توده ناحیه تناسلی

عمده توده های تناسلی به دلیل تجمع مو یا چربی در این ناحیه بروز می کنند. با درمان نشدن این توده ها بروز عوارض مختلفی مثل آبسه و ایجاد درد و احساس ناراحتی در ناحیه بروز می کند. بعد از تشخیص علت بروز توده تناسلی توسط متخصص جراحی عمومی روش درمانی مناسب به بیمار پیشنهاد می شود. معمولا توده های چربی و مو را با لیزر پرتوان و بدون اسکار و خونریزی می توان برداشت. در مورد توده های تناسلی سرطانی روند درمان متفاوت خواهد بود.

انواع توده ناحیه تناسلی

توده های ناحیه تناسلی انواع مختلفی دارند که برخی از شایع ترین آنها را در اینجا بررسی می کنیم. روش درمان مناسب توده های تناسلی بر اساس نوع آنها مشخص می شود.

توده جمع شده ی مو

افزایش حجم موهای زائد در ناحیه تناسلی و عدم رسیدگی به آن و نظافت این موها موجب می شود که این موها در زیر پوست جمع شوند و ایجاد یک توده را بکنند ، این توده با عفونت بزرگ میشود و تا اندازه یک گردو نیز می تواند رشد کنند . برای جلوگیری از این مشکل همواره باید بهداشت فردی خود را رعایت کرده و هر دو هفته یکبار موهای زائد خود را از بین ببرید .

خال در ناحیه اندام تناسلی

خال بر اساس عوامل متفاوتی به وجود می آیند مانند وراثت یا استرس و … . خال های موجود در ناحیه تناسلی اگر از نوع معمولی باشند هیچ گونه ضرری ندارند و جای هیچ نگرانی نیست  اما اگر این خال ها نامتقارن یا رنگی بودند یا اینکه بوی بدی از خود پخش می کردند باید حتما زیر نظر یک متخصص جراحی درمان شوند . از نشانه های خال معمولی این می باشد که این خال اطرافش صاف می باشد و شکل آن متقارن با رنگی مشکی است .

کیست سباسه که در کناره ی واژن معمولا قرار دارد

این کیست مانند یک نیم دایره است که محتوای آن چربی ، کراتین و پوست اضافه یا مرده  می باشد . علت رشد این کیست و ایجاد توده در ناحیه تناسلی خانم ها را می توان مرطوب بودن ناحیه تناسلی دانست به عنوان مثال نشستن ساعت های طولانی در یک جای مرطوب یا عرق کردن زیاد یا پوشیدن لباس پلاستیک به مدت طولانی و… . همواره باید سعی کنید که به ناحیه تناسلی خود هوا تازه برسانید تا از ایجاد توده های ناحیه تناسلی مانند کیست سباسه در امان بمانید .

زگیل تناسلی

این زگیل را امروزه به عنوان نوعی عفونت جنسی حاصل از انتقال ویروس پاپیلوما به شخص دیگر از طریق رابطه ی جنسی می دانند. زگیل ها معمولا خطرساز نیستند اما در برخورد با زگیل تناسلی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و مطمئن شوید که به ویروس اچ پی وی دچار نشدید زیرا این ویروس پیش درآمد بروز سرطان می شود. ظاهر زگیل تناسلی به شکل یک توده کوچک با سطح زبر و همرنگ با پوست یا کمی تیره تر از آن است .

سرطان های مختلف جنسی

سرطان ها در آلت تناسلی معمولا ایجاد توده هایی با اندازه های مختلف می کنند مانند سرطا پروستات، سرطان آلت تناسلی مردان (پنیس)، مثانه و … .

ویروس های پوستی

بعضی از ویروس های پوستی می توانند توده های ناحیه تناسلی را به وجود آورند مانند مولوسکوم کنتاژیوسوم ، این ویروس در واقع می تواند از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا و یا استفاده از حوله آن شخص به شما انتقال یابد . اگر به این ویروس مبتلا شدید سعی کنید  پوست خود را نخارانید زیرا موجب گسترش آن در پوست خود خواهید شد.

