمالی مثل سابسیژن پوست و پاکسازی های قوی توسط متخصص پوست و مو می باشد. توصیه میکنم برای لیزر موهای زائد صورت خود نیز اقدام کنید که در ناحیه دیگری از پوست دچار عفونت و کیست مویی نشوید.

  4. Avatar photoدرسا گفت:

    به نظر شما كيست وراثتی بايد تخليه شود؟

    1. سلام هرگونه کیستی باید به طور اصولی تخلیه و درناژ شود.

  5. Avatar photoNeda گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما دکتر عزیز.
    سوالی دارم از خدمتتون و این است که ؛ من کنار خط باسن و تقریبا روی باسن و در دو ناحیه نزدیک به هم سالهاست که دو توده اندازه عدس کوچک دارن که سفت هستند اما بدون اینکه در این سالها بزرگ بشن یا دردی داشته باشن یا ترشح و حتی موی و سوراخی روی آنها!
    اینها کیست مویی هستند یا توده چربی؟ ضرری ندارند؟سپاسگذارم از پاسخگویی شما

    1. سلام اگر در این ناحیه رویش مو وجود دارد معمولا بروز کیست مویی احتمال بیشتری دارد تا توده چربی. در هر صورت چه کیست باشد و چه غده چربی باید تخلیه و جراحی شود.

  6. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام و عرض ادب
    بنده چند روزی میشه کنار ختنه گاه تناسلیم یک توده ب اندازه عدس درامده
    دردی نداره و به رنگ پوست هستش
    همینطور مثل سنگ سفت هستش
    تویک روز پیداش شده اگ میشه کمک کنیدو بگید به چه دکتری باید مراجعه کنم

    1. سلام به متخصص ارولوژی یا متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

  7. Avatar photoمهران گفت:

    سلام دکتر روی سرم تقریبا جلوی سرم زیر پوست مو یه غده اندازه نصف بند انگشت دراومده و نفهمیدم کی دراومد انگار یکدفعه این اتفاق افتاد یخرده سفته وقتی دست میرنم یخرده خیلی کم درد داره و از وقتی دست زدم بهش درد کرفت و یخرده هم قرمز شده دلیلش چی‌ میتونه باشه ؟

    1. سلام معمولا این غدد بر اثر انسداد غدد سباسه بروز می کند و لازم است جراحی و تخلیه شود.

  8. Avatar photoمرتضی عزیزی گفت:

    سلام خانم دکتر
    سمت راست صورتم نزدیک بینی بالای لثه زیر چشم، کیست قرار داره. وقتی آروم دست می‌کشم برآمدگی رو حس می‌کنم و سمت راست صورتم کمی ورم داره. وقتی محکم فشار میدم درد بسیار شدیدی می‌گیره و صورتم شدیداً ورم می‌کنه که با مسکن، درد و ورم ساکت میشه. ظاهراً کیست داره بزرگتر میشه. به کدوم پزشک مراجعه کنم تا آزمایشات لازم رو برام بنویسه؟ آیا برای لیزردرمانی نیاز به آزمایش هست یا نه؟ هزینه لیزردرمانی چقدره؟
    متشکرم

    1. سلام به یک متخصص جراح فک و صورت و یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  9. Avatar photoمهرداد گفت:

    سلام دکتر جان من پشه سالک دستم گزید بعد از 2ماه دارو و درمان خوب شد ولی کناره زخم زیره پوست حالت یک موری گرد درد می‌کنه و حتی رگ های کناری هم درد داره

    1. به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا برای شما داروی مناسب تجویز کنند.

  10. Avatar photoسارا گفت:

    سلام ببخشید من کنار لب پایین خال داشتم برداشتم ولی جاش سفید مونده و دکتر مراجعه و گفت کیست هست منم موافق نیستم و همچنان ادعا دارم که جای خال هست که سفید مونده آیا کیست میتونه باشه یعنی این موارد را کیست مینامید و میشه جاشو از بین برد؟

    1. سلام من شما را معاینه نکرده ام. اگر کیست باشد لازم است جدار کیست تخریب و درناژ شود.

  11. Avatar photoحسین گفت:

    سلام.8سال پیش کیست زیرپوستی در ناحیه پیشانی من ایجاد شد بعد با یک جراحی سرپایی درآوردمش.الان دوباره از همان ناحیه ایجاد شده لطفا بگید چکار کنم.ممنون

    1. سلام لازم است جدار کیست کاملا تخریب و تخلیه شود. از آنجایی که این توده روی صورت شما ایجاد شده است و احتمالا بزرگ هم هست توصیه می کنم به یک جراح پلاستیک فک و صورت مراجعه کنید و برای تخلیه اصولی آن اقدام نمایید.

  12. Avatar photoمهران گفت:

    سلام من دكتر رفتم تخليه كردم كيست چربي روي قفسه سينم ولي وقتي بخيه هاشو كشيدم هنوز هستند ولي دكتر كامل تخليه كرد ولي هنوز هموناي كه زير دست جابه جا ميشدن هستن ممنون ميشم كمك كنين

    1. سلام این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارید. ممکن است محدودیت هایی برای تخلیه کامل غدد داشته باشند.

  13. Avatar photoسلطانی گفت:

    سلام
    مادرم روی پیشانیش کیست چربی داره . به دکتر مراجعه کرده و دکتر تزریق آمپول کورتون به پیشانی رو تجویز کرده . تزریق کورتون به پیشانی لازمه؟

    1. در هر صورت با یکی از روش های پزشکی لازم است تخلیه و خشک شود در غیر این صورت امکان بروز عوارض در آینده وجود دارد.

    2. Avatar photoلیلا گفت:

      با سلام
      کیستی که بیش از ده سال در ناحیه میانی کمر دارم و بزرگ میشود و با فشار دادن ترشح دارد و بعد چند ماه مجدد چرکی می‌شود باید توسط دکتر تخلیه شود؟ جدیدا دردناک شده

      1. سلام بله تا زمانی که جدار کیست مویی توسط جراح تخریب و تخلیه نشود عفونت کیست مویی دائم عود می کند. توصیه می کنم لیزر کیست مویی را انجام دهید.

  14. Avatar photoبهار گفت:

    سلام و خداقوت . خانم دکتر ساق دست پدرم عید امسال با محلول لوله باز کن سوخت و شدت سوختگی قدری بالا بود که عفونت نزدیک استخونش بود .و با کمک یکی از پزشکان متخصص پوست سوختگی تا حدی درمان شد,ولی اخیرا کیست های عفونی بزرگ با تعداد زیاد از رو دسش در میاد و با بااینکه 8 ماهه داروهای انتی بیوتیک مصرف میکنه ولی این روند همچنان ادامه داره و این مسئله ما را کاملا عاجز و ناتوان کرده . چیکار کنیم .؟؟/

    1. سلام لازم است تحت نظر یک متخصص پوست و موی ماهر باشند تا بهبودی کامل حاصل شود. متاسفانه این مورد از تخصص من خارج است.

  15. Avatar photoElahe گفت:

    سلام من سال قبل گوش هامو سوراخ کردم و الان ب جای اون سوراخ ها برآمده شده و مثل جوشه چیکارباید بکنم

    1. سلام احتمالا آبسه کرده است. به یک جراح یا متخصص جراحی گوش و حلق و بینی مراجعه کنید که درناژ آبسه را به طور اصولی انجام بدهند.

      1. Avatar photoشاهان گفت:

        سلام ی سوالی داشتم نوزاد پسر ۴۰ روزه دارم ک چند روزه متوجه شدم زیرابرو ی برامدگی کوچیکی داره و دکتر جراح چشم نشون دادم گفتن کیست مادرزادی نیازی نیست کاری صورت گیره نهایتا در ۷سالگی اگر بزرگتر شه تخلیه میکنن میخاستم بدونم خطرناک نیست دکتر

        1. سلام با توجه به این که متخصص تشخیص داده اند که خطرناک نیست جای نگرانی نیست. دقت کنید که کیست ها و توده های لیپوم در هر سن و زمانی ممکن است بزرگ تر و عفونی شوند. در این مواقع لازم است که سریعا تخلیه شوند.

  16. Avatar photoساناز گفت:

    سلام من یک ماهی هست شوهرم یه کیست زیرپوستی وسط قفسه سینش درومده ک بش میگن هایپواکو و مطرح کننده ضایعات التهابی موضعی هستش خاستم اگ ممکنه راهنماییم کنید خطری نداره و نیاز ب جراحی داره یا ن؟ی کمم قرمز شده از قرص سفالکسین استفاده میکنه پیشنهاد شما چیه ممنونم

    1. سلام این توده ها انواع گوناگونی دارند و بعد از بررسی آزمایش ها و عکس های بیمار می توان تشخیص و درمان نهایی را اعلام کرد. اگر امکان خارج کردن توده وجود داشته باشد بهتر است که خارج و جراحی شود.

  17. Avatar photoایمان گفت:

    سلام خانم دکتر. بیش از یکسال هست که یه کیست کوچک یک سانتی روی سرم زیر پوست هست و بوی نامطبوعی داره. رویش مو روی اون کاملا طبیعی هست. نظرتون رو لطفا می‌فرماید؟ ممنونم.

    1. معمولا ابن کیست ها بر اثر انسداد غدد سباسه ایجاد می شوند و اگر تخلیه و جراحی نشوند منجر به بروز عفونت و عوارض دیگری می شوند. از مطب وقت ویزیت بگیرید. پس از ویزیت به طور سرپایی تخلیه و درناژ می شوند.

  18. Avatar photoبی نام گفت:

    سلام وقت بخیر، ممنون بابت سایت خوبتون
    ۴ سال پیش یه جوش کوچیک روی کمرم زد، خواستم تخلیش کنم ولی پشیمون شدم گفتم بذار خودش خوب میشه ولی با گذشت زمان یکم بزرگتر شد به صورت گرد و برجسته شد رنگشم سیاه شد فکر کردم خال شده ولی سایت رو دیدم خواستم نظرتونو بدونم امکانش هست خال باشه؟ یا همون کیسته؟

    1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. اگر در این قسمت موهای ضخیم رشد می کند احتمال بروز کیست مویی وجود دارد اما اگر این جوش را دستکاری کرده اید و یا جوش تحت اصطکاک بوده است و به شکل گوشتی شده است احتمال بروز خال و کلوئید بیشتر است. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه امکان برداشتن این زائده با لیزر پرتوان به شما اعلام می شود.

  19. Avatar photoمرجان گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید، حدود دو سال پیش در ناحیه پیشانی من یه جوش زد بعد جای اون جوش یه لک موند الان هم دو ماهه که اون لک برجسته شده و قابل لمسه،آیا بزرگتر میشه یا نه و اینکه نیاز به برداشتن هست؟

    1. سلام اگر این توده ها دستکاری کنید و توسط متخصص به طور اصولی درمان نشود احتمال بزرگ تر شدن آنها و عفونی شدن آنها زیاد است. به یک متخصص پوست مراجعه بفرمایید.

  20. Avatar photoیاس احمدی گفت:

    سلام وخسته نباشید من از جند سال پیش پس از رایمان بچه دوم روی پاهام وروی شکمم کیست های چربی زیادی بوجود امدند .بعضی ها کوچک وبعضی درشت هستند ولی یک مورد روی مچ دستم هست .وحالا عمل جراحی کیسه صفرا دارم .احتمال اینکه با عمل جراحی خطری من را تهدید کند هست یا نه چون روی شکمم خیلی هستند زیر پوست ؟ درمان خانگی چه راهکاریی را میفرمایید . با لیزر برای همیشه از بین خواهند رفت . اگر لطف کنید راهنمایی بفرمایید تا از استرس من کم بشه

    1. اگر کیست مویی باشند با لیزر بدون عود و بازگشت درمان می شوند. اما اگر توده چربی باشد تضمینی برای عدم عود آن وجود ندارد. زیرا لیپوم ها به شدت عود کننده می باشند و علت عود آنها هنوز کاملا مشخص نیست. اگر توده های ایجاد شده در ناحیه خطرناکی نباشند متخصص بعد از ویزیت این مورد را به شما اطلاع می دهند. توده چربی و کیست مویی درمان خانگی موثری ندارند و حتما باید خارج شوند.

  21. Avatar photoجواد گفت:

    سلام دکتر ببخشید به اندازه نصف نخود دور بیرونی سوراخ مقعد بنظرم یه کیست که درد و سوزش چند روزی هست شروع شده و این کیست زیر انگشت به راحتی جابجا میشه زیر پوست لطفا راهنمایی کنید چکار باید بکنم

    1. سلام احتمال آبسه مقعدی و هموروئید وجود دارد. معمولا در دهانه مقعد کیست مویی ایجاد نمی شود.

  22. Avatar photoامیر حسین گفت:

    من روی ساعدم یک چیز گردی زده ولی نه درد داره نه سفته دستش میزنم صاف میشه انگار توش هواس بعد خیلی کوچیکه از وقتی باشگاه میرم زده بیرون خیلی مهمه ؟ چکار کنم ؟

  23. Avatar photoنیلوفر گفت:

    سلام وقت بخیر ،دو روز هست متوجه یک لکه کبودی خیلی کوچیک در بازوم شدم ،روش برآمدگی نیست اما وقتی فشار میدم به اندازه یک نقطه کوچیک احساس میکنم گره سفتی هست و با فشار دادن کمی درد میگیره ،نکته ای که هست من حدود ۵ ماه هست که لیزر موهای زائد رو دارم انجام میدم ،ممنون میشم تشخیص شما راجع به این ضایعه بدونم و ایا ممکنه بخاطر لیزر ایجاد شده باشه ؟

    1. ممکن است بر اثر ضربه یا همان برگشت مو این توده ایجاد شده باشد. توصیه می کنم به متخصص مراجعه کنید.

  24. Avatar photoکتایون گفت:

    سلام دکتر من روی صورتم یه جوش بزرگ هرچند وقت یکبار میزد و دوباره خوب میشد تا اینسری دیگه خوب نشد و یه حالت کیست شده و زیر پوستیه..باید چیکارش کنم

    1. به متخصص پوست مراجعه کنید و با یک روش مناسب از ایشان بخواهید که جدار کیست را از بین ببرند و بقایای کیست را تخلیه کنند. زیرا کیست مویی لازم است تخریب و تخلیه اصولی شود. در غیر این صورت مجدد عود خواهد کرد.

  25. Avatar photoهومن رشیدی گفت:

    سلام و روز بخیر. روی لب پسر هفت ساله من یک کیست سال گذشته ایجاد شد که بعد از بزرگ شدن و عفونی شدن اون رو تخلیه کردیم. چهار ماه بعد اما دوباره رشد کرد و به اندازه یک عدس شد و مجددا تخلیه کردیم. اما الان بعد از پنج ماه بازهم داره بزرگ میشه. میترسم ازینکه دستکاریش کنم ضمن اینکه روی اعتماد به نفس و زیباییش تاثیر منفی گذاشته. چیکار باید بکنم ؟

    1. به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید که علت بروز این کیست را بررسی کنند.

  26. Avatar photoمحمد علیزاده گفت:

    با سلام
    یک کیست اندازه یک دونه باقلا زیر پوست سرم هست وسط فرق سرم و موهای سرم تنک و کم پشت هست میخوام کیست رو خارج کنم و در صورتی که امکانش باشه موهام صدمه نبینن چون کچلی ارثی در خانواده داریم و میترسم دیگه موهای اون قسمت رشد نکنن

    1. برای تخلیه غده چربی سر نیازی به تراشیدن موی سر نیست. ممکن است بعد از تخلیه غده موهای این قسمت رشد نکند. حتی ممکن است با خارج نکردن لیپوم سر باز هم موهای این قسمت دچار ریزش شود. بنابراین برای تخلیه آن اقدام نمایید. چربی پوست سر را نیز با یک روش مناسب کنترل کنید. چربی پوست سر باعث ریزش مو می شود.

  27. Avatar photoوجیهه آقاغفار گفت:

    سلام وقتتون بخیر چندوقته زیرپوست سرم برامدگی داره که گفتند کیست مویی هست آیابالیزر برطرف میشه ؟مامانم این مشکل راداشت باجراحی تخلیه شد

    1. برای خارج کردن کیست مویی سر نیازی به استفاده از لیزر پرتوان نیست. این جراحی سرپایی با تیغ جراحی انجام می شود.

  28. Avatar photo++++++ گفت:

    من در پایین کمر یه چیز سفت در اومده چند وقتی هست نوکش مثل جوشه ولی نمی دونم چیه خجالت می کشم برم دکتر لطفا بگید چی کار کنم نمی دونم دقیق چیه

    1. ممکن است کیست مویی باشد. خجالت ندارد و این بیماری بسیار شایع است. از مطب من هم می توانید ویزیت آنلاین بگیرید.

  29. Avatar photoجهان گفت:

    سلام بنده کیستی سالها شاید 19 ساله که در پیشانی و رفته رفته بزرگ و العان اندازه یک عدس تپل شده و متاسفانه خیلی داخلش را خالی کردم که چربی سفید و کمی بوی بد داره لطفا راه درمان بفرماید

    1. برای تخلیه اصولی به متخصص مراجعه کنید و توده را دستکاری نکنید.

  30. Avatar photoاسماعیل سعیدی گفت:

    سلام خانم دکتر معذرت میخام من چندماه هست پشت کمرم یه جوش بزرگ زده زیر پوستی درد هم نداره چرکی هم نیست که پیدا باشه یه درمان بهم بگو لطفا مرسی بزرگوار

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر این توده دارای جدار کیست مویی باشد با درمان های خانگی و دارویی امکان درمان آن وجود ندارد. همواره موهای این ناحیه را تمیز کنید و برای تخلیه و درناژ اصولی آن به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید که بعد از تخلیه مجدد عود نکند.

  31. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام یه دوره داروی دوفاستون مصرف کردم که یه کیست آبکی 7 سانتی تخمدان به وجود امد که پزشک گفت با دارو حل میشه چند روز بعدش زیر شکم نزدیک کشاله رانم یه کیست زیر پوستی در امد اندازه یه تیله که اگه فشار بدم درد داره البته درد رو تو ناحیه ران همون پا اگه در امتداد کیست فشار بدم احساس میکنم نظر شما چیه؟

    1. برای توده ایجاد شده در ران می توانید به مطب من مراجعه کنید. این توده به طور سرپایی تخلیه و درناژ می شود.

  32. Avatar photoهستی گفت:

    سلام خسته نباشید من چن روزیه روی چونم یک جوش زیر پوستی بزرگ شبیه به کیست زده و خیلی درد میکنه و سفت هست لازمه به دکتر مراجعه کنم؟

    1. بله به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. ناحیه را همواره تمیز و خشک و عاری از مو نگهدارید.

  33. Avatar photoآرمین گفت:

    سلام بنده سال ۹۳ یه کیست روی لپ سمت چپ صورتم بود جراح پلاستیک تخلیش کرد با جراحی اما چند ماهه که قرینه همون سمت راست صورتم درومده آیا لوسیونی هست بزنم؟

    1. لازم است مجدد تخلیه و جراحی شود.

    2. توده چربی با استفاده از کرم و لوسیون از بین نمی رود. مجدد به جراح خود مراجعه بفرمایید.

      1. Avatar photoمریم گفت:

        سلان وقت بخیر من یک خال دارم توی صورتم که دورش متورم شده خود خال تغییری نکرده فقط دورش مقداری تورم رنگ پوست داره امکان داره پشت خال کیست ایجاد شده باشد؟

        1. ممکن است به هر دلیلی عفونی شده باشد. از یک متخصص بخواهید که سونوگرافی یا تصویربرداری تجویز کنند. سپس نسبت به برداشتن این خال اقدام نمایید. بعد از برداشتن توده نیز آن را به پاتولوژی ارسال بفرمایید.

  34. Avatar photomoon گفت:

    سلام خسته نباشی
    من دو روزه ک روی سرم بالای گوشم ی توده کوچیک رنگ پوستم دراومده ک دردناکه یعنی نمیتونم رو ب اون طرف بدنم بخوابم بنظرتون این چ کیستیه؟

    1. ممکن است کیست مویی یا غده چربی سر باشد که عفونی و دردناک شده است. از یک جراح وقت ویزیت بگیرید.

  35. Avatar photoZara گفت:

    سلام من روی صورتم ی خال دارم ک اطراف این خال ۲ ۳ تا جوش دراومده داخلشم دکتر گفته ک ب اندازه ی ی نخود کیست هست باید بیای تا اون رو خارج کنیم و اینکه گفتن خال روی صورتم باید برداربم چون این باعث کیست شده ولی الان خبری از اون کیست نیست و فک میکنم از بین رفته و اینکه از دردش میترسم نمیتونم برم چیکار باید بکنم

    1. حتما به دستور پزشک کار تخلیه و درناژ را انجام دهید. بهتر است این جراحی با لیزر پرتوان انجام شود.

  36. Avatar photoفرشید موسوی گفت:

    سلام دکتر من ۲۲ سالمه حدود ۲ ماه پیش یه کیست رو بینیم زدم که مرکزش کاامل زیر پوسته . چند بار ترکید کامل تخلیه و ضدعفونی کردم باز هم درامد. پیش دکتر هم رفتم یک دوره انتی بیوتیک بهم داد اما باز هم درمیاد این کیست تکراری . داخلشم یه مایع سبز و زرده مثل چرک

    1. توصیه می کنم اگر این کیست بزرگ نیست به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا با یکی از روش های مناسب پاکسازی پوست جدار آن را از بین ببرند. اما اگر کیست عمقی است و بزرگ است بهتر است توسط یک جراح برش زده شود و کاملا تخلیه شود. من شما را معاینه نکرده ام اما به نظر می رسد با یک روش مثل سابسیژن بتوان این کیست را تخریب و پاکسازی نمود.

  37. Avatar photoروزبهانی گفت:

    سلام روزبخیر من در ناحیه بین کتف و گردن چند سال پیش یه کیست داشتم به جراح مراجعه کردم ، تخلیه شد و گفتن ۶ ماه دیکه بیام برا تزریق کورتون تو ناحیه. با شروع کرونا و …مراجعه نکردم بعد از ۳ سال دوباره متورم و کمی دردناک شده .دیروز به متخصص عمومی رفتم آنتی بیوتیک دادن کمی بهتر شده . لازمه مجدد به جراح مراجعه کنم؟ پیشنهاد شما چیه؟ موفق و سالم باشین

    1. تزریق و مصرف آنتی بیوتیک تنها روشی برای کاهش عفونت و تسکین موقت درد است. توصیه می کنم به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر ماهر مراجعه کنید. لازم است این توده یا کیست مویی تخلیه و جراحی شود.

  38. Avatar photoمهران گفت:

    سلام وقتتون بخیر من چند مدتیه روی انگشتم مثل دونه های بزرگ در اومده و میخاره و بیشتر میشه الان اومده پایین به سمت کف دستم رنگش مثل زرد ماننده .

    1. به یک متخصص پوست مراجعه کنید و از ایشان بخواهید که از زائده های ایجاد شده نمونه برداری کنند. این نوع دانه ها بیشتر شبیه به آلودگی های ویروسی در حال پخش می باشند. بعد از مشخص شدن نوع آلودگی یا حساسیت درمان مناسب پیشنهاد خواهد شد.

  39. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام وعرض خسته نباشید
    از مدتی قبل برآمدگیی‌ بالای باسن وسمت چپ کمر همسرم بوجود اومد که الان ظرف حدود یکسال خیلی بزرگ شد والان دیگه درد هم داره وخیلی سفت هم هست
    میخواستم ببینم امکان داره غده سرطانی باشه یا خیر
    ممنون راهنمایی کنین

    1. احتمالا یک کیست عفونی یا در مراحل پیشرفته فیستول می باشد از مطب من وقت ویزیت بگیرید. به احتمال زیاد مشکل شما با جراحی با لیزر رفع می شود.

  40. Avatar photoفرزانه گفت:

    سلام وقت بخیر من سه تا برامدگی کوچیک قد عدس روی سرم دارم که یکیش مال چندسال پیش هست دوتای دیگه رو نمیدونم کی به وجوداومده،گاهی تیر میکشن و اگه فشارشون بدم درد میگیره به متخصص پوست مراجعه کردم گفت چیزخاصی نیست میتونی تخلیش کنی میتونی هم بذاری باشه،خواستم ببینم نیاز هست برم جراحیشون کنم؟

    1. بهتر است جراحی شود زیرا این توده ها عفونی و دردناک می شوند و زمان آن قابل پیش بینی نیست. بنابراین در اولین فرصت ممکن نسبت به تخلیه آنها اقدام نمایید.

  41. Avatar photoپری گفت:

    سلام خانم دکتر من پشت ساق پام احساس چسبندگی میکنم،انگار شلوار به پام چسبیده.موقع راه رفتن .فقط یه نقطه است.آیا این نیاز به بررسی داره.چند روزه اینطور شده

    1. به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید که آن را بررسی کنند.

  42. Avatar photoسيروس گفت:

    سلام.دكتر جان من توده اي در جلو زير موهاى سرم داشتم كه قرمز رنگ هم بود. با سوزن زدم توش فرداش متورم شد،سفيد شد،به نوعى كه انگا چركاش توي سرم تركيد، موهاى اون قسمت كامل ريخت و٦ماه طول كشيد تا موهام دوباره در بياد، ولى از همون موقع كاهش شديد تستسترون پيدا كردم،ايا ممكنه كه اين توده يا عفونتش مشكلى براى هيپوتالاموس يا هيپوفيزم ايجاد كرده باشه؟زندگى واقعا برام سخت شده. ممنون ميشم پاسخ دهيد

    1. فورا به یک جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید. ممکن است نیاز باشد ام آر آی برای شما تجویز شود. به علاوه اگر عفونت در ناحیه منتشر شده باشد نیاز به درمان تخصصی و کنترل فوری عفونت دارید.

  43. Avatar photoسعید گفت:

    سلام خانم دکتر
    اوقات ب کام
    نمیدونم غده یا رگ یا چیز دیگه
    پشت گوشم در اومدع ی خوردع اون ور تر از گوشم و دست میزنم سفت هس
    نمد رگ یا غده
    میشع راهنماییم کنید

    1. ابتدا برای شما سونوگرافی تجویز می شود. اگر توده ها رگ و خون داشته باشد لازم است به جراح سر و گردن مراجعه بفرمایید.

  44. Avatar photoمحمد جواد گفت:

    سلام خیته نباشید ..من پشت گردنم لای موهام هی جوش میزنه اولاش بزرگ نمیشد خیلی ولی درد داشت الان چند ماه هست که خیلی بزرگ میشه و درد داره و عفونت داره چیکار باید کرد؟؟ ممنون میشم جواب بدید 🙏🙏💚

    1. برای تخلیه این توده ها می توانید به یک جراح مراجعه کنید. برای جلوگیری از عود آنها نیز به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید که شامپو و داروی مناسب برای شما تجویز کنند.

  45. Avatar photoریحانه. گفت:

    سلام مادر من یه کیست زیر شکمش داره که زیر پوستیه
    الان چند وقتیه دورش قرمز شده انگار داره از پوست میزنه بیرون
    خطرناکه این؟

    1. احتمالا توده زیر پوست ایشان عفونی شده است و بهتر است برای جراحی به متخصص جراحی مراجعه کنند.

  46. Avatar photoامید گفت:

    سلام دکتر من ۱۲ سالمه و دو تا غده چربی دارم یکی در ابرو که انگاری کیست و سفت و گرد و دیگری در غبغب که نرم ولی بزرگ است من جراح عمومی رفتم گفتن عملشون میکنه اما من جای بخیه اینا نمیخوام بمونه خواستم بدونم میشه لیزر کردشون یعنی چه نوع غده هایی میشه با لیزر از بین برد.

    1. باید معاینه شوید. درضمن استفاده از کرم ترمیم کننده مناسب نیز به کاهش بروز اسکار جراحی کمک می کند.

  47. Avatar photoعباس گفت:

    سلام خانوم دکتر
    بابای من کیست زیر پوستی دقیقا زیر شکمش هست
    بعد دور این کیست سیاه شده و درد میکنه آیا خطری نداره؟بعد برای درمانش باید لیزر بشه یا با درمون خونگی خوب میشه؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. احتمالا کیست یا توده عفونی شده است. حتما برای تخلیه اصولی آن به یک جراح مراجعه کنند.

  48. Avatar photoامیر گفت:

    باسلام وخسته نباشید مدتیه زیر ابرو سمت راست چشمم برآمدگی به اندازه یک عدس شایدم کوچکتر درامده بدون درد و بدون اذیته خاستم ببینم خطری ندارد یا نیاز به مراجعه به پزشک است؟

    1. خطری ندارد اما توصیه می کنم قبل از این که بزرگ تر و دردناک شود به یک جراح چشم مراجعه کنید. از لحاظ زیبایی نیز در ناحیه خوبی قرار ندارد.

  49. Avatar photoنوشین گفت:

    سلام خانم دکتر خواستم از شما تشکر کنم ۴سال پیش کیست مویی دخترم رو عمل کردید بالیزر، چقدر متبحر ، خانم و باحوصله هستید. بی نظیرید… ممنونم

    1. نوشین عزیز بابت قدردانی شما بسیار سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *