بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

عوارض جراحی بواسیر یا هموروئید چیست؟

عوارض جراحی بواسیر چیست

بواسیر (همورویید) علامت دار، از دیرباز شناسایی می شده و مورد ارزیابی و درمان قرار می گرفته است. اما همواره، به دلیل ترس از عوارض احتمالی، از به کار گرفتن بعضی درمانها برای آن، اجتناب می شده است. علیرغم تکامل دانش و فن آوری های موجود در این زمینه، هنوز هم در مورد این عوارض، بحث و گفتگو جریان دارد. در این نوشته، عوارض معمول و غیر معمول درمانهای جراحی بواسیر مورد بحث قرار گرفته است. برای پی بردن به اینکه عوارض جراحی بواسیر چیست، نخست، می توان آنها را در دو گروه کلی دسته بندی کرد:

  • جراحی های بدون بیهوشی
  • جراحی های با بیهوشی
جراحی سنتی بواسیر

از دیرباز تاکنون، دانستن اینکه عوارض جراحی بواسیر چیست، مورد بحث بوده است

جراحی های بواسیر بدون بیهوشی

عمل جراحی بواسیر بدون بیهوشی سرپایی است، در مطب هم قابل انجام می باشد و برای بیمار مشکلات زیادی ایجاد نمی کنند. معمولا بدون عارضه جدی هستند و عوارض احتمالی آنها در حد خفیف و گذراست. سه نوع معروف این درمانها عبارتند از:

باند لیگاسیون (rubber band ligation)

یک نوار پلاستیک محکم به دور پایه هموروئید بسته می شود تا خونرسانی به آن قطع شود. بعد از چند روز هموروئید تخریب شده، می افتد.

در روش باند لیگاسیون، عوارض جراحی بواسیر چیست؟

شایع ترین عارضه باند لیگاسیون، درد طولانی مدت است. سایر عوارض عبارتند از:

عوارض خفیف

خونریزی خفیف، درد خفیف، ایجاد فشار و ناراحتی، علائم وازوواگال (ضعف ناشی از تحریک عصب واگ)، لغزش باند، پریاپیسم (نعوظ طولانی مدت)، سختی در ادرار کردن، شقاق مقعد، و زخم مزمن.

عوارض شدید (به ندرت اتفاق می افتند)

خونریزی زیاد، هموروئید ترومبوزه، درد شدید، احتباس ادرار نیازمند به سوند، و عفونت لگن.

خونریزی ثانویه 10 تا 14 روز بعد از باندینگ رخ می دهد و مصرف داروهای ضد انعقادی این وضعیت را تشدید می کند. به این دلیل، انجام آن به افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، توصیه نمی شود چون خطر بالای عوارض خونریزی دارد.

عوارض رابربند لیگاتور بواسیر

شایع ترین عارضه باند لیگاسیون، درد است

اسکلروتراپی (Sclerotherapy)

در این روش، با تزریق مواد شیمیایی به داخل رگهای هموروئید، آن ها را تحریک کرده، خونرسانی را قطع می کنند. هموروئید بعد از آن کوچک شده، به مرور از بین می رود.

در روش اسکلروتراپی، عوارض جراحی بواسیر چیست؟

اسکلروتراپی یک روش ایمن و کم خطر است و عوارض کمی دارد و همچنین، احتمال بروز عوارض جدی در این عمل بسیار کم است. عوارض احتمالی آن عبارتند از:

تورم و کبودی، تغییر رنگ پوست، درد، خونریزی، تب، وجود خون در ادرار، ایجاد زخم و تنگی، بازگشت مجدد بیماری

عوارض اسکلروتراپی بواسیر

در اسکلروتراپی با تزریق مواد شیمیایی به داخل هموروئید، خونرسانی را قطع می کنند

لیزر کواگولاسیون تراپی (Coagulation therapy infrared )

در این روش، از اشعه مادون قرمز، برای جمع کردن و کوچک کردن هموروئید داخلی استفاده می شود. به کمک منبع نور، امواج تولید شده به سطح هموروئید داخلی رسانده می شود. این امر باعث تحریک هموروئید و در نتیجه ایجاد یک اسکار کوچک و قطع خونرسانی به آن می شود. پس از حدود ۳-۲ هفته ، هموروئیدی که تحت عمل قرار گرفته، به تدریج از بین می رود.

در روش لیزر کواگولاسیون تراپی، عوارض جراحی بواسیر چیست؟

عوارض جانبی کواگولاسیون تراپی به شرح زیر است:

درد قابل ملاحظه در حین عمل، بروز عفونت در ناحیه عمل، احتباس ادرار و ناتوانی موقت در عمل دفع

عوارض لیزر جراحی بواسیر

درد، و عفونت از شایع ترین عوارض احتمالی کواگولاسیون تراپی هستند

جراحی های بواسیر با بیهوشی

این جراحی ها نیاز به عمل بیهوشی دارد. بیهوشی می تواند عمومی باشد یا از طریق بیحسی نخاعی انجام شود یا اینکه صرفا، یک بیحسی موضعی در منطقه عمل باشد.

دو دسته عمده جراحی بواسیر عبارتند از :

هموروئیدکتومی (Hemorrhoidectomy)

از این روش جراحی برای درمان هموروئید های داخلی پرولاپس یافته یا هموروئید خارجی بزرگ استفاده می شود. ابتدا یک شکاف ایجاد می شود، و بعد از بستن رگ ها، توده هموروئید برداشته می شود.

در روش هموروئیدکتومی، عوارض جراحی بواسیر چیست؟

درد، خونریزی، عفونت، ناتوانی در ادرار کردن یا احتباس ادرار، عوارض جانبی معمولی هموروئیدکتومی هستند.

در کوتاه مدت، عوارض جراحی بواسیر چیست؟

خونریزی از ناحیه مقعد، تجمع خون در ناحیه جراحی (هماتوم)، ناتوانی در کنترل مدفوع یا ادرار (بی اختیاری)ف عفونت ناحیه عمل، مدفوع مانده در کانال مخرج

در بلند مدت، عوارض جراحی بواسیر چیست؟

باریک شدن یا تنگی کانال مخرج، عود مجدد هموروئید، مسیر غیر طبیعی (فیستول مقعدی) که بین رکتوم و مقعد با یک ناحیه دیگر شکل می گیرد، پرولاپس رکتال (خارج شدن پوشش داخلی رکتوم از مخرج). توجه کنید بر اثر به تعویق انداختن عمل جراحی بواسیر بیمار در طی طولانی مدت دچار عوارضی مثل شقاق، فیستول مقعدی، و آبسه و بیماری های ناشناخته مقعد می شود.

عوارض هموروئیدکتومی

در هموروئیدکتومی پس از بستن رگها، توده هموروئید برداشته می شود.

هموروئیدکتومی با لیزر پر توان

در این روش عوارض عمل جراحی بواسیر به حداقل می رسد و موارد ذکر شده به ندرت در بیماران بروز می کند. اگر جراحی بواسیر با لیزر توسط یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه انجام شود عوارض جراحی به صفر نزدیک می شود. برای آشنایی با مزیت لیزر نسبت به جراحی سنتی هموروئید کلیک کنید.

هموروئیدوپکسی (Hemorrhoidopexy یا stapling)

به این رویکرد جدید، هموروئیدکتومی استاپلر (stapled hemorrhoidectomy) نیز، گفته می شود. یک دستگاه منگنه مانند (staple) وارد رکتوم می شود تا هموروئید داخلی پرولاپس یافته را در جای خود در رکتوم ثابت کند. سپس با قطع خونرسانی ، توده هموروئید را کوچک کرده، و بدون ایجاد شکاف، آن را بر می دارند.

عوارض جراحی هموروئیدکتومی استاپلر

حدود 15% از موارد هموروئیدوپکسی، با عوارض بعد از عمل همراه می شوند

در روش هموروئیدوپکسی، عوارض جراحی بواسیر چیست؟

حدود 15% از موارد هموروئیدوپکسی، با عوارض بعد از عمل همراه می شوند. این عوارض عبارتند از:

عوارض کوتاه مدت (هفته اول)

درد شدید، خونریزی، ترومبوز، احتباس ادرار، شقاق، هماتوم، آبسه مقعدی

عوارض طولانی مدت (بعد از یک هفته)

عود مجدد بیماری، درد شدید، تنگی، شقاق، خونریزی، تگ پوستی (Skin tag)، بزرگ شدن مویرگ ها

جراحی هموروئیدوپکسی در مقایسه با هموروئیدکتومی، در دوره بعد از عمل درد کمتری دارد. ولی احتمال عود بیماری (پرولاپس رجعت کننده) در آن بیشتر است.

جلوگیری از بواسیر بعد از جراحی

دریافت مقدار کافی فیبر غذایی در پیشگیری از یبوست و بواسیر بسیار موثر است

کاهش عوارض جراحی هموروئید با مراقبت

بعد از دانستن اینکه عوارض جراحی بواسیر یا هموروئید چیست، باید دید چگونه می توان از عود بیماری پیشگیری کرد، چون حدود 5% افراد، بعد از عمل، دوباره با مشکل برگشت بواسیر روبرو می شوند. برای کاهش عوارض و پیشگیری از برگشت مجدد بواسیر، رعایت موارد زیر توصیه می شود:

  • مصرف رژیم غذایی پرفیبر و ملین
  • آبرسانی (8 تا 10 لیوان آب روزانه)
  • تغییراتی در شیوه زندگی، مثل پرهیز از چاقی
  • استفاده از شل کننده مدفوع یا ملین برای اجتناب از فشار و سختی در عمل دفع
  • پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین
  • پایبندی به ورزش منظم
  • در صورتی که سابقه ابتلا به شقاق را ندارید می توانید از فواید تمرینات کگل نیز بهره ببرید
author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

24 دیدگاه برای “عوارض جراحی بواسیر یا هموروئید چیست؟

  1. Avatar photoزکی پور گفت:

    با سلام بنده 5 اردیبهشت ماه امسال عمل جراحی همیرویید داخلی و خارجی ترمپوز ه کتومی با لیزر در بهترین بیمارستان اصفهان انجام دادم ولی نزدیک به سه ماه است که تورم داخلی دارم هر دستوری که پزشک جراح داد انجام دادم و هر داروی هم که تجویز کرد استفاده کردم ولی نمی دونم چرا احساس تورم داخلی دارم کی خوب می شوم

    1. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد. اگر درمان شما با لیزر پرتوان انجام شده است وضعیت شما طبیعی نیست.

  2. Avatar photoزهراا گفت:

    سلام خانم دکتر من ۴روز عمل جراحی سنتی انجام دادم اما هر بار میرم دسشویی اینقدر سوزش و درد دارم انگار جونم میخواد در بیاد و احساس میکنم رودم زده بیرون 😢😢چقدر طول می‌کشه خوب سم؟؟؟

  3. Avatar photoرضایی گفت:

    باسلام و احترام
    من مردی ۴۵ ساله هستم شهریور ماه امسال در پایتخت عمل باند لیگاسیون رابربند داشتم، کنار مقعدم آبسه بوجود اومد با مصرف کلی آنتی بیوتیک کنترل شد حالا عارضه ای ندارم اما نمیدونم چی داخل مقعدم یهو تحریک میشه و عمل گوارش و دفع را مختل میکنه اگر پاسخ را همینجا بدین ممنون میشم با تشکر.

    1. روش جراحی شما بسیار قدیمی است و ممکن است بر اثر عارضه بعد از جراحی و آبسه های مکرر دچار فیستول مقعدی شده باشید. حتما به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید. در صورتی که تشخیص جراح فیستول باشد برای شما ام آر آی فیستول تجویز می شود که مسیرهای آن کاملا مشخص شود.

  4. Avatar photoآسیه گفت:

    سلام وقت بخیر لطفا جواب بدید مادرم حدود ١٤روز هست که عمل همروئید انجام داده رفته پیش دکترش گوفته یک گوشته اضافی دیگه در ناحیه مقعدی ایجاد شده باید جراحی بشه اگر تا یک حفته دیگر از بین نره مامانم خیلی ترسیده چون این١٤روز خیلی درد داشت احتمال این که از بین بره وجود داره آیا این گوشت اضافه از عوارض بعد از عمله واقعا احتیاج داره دوباره عمل بشه.

    1. لازم است ویزیت شوند. معمولا در جراحی بواسیر با تیغ و کوتر این عوارض بروز می کند و اگر بیماری پیشرفته باشد جراحی در یک جلسه انجام نمی شود. بهتر است لیزر هموروئید به جای جراحی باز انجام شود که در یک جلسه و با دوره نقاهت بسیار کوتاهتر می باشد.

  5. Avatar photoزهرا نعمت الهی گفت:

    سلام خانم دکتر در تاریخ ۲۵ آبان عمل جراحی همورویید داشتم وتا الان موقع اجابت مزاج درد واحساس ورم در داخل مقعد دارم .باید چکار کنم.

    1. این وضعیت بعد از عمل جراحی هموروئید با تیغ و کوتر جراحی طبیعی است. مراقب باشید که یبوست و اسهال نگیرید و حتما هر روز در لگن آب گرم بنشینید که التهاب و ورم کم شود. به خصوص بعد از دفع مدفوع. حتما آب زیاد بنوشید و چای و قهوه میل نکنید.

  6. Avatar photoحسینی نیا گفت:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید شوهر من چهار روز پیش جراحی با لیزر همروئید داشتن والان احتباس ادرار دارن چکار باید کرد به دکتر مراجعه کنیم ؟
    ممنونم از پاسخ‌گویی شما 🌹

    1. وضعیت ادرار ایشان به لیزر هموروئید ارتباطی ندارد و لازم است به متخصص ارولوژی مراجعه کنند.

  7. Avatar photoHady گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من یک ماه پیش عمل باز بواسیر انجام دادم الان دردی ندارم ولی مقداری چرک و عفونت زرد رنگ داره بیرون میاد ویک بوی بدی داره می خواستم ببینم عادیه این مشکل تا کی ادامه داره آیا خوردن چای و قهوه باعث یبوست می شه ممنون راهنمایی بفرمایید

    1. احتمالا به فیستول مقعدی مبتلا شده اید. بله مصرف چای و قهوه منجر به تشدید یبوست می شود.

  8. Avatar photoسعید گفت:

    با سلام. من الان حدود 40 روزی هستش که عمل همورویید با تیغ رو انجام دادم. یعنی توی 3 روز یه چیزی در امد و بزرگ شد و رفتم دکتر و گفتن ترومبوزه است و باید اورژانسی عمل بشه ( بخاطر دردی که داشتم ).
    از همون روزهای اول یه تورمی داخل مقعدم به وجور امد که یکمیش هم تو بخش بیرونی مقعد هسش و موقع رفت به دستشویی خیلی درد میکنه .من رفتم پیش دکتر که گفت طبیعی هستش و از بین میره و الان بعد 40 روز هنوزم هستش و هر باز که میرم دستشویی باز یه مقداری خون میاد و خیلی درد میکنه. آیا این طبیعی هستش یا باید باز برم دکتر و نیازه که کاری بکنم ؟

    1. اگر تورم در حال کاهش است جای نگرانی نیست. مراقبت های بعد از عمل هموروئید را با دقت انجام دهید. اگر علائم جدید و مشکوکی داشتید به جراح خود مراجعه کنید. ممکن است تا 6 ماه کمی التهاب و ورم و مقدار کمی خونریزی بعد از دفع مدفوع داشته باشید.

      1. Avatar photoسعید گفت:

        ممنونم از پاسخ و رسیدگی به تک تک سوالات کاربراتون

  9. Avatar photoجواد گفت:

    سلام، اقای 34ساله ای هستم ک ب مدت 4ساله هموروئید دارم و بعد از اجابت مزاج بیرون زدگی دارم فقط و همیشه حس میکنم دفع بطور کامل انجام نشده، با توجه به اینکه ورزشکارم بهترین نوع عمل برای من چیه ب نظرتون ک نقاهت کمتری داشته باشه؟؟ مرسی از همکارییتون سپاس

    1. به احتمال زیاد دچار هموروئید داخلی درجه چهار شده اید و بهترین روش با کمترین دوره نقاهت که حتما درمان شوید روش هموروئیدکتومی با لیزر پرتوان است. دقت کنید که لیزر هموروئید انواع مختلفی دارد و روش پیشنهادی من لیزر پرتوان همراه با لیزر کم توان می باشد. لیزر کم توان به تنهایی برای درمان هموروئید شما کاربرد ندارد..

  10. Avatar photoنغمه جلالی گفت:

    سلام من حدود ۶ سال پیش جراحی هموروئید با لیزر شدم ولی الان حدود ۶ ماهه که دچار دفع ابکی و دفع گاز میشم که باعث سوزش در قسمت پوست اطراف مقعد میشم علت چی میتونه باشه خانم دکتر ؟؟ توسط خودتون هم جراحی شدم .

    1. حتما به یک متخصص گوارش مراجعه کنید که وضعیت گوارش شما بررسی شود. اگر این وضعیت کنترل و درمان نشود بیماری هموروئید و شقاق نیز در آینده عود خواهد کرد. احتمالا برای شما تصویربرداری و کولونوسکوپی نیز تجویز کنند.

  11. Avatar photoبهنام گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید . بنده ۴۵ سال سن دارم از بیست سال پیش به هموروئید مبتلا شده ام طی این مدت با مصرف دارو بیماری رو کنترل میکردم ولی این اواخر بدبیاری زیاد پیشرفت کرده بود هموروئید گرید دو داخلی و خارجی و شقاق بصورت وسیع باعث خونریزی شدید میشد تا اینکه هشت ماه پیش رفتم عمل لیزر انجام دادم الان بعد هشت ماه هر وقت دچار نفخ یا یبوست یا اسهال میشم خونریزی میکنه حتی وقتی که نشسته ام خونریزی میکنه و لباسم کثیف میشه و هر وقت دفع ناقص دارم بعد دستشویی مدفوع نشت میکنه . آیا راهی برای درمان این عوارض وجود دارد؟ ممنون

    1. بهترین راه این است که با یک متخصص تغذیه یا گوارش برای درمان یبوست مشورت کنید.

  12. Avatar photoعلی گفت:

    سلام اقای 34 سالہ ھستم چہار ماہ پیش لیزر ھموریید داشتم بعد عمل دچار ترشح بد بو و زرد رنگ ناحیہ مقعدی شدم خیلی ھم انتی بیوتیک استفادہ کردم اصلا خوب نشدم تا ھنوز حتی کولونسکوپی ھم شدم و بہ مورد خاصی نرسیدم و فقط بھم گفتن پشتت زخم ھست گاھی شکم درد و اسھال ھم دچار میشم دیگہ نمدونم چیکار کنم

    1. به متخصص گوارش مراجعه کنید. لازم است دارو مصرف کنید. به هیچ عنوان آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک مصرف نکنید زیرا وضعیت گوارش شما وخیم تر خواهد شد. برای ترمیم سریعتر زخم نیز از مکمل های غذایی مینرال و پروبیوتیک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *