کیست مویی

زمان عمل کیست مویی

زمان عمل جراحی کیست مویی

چه زمانی باید کیست مویی را عمل کنیم؟ این ممکن است سوال بسیاری از مراجعینی باشد که مبتلا به کیست مویی می باشند. کیست مویی در مراحل اولیه ممکن است تنها شامل چند سوراخ ریز باشد. در موارد پیشرفته تر کیست مویی دچار عفونت، آبسه و در نهایت فیستول می گردد.

گاهی بیمار در شرایط زمانی قرار داد که امکان عمل جراحی فوری کیست مویی را ندارد. این خبر خوب به شما داده می شود که جراحی کیست مویی اورژانسی نیست. اما به این معنی نیست که آن را به حال خود رها کنید. تا زمان انجام عمل جراحی یا لیزر کیست مویی حتما به یک متخصص جراحی مراجعه کنید تا وضعیت شما تحت نظر باشد.

در پایان این مقاله شما متوجه می شوید که تغییر زمان عمل کیست مویی و یا به تعویق و تاخیر انداختن کیست مویی تا چه اندازه مجاز است. همچنین درمی یابید که اگر کیست مویی عمل نشود چه عوارضی دارد. همچنین با مدت زمان نقاهت بعد از جراحی کیست مویی با روش های مختلف آشنا خواهید شد.

بهترین زمان عمل کیست مویی

بهترین زمان عمل کیست مویی در همان مراحل اولیه تشخیص کیست مویی است. هرچه کیست مویی کوچک تر باشد و عفونت جدی نداشته باشد سریعتر و بهتر به جراحی سرپایی کیست مویی پاسخ می دهد. در نظر داشته باشید که عمل جراحی کیست مویی مثل جراحی آپاندیس فوری نیست.

به محض مشاهده هر گونه کیست، سوراخ های کوچک که اغلب عفونی هستند و غالبا در ناحیه ی بالای شکاف باسن نمایان می شوند، سریعا به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. تا در اولین فرصت نسبت به جراحی کیست مویی اقدام نمائید. درمان کیست مویی با روش های خانگی امکانپذیر نیست و تخلیه و جراحی کیست الزامی است.

تغییر و تاخیر در زمان عمل کیست مویی

اغلب مبتلایان کیست مویی نوجوانان و جوانانی می باشند که برای امتحانات یا کنکور آماده می شوند. در برخی موارد نیز بزرگسالانی کاندیدای عمل جراحی کیست مویی می باشند که به دلیل محدودیت های مالی و یا زمانی نمی توانند عمل کیست مویی را به طور اورژانس انجام دهند. در این مواقع اگر بیمار کیست مویی تحت نظر متخصص جراحی باشد می تواند حتی تا 2 ماه عمل کیست مویی را به تاخیر بیاندازد.

معمولا اگر نوجوانان و جوانان در دوره امتحانات به سر می برند متخصص جراحی توصیه می کند تا بعد از دوره امتحانات مراجعه کنند تا دچار استرس و نگرانی نشوند. اگر قرار است زمان عمل کیست مویی قبل از امتحانات باشد توصیه می شود جراحی به روش بسته و با لیزر پرتوان انجام شود. زیرا این روش جراحی دردسر و نقاهت جراحی باز را ندارد و وقت بیمار جهت انجام مراقبت های بعد از عمل کیست مویی گرفته نمی شود.

در نظر داشته باشید که هرچه عمل جراحی کیست مویی به تاخیر بیافتد احتمال بروز عوارضی مثل آبسه و فیستول بالا می رود.

طول مدت زمان عمل کیست مویی

طول مدت زمان عمل کیست مویی بسته به روش جراحی کیست مویی و پیشرفت کیست مویی متفاوت خواهد بود. انواع جراحی کیست مویی را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  1. جراحی بسته کیست مویی
  2. جراحی باز کیست مویی

همچنین وسیله ای که برای جراحی کیست مویی استفاده می شود بسته به مهارت متخصص جراحی در استفاده از ابزار جراحی متفاوت خواهد بود. بهترین و مدرن ترین ابزاری که در جراحی کیست مویی مورد استفاده قرار می گیرد لیزر پرتوان دی اکسید کربن می باشد. در صورتی که متخصص جراحی مهارت کافی در استفاده از لیزر برای جراحی داشته باشد بهترین گزینه برای عمل جراحی بسته کیست مویی می باشد.

با توجه به توضیحات بالا عمل جراحی کیست مویی ممکن است بین 20 دقیقه تا 40 دقیقه طول بکشد.

نکته قابل ذکر دیگر زمان تحت نظر بودن شما بعد از انجام عمل خواهد بود. که این مدت زمان بعد از عمل کیست مویی حدود یک الی سه ساعت و با نظر متخصص جراحی خواهد بود. در نهایت با اجازه جراح معالج مرخص خواهید شد.

زمان نقاهت بعد از عمل کیست مویی

زمان و دوره نقاهت بعد از عمل کیست مویی براساس نوع عمل کیست مویی متفاوت است. اگر عمل کیست مویی با لیزر انتخاب شما باشد، نگران نباشید. بیمارانی که تحت جراحی بسته کیست مویی با لیزر قرار می گیرند تنها یک شب در منزل استراحت می کنند و از یک روز بعد می توانند راه بروند و کارهای روزمره خود را انجام دهند. لیزر کیست مویی کوتاهترین دوره نقاهت را دارد. اما این زمان بعد از عمل کیست مویی به روش باز به حدود ۴ هفته افزایش میابد. معمولا 2 ماه طول می کشد تا زخم باز کیست مویی بسته شود.

این مدت زمان را با رعایت نکات بهداشتی و تعویض منظم پانسمان می توانید کاهش دهید. در هر صورت بهبودی کامل شما توسط جراح معالج شما تشخیص داده خواهد شد.

سوالات متداول زمان عمل کیست مویی

1-آیا عمل جراحی کیست مویی دردناک است؟

طی زمان عمل جراحی کیست مویی دردی را احساس نمی کنید. اگر جراحی با لیزر و به روش بسته انجام شود دردی قابل توجهی بعد از جراحی ندارید. این درد با یک مسکن ساده قابل کنترل است. جراحی سنتی کیست مویی با روش باز و با تیغ جراحی و کوتر معمولا دردناک است و تا هفته ها ممکن است دچار درد و سختی شوید.

2-آیا بعد از جراحی کیست مویی باید در کلینیک بمانیم؟

عمل جراحی کیست مویی به طور سرپایی انجام می شود و بستری ندارد. مگر در مواقع خاص برای بیماران خاص. متخصص جراحی اگر مشکوک به خونریزی محل جراحی کیست مویی باشد بیمار را یک شب در کلینیک یا بیمارستان بستری می کند. بعد از جراحی کیست مویی به روش بسته انجام شده باشد بیمار یک شب در منزل استراحت می کند و نیازی به بستری نیست.

3-آیا می توان جراحی کیست مویی را تا 6 ماه به تاخیر انداخت؟

در برخی مواقع بیمار موقعیت جراحی کیست مویی در زمان مناسب را ندارد. در این مواقع می توانید با مشورت متخصص جراحی خود عمل جراحی را به تاخیر بیاندازید. در صورتی که تحت نظر متخصص جراحی باشید و دچار عوارض کیست مویی نشوید می توانید عمل جراحی کیست مویی را به تاخیر بیاندازید.

4-آیا به تاخیر افتادن زمان عمل کیست مویی خطرناک است؟

کیست مویی پایین کمر به خودی خود خطرناک نیست. اگر تحت نظر متخصص جراحی باشید و به هر دلیلی زمان عمل جراحی کیست مویی را به تاخیر بیاندازید خطری شما را تهدید نمی کند. اما دقت کنید که اگر کیست مویی دچار آبسه شود منجر به بروز فیستول های متعدد می گردد. در نهایت عفونت درمان نشده منجر به بروز خطراتی می شود که نیازمند کنترل جدی است. بنابراین مراجعه به متخصص جراحی را فراموش نکنید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

80 دیدگاه برای “زمان عمل کیست مویی

  1. Avatar photoسهیلا گفت:

    سلام خسته نباشید
    خانم دکتر من ماه رمضان روزه گرفتم از بعد ماه رمضان در ناحیه مقعد زخم ایجاد شده الان یه ماه درد دارم وسوزش موقع خروج مدفوع هم از درد نمیتونم کامل خارج کنم خیلی اذیتم تو رو خدا راهنماییم کنید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام احتمالا به دلیل روزه داری و عدم مصرف آب کافی دچار کم آبی و یبوست شده اید. حتما به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید و برای رفع مشکل کم آبی آب و آبمیوه زیاد مصرف کنید.

  2. Avatar photoمحمدرضا گفت:

    سلام خانم دکتر. وقتتون بخیر. من در 19 سالگی متوجه شدم کیست مویی دارم. بعد از دانشگاهم که به سربازی رفتم 24 سالم بود. اونجا به یه پزشک نشون دادم و با لیزر انجام دادن و گفتن مشکلی نیست. الان 28 سالمه و باز دوباره برگشته و به طرف بالا یعنی نزدیک ستون فقراتم در حال حرکت است. از سوراخ ایجاد شده تا اونجا حدود 5 سانتی متر هست هر از گاهی که آبسه می‌کند خودش چرک و خون میاد بیرون و درد ندارد. باید عمل جراحی کنم ویا همون لیزر درمانی؟ ممنونم با تشکر.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید جراحی با لیزر پرتوان و به روش بسته انجام دهید. لیزر درمانی با لیزر کم توان به تنهایی برای درمان کیست مویی کاربرد ندارد. به علاوه بعد از جراحی موهای زائد ناحیه را با یک روش مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید تا دیگر دچار عود کیست مویی نشوید.

  3. Avatar photoغلامی گفت:

    سلام خانم دکتر من فهمیدم کیست مویی دارم . برای جلوگیری از پیشروی آن چه کار باید کرد؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر آبسه و عفونت دارد بهتر است که فعلا سرپایی توسط جراح تخلیه شود. همچنین موهای زائد ناحیه را با روشی مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید تا کیست مویی بزرگتر نشود. ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید و از پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی خودداری کنید.

    2. Avatar photoمحمدرضا گفت:

      سلام خانم دکتر من ۱۸ سالمه و همین هفته پیش عمل کردم چندتا سوال داشتم مممون میشم جواب بدید اول اینکه دکتر به من گف باید عمل بازانجام بدیم نه بسته چون عفونت داره دوم اینکه من بازیکن والیبالم و چند وقت دیگ مسابقاتم میخواستم بدونم کی میتونم برم سر تمرین و اینکه دکتر تا کی باید پانسمان عوض کنم چون واقعا درد داره
      ممنون میشم جواب بدید🧡💛

      1. سلام با توجه به این که جراحی باز انجام داده اید تا زمان بهبودی کامل زخم باز جراحی کیست مویی لازم است پانسمان را هر روز تعویض کنید و نباید ورزش کنید وگرنه زخم شما ترمیم نمی شود.

  4. Avatar photoغلامی گفت:

    سلام خانم دکتر من 18سالمه فهمیدم کیست مویی دارم .برای جلوگیری از پیشروی بیماری چه کار باید کرد؟
    واینکه من الآن موقیعت عمل جراحی ندارم ویک توضیحی درباره ی هزینه ی عمل جراحی بفرمائید.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر در حال حاضر نمی توانید برای عمل جراحی کیست مویی مراجعه کنید بهتر است تحت نظر یک متخصص جراحی باشید. هزینه عمل و لیزر کیست مویی بعد از معاینه مشخص می شود. ممکن است هزینه جراحی کیست مویی با لیزر و به روش بسته بالاتر از بقیه روش ها باشد اما نقاهت بسیار کوتاهی دارد و احتمال عود نزدیک به صفر است.

  5. Avatar photoنرگس گفت:

    خانم دکتر اگر جراحی کیست مویی را به تاخیر بندازیم در هزینه تغییری ایجاد میشه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر جراحی کیست مویی به تاخیر بیافتد ممکن است که دچار عوارضی مثل آبسه و فیستول شوید. به این ترتیب هم هزینه درمان کیست مویی افزایش می یابد و همینطور ممکن است روند درمان سخت تر و پیچیده تر شود.

  6. Avatar photoهما گفت:

    سلام من کیست مویی دارم که آبسه کرده بود و دکتر جراح آبسه را تخلیه کرد تا بعد از امتحانام برای جراحی مراجعه کنم می خواستم بدونم چی کار کنم که دیگه تو این فاصله آبسه نکنه

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بسیار عالی است که تحت نظر جراح زمان عمل جراحی کیست مویی را به تاخیر انداخته اید. برای جلوگیری از بروز آبسه کیست مویی توصیه می کنم موهای زائد ناحیه را با یک روش مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید. ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارید و از نشستن طولانی بر روی این ناحیه خودداری کنید.

  7. Avatar photo. گفت:

    سلام من حدود یک ماه پیش کیست مویی رو تخلیه کردم اما الان سه چهار روز است که از ناحیه چرک ترشح میشود و امروز هم خونریزی کرد.اما اصلن درد و فشار یا ورم ندارد

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام آیا محتویات کیست مویی را خودتان تخلیه کردید؟ حتما به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا اقدامات لازم را برای شما انجام دهند.

  8. Avatar photoمحمدبيگي گفت:

    سلام وقت بخير من وسط كمر م رو ستون فقرات قرمز شده و درد ميكنه ايا ميتونه كيست مويي باشه

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله این امکان وجود دارد در هر صورت باید توسط یک متخصص جراحی عمومی معاینه شوید. برای اطلاع از شرایط ویزیت از راه دور کلیک کنید.

  9. Avatar photoPR گفت:

    سلام
    من بالای شکاف باسنم یک سوراخ خیلی ریز ایجاد شده و موقع نشستن درد کمی احساس میکنم. سرچ کردم متوجه شدم از کیست مویی میتونه باشه.. گهگاهی هم مایعی ازش خارج میشه که فکر میکنم همون چرک و عفونت هست. میخواستم بدونم این مساله در مراحل اولیه س و درمانش حتما جراحیه یا خیر؟
    چون آبسه یل تورم ایجاد نشده و درد هم خیلی شدید نیست

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. اگر کیست مویی تشخیص بدهند حتما باید جدار کیست از بین برود و تخلیه شود. حتی اگر کیست مویی در مراحل اولیه باشد.

  10. Avatar photoنسیم گفت:

    سلام
    من از ۱۱سال پیش کیست مویی دارم که هر سال یکی دو بار عفونت میکنه و خودم تخلیه میکنم.چون خیلی از جراحیش میترسیدم هیچ وقت جرات نکردم برم دنبالش‌‌.ولی الان میخوام با لیزر پرتوان به روش بسته جراحی کنم.میخوام بدونم بعد این عمل امکان عود داره بازم؟و اینکه این همه زمان گذشته جراحیشو سخت تر مینه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه کنیدجای نگرانی نیست .

  11. Avatar photoنیما گفت:

    خانم دکتر اگر جراحی کیست مویی که هم آبسه داره هم فیستول عقب بیافته باز هم میشه لیزر کرد؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      بله با لیزر می توان انواع کیست مویی و حتی فیستول و آبسه را جراحی و درمان کرد.

  12. Avatar photoامیرحسین گفت:

    سلام خسته نباشید من حدودا یه یک هفته ایی میشه که دچاره کیست مویی شدم و بخاطر شرایطی که دارم نتونستم به متخصص جراحی و عمومی خودمو نشون بوم اولا درد داشتم که بخاطر عفونت بود چرک و خون میزد بیرون که کاملا تخلیه شده الان دچار خارش شد و سوزش شده میشه کاری کرد

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      موهای ناحیه را از بین ببرید. ناحیه کیست مویی را فشار ندهید و دست کاری نکنید. ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید و از نشستن طولانی بر روی آن اجتناب کنید. در اولین فرصت به متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. اگر تهران نیستید می توانید از مطب وقت ویزیت غیر حضوری بگیرید.

  13. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر.من تقریباً دو ماه پیش به دکتر مراجعه کردم واسه چکار اینکه توده مویی دارم یا نه چون مقداری مو رویش داشت و دکتر قبل از دیدن گفت مال همه مو داره شما بد متوجه شدید اما پس از معاینه گفت که یک حفره دارید اگر درد داشتید بعداً یا چرک کرد بیاید واسه عمل الان یه دو سه هفته ای میشه بعضی اوقات درد دارم اما دردش خفیف و گذر است.آیا این کیست مویی هست و باید عمل بشه یا نه بعد من چون تهران نیستم میتونم بیام تهران واسه عمل چون نه ساعت از تهران دوریم بعد پیش شما میشه عمل کرد یا پزشک باید مرد باشه و تا کی مهلت دارم واسه عمل که خطرناک نشه باتشکر

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما می توانید یک وقت ویزیت غیر حضوری از مطب بگیرید. بعد از ارسال عکس تشخیص نهایی اعلام می شود. اگر مبتلا به کیست مویی باشید می توانید مراجعه کنید و لیزر کیست مویی را انجام دهید.

  14. Avatar photoبینام گفت:

    ما محکوم به درد کشیدن تا اخر عمر هستیم
    این درد هم به دردای کلکسیون بدنمون اضافه شد
    یه کسی که مسافر کشه و درامدش فقط واسه اجاره خونش میرسه چجوری میتونه با لیزر عمل کنه.
    یه راهی نشونمون بدین تا باهاش کنار بیایم.
    همین.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام متاسفانه کیست مویی باید خارج شود و درمان دارویی ندارد. اگر بیمه دارید به بیمارستان مراجعه کنید و از بروز عوارض عمل نکردن کیست مویی جلوگیری کنید.

  15. Avatar photoعلي كرجي گفت:

    سلام خانم دكتر من عمل باز كيست مويي انجام دادم موقعه تعويض روزانه پانسمان زخم گاز استريل مقداري عفونت داره ولي داخل زخم هيچ عفونتي نيست و هيچ دردي هم ندارم پرستاري كه پانسمانم عوض ميكنه ميگه شرايطتت خيلي خوبه اصلا عفونتي نداري ولي من ترس دارم ميخاستم بدونم واقعا نبايد نگران باشم!؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      باید معاینه بشید بدون معاینه نمی توان نظر قطعی داد. اگر تهران تشریف ندارید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  16. Avatar photoفاطمه احراری گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید میخواستم بدونم بعد از عمل حراحی به روش باز تا چند مدت نباید روی زخم نشست و باید دراز کشید
    چند روز بعد جراحی میشه کارای روزمره رو انجام بدیم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام جراحی های من به روش بسته و با لیزر کیست مویی انجام می شود. بعد از جراحی بسته با لیزر یک روز بعد می توانید به تنهایی به کارهای روزمره خود برسید.

  17. Avatar photoمحمود گفت:

    سلام وقت بخیر…من من ۱۱ سال پیش دچار کیست مویی شدم که خودش تخلیه شد و تا ۸ سال فقط به صورت یه سوراخ بود و چرکی هم نداشت …دوسال پیش بالاتر از اون سوراخ آبسه کرد و خودم تخلیش کردم…از اون موقع تا حالا به صورت زخم هست و همیشه هم ترشح داره…این رو هم بگم که علایمی مثل تب و لرز هم هنگام آبسه داشتم و همچنین روی پوست شکمم لکه های قرمز رنگی تشکیل شده که نمیدونم ارتباطی به کیست مویی داره یا نه ….خواستم ببینم الان برای درمان بخوام اقدام کنم درمان شدنی هست یا نه ؟؟ آیا عفونت بدنی دارم درمان میشه یا نه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام کیست مویی در هر مرحله ای که باشد می توانید برای جراحی بسته با لیزر مراجعه کنید. بابت لکه های قرمز روی شکم باید معاینه شوید معمولا کیست مویی چنین عوارضی ندارد.

  18. Avatar photoحسین گفت:

    سلام من 24سالم هست حدود 2سال هست که کیست مویی دارم در مراحل اولیه بزرگ شده بود چرک میکرد و بعضی اوقات موقع نشستن اذیت میکرد که بعد از خالی کردن چرک طی هفته ها توسط خودم کاملا کوچک شده و دیگه نه چرک میکنه نه درد داره فقط در حد یه پوسته کوچک مونده سایزش تقریبا به اندازه یک پنجم 2سال پیش هست شایدم کوچکتر
    بنظر شما باید جراحی بشه؟

    1. کیست مویی تا زمانی که جراحی و تخلیه نشود عود خواهد کرد و دست کاری آن ممکن است منجر به بروز فیستول و آبسه شود. بهتر است لیزر کیست مویی به روش بسته با لیزر پرتوان انجام شود.

      1. Avatar photoارمین گفت:

        سلام خسته نباشید’من چند خیابان بالاتراز مطب شما هستم قبلا مراجعه کردم1700هزینه ش میشد ک متاسفانه شرایط سختی داشتم نتونستم دوباره برگردم’هزینه لیزر امسال چقدر میشه قبلا بهم گفتین بخاطر دیرمراجعه کردن لیزر پرتوان لازمه

        1. سلام شما باید مجدد معاینه شوید مسلما شرایط کیست مویی شما تغییر کرده است. حدود هزینه لیزر کیست مویی را می توانید تلفنی بپرسید.

  19. سلام خانم دکتر وقت بخیر باشه
    من ۴ ماهه کیست مویی دارم ک الان سوراخ شده و ترشحاتی همچون عفونت و خونریزی داره.و هر روز و هرساعت چن بار از دستمال‌کاغذی برای تمیزکردنش استفاده میکنم.عفونتش حیلی شدیده.خواستم بدونم وقتشه که برم عمل کنم یا بماند تا عفونتش تمام شه؟؟
    لطفا جواب میدادین . ممنون میشم??

    1. سلام عفونت کیست مویی خود به خود درمان نمی شود و هر زمان که برای عمل جراحی کیست مویی یا لیزر کیست مویی اقدام کنید مشکلی نیست. درمان کیست مویی هرچه سریعتر انجام شود بهتر است و دوره نقاهت بعد از جراحی کیست مویی کوتاهتر خواهد بود.

  20. Avatar photoO گفت:

    سلام‌ خانم دکتر
    من چند روزی هستش کع یع جوش در ناحیه ی زیر کمرم در اومدع خودم فکر نیکنم کع شاید کیست مویی باشه میخواستم ببینم اگع کیست مویی دیر درمان بشه باعث سرطان میشه و اگع باعث سرطان میشه بعد از چع مدتی این اتفاق می افته

    1. سلام ابتلا به سرطان بر اثر کیست مویی بسیار نادر است و گاها بروز کیست مویی بعد از ابتلا به سرطان رخ می دهد. از عوارض کیست مویی می توان به بروز آبسه و فیستول اشاره کرد که ممکن است 6 ماه یا چند سال طول بکشد تا این عوارض بروز کند.

  21. Avatar photoMohi گفت:

    سلام خوبین
    من داداشم ۵ روز درد خیلی شدیدی داشت ب طوری ک نمی توتست بنشینه حتی راه بره دکتر جراح گفت سینوس هست منتهی ابسه شده بود تخلیه کرد براش چرک و عفونت رو
    الان خودم داخل خونه شستشو میدم روزی دو سه بار با سرم شستشو و اب ولرم براش خانم دکتر اشکال نداره که هنوز ترشحات ازش خارج میشه؟
    انتی بیوتیک هم سفالکسین ۵۰۰ هر ۶ ساعت استفاده میکنه تا روزی چند بار شستشوش بدم ک ترشحاتش خارج شن؟

    1. سلام عفونت کیست مویی معمولا به طور موقت کنترل می شود و باید تخلیه و جراحی شود. خروج چرک و ترشحات مسلما اشکال دارد و توصیه می شود لیزر کیست مویی به روش بسته انجام شود.

  22. Avatar photoغزاله گفت:

    سلام خانم دکتر من تیرماه امسال کیست مویی به روش باز جراحی کردم, الان حدود یک هفتس دوباره حالت جوش زده و خودم حدس میزنم که دوباره عود کرده کابوس شبانه من شده چون واقعا نمیتونم اون پانسمانارو دوباره تحمل کنم ایا با لیزر ب روش بسته میشه عمل کرد?یا نه ممکن پزشک تشخیص بدن که حتما باید ب روش باز انجام بشه?

    1. سلام بله این امکان وجود دارد که دوباره با لیزر و به روش بسته کیست مویی را جراحی کنید. لیزر کیست مویی محدودیتی ندارد مگر در مواقع خاص که بعد از معاینه مشخص می شود. اگر تهران نیستید قبل از تشریف فرمایی وقت ویزیت آنلاین بگیرید تا نظر قطعی اعلام شود. درضمن موهای زائد ناحیه را هم با یک روش مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید تا کیست مویی مجدد عود نکند.

  23. Avatar photoشیوا گفت:

    سلام خانم دکتر من تازه یه هفته هست متوجه شدم کیست مویی دارم و پزشک عمومی که رفته بودم اون تشخیص داد درد شدیدی داشتم برام قرص چرک خشک کن و آمچول اینا دادن همون شبش اون آبسه ترکید و خون و چرک ازش تخلیه شدن ولی برای مطمعن شدن به یه جراح نشون دادم گفتن باید عمل بشه؟ میخواستم بدونم حتما باید عمل کنم؟ یعنی در آخر کیست مویی باید عمل بشه؟ و عمل بسته بشه تا چه مدت باید استراحت کنم به دلیل درسام و نزدیکی امتحانا زیاد نمیتونم ممنون میشم اگه جواب سوالاتمو بدین

    1. سلام کیست مویی حتما باید با یک روش مطمئن جراحی شود زیرا مجدد عود می کند. جراحی کیست مویی اورژانسی نیست و می توانید بین 1 تا 3 ماه عمل را با تاخیر انجام دهید. بهترین روش جراحی کیست مویی لیزر کیست مویی به روش بسته می باشد که دوره نقاهت بسیار کوتاه دارد. بیمار بعد از لیزر یک شب در منزل استراحت می کند و از روز بعد می تواند به آرامی راه برود و به کارهای روزمره خود برسد.

  24. Avatar photoمهرداد گفت:

    سلام. من کیست مویی داشتم. رفتیم پیش یک پزشک، گفت باید عمل بشه. کیست مویی هم ازش چرک و ترشح و خون بیرون میامد بعدش رفتیم یک داروی ترکیبی رو زدیم که اون قسمت که ورم کرده بود و چرک و ترشح ازش بیرون میامد، باز شد و درواقع اون پماد پوستم رو باز میکرد
    تا اینکه تمام ترشحات خالی شد
    البته تا دو هفته بعد اخرین مصرف باز ترشح و چرک میامد که کنارش قرص هم میخوردم ولی ناگهان متوقف شد و ورم خوابید و دیگه هیچگونه درد و ترشحی ازش نیومد
    اون زمان که پیش یک جراح دیگر رفتیم، معاینه کرد و گفت تا زمانیکه ترشح نداره، کاری نداشته باش باهاش، هر وقت اذیت شدی بیا جراحی

    الان هم جایش مونده مثل یک جوش، ولی یک جوشی که نه درد داره نه ملتهب هست نه ترشح میکنه
    تقریبا همه چیز عادی و طبیعیه
    ولی عمل جراحی نکردم
    الان نزدیک یک سال و نیم میگذره از اخرین ترشح و درد

    ایا امکان داد که بیماری به صورت مخفی در حال رشد در بدن باشه و من متوجه نشده باشم؟
    آیا نیازی به جراحی هست؟

    1. سلام استفاده از داروهای ترکیبی و پمادها منجر به آسیب دیدن بافت می شود و ممکن است شما هیچ وقت نتوانید با این وضعیت جراحی پلاستیک کیست مویی به روش بسته را انجام دهید و فقط جراحی باز به شما پیشنهاد خواهد شد که دوره نقاهت طولانی دارد و مراقبت سختی لازم دارد. در برخی موارد که بیمار دچار یک لیپوم ساده در این ناحیه بوده است نکروز و از بین رفتن باقت مشاهده شده است. بله این امکان وجود دارد که کیست در زیر پوست در حال بزرگ شدن باشد و بعد از مدتی شما متوجه آن شوید.

  25. Avatar photoحمیده گفت:

    سلام من دو هفته هست که کیست مویی را به روش لیزر انجام دادم ولی سه تا بخیه خورد الان بعد از چهارده روز متوجه شدم یه کیست مویی دیگه یکم بالاتر از بخیه ها هست ،امکان داره دکتر جا گذاشته باشه یا اینکه طی این دوهفته ایجاد شده باشه؟
    و اینکه چن روز بعد لیزر میتوان از لیزر موهای زائد استفاده کرد ؟!

    1. سلام شما باید معاینه شوید. 40 روز بعد از کشیدن بخیه ها می توانید لیزر موهای زائد را انجام دهید.

  26. Avatar photoمهدیه گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    برای من آبسه کرده ولی دکتر خوب نیست میتونم با یک روز و نیم تاخیر عمل کنم؟(استرس دارم نکنه فیستول بشه)

    1. سلام بهتر است که آبسه تخلیه شود سپس برای لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک اقدام نمایید.

  27. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانوم دکترخسته نباشید ، من دقیقا ۲۵ روز پیش عمل سینوس بسته انجام دادم ، بعد از ۱۰ روز دکترم بخیه هامو باز کرد از فردای همون روز موقع نشستن خون اومد، به دکترم اطلاع دادم از هر ۳ روز یک بار پانسمان نوین انجام دادن، الان بعداز گذشت ۲۵ روز هنوزم کمی جای زخم باقی هست و امروز پانسمانم خیلی کم خونی بود، دکترم میگه هیچ عفونتی نداری و بعدازحدود ۱۰ روز کاملا خوب میشی ،
    آیا طبیعیه یا خیر؟

    1. سلام بسته شدن زخم باز کیست مویی ممکن است 2 ماه طول بکشد. ترمیم و درمان کامل زخم را پی گیری کنید و تا بسته شدن کامل زخم تمام مراقبت های مورد نیاز را انجام دهید. تمیز کردن موهای زائد ناحیه را هم فراموش نکنید.

  28. Avatar photoGhj گفت:

    سلام خانم دکتر من یه ۲ یا ۳ سالی میشه کیست مویی دارم و دکتر عمل برام نوشته خواستم ببینم آیا مال من باز عمل میکنن یا بسته و اینکه من نوجوان کنکوری هستم که خیلی درس دارم و نمیتونم تا خیلی وقت خونه نشین بشم و باید برم مدرسه درس بخونم آیا عمل باز برای من انجام میشه یابسته و اینکه چقدر وقت بعدش میتونم به اموراتم برسم؟

    1. سلام من در اکثر مواقع انواع کیست مویی را به روش بسته و پلاستیک لیزر و جراحی می کنم. از آنجایی که کنکوری هستید و مراقبت از زخم باز کیست مویی بسیار دشوار است و دوره نقاهت طولانی دارد توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید که دوره نقاهت بسیار کوتاهتری دارد و به جز از بین بردن موهای زائد مراقبت خاص دیگری نیاز ندارید.

  29. Avatar photoرضا گفت:

    سلام،خانم دکتر پسر من۱۸سالشه و حدود۲ماه پیش عمل سینوس پیلونیدال انجام داده بصورت باز اما هنوز کاملا زخم بسته نشده،به جراح نشون دادیم گفتن تا سه ماه زمان میبره که زخم کاملا بسته بشه،میخواستم ببینم این درسته واینکه حداکثر چقدر زمان میبره که کاملا بسته بشه،ممنونم از شما

    1. زخم باز کیست مویی لازم است در کمتر از دو ماه بسته شود. اگر زخم بزرگ باشد و جراح تشخیص بدهند که 3 ماه زمان می برد تا بسته شود لازم است طی این مدت مراقبت هایی که ایشان گفته اند را انجام دهید و تا بهبودی کامل با جراح معالج در ارتباط باشید. از بین بردن کامل موهای زائد را نیز فراموش نکنید. رشد موهای زائد مانع بسته شدن زخم می شود.

  30. Avatar photoیه پسر گفت:

    سلام خانوم دکتر . ببخشید من ۱۵ سالمه و تقریبا یک سالی میشه که به کیست مویی مبتلا هستم. من در دو و سه ماه اول ازم چرک و مایع و خون میومد ولی از اون به بعد دیگه نیومد و فقط یکم و خیلی کم چرک های سیاه و جامد بود. از اون موقع تا الان هیچ خون و چرک مایه ای ازش بیرون نیومده ولی سوراخش هست و خیلی کوچولو هست. میخواستم بدونم که این همه وقت که من هیچ درد و خون و چرک نداشتم و فقط یکم سوراخ بوده من مشکلی برام پیش نمیاد یا خدایه نکرده خطر ابتلا به سرطان پوست رو نداره؟

    1. سلام خطر ابتلا به سرطان بر اثر بروز کیست مویی بسیار پایین است. اما عارضه ای که شما را تهدید می کند این است که کیست مویی از زیر پوست به رشد خود ادامه می دهد و می تواند در آینده فیستوله شود و آسیب زیادی را به بافت وارد کند. همچنین عمل جراحی کیست مویی در مراحل اولیه بسیار راحت تر از جراحی کیست مویی پیشرفته است. اگر از جراحی باز و مشکلات آن می ترسید توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را نزد یک متخصص ماهر و تضمینی بدون عود و بازگشت انجام دهید.

  31. Avatar photoمیترا صلواتی گفت:

    سلام.دختر من به علت ابسه و عفونت تا حالا دوبار عمل کیست مویی انجام داده حدود دوماهی هست که از اخرین عملش میگذره و عمل اخر عمل باز بود ولی دوباره خونریزی میکنه و واقعا نگرانم کرده به نظرتون چیکار کنم .تورو خدا جواب بدید 🙏🙏

    1. اگر در جراحی های قبلی فقط آبسه تخلیه شده است و کیست مویی باقی مانده است لازم است جهت عمل جراحی یا لیزر کیست مویی اقدام نمایید. بهتر است جراحی با لیزر به روش بسته و پلاستیک انجام شود.

    2. Avatar photoدانش آموز گفت:

      سلام وقت بخیر من سال یازدهم دبیرستان هستم و در حال حاضر برای کنکور در حال مطالعه هستم ک متوجه وجود کیست مو در بدنم شدم
      حالتش هم به شکلی هست ک یک سوراخ در ناحیه کمی بالاتر از مقعد وجود داره و از اون خون و کمی ترشحات خارج میشه ولی دردی حس نمی کنم
      با توجه به استرس کنکور و فشار درس ها اگه من عمل رو به بعد از کنکور که چیزی حدود ۱۶ ماه میشه بندازم آیا مشکلی برای من پیش میاد

      1. ممکن است طی این مدت بر اثر فشار نشستن طولانی و استرس دچار آبسه کیست مویی شوید که بسیار دردناک و آزاردهنده خواهد بود. باتوجه به مدت زمان 16 ماه که مدت زیادی است توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید که نهایت یک هفته استراحت نیاز دارید. هرچند که از روز بعد از عمل می توانید به کارهای روزمره و درس خود برسید. با درمان قطعی کیست مویی با آرامش و تمرکز بیشتری به درس های خود می رسید.

  32. Avatar photoآرمان گفت:

    سلام خانم دکتر من حدود ۱۰ روز هست عمل سینوس انجام دادمه. روزای اول درد نداشتم ولی بعد الان ک ۱۰ روز گذشته درد دارم این درد ناشی از چیست ؟ و آن لایحه سفیدی کع داخل زخم هست مال چیست؟

    1. زخم شما عفونت کرده است و لازم است به درستی تمیز و پانسمان شود. برای پانسمان صحیح می توانید از پرستار مطب من وقت بگیرید.

  33. Avatar photoمحمدرضا گفت:

    سلام من نزدیک دو یا سه ماه که کیست مویی دارم و به عوفنت و بوی بدی داره خواستم بدونم که آیا به این مرحله رسیدم میشه لیزر کرد یا نه

    1. شما باید معاینه شوید. ممکن است نیاز باشد که یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کنید و سپس نسبت به لیزر کیست مویی اقدام نمایید.

  34. Avatar photoمینا گفت:

    ببخشید عمل لیزر سرپایی انجام میشه و توی مطب؟
    و اینکه برای لیزر بیهوشی میکنید یا بی حسی
    و اینکه برای لیزر باید موهای داخل پا رو لیزر کنیم،؟؟اخه من ۱۶ سالمه نمیتونم لیزر کنم لطفا جواب بدید

    1. لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک با لیزر پرتوان دی اکسید کربن در کلینیک تخصصی جراحی به طور سرپایی انجام می شود. بسته به شرایط بیمار یکی از روش های بی حسی یا بیهوشی انجام می شود. لیزر موهای زائد اجبار نیست و می توانید از تیغ استفاده کنید.

  35. Avatar photoعلی محمد گفت:

    سلام خسته نباشید من دو ساله که کیست مویی دارم یه دوره عفونت کرد و عفونت رو دکتر جراح تخلیه کرد وگفتن چون سربالاست نمیشه لیزرکردالان یکساله نه عفونت کرده نه درد میکنه باید عمل کنم یا نه؟؟

    1. با لیزر پرتوان می توانید جراحی کنید. عمل جراحی کیست مویی اورژانسی نیست. اما ممکن است یک شب بخوابید و روز بعد ببینید که عفونی و دردناک شده است و عارضه دار شدن آن از قبل خبر نمی کند. بنابراین در اولین فرصت نسبت به جراحی باز یا بسته کیست مویی اقدام نمایید. اگر امکان جراحی بسته کیست مویی با لیزر را دارید بهترین روش درمان سینوس پیلونیدال محسوب می شود.

  36. Avatar photoسارا گفت:

    سلام من ۲۳ سالمه متاهل هستم و کیست مویی دارم ولی کوچکه. اما درد دارم. وقصد دارم باردار بشم توصیه شما چیه؟

    1. حتما قبل از اقدام به بارداری نسبت به عمل جراحی کیست مویی یا لیزر کیست مویی اقدام کنید. سپس اقدام نمایید. طی دوران بارداری علائم کیست مویی تشدید می شود و بسیار سختی خواهید کشید.

  37. Avatar photoمهراب گفت:

    سلام خانم دکتر من نزدیک ۲سال پیش کیست مویی دارم والان بالای خط باسنم ورم کرده ازعفونت وخودم عفونت رو خارج میکنم میخواستم بدونم میتونم عمل با لیزر انجام بدم چون کارگرم ووقت استراحت بعد عمل زیاد ندارم

    1. معمولا انواع کیست مویی با لیزر پرتوان درمان و جراحی می شوند. حتی اگر عفونی باشند. باتوجه به این که وقت زیادی برای استراحت ندارید سعی کنید از همین روش لیزر کیست مویی به روش بسته سود ببرید. جراحی باز 2 ماه استراحت و مراقبت سخت نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *