دسته: اطلاعات عمومی پزشکی

چطور از شیاف بیزاکودیل استفاده کنم

توجه کنید که این مطلب برای بالا بردن اطلاعات بیمارانی که متخصص برای آنها شیاف بیزاکودیل را تجویز کرده است منتشر شده است. استفاده بدون تجویز پزشک از این شیاف می تواند خطرآفرین و مضر باشد. برخی سوال می کنند که شیاف بیزاکودیل برای چیست؟ استفاده از شیاف بیزاکودیل برای تسکین یبوست، خالی کردن وآماده سازی روده برای جراحی یا معاینه روده یا مقعد است.

هنگام استفاده از شیاف بیزاکودیل آن را دور از دسترس اطفال نگه دارید. دمای اتاق زیر 25 درجه سانتیگراد مناسب نگهداری این دارو است. همچنین مانند سایر مواد دارویی پس از تاریخ انقضا قابل مصرف نمی باشد.

عوارض جانبی که بعد استفاده از شیاف بیزاکودیل در فرد مشاهده می شود معمولا نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. اما در صورت آزار دهنده بودن به درمانگاه یا متخصص جراحی خود مراجعه نمایید. این شیاف معمولا قبل از عمل جراحی هموروئید، شقاق و فیستول و آبسه مقعدی تجویز می شود تا بیمار حین عمل و یا تا یک روز بعد از عمل نیاز به اجابت مزاج نداشته باشد.

استفاده و روش باز کردن شیاف بیزاکودیل

اهمیت استفاده از شیاف بیزاکودیل طبق دستور پزشک

میزان استفاده از شیاف بیزاکودیل نباید بیشتر از دستور پزشک یا متخصص جراحی معالج شما باشد. استفاده طولانی مدت باعث می شود بدن برای حرکت منظم روده وابسته به ملین بوده و به روده آسیب رسانده و باعث سوء تغذیه شود. همچنین از نظر تعادل میزان آب و نمک در بدن مشکل ایجاد کند.

اگر شیاف نرم به نظر می رسد، آن را یک یا دو دقیقه درون بسته بندی فویل نگه دارید. اگر ظرف 12 ساعت بعد از استفاده حرکتی در روده ندارید یا خونریزی روده را تجربه کردید، با پزشک یا متخصص جراحی خود تماس بگیرید. این ممکن است نشانه هایی از یک وضعیت جدی تر باشد.

چگونه شیاف بگذاریم 1-شستن دست ها 2-باز کردن غلاف شیاف 3-خوابیدن به پهلو و جلو آوردن و خم کردن یک پا 4- گذاشتن شیاف

نحوه استفاده از شیاف بیزاکودیل

استفاده از شیاف بیزاکودیل فقط از طریق مقعد می باشد. دست ها را قبل و بعد از استفاده بشویید. برای استفاده از شیاف بیزاکودیل از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. بسته بندی فویل را جدا کنید.
  2. نوک شیاف را ابتدا با آب شیر سرد مرطوب کنید تا استفاده از آن آسان شود.
  3. به پهلو دراز کشیده و زانوی خود را به سمت سینه خود جمع کنید.
  4. دستکش دست کنید.
  5. با استفاده از انگشت خود، شیاف را ابتدا به سمت راست روده فشار دهید.
  6. به مدت 15 تا 20 دقیقه صبر نمایید.

اگر احساس می کنید که ممکن است شیاف به یکباره بیرون بیاید، به اندازه کافی زیاد وارد نشده است و باید بالاتر فشار داده شود. استفاده از شیاف بیزاکودیل را بیشتر از آنچه توسط پزشک یا متخصص جراحی تجویز کرده اند استفاده نکنید. در مورد نحوه استفاده از این دارو برای کودکان با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. توجه کنید که گذاشتن شیاف برای کودکان به زور مجاز نیست  و ممکن است

نحوه گذاشتن شیاف

سوالات متداول درباره استفاده از شیاف بیزاکودیل

1-در صورت فراموشی یک نوبت استفاده از شیاف بیزاکودیل چه باید کرد؟

اگر طبق برنامه منظم دارو را مصرف می کنید وقتی یک نوبت را فراموش کردید همان لحظه که یادتان افتاده استفاده کنید. اما اگر در زمان مصرف نوبت بعدی یادتان افتاد همان نوبت را مصرف کنید دیگر نیازی به استفاده نوبت قبلی نیست. شیاف را دو برابر مصرف نکنید.

2-قبل از استفاده از شیاف بیزاکودیل به چه مواردی باید دقت شود؟

اگر قصد بارداری دارید در مورد عوارض و فواید استفاده از شیاف بیزاکودیل از پزشک خود مشورت بگیرید. فقط یک هفته از شیاف بیزاکودیل استفاده نمایید. تنها در صورتی که زیر نظر پزشک متخصص باشید می توانید بیشتر از یک هفته از این شیاف مصرف کنید. مصرف بدون تجویز پزشک جدا ممنوع می باشد.

3-نحوه استفاده از شیاف بیزاکودیل در کودکان و افراد بالغ به چه صورت است؟

در صورت تجویز پزشک، برای کودکانی که زیر دو سال سن دارند نصف شیاف 5 میلی گرمی و برای کودکانی که در بازه سنی 2 تا 11 سال هستند، مصرف 1 تا 2 شیاف 5 میلی گرمی توصیه می شود. میزان مصرف روزانه افراد بالغ باید یک شیاف 10 میلی گرمی باشد. به هیچ عنوان این دارو را بدون تجویز پزشک برای کودکان و درمان یبوست کودکان استفاده نکنید.

4-آیا استفاده از شیاف بیزاکودیل دارای علائم و عوارض جانبی است؟

از علائم احتمالی این دارو می توان به نفخ، تغییر رنگ ادرار، خارش، سوزش یا تورم مقعد، گرفتگی شکم اشاره کرد. اگر بعد از استفاده با عوارضی مانند اسهال، ضعف عضلانی، حالت تهوع ، استفراغ، کاهش وزن غیرمعمول روبرو شدید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

5-مصرف چه چیزی ممکن است با  استفاده از شیاف بیزاکودیل تداخل داشته باشد؟

لیستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل های غذایی مورد استفاده خود را به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بدهید. همچنین اگر سیگار می کشید، الکل می نوشید یا از داروهای غیرقانونی استفاده می کنید، به آنها بگویید. بعضی داروها ممکن است با داروی شما تداخل داشته باشند.

6-شیاف بیزاکودیل برای یبوست چگونه مصرف می شود؟

مصرف یک عدد شیاف بیزاکودیل برای یبوست به این شکل است که در همان 10 تا 45 دقیقه اول مصرف، شروع به نرم کردن مدفوع و تحریک حرکات دودی روده می نماید. اثر این شیاف بین 6 تا 12 ساعت در بدن بیمار باقی می ماند. افراد بزرگسال می توانند بین 1 تا 1.5 شیاف بیزاکودیل را در روز مصرف کنند.

7-آیا بهترین شیاف برای یبوست بیزاکودیل است؟

بهترین شیاف برای یبوست بیزاکودیل نیست. این شیاف اثری فوری و در عین حال موقت دارد. به همین دلیل برای رفع موقت و فوری یبوست و یا تخلیه روده قبل از جراحی استفاده می شود. برای درمان یبوست یک رژیم غذایی سالم ضروری است. همچنین  تشخیص دقیق علت یبوست و درمان اصولی در دراز مدت مشکل بیمار را رفع خواهد کرد.

8-چند دقیقه بعد از شیاف بیزاکودیل به دستشویی برویم؟

حداقل 3 الی 4 ساعت طول می کشد که شیاف بیزاکودیل اثر کند. همچنین لازم است حداقل 2 ساعت صبر کنید که شیاف جذب شود. بنابراین حداقل تا 2 ساعت بعد از استفاده از شیاف صبر کنید و اگر احساس دفع داشتید به دستشویی مراجعه کنید.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

      • سلام
        من میخاهم شیاف ذوب کنم به مایعش نیاز دارم
        امکانش هست شیافت تبدیل به مایع کرد اگه روشی میدونی ممنون میشم

        • سلام اگر شیاف در هوای گرم و خارج از یخچال قرار بگیرد ذوب می شود.

  • سلام ممنون از توضیح کامل شما
    پدر بنده ۸۰ سال دارند به طور وراثتی معمولا تمام فامیل پدری یک یبوست تقریبی دارند منتها پدرم از موقعی که سرطان رکتم گرفتن و کم تحرک شدن یبوست ایشان شدت گرفته وبعضی مواقع بسیار سخت مدفوع خارج میشود البته بعد از سه الی چهار روز آیا از بیزاکودیل ۱۰ میشود استفاده کرد و اگر راه بهتر هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سلام بیماری که 3 روز بیشتر است که اجابت مزاج نداشته است باید توسط یک پرستار یا بهیار با تجربه تنقیه شود. از خود درمانی پرهیز کنید تا بیشتر از این به بافت مقعد ایشان آسیب نرسانید.

  • سلام
    بنده میخام شیاف ذوب کنم به مایع اون نیاز دارم
    اگه روشی هست که بهاش میشه شیافت ذوب کرد بگی ممنون میشم

  • سلام خانم دکتر.
    دختر من 10 سالشه و چهار روزه یبوست داره .
    انواع غذاهای فیبر دار و ملین های خانگی را دادیم اثر نکرد ,شبها دل درد میشه تا صبح. الان از داروخانه شیاف بیزاکودیل ناژو 5 رو گرفتم .
    بنظر شما استفاده کنم.
    ممنون
    البته بع

    • سلام خیر استفاده نکنید. از یک پرستار یا بهیار با سابقه برای انجام عمل تنقیه به طور اصولی کمک بگیرید.

  • با سلام وقتی شیاف بیزا کودیل بزرگسالان ۱۰میلیگرم رو استفاده می‌کنیم در کنارش میشه از قرص سی لاک استفاده کرد یا قرص بیزا کودیل ۵ میلی گرم

    • استفاده از این دارو به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک معالج توصیه نمی شود. قرص سیلاکس هم بسیار قرص قوی می باشد که بهتر است استفاده نشود.

  • باسلام و تشکر از توضیحات جامع جنابعالی
    بنده کنولوسکوپی دارم و داروها و پودرها را نوشته اند ... سوالم اینه: دکتر چهار عدد قرص بیزاکودیل و دو عدد شیاف بیزاکودیل10 را نوشته اند. در صورتی که در دستور مصرف آمده : طی سه دوره سه ساعته شش قرص (هر دفعه دو عدد قرص همزمان) مصرف شود؛ چیزی در رابطه با مصرف شیاف ها نیامده، همزمان دو عدد شیاف را به جای قرص استفاده کنم؟؟؟ لازم به ذکر است دسترسی به پزشک تا فردا صبح و موعد انجام کنولوسکوپی میسر نیست.
    ممنون از راهنمایی های شما پزشک عزیز.

    • این مورد را باید از داروخانه که داروها را گرفته اید بپرسید یا از پزشک معالج. آنچه که روشن است هر دو را باید مصرف کنید وگرنه هر دو مورد را برای شما تجویز نمی کردند. از یک داروخانه دیگر بخواهید که نسخه شما را به درستی برای شما بخوانند.

  • سلام خانم دکتر.وقتتون بخیر خسته نباشید.
    من بواسیر دارم.الان دو روزه نمیتونم اجابت مزاج کنم.یعنی حدود یه هفتس اجابت مزاج نکردم ودو روزه نیاز دارمولی نمیشه
    رفتم شیاف بیزاکودیل گرفتم.ایا مصرفش میتونه کمکی به من بکنه؟

    • سلام بهتر است از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرید. شیاف بیزاکودیل را به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

    • سلام به یک متخصص زنان مراجعه کنید تا وضعیت واژن را بررسی کنند.

    • من 20 روز است دچا ر یبوست شدم ودیروز شب آنقدر اذیت شدم مادرم رفت از داروخانه یبوست 10 آورد ومن هم 2عدد مصرف کردم وبعد از 30 دقیقه حالم وخیم شد نزدیک بود بمیرم ازد رد رفتم دستشویی حالم خیلی بدتر شد ولی بعد از 1ساعت تخلیه کامل شدم آیا امکان دارد دوباره چنین یبوست کثیفی بگیرم خانم دکتر به چه علت اینطوری شدم ممنون راهنمایی ام نماید؟

      • سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. علت یبوست دلایل مختلفی دارد و اگر درمان نشود منجر به بروز عوارضی مثل بواسیر و شقاق می شود.

  • سلام خانم دکتر خسته نباشید مادر من ۴روزه جراحی کرده یک روزبعدازجراحی احساس مدفوع بزرگ داشت اما اصلا دفع نمیشد بعدازان الان۴روز است که دفع نداشته است انتهای کمردنبالچه درد زیادی دارد با احساس ورم درشکم ودور زخم جراحی ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام ایشان باید به کلینیک یا جراح معالج خود مراجعه کنند تا برای ایشان عمل تنقیه انجام شود. به هیچ عنوان زور نزنند و از شیاف بیزاکودیل هم استفاده نکنند. تنقیه را خودتان در منزل انجام ندهید ممکن است به ناحیه عمل آسیب برسانید.

  • سلام وقت بخیر
    من چهار روز پیش عمل هموروئید و فیشر را بصورت همزمان تحت نظر یک متخصص در مطب ایشان و با استفاده از لیزر انجام دادم ، طبق گفته متخصص به دلیل شدت و وسعت مشکل من عمل سنگینی بود .
    روز اول بعد از عمل به شدت خیلی زیادی درد داشتم ، طی چند روز کم کم در کمتر شده اما هنوز بسیار سخت می تونم اجابت مزاج داشته باشم و خیلی باریک و بریده با درد شدید همراهه ، دارو و پماد و ... داده و مصرف می کنم ولی واقعا شکمم بالا آمده و نمی تونم دفع کنم از درد

    آیا این طبیعیه و روند بهبودی تا کی ممکنه طول بکشه که بتونم برگردم سرکارم
    ممنونم میشم راهنمایی کنید

    • سلام شما باید معاینه شوید. اگر مدت زیادی است که به درستی دفع مدفوع نداشته اید لازم است توسط یک پرستار یا بهیار باتجربه عمل تنقیه برای شما انجام شود و از زور زدن جهت دفع مدفوع خودداری کنید.

1 2 3 6
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674