غده های آلوده به عرق

تعداد بسیار زیادی غده عرق در بدن وجود دارد این غده ها هنگامی که به وسیله عرق مسدود شوند باعث عفونت و تشکیل توده های ناحیه تناسلی می شوند. سعی کنید از لباس جذب و تنگ زیاد استفاده نکنید .

کیست بارتولن

غدد بارتولن در ناحیه تناسلی و در نزدیکی دهانه واژن قرار دارند. در صورت مسدود شدن این غدد موادی که از آنها ترشح می شود درون غده گیر کرده و غده متورم و دردناک می شود. در این مواقع به آن کیست بارتولن می گوییم. این غدد ممکن است عفونی و یا غیرعفونی باشند. غدد عفونی کیست بارتولن معمولا نیاز به مداخله جراحی و یک دوره آنتی بیوتیک درمانی دارند. کیست غیر عفونی که درد نیز ندارد با روش های خانگی قابل درمان می باشد.

درمان توده ناحیه تناسلی

برای اینکه بتوانید به درستی توده های ناحیه تناسلی خود را درمان کنید باید به چند توصیه به خوبی عمل کنید :

  1. از استفاده دائم روغن بدن روی پوست خود بپرهیزید.
  2. در اصلاح موهای زائد ناحیه تناسلی از تیغ جدید و استفاده نشده بهره ببرید.
  3. رعایت بهداشت فردی : هر روز سعی کنید به حمام بروید و ناحیه تناسلی خود را با شوینده مخصوص و مناسب شستشو دهید . پدهای بهداشتی خود را در هنگام قاعدگی در زمان مناسب و در فواصل کوتاه تعویض کنید .
  4. استفاده از دارو : حتما دارویی که مصرف می کنید را پزشک باید تجویز کرده باشد .
  5. گرما درمانی: در بعضی موارد این روش جواب می دهد. در این شیوه شما باید ناحیه مورد نظر را گرم کنید
  6. لیزر درمانی : در ادامه به توضیح این روش می پردازیم

لیزر توده ناحیه تناسلی

در این روش بیهوشی صورت نمی گیرد به طور سرپایی و تحت بی حسی انجام می شود. از پرتوهای پرقدرت نوری در این روش استفاده می شود. هزینه درمان با لیزر کمی گران می باشد اما موجب بهبود بیماری شما در مدت زمان کمی می شود. در این روش لوله آندوسکوپی را از مقعد یا واژن وارد بدن کرده و به سمت توده تناسلی پرتوهای نوری را شلیک میکنند که در نهایت این توده ها با موفقیت از بین می روند .

همچنین برخی توده ها که خارج از دستگاه تناسلی ایجاد می شوند را متخصص جراحی عمومی و لیزر می تواند به راحتی با لیزر بردارد. معمولا توده های حاوی کیست مویی با این روش خارج می شوند. جراحی با لیزر این توده ها بهترین و مطمئن ترین روش درمان توده های ناحیه تناسلی می باشد.

سوالات متداول توده ناحیه تناسلی

1-آیا لیزر در درمان توده تناسلی، سرطان زا می باشد؟

خیر، لیزر عوارض جراحی سنتی را ندارد. همچنین جراحی با لیزر و لیزر درمانی ارتباطی با بروز سرطان ندارد.

2-آیا توده های موجود در ناحیه تناسلی مرگ آور هستند ؟

بستگی به نوع توده دارد. اما در بسیاری از موارد در صورت درمان به موقع بیمار سلامتی خود را بدست می آورد. درصد مرگ در این شرایط بسیار پایین است.

3-آیا بعد از بهبودی توده های ناحیه تناسلی امکان بازگشت آنها وجود دارد؟

بله اگر بهداشت فردی را رعایت نکنید امکان عود توده های ناحیه تناسلی وجود دارد.

4-آیا می توان جوش ها و توده های موجود در ناحیه تناسلی را با دست برداشت؟

هرگز این کار را انجام ندهید زیرا موجب پخش شدن عفونت و بدتر شدن اوضاع می شود، سعی کنید در چنین شرایطی به متخصص جراحی مراجعه کنید

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام من چند وقت پیش یک دانه اندازه نخود کنار آلت تناسلی سمت چپ زد بعد از یک ماه خیلی کمتر شده ولی دست می زندی هنوز هست وقتی فشار می دهیم واین می رود بای چه کار کنم

    • سلام این غده هم می توانند چربی یا لیپوم باشند و هم عفونت و التهاب لنف های ناحیه. به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا بعد از تشخیص نوع غده به وجود آمده درمان مناسب را به شما پیشنهاد کنند.

  • سلام و عرض ادب.
    چند ماهه که یه غده به اندازه عدس روی آلت تناسلیم ایجاد شده که تو حالت طبیعی اصلا به چشم نمیاد و فقط در حالت نعوذ و وقتی که ناحیه تحریک میشه و تحت فشار قرار میگیره ظاهر میشه. درد، چرک یا ضایعه پوستی همراهش نیست و حالت زیرپوستی داره. تقریبا یک سال پیش هم یه غده با ویژگی مشابه قسمت راست گردنم ایجاد شد که وقتی رفتم دکتر گوش و حلق و بینی گفتن که چیز خاصی نیست و برطرف میشه. اما بعد از این همه مدت نه برطرف شده و نه پیشرفتی کرده. سوالم اینه که بروز این غده های ریز میتونه خطرناک باشه؟ به نظر شما این دوتا اصلا به هم ربطی دارن؟ برای تشخیصش آزمایش cbc میتونه کمکی بکنه یا نه؟
    با سپاس فراوان

    • سلام با توجه به این که این غدد در ناحیه های لنفاوی تشکیل شده اند مراجعه به یک متخصص داخلی و یا متخصص بیماری های عفونی می تواند برای تشخیص بیماری و انتخاب روش درمانی مناسب کمک کننده باشد. در صورتی که این مورد مربوط به غدد لنفاوی نبود و تنها بروز توده چربی یا لیپوم باشد می توانید به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا به طور سرپایی لیپوم را خارج کنند.

  • سلام .چند روزی میشه یک توده زیر پوست اندازه نخود کنار الت تناسلی ایجاد شده باید چکار کنم ایا خطر ناک است .ممنون میشم اگه جواب بدید

    • سلام شما باید معاینه شوید. ممکن است التهاب غدد لنفاوی ناحیه باشد یا توده چربی در این ناحیه تشکیل شده باشد. در هر صورت بدون معاینه نمی توان نظر قطعی داد.

    • با سلام
      چند روزی هست که متوجه یک غده سفت به اندازه شاید یک ماش در وسط التم (هم به لحاظ طولی و هم مقطع) شده ام که فقط هنگام فشرده شدن کمی درد داره،،، خانم دکتر ممنون میشوم اگه بفرمائید که مشکل سرطانیست یا چیز دیگر؟

      • سلام به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید. ممکن است زگیل یا لیپوم باشد. در هر صورت این مورد را پی گیری کنید که در آینده دچار عوارض و مشکلات نشوید.

  • سلام
    من 17 سالمه و یک برامدگی کوچیک بالای ناحیه ی تناسلیم به وجود اومده که نه دردی داره و نه عفونتی میشه راهنمایی کنید

  • سلام قت به خیر
    من در ناحیه بالای کلیتوریس لپ خارجی سمت راست روی پوست احساس برامدگی میکنم به اندازه لوبیا
    ایا غده است و ایا خطرناک است؟

    • سلام ممکن است دچار کیست بارتولن شده باشید. به یک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند. هر روز ناحیه را با شامپو بچه بشویید و خشک نگه دارید. اگر کیست بارتولن بزرگ شود مزاحمی برای زندگی بیمار خواهد بود.

  • عرض ادب
    تقریبا دو ماه پیش غده خیلی ریز در پایین الت تناسلیم رشد کرد و اندازه لوبیا شد،با پوشیدن شورت باز یک مقدار کوچک شد،اما به یکباره بزرگتر شد،سفت شد و ترشح تقریبا کرم رنگ به همراه کمی خون پیدا کردم،یک مقدار بعد ترشح کوچک شد ،امروز دیدم تقریبا یک سانتی متر کنارش یک غده خیلی ریز مثل اوایل همین غده در اومده،راهنمایی میکنین مشکل چیه؟چکار باید بکنم و جای نگرانی داره یا نه؟

    • سلام احتمالا دچار آبسه شده اید. معمولا با مسدود شدن غدد چربی این آبسه ها ایجاد می شوند. برای این که آبسه تبدیل به فیستول های خطرناک نشود لازم است آبسه را با یک روش مناسب نزد یک متخصص جراحی عمومی تخلیه کامل و درناژ بفرمایید. من لیزر آبسه را پیشنهاد می کنم.

  • سلام.
    عذر خواهی میکنم، بیش از ۲ماه هستش که متوجه شدم آلتم در زمان نعوظ، در قسمت یک سوم پایینی اِنگار که با یک کِش بسته و تحت فشار هستش!! البته هیچ دردی نداشته و تاثیری هم در رابطه جنسی نذاشته.. ولی به همین دلیل متوجه کوتاه تر شدنش هم شدم..
    ممنون میشم در صورت امکان، نام این مشکل و دلیل و راه درمانش رو، بهم بگین.. باتشکر

  • سلام من امروز متوجه برآمدگی کوچیکی همرنگ پوست در ناحیه تناسلی نزدیک کشاله ران شدم که دردی نداره. نزدیک دوره پریودی هستم و هیچ نوع تماس جنسی نداشتم. باتوجه به پاندمی میترسم دکتر مراجعه کنم. در صورت امکان من رو راهنمایی کنید

    • برای شستشو ناحیه تناسلی هم از ژل بهداشتی بانوان حدودا هر ۳،4 روز یکبار استفاده میکنم

      • اگر ژل بهداشتی بانوان حساسیت ایجاد نکند استفاده از آن مانعی ندارد.

      • سلام‌ ،روز بخیرمن حدود ۱۰روزهست که در ناحیه خارجی ودرلبه دستگاه تناسلی یه برادگی به اندازه لوبیا به وجود اومده که تکون هم میخوره و تقریبا عمقش روهم میتونم حس کنم میشه لطفا راهنمایی کنیدکه چیکارباید بکنم وپیش چه متخصصی برم ایاخطرناکه،لطفا کمکم کنید

  • سلام من دختر ۱۷ ساله ای هستم که در ناحیه تناسلی یک لکه ک از ۶ میلی متر کمتره و رنگ مشکی داره و حالت خال زیرپوستی داره خارش سوزش و یا درد هم نداره ۳ تا هستن ک دوتاش امروز متوجه شدم یکم بزرگ شدن رابطه جنسی هم نداشتم
    به نظرتون چی هست و میتونه خطرناک باشه خیلی ممنون میشم جواب بدید خیلی نگرانم

    • سلام باید تشریف بیارید که از این خال ها نمونه برداری شود. بعد از ارسال به پاتولوژی ماهیت دقیق خال ها تشخیص داده می شود و در صورت نیاز با لیزر برداشته می شود.

  • سلام چند وقتی میشه یه غده گرد اندازه یه گردو خیلی کوچیک کنار ران پام به وجود اومده و بعد چند روز دیدم پایین تر اومده نمیدونم چیه گاهی اوقات درد میگیره و گاهی اوقات نه موندم چطوری اینطوری شدم هم نظافتم سر موقع هست هم شستشو هم اینکه رابطه جنسی ندارم بگم از طریق رابطه اینطوری شدم خجالت میکشم به کسی بگم که اینطوری شدم اگر میدونید من اینو چیکار کنم بهم بگید خواهشا 🙏🏼🙏🏼

    • سلام جای نگرانی نیست ممکن است یک توده چربی یا کیست مویی باشد که ممکن است در هر نقطه از بدن و در بدن هر شخصی بروز کند. به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. بعد از تشخیص ماهیت دقیق توده ایجاد شده درمان مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد. اگر قرار شد که توده را جراحی و خارج کنید بهتر است با لیزر این کار را انجام دهید.

1 2 3 9
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674