بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد, شقاق فیشر مقعد

معاینه هموروئید و شقاق

معاینه هموروئید و شقاق

اگر مشکوک به بیماری هموروئید یا شقاق و یا هر دو بیماری هستنید حتما باید برای معاینه و تشخیص هموروئید و شقاق به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. توصیه بر این است که به متخصص جراحی و لیزر با تجربه و ماهر در این زمینه مراجعه کنید. هموروئید یا همان بواسیر بالشتک های برجسته و متورم و گاها دردناکی هستند که در ناحیه خارجی مقعد و یا ناحیه داخلی مقعد ایجاد می شوند.

شقاق یا همان فیشر مقعد نیز نوعی پارگی و شکاف و یا زخم در ناحیه مقعد است که همراه با علائم واضحی از درد و سوزش و خونریزی و مشکل در عمل دفع همراه است.

متخصص جراحی بعد از پرسش سوالاتی درباره بیماری، ناحیه را از لحاظ وجود عوامل زیر بررسی می کند:

  • وجود توده
  • سلولیت
  • هموروئید ترومبوزه
  • ترشح
  • عفونت
  • آبسه
  • زخم
  • هموروئید یا بواسیر
  • شقاق یا فیشر

بیماری که درد نداشته باشد و خونریزی و شقاق نداشته باشد ممکن است تحت معاینه داخلی انگشتی قرار بگیرد. بیمارانی که درد دارند و مشکوک به شقاق هستند تحت این معاینه قرار نمی گیرند.

معاینه شقاق به چه صورت است

ابتدا متخصص جراحی سوالاتی درباره علائم شما می پرسند. بیماران مشکوک به شقاق معاینه داخلی و انگشتی نمی شوند. با پاسخ های واضح و روشنی که به متخصص می دهید نیمی از پروسه معاینه را گذرانده اید. از آنجایی که نباید در حین معاینه شقاق به زخم فشار و اصطکاکی وارد شود تنها با مشاهده سطحی آن می توان شقاق را تشخیص داد. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر بیماری مشکوک به شقاق باشد پزشک تا حد امکان از دست زدن به ناحیه خودداری می کند.

بنابراین معاینه شقاق و حتی هموروئید ابتدا بر پایه مشاهده است و معاینه با انگشت در صورت لزوم در مراحل بعدی انجام می شود.

معاینه هموروئید به چه شکل است

در صورتی که هموروئید یا بواسیر خارجی باشد متخصص جراحی با مشاهده ناحیه می تواند بیماری هموروئید را به راحتی تشخیص دهد. اما در صورتی که بیمار اظهار کند که توده یا ناراحتی در نواحی داخلی مقعد احساس می کند ممکن است نیاز به معاینه داخلی باشد. بدین ترتیب متخصص ناحیه را معاینه می کند و اگر توده، برجستگی، التهاب و یا زخمی در ناحیه داخلی مقعد باشد آن را تشخیص می دهد و روش درمانی مناسب را به بیمار پیشنهاد خواهد داد.

در صورتی که بیمار درد نداشته باشد و دچار شقاق نیز نباشد ممکن است پزشک معاینه داخلی را انجام دهد.

معاینه داخلی مقعد

معاینه داخلی مقعد آخرین روش تشخیص هموروئید و شقاق است. بیماری که خونریزی دارد و بالای 40 سال است باید کلونسکوپی انجام دهد تا معاینه داخلی شود. این گروه از بیماران تحت معاینه داخلی با انگشت قرار نمی گیرند. بنابراین بیماران محدودی تحت معاینه داخلی مقعد قرار می گیرند.

گروهی که تحت معاینه داخلی مقعد قرار می گیرند افراد مشکوک به تومورها و یا آبسه های داخلی مقعد هستند. برخی از بیماران به دلیل درد و ناراحتی شدیدی که در این ناحیه احساس می کنند از معاینه هموروئید و شقاق می ترسند. اما نکته مهم این است که متخصص جراحی در صورتی که شما مبتلا به شقاق باشید و یا احساس درد و ناراحتی در این ناحیه داشته باشید معاینه داخلی مقعد را برای شما انجام نمی دهد. پس با خیالی آسوده به متخصص جراحی مراجعه کنید و از مراجعه به متخصص به دلیل ترس از معاینه خودداری نکنید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

40 دیدگاه برای “معاینه هموروئید و شقاق

  1. Avatar photoعلیرضا رحمانی گفت:

    سلام خانم دکتر من سه سالی هستش که تنگی مقعد مبتلا هستم و اجابت مزاج من نیز کند شده و خیلی تنگ و گاهی اوقات با خونریزی و از ترس آن بیشتر فیبر مصرف میکنم و آب فراوان مینوشم میخواستم بدونم با این مشکلاتی که دارم آیا میتوانم از معافیت دائم خدمت سربازی استفاده کنم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام در این مورد باید دفترچه نظام وظیفه را مطالعه کنید. این دفترچه راهنما معمولا هر سال تغییراتی دارد.

  2. Avatar photoعلیرضا رحمانی گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی آیا تنگی شدید مقعد و لسپاسم مقعد درمان قطعی داره لطفا مرا راهنمایی کنید؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله معمولا با لیزر می توان تنگی مقعد و اسپاسم و شقاق مقعد را درمان کرد. با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت هماهنگ کنید.

  3. Avatar photoسنیوریتا گفت:

    سلام خانم دکتر من مدتی هست که فهمیدم بواسیر درناحیه خارجی مقعد دارم چون میتونم ببینم و دست بزنم ،و الان یه مدتی هست که هنگام اجابت مزاج درد دارم که بعدش میره و احساس میکنم خراشیدگی سطحی هست نه شقاق ،چون خونریزی ندارم فقط درد که چند ساعت بعد اجابت میره،حالا من واسه این خراشیدگی نیاز به عمل دارم یا با دارو برطرف میشه؟؟و آیا عمل بواسیر که خارج از مقعد هستن درد دارد؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید معاینه شوید. اگر به موقع مراجعه کنید و داروی مناسب دریافت کنید نیازی به جراحی نخواهد بود. معمولا هموروئید و شقاق در مراحل اولیه با دارو درمانی بهبود می یابد. از خود درمانی پرهیز کنید. اگر عمل جراحی هموروئید با لیزر باشد درد نخواهید داشت.

  4. Avatar photoمینو گفت:

    سلام خانم دکتر من تقریبا ۵_۴ ماهی میشه که درد وخونریزی ندارم فقط درقسمت عقربه ۶ احساس توده کوچکی میکنم. تقریبا میشه گفت یبوستم ندارم.آیا نیاز به لیزر و درمان خاصی هست؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      بدون معاینه نمی توان نظر داد اما آنچه که مهم است باید این توده را پی گیری کنید و برای درمان آن اقدام کنید.

  5. Avatar photoHosein گفت:

    خسته نباشید.خانم دکتر یک هفته ای هست که اطراف مقعدم توده ای کوچک در اومده .دو روز اول درد داشت ولی الا دیگه درد نداره ولی هنوز اون توده بیرونه و یکم خارش داره .به نظر شما مشکل چیه و باید چه کار کرد

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام ممکن است دچار هموروئید داخلی شده باشید. به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشینید و از بروز یبوست و اسهال جلوگیری کنید.

  6. Avatar photoخسرو گفت:

    با سلام
    خانوم دکتر چند وقتی هست احساس تنگی و فشردگی در ناحیه مقعد احساس میکنم ولی درد نداره میشه برای معاینه اومد ؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام گاها هموروئید داخلی چنین علائمی دارد. بله حتما وقت بگیرید و علت تنگی مقعد را پیگیری کنید.

  7. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام مدت سه ماه میشه که فیستول دارم ولی به خاطر نوع معاینه داخلی مقعد که توسط انگشت باید انجام بشه مشکل دارم. میشه به جای معاینه فیزیکی mri انجام داد

    1. سلام اگر بیمار درد و یا زخم داشته باشد اصلا معاینه فیزیکی با دست انجام نمی شود و مسلما برای شما ام آر آی تجویز خواهد شد. نگران نباشید.

  8. Avatar photoمحمدرضااحمدی گفت:

    سلام خانم دکتر ببخشید مزاحمتون شدم میخواستم بدونم من هم بایدعمل سینوس(کیست مویی) و عمل بواسیر انجام بدم میتونم معافیت سربازی یا معاف از رزم(پزشکی)بگیرم ممنون میشم کمکم کنید؟

    1. سلام تا جایی که من اطلاع دارم ارتباطی با معافیت سربازی یا معافیت از رزم ندارد در هر صورت قوانین ممکن است تغییر کنند. شرایط معافیت و تبصره ها را در دفترچه راهنمای نظام وظیفه مطالعه کنید.

    2. Avatar photoH گفت:

      سلام وقت بخیر
      من چندسالی هست که دچار همورویید هستم(دکتر نرفتم و با اطلاعات خودم میگم) قبلا جدی نبود چون ورزش میکردم اما بیشتر از یک هفتست مداوم خونریزی دارم در زمان عادت ماهیانه بدتر میشه فکر میکنم سندروم روده تحریک پذیره و چون استرس و لاکتوز تشدیدش میکنه تشخیصم درسته؟
      چندین توده بزرگ هست، ایا امکان شقاق هم وجود داره و کگل ممکنه بدترش کنه؟
      هزینه درمان با بیمه تکمیلی چقدره؟
      ممنون میشم کامل پاسخ بدید 🙏

      1. سلام از خود درمانی پرهیز کنید و به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. بعد از معاینه روش درمانی مناسب و هزینه درمان هموروئید به شما اعلام خواهد شد. اگر شقاق یا تنگی مقعد داشته باشید نباید تمرین کگل را انجام دهید.

  9. Avatar photo....... گفت:

    سلام برای رفع گوشت اضاف بغیر از لیزر و این ها میشه با روش های دیگه ای مثل پماد یا غیره استفاده کرد ؟؟
    بنده خجالت میکشم به پدر و مادرم بگم این رو الا یک ماه هستش تقریبا یبوست دارم نمیدونم چیکار کنم
    هنگام دفع هم زیاد فشار بیارم خون میاد

    1. سلام شما باید معاینه شوید. برای بیمارانی که در تهران تشریف ندارند شرایط ویزیت آنلاین با واتساپ فراهم است. برای کنترل یبوست نیز شربت ملین استفاده کنید و روزانه 10 لیوان آب بنوشید.

      1. Avatar photoمحمدی گفت:

        سلام خانم دکتر، من نزدیک 6ماهه که مشکل یبوست شدید پیدا کردم، در ماه حداقل ده روز درد شدید در ناحیه مقعد دارم وبعضی اوقات همراه دفع، خونریزی هم دارم رفتم دکتر معاینه چشمی کرد و گفت شقاق دارم وبرام پمادام جی و پماد دیلیتیژل و
        رژیم غذایی نوشت ،موقع شروع دردام در ناحیه مقعد بیرون زدگی دارم که ابن بار احساس میکتم انتهای روده م اندازه یه عدس برجسته و سفت شده ودردام شدید شده جوری که نمیتونم راحت بشینم، بنظرتون چکار کنم

        1. سلام ممکن است علاوه بر شقاق دچار آبسه مقعدی یا هموروئید شده باشید. حتما به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید.

          1. Avatar photoاکبری گفت:

            سلام خانم دکتر خسته نباشید.
            ببخشید واسه ی انگل روده معاینه مقعدی توسط پزشک لازم هست یا خیر؟؟؟

          2. سلام خیر اگر بیمار مشکوک به انگل باشد کشت مدفوع تجویز می شود. گاها خارش مقعدی نشانه بروز هموروئید است و ارتباطی با انگل ندارد.

  10. Avatar photoلیانا گفت:

    سلام من ۲۸سالمه و دوسال شقاق دارم و هر چی دارو استفاده میکنم خوب نمیشه و موقع اجابت مزاج و ورزش و حرکاتی ک ب سمت چپ دارم و حتی بلند کردن سنگینی درد بدی دارم زمانی ک تحریک بشم سمت چپ رودم ب شدت دچار درد و اسپاسم برای ۲تا چند ساعت میشه آیا با جراحی لیزز این درد حتی در صورت تحریک احساسات ازبین میره یا ادامه داره؟

    1. سلام تحریک احساسات ارتباطی با درمان درد مقعد ندارد! به یک متخصص مراجعه کنید که برای شما دارو تجویز کنند. اگر یبوست دارید حتما ملین و غذای پرفیبر استفاده کنید. از نشستن طولانی و ایجاد فشار بر ناحیه مقعد جدا خودداری کنید.

  11. Avatar photoZahra گفت:

    سلام ببخشید هموروئید درجه ۲ رو چطوری معاینه میکنن؟ من از معاینه خیلی میترسم درد داره؟

    1. سلام همانطور که در بالا توضیح داده شد اگر بیمار درد داشته باشد معاینه داخلی انجام نمی شود و معاینه با آرامش انجام می شود. نگران معاینه نباشید.

  12. Avatar photoسارا گفت:

    خانم دکتر من التهاب روده یا کولیت در ۵سانت اول روده بزرگ دارم همچنین همورویید داخلی…باانجام کولون به شقاق هم مبتلا شدم..دیروز به جراح مراحعه کردم که معاینه داخلی انجام داد و گفتن شقاق هم دارم…از دیروز ذچار خونریزی شدم)توی مدفوعم خون هست..خون روشن)به نظر شما مربوط به شقاقه یا کولیت یا پماد انتی فیشر که زدم باعث تحریک زخم روده شده؟ممنون میشم بفرمایید

    1. سلام بیمارانی که التهاب روده دارند همواره باید مراقب تغذیه خود باشند و چنانچه دچار هموروئید و شقاق شدید از خوددرمانی و مصرف داروی بدون تجویز پزشک خودداری کنید. پماد آنتی فیشر اگر به درستی و به جا استفاده نشود می تواند منجر به بروز عوارض و بدتر شدن اوضاع بیمار شود.

  13. Avatar photoرسول گفت:

    سلام خانم دکتر آیا برای مایه هموروید هطمن باید با انگشت معاینه بشه راه دیگه ای نیس چون لطفاً بگین برا خانمم اینجوری شده فکرم درگیر شده راهی نیس بجز معاینه با انگشت

    1. سلام معمولا نیازی به معاینه با دست نیست. به خصوص برای بیمارانی که با درد مراجعه می کنند این معاینه می تواند خطرناک باشد و به بافت مقعد آسیب برساند. اکثر بیماری های مقعد مثل هموروئید و شقاق با معاینه ظاهر و شرح علائم توسط بیمار قابل تشخیص است. در موارد مشکوک کولونوسکپی تجویز می شود و نیازی به معاینه با دست و غیره نیست.

  14. Avatar photoفریمان گفت:

    سلام خانم دکتر
    من حدود ۳ ساله در ناحیه معقد یک توده به صورت گوشت اضافه دارم و به تازگی یدونه دیگه بصورت خطی به اندازه نیم سانت الی یک سانت اضافه شده (بدون درد و سوزش و خارش) که قابل مشاهده و لمس هست و بعضی موقع ها هنگام اجابت مزاج خونریزی میکنم فقط زمانی که نیاز به کمی فشار هست و خونریزی در حد چند قطره و بدون درده
    نظر شما چیه ؟ هموروئیده؟ با این مشخصات نیاز به عمل هست یا با رژیم و دارو رفع میشه؟

    1. گوشت اضافه و هموروئید درجه چهار با دارو و رژیم غذایی درمان نمی شود و توصیه می کنم عمل جراحی هموروئید یا لیزر هموروئید را نزد یک جراح ماهر انجام دهید.

  15. Avatar photoرضا گفت:

    سلام وقت تون بخیر و خسته نباشید خانم دکتر ، من در اطراف مقعد احساس خارش بهم دست میده . حالا میخوام واسه نظام ثبت نام کنم ، میترسم که نکنه واسه معاینه مقعدی رد بشم ، حالا چکار کنم بنظرتون…؟؟؟

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است حساسیت پوستی باشد یا به هموروئید خفیف مبتلا شده باشید که با مصرف دارو و مراقبت های خانگی رفع می شود.

  16. Avatar photoآویشن گفت:

    سلام خانم دکتر،هنگام معاینه حتما باید سجده شد؟نمیشه فقط به روی شکم خوابید؟
    و اینکه برای معاینه لباس(گان)میدین بپوشیم؟
    ممنون میشم کلا نحوه معاینه مقعدی رو توضیح بدید،برای افرادی که خجالت میکشن مفید هست

    1. سلام برخی از بیماران نیاز به معاینه فیزیکی ندارند و با گزارش علائم تشخیص بیماری انجام می شود. بیمارانی که نیاز به معاینه فیزیکی دارند نیازی به گان ندارند. و به طور سجده معاینه می شوند. اگر نیاز به معاینه بیشتر باشد از بیمار درخواست می شود که کمی زور بزنند. معاینه انگشتی برای بیماران شقاق و با علامت درد انجام نمی شود. همچنین ممکن است برای برخی بیماران کولونوسکپی نیز انجام شود.

  17. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز من یک هموطن شما هستم که در هستم خواهش میکنم جواب من را بدهید من بدلیل سرطان پروستات 2 ماه قبل از من نمونه برداری برای بیوسی انجام دادند بعد از ان تا یکماه فقط بسیار کم احساس میکردم در اول مقعد درد دارد و اصلا خونریزی نداشتم 1 ماه قبل یک روز خیلی کم خون روشن از من خارج شد که از فردای انروز درد من در ناحیه رکتوم کمی بیشتر شد طوری که بعد از یک هفته من اصلا نمی تونستم بشینم و وقتی میایستم اصلا درد ندارم و همانطور که عرض کردم بیرون زدگی هیموروید هم ندارم دکتر یورولوزیست من کرم مخصوص هیموروید را تجویز کرد و وقتی خوب نشدم و کماکان درد سراغم میاید نمی توانم بشینم به من شیاف anucort-25 تجویز کردند 14 عدد برای 7 روز که البته بی اثر بود و کماکان موقع ایکه میشینم بعضی وقتها درد به سراغم میاییدمن قرار است تا 20 روز دیگر پیش دکتر Gastrointestinalویزیت بشوم ایا شما با توجه به توضیحات من چه تشخیصی میدهید . با تشکر فراوان از شما هموطن گرامی

    1. ممکن است به شقاق مقعدی مبتلا شده باشید. اگر راه دور هستین می توانید از طریق واتساپ ویزیت آنلاین بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *