کیست مویی

روش های درمان کیست مویی

روش های درمان کیست مویی

روش های مختلفی برای درمان کیست مویی به کار می رود. روش های تهاجمی و کمتر تهاجمی با لیزر برای از بین بردن جدار کیست مویی مورد استفاده قرار می گیرد. دارو درمانی کیست مویی به تنهایی در درمان قطعی کیست مویی جایگاهی ندارد.

انتخاب بهترین روش درمان کیست مویی برای افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. در اکثر موارد به دلیل عوارض شدیدی که کیست های مویی برای فرد ایجاد می نمایند، فرد به صورت اورژانسی برای درمان کیست مویی به پزشک مراجعه می کند. برای درمان کیست مویی شناخت علائم آن و راه های درمانی موجود بسیار کمک کننده است.

کیست مویی یا کیست پیلونیدال به کیستی گفته می شود که در اثر فرو رفتن مو در ناحیه پوست و ایجاد کیسه های کوچک دارای مو ایجاد می شود. عناوین دیگری که برای کیست مویی وجود دارد عبارتند از: سینوس مویی و سینوس پیلونیدال. واژه پیلونیدال به معنی آشیانه ای از مو ها می باشد.

بهترین درمان کیست مویی درمانی است که علاوه بر حذف عامل بیماری، از عود و بازگشت مجدد کیست مویی در پوست جلوگیری نماید. در نتیجه هنگام درمان این بیماری باید به این نکته نیز توجه داشت که درمان کیست مویی تنها محدود به برداشت ضایعه کیست و مو نمی باشد و شما باید روشی را انتخاب نمایید که در آینده مانع از عود و بازگشت مجدد بیماری گردد.

علائم و نشانه های بیماری کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال در صورتی که عفونت نکرده باشد، معمولا علامتی ایجاد نمی کند. اما با ایجاد عفونت و آلودگی کیست مویی با عوامل عفونی، علائم زیر قابل مشاهده است:

  • ترشح چرک
  • درد، قرمزی، احساس درد با لمس و تورم در ناحیه مورد نظر
  • تب و لرز

روش های مختلف برای درمان کیست مویی

شما تنها زمانی می توانید عمل جراحی اصلی برای درمان کیست مویی را انجام دهید که عفونت و التهاب پوستی موجود در این ناحیه، به طور کامل تخلیه شده باشد. در صورت مراجعه فرد با آبسه ی ناحیه کیست مویی به پزشک و بیمارستان، فورا باید تحت عمل جراحی قرار گرفته و آبسه کیست مویی او تخلیه شود.

اگر در معاینات انجام شده آبسه موجود در پوست فرد دارای سینوس پوستی واضح و قابل مشاهده نباشد، ممکن است این آبسه به دلیل وجود کیست ایجاد نشده باشد و با تخلیه اولیه آن، پوست این ناحیه به طور کامل بهبود یابد. در صورتی که متخصص جراحی وجود کیست مویی را رد کند یک عمل سرپایی برای تخلیه و خشک کردن آبسه تنظیم می شود. در صورتی که بعد از تخلیه آبسه باز هم کیست مویی تشخیص داده نشود نیاز به درمان تکمیلی نیست.

اگر کیست مویی فرد همراه با سلولیت و التهاب پوستی باشد، از داروهای آنتی بیوتیکی برای کاهش این علائم استفاده می شود. پس از تخلیه آبسه، التهاب پوستی ناحیه عمل شده پس از گذشت مدت زمان کوتاهی رفع می شود.

وقتی کیست مویی به طور قطعی در بیمار تشخیص داده شد، روند اصلی درمان کیست مویی باید هرچه سریع تر و در کوتاه ترین زمان برای بیمار انجام شود. زیرا با گذشت زمان امکان افزایش وسعت کیست وجود دارد و عوارض پوستی همراه این کیست مانند ایجاد فیستول به مرور زمان در فرد افزایش می یابد. در این حالت تسکین درد کیست مویی برای فرد مشکل خواهد بود.

به صورت کلی برای درمان سینوس پیلونیدال، از دو روش جراحی و لیزر درمانی استفاده می شود.

بعد از جراحی بسته کیست مویی

استفاده از روش جراحی برای درمان کیست مویی

یکی از روش های درمان کیست مویی، استفاده از جراحی می باشد. از روش جراحی برای برداشت کامل سینوس مویی استفاده می شود. این روش علی رغم عوارض جانبی که برای فرد دارد، دارای درصد موفقیت بسیار مناسبی می باشد و در موارد حاد و شدید این بیماری، راه حل مناسبی برای درمان می باشد. برای درمان کیست مویی از دو روش جراحی استفاده می شود:

جراحی باز کیست مویی

جراحی باز کیست پیلونیدال به وسیله بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی قابل انجام است. در این روش بافت حاوی کیست به وسیله جراحی (با لیزر پرتوان جراحی یا با تیغ جراحی) به طور کامل از ناحیه خارج می شود. اگر کیست بطور کامل خارج نشود احتمال عود مجدد آن وجود دارد به همین خاطر قبل از عمل جراحی کیست مویی، از تزریق مواد رنگی برای شناسایی کامل بافت دارای کیست استفاده می کنند. بعد از انجام جراحی و خارج کردن بافت دارای کیست، زخم ایجاد شده باز گذاشته شده و با گاز مرطوب پر می شود. به مرور زمان این زخم ترمیم و بسته می شود. اشکالاتی که به این روش وارد است شامل:

  • دوره نقاهت طولانی چند ماهه
  • هزینه بالای تعویض پانسمان های روزانه
  • به دلیل باز بودن زخم احتمال عفونت بالاست و عفونت منجر به عود می شود

جراحی کیست مویی پایین کمر به روش بسته

در روش جراحی کیست مویی پایین کمر به روش بسته و با لیزر، بعد از خارج کردن کیست، زخم به روش های مختلف بسته می شود.

یک روش برای درمان کیست مویی تراشیدن کیست و پرکردن آن با چسب فیبرین است. به دلیل کمتر تهاجمی بودن این روش، عوارض جانبی محدودی برای بیمار ایجاد می شود و دارای مزایای مختلفی است که شامل درد کمتر و بهبودی سریع تر علائم و بازگشت به زندگی نرمال بعد از یک تا دو روز است. اما این روش معایبی نیز دارد که از مهم ترین آنها امکان بازگشت کیست در طولانی مدت است و برای سینوس مویی حاد توصیه نمی شود.

یک روش دیگر برای درمان کیست مویی خفیف و جزئی، تزریق فنل می باشد. این روش تنها با اجازه پزشک انجام شده و در صورت استفاده خودسرانه از آن ممکن است آسیب جدی به پوست و بافت اطراف ناحیه وارد آید.

استفاده از لیزر نیز یکی از بهترین روش های درمان کیست مویی می باشد. در این روش برش کوچکی ایجاد شده و با فیبر لیزر بافت کیست کاملا تخیله می شود. سپس با بخیه جراحی پلاستیک برش کوچک بسته می شود. از این روش به عنوان بهترین روش درمان کیست مویی یاد می شود. زیرا دوره نقاهت کوتاه، احتمال عود نزدیک به صفر و احتمال عفونت بسیار پایینی دارد. با از بین بردن موهای زائد ناحیه می توان به درمان قطعی کیست مویی در این ناحیه رسید.

مزیت استفاده از لیزر برای جراحی کیست مویی

برای جراحی کیست مویی می توان از دو نوع لیزر کمک گرفت. برای برش و برداشتن کیست از لیزرپرتوان جراحی و برای خشک کردن و درناژ از فیبر لیزر کم توان می توان استفاده کرد. در مقایسه با تیغ جراحی ترمیم زخمی که با لیزر برش داده شده است بسیار سریع تر از جراحی با تیغ است. لیزر سر عصب و عروق بریده شده را همزمان ترمیم می کند و ناحیه را استریل نیز می کند. احتمال عود و عفونت و بروز درد در جراحی با لیزر و لیزر درمانی کیست مویی بسیار بسیار پایین تر از جراحی سنتی با تیغ جراحی است.

معمولا در جراحی با تیغ جراحی نمی توان زخم کیست مویی را بست زیرا ممکن است بیماری عود کند. اما یک متخصص جراحی و لیزر ماهر به راحتی می تواند زخم کیست مویی را ببند و نگرانی بابت عود کیست مویی نخواهد داشت.

آیا امکان درمان کیست مویی بدون استفاده از جراحی وجود دارد؟

استفاده از روش های سنتی درمان کیست مویی در موارد پیشرفته اصلا توصیه نمی شود، زیرا علاوه بر اینکه فایده ای برای فرد ندارد، می تواند باعث بدتر شدن علائم کیست مویی شود.

تجویز داروهای آنتی بیوتیکی و داروهای ضد التهابی برای کنترل علائم بیماری و ممانعت از گسترش عفونت و حاد شدن کیست مفید هستند اما به صورت کامل باعث درمان بیماری نمی شوند. در صورتی که سینوس مویی در مراحل پیشرفته خود باشد، تنها روش درمانی موثر، استفاده از جراحی و یا لیزر درمانی می باشد.

بهترین درمان کیست مویی چیست

کیست مویی یکی از بیماری های پوستی می باشد که در اثر رشد نامناسب مو و به دام افتادن آن در پوست ایجاد می شود. بهترین درمان کیست مویی برداشتن کیست به روش بسته و با لیزر است. این نوع عمل جراحی کیست مویی با لیزر باید توسط متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه و ماهر انجام شود.

کیست مویی یا کیست پیلونیدال یکی از بیماری های پوستی می باشد که در اثر عوامل مختلف ژنتیکی و محیطی در پوست افراد به خصوص در نواحی مثل انتهای کمر و قسمت دنبالچه در بیمار ایجاد می شود. این بیماری علائم مختلفی دارد که درد و ترشحات چرکی بد بو از شایع ترین و ناراحت کننده ترین علائم این بیماری در فازهای پیشرفته می باشد.

