خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی یکی از علائم بیماری های مقعدی محسوب می شود. اما باید مطمئن شوید که این خونریزی مربوط به ناحیه مقعد است و ارتباطی با روده کوچک و دیگر نواحی دستگاه گوارش ندارد. در صورتی که بیمار دارای سابقه بیماری های گوارشی است این احتمال می رود که خونزی مقعدی مربوط به نواحی بالاتر دستگاه گوارش باشد. علامت خونریزی مقعدی به تنهایی به خصوص وجود خون قرمز روشن بر روی دستمال توالت معمولا نشانه همورئید و یا شقاق است. معمولا تنها علامت هموروئید داخلی خونریزی در هنگام اجابت مزاج است. همچنین خونریزی مقعدی با احساس سوزش در هنگام اجابت مزاج نشانه شقاق یا فیشر مقعدی است. وجود دیگر علائم همراه با خونریزی مقعدی می تواند خطرناک باشد و مراجعه اورژانسی به پزشک متخصص جراحی توصیه می شود.

خون قرمز روشن بر روی دستمال توالت می تواند نشانه شقاق باشد

تشخیص علت خونریزی مقعدی

تشخیص و درمان خونریزی مقعد امری بسیار مهم است و فرد با مراجعه به متخصص جراحی عمومی می تواند برای درمان خونریزی مقعدی اقدام کند. پزشک با پرس و جو در مورد نشانه های مشاهده شده توسط بیمار و گرفتن شرح حال وی و انجام معاینات لازم ابتدا منشأ خونریزی را مشخص خواهد کرد. همچنین سوابق بیماری های مقعدی و گوارشی بیمار و نزدیکان بیمار از ایشان پرسجو می شود.

  • رنگ خون، میزان ترشح خون و نوع خونریزی همگی در تشخیص صحیح بیماری تعیین کننده اند و متخصص جراحی را در تشخیص صحیح یاری می نمایند. معمولا اگر خونریزی از ناحیه مقعد و نواحی پایینی راست روده باشد رنگ آن قرمز روشن است که هم می تواند همراه مدفوع خارج شود و هم ممکن است بعد از اجابت مزاج و مانند رگه هایی از خون از ناحیه مقعد خارج شوند. تمامی این ها علائم نشانه وجود شقاق مقعدی و یا هموروئید داخلی می باشند.
  • اگر خونریزی به روده بزرگ ارتباط پیدا کند اغلب با مدفوع خارج می شود و کمی رنگ تیره تر دارد. خونریزی های مربوط به کولیت، دیورتیکولی و تومور های روده دارای این ویژگی می باشند.
  • خونریزی هایی که کاملا تیره رنگ می باشند و چون با مدفوع مخلوط شده، رنگ آن ها تغییر کرده است، علامتی از زخم اثنی عشر می باشد. این ویژگی ها به علت فاصله ای است که معده و روده کوچک از مقعد دارند.
  • خونریزی شدید همراه با تغییر رنگ مدفوع و دردهای مشکوک شکمی می تواند نشانه ای از سرطان روده باشد
  • پزشک با دقت بالا مرحله به مرحله علت خونریزی و میزان آن را بررسی می کند. ماهیت خونریزی نیز بسیار مهم است. سایر علائم مانند داشتن تب، درد در ناحیه شکم یا معده، سفت یا شل بودن مدفوع، وزن بیمار و سابقه بیماری هایی که دارد و دارو هایی که مصرف می کند، جراحی های انجام شده در اندام های داخلی و … همگی در تشخیص نقشی اساسی دارند.
  • انجام معاینات فیزیکی یا معاینه با پروکتوسکوپ در صورت نیاز اجرایی می شود تا بتوان به طور دقیق علل خونریزی مقعد را دریافت. در افراد بالای چهل سال به دلیل اینکه احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گوارش شایع تر است آزمایشات تشخیصی انجام خواهد شد.
  • فیستول مقعدی و آبسه مقعدی از جمله بیماری های مقعد است که منجر به بروز خونریزی مقعدی می شود. وجود عفونت همراه با خونریزی مقعدی می تواند نشانه ای از وجود فیستول مقعدی باشد.

درمان خونریزی مقعدی

به محض تشخیص خونریزی مقعدی اقدامات درمانی و پیشگیرانه آغاز می شود. در بیمارانی که دچار هموروئید و شقاق می باشند در همان روزهای اولیه مشاهده علائم خونریزی می توان از درمان دارویی هموروئید و شقاق سود برد. دقت کنید که مراجعه به موقع به پزشک باعث می شود نیازی به جراحی هموروئید و شقاق نداشته باشید. بنابراین به محض مشاهده علامت خونریزی مقعدی به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

در مواقع پیشرفته تر ممکن است عمل جراحی توسط متخصص پیشنهاد شود. با توجه به این که ناحیه مقعدی بافتی حساس و آسیب پذیر دارد پیشنهاد می شود جراحی بیماری های ناحیه مقعدی با لیزر انجام شود. برای آگاهی از مزیت لیزر نسبت به جراحی سنتی و باز کلیک کنید.

پیشگیری از خونریزی مقعدی

برای پیشگیری از خونریزی مقعدی مهمترین اقدامی که باید انجام دهید جلوگیری از بروز یبوست است. یبوست و حتی اسهال شدید و مزمن به جدار داخلی مقعد و رکتوم آسیب وارد می کند.  همچنین مصرف غذاهای پر ادویه و حساسیت زا مثل فلفل محرک جدار روده و مقعد و دستگاه گوارش است. بنابراین از خوردن غذاهای پر ادویه و فست فود اجتناب کنید و یا مصرف آنها را به حداقل برسانید.

به اندازه کافی آب، آبمیوه و سبزیجات و غذاهای پرفیبر میل کنید. داشتن یک برنامه منظم برای فعالیت های روزانه و ورزش برای حفظ سلامتی بدن بسیار کمک کننده است. تمامی موارد ذکر شده به داشتن یک سبک زندگی سالم و جلوگیری از انواع بیماری ها و به خصوص خونریزی مقعد کمک می کند.

سوالات متداول خونریزی مقعدی

1-برای خونریزی مقعدی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر خون ریزی مقعدی شما به رنگ روشن است ممکن است دچار هموروئید و شقاق باشید و باید به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. بهتر است یک متخصص جراحی عمومی و لیزر ماهر انتخاب کنید. اگر خون قرمز تیره است این خونریزی می تواند مربوط به دستگاه گوارش فوقانی باشد و مربوط به مقعد نباشد. در این مواقع بهتر است به یک متخصص گوارش مراجعه کنید.

2-علت خونریزی مقعدی بدون دفع مدفوع چیست؟

این مورد بستگی به رنگ خونی که مشاهده می کنید دارد. معمولا خون قرمز روشن مربوط به وجود زخم، شقاق یا هموروئید ترومبوزه می باشد. زمانی که هموروئید ترومبوزه خود به خود تخلیه می شود ناگهان خونریزی شدیدی بدون دفع مدفوع مشاهده می کنید. خون قرمز تیره یا قهوه ای رنگ نیز می تواند نشان دهنده خونریزی گوارشی و یا حتی سرطان باشد.

3-خونریزی مقعدی بدون درد نشانه چیست؟

معمولا هموروئید داخلی خونریزی و بدون درد همراه است. بیمار مبتلا به هموروئید یا بواسیر داخلی به جز خونریزی های گاه به گاه و یا احساس توده در ناحیه مقعد نشانه ی دیگری ندارد. در مراحل پیشرفته نیز هموروئید داخلی به بیرون مقعد افتاده می شود و مانند یک گوشت اضافه از مقعد بیرون می زند. این وضعیت در شرایط هموروئید داخلی درجه 3 و 4 بروز می کند.

4-علت خونریزی مقعدی بعد از دخول چیست؟

مسلما فیزیولوژی ناحیه مقعد برای دخول مناسب نیست و کارکرد ناحیه مقعد برای یک دفع مدفوع نرم و بدون یبوست و اسهال مناسب است. بنابراین با بروز یبوست و یا دخول به مقعد یا ورود هرگونه جسم سخت به داخل مقعد بیمار دچار آسیب بافت مقعد و حتی خونریزی می شود. در ابتدا بیمار دچار شقاق و بروز زخم می شود. اگر این زخم و یا پارگی جدار مقعد درمان نشود و بیمار مراقبت های لازم را انجام ندهد دچار عوارض دیگری مثل آبسه مقعدی، هموروئید و حتی فیستول مقعدی می شود.

 

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

    • سلام خواهرم پریشب.غذای تندی خورد به شدت تند بود دیروز هم کاچی خورد عصرش رفتن دسشویی مدفوع یکم اولش بسختی ولی بعد براحتی بوده ولی عصرش سوزش شدید داشتن دوش گرفتن بعد ازحمام ادرار کردن مدفوع نکردن ولی از مقعد بشدت خون روشن میومد امروز صبح هم مدفوع براحتی کردن ولی بعد باز خونریزی داشتن و ی تیکه خون لخته خیلی نگرانن دلیلش چیه میشه راهنمایی کنیین .

    • سلام خانم دکتر من ۱۸ سالم هست پسر هم هستم امروز مت خون ریزی داشتم به رنگ قرمزبه اندازه نصف کف دست خون اومد ومدفوع سیاه داشتم و درحال مدفوع کردن سوزش داشتم باد معد قبل از خون ریزی داشتم ببخشید خیلی نگران شدم میترسم سرطان باشه بعد الاعم سرطان روده چی هست

      • ممکن است خونریزی مربوط به معده و دستگاه گوارش فوقانی باشد. به یک متخصص گوارش مراجعه کنید.

