توده های ناحیه مقعد

بخیه های عمل بواسیر

روش های مختلفی برای درمان بواسیر وجود دارد. در ادامه متن به بررسی انواع عمل های جراحی بواسیر و مراقبت از بخیه های عمل بواسیر پس از جراحی می پردازیم. بسته به روش جراحی و درمان بواسیر ممکن است از بخیه بواسیر استفاده شود نگهداری از بخیه بواسیر و تمیز نگهداشتن آن نیز به کوتاه کردن دوره نقاهت و کاهش درد بسیار کمک می کند.

در مورد جراحی هموروئید و بخیه های عمل بواسیر چه می دانید؟

عمل جراحی هموروئید، بر آمدگی های رگ ها در اطراف سوراخ مقعد و روده را از بین می برد. روش های متعددی برای درمان بیماری بواسیر وجود دارد. هدف از انجام جراحی محدود کردن جریان خون به آن ناحیه و یا از بین بردن هموروئید است.

هموروئید ها، رگ هایی در اطراف سوراخ مقعد و یا قسمت پایینی روده هستند که ملتهب شده اند.

این بیماری بسیار شایع است و از هر بیست نفر یک نفر به آن مبتلا می شود.

دو نوع مختلف هموروئید داریم که بنا بر محل شکل گیری آن ها نام گذاری می شوند.

هموروئید خارجی در زیر خط دندانه ای سوراخ مقعد شکل می گیرد و هموروئید داخلی در بین خط دندانه ای مقعد و انتهای روده شکل می گیرد.

در بسیاری موارد این بیماری بدون علامت خاصی شکل می گیرد و افراد از شکل گیری آن بی اطلاع اند. ولی در مواردی علائم دردناک ظهور می کند که احتیاج به مراقبت و درمان های ویژه ای دارد.

علائم هموروئید خارجی:

  • خارش شدید در اطراف سوراخ مقعد
  • احساس درد در مقعد؛ به خصوص هنگام نشستن
  • پیدایش جوش های ریز کنار مقعد

علائم هموروئید داخلی:

  • خون ریزی در هنگام حرکات روده
  • بیرون آمدن هموروئید از سوراخ مقعد که به نام افتادگی یا هموروئید پرولابه مشهور است.

انواع متداول درمان هموروئید

  • استفاده از لیزر پرتوان جهت برداشتن و خارج کردن پاکه هموروئید که نیازی به بخیه ندارد و همزمان با برش محل زخم را ترمیم می کند.
  • عمل جراحی هموروئید با استفاده از وسایل معمول سنتی مثل تیغ جراحی و یا کوتر که بعد از اتمام جراحی بخیه های عمل بواسیر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استفاده از اشعه ماوراء قرمز: با استفاده از نور مادون قرمز لخته خون داخل پاکه رفته رفته کوچک می شود و آثار درد و کبودی در ناحیه از بین خواهد رفت. در این روش اثری از بخیه های عمل بواسیر نیست و بیمار یک قطره خون را هم نخواهد دید.
  • اسکلروتراپی(sclerotherapy):یا همان روش تزریق محلول؛ در این روش با تزریق مواد منعقد کننده مخصوص به زائده آن را کوچک می کنند.
  • دارو درمانی: در این روش برای مدت 10 روز دارو تجویز می شود و اگر بیمار بهبود پیدا کند روش دارو درمانی و درمان خانگی ادامه پیدا خواهد کرد در غیر این صورت یکی از روش های جراحی و یا لیزر درمانی هموروئید پیشنهاد خواهد شد.

چگونه می توان بخیه های عمل بواسیر را تمیز نگهداشت؟

می توان بخیه ها را هر روز با گاز استریل تمیز کرد. شستن ناحیه با شامپو بچه و آب ولرم به طور روزانه توصیه می شود. همچنین نشستن در لگن آب گرم علاوه برا تمیز کردن ناحیه به تسریع بهبودی عمل بواسیر کمک می کند.

از صابون های آنتی باکتریال، الکل، محلول یدین و پراکسید برای تمیز کردن بخیه های عمل بواسیر استفاده نکنید چون بهبود زخم را به تعویق می اندازد.

زخم تان را تا 24 ساعت بعد از عمل خیس نکنید و حمام نروید. برای حمام کردن با پزشک مشورت کنید.

در چند روز اول پس از عمل از انجام دادن فعالیت های سنگین بپرهیزید؛ زیرا این کار موجب آسیب به بخیه های عمل بواسیر می شود.

اگر بخیه های شما از نوع جذبی باشد(که معمولا بخیه های عمل بواسیر از این نوع هستند)، نیازی به کشیدن بخیه نیست و پس از 7 تا 10 روز خود به خود ناپدید می شوند.

باقی انواع بخیه های عمل بواسیر را پزشک به مدت 5-21 روز بنابر تشخیص خود از بین میبرد.

سوالات متداول بخیه های عمل بواسیر

1-تعداد بخیه های عمل بواسیر چقدر است؟

معمولا برای بخیه یک پاکه هموروئید از یک بخیه استفاده می شود. برای مثال اگر متخصص جراحی 3 پاکه بواسیر یا همان هموروئید را خارج کند. 3 بخیه در کل زده می شود. اگر جراحی با لیزر انجام شود و یا بواسیر بزرگ نباشد ممکن است بخیه ای زده نشود.

2-آیا بخیه های بواسیر جذبی است یا باید کشیده شود؟

در عمل جراحی بواسیر از بخیه های جذبی استفاده می شود. در برخی موارد نیز هیچ بخیه ای استفاده نمی شود و پاکه بواسیر بدون این که خونریزی کند با لیزر برداشته می شود.

3-چگونه بعد از عمل از بخیه های عمل بواسیر مراقبت کنیم؟

پس از بازگشت به منزل مطمئن شوید که زخم های شما آلوده نیست. پزشک شما به شما خواهد گفت که چه زمانی باند ها را عوض کنید ولی تعویض هر روزه بانداژ گزینه بهتر و بهداشتی تری است. همچنین نشستن در لگن آب ولرم همراه با مقدار کمی بتادین به تمیز و ضدعفونی نگهداشتن بخیه ها و ناحیه عمل کمک می کند.

4-چقدر طول می کشد بخیه های عمل بواسیر یا هموروئید جذب شود؟

بسته به وسعت عمل و فیزیولوژی و سن بیمار و نوع تغذیه و مراقبت بیمار از ناحیه عمل این مدت زمان متفاوت است. بازه زمانی افتادن و یا جذب بخیه های عمل بواسیر یا هموروئید بین یک تا دو هفته می باشد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام خانم دکتر من پرستارم 50سال سن دارم هنگام اجابت مزاج به علت هموروئید کمی خونریزی دارم چند پاکه وجود دارد چقدر هزینه عمل میشه من بعد 25سال خدمت بنا به دلایلی سال 88 بیکار شدم وزجرها کشیدم ممنون اگر راهنمای بفرمایی

  • سوال دارم وقتی بخیه ها تورم میکنن و در قمستی از محل جراحی درزی ایجاد میشود چقدر طول میکشد تا آن درز بسته شود و بخیه ها جذب شده و محل بسته شود .چه توصیه ایی برای بهبود سریع و بسته شدن زخم دارید ؟

    • سلام مدت زمان بهبود جای بخیه ها به تکنیک و نوع جراحی بواسیر که برای شما انجام شده است دارد. شما باید بعد از یک هفته رو به بهبود باشید و ممکن است این روند دو ماه طول بکشد. هرچند که در جراحی با لیزر این روند نهایت یک هفته الی ده روز طول می کشد. اگر نسبت به یک هفته گذشته وضعیت شما بهبودی نداشته است حتما با جراح معالج خود تماس بگیرید و مطمئن شوید که محل بخیه ها عفونت نکرده باشد. ممکن است نیاز به کشیدن بخیه داشته باشید در این مورد نیز از جراح معالج خود سوال کنید.

  • سلام،من لیزر همورئید ترومبوزه انجام دادم، بخیه هم برام زدن؟آیا جراحی لیزر بخیه هم میخوره؟

  • سلام،من جراحی لیزر همورئید ترومبوزه انجام دادم، برام بخیه هم زدن، آیا جراحی با لیزر بخیه هم میخوره؟
    و اینکه تاثیری در مدت زمان خوب شدن داره؟

    • احتمالا جراحی شما وسیع بوده است. اگر جراح تشخیص داده است که از بخیه استفاده کنید مسلما در تسریع بهبودی موثر بوده است.

  • سلام
    آیا افتیدن بخیه های جذبی اشکالی نه داره ؟حدود سه هفته از عمل ام گذشته و در هنگام دستشوی رفتن هم خیلی درد میگیرم و کمی هم خون بیرون می شود چه توسعه می کنید؟

    • اگر بخیه ای دارید که باید کشیده شود حتما به موقع به جراح معالج خود مراجعه کنید تا دچار عفونت و عود بیماری نشوید.

  • سلام جراحی ابسه مقعدی انجام دادم!نخ بخیه از مقعد بیرونه و‌ ترشح دارم اینا عادیه؟
    مننون‌میشم جواب بدین

    • سلام بله عادی هست تا زمانی که نخ یا درن دارید ترشح عادی است. با جراح معالج خود نیز در ارتباط باشید.

  • سلام من چهارروزه عمل بواسیر انجام دادم یکی از بخیه هام کنده شده باید چیکار کنم ایا دوباره بخیه میشه زد یانه ؟؟؟؟اگه همین طور بمونه خراب جوش میخوره ؟؟

    • سلام نباید این اتفاق بیافتد. به جراحی معالج خود مراجعه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهند.

  • سلام ۲۰ روزه عمل هموروید انجام دادم متاسفانه به روش سنتی ۸۰ درصد معقدمو دوختن بخیه های زیادی از داخل بهم زدن ولی یکی از بخیه ها از همون اول یه کمش بیرون میزنه موقع دفع و بسیار تیز و زجر آوره از داخل هم خیلی اذیت میکنن بخیه ها بنظر تون با گذشت ۲۰ روز چقدر دیگه بخیه ها جذب میشن

    • سلام معمولا بخیه ها بعد از 10 روز کشیده می شوند. درضمن اگر بخیه ها طولانی باقی بمانند ممکن است دچار عفونت شوید. حتما برای ویزیت بعد از جراحی هموروئید به جراح معالج مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود.

  • سلام ۵۰روز قبل عمل هموروئید بشکل سنتی داشتم ۱۰روزیه حالت تیزی بخیه حس میکنم و هنگام اجابت مزاج خونریزی دارم پیش پزشک رفتم ولی گفتند طبیعیه و طول میکشه بهبود پیدا کنی،اما بخیه قابل لمسه و دردوخونریزی دارم.فقط پماد ترمیم کننده میزنم

    • از جراح معالج خود بخواهید که تیزی بخیه را بگیرند و در صورت امکان و در زمان مناسب بخیه را بکشند.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674