دسته: کیست مویی

احتمال عود کیست مویی و جلوگیری عود بعد عمل

بسیاری از افراد هستند پس از جراحی یا درمان کیست مویی نگران بازگشت و احتمال عود کیست مویی خود هستند.

احتمال عود هیچ گونه از بیماری ها صفر نیست اما با استفاده از روش های روز دنیا و مراجعه به یک متخصص با تجربه به علاوه نگهداری و مراقبت دقیق بعد از درمان می توان احتمال عود هرگونه بیماری را به صفر نزدیک کرد

در پاسخ به نگرانی این افراد باید گفت: اگر این افراد از طریق جراحی بسته و با لیزر نسبت به درمان کیست مویی خود اقدام کرده باشند با رعایت صد در صد بهداشت و رفع موی زاید از اطراف محل کیست موی و همچنین حفظ بهداشت محل رویش مو و اطراف کیست مویی احتمال بازگشت یا احتمال عود کیست مویی خود را به صفر نزدیک می کنند.

باید یادآور شد براساس مطالعاتی که بر روی بسیاری از بیماران مبتلا به کیست موی پایین کمر صورت گرفت بیمارانی که پس از جراحی نسبت به حفظ بهداشت و رعایت بهداشت موی اطراف محل کیست مویی و محل رویش مو اقدامی نکرده بودند احتمال عود کیست مویی در این افراد افزایش داشت.

با این حال به افرادی که جراحی کیست موی انجام داده‌اند توصیه می شود حتما نسبت به رعایت بهداشت و اصلاح یا شیو و لیزر موی زائد اطراف محل کیست موی خود اقدام کنند تا از هر گونه عفونت یا عوارض که می تواند منجر به تشدید یا احتمال عود کیست موی شود خودداری کنند.

عوامل افزایش دهنده عود کیست مویی

احتمال عود کیست مویی پس از عمل جراحی نیز وجود دارد . چرا که باید در نظر داشت کیست مویی جدید می‌تواند به دلیل عفونت یا تشکیل یک گلوله موی جدید نیز صورت بگیرد.

از این‌روی توصیه می‌کنیم حتما محل کیست مویی لیزر شده یا نسبت به شیو و اصلاح موی این قسمت کوشاتر باشید.

فراموش نکنید عواملی چون؛ تجمع یافتن بافت های مرده، عرق کردن، ایجاد اصطکاک، اضافه وزن و یارعایت ناکافی بهداشت مو و بدن از جمله عوامل مهمی تلقی می شوند که می‌تواند باعث افزایش سطح بازگشت کیست مویی بشوند.

با این احتمالات در خصوص احتمال عود کیست مویی مجدد توصیه می‌کنیم جهت جلوگیری از بازگشت یا احتمال عود کیست مویی حتما و حتما محل جراحی و پایین کمر را یا لیزر کنید یا عاری از مو نگاه دارید.

درمان کیست مویی بدون جراحی

در ادامه در خصوص احتمال عود کیست مویی باید به برخی توصیه های پزشکان در این مورد نیز اشاره کرد. از این روی به بیماران توصیه میشود حتما برای درمان کیست مویی از روش های درمانی با جراحی استفاده کنند چرا که بنا به توصیه پزشکان درمان کیست مویی و البته جلوگیری از هر گونه احتمال عود کیست مویی صرفا با جراحی و تخلیه کیست مویی می باشد.

پزشکان معتقدند تا زمانی که کیست مویی یا به عبارتی کیست حاوی مو در نقطه محل رویش مو یا هر نقطه‌ای از بدن که حاوی کیست مویی است برداشته نشود این بیماری خودش را به صورت عودهای مکرر و البته همراه با ترشح نشان خواهد داد.

باید توجه داشته باشید که در خصوص احتمال عود کیست مویی پزشکان توصیه می کنند که برای درمان و جلوگیری از احتمال عود کیست مویی از هیچ درمان دارویی جایگزینی نمی‌توان استفاده کرد و موکدا تاکید کرده‌اند که حتما باید از روش های جراحی کیست مویی استفاده شود.

هر چند امروزه روش های درمانی با لیزر جایگزین مناسبی برای بیمارانی است که می خواهند زودتر و البته بهتر به نتیجه برسند.

باید توجه داشت که کیست مویی از انجایی که معمولا در محلی از بدن قرار دارد که در معرض دید نیست معمولا تا زمانی که با علایمی چون خونابه یا درد و خروج چرک بروز نکند شخص بیمار متوجه کیست مویی نمی شود.

از سویی دیگر پزشکان بر این باورند که تنها راه درمان کیست مویی همان جراحی است چرا که کیست مویی در بدن معمولا به صورت یک جسم خارجی عمل می کند و تشکیل کیست نیز ناشی از واکنش بدن به این سینوس با عنوان سینوس پیلونیدال است.

سوالات متداول عود کیست مویی

1-چه کنیم که کیست مویی عود نکند؟

بعد از جراحی کیست مویی باید موهای زائد ناحیه را به درستی و به طور منظم از بین ببرید. به علاوه از فشار آوردن به ناحیه عمل خودداری کنید. از نشستن بر روی سطوح سخت و برای مدت طولانی اجتناب کنید. همچنین جراحی کیست مویی با لیزر توسط یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه بسیار احتمال عود کیست مویی را کاهش می دهد.

2-اگر محل عمل جراحی کیست مویی بعد از چند سال درد بگیرد نشانه عود کیست مویی است؟

لزوما نشانه عود کیست مویی نیست و ممکن است بر اثر بروز فشار ایجاد شده باشد. در صورتی که موهای زائد ناحیه را از بین می برید و عمل قبلی موفق باشد نگرانی بابت عود کیست مویی وجود ندارد. در مواقعی که به ناحیه فشار می آورید و موهای زائد ناحیه را هم از بین نمی برید احتمال عود کیست مویی بسیار بالاست. برای اطمینان بیشتر بهتر است توسط یک متخصص جراحی عمومی مجدد ویزیت شوید.

3-آیا ترشح از کیست مویی جراحی شده بعد از 2 ماه طبیعی است؟

بسته به این که نوع جراحی کیست مویی چه باشد و ترشحات به چه شکل باشند وضعیت متفاوت خواهد بود. در مواقعی که کیست مویی به روش باز جراحی شده است تا 2 ماه ترشحات بی رنگ و بی بو طبیعی است. اما اگر ترشحات زرد یا سبز و به رنگ های تیره باشد احتمال عفونت و در نهایت عود کیست مویی بسیار بالاست. معمولا ترشحات عفونی همراه با احساس درد است. ترشحات طبیعی بعد از عمل درد ندارد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام خانم دکتر من حدودا ۳ سال پیش عمل کیست مویی داشتم (بخیه کردم) علائمی مثل ترشح و خونریزی و ... اصلا ندارم وکاملا بخیه هایم جوش خورده فقط فقط گاهی اوقات جایش درد میگیرد ایا امکان دارد برگردد ؟ ایا این درد ممکن است به خاطر نشستن زیاد باشد ؟چکار کنم که این بیماری باز نگردد ؟ممنون

    • سلام از نشستن طولانی به خصوص بر روی سطوح سخت اجتناب کنید. بر روی یک بالش نرم بنشینید. موهای زائد ناحیه را با لیزر موهای زائد از بین ببرید. کیست مویی عود نخواهد کرد.

  • سلام ، من در طول دو ماه بعد عمل باز دو بار اطراف زخم رو شیو کردم ، الان استرس اینو دارم که نکنه موهای شیو شده ، افتاده باشه تو حفره ، اگه موی شیو شده ایی بیفته تو حفره چی‌ میشه؟ دوباره کیست تشکیل میشه؟ چکار کنم خیلی استرس عود دارم

    • سلام اگر موی شیو شده به داخل زخم باز راه پیدا کند و زخم را به درستی تمیز و خشک نکنید احتمال بروز عفونت وجود دارد. از یک نفر متخصص برای تمیز کردن و پانسمان صحیح زخم کیست مویی کمک بگیرید.

  • سلام من اسفند ماه سال قبل عمل جراحی به روش باز انجام دادم و زخمم بعد یک دوره طولانی هشت ماهه خوب شد الان بعد از حدود هشت ماه از اون ناحیه ترشح دارم ینی پوستم باز شده احتمال داره زخم بدرستی جوش نخورده باشه و با یه حرکت باعث پارگی پوست شده باشه؟؟ یا باز شدن پوست نشونه عود کیست هست؟؟

    • سلام احتمال عود کیست مویی بالاست. به خصوص اگر موهای ناحیه را به درستی از بین نبرده باشید. با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت حضوری یا غیر حضوری برای ارسال عکس بگیرید.

      • سلام ببخشید من 3 ماه پیش عمل کیست مویی ب صورت باز داشتم با گذشت 3 ماه زخمم هنوز بسته نشده بود و دکتر ک رفتم گفت عود کرده و نیاز ب عمل مجدد هست. میخواستم ببینم روش دیگه ای جز عمل نیست ک بهتر جواب بده و احتمال عود کمتر باشه؟

        • بهترین روش درمان کیست مویی لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک با لیزر پرتوان و کم توان به طور همزمان است. همچنین از بین بردن موهای زائد با یک روش مناسب مثل استفاده از لیزر نیز بسیار اهمیت دارد.

  • سلام دکتر من شهریور 1398 عمل باز کیست موی انحام دادم ولی تا امروز یعنی اردیبهشت 1399 طول کشیده من روش های بهداشتی رو انجام دادم به نظرتون عود کرده

    • سلام این وضعیت طبیعی نیست و باز ماندن زخم کیست مویی در این مدت طولانی منجر به عود کیست مویی می شود. با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت هماهنگ کنید.اگر تهران ساکن نیستید می توانید ویزیت آنلاین بگیرید.

  • سلام خانم دكتر
    واسه جلوگيري از عود بهتره با ژيلت يا كرم موبر يا ماشين مو هامونو از بين ببريم؟!

    • هیچ کدام از موارد بالا را پیشنهاد نمی کنم. بهتر است با لیزر موهای زائد موهای این ناحیه را از بین ببرید. اگر به لیزر موهای زائد دسترسی ندارید می توانید برای جلوگیری از عود کیست مویی از ژیلت و یا هرکدام از مواردی که با پوست شما سازگارتر است از بین بردن موها را دنبال کنید. دقت کنید اگر زخم کیست مویی باز است موهای زائد که شیو می کنید به داخل زخم نرود.

    • درود وقت بخیر. تا به حال درمانی برای کیست مویی انجام نداده ام. هرازگاهی محل کیست برجسته میشود باید چه کرد؟

      • توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید. این جراحی را نزد یک جراح لیزر ماهر انجام دهید که درمان کیست مویی را بدون عود و بازگشت انجام می دهند.

  • سلام خسته نباشید
    اینکه میگن در جراحی بصورت بسته احتمال بازگشت کیست بیشتر هست یعنی تا چند وقت بعد عمل ممکنه رخ بده؟
    من 10 ماه پیش بصورت لیزری و بسته عمل کردم و تا امروز مشکلی نداشتم اما حالا وقتی کمی فشار به انتهای دنبالچم میارم درد میگیره اما از روی پوست هیچ آثاری معلوم نیست..یعنی از زیر مجددا عود کرده؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام کاملا برعکس است. جراحی باز به دلیل باز ماندن زخم کیست مویی و مستعد بودن ناحیه برای جذب میکروب و تحریک توسط عوامل خارجی احتمال عود کیست مویی بیشتر است. به ناحیه ای عمل جراحی کیست مویی نباید فشار وارد کنید و از رویش مو در این ناحیه جلوگیری کنید کیست مویی عود نخواهد کرد.

  • سلام خانم دکتر من سال 94 عمل کیست مویی داشتم که بصورت باز بود الان وقتی زیاد روی زمین میشینم پشتم درد میگیره وقتی بلند میشم سریع خوب میشه الان قصد دارم باردار شم میخواستم بپرسم امکان داره بعد از زایمانم عود کنه البته این رو بگم دوماه بعد زایمان اولم کیست مویی در اوردم نگرانم که دوباره دربیاد ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام حتما قبل از اقدام به بارداری به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا ناحیه کیست مویی را معاینه کنند. ممکن است در طول بارداری کیست مویی عود کند و دچار سختی و مشکل شوید. درضمن حتما موهای ناحیه را با یک روش مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید.

  • با سلام خدمت شما
    ببخشید خانوم دکتر من پارسال کیست مویی داشتم و عمل کردم ولی چن روزیه ک استخوان دنبالچم خیلی درد میکنه و هیچ ضربه ای هم نخورده ایا امکان عود آن هست؟

  • سلام خانوم دکتر خسته نباشید من 11روز پیش عمل بسته ی کیست مویی کردم بخیه زدم به روش بسته ترشح مدل خون اباعه(مدل صورتی رنگ) میاد طبیعه یا نه؟

    • سلام بله معمولا طبیعی است اما حتما با جراح معالج تماس بگیرید تا توصیه های لازم را یادآوری بفرمایند.

      • سلام خانوم دکتر من عمل باز سینوس داشتم و بعد از 1ماه و نیم زخمم کاملا از روی پوست جوش خورده بود و حالا که 2ماه و نیم از عملم گذشته دوباره اندازه یه عدس روی زخمم باز شده. آیا این باز شدن دوباره میتونه عادی باشه یا مشکل خاصی داره و باید به پزشک مراجعه کنم؟

        • سلام خیر عادی نیست و زخم نباید مجدد باز شود. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید.

        • سلام من ۵ ماه پیش عمل سرپایی کردم و بدون بخیه گوشتم جوش خورد و حالت یک دایره بود بعد از ۵ ماه همون دایره هست ولی دست میزنم درد میگره ولی داخلش خالی است احتمال عود هست یا چرک کرده است
          یه سوال مرحم سیا براش خوبه استفاده کنم

          • به احتمال زیاد زخم شما عفونت کرده است. از مرهم سیاه استفاده نکنید زیرا می تواند به بافت ناحیه آسیب جدی وارد کند و جای زخم را سوراخ کند.

  • سلام خانم دکتر من ۶ ماه پیش جراحی کیست موی به روش بسته انجام دادم و این مدت بهداشت رو هم کاملا رعایت کردم چند روزی هست که کمی احساس درد میکنم ناحیه جراحی شده کاملا صاف و هیچ ترشح یا برامدگی نداره هنوزم بعد از این مدت احساس بی حسی تو این ناحیه وقتی دست میزنم دارم ممکنه درد فقط بخاطر نشستن های طولانی مدت باشه طبیعی باشه یا امکان داره دوباره عود کرده باشه؟

    • سلام بله این امکان وجود دارد که به دلیل فشار آوردن بر روی ناحیه جراحی کیست مویی و نشستن طولانی احساس درد کنید. در هر صورت لازم است بعد از 6 ماه به جراح معالج مراجعه کنید تا در صورت نیاز توصیه های لازم را به شما یادآوری کنند.

1 2 3 11
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674