  • با سلام من دوبار کلونوسکوپی انجام اولی که چند سال پیش بود تشخیص بیماری کرون داده شد دومی که چند ماه پیش بود تشخیص همورویید در هردو بار مصرف سولفاسالیزین آزرام و اسید فولیک تجویز شد البته چند ماه یکبار دچار خونریزی شدم این بار مجدد دچار خونریزی بسیار شدید شدم که با توجه به بیماری کرونا جرات مراجعه به مطب دکتر که اکثرا بسیار شلوغ هستند ندارم بنظر شما در کوتاه مدت برای توقف خونریزی چکار کنم و ایا این مشکل با لیزر برطرف خواهد شد؟؟؟؟ ممنون از راهنمایی

  • با سلام دختری هستم۱۹ساله حدود یک هفته است که مدام در مدفوعم خون میبینم اوایل به صورت کم و قطره ای اما به رنگ روشن بود اما امروز خونریزی به حدی شدید بود که کل چاله توالت پر از خون شد اما خون روشن خیلی نگرانم میشه لطف بفرمایید راهنمایی کنید.

  • با عرض سلام و خسته نباشید،من دو روزه متوجه شدم که دچار کیست مویی شدم و شدید درد داشتم تا دیشب که موقع نشستن خود بخود تخلیه شد و عفونت و خون ابه بیرون زد الان دردش رفته و متورم و قرمز شده و یه سوراخ خیلی ریز مشاهده میشه میخواستم در مورد عمل با لیزر مشاوره بگیرم من ساکن تبریز هستم میخوام ببینم اگه عمل لیزر نیازه وقت بدید بیام

  • سلام من پروید بودم و خون زیادی ازم نمیرفت و بعد از سه روز خوب شدم الان یک ساله پروید میشم امروز خون تیره رنگی بعد از ادراد از بدنم اومد خیلی میترسم میشه لطفا کمکم کنید

    • سلام سوال شما واضح نیست آیا منظور شما خونریزی مقعدی است؟ اگر منظور شما خونریزی مقعدی است که باید به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. در غیر این صورت به یک متخصص غدد مراجعه کنید.

  • سلام خانم دکتر تورو خدا کمکم کنید من ۱۳ سال پیش شب اول یه کم کمردرد بعد دل درد شدید که انگار نیخواد جیزی تخلیه بشه ولی مقعدهام به شدت به هم فشرده بود و باز نمیشد با فشار زیاد و با کمک دست باز کردم خون زیادی دفع کردم بعد کاملا ارام شدم بعد از اون دچار یبوست میشم بیشتر موقعه احساس دفع ندارم میشه خواهش کنم راهنمایم کنید خواهش میکنم‌ کمکم کنید

    • سلام احتمالا شما دچار هموروئید ترومبوزه داخلی شده اید. بعد از ترکیدن این نوع هموروئید درد شدید بیمار فروکش می کند. اما به این معنی نیست که درمان شده اید و لازم است حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. بدون معاینه بیمار نمی توان دارو تجویز کرد.

  • سلام. مادرم چند روزی هست ک دچار خونریزی مقعدی شده ک به رنگ روشنه و با مدفوع قاطی نشده نشانه چیه؟ و به چه پزشکی باید مراجعه کنیم. ممنون

  • سلام خسته نباشید میشه لطفاً راهنمایی کنید. من چند وقت پیش از مدفوع خودم که همراه با مدفوع بود خون روشن دیدم و به پزشک مراجعه کردم و گفتن که بواسیر داری بعد دارو دادن من پس از چند مدت که از دارو استفاده کردم خوب نشدم و روز به روز بدتر میشدم یبوست ندارم و فقط کمی مدفوعم شل هست تند تند به دستشویی میرم و دل درد خیلی شدیدی میگیرم و تب میکنم و هنگام دستشویی خون خیلی زیادی ازم می‌ره که همراه با مدفوع نیست یعنی قبل از مدفوع خونریزی میکنم بعد مدفوع میاد و این خونریزی کمی تیره هست و همراه لخته های خون میشه خواهشاً بگید مشکل چیه؟

    • سلام اسهال مزمن هم به اندازه یبوست مزمن منجر به آسیب رسیدن به بافت مقعد می شود. علت این اسهال مزمن را باید توسط یک متخصص گوارش مشخص شود. تب می تواند نشانه عفونت و آبسه مقعدی باشد که بر اثر مشکلات گوارشی اخیر شما بروز نموده است.

1 2 3 8
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674