دسته: آبسه

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی به نام های آبسه آنورکتال، آبسه دورانی یا بیرونی هم شناخته می شود. این آبسه تاول یا دمل مانند مجاور مقعد است و زمانی ایجاد می شود که یک حفره در مقعد پر از چرک شود. به همین دلیل برخی بیماران به آن جوش مقعدی نیز می گویند. آبسه مقعدی باعث ایجاد درد شدید، خستگی، تب و ترشحات رکتوم می شود.

آبسه مقعدی اغلب به صورت پراکنده است. هرچند موقعیت های خاصی خطر مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می دهند، مانند: دیابت، بیماری های کرون و رکتال، درمان کورتون، هموروئید و شقاق و فیستول مقعدی.

وقتی آبسه مقعدی بهبود نمی یابد و شکافی روی سطح پوست باز می شود، می تواند باعث ایجاد فیستول های مقعدی دردناک شود. در صورتی که این آبسه بهبود پیدا نکند باعث ایجاد درد زیادی می شود که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

تخلیه و درناژ آبسه مقعدی از اصول اولیه درمان این بیماری است

انواع آبسه مقعدی

آبسه های آنورکتال با توجه به مکان آناتومیکی آن ها طبقه بندی می شوند که موارد زیر رایج ترین هستند:

  1. آبسه دورانی
  2. آبسه ایسکئورکتال
  3. آبسه supralevator

در میان موارد بالا، آبسه دورانی رایج ترین نوع است که 60% موارد مربوط به آبسه مقعدی را شامل می شود. آبسه دورانی مجموعه های سطحی از مواد چرکی است که زیر پوست کانال مقعد قرار دارد. آبسه ایسکئورکتال زمانی که قسمتی از اسفنکتر مقعد خارجی به فضای ایسکئورکتال منتقل شود، تشکیل می شود.

علائم وجود آبسه مقعدی

شایع ترین علامت وجود آبسه مقعدی، درد مداوم در ناحیه دورانی مقعد است. درد ممکن است دردناک یا کسل کننده باشد. درد آبسه یا دمل معمولا همراه تورم در ناحیه مقعد است. در هنگامی که بیمار حرکات روده ای داشته باشد درد زیادتر می شود و بعد از آن کمتر خواهد شد. برخی بیماران آبسه مقعدی را با نام دمل مقعدی یا جوش مقعدی می شناسند. زیرا آبسه مقعدی مانند تاول یا دمل بسیار دردناک و سوزشی است.

علائم دیگر آبسه مقعدی شامل مواردی مثل یبوست، تخلیه روده، تب و لرز بر اثر عفونت، وجود توده قابل لمس در نزدیکی مقعد که قرمز، متورم و براق است. همچنین ترشحات رکتال یا خونریزی همراه با تورم و حساسیت پوست اطراف مقعد از دیگر علائم آبسه مقعدی می باشد. این گروه از بیماران معمولا با خستگی و مشکل در دفع ادرار مواجه می باشند.

بیماری آبسه مقعدی ممکن است بسیار دردناک شود و طی چند روز علائم بدتری داشته باشد. درد در این مورد ممکن است ابتدا پراکنده و محدود باشد اما به مرور یک درد ثابت برتر شود و با تغییر وضعیت بدن مثل ایستادن، نشستن، چرخیدن و… شدیدتر نیز بشود. توجه داشته باشید که هرچند از علائم آبسه مقعدی درد حین حرکات روده ای است، اما همیشه هم این گونه نیست.

گاهی نیز ممکن است آبسه مقعدی عمیق تر در روده رخ دهد که بیشتر در افرادی که بیماری التهابی روده دارند اتفاق می افتد. این مورد می تواند باعث ایجاد درد یا ناراحتی در ناحیه شکمی شود. در کودکان بیشتر علائم ناراحتی یا درد وجود دارد. همچنین توده یا گره ای اطراف مقعد مشاهده یا احساس می شود.

عفونت مقعدی منجر به بروز آبسه و دردناک شدن و ملتهب شدن این ناحیه می شود.

تفاوت آبسه مقعدی با هموروئید

آبسه مقعدی با بروز ترشحات چرکی و عموما درد شدید همراه است. این در حالی است که هموروئید ترشح چرکی ندارد و گاها بیمار جز احساس توده و درد علامت خاصی را گزارش نمی کند. گاها هموروئید با خونریزی نیز همراه است. از نظر شکل ظاهری آبسه مقعدی برجسته و ملتهب است اما هموروئید به شکل یک گوشت اضافه دیده می شود. درد آبسه مقعدی بسیار شدید است و با درد هموروئید قابل مقایسه نیست. مگر در مواقعی که بیمار دچار هموروئید ترومبوزه شده است. این نوع هموروئید بسیار دردناک است و رنگ ناحیه به شکل کبود دیده می شود.

علت ایجاد آبسه مقعدی چیست؟

آبسه ها معمولا به دلیل تجمع عفونت با چگالی زیاد باکتری های رایجی در دستگاه گوارش هستند که به دلایل مختلف ممکن است در یک مکان جمع شده باشند. اگر آبسه های مقعدی درمان نشوند به احتمال زیاد در قسمت های دیگر بدن مانند لوزه، رکتوم و کشاله ران نیز پخش می شوند. در صورت درمان نکردن آبسه ها می توانند تبدیل به عفونت عمومی در بدن شوند که به درمان طولانی مدت نیاز دارند.

مواردی که می توانند باعث ایجاد آبسه مقعدی شوند را در ادامه آورده ایم.

  • ممکن است غده مقعد مسدود شده باشد.
  • ممکن است به دلیل یک عفونت مقاربتی ایجاد شود.
  • یک بیماری التهابی روده مثل بیماری کرون که باعث می شود بدن به بافت سالم حمله کند.
  • دیابت
  • زمانی که سیستم ایمنی بدن به خطر بیفتد که به دلیل بیماری های ضعف سیستم ایمنی مانند HIV یا ایدز به خطر می افتد.
  • رابطه جنسی مقعد نیز ابتلا به آبسه مقعد را در زنان و مردان افزایش می دهد.
  • شیمی درمانی در زمان حال یا اخیرا
  • استفاده از داروی پردنیزول یا بقیه استروئیدها
  • یبوست
  • اسهال
  • کودکان کم سن و سال یا کودکانی که سابقه شقاق مقعد داشته باشند برای ابتلا به آبسه مقعدی در معرض خطر بیشتری هستند. شکاف مقعدی در کودکانی که سابقه یبوست دارند رخ می دهد.

راه حل های جلوگیری از آبسه مقعدی

برای جلوگیری از ایجاد آبسه مقعدی راه های زیادی شناخته نشده است اما با انجام کارهای زیر می توانید از آن جلوگیری کنید:

  • درمان سریع هرگونه عفونت در بدن
  • محافظت در برابر STI ها
  • برای جلوگیری از ابتلا به STI که باعث ایجاد آبسه مقعدی نیز می شود، بهتر است در هنگام رابطه جنسی مقدماتی از کاندوم استفاده شود.
  • بهداشت خوب و پاکیزگی در ناحیه مقعد

دقت کنید که آبسه مقعدی عوارضی در پی دارد ولی قابل درمان است. بهتر است در همان ابتدای مشاهده آن به دکتر مراجعه کنید.

درمان آبسه مقعدی

اولین اصل درمان انواع آبسه به خصوص آبسه مقعدی درناژ و تخلیه آبسه است. مسلما با مصرف دارو و پماد آبسه مقعدی نمی توانید به درمان قطعی این بیماری دست یابید. بهتر است این تخلیه با لیزر انجام شود. زیرا ناحیه مقعد ناحیه فعالی است و ترمیم سریع و برش ظریف برای درمان آبسه مقعدی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین لیزر آبسه مقعدی بهترین روش و کم عارضه ترین روش درمان آبسه مقعدی است.

پس از طی مرحله تخلیه و خشک کردن آبسه مقعدی متخصص جراحی عمومی و لیزر برای بیمار دارو و پماد مناسب تجویز می کند. با رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف مایعات و غذاهای پر فیبر می توانید دفع مدفوع راحتی داشته باشید و از بروز یبوست جلوگیری کنید. بعد از عمل جراحی آبسه صورت گرفته پزشک معالج به شدت توصیه می کند که یبوست نگیرید و داروها و آنتی بیوتیک های تجویز شده را به موقع مصرف کنید.

سوالات رایج آبسه مقعدی

1-برای درمان آبسه مقعدی به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

برای درمان آبسه مقعدی باید به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. زیرا اصول اولیه درمان این بیماری تخلیه و درناژ و در واقع جراحی آبسه مقعدی می باشد.  به همین منظور توصیه می شود به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا بهترین خدمات درمانی را برای این منظور دریافت کنید.

2-آیا درمان دارویی آبسه مقعدی امکان پذیر است؟

درمان دارویی آبسه مقعدی یک روش کمکی و موقت است و درمان قطعی این بیماری محسوب نمی شود. برای رسیدن به یک درمان مطلوب باید آبسه توسط جراح تخلیه شود. احتمالا قبل و بعد از جراحی آبسه مقعدی برای بیمار آنتی بیوتیک و یا پماد آبسه مقعدی جهت تکمیل فرآیند درمان تجویز می شود.

3-در صورتی که آبسه مقعدی بترکد چه باید کنیم؟

در صورت ترکیدن و سر باز کردن آبسه مقعدی باید به یک متخصص جراحی مراجعه کنید تا عمل جراحی تخلیه و خشک کردن آبسه را انجام دهند. همچنین نشستن در لگن آب گرم برای التیام درد و التهاب بسیار موثر است. در مواقعی که عفونت شدید باشد متخصص برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

4-بهترین راه درمان آبسه مقعدی چیست؟

بهترین راه و روش درمان آبسه مقعدی تخلیه و درناژ آن با لیزر پرتوان است. برای این منظور به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه فرمایید. بهترین درمان آبسه مقعدی درمانی است که عود نداشته باشد و دوره نقاهت کوتاهی داشته باشد. با لیزر می توانید به این دو هدف اصلی درمان آبسه مقعدی دست یابید.

5-آیا آبسه مقعدی خود به خود درمان می شود؟

اگر آبسه ها سطحی باشند در مدت زمان کوتاهی سریعا بهبود می یابند. اما آبسه هایی که با دردی پیش رونده بروز می کنند و عمقی هستند حتما به مداخله پزشکی نیازمند می باشند. متخصص جراحی آبسه را تخلیه و خشک می کند و بلافاصله درد پیش رونده و طاقت فرسای آبسه فروکش می کند. دقت کنید که آبسه مقعدی را نباید خودتان دستکاری کنید.

6-آیا آبسه مقعدی با آنتی بیوتیک درمان می شود؟

ناحیه مقعد ناحیه فعالی است و نباید بیماری های این ناحیه را به حال خود رها کرد. در صورتی که آبسه مقعدی سطحی باشد ممکن است با دارو و آنتی بیوتیکی که پزشک تجویز می کند وضعیت شما بهبود یابد. اما تخلیه و جراحی آبسه مقعدی یک امر ضروری برای درمان قطعی این بیماری است. بسته به وسعت و عمق آبسه مقعدی شرایط عمل جراحی و یا لیزر آبسه نیز متفاوت خواهد بود.

7-درمان عفونت مقعدی زنان چگونه است؟

درمان عفونت و آبسه مقعدی در زنان و مردان به یک شکل است. اما آنچه که در مورد زنان لازم است در نظر داشته باشید این است که در دوران قاعدگی نیز همچنان از لگن آب گرم استفاده کنند. در این دوران دقت کنند که ناحیه تمیز و خشک بماند و مدت طولانی آلوده نشود. جلوگیری از فشار آوردن بر ناحیه مقعد و خودداری از زایمان و بارداری نیز برای درمان عفونت مقعدی زنان توصیه می شود.

8-آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟

زمانی که آبسه مقعدی بروز می کند خطرناک نیست و با روش های پزشکی قابل درمان و کنترل است. اما اگر درمان نشود و خود به خود بترکد منجر به بروز آبسه های مکرر دیگر و در نهایت بروز فیستول مقعدی می شود. انتشار عفونت در بدن بیمار می تواند به مرحله خطرناکی برسد و کنترل و مهار آن به شدت سخت شود.

9-تفاوت کیست مقعد با آبسه مقعدی و جوش مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی به زبان عامه جوش مقعدی نیز خوانده می شود. زیرا یک التهاب و عفونت جوش مانند می باشد و درد زیادی دارد. در ناحیه مقعد کیست تشکیل نمی شود و عموما بیماران هموروئید یا آبسه مقعدی را به اشتباه کیست مقعد می نامند.

10-درمان خانگی آبسه مقعدی چیست؟

درمان قطعی خانگی برای آبسه مقعدی وجود ندارد. اما بیماران می توانند در منزل برخی از اقدامات را برای کاهش درد و تخفیف التهاب ناشی از عفونت آبسه را انجام دهند. نشستن در لگن آب گرم، استفاده از نشیمنگاه نرم، رژیم غذایی پرفیبر و مصرف آب و آبمیوه فراوان و در نهایت استفاده از کمپرس آب گرم می تواند به کاهش درد و التهاب آبسه در منزل کمک کند.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • با سلام .دختر من شکمش مدتی کار نکرده و بعد از آن .به اندازه یک نخود کنار مخرج بیرون زدگی پیدا کرده .چکار کنم .

    • اگر مشکل یبوست را حل کنید ظرف یک هفته باید برجستگی رفع شود در غیر این صورت باید دارو مصرف کنند. در هر صورت چون کودکان کمتر در اینباره حرف می زنند و اگر درد یا خونریزی داشته باشند ممکن است خجالت بکشند و به شما توضیح ندهند بهتر است توسط متخصص جراحی ویزیت شوند تا از بهبودی کامل ایشان مطمئن شوید

  • خانم دکتر من یک برآمدگی کبود رنگ کنار مقعدم بیرون زده که خیلی داغ و دردناکه به نظرتون این آبسه مقعدی هست؟

    • سلام بله ممکن است بعد از بروز فشار و حتی زخم در ناحیه مقعد آبسه مقعدی در این ناحیه بروز کند. به شدت از رابطه مقعدی پرهیز کنید.

  • سلام من فک کنم آبسه مقعدی گرفتم دردش خیلی زیاد نیست ولی روم نمیشه برم دکتر جراحیم تا حالا انجام ندادم به نظرم زشتم هست واسه همچین چیزی جراحی کنی چی کار کنم حالا سرپایی نمیشه کاریش کرد؟?

    • سلام به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه بفرمایید. با مراجعه دیرهنگام برای درمان آبسه مقعدی ممکن است در زمان نامناسب مجبور شوید به طور اورژانسی درمان شوید. در این مواقع ممکن است دسترسی به متخصص نداشته باشید و درمان مناسبی دریافت نکنید و دچار عوارض گوناگون شوید. بنابراین درمان آبسه مقعدی را جدی بگیرید و سریعا اقدام کنید.

  • سلام.من هفته ی پیش به آبسه ی مقعدی دچار شدم و خودش بعد سه چهار روز بعد از نشستن داخل آب گرم فروکش کرد و الان دوباره دوجا درومده باید چکار کنم به نظرتون؟خیلی دردناک هم نیستن.

    • سلام به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا برای تخلیه و درناژ آبسه اقدام کنند. در صورت عدم درمان به موقع ممکن است دچار عوارضی مثل فیستول مقعدی شوید.

  • سلام خانم دکتر درد پائین مقعد بدون برآمدگی فقط وقتی لمس میکنی انگار اون قسمت خیلی سفت شده همراه با درده وقتی بعد از عادت مزاج درد و سفتی اون قسمت خیلی کم میشه یعنی قبل عادت مزاج به انداز دو سه سانتیمتر چسبیده به پائین مقعد به سمت بیضه سفت میشه بعد از عادت مزاج به اندازی نیم سانت تا یک سانت البته وقتی روی توالت فرنگی میشینم اون اندازه تو حالت ایستاده مشخص نمیشه ببخشید ولی داخل عادت مزاج کمی خون روشن و قرمز رنگ هست وقتی دراز میکشم درد نداره ولی وقتی میشنیم درد داره عفونت یا بوی بدی هم نداره تو این شرایط کرونایی هم نمیشه رفت دکتر خانم دکتر ممنون میشم اگه راه درمان خانگی داره بگید خدانگهدار

  • سلام خانم دکتر من یک هفته هست یبوست گرفتم ۲بار به سختی وبازور تخلیه داشتم امروز یک ناحیه از مقعدم باد کرده داخلش حالت قوضروفی هست که درد داره مشکل من آبسه هست

    • سلام بیماران ما قبل از جراحی و لیزر از شیاف بیزاکودیل استفاده می کنند و تا 24 ساعت نیازی به دفع مدفوع ندارند. پس از آن هم با توجه به رژیم غذایی مناسبی که برای آنها تجویز می شود مدفوع نرم و نرمالی دارند. ممکن است چند قطره جزئی خون نیز بعد از دفع مدفوع مشاهده شود. رنگ تیره مدفوع می تواند ناشی از یبوست یا مصرف قرص آهن و یا هر نوع خوراکی دیگر باشد. همچنین می تواند ناشی از مشکلات گوارشی باشد. در هر صورت این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارید.

  • سلام‌ خانم دکتر سعادتی ،یک سوالی داشتم من ۵روز پیش عمل جراحی باز ابسه پری آنال در بیمارستان انجام دادم البته سونوگرافی انجام دادم گفتن ابعادش تقریبا ۵سی سی بودببخشید قدر نارنگی بزرگ شده بود ،سوالم اینه چرا ترشحاتم زیاد شده بعد ۵روز خونابه پس میده به دکتر جراحم گفتم گفت طبیعی چون خیلی قسمت جراحی باز میشه خواهشا نظرتونو بگید

    • سلام بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد اما این وضعیت برای بیمارانی که آبسه مقعدی بزرگی یا متعددی داشته اند معمولا پیش می آید. آبسه های متعدد و مزمن ممکن است منجر به بروز فیستول مقعدی هم شوند که ترشح زیادی را به همراه دارد.

  • سلام چند روزی هست که آبسه مقعد های گرفتم و دیروز خودش سر باز کرد و چرکش ریخت حالا دکتر برم یا نه چون الان خوب شده درد ندارم

    • سلام بله حتما به متخصص مراجعه کنید تا روند درناژ آبسه را به طور صحیح برای شما انجام دهند. در غیر این صورت آبسه مقعدی مجدد عود می کند و ممکن است با عارضه فیستول مقعدی بازگردد.

1 2 3 7
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674