غده چربی در باسن چیست؟

غده چربی در باسن، توده خوش خیمی است که به علت رشد غیر عادی و بیش از اندازه سلول های چربی به وجود می آید. این غده ممکن است در هر ناحیه ای از بدن که سلول های چربی در آنجا وجود داشته باشند، پدیدار گردد. گاها بیماران هموروئید یا همان بواسیر را با غده چربی در باسن اشتباه می گیرند. این در حالی است که روش درمان هموروئید با غده چربی کاملا متفاوت است. برخی دیگر از بیماران نیز آبسه مقعدی را با غده چربی در باسن اشتباه می گیرند. آبسه مقعدی بسیار دردناک و عود کننده است و نیاز به پیگیری و درمان جدی نسبت به غده چربی در باسن دارد. کیست مویی پایین کمر نیز گاها با غده چربی در باسن اشتباه گرفته می شود. متاسفانه اگر کیست مویی پایین کمر پیگیری و درمان نشود دچار عارضه آبسه و در نهایت فیستول می شود.

غدد چربی نرم بوده و به شکل دایره ای هستند و به سهولت در زیر پوست حرکت می ‌کنند. سوال نگران کننده ای که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که آیا این غده چربی در باسن می ‌تواند سرطانی شود؟  و آیا بروز غده چربی در باسن عوارضی  دارد؟

در جواب این سوال باید بگوییم این غده، سرطانی نبوده و کلا در موارد خیلی نادری ممکن است یک غده چربی به سرطان تبدیل شود. اما با این وجود باز هم درصد سرطانی شدن این توده های خوش خیم، صفر نیست.

 

در نتیجه اگر چنین توده ای در ناحیه باسن خود دارید و تغییری در آن مشاهده کردید، به خصوص اگر توده به سرعت بزرگ یا دردناک شد، با متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مشورت کنید تا نمونه برداری از بافت انجام بگیرد.

غده چربی در باسن نرم و خمیری بوده و با اندکی فشار حرکت می کند. بیشتر این نوع غده ها خیلی کوچک هستند، اما استعداد رشد داشته و در برخی موارد دردناک می شوند، یا دچار آبسه و عفونت می شوند. به خصوص اگر این غده در کنار اعصاب نمو کند یا دارای عروق خونی فراوانی باشد. جالب است بدانید که این غده ها در خانم ها شایع تر از آقایان می باشد.

تفاوت غده چربی در باسن با هموروئید

هموروئید یا بواسیر معمولا بعد از یک یبوست مزمن یا فشار بر ناحیه مقعد بروز می کند. اگر هموروئید داخلی باشد بیمار درد خاصی را احساس نمی کند و در مراحل اولیه تنها یک توده را در ناحیه داخلی مقعد احساس می کند. هموروئید داخلی در موارد پیشرفته و در درجات 3 و 4 به صورت یک گوشت اضافه مقعدی از مقعد بیرون می زند و علامتی جز توده یا خونریزی ندارد. این نوع از هموروئید با روش های خانگی و درمان های دارویی بهبود نمی یابد و نیازمند لیزر هموروئید یا عمل جراحی هموروئید می باشد.

اگر هموروئید درمان نشود عوارض گوناگونی خواهد داشت و اوضاع بیمار روز به روز بدتر خواهد شد. اما غدد چربی در باسن اینگونه نیستند و گاها مزاحمی نیز برای زندگی بیمار نمی باشند.

تفاوت آبسه مقعدی با غده چربی در باسن

لازم است برای تشخیص و درمان غده چربی در باسن به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید. آبسه مقعدی دردی فزاینده و ترسناک دارد که آرامش بیمار را سلب می کند. گاها ترشح چرک همراه با آبسه مقعدی مشاهده می شود. این در حالی است که غده چربی هیچ گونه ترشح چرکی ندارد. آبسه مقعدی معمولا گرم و حتی داغ می شود و تا زمانی که تخلیه و درناژ نشود دردی فزاینده خواهد داشت. اما غده چربی درد خاصی ندارد و حتی ممکن است گاهی کوچکتر یا گاهی بزرگتر به نظر برسد.

 

تفاوت کیست مویی پایین کمر با غده چربی در باسن

کیست مویی پایین کمر بر اثر تجمع مو و بقایای مرده پوست در یک کیست زیر پوستی ایجاد می شود. اما غده چربی بر اثر مسدود شدن غدد ترشح چربی و تجمع چربی در ناحیه ایجاد می شود. با توجه به این که این توده در انتهای کمر و در ناحیه نشیمنگاه ایجاد می شود دردناک خواهد بود. در هر صورت غده چربی و کیست مویی در این ناحیه را بهتر است با لیزر پرتوان تخلیه و جراحی کنید. جراحی خارج کردن و درمان کیست مویی و غده چربی با روش های معمول جراحی نیز امکانپذیر است. اما جراحی با لیزر ارجح است.

تشخیص و درمان غده چربی در باسن

تشخیص و درمان غده چربی در باسن توسط متخصص جراحی عمومی در اکثر موارد کار چندان سختی نیست و با بررسی و فشردن توده به راحتی مشخص می شود. اگر غده نسبتا بزرگ و با درد همراه باشد، متخصص جراحی عمومی دستور انجام آزمایشاتی را می ‌دهد تا احتمالاتی از قبیل لیپوسارکوما، نوع نادری از سرطان را رد کند.

این نوع غدد چربی، عارضه های رایجی هستند که ممکن است در ناحیه باسن ظاهر ‌شوند و بهتر است توسط متخصص جراحی و لیزر با لیزر پرتوان به طور سرپایی برداشته شوند. بروز غده چربی در باسن در برخی موارد چنانچه، مانع رشد عضلات یا منشا ایجاد درد باشد، به دستور متخصص جراحی عمومی عمل جراحی برداشت توده بدون تاخیر انجام می شود.

عمل جراحی برداشت غده چربی در باسن، عموما با بی حسی موضعی صورت گرفته و بیمار بلافاصله پس از عمل می ‌تواند مرخص شود. از آن جایی که اینگونه غدد آسیبی به بافت ها وارد نمی کنند، به سادگی با یک برش کوچک می‌توان آن ها را از زیر پوست بیرون آورد. پس از ایجاد برش، غده در اثر اندکی فشار دست یا لیپوساکشن خارج می شود.

درمان های طبیعی و خانگی برای از بین بردن غده چربی در باسن

با اینکه تاکنون پژوهش های دقیقی در رابطه با درمان های خانگی این نوع غده ها انجام نشده، اما با این وجود مجموعه روش های پیشنهادی زیر برای بهبود یا پیشگیری از ابتلا وجود دارد.

  1. کاهش اضافه وزن، مطالعات بسیاری نشان می ‌دهند که رابطه مستقیمی میان چاقی و خطر بروز غده چربی وجود دارد و بیشتر مبتلایان افراد چاق و میانسال هستند.
  2. سرکه سیب حاوی اسید استیک است که طی آزمایشات انجام شده بر روی موش های چاق اثبات شده که استیک اسید از اجتماع چربی ها جلوگیری می کند و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. لذا با مصرف روزانه ‌ی ترکیبی از سرکه سیب، عسل و زنجبیل می توانید تا حدی از بروز غده های چربی زیر پوستی در بدن تان جلوگیری کنید.
  3. از مصرف چربی های ناسالم و فست فود خودداری کنید.
  4. از محصولات حاوی امگا 3 استفاده کنید، اسید های چرب امگا 3 موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و جایگزین مناسبی برای چربی های ناسالم هستند.

سوالات متداول در مورد غده چربی در باسن

1-چگونه باید غده چربی باسن را از سایر غده ها تشخیص داد؟

غده های چربی، توده های زیر پوستی متحرک و نرمی هستند که در اکثر موارد اندازه ای کمتر از ۵ سانتی متر دارند اما مواردی با اندازه ۲۰ سانتی متر نیز گزارش شده است. این غده ها عموما خطر خاصی برای بدن ندارند. این غدد معمولا دردناک نیستند، بر خلاف آبسه مقعدی که دردناک است و ممکن است بیمار آن را با غده چربی اشتباه بگیرد.

2-چگونه غده چربی در باسن را درمان و به طور کامل از بین ببریم؟

بهترین روش درمان غده چربی در باسن که بدون عود بازگشت می باشد عمل جراحی غده چربی با لیزر است. این جراحی توسط متخصص جراحی و لیزر ماهر که به جای تیغ از لیزر پرتوان استفاده می کند انجام می شود.

3-اندازه ی رایج غده چربی در باسن چقدر است؟

غده چربی معمولا کوچک بوده و اندازه ای ما بین 1 تا 3 سانتی متر دارد. اما این یک آمار میانگین است و در برخی موارد توده هایی با اندازه های بزرگتر از حد معمول نیز گزارش شده است. پس از اندازه غده چربی نسبتا بزرگتر نترسید.

4-آیا غده چربی در باسن ممکن است تبدیل به غده ی سرطانی شود؟

خیر، غده های چربی در باسن سرطانی نیستند و در موارد بسیار نادری ممکن است یک غده چربی به سرطان تبدیل شود. اما با این وجود فیزیولوژی بدن انسان به گونه ای است که باز هم نمی توان به طور صد در صدی گفت که این توده ها، به هیچ عنوان به غده سرطانی تبدیل نمی شوند.

5-آیا وجود غده چربی در ناحیه باسن خطر ساز است و حتما باید جراحی شود؟

خیر، غده چربی در باسن معمولا هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و عمدتا به دلیل مسائل زیبایی مورد جراحی قرار می گیرد. مگر در مواقعی که متخصص جراحی توده ایجاد شده را غده چربی تشخیص ندهد و نوع بیماری متفاوت باشد. مثلا هموروئید و آبسه مقعدی نیاز به درمان جدی تری نسبت به غده های چربی در باسن دارند.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام خسته نباشید
    من 16 سالمه و امروز متوجه ی غده نسبتا بزرگ کنار مقعدم شدم ک ن دردی از قبل حس میکردم ن خونریزی و همچنین ابکیم نیست اما وقتی ک دست زدم و فشارش دادم برای چند ثانیه محو شد اما باز هم به حالت اولیه برگشت و یکمی هم درد گرفت میتونید کمکم کنید؟ 🙏

    • سلام خانوم دکتر وقت بخیر
      در قسمت شیار باسنم به سمت بالا یه غده تقریبا نرم در اومده وقتی فشارش میدم یه کوچولو درد میگیره
      وقتی هم که میشینم رو غده فشار میاد درد میگیره
      این چی میتونه باشه خانوم دکتر؟
      اگه غده چربی باشه و بیخیالش شم خودش خوب میشه یا ن؟

  • درود خدمت شما خانم دکتر،
    من 23 سالم هست امروز صبح متوجه شدم اطراف خروجی مقعدم، دانه سفتی اندازه نخود زیر پوست رشد کرده و خود دانه داغ هست و خونریزی ندارد ولی وقتی فشارش میدم درد میگیرد، خیلی ترسیدم، نظر شما چیه؟ به چه پزشک متخصصی مراجعه کنم؟

      • سلام خانم وقتتون بخیر من 18,سال دارم و در باسنم غده ای مثل توپ که وقتی فشار میدم درد می‌کنه و روی پوست هم روی اپن غده خال قرمز زده .و بعضی وقتا که دست نمی‌زنم کوچیک میشه بعضی وقتا روش که میشینم بزرگ میشه و موقع نشستن درد می‌کنه.من خجالت میکشم به کسی بگم یا نشون بدم اگه میشه جان مادرتون راهنمایی کنین

        • این توده ممکن است برای هر کسی بروز کند و مسئله خاصی نیست که از مطرح کردن آن خجالت بکشید احتمالا نیاز به یک جراحی سرپایی دارید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر خجالت می کشید می توانید وقت ویزیت آنلاین نیز بگیرید.

  • سلام خسته نباشید
    من ۱۶سالمه و یک چیزی مثل جوش نسبتا ۱سانتی روی باسنم دیدم اما جوش نیست خطری هم داره

    • سلام بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. ممکن است لیپوم یا آبسه باشد که در هر دو صورت لازم است توده تخلیه و درناژ شود که دچار عوارضی مثل عفونت نشوید.

  • سلام من چند وقتیه که یه غده داخل مقعدم حس میکنم تقریبا یه بند انگشت داخل ، یکم درد داره بدون خونریزی و ترشح ، اما چن وقتیه یکم دردش بیشتر شده و یوقتایی بی حس و سر میشه و اون ناحیه گز گز میکنه ؟

    • سلام احتمالا دچار بواسیر یا همان هموروئید شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر یبوست یا اسهال دارید حتما وضعیت اجابت مزاج را کنترل کنید و از نشستن طولانی و فشار بر ناحیه مقعد خودداری کنید.

  • سلام من امروز متوجه دونه ای شدم که وقتی نشستم کمی حسش کردم روی باسن میشه گفت ده میلی متره
    شما چی تشخیص میدین غده چربی؟
    غده چربی میتونه برا اثر عرق و کثیفی هم به وجود بیاد؟

    • سلام شما باید معاینه شوید تا بتوان تشخیص قطعی را اعلام کرد. معمولا غده چربی بر اثر انسداد غدد ناحیه بروز می کنند و دارای جدار سختی می باشند. همچنین در ناحیه پایین کمر کیست مویی و در ناحیه مقعد هموروئید شایع می باشد.

  • سلام .پسر من ۱۷ سال داره از ۸سالگی متوجه بزرگ شدن یک طرف باسنش شدم به پزشک هم مراجعه کردیم گفت مشکل خاصی نیست ولی حالا برای نشستن و خوابیدن دچار مشکل شده واز کمر درد شکایت داره. حالا به اندازه یک توپ ۱۰ سانتی سمت چپ باسنش شده که از روی شلوار پیداست . ایا این هم توده چربی هست یا نه . و آیا شما خودتون درمان پسرم رو میپذیرید یا پزشک متخصص دیگری رو معرفی میکنید؟

    • سلام ایشان باید معاینه شوند. ممکن است به متخصص دیگری ارجاع داده شوید. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد.

  • سلام من 20 سالم هست در انتهای ستون فقرات و ابتدا باسن یک غده درامده است. این غده هر چند وقت پدیدار می شود و دردناک است و دوباره از بین می رود. میخواستمبدونم غده چربی است؟ درمان دارد؟

    • سلام ممکن است کیست مویی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بهتر است با یک روش مناسب تخلیه شود تا در آینده دچار عوارض و عفونت نشوید.

      • سلام من چند روز فهمیدم چندتا غده قرمز رنگی درکنار باسنم زده میشه بگین اسم این غده ها چیه؟

  • سلام.3ساله یه غده چربی دایره ای شکل سفید زیر کشاله رانم ایجاد شده.دردی نداره ایا مشکلی ایجاد می کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • سلام و درود. من ۱۶ سالمه و نزدیک به چند ماهی میشه که متوجه غده خیلی کوچک در دنبالچه کمرم شدم ، اول درد اصلا نداشت و خیلی کوچک بود اما بعد از یکم کار سنگین که انجام دادم متوجه شدم که رشد کرد و اندازه حدودا دو بند انگشت شد و به شدت درد گرفت که مانع نشستن و خوابیدنم شد به دکترعمومی مراجعه کردم سرم و قرص چرک خشک‌کن و مسکن تجویز کردن و گفتن برای تخلیه حتما به پزشک جراح مراجعه کنم . قبل از مراجعه به دکتر دونه دادم (با عنبر نسا) بعد از خوابیدن و بیدار شدنم دیدم بیشترش خود به خود تخلیه شده و درد ندارع اما کامل از بین نرفته و هنوز هست ... پدر مادرم از اینکه جراحی انجام بشه میترسن و اینکه کمی این مورد ارثی هم هست. به من باید نظرتون مراجعه به دکتر جراح و متخصص کنم ؟! یا لزومی نداره؟!

    • سلام احتمالا شما به کیست مویی پایین کمر مبتلا شده اید. اگر عفونت و محتویات کیست خود به خود تخلیه شود مجدد عود خواهد کرد و چاره و درمانی جز تخلیه و جراحی ندارد. با توجه به این که جوان هستید توصیه می کنم لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان و به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید. من لیزر کیست مویی را بدون عود و بازگشت انجام می دهم.

      • سلام
        من در باسنم یه غده که اول کوچک بود و الان کمی از قبل بررگتره دارم.
        الان دردناکتره و قرمز و یخورده رو به کبودیه و و سفته. .. لطفاً راهنماییم کنید.

        • بستگی دارد که این غده در کدام ناحیه از باسن بروز کرده باشد. معمولا توده هایی که در انتهای ستون فقرات و بین دو باسن بروز می کنند کیست مویی می باشند و به محض عفونت کبود و دردناک می شوند. لازم است کیست مویی جراحی و تخلیه شود. عمل جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می شود که لیزر کیست مویی به روش بسته روش جدیدتر با دوره نقاهت بسیار کوتاهتری می باشد.

    • با سلام
      بنده 19 سالمه و بین باسن نزدیک خروجی یک غده آیی زیر پوستی بوجود آمده است ولی نه خون ریزی دارد نه چرک ، و وقتی دست میزنم بهش ی مقدار درد دارد و زیر پوست بازی میکند ، آیا این غده چربی است ؟ و چ کار باید کنم ، با تشکر.

1 2 3 5
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674