دسته: بیماری های مقعد

بی اختیاری مقعد یا بی اختیاری دفع گاز و مدفوع

بی اختیاری مقعد به وضعیتی اطلاق می شود که ماهیچه یا اسفنکتر مقعد به طور غیر ارادی اجازه خروج گاز یا مدفوع را از مقعد می دهد. در این وضعیت حرکات دودی روده و تخلیه آن از اراده بیمار کاملا خارج است. اگر بی اختیاری مقعد یک بار و به طور اتفاقی بروز کند جای نگرانی نیست. اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کرد حتما به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید.

بسته به علت بی اختیاری مدفوع، درمان می تواند شامل روش هایی مانند تغییر در رژیم غذایی، استفاده از داروها یا انجام لیزر و عمل جراحی باشد. در صورت بروز هر یک از این شرایط زیر، اصطلاح بی اختیاری مقعد به کار می رود:

  • هنگام دفع گاز، مدفوع نیز دفع می شود.
  • دفع مدفوع به دلیل فعالیت بدنی یا فعالیت های روزمره زندگی
  • ممکن است بیمار احساس کند که باید به دستشویی برود ولی به موقع نتواند خودش را برساند.
  • مدفوع بعد از حرکات طبیعی روده در لباس زیر دیده می شود.
  • از بین رفتن کامل کنترل روده وجود دارد.

لیزر برای درمان بی اختیاری مقعد

اخیرا دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر دستگاه لیزر و روش جدیدی را برای درمان بی اختیاری مقعد به کار می گیرند. این روش تایید شده در کتاب های جراحی کولورکتال و مقالات معتبر جهان منتشر شده است. درمان و لیزر بی اختیاری مقعد یک روش تایید شده و بی خطر است که بر روی بیماران داوطلب در سراسر جهان تست شده است و نتایج شگفت انگیزی داشته است. برای اطلاعات بیشتر از ما وقت ویزیت بگیرید.

علل بی اختیاری مقعد

ماهیچه های روده و مقعد (همان دو بخش آخر روده) باید به درستی کار کنند در غیر این صورت بی اختیاری مقعد روی می دهد. مقعد باید توانایی نگه داشتن مدفوع را به هنگام نیاز داشته باشد. هنگام کار صحیح، این بدان معنی است که فرد احساس می کند که وقت آن است که به دستشویی برود. عضلات مقعد (اسفنکترها) باید توانایی فشار آوردن به بسته شدن مقعد را داشته باشند. اگر این عضلات به درستی کار نکنند، مدفوع می تواند به طور غیر منتظره بدن را ترک کند.

گاهی بیمار فاقد توانایی های جسمی و ذهنی برای تشخیص سیگنال های مغزی است. اینکه برای دفع مدفوع سریع به دستشویی برود، یا سرعت جسمی برای رسیدن به دستشویی را داشته باشد مهم است. اغلب بیماران مبتلا به آلزایمر دچار بیماری بی اختیاری مقعد می شوند.

گاهی نیز مدفوع بسیار آبکی است و اسفنکتر مقعد نمی تواند جلوی خروج محتویات روده و مقعد را بگیرد.

اگر هر یک از این عملکردهای بدن به درستی کار نکند، ممکن است بی اختیاری مقعد ایجاد شود. این عارضه ممکن است بر اثر وجود زخم و تومور و حتی جراحی های وسیع ناحیه مقعد بروز کند. برای جلوگیری از بی اختیاری مقعد توصیه می شود عمل جراحی هموروئید و دیگر بیماری های مقعدی را با لیزر انجام دهید.

بعد از زایمان طبیعی نیز برخی مادران دچار بی اختیاری مقعد می شوند.

سالمندی و ضعیف شدن عضلات کف لگن نیز یکی دیگر از علل این بیماری آزاردهنده است. این عضلات را می توانید با ورزش کگل تقویت کنید تا در کهنسالی دچار این عارضه نشوید.

شیمی درمانی و پرتو درمانی و آسیب هایی که به اعصاب مقعد وارد می شود نیز می توانند از علل بروز بی اختیاری مقعد باشند.

بی اختیاری مدفوع

بی اختیاری مدفوع از نشتی مدفوع هنگام عبور گاز تا از بین رفتن کامل کنترل روده متغیر است. اگر خودتان یا کودک تان دچار این بیماری هستید، به خصوص اگر مکرر یا شدید باشد، یا اینکه باعث پریشانی و اضطراب شود، به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

نوع دیگری از بی اختیاری مقعد در افرادی رخ می دهد که از لزوم دفع مدفوع آگاهی ندارند. به این بی اختیاری غیرفعال گفته می شود. غالبا مردم تمایلی به گفتن پزشک خود در مورد بی اختیاری مقعد ندارند. اما برای این بیماری درمانی وجود دارد و هرچه زودتر ارزیابی شود، سریع تر می توانید بهبود یابید.

علت دفع گاز بی اختیار

بی اختیاری دفع گاز

بی اختیاری دفع گاز اغلب دشوارترین جنبه کنترل روده است. در بی اختیاری دفع گاز وقتی فرد نمی تواند دفع گاز خود را کنترل کند که این نشان می دهد فرد دچار این بیماری است. بسیاری از افراد دریافتند که رژیم غذایی تأثیر زیادی بر میزان گاز روده و چگونگی بو دارد.

درمان بی اختیاری مقعد

تغییر رژیم غذایی: تغییر آنچه می خورید می تواند به جلوگیری یا تسکین بی اختیاری مقعد کمک کند. اگر مشکل اسهال باشد، پزشک توصیه می کند از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که اسهال شما را وخیم تر می کند، خودداری کنید. برای اینکه بفهمید در اثر خوردن کدام غذاها و نوشیدنی ها این بیماری بهتر یا بدتر می شود، پزشک ممکن است توصیه کند که لیستی از غذایی که روزانه مصرف می کنید را یادداشت نمایید. اگر یبوست یا بواسیر باعث بی اختیاری مدفوع شما می شود، خوردن فیبر بیشتر و نوشیدن مایعات بیشتر برای بهبود بیماری مفید هستند. در مورد میزان فیبر و مایعات با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید. برای درمان هموروئید یا بواسیر توصیه می شود اگر با دارو درمانی به نتیجه نرسیدید از لیزر هموروئید برای درمان این بیماری سود ببرید.

مصرف داروها: اگر بی اختیاری مقعد در اثر اسهال رخ دهد، پزشک داروهایی مانند لوپامید و بیسموت را توصیه می کند.

انجام حرکات کششی کگل برای درمان بی اختیاری مقعد

بیوفیدبک برای درمان بی اختیاری مدفوع

بیوفیدبک برای افرادی که عضلات کف لگن آنها و عضلات مقعد ضعیفی دارند بسیار کاربردی است. روش کار به این صورت است که با کمک دستگاه بیوفیدبک  هماهنگی عصب و عضله ناحیه مقعد افزایش یافته و بیماری درمان می شود. دقت کنید اگر بیماری زمینه ای مثل هموروئید دارید قبل از اقدام به درمان بیوفیدبک باید برای درمان هموروئید اقدام کنید.

سوالات متداول بی اختیاری مقعد

1-برای رفع ناراحتی و بوی بد ناشی از بی اختیاری مقعد چه باید کرد؟

با آب شستن و یا دوش گرفتن برای از بین بردن هر گونه بوی احتمالی ناشی از بی اختیاری مقعد مناسب می باشد. همچنین استفاده از کرم یا پودر تالک به رفع ناراحتی و سوزش در ناحیه مقعد کمک می کند.

2-در صورت داشتن بی اختیاری مدفوع به طور مکرر چه توصیه ای می شود؟

محصولاتی مانند پدهای جاذب و لباس زیر یکبار مصرف می توانند در مدیریت مشکل به شما کمک کنند. اگر از پوشک بزرگسال استفاده می کنید، حتما از قدرت جذب بالایی برخوردار باشند تا رطوبت از پوست شما خارج نشود.

3-بی اختیاری مقعد در چه سنی رخ می دهد؟

این بیماری در هر بازه سنی و در هر دو جنس می تواند رخ بدهد. اما این بیماری در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود. همچنین افراد مسن را بیشتر درگیر می کند.

4-از دیگر راه های کنترل بی اختیاری مدفوع چه مواردی را می توان نام برد؟

انجام ورزش و تمرینات کگل باعث تقویت ماهیچه های لگن می شود. همچنین در این دوران باید از خوردن غذاهای ادویه دار، پر چرب و لبنیات خودداری کرد چون باعث تشدید این بیماری می شوند.

5-علت شایع بی اختیاری مقعد چیست؟

مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست، بواسیر، عوارض جانبی دارو ها، رکتوسل (وقتی رکتوم به واژن فشار می آورد) و زایمان واژینال و برخی جراحی های سنتی مقعد می توانند منجر به بی اختیاری موقت یا دائم مقعد شود.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام.من هجده سالمه ورابطه مقعدی داشتم حالا دچار بی اختیاری شدم ایا خودش بعد یه مدت رفع میشه یا ادامه داره

    • سلام این بیماری خود به خود درمان نمی شود و لازم است به یک متخصص مراجعه کنید. از ایجاد رابطه مقعدی نیز خودداری کنید.

  • سلام من سه بار عمل فیستول کردم بعد عمل ها الان بی‌اختیاری گاز معده دارم حتی شب که خابم باید چیکار کنم درمانی داره ؟ خواهشاً کامل واضح راهنمایی کنید

    • مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید. ممکن است به متخصص فیزیوتراپی کف لگن یا بیوفیدبک ارجاع داده شوید.

  • سلام خسته نباشید. من میخواستم عمل فیستول مقعد انجام بدم آیا دچار بی اختیاری مقعد موقتی میشم یا دائم؟

    • سلام من لیزر فیستول مقعدی را بدون عارضه و بازگشت انجام می دهم. برای جراحی با لیزر لازم است حتما بیمار معاینه شود و نتایج ام آر آی بررسی شود تا بتوان نظر قطعی داد. در جراحی با تیغ و کوتر احتمال بی اختیاری موقت یا دائم وجود دارد و جراح قبل از جراحی تمام احتمالات را به بیمار اطلاع می دهد.

  • سلام. خسته نباشید. من خانومم جراحی همورویید و شقاق داشتن. بعد از سه ماه بی اختیاری گاز معده و پس زدن مدفوع بعد از رفتن به توالت دارن. رفتیم پیش دکتر جراح گفت جراحیش خوبه. ولی خانومم بعد از سه ماه همچنان درد و خارش و سوزش داره. میخواستم بدونم آیا این بی اختیاری و درد قابل درمانه؟

  • سلام آیا راهی برای درمان بی اختیار گاز در اثر رابطه پشت بدون مراجعه به پزشک وجود دارد

    • عمده راه هایی که پیشنهاد می شود جهت تسکین درد موقت و جلوگیری موقت از عوارض بعدی می باشد. حتما به متخصص مراجعه کنید.

  • سلام
    من از دوران نوجوانی تا الان که 23 سالمه به دلیل نامعلومی بی اختیاری گاز روده دارم و هنوز نتونستم درمانش کنم آیا راهی برای درمان دائمی وجود داره ؟

  • سلام من مدت خیلی طولانی خود ارضایی داشتم و الان حس میکنم بی اختیاری که روی باد نفخ پیدا کردم به خاطر منقبض شدن بیش از حد ماهیچه اسفنکتر موقع خود ارضایی بوده با تمرینات کگل میشه درمان کنم؟

    • تمرین کگل برای شما مناسب است. اگر زخم یا شقاق در ناحیه مقعد داشته باشید تمرین کگل برای بیمار مضر خواهد بود. توصیه می کنم برای تشخیص علت دقیق بیماری به یک متخصص مراجعه بفرمایید.

  • سلام و خسته نباشید خانم دکتر
    من ۶ روزه جراحی لیزر انجام دادم
    به دکترم دسترسی ندارم
    ولی مشکلی دارم اول گاز معده شروع میشه بعدش ۲۰ ثانیه مدفوع میخواد بزنه بی ون زود میرم دستشویی
    میخواستم بدونم این مشکل فعلا هست بعدا خوب میشه؟
    ممنونم

    • احتمالا مشکل شما مربوط به نوع تغذیه شما می شود. این مورد را با جراح خود درمیان بگذارید. غذاها را به خوبی بجوید و خوراکی های نفاخ میل نکنید.

  • سلام خسته نباشید من سه روزه عمل جراحی همورویید وشقاق انجام دادم الان خونریزی نداره ولی بعد از دستشویی رفتن مقداری از مدفوع بی اختیار بیرون میاد ایا بعد از گذشت مدتی خودش خوب میشه یا همینجوری میمونه؟
    یه سوال دیگم داشتم من چون سالای زیادی این بیماریو داشتم ضایعه های زیادی بیرون از مقعدم ایجاد شده بود بعد عمل دکتر یکیو دوتاشو برنداشته بود وقتی دلیلشو پرسیدم گف اگه همرو برمیداشتم مقعدت خیلی تنگ میشد و مشکلی نیس ایا با اینکه اون تیکه رو برنداشته دوباره مریضیم برمیگرده؟

    • با توجه به این که بیماری شما بسیار پیشرفته بوده است و جراحی شما نیز بدون لیزر انجام شده است نمی توان مطمئن بود که عارضه بی اختیاری به زودی رفع شود. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و تا بهبودی کامل به توصیه های ایشان توجه کنید.

  • سلام خانم دکتر بنده تقریبا 15 سالی هست که شقاق مقعد دارم و مشکل عمده ای که دارم تجمع گاز داخل روده ها و خروج یکباره اون هستش مخصوصا مواقع خواب که باعث شرمساری میشه ممنون میشم راهنمایی کنید و اینکه با عمل شقاق این موضوع حل میشه؟

    • از مطب وقت ویزیت بگیرید. بیماری های مقعد مثل هموروئید و شقاق در مراحل اولیه به راحتی با دارو و رژیم غذایی درمان می شود. اگر این بیماری ها طولانی شود و درمان نشود عوارض گوناگونی بروز می کند که درمان بیماری را مشکل می نماید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

      • خانم دکتر جواب سوالم رو نگرفتم آیا این تجمع گاز روده با درمان شقاق ، درمان میشه؟

        • اگر مربوط به شقاق باشد بله درمان می شود. زیرا یکی از عوارض شقاق همین اختلال در دفع گاز می باشد.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674