عفونت کیست مویی و روش درمان

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال، یک کیسه کوچک در زیر  پوست است، که حاوی بقایای مو و پوست می باشد.  تجمع مو و پوست در این کیسه می تواند باعث ایجاد چرک یا عفونت شود. کیست مویی، نزدیک استخوان دنبالچه در بالای شکاف باسن قرار دارد.

کیست های پیلونیدال معمولا زمانی به وجود می آیند که موها پوست را سوراخ کرده و برعکس  به سمت داخل  رشد کنند. بدن این موها را عنصر خارجی می داند و نسبت به ورود آنها پاسخ ایمنی می دهد. این پاسخ ایمنی باعث ایجاد کیست و در نهایت عفونت در اطراف موها می شود. در شرایط حاد ممکن است یک بیمار چندین سینوس در زیر پوست خود داشته باشد.

اگر کیست مویی آلوده شود، دچار آبسه و عفونت می شود، که اغلب شرایط بسیار دردناکی است. کیست را می توان از طریق یک برش کوچک تخلیه کرد. معمولاً مردان جوان به این عارضه مبتلا می شوند. افرادی که به مدت طولانی می نشینند، مانند رانندگان کامیون، نیز در معرض خطر ابتلا به کیست مویی هستند.

دلایل ابتلا به عفونت کیست مویی  چیست؟

از آنجایی که کیست مویی پر از مو و بقایای مرده پوست می باشد احتمال ابتلا به عفونت و آبسه کیست مویی بسیار زیاد است. اما اگر کیست مویی قبلا جراحی شده است و تخلیه و درناژ شده است و مجدد دچار عفونت شود دلایل گوناگونی وجود دارد. از جمله دلایل عفونت کیست مویی جراحی شده عدم رعایت کامل بهداشت بیمار می باشد. گاهی نیز عدم تخلیه آبسه و عفونت حین جراحی منجر به عود مجدد عفونت و کیست مویی می گردد.

عفونت کیست مویی بعد از عمل جراحی بدون لیزر را مشاهده میفرمایید

علائم عفونت کیست مویی

در ابتدا ممکن است بیمار به غیر از یک فرورفتگی کوچک روی سطح پوست، علائم قابل توجه دیگری نداشته باشد. به مرور زمان کیست پر از مایع یا آبسه شده و بافت اطراف آن متورم و ملتهب می شوند. در کل علائم عفونت کیست مویی شامل موارد زیر است:

  • درد هنگام نشستن یا ایستادن
  • تورم کیست
  • پوست قرمز و دردناک در اطراف ناحیه
  • چرک یا تخلیه خون از آبسه، که باعث ایجاد بوی بد می شود.
  • موهای بیرون زده از ضایعه
  • ایجاد بیش از یک دستگاه سینوسی، یا سوراخ در پوست
  • همچنین ممکن است بیمار تب کم درجه ای داشته باشد.

علائم عفونت بعد از عمل کیست مویی

همانطور که در بالا ذکر شد علائم عفونت بعد از عمل جراحی کیست مویی نیز مشابه می باشد. اگر شما جراحی بسته کیست مویی و لیزر کیست مویی را انجام داده باشید احتمال عفونت بعد از عمل بسیار کم است. اما بیمارانی که جراحی باز کیست مویی را انجام داده اند ممکن است زخم باز آنها به سرعت عفونی شود. این بیماران اشخاصی می باشند که پانسمان را به طور روزانه و به طور صحیح تعویض نمی کنند. روند بهبودی زخم بیمارانی که به عفونت کیست مویی بعد از جراحی مبتلا می شوند بسیار کند است و یا بهبودی روند معکوس دارد.

عفونت کیست مویی چگونه درمان می شود؟

اگر عفونت کیست مویی در مراحل اولیه تشخیص داده شود، بیمار درد شدیدی را تجربه نمی کند و هیچ نشانه ای از التهاب ندارد. در این شرایط متخصص جراحی یک آنتی بیوتیک با طیف گسترده تجویز می کند. به علاوه توصیه هایی برای نگهداری صحیح از زخم ارائه می دهد. آنتی بیوتیک با طیف گسترده، آنتی بیوتیکی است که طیف وسیعی از باکتری ها را درمان کرده و از بین می برد. نباید فراموش کرد که این آنتی بیوتیک ها باعث بهبودی مجرای سینوس نمی شوند، اما به شما کمک می کنند تا از عفونت و ناراحتی راحت شوید. متخصص جراحی به شما توصیه می کند، جلسات معاینه را ادامه دهید و به طور مرتب موها زائد را از بین ببرید و به بهداشت توجه ویژه ای داشته باشید.

بعد از درمان عفونت کیست مویی نوبت به  درمان کیست مویی به طور قطعی و اصولی می رسد. این روش معمولا با عمل جراحی سنتی و یا لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان انجام می شود.

ایجاد برش روی کیست و درناژ عفونت

این روش علائم ناشی از آبسه یا مجموعه چرک و عفونت داخل سینوس را کاهش می دهد. قبل از اقدام برای برش، متخصص جراحی بی حس کننده موضعی به شما می دهد. سپس از تیغ جراحی یا لیزر پرتوان برای باز کردن آبسه و تخلیه عفونت استفاده می کند، تا هرگونه مو، خون و چرک را از داخل آبسه پاک کند. متخصص جراحی زخم را استریل و پانسمان می کند. تا زخم به مرور التیام پیدا کند. در واقع این نوعی جراحی باز محسوب می شود که نیاز به بخیه ندارد. زخم معمولاً ظرف چهار هفته بهبود می یابد و بسیاری از بیماران نیازی به درمان بیشتر ندارند. در برخی موارد نیز برای راحتی بیمار زخم با بخیه بسته می شود. اما بستن زخم کیست مویی بستگی به مهارت متخصص جراحی و شرایط کلی بیمار دارد.

عمل جراحی عفونت کیست مویی

اگر بیمار بیش از یک دستگاه سینوسی داشته باشد، یا به طور مرتب دچار کیست مویی و عفونت شود،  متخصص جراحی و لیزر روش جراحی با لیزر پرتوان را پیشنهاد می کند. بیمارانی که دائم دچار عفونت کیست مویی می شوند ممکن است دچار عارضه فیستول نیز شوند. در صورت بروز فیستول به همراه کیست مویی احتمال عود و عفونت کیست مویی بعد از عمل جراحی بالا خواهد بود. لیزر کیست مویی پایین ترین احتمال عود و عفونت بعد از جراحی کیست مویی را دارد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام خانم دكتر
    حدوداً دوسال گذشته بعد از يك جلسه ليزر و مصرف قهوه زياد و آب كم خارش شديد مقعد داشتم بهمراه يبوست.و به متخصص مراجعه كردم و چندين پماد هموروئيد و فيشر استفاده كردم گفتند دليل همين رژيم نامناسب هست و استرس. الان حدودا ٢ الى ٣ ماه هست كه على رغم رژيم غذايى مناسب و توجه ،خارش شديد دارم جورى كه بعضى شب ها از خواب بيدار ميشم و ظاهراً علائمى نداره فقط پوست اطراف خشك و ملتهب هست و جنس رويش مو هم خيلى زبر شده.
    ممنونم كه كمكم ميكنيد مشكلم را حل كنم

    • سلام داروهایی که برای شما تجویز شده است را نباید بدون اجازه پزشک تکرار کنید. آب و آبمیوه زیاد بنوشید و مجدد به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

  • سلام دکتر
    من بعد انجام عمل جوش ران و باسنم زیاد شد ایا دلیلش کیست مویی بوده یا اینکه نشستن طولانی تر نسبت به قبل ؟
    چون قبلش اصلا اون مناطق جوش نمیزدم ولی بقیه جاها امکانش بود .
    ممنون از سایتتون واقعا در مورد این مشکل کامل توضیح دادید

    • سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. عمل جراحی کیست مویی ارتباطی با جوش های ران و باسن ندارد. اگر تحت بیهوشی جراحی شدید ممکن است عوارض بیهوشی باشد. نشستن و اصطکاک بر روی این نواحی نیز می تواند دلیل بروز جوش ها باشد. توصیه می کنم موهای زائد این ناحیه را با یک روش مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید.

      • خانم دکتر خسته نباشید من تقریبا 2 هفته پیش عمل لیزر کیست مویی داشتم بسته ک رو آخرین بخیه رو دنبالیچم از همون اولین روز بخیه تا الان ی بادی داره مثل قلمبه شدن مترونیدازول سفالکسین ب موقع استفاده میکنم و هروزم پانسمان شامپو بچه میشورم گفتم این بادزوی دنبالیچه بعد از عمل احتمال داره برای بخیه ها باشه لطف میکنید بهم بگید

        • آنتی بیوتیک را بدون تجویز پزشک معالج مصرف نکنید و برای بررسی زخم حتما به ایشان مراجعه کنید. اگر نیاز به درناژ مجدد باشد ایشان انجام خواهند داد. درضمن برای کشیدن بخیه ها نیز لازم است به موقع مراجعه کنید.

  • سلام من عمل کیست مویی داشتم و به مدت تقریبا یک هفته بخیه بود و بعد اونو کشیدم.پس از کشیدن بخیه مرتب عفونت میاد و خارش شدید. من روزی دو بار پانسمان روی اون رو عوض میکنم و هر روز حمام میرم و روی جای عمل را با شامپو پچه میشورم.ولی بازم عفونت زیاد میاد الان ی دوهفته ای هست که عمل داشتم.ایا این عفونت ها طبیعیه؟؟

    • سلام بخیه ها را نباید خودتون بکشید. این وضعیت طبیعی نیست حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  • سلام خسته نباشی من یه هفته میشه عمل کیسه مویی انجام دادم و مرتب روزی سه مرتبه شست و شو انجام دادم ولی وقتی گاز رو از داخل زخمم در میارم گاز کثیف شده و زرد رنگ شده طبیعیه یا ن

    • سلام روند ترمیم زخم کیست مویی شما به کندی سپری شده است. بهتر است این مورد را با جراح معالج در میان بگذارید تا زخم شما را از نزدیک بررسی کنند. اگر ترشحات بد بو باشد احتمال زیاد دچار عفونت شده اید. مراقب باشید مو و یا هرگونه آلودگی دیگر داخل زخم به جا نمانده باشد.

  • سلام و عرض ادب خانم دکتر.من 9روز هست که عمل کیست مویی به روش بسته انجام دادم.با سه تا بخیه.تموم نکات بهداشتی و شستشو و تعویض پانسمان و عدم فشار روی زخمم رو هم رعایت میکنم.منتها از ناحیه ی بخیه ام جسارتا یه مایعی مثل خون ابه خراج میشه.میخوام بدونم چیز خطرناکی هست یا طبیعیه؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • سلام معمولا 10 روز بعد از عمل کیست مویی به روش بسته باید به جراح معالج خود مراجعه کنید که بخیه ها را بکشید. ایشان نظر می دهند که ترشحات طبیعی است یا نیاز به دارو دارید. معمولا در این زمان این ترشحات طبیعی می باشد.

  • سلام خانم دکتر
    خانم دکتر من دو ماه و ۱۷ روزه که عمل کردم ...
    هیچ ترشح یا مشکلی ندارم ولی چون کیست موییم بزرگ بود خیلی خب طبیعتا جاشم زیاد باز شده حالا من زخمم که جراحی کردم کامل بسته شده و بخیه هم دکتر در اورد و من سر وقت دکترم و می رفتم ولی تو عید باید می رفتم که اوضاع کرونا خیلی بد بود و نشد که برم تا الان ولی الان پایین زخمم یعنی جفت مقعدم گاها خیلیییییی کم شاید در روز یکی یا دوبار احساس یه خارش ریز می کنم که حس می کنم بخاطر اینه که روند زدن موها و حمام رفتن رو دیگه کامل انجام نمیدم و حس می کنم این خارش بخاطر موهاس و از شرفی خط جایی که عمل شده هم بنفش رنگ هستش که پدرم چون خودشون عمل کرده یک بار میگه عادی ولی من خیلییییی می ترسم راستی چون این شبا خیلی میشینم احساس درد رو توی خط خود باسنم حس می کنم امکان عفونت یا بازگشت دوباره کیست هست ..؟!

    و لطفا بگید ایا لازمه دوباره روند براش و حمام رفتن رو ادامه بدم الانم بخاطر شرایطم نمی تونم برم دکتر

    • سلام مراقبت های لازم مثل نشستن طولانی و از بین بردن موهای زائد را به درستی انجام دهید زیرا وضعیت شما به شدت مستعد عود می باشد. برای اطمینان نیز می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس کیست مویی عمل شده تشخیص نهایی اعلام می شود.

  • سلام من حدود یک ماهی هست ک عمل به روش لیزر انجام دادم زخمم تقریبا خوب رشد کرده سه سوال :۱ نصفش پر شده روند بهبودیش خوب بوده؟۲انتی بیوتیک نهایتا چقدر میشه مصرف کرد چون من از همون اول برام تجویز شد ۳ یه لایه سفید رنگ بی بو و بدون ترشح کف و دیواره ی زخممو گرفته که رشد نمیکنه نسبت به جاهای دیگه ولی نشون دکتر دادیم گفت عفونت نیست ولی باید با گاز استریل بکشی روش تا کنده شده نظر شما چیه؟

    • سلام من شما را معاینه نکرده ام و از وسعت و جراحی شما خبر ندارم. بنابراین درباره روند بهبودی باید از جراح معالج خود سوال کنید. آنتی بیوتیک های تجویز شده را باید تا پایان دوره آنها مصرف کنید. دقیقا به همان اندازه که جراح معالج تجویز کرده اند. نه کمتر و نه بیشتر. برای این که ترشحات را تمیز کنید مراقب باشید که بافت ناحیه آسیب نرسانید و قبل از کشیدن گاز بر روی آن حسابی گاز استریل را با سرم شستشو مرطوب کنید و ناحیه را هم به خوبی با سرم شستشو آبکشی کنید.

    • سلام خانم دکتر
      من سه هفتس که عمل کیست مویی به روش بسته انجام دادم
      بعد دو هفته دکترم بخیه هام رو کشید و به خاطر اینکه ترشحات خون ابه و بد بو داشتم نصفی از جای بخیه بازه و دکتر گفته گاز استریل بزارم و با شامپو بچه شستشو بدم
      دکتر بهم گفته بعد دو هفته برم برا معاینه
      میخواستم ازتون بپرسم الان که زخمم بازه میتونم موهای زائدو بزنم؟
      و جسارتا با موبر میشه زد؟
      میترسم به جای زخمم بخوره 😟
      ممنون میشم پاسخ بدین

      • سلام بله حتما موهای زائد ناحیه کیست مویی را کاملا از بین ببرید و اگر موی ریزی هم باقی ماند با موچین بردارید و مراقب باشید موها به داخل زخم باز نرود. از کرم موبر هم استفاده نکنید زیرا احتمال آسیب رسیدن به پوست و ایجاد حساسیت با کرم موبر بسیار بالاست.

    • سلام
      یه هفته از عملم میگذره و به صورت بسته انجام شده
      از قسمت بخیه ها یه مایع سبز رنگ میاد
      شست و شو انجام میدم
      ولی دو روزه که قرص های چرک خشک کن رو سر وقت نخورده بودم
      ببخشید امکان داره به خاطر قرص ها باشع؟
      و اینکه من الان چیکار کنم؟
      🙏ممنون

      • زخم شما عفونت کرده است و لازم است برای کنترل عفونت از جراح خود کمک بگیرید.

  • سلام خانوم دکتر خسته نباشین من سه چهار ماهی هست که عمل باز انجام دادم و از اون موقع تا الان ترشحات رو داشتم و بعضی مواقع خیلی کم ترشح داره و بعضی مواقع بیشتر میشه همراه با لکه های قرمز خونی . توروخدا جواب بدین خیلی نگرانم

    • سلام بعد از سه ماه نباید این علائم همچنان ادامه داشته باشد. به جراح معالج خود مراجعه کنید. درضمن موهای زائد ناحیه کیست مویی را همواره تمیز کنید و ناحیه را خشک و تمیز نگهدارید.

  • سلام.من نه روزه عمل کیست مویی انجام دادم و دختر در محل جراحی چندتا بخیه زدن.بعد از ۹ روز همچنان خونابه از زخم خارج می شود.نمونه عملی که بعد از جراحی بهم دادن اندازه ی یک گردو بوده ولی با قطر کمتر.خاستم بپرسم بعد از ۹روز خارج شدن خونابه طبیعیه یا بخاطر عفونته.بعد از ۹ روز فقط یک بار محل زخم رو شست و شو دادم

    • اگر خون آبه بی رنگ و بدون درد و بو باشد طبیعی است. شما باید هر روز ناحیه کیست مویی را با سرم شستشو تمیز کنید به خصوص که ترشح هم دارید. برای ویزیت بعد از جراحی کیست مویی هم به موقع به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  • سلام خانوم دکتر کیست مویی جراحی کردم به روش بسته با چهارتا بخیه بعد از دوهفته به دستور پزشک بخیه رو کشیدم طبق عکسی که دیدم از زخم بخیه مقدار کوچیکی از بخیه چهارم قشنگ جوش نخورده و بعد از حمام خونابه میاد ولی بوی بدی نمیده میخواستم نظرتونو بدونم طبیعیه

    • سلام شما نباید خودتان بخیه را بکشید. درضمن بعد از 20 روز کشیدن بخیه مدت زمان زیادی است. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید. وضعیت شما طبیعی نمی باشد.

1 2 3 12
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674