دسته: کیست مویی

کیست مویی پایین کمر چیست؟

همانطور که از نام کیست مویی پایین کمر مشخص است در ناحیه ساکروم یا همان پایین ستون فقرات در ناحیه دنبالچه ایجاد می شود. به همین دلیل برخی بیماران به آن کیست دنبالچه هم می گویند. این نوع کیست مویی که در بالای خط باسن قرار دارد بیشتر در بیمارانی بروز می کند که شاهد رویش موی زخیم در این قسمت از کمر می باشند. اما برخی افراد که پوست حساسی دارند نیز حتی با وجود موهای ظریف ممکن است در دوران بلوغ دچار کیست مویی پایین کمر شوند. در این بیماری مو با رویش برعکس که دلیل آن هنوز دقیقا مشخص نیست شاهد توده کیست مانندی در زیر پوست خواهند بود. در مراحل پیشرفته کیست مویی عفونت می کند و دچار آبسه و در نهایت فیستول می گردد. به این وضعیت فیستوله شدن کیست مویی می گوییم.

اگر کیست مویی درمان نشود دچار عارضه فیستول می شود.

بهترین روش درمان کیست مویی تابش اشعه لیزر و خشک کردن محتویات داخل آن بدون تهاجم به بافت است و در مواقع پیشرفته تر جراحی کیست مویی و برداشتن بافت است که بهتر است با لیزر پرتوان برداشته شود زیرا لیزر کیست مویی عوارض جراحی سنتی را ندارد و مسلما دوره نقاهت بسیار کوتاهتری دارد. کیست مویی معمولا بر اثر فشار گرما و یا عدم رعایت نظافت ناحیه ایجاد می شود به همین دلیل است که رایج ترین محل کیست مویی در ناحیه پایین کمر است زیرا هم در معرض فشار شلوار و لباس های تنگ است و هم در صورت نشستن های طولانی تحت فشار و گرما قرار می گیرد. به کیست مویی پایین کمر سینوس پیلونیدال نیز می گوییم

کیست مویی پایین کمر چیست؟

افرادی که به کیست مویی پایین کمر مبتلا می شوند معمولا دیر متوجه بیماری خود می شوند. به همین دلیل بیماران کیست مویی پایین کمر معمولا در مراحل پیشرفته بیماری آن هم در زمانی که کیست دچار آبسه و حتی فیستول شده است به متخصص جراحی مراجعه می کنند. به دلیل شرایط خاص آناتومیکی این نوع کیست روش جراحی و درمان آن بسیار مهم است. با انتخاب یک روش درمان و عمل جراحی کیست مویی مناسب بیمار می تواند از تحمل یک دوره نقاهت طولانی جلوگیری کند.

این بیماری در ناحیه ساکروکوسیکس ایجاد می شود. کیست مویی پایین کمر به انگلیسی sinuspilonidal یا pilonidalcyst شناخته می شود. این نام به معنای لانه گزینی مو می باشد.  هر 100 هزار نفر در جهان 26 نفر به کیست مویی پایین کمر مبتلا می شوند که بیشتر از نیمی از مبتلایان را مردان تشکیل می دهند.

علائم کیست مویی پایین کمر یا سینوس پیلونیدال

سینوس پیلونیدال یا کیست مویی پایین کمر علامت خاصی ندارد اما به طور عمومی این کیست علایمی مثل:

  • درد
  • قرمزی و التهاب
  • تب و لرز
  • ترشح چرک
  • بوی بد در هنگام خروج ترشحات

در نظر داشته باشید در صورت عدم عفونت کیست مویی پایین کمر علامتی ندارد. اما در صورت بروز هر یک از علائم کیست مویی پایین کمر به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا زخم را بررسی کند.

درمان کیست مویی پایین کمر

اصول درمانی کیست مویی پایین کمر بر اساس خشک کردن و درناژ کیست مویی می باشد. برای این منظور متخصص جراحی از دارو استفاده نمی کند و لازم است که با یک روش مناسب جدار کیست تخریب شود. در نهایت بافت ناسالم برداشته می شود. بهتر است درمان کیست مویی پایین کمر نزد یک متخصص جراحی ماهر و با لیزر انجام شود. به طور معمول دو روش جراحی برای درمان کیست مویی پایین کمر وجود دارد:

  • جراحی به روش بسته که زخم با بخیه بسته می شود
  • جراحی کیست مویی به روش باز که محل کیست بعد از جراحی باز گذاشته می شود و بیمار ماه ها درگیر تعویض پانسمان زخم خواهد بود.

متخصصین جراحی ممکن است این جراحی را با تیغ، کوتر و یا لیزر انجام دهند. همانطور که میدانید لیزر یکی از پیشرفته ترین تجهیزات در این زمینه می باشد. یک متخصص جراحی خوب دو هدف اصلی را در درمان این نوع کیست دنبال می کند. اول جلوگیری از عود و بازگشت و دوم عدم ایجاد اسکار و زخم  در ناحیه عمل.

کیست مویی پیشرفته با چندین سوراخ در خط وسط

علت کیست مویی پایین کمر

پزشکان و متخصصین علت بروز کیست مویی را گیر افتادن مو در این ناحیه اعلام می کنند. زیرا در هنگام باز کردن کیست، مو و متعلقات آن از جمله فولیکول مو که در جدار کیست گیر افتاده است را مشاهده می کنند. گاها وارد شدن ضربه و تروما نیز می تواند منجر به گیر افتادن مو در پایین کمر شود. به همین دلیل پزشکان از شما می خواهند که از نشستن طولانی خودداری کنید. بدین ترتیب از فشار آمدن به ناحیه و بروز کیست مویی می توانید جلوگیری کنید. یک علت دیگر بروز کیست مویی پایین کمر می تواند عوامل ارثی و نه اکتسابی و محیطی باشد. این دسته از بیماران حتما باید به فکر از بین بردن دائم موهای زائد این ناحیه باشند.

تشخیص کیست مویی پایین کمر

ابتدا بیمار با برجسته شدن و غیر طبیعی شدن پوست در ناحیه پایین کمر به وجود این بیماری مشکوک می شود. برخی بیماران متوجه این برجستگی و حالت غیر طبیعی پوست نمی شوند و بعد از مدتی ممکن است سوراخ یا سوراخ های را به رنگ تیره در ناحیه ساکروم مشاهده کنند. درنهایت بیمار به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه می کند تا از تشخیص قطعی کیست مویی مطمئن شود. متخصص جراحی بعد از گرفتن شرح حال از بیمار و مشاهده ناحیه تشخیص خود را اعلام می کند و یا اگر مورد مشکوکی را مشاهده کند بیمار را برای نمونه برداری از بافت آماده می کند. در مواقعی که پزشک تشخیص می دهد که کیست مویی پیشرفته است و ممکن است دچار فیستول های عمقی شده باشد برای بیمار عکس و ام آر آی نیز تجویز می کند تا قبل از عمل جراحی کیست مویی آماده شود.

اگر موهای زائد را از بین نبرید دچار عود کیست مویی پایین کمر می شوید.

پیشگیری از کیست مویی پایین کمر

اولین و بهترین روش پیشگیری از بروز و عود مجدد کیست مویی پایین کمر از بین بردن موهای زائد این ناحیه است. بهتر است موهای زائد را با لیزر موهای زائد الکس از بین ببرید. شرکت های مختلفی این نوع لیزر را در برندهای متفاوتی ارائه می کنند. روش های دیگری نیز برای از بین بردن موهای این ناحیه وجود دارد که باید دقت کنید اگر زخم کیست مویی بعد از عمل باز بود موهای شیو شده به داخل زخم نروند. زیرا منجر به عفونت زخم می شوند.

افرادی که دارای اضافه وزن می باشند و چاق می باشند بهتر است شروع کنند به کاهش وزن و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین. همچنین از پوشیدن لباس های پلاستیکی و تنگ و چسبان و حساسیت زا خودداری کنید و پوست پایین کمر را تحت فشار و اصطکاک قرار ندهید.

سوالات متداول کیست مویی پایین کمر

1-آیا کیست مویی پایین کمر خود به خود درمان می شود؟

کیست مویی پایین کمر خود به خود درمان نمی شود. جدار کیست باید از بین برود. همچنین محتویات داخل کیست نیز باید تخلیه شود. بدین ترتیب می توان از پیشروی بیماری کیست مویی جلوگیری کرد و آن را درمان نمود.

2-سریعترین راه درمان کیست مویی پایین کمر چیست؟

تنها راه خلاصی از کیست مویی پایین کمر جراحی و از بین بردن جدار کیست است. به علاوه روش های درمان خانگی خیلی کمی برای کیست مویی پیشنهاد شده است. اکثر این درمان های خانگی برای بعد از جراحی کیست مویی کاربرد دارد. برای مثال استفاده از یک تکه کتان آغشته به آب داغ چند بار در هفته. استفاده از کمپرس گرم برای تخفیف درد و التهاب کیست مویی.

3-آیا درمان کیست مویی پایین کمر در خانه امکانپذیر است؟

باید توجه کنید که درمان های خانگی کیست مویی پایین کمر تنها برای تخفیف درد مورد استفاده قرار می گیرد. درمان خانگی در درمان قطعی کیست مویی پایین کمر جایگاهی ندارد . همچنین با استفاده از درمان های خانگی می توانید دوره نقاهت کوتاهتری را تجربه کنید.

4-آیا کیست مویی پایین کمر خطرناک است؟

کیست مویی پایین کمر به خودی خود خطرناک نیست اما اگر درمان نشود ممکن است بیمار دچار عوارض خطرناکی شود. برای مثال کیست مویی پایین کمر ممکن است دچار آبسه های متعدد شود و این آبسه ها به نوبه خود منجر به بروز فیستول می شوند. اگر عفونت این آبسه ها و فیستول ها وارد خون شوند ممکن است منجر به بروز عوارض خطرناکی شوند.

5-آیا ممکن است که کیست مویی پایین کمر منجر به بروز کمر درد و پا درد شود؟

کیست مویی پایین کمر به خودی خود منجر به کمر درد و پا درد نمی شود. مگر در مواقعی که دچار عفونت شده باشد و این عفونت به دیگر نقاط بدن سرایت کرده باشد. در اکثر مواقع این کمر درد و پا درد ناشی از بروز دیسک کمر می باشد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

    • سلام درمان قطعی کیست مویی با جراحی یا لیزر هست و با دارو به درمان قطعی نخواهید رسید و بیماری دائم عود خواهد کرد

  • سلام خیلی ممنون که این مطالب مفید را برای بیماراتون میذارین من پارسال شب عید پیش شما لیزر کیست مویی انجام دادم و خدا را شکر خیلی راضی هستم دعای خیر ما پشت سر شما هست خانم دکتر عزیز

    • سلام ممنون از قدردانی شما آموزش های بعد از عمل را میتونید همینجا دنبال کنید برای چک آپ های بعدی هم به موقع مراجعه کنید. سلامت باشید

  • سلام من هفته ی دیگ عمل کیست مویی با لیزر دارم و دکتر گف بدون بیهوشیه ولی گف 1شب باید بستری شم و پانسمان بعدشم کنم..من دانشجوام میخام ببینم کی میتونم دانشگابرگردم واینک اگ با لیزره امکان داره دکتر محل زخمو باز بزارن من خیلی میترسم از باز گزاشتنش..بعد مراقبت بعدش خیلی سخته یکم راهنمایی کنین

    • به روش بسته هم میشه لیزر کیست مویی را انجام داد که پزشک شما روش باز را برای شما تشخیص دادن در مورد دوره نقاهت و مراقبت بعد از عمل هم دکتر شما با توجه به پرونده و وضعیت شما زمان دقیق را اعلام می کنند یک ویدئو از جراحی کیست مویی به روش بسته با لیزر در انتهای همین صفحه به اشتراک می گذارم.

  • سلام برادر من سینوسط مویی داره اما از عوارض لیزر میترسیم یک روش درمان هست که به صورت بیضی محل سینوس را برش میدهند شما داخل مطب انجام میدهید یا فقط لیزر میکنید

    • سلام لیزر هیچ عارضه ای ندارد. با لیزر پر توان می توان برش بیضی را انجام داد و بعد از برش بیضی زخم باز گذاشته می شود یعنی بخیه نمی خورد و پانسمان بر روی آن گذاشته می شود. روش دیگری که می توان کیست مویی را با لیزر جراحی کرد برش دیگری است که می توان آن را با بخیه بست و نیازی به پانسمان روش باز ندارد و دوره نقاهت بسیار کوتاهتری دارد. لیزر پرتوان وسیله ای پیشرفته برای انجام انواع جراحی های عمومی است که پیشرفت فوق العاده ای در علم پزشکی را ایجاد کرده و بسیاری از جراحی ها که با تیغ جراحی عارضه دار است و ممکن است به بافت های ظریف آسیب بزند پیشنهاد می شود با لیزر انجام شود تا بیمار دوره نقاهت بعد از عمل بسیار بسیار کوتاهتر داشته باشد و درد و خونریزی جراحی با تیغ جراحی را تجربه نکند. برش با لیزر بسیار ظریف تر و دقیق تر از برش با تیغ جراحی یا کوتر است و آسیبی به بافت سالم اطراف نمی زند و همین یک مزیت لیزر از ده ها مزیت آن کافی است تا لیزر را برای جراحی انتخاب کنید تا جراحی سنتی با تیغ جراحی را تنها ایرادی که به لیزر وارد است هزینه بالاتر آن نسبت به دیگر روش ها است. در پاسخ به جراحی در مطب باید بگویم خیر و پیشنهاد می کنم جراحی سطحی کیست مویی نیز در مطب انجام نشود. جراحی کیست مویی از گروه جراحی هایی نیست که در مطب انجام شود.

  • سلام. خسته نباشید. دکترجان به بنده قرص دافلون تجویز فرموده بودید. که متاسفانه طبق برنامه نوشته شده مصرف نکردم. به اشتباه بعد از هر هشت ساعت یک قرص بجای دوتا تا چهار روز خوردم. که ناراحتی قلب درد گرفتم. البته نمیدانم شاید به ورزش سنگینم مربوط بوده باشد. طوریکه حتی با نفس کشیدن قلب درد داشتم. در ادامه مصرف قرص فوق یعنی هر دوازده ساعت دوتا درست خوردم. بعد بعلت اسکن قلب وقفه ایجاد شد تا دو روز. و بعد دوباره ادامه دادم یعنی هر دوازده ساعت یکی.
    برای کولونوسکپی هم که برام نوشتید دکتر جان ذهنیت بدی دارم. و تمایلی به آن ندارم. حقیقتش هم از عواقب آن میترسم.و اگر سرطانی هم در روده داشته باشم دوست ندارم بدونم.
    در ویزیتم فرموده بودید نیازی به جراحی ندارم!
    از قرصها سی و شش عدد مانده که با هر دوازده ساعت یکی. تقریبأ چندروزی باید بخورم.
    در صورتی که صلاح بدونید برای ویزیت مجدد . بعد از اتمام قرص و پمادها وقت ویزیت بگیرم. مادرم که شقاق داشت جراحی لیزری پرتوان داشتید که ایشان خیلی راضی بود!
    زنده باشید ببخشید که نوشته هایم طولانی شد.

    • سلام اگر متخصص قلب شما مصرف دافلون را منع نکرده اند مصرف قرص را طبق دستور ادامه دهید و برای معاینه بعدی به موقع مراجعه کنید

  • با سلام و‌خسته نباشید
    ببخشید من ۱۰ روزه عمل کیست مویی به روش بسته انجام دادم،ترشح چرکی دارم از بین بخیه ها،ولی درد ندارم،میخواستم ببینم طبیعیه یا زخم عفونت کرده؟
    ممنون

    • سلام بستگی به رنگ ترشحات دارد. به متخصص جراحی خود مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند. معولا عفونت با علامت درد و رنگ ترشحات تشخیص داده می شود.

    • سلام خانم دکتر بنده 29ساله راننده ماشین سنگین هستم نزدیک به دو سال است کیست مویی دارم و تا اکنون به درمان آن اقدام نکرده و علت آنهم به واقعیت خجالت میکشم با مطالعه توضیحات بالا و فرموده های شما خانم دکتر. به احتمال زیاد گرفتار آبسه یا فیستوله شدن هستم یعنی هر ده روز یکبار محل زخم باد میکند و با هربار استحمام کردن کلیه محتویات داخل آن چرکو خون با بوی بد خارج میشود و تا 10روزی خیالم از درد راحت میشود ولی بعد از 10روز دوباره عود کرده و همین روش رو مکرر دوساله انجام میدم یکبار به دکتر متخصص شهرستان مراجعه کردم با تجویز قرص سیتروئیک و مترونیدازول برای درمان آن اقدام کردم که بعد از آن جراعی کند از ترس جراحی کوتاهی کرده و بدنبالش نرفتم و هربار ازین قرصها مصرف میکنم و روز استحمام با فشار کم محتویات چرکو خون خارج میشوند.
      برای درمان و خلاص شدن ازین درد که بیش از دوسال است اذیت میکند چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید یا دکتر نزدیکتر در قزوین یا زنجان سراغ دارید که بتونه تخصص درمان کیست مویی داشته باشه اگه بتونم پیش شما تشریف میارم راهم دور است راهنمایی کنید سپاس از لطفتون؟ببخشید از شهرستان ابهر استان زنجان مزاحم وقتتون شدم

      • سلام قبل از هر چیز در نظر داشته باشید که مصرف آنتی بیوتیک بیش از اندازه تجویز شده عوارض بدی به دنبال دارد بنابراین بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان آنتی بیوتیک مصرف نکنید. متاسفانه متخصص جراحی و لیزر در نواحی دیگر به جز تهران نمی شناسم. برای لیزر کیست مویی می توانید برای ویزیت اولیه با مطب تماس بگیرید و ویزیت با واتساپ هماهنگ کنید. بعد از ویزیت آنلاین هماهنگی های لازم برای لیزر کیست مویی انجام می شود. برای لیزر یک روز در تهران می مانید و می توانید به طور خوابیده در پشت ماشین به منزل بازگردید. توصیه می کنم برای درمان کیست مویی به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه کنید که به روش بسته و پلاستیک جراحی شما را انجام دهند که نقاهت کوتاهی داشته باشید و سریع به کار بازگردید. جراحی باز حداقل دو ماه استراحت نیاز دارد و هزینه های تعویض روزانه پانسمان زیاد است. با توجه به شغلی که شما دارید جراحی به روش سنتی و باز اصلا توصیه نمی شود..

  • سلام خانم دکتر.عذر میخوام من چند سالی هست که سینوس پیلونیدال دارم و اقدام به عمل نکردم..ازهمون موقع که این سینوس ایجاد شد بدنم یکسری لک هم زد .خواستم بپرسم آیا این دوتا بهم مرتبطن