از راه های ابتلا به کیست مویی، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی می باشند. در عوامل ژنتیکی نحوه رشد موها و عوامل دیگر تحت تاثیر وراثت باعث ایجاد بیماری می شود. همچنین عوامل محیطی مثل شغل و وضعیت جسمانی که باعث می شود فرد مجبور باشد برای مدت زمان طولانی بنشیند نیز می تواند باعث ابتلا به بیماری شود. رشد مو و همچنین تعریق شدید نیز از عوامل مستعد کننده ابتلا به سینوس پیلونیدال یا سینوس مویی می باشند.

بهترین درمان کیست مویی درمانی است که ضمن درمان خود بیماری، این عوامل مساعد کننده ابتلا را نیز در نظر داشته و راه حل مناسبی برای برطرف کردن آنها به فرد ارائه نماید. در این حالت به فرد آموزش های لازم در مورد نحوه پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی لازم توسط متخصص معالج ارائه می شود.

جراحی کیست مویی به روش باز و بسته

مقایسه زخم دو بیمار که یکی به روش باز و دیگری به روش بسته و با لیزرر تحت عمل جراحی کیست مویی قرار گرفته است

مقایسه روش های درمانی کیست مویی

امروزه از روش های درمانی مختلفی برای درمان کیست مویی استفاده می شود. در همه این روش ها، هدف اصلی تخریب یا خارج سازی بافت کیست مانند موجود در داخل پوست می باشد. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که قبل از شروع درمان، در صورتی که آبسه در ناحیه وجود داشته باشد، در ابتدا باید در شرایط استریل و توسط پزشک، این آبسه و چرک داخل آن تخلیه گردد.

یکی از روش های سنتی و ابتدایی درمان کیست مویی، روش جراحی باز می باشد. در این روش، کیست مویی با روش عمل جراحی سنتی و تحت شرایط بی هوشی عمومی یا بی حسی و در داخل بیمارستان یا کلینیک، به وسیله تیغ جراحی بریده شده و ناحیه ای که دارای سینوس و کیست می باشد، توسط جراحی تخریب و برداشته می شود. سپس ناحیه تخلیه شده با گاز استریل پر می شود تا پوست بتواند پس از گذشت مدت زمان چند هفته تا چند ماه، ترمیم شود.

روش جراحی علی رغم نتایج خوب و رضایت بخشی که دارد، دارای عوارض و نقاهت طولانی نیز می باشد که انتخاب جراحی باز به عنوان بهترین درمان کیست مویی را با چالش های جدی همراه می نماید.

روش دیگری که برای درمان کیست مویی استفاده می شود، استفاده از لیزر پرتوان می باشد. در این روش، از فیبر لیزر برای تخریب و از بین بردن جدار کیست مویی، استفاده می شود. انرژی نورانی تابیده شده به وسیله لیزر دارای یک طول موج معین است که با ایجاد گرما و تحریک، باعث تخریب و از بین رفتن کامل بافت کیستی می گردد.

این روش برخلاف روش جراحی باز، دارای عوارض جانبی و نقاهت طولانی نمی باشد و فرد به صورت سرپایی و بدون خونریزی و بدون استفاده از بیهوشی، تحت درمان کیست مویی با لیزر قرار می گیرد. استفاده از لیزر را می توان به عنوان بهترین درمان کیست مویی در نظر داشت به خصوص اگر نتایج حاصل از عمل را در افراد مختلف در نظر داشته باشیم. دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر کیست مویی پایین کمر را با استفاده از لیزر و به روش بسته بدون عود و بازگشت جراحی و درمان می کنند. همچنین بیماران این عمل جراحی کیست مویی را به عنوان جراحی پلاستیک کیست مویی نیز می شناسند زیرا اسکار و زخمی به جای نمی گذارد.

لیزر کیست مویی بهترین درمان

اهمیت پیشگیری و بهترین درمان کیست مویی

همان طور که همه ما بارها شنیده ایم، پیشگیری بهتر از درمان کیست مویی می باشد. در نتیجه دستیابی به بهترین درمان کیست مویی پیشگیری از ابتلای مجدد به این بیماری می باشد. برای پیشگیری از کیست مویی شما باید به طور کامل عواملی که می توانند باعث ابتلای بیمار به این بیماری شوند را بشناسید.

یکی از این عوامل، عدم اصلاح مو و رشد موهای ضخیم در ناحیه کمر می باشد. مورد دوم، شغل هایی هستند که فرد مجبور است برای مدت زمان طولانی بنشیند. در این حالت تعرق و حالت نشستن می تواند در فرد باعث ایجاد کیست مویی گردد. چاقی نیز یکی دیگر از عوامل بروز کیست مویی پایین کمر است. با رفع هر یک از ریسک فاکتورهای ذکر شده می توانید از عود مجدد کیست مویی جلوگیری کنید و به بهترین و کامل ترین درمان دست یابید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *