دسته: بیماری های مقعد توده های ناحیه مقعد

کنترل درد بعد از عمل هموروئید

عمل هموروئید یکی از اعمال شایع جراحی ناحیه مقعد می باشد. هموروئید به دلیل صدمه موضعی به سیاهرگ های منطقه مقعد هنگام اجابت مزاج باعث ایجاد درد و خونریزی می شود. درمان توصیه شده برای گرید های بالای آن عمل جراحی می باشد که یکی از مشکلات آن درد بعد از عمل هموروئید می باشد شایع ترین شکایت بیمارانی که عمل هموروئیدکتومی را تجربه کرده اند عدم کنترل درد بعد از عمل هموروئید می باشد.

این عمل معمولا برای هموروئید های گرید 3 و 4 توصیه می شود و دوره 2 تا 3 روز بعد از عمل و هنگام اولین دفع بیشترین درد را بیماران تجربه می کنند. هر چند که تجربه درد بعد از عمل برای بیمارانی که با لیزر عمل می شوند بسیار ناچیز است و با یک مسکن ساده قابل کنترل است. در این مقاله روش های کنترل درد بعد از عمل هموروئید بحث شده است.

6 علت اصلی درد بعد از عمل هموروئید

در واقع برای بروز این درد فاکتور های مختلفی اثر گذار هستند که در ادامه چند عامل تاثیر گذار وجود دارند:

  1. آستانه تحمل درد در بیمار.
  2. پروتکل بیهوشی در عمل جراحی.
  3. ضد درد مورد استفاده شده توسط بیمار بعد از عمل جراحی.
  4. تکنیک جراحی.
  5. اسپاسم دریچه مقعد.
  6. التهاب بعد از عمل و عفونت ثانویه.

7 توصیه مهم برای کاهش و کنترل درد بعد از عمل هموروئید

گفتیم که نوع روش جراحی برای درمان در میزان درد بعد از عمل هموروئید تاثیر گذار است.

  1. اگر روش درمانی که جراح شما انتخاب می کند شامل برداشتن هموروئید شود (هموروئیدکتومی اکسیزیونال )درد بعد از عمل هموروئید بسیار قابل توجه است؛ اما اگر متخصص جراحی تصمیم بگیرد هموروئید شما را با لیزر پرتوان جراحی و درمان کند درد بعد از عمل هموروئید کمتر خواهد بود.
  2. برای کنترل درد بعد از عمل هموروئید معمولا داروهای NSAID مثل ایبوبروفن، دیکلوفناک و … توصیه می شود، در برخی موارد مسکن های مخدری هم قابل استفاده هستند اما این نوع مسکن ها سبب یبوست می شوند که خود عامل خونریزی، درد و باز شدن بخیه می باشد.
  3. ملین ها و افزایش دهنده های حجم مدفوع بعد از تمام این اقدامات توصیه می شوند. نشستن در آب گرم به ویژه بعد از عمل برداشتن هموروئید برای تمیز نگه داشتن محل جراحی هم توصیه می شود.
  4. استفاده از مترونیدازول موضعی یا متروژل 10 درصد که سه بار در روز استفاده می شود و دیلتیازم موضعی به نظر می رسد در کنترل درد بعد از عمل هموروئید تاثیرات خوب و مثبتی داشته باشند. ممکن است ابتدا تصور کنید پزشک مترونیدازول موضعی را برای کنترل عفونت به شما توصیه می کند اما بهتر است بدانید که مترونیدازول با کاهش التهاب موضعی و تورم محل باعث کنترل درد بعد از عمل هموروئید نیز می شود.
  5. نوع دیگر درمان برای کنترل درد بعد از عمل هموروئید استفاده از نیتروگلیسریل موضعی 0.2 درصد می باشد که با شل کردن اسپاسم اسفنکتر یا همان دریچه های مقعد باعث کنترل درد بعد از عمل هموروئید می شوند.
  6. روش دیگر اصلاح تغذیه و استفاده از تغذیه پر فیبر است تا یبوست ایجاد نشود و درد بیمار ادامه پیدا نکند.
  7. نشستن در لگن آب گرم به التیام و کاهش التهاب ناحیه کمک می کند و با اتساع عروق منجر به احساس آرامش و خونرسانی بهتر به ناحیه می شود

 

آیا اقدامات پیشگیرانه ای برای کنترل درد بعد از عمل هموروئید وجود دارد؟

برخی پزشکان از 4 روز قبل از عمل جراحی توصیه به مصرف لاکتولوز، مترونیدازول و گلیسریل نیترات موضعی می کنند. قبل از انجام عمل جراحی نیز ممکن است مصرف NSAID ها توسط پزشک توصیه شود؛ برخی مطالعات علمی درصدد بررسی اثر گلوکوکورتیکوئید های تزریقی برای کنترل درد بعد از عمل هموروئید می باشند.

شما می توانید در رابطه با اقدامات پیشگیرانه برای کنترل درد بعد از عمل هموروئید با متخصص جراحی خود صحبت کنید. ممکن است استفاده از کورتون های تزریقی برای سلامت عمومی شما ضرر بیشتری داشته باشند و پزشک به شما توصیه نکند؛ در هر صورت بهتر است نگرانی های تان را درباره کنترل درد بعد از عمل هموروئید با جراح تان در میان بگذارید.

متخصص بیهوشی برای کنترل درد بعد از عمل هموروئید گاهی از روش بلوک عصبی استفاده می کند که بسیار موثر هم می باشد؛ در این روش شاخه های عصب پرینه و لگن بلوک می شوند و نمی توانند پیام درد را به مغز مخابره کنند.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • من دیروز عمل شدم اما با لیزر عمل نکرد دکتر. ...الان خیلی درد دارم استامینفون ۵۰۰ خوردم با میترونیدوزل و تو لگن آب گرم هم میشینم دکتر همچنان درد دارم چیکار کنم یکم دردم کم شه

    • سلام به توصیه های جراح معالج خود عمل کنید. به علاوه مراقب باشید یبوست نگیرید. غذای پر فیبر میل کنید. اگر علامتی از عفونت داشتید سریعا به جراح معالج مراجعه کنید.

  • سلام وقت بخیر شوهرم هموریید جراحی کرده ولی بعد از سه روز درد شدید داشت دوباره پیش دکتر رفت دکتر بهشون گفته همرویید دوباره بیرون زده ....امروز دونمونه سوزن داده بود ولی اسمشونو نمیدونم ...گفته سوزن زدم تا خشک بشه ...حالا خیلی درد داره برا نشستن ...میشه راهنمایی کنید

    • سلام معمولا بیماری هموروئید 3 روز بعد از جراحی عود نمی کند. سوزن نیز برای تخلیه آبسه انجام شده است. همسر شما علاوه بر هموروئید دچار آبسه مقعدی نیز بوده اند که باید توسط یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر تحت درمان اصولی قرار بگیرند. درد آبسه مقعدی معمولا بسیار شدید و غیرقابل تحمل است.

      • سلام من عمل لیزر هموروئید کردم عمل خوب بود ولی کنار مقعدم درد دارم دکتر برام قرص سیپروفلوکسیاسین و مترونیدازون۲۵۰ نوشته سرویسی که میرم درد دارم میخواهستم چندروز طور میکشه درد عمل لیزر خوب بشه مرسی

        • من بعد از لیزر هموروئید آنتی بیوتیک تجویز نمی کنم و درد بیماران با یک مسکن ساده قابل کنترل است. احتمالا شما به جز هموروئید به آبسه و عفونت نیز مبتلا بوده اید و هنوز عفونت دارید که پزشک معالج برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده اند. دفع مدفوع نرم داشته باشید در حدی که نه اسهال باشید و نه یبوست. تا بهبودی کامل نیز به جراح معالج مراجعه کنید.

  • سلام من چهار روز هست عمل جراحی انجام دادم هم با لیزر هم سنتی دکتر بخیه زده ،درد ندارم اما بیرون زدگی ها هنوز هست میخاستم بپرستم این بیرون زدگی ها از بین میرن بعد از چند مدت؟

  • من الان هفت روزه عمل شدم درد اصلا کم نشده دوروز اول یبوست داشتم ک با تغذیه اصلاح شد ولی بعد هردفع درد غیر قابل کنترلی دارم تمام استخونام درد گرفته کدئین وژلوفن مصرف میکنم بعد درد ولی درد کم نمیشه

    • به دلیل یبوست اولیه ممکن است دچار زخم شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز شود.

      • سلام شیش روز از عمل مامانم میگذرع ولی بعد هر سرویس که میرن از شدت درد سه تا ژلوفن نیخورن درد به حدی هست که گریه میکنن ممکنه مشکل دیگه ای داشته باشه و چه راهکاری توصیه میکنین

        • لازم است که هر روز یک الی دو مرتبه دفع مدفوع بدون یبوست یا اسهال داشته باشند. معاینه توسط جراح معالج نیز توصیه می شود.

    • سلام خانم دکتر من الان ۳روز عمل کردم اما خیلی سوزش و درد دارم هر چی مسکن هم میخورم و در لگن آب گرم هم میشینم اثر ندارن چیکار کنم ؟؟

      • مسکن های تجویز شده را بیشتر از مقداری که پزشک معین کرده اند مصرف نکنید زیرا منجر به کاهش حرکات دودی روده و در نهایت یبوست می شوند. مطمئن شوید که اسهال و یبوست نداشته باشید. اگر درد شما پیش رونده است احتمال وجود عفونت وجود دارد که لازم است اقداماتی توسط جراح معالج انجام شود.

  • سلام عرض ادب دکتر ۵روزه عمل کردم سمت چپ مقعد موقع اجابت مزاج درد خییییلی شدیدی میگیره چه توصیه میکنید آروم تر بشه اصلا تحملش ندارم قسمتای سمت چپ بدنم درگیر میکنه فقط ژلوفن تجویز کردن لگ آب گرم میشینم ممنون میشم از راهنماییتون درضمن چی بخورم نخواداصلا اجابت مزاج داشته باشم ؟؟

    • یک شربت ملین مناسب از داروخانه تهیه کنید و حتما هر روز اجابت مزاج نرم داشته باشید. اگر از اجابت مزاج خودداری کنید ییوست شدید می گیرد و در نهایت دچار عود و زخم می شوید. بعد از هر اجابت مزاج هم ده دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. مایعات هم زیاد مصرف کنید.

  • سلام دکتر من ۴ ماهه عمل بواسیر کردم ولی الان باز شروع شده دادام و موقع دفع واقعا درد غیر قابل تحملی رو دارم تو آیینه نگاه کردم گوشتی بیرون زده بود هنوز هم هستش عملم لیزر نبود
    علامت این درد ها و یبوست ها میتونه برگشت دوباره باشه
    شیاف دیکنوفناک استفاده مکنم با ژلفن و از اون قرص های سبز داخل قوطی

    • سلام حتما یبوست را کنترل کنید و به جراح معالج خود مجدد مراجعه کنید. احتمالا بر اثر یبوست دچار عود هموروئید شده اید.

      • سلام و عرض ادب.۴ روزه که عمل جراحی لیزری داشتم داروهامم کامل مصرف میکنم اما موقع اجابت مزاج درد خیلی شدیدی دارم سمت چپ بیشتر و کلا بدنم سست میشه چیکار کنم دردش کمتر بشه؟ اما دکتر بهم نگفتن ک تو تشت اب گرم بشینم

        • سلام، حتما به مقدار کافی از شربت ملین استفاده کنید که نه یبوست داشته باشید و نه اسهال. حتما روزی 3 بار و بعد از دفع مدفوع در لگن آب گرم بنشینید. رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید. از مطب من هم می توانید وقت متخصص تغذیه بگیرید و درخواست رژیم غذایی بعد از لیزر بدهید.

  • سلام دوهفته است که عمل همورید انجام دادم دکترم می گفت وسعتش زیاد بوده بیرون زدگی هم داشتم که برداشته کنار مقعد قسمتی که بیرون زدگی برداشته یه حفره می بینم وبعد از این مدت هنوز درد دارم راست می ایستم از عقب بهم فشار می اد لطفا کمکم کنید

    • سلام با توجه به این که عمل جراحی هموروئید بدون لیزر انجام شده است و وسعت جراحی هم زیاد بوده است ممکن است تا دو ماه این وضعیت ادامه داشته باشد. مراقبت های لازم را به درستی و با دقت انجام دهید تا دوره نقاهت شما بدون عود و عفونت ناحیه عمل به پایان برسد.

      • سلام من فیستول روده داشتم فیستول وسیع که چندبار عمل کردم الان دوباره زخمم باد کرده زیرش خون جمع میشه گفتن هموریید داری اونم لیزر کردن هیچ تاثیری نداره خیلی درد دارم خونریزی دارم چیکار باید بکنم لطفا راهنمایی کنید

        • لیزر پرتوان جراحی کاربردی برای جراحی فیستول روده ندارد و برای فیستول مقعدی استفاده می شود. با جراح معالج خود در ارتباط باشید یا از مطب من وقت ویزیت بگیرید. روش کار با لیزر توسط جراحان مختلف متفاوت است. جراحی های من در یک جلسه و بدون عود و بازگشت انجام می شود.

  • سلام.من یک هفته س عمل لیزر کردم.از روز اول حتی یک ذره هم دردم کم نشده.روزی سه بار لگن آب گرم دارم.مزاجم نرمه ولی باز هم خیلی فشار موقع دفعش وجود داره،و احساس میکنم عفونت کرده چون خوناب قرمز خارج میشه مدام.کپسول دیکلوفناک سدیم۱۰۰ ،متروندازول استفاده میکنم.میوه و آب فراوان هم مصرف میکنم اما هیچ کدام باعث کاهش دردم نشده

    • سلام بدون تجویز جراح معالج از هیچ دارویی استفاده نکنید. اگر جراح شما مترونیدازول را تجویز کرده اند احتمالا دچار عفونت می باشید و این دارو برای شما موثر نیست و لازم است دارو را عوض کنند.

  • سلام دکتر خسته نباشید من هموروئید و شقاق داشتم.حدودا سه الی چهار روز بعد عمل متوجه شدم محل زخم هام اب نم زرد رنگی بیرون میاد به دکترم مراجعه کردم و با معاینه ایشون در بیمارستان دچار خونریزی زخم ها و کنده شدن یکی از بخیه هام شدم .الان 14 روز از عملم میگذره اما همچنان درد دارم که با تشت اب گرم و مسکن دردامو اروم میکنم.و بعد اجابت مزاج کمی خون مشاهده میشه ایا این خون طبیعی هست؟و اینکه من ی بخیه دارم بیرون مقعد ایا خودم میتونم با رعایت بهداشت بخیمو بکشم یا خیر .چون معاینه ی بعد عملم وحشتناک بوده از مراجعه به پزشکم میترسم

    • سلام برای کشیدن بخیه ها به متخصص معالج خود مراجعه کنید و کشیدن بخیه را به تاخیر نیاندازید زیرا منجر به عفونت و بروز درد می شود. مشکل خود را با جراح خود در میان بگذارید. یک قطره خون تا دو ماه بعد از جراحی هموروئید طبیعی است.

  • با سلام و احترام
    خانم دکتر یک هفته است عمل با لیزر انجام دادم، روز اول و دوم بعد از عمل دردم کم بود ولی به مرور بیشتر شد، روزی 4 بار داخل آب گرم میشینم، برای کاهش درد سلکوکسیب میخورم ولی احساس میکنم روند رو به بهبودی ندارم !
    سوالم اینه که این دردها تا چه مدت همراهم هست و از کی میتونم انتظار زندگی عادی رو داشته باشم ممنون.

1 2 3 7
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674