بیماری های مقعد, هموروئید

تمرین کگل

تمرین کگل

تمرینات کگل در حقیقت سفت و شل کردن عضلات ناحیه پرینه در انتهای لگن است و در صورتی که به مدت 3- 4 ماه و به صورت مداوم و روزانه انجام شود، پیشرفت قابل ملاحظه اي در تقویت کنترل ادراري یا بهبود عملکرد جنسی  پس از آن در بسیاری از افراد به وجود خواهد آمد. دقت کنید تمرینات کگل ورزش لگن برای شقاق نیست و انجام این تمرینات برای شقاق به شدت منع می شود. بهترین ورزش برای درمان شقاق یوگا و تمرینات ورزشی ریلکسی و آرام بخش است.

عضلات تمرین کگل

برای این که تمرینات کگل را انجام دهید ابتدا به شناسایی عضلات لگن نیاز دارید

قبل از انجام تمرینات کگل لازم است عضله ای که باید تمرینات روی آن انجام شود را شناسایی کنید. این عضله همان عضله ای است که وقتی می خواهید بطور ارادي جلوي ادرار کردن خود را بگیرید یا زمانی که در حال دفع مدفوع هستید و می خواهید آن را قطع نمایید. این عضله در لگن و بین دو استخوان ران قرار دارد و ارگان های مربوط به سیستم تناسلی و ادراری روی آن واقع می شوند.

مراحل گام به گام انجام تمرینات کگل

پس از شناسایی عضله مورد نظر به ترتیب زیر عمل نمایید:

  • عضله را سفت کرده و به مدت 5 ثانیه نگه دارید (یا از 1001 تا 1005 بشمارید ). این یک حرکت را یک سري حساب کنید.
  • سپس به مدت 5 ثانیه عضله را شل کنید و به آن استراحت بدهید. شل کردن و استراحت دادن به عضله به اندازه سفت کردن آن اهمیت دارد.
  • هر روز مقداري به زمان تمرینات کگل  در برنامه خود اضافه کنید.
  • تمرینات کگل را می بایست به 10- 20 سری در هر 6 الی 8 ساعت در روز برسانید.

تمرین کگل برای هموروئید

  • این ورزش را تا بازگشت کنترل ادراري مثانه ادامه دهید.
  • به یاد داشته باشید مانند هر عضله ي دیگری، این عضله نیز برای تقویت نیاز به زمان دارد.
  • تمرینات کگل را  بایستی با شدت و قدرت انجام دهید.
  • در طی تمرینات کگل نفس خود را حبس نکنید و نفس بکشید.
  • عضلات شکم، باسن و ران را در هنگام انجام تمرینات کگل شل کنید و فقط بر منقبض کردن مقعد تمرکز کنید.
  • تقویت عضلات کف لگن که موجب بهبود عملکرد مثانه ، عملکرد جنسی می شود در طول زمان اتفاق می افتد.

همچنین برای بیماران مبتلا به هموروئید یا افرادی که تحت عمل جراحی هموروئید قرار می گیرند توصیه می شود. دقت کنید تمرینات کگل برای افراد مبتلا به شقاق مقعد ممنوع می باشد زیرا منجر به تحریک و اسپاسم عضلات مقعد شده و بیماری شقاق مقعد را تشدید خواهد کرد. معمولا پس از 3-6 هفته اثرات  تقویت عضلات کف لگن در اثر تمرینات کگل ظاهر خواهد شد. بدین ترتیب می توانید از بروز بیماری های کف لگن جلوگیری کنید.

به طور عادي تمرینات کگل را می توانید در حالت نشسته، خوابیده یا حتی ایستاده هم انجام دهید. حتی هنگام رانندگی ، انجام کارهای منزل ، تماشاي تلویزیون نیز می توان با این ماهیچه ها کار کنید و انجام تمرینات کگل را جز عادت روزانه و همیشگی خود ساخت.

فواید انجام تمرینات کگل کدام است؟

  • کاهش بی اختیاری مدفوع
  • جلوگیری از افتادگی مثانه و مقعد (به ویژه در زنان)
  • افزایش قدرت کنترل انزال و بهبود کیفیت ارتباط جنسی
  • افزایش کیفیت نعوظ در مردانی که دچار اختلال نعوظ هستند.
  • کنترل بی اختیاری ادراری پس از عمل رادیکال پروستاتکتومی
  • تقویت مثانه جدید پس از عمل رادیکال سیستکتومی
  • تقویت عضلات مقعد بعد از بعد از عمل جراحی هموروئید

نکته مهم: در کسانی که هنگام عطسه، سرفه، خندیدن یا بلند کردن چیزی دچار بی اختیاری ادرار یا بی اختیاری مدفوع و یا بی اختیاری در خروج گاز روده هستند، انجام تمرینات کگل می تواند بسیار کمک کننده باشد.

آیا کسانی که در مجراي ادراري سوند دارند می توانند تمرینات کگل انجام دهند؟

خیر؛ تمرینات کگل را می توان پس از خارج کردن سوند مجرا انجام داد.

آیا برنامه خاصی برای انجام تمرینات کگل توصیه می کنید؟

هرچه تمرین کگل را بیشتر و به طور منظم انجام دهید برای بهبودی عملکرد عضلات کف لگن مفیدتر خواهد بود اما حداقل تکراری که در طول برنامه یک هفته ای ارائه می شود به شرح زیر است:

  • هفته ي اول

 5 انقباض سریع + سپس 10 انقباض آرام 3 ثانیه ای + 5 انقباض سریع در انتها

  • هفته ي دوم

 10 انقباض سریع + سپس 15 انقباض آرام 4 ثانیه ای + 10 انقباض سریع در انتها

  • هفته ي سوم

 15 انقباض سریع + سپس 20 انقباض آرام 5 ثانیه ای + 15 انقباض سریع در انتها

  • هفته ي چهارم

 15 انقباض سریع + سپس 20 انقباض آرام 10 ثانیه ای + 15 انقباض سریع در انتها

  • هفته ي پنجم

 20 انقباض سریع + سپس 25 انقباض آرام 10 ثانیه ای + 20 انقباض سریع در انتها

  • هفته ي ششم

30  انقباض سریع + سپس 30 انقباض آرام 10 ثانیه ای + 30 انقباض سریع در انتها

  • هفته ي هفتم

  40 انقباض سریع + سپس 40 انقباض آرام 10 ثانیه ای + 40 انقباض سریع در انتها

  • هفته ي هشتم

انقباض سریع + سپس 50 انقباض آرام 10 ثانیه ای + 50 انقباض سریع در انتها

دکتر زهرا سعادتی

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر با بیش از 23 سال سابقه جراحی و درمان بیماری های هموروئید (بواسیر)، کیست مویی (سینوس پیلونیدال)، شقاق (فیشر مقعد)، آبسه و انواع فیستول. فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایشان دوره های لیزر را در کشورهای روسیه ، ترکیه و ایران گذرانده است.قابل ذکر است ایشان طی 10 سال گذشته هزاران جراحی موفق با لیزر را انجام داده اند و جز اولین پزشکان متخصص هستند که جراحی با لیزر را در ایران آغاز کردند. تلفن های وقت دهی 02122761600 و 02122766853

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *