دسته: آبسه

پماد آبسه مقعدی برای درمان و ترمیم

در این متن ما قصد داریم به معرفی روش های درمان آبسه مقعدی نظیر استفاده از پماد آبسه مقعدی بپردازیم، اما در ابتدا توضیح مختصری در مورد آبسه مقعدی می دهیم:

آبسه مقعدی از وجود یک چرک در کانال مقعدی بوجود می آید. به مرور زمان ممکن است آبسه منجر به بروز فیستول مقعدی نیز شود. آبسه مقعدی پریانال متداول ترین نوع آبسه مقعدی است.(حدود60 درصد)

هر دو دسته باکتری های هوازی و بی هوازی می توانند مولد آبسه مقعدی باشند. احتمال ابتلای به این بیماری در مردان بیش از زنان است. درمان کلینیکی آبسه بستگی به محل دقیق آن دارد.

آزمایش های لازم

اغلب بیماران مبتلا به آبسه مقعدی، به آزمایش خون نیاز پیدا می کنند.

برای این کار باید در محل مورد نظر شکاف ایجاد شود.

برای تشخیص این بیماری اگرچه اغلب نیازی نیست؛ اما می توان از اولترا سونوگرافی استفاده کرد. این روش تشخیصی بین 60-100 درصد تشخیص صحیح دارد.

ام آر آی معیار استاندارد این بیماری است و تقریبا حدود 91 درصد بیماری را درست تشخیص می دهد.

استفاده از آندوسکوپی روشی بسیار مطمئن و تضمین شده برای تشخیص این بیماری است. آندوسکوپی خطر ابتلا به باکتری را پایین می آورد و هم چنین اذیت کمتری برای بیمار دارد. از این روش برای بعد از عمل جراحی نیز استفاده می شود.

چه زمانی برای درمان به جای پماد آبسه مقعدی از برش استفاده می شود؟

طبق قائده، مشاهده آبسه نمایانگر لزوم برش و جراحی است. مراقب باشید؛ تنها تهیه و استفاده از آنتی بیوتیک و پماد آبسه مقعدی کار ساز نخواهد بود. تخلیه و درناژ آبسه از ملزومات درمان آبسه است.

در صورت به تعویق انداختن عمل جراحی آبسه مقعدی می تواند موجب تخریب بافت، فیبروز و به هم زدن تقارن کانال مقعدی شود.

آبسه های مقعدی ساده را علاوه بر استفاده از پماد آبسه مقعدی، می توان با جراحی ساده و سر پایی درمان کرد. اما برای درمان آبسه های پیچیده تر باید عمل جراحی توسط پزشک متخصص جراحی عمومی با تجربه و در اتاق عمل انجام شود.

بعضی از جراحان کولوستومی مکمل را برای درمان آبسه های پیچیده پیشنهاد می کنند. گاهی اوقات به جز در موارد کولوستومی هدایت شده امکان باقی ماندن عفونت وجود دارد.

برای بیماران مبتلا به آبسه مقعدی، انجام عمل جراحی مفید تر است یا صرفا استفاده از دارو هایی نظیر پماد آبسه مقعدی؟

اغلب به بیماران مبتلا به آبسه مقعدی پیشنهاد می شود که حتما عمل جراحی انجام دهند، مگر این که تحت شرایط درمانی خاص قرار داشته باشند یا عوارض ناشی از این بیماری استفاده از دارو های خاصی را ایجاب کند. که برای این موضوع هم مشورت با متخصص جراحی حاذق پیشنهاد می شود.

اگر بیمار مبتلا به آبسه سن بالایی دارد، دچار تب، کم خونی، یا اختلالات ایمنی شدید است باید به مراکز درمانی مراجعه کند و برای عمل جراحی با جراح حرفه ای مشورت کند.

دارو درمانی آبسه مقعدی با پماد و قرص

استفاده روزمره از آنتی بیوتیک برای بیمارانی که مبتلا به آبسه های مقعدی هستند به طور قطع اثبات نشده و عموما پیشنهاد نمی شود؛ به این دلیل که بهبودی و درمان خاصی پس از استفاده مشاهده نشده است.

در بیشتر بیماران به درمان های تکمیلی به کمک آنتی بیوتیک نیازی نیست. علاوه بر این مصرف آنتی بیوتیک در بیمارانی با شرایط زیر محدود شده است.

  • پاسخ التهابی سیستماتیک
  • سلولیت پیشرفته
  • دیابت
  • سوء هاضمه
  • ناهنجاری قلبی

علاوه بر انواع قرص و پماد آنتی بیوتیک که برای درمان استفاده می شود، پماد آبسه مقعدی نظیر لیدوکائین نیز ممکن است تجویز شود.

لیدوکائین نوعی بی حس کننده موضعی است و برای توقف علائم هموروئید یا آبسه هم استفاده می شود.

چطور از پماد آبسه مقعدی استفاده کنیم

برای استفاده از پماد آبسه مقعدی علاوه بر این که به دستورات پزشک معالج دقت می کنید لازم است چند نکته مهم را در استفاده از این پماد در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه را از درمان و استفاده از پماد آبسه مقعدی تجویز شده بگیرید.

  1. قبل و بعد از استفاده از پماد آبسه مقعدی دست ها را به خوبی بشورید و ضد عفونی کنید
  2. بهتر است از دستکش استفاده کنید تا مبادا ناخن شما با سطح پوست برخورد کند و خراشیدگی ایجاد کند
  3. حتی اگر علائم بیماری را مشاهده نمی کنید پماد تجویز شده را به اندازه و مدت زمان تعیین شده توسط متخصص معالج مصرف کنید و ااز تغییر زمان مصرف پماد و یا مقدار مصرف پماد جدا خودداری کنید.

انواع روش های جراحی آبسه مقعد به همراه عارضه فیستول و نقش پماد آبسه

  • فیستولوتومی: این روش متداول ترین روش برای درمان است و معمولا مؤثر است.
  • تکنیک ستون: این روش برای درمان آبسه های عمیق تر به کار می رود.
  • پروسه فلپ: در مواردی که فیستولوتومی پاسخ گو نیست یا با ریسک بالایی همراه است.
  • پروسه لیفت: در مواقعی که فلوسایتومتری با ریسک بالایی همراه است.
  • آندوسکوپی: روشی کم خطر و بدون ریسک است و معمولا جواب می دهد.
  • جراحی با لیزر: در این روش از لیزر پرتوان برای از بین بردن و تخلیه آبسه مقعد و جدار فیستول استفاده می شود و هیچ گونه خطر و ضرری برای بیمار ندارد. به علاوه به بافت سالم اطراف آسیب نمی رساند.

روش های جراحی آبسه مقعدی بسیار متنوع هستند و پزشک بنا بر نظر خود روش مناسب را انتخاب می کند. به همین دلیل برای جراحی و به خصوص لیزر آبسه مقعد به بهترین متخصص جراحی در این زمینه مراجعه کنید.

به طور کل در روش های جراحی مدرن و لیزر امکان بازگشت بیماری کمتر از روش های داروتراپی نظیر استفاده از پماد آبسه مقعدی است. پماد آبسه مقعدی عموما به عنوان یک روش کمکی قبل و بعد از جراحی و تخلیه آبسه مورد استفاده قرار می گیرد و جنبه درمان قطعی آبسه مقعد را ندارد.

سوالات متداول پماد آبسه مقعدی

1-آنتی بیوتیک مناسب برای آبسه مقعدی چیست؟

بیماران تب دار ، نوتروپنیک یا دیابتی و یا مبتلایان به سلولیت مشخص باید آنتی بیوتیک دریافت کنند. مصرف آنتی بیوتیک حتما باید تحت نظر و با تجویز متخصص جراحی عمومی باشد. به طور معمول آنتی بیوتیک هایی که تجویز می شوند شامل: سیپروفلوکساسین 500 میلی گرم هر 12 ساعت و مترونیدازول 500 میلی گرم هر 8 ساعت ، آمپی سیلین / سولباکتام 1.5 گرم در هر 8 ساعت می باشد. آنتی بیوتیک ها برای بیماران سالم با آبسه های سطحی تجویز نمی شوند.

2-آیا می توان آبسه مقعدی را بدون جراحی درمان کرد؟

اصول درمانی هرگونه آبسه به خصوص آبسه مقعدی که در این ناحیه فعال قرار دارد تخلیه و درناژ است. با مراجعه به موقع به متخصص جراحی عمومی می توانید به طور سرپایی این عملیات را انجام دهید. از دستکاری هرگونه آبسه، زائده و توده در این ناحیه خودداری کنید. انواع پیشرفته آبسه مقعدی بهتر است با لیزر پرتوان تحت عمل جراحی و تخلیه و خشک کردن قرار گیرد.

3-آیا پماد و آنتی بیوتیک آبسه مقعدی به تنهایی برای درمان کافی است؟

درمان اصولی مبنی بر خشک کردن آبسه مقعدی است. بهتر است آبسه تحت عمل جراحی و یا با لیزر پرتوان تخلیه شود. به طور معمول مصرف آنتی بیوتیک و پماد درمان موقت این بیماری محسوب می شود و بعد از قطع دارو آبسه مقعدی دوباره عود می کند. آنچه که مسلم است شما نمی توانید برای همیشه از پماد و دارو استفاده کنید و مزمن شدن آبسه مقعدی بیماری های ثانویه بعدی مثل فیستول مقعدی را بروز می دهد  که به مراتب پیچیده تر از بیماری آبسه مقعدی است.

4-آیا نمک در ضدعفونی کردن آبسه مقعدی و عفونت موثر است؟

نمک به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده ضعیف برای عموم شناخته شده است. همچنین از بروز عفونت تا حدی می تواند جلوگیری کند. معمولا چند روز بعد از جراحی آبسه مقعدی پیشنهاد می شود یک قاشق نمک را در لگن بزرگ آب گرم بریزید تا از بروز عفونت در ناحیه مقعد جلوگیری کنید. تماس زیاد نمک با ناحیه مقعد منجر به حساس شدن و آسیب به پوست این ناحیه می شود.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام.
    حدود 4 روزه که دور ناحیه مقعد دانه های ریز و برجسته پیدا شده.
    اگه بهشان دست بزنم دچار خارش میشن.
    اول یک دانه بود ولی الان حدود 8 عدد شدن
    لطف میکنید راهنمایی بفرمایید
    تشکر

    • سلام شما باید به یک متخصص جراحی عمومی با تجربه در زمینه بیماری های مقعدی مراجعه کنید تا از دانه ها نمونه برداری شود. ممکن است دچار زگیل شده باشید. بعد از مشخص شدن علت عارضه درمان مناسب توسط ایشان پیشنهاد می شود. در مراحل اولیه داروی مناسب با شرایط بیمار تجویز می شود. در صورتی که آبسه و عفونتی وجود داشته باشد توسط پزشک معالج تخلیه و خشک می شود.

  • سلام بنده چند روز پیش دچاره ابسه مقعد شدم و سریعا به دکتر مراجعه کردو و با انتی بیوتیک تورم از بین رفت و ترشح دارم الان فقط قسمت ابسه قرمز و حساس شده ایا بعد از ام ار ای و درمان متخصص احتمال عود دوباره هست ؟

    • سلام اگر به موقع اقدام کنید و بیماری وسیع نباشد احتمال عود کم است. متاسفانه آبسه مقعدی در محل فعالی مثل مقعد قرار دارد که روزانه تحت تاثیر عوامل میکروبی فراوانی قرار می گیرد. رعایت بهداشت اصولی و مراقبت دقیق بسیار مهم است. توصیه می کنم تخلیه و درناژ آبسه را با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام دهید تا کمتر دچار عوارض جراحی آبسه شوید.

    • سلام پماد آبسه مقعدی به تنهایی پاسخگوی درمان این نوع آبسه هست یا حتما باید عمل جراحی انجام بشه؟

      • پماد و دارویی که برای درمان آبسه مقعدی تجویز می شود به تنهایی برای درمان آبسه کافی نیست. طبق کتاب های مرجع پزشکی آبسه باید درناژ و تخلیه شود. بهتر است این عملیات با لیزر و توسط متخصص جراحی عمومی و لیزر انجام شود.

      • خانم دکتر سلام وقت بخیر من فیشر دارم و الان در مرحله درمانم. دکتر گفتن اگر تا چند هفته دیگه خوب نشدی باید عمل کرد.
        و از بیهوشی و جراحی هم خیلی ترس دارم. میخواستم راجع به عمل لیزر بپرسم شنیدم. نیاز به بستری داره؟

        • لیزر شقاق یا فیشر مقعد نیاز به بستری ندارد و در یک جلسه سرپایی انجام می شود. می توان این جراحی را با بی حسی یا خواب عمیق و بدون بیهوشی نیز انجام داد.

    • سلام من چهارتا جوش چرکی نزدیک مقعدم زده، دو روز پیش کمی خونریزی داشت ماه ششم حاملگی هستم و رابطه از پشت چندین بار داشتم باهمسرم، دلیل جوشها چیه دردناکن

      • به هیچ عنوان رابطه مقعدی نداشته باشید تا دچار عوارض رابطه مقعدی نشوید. از مطب وقت بگیرید تا بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز شود. با توجه به شرایطی که دارید هرگونه عفونت و زخم در این ناحیه را سریعا پی گیری کنید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.

  • سلام من حدود دو ساله كه شقاق مقعدي دارم، يك بار سال گذشته جراحي اسفنکتر انجام دادم كه موثر نبود و بعد از يك هفته علاوه بر شقاق يه زائده ي كوچك و دردناك بيرون مقعدم بوجود اومده ، و معمولاً هم دچار يبوست شديد ميشم و درد خيلي شديدي دارم
    ميشه راهنماييم كنيد چه درماني برام بهتره؟ واين كه من اگه عمل كنم يبوست باعث عود كوردن مشكلم نميشه؟

    • سلام شما حتما باید مشکل یبوست را رفع کنید. اگر مشکل یبوست حل نشود بهترین جراحی و لیزر و بهترین درمان شقاق نیز برای شما مفید نخواهد بود. اگر در انتخاب رژیم غذایی مناسب مشکل دارید حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. افزایش فعالیت جسمانی مصرف آب و آبمیوه فراوان و کاهش وزن از طریق راه های منطقی و اصولی به درمان یبوست کمک می کند.

    • سلام خانم دکتر، عذرخواهم من چند ماه پیش در دهانه مقعد فیشر گرفتم که دکتر رفتم و با دارو و با تغییر رژیم یبوستم برطرف شد و خوب شدم، یک ماهی میشه هنگام اجابت مزاج اول یک خارش تندریزی احساس میکنم و بعد از چند ساعت خوب میشم و اینکه دو سه روزی میشه که کنار مقعدم جوش خیلی ریز قرمز زده و خیلی کمی هم خارش ایجاد کرده، باید چکار کنم؟

  • سلام دکتر به من پماد داده برای آبسه مقعدی ولی بعد از 10 روز گفتن که باید جراحی بشه. راهی هست که جراحی نکنم من با مصرف پماد بهتر شدم.

    • سلام پمادی که به شما داده شده است برای آماده سازی ناحیه جهت جراحی آبسه مقعدی است و درمان قطعی آبسه محسوب نمی شود. طبق دستور پزشک معالج عمل کنید. این تسکین موقتی است و موعد جراحی که پزشک معالج تشخیص داده اند را به تعویق نیاندازید.

  • سلام.ابسه داشتم ده سی سی عفونت ازم کشیدن انتی بیوتیکم برام دکتر نوشت ولی هنوز تورم داره و درد میکنه

    • سلام معمولا درمان آبسه طی چند مرحله انجام می شود. بهتر است تخلیه و درناژ آبسه با لیزر انجام شود تا کمتر دچار عوارض و عود آبسه مقعدی شوید. با پزشک معالج خود در ارتباط باشید و مراحل درمان را به موقع پیگیری کنید.

    • سلام منظور شما از خفه شدن مو چیست؟ در برخی موارد مو به جای رشد به خارج پوست به طور برعکس و داخل پوست رشد می کند. در این مواقع بیمار به کیست مویی مبتلا می شود. به مرور زمان کلافی از مو در زیر پوست ایجاد می شود که در نهایت منجر به آبسه عفونت و فیستول می شود.

    • آبسه مقعدی معمولا یک بیماری ثانویه است که بر اثر فشار و یبوست و یا هموروئید و شقاق بروز می کند. پماد و داروهایی که برای آبسه مقعدی تجویز می شود نقش کمکی داشته و اصول درمانی آن بر پایه درناژ و خشک کردن آبسه و عفونت توسط متخصص جراحی است.

  • سلام خانم دکتر من تقریباً دو هفته ای میشه دارم اذیت میشم حالت تهوع سر درد یبوست کم خوابی بی اشتهایی فقط پوست و استخوان شدم شهرستان هم هستم ترا خدا بگید چکار کنم هر چه هم دارو مصرف میکنم هی درد دارم

    • سلام سریعا به نزدیک ترین درمانگاه و یا کلینیک محل زندگی خود مراجعه کنید. بهتر است یک متخصص جراحی عمومی شما را ویزیت کنند.

  • سلام وقتتون بخیر و ممنون از اینکه وقتتون رو برای پاسخگویی به بیمارا گذاشتین
    من آبسه مقعدی با درد بسیار شدید داشتم.بعد از مراجعه به دکتر، تو بیمارستان بستری شدم و مورد عمل جراحی قرار گرفتم
    بعد از عمل 20 روز هیچ فعالیت سنگینی نداشتم فقط در حد پیاده روی.الآن تقریبا 40 روز از عمل جراحیم میگذره
    یک اینکه از موقع عمل تا حالا ترشحات ناحیه برش داده شده قطع نشده و ادامه داره.روزی 3بار با گازاستریل پانسمان میکنم
    دوم اینکه من کارم به صورتیه که از صبح ساعت 7 تا عصر ساعت 7 (12 ساعت) یا روی صندلی میشینم و یا اینکه درحال پیاده روی و رانندگی هستم ولی با این حال کارم سنگین نیست و جسم سنگینی رو تابحال بلند نکردم.
    با اینکه رژیم غذاییم رو مرتب رعایت کردم و تا امروز دچار یبوست نشدم الآن 2 روزه که تو ناحیه مقعدم درد دارم و احساس میکنم ناحیه برش داده شده باز هم مقداری التهاب پیدا کرده
    امکان داره که بیماری دوباره برگرده؟مصرف مشروبات الکلی ممکنه تاثیر داشته باشه روی درد یا بازگشت دوباره ی این بیماری؟من واقعا تو شرایطی نیستم که تا 3ماه دیگه برگردم و بازهم بتونم عمل جراحی کنم.
    اگه لطف کنید و راهنماییم کنید یک دنیا ممنونتون میشم

    • سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. متاسفانه آبسه مقعدی بسیار عود کننده است و برای کاهش احتمال عود بهتر است با لیزر تحت جراحی قرار بگیرد. بعد از جراحی باید تحت نظر پزشک معالج باشید تا وضعیت شما را بررسی کنند. با وجود گذشت 40 روز بعد از عمل ترشحات اگر بد بو باشد وضعیت شما طبیعی نیست. برای نشستن از بالش نرم استفاده کنید و هر 30 دقیقه از جای خود برخیزید و دقایقی بایستید. مصرف مشروبات الکلی منجر به کاهش روند بهبودی زخم و طولانی شدن دوره نقاهت بعد از جراحی آبسه می شود.

  • سلام
    من نزدیک 10 بار رابطه مقعدی داشتم البته الت فرو نرفته و با انگشت این کارو کرده اولین بار زمستان 3 سال پیش بود و اخرین بار بهار امسال بود که خونریزی هم داشتم اخرین بار. تو این 3 سال درد زیاد و سوزش و تقریبا 5 بار خونریزی داشتم و مقعدمم حالت بیرون زدگی پیدا کرده یعنی حالت افتاده پیدا کرده. درد و سوزش فقط موقع دفع نیست درحالت عادی هم هست و یکی از چین های مقعدم متورم و سفید شده. میخواستم بدونم بیماریم شقاقه یا بواسیر؟
    خیلی ممنون. تشکر

    • سلام ممکن است دچار هر یک از بیماری های مقعد از جمله آبسه مقعدی و حتی فیستول مقعدی شده باشید. به هیچ عنوان رابطه مقعدی نداشته باشید زیرا منجر به بیماری های مقعدی مختلفی خواهد شد. برای درمان و دریافت داروی مناسب به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. اگر ترک این عادت برای شما سخت است با یک مشاور روانشناس مشورت کنید.

1 2 3 19
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • بیماری های گوارشی

جراحی کولوستومی و ایلئوستومی چیست؟

جراحی کولوستومی و ایلئوستومی برای ایجاد استومای روده ای (intestinal stoma) به کار می روند.…

آوریل 8, 2024
  • بیماری های مقعد

شیاف برای درمان شقاق

شیاف برای درمان شقاق انتخاب بسیاری از مراجعه کنندگان می باشد که از هموروئید و…

مارس 17, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

پودر پیدرولاکس برای درمان یبوست

پودر پیدرولاکس برای درمان یبوست روشی تاثیرگذار و مفید است که در پاکسازی مدفوع سفت،…

مارس 16, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

نکات مهم در مورد عوارض و احتمال بارداری در رابطه مقعدی

عوارض و احتمال بارداری در رابطه مقعدی، سبب شده است که افراد قبل از انتخاب…

مارس 12, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ماساژ پرینه چیست و چه فوایدی دارد؟

قبل از اینکه پاسخ سوال ماساژ پرینه چیست را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم،…

مارس 6, 2024
  • بیماری های مقعد

پروکتولوژی چیست؟ و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

بیماری ‌ها و اختلالات نواحی مقعد، رکتوم و کولون به صورت تخصصی توسط پروکتولوژیست مورد…

مارس 2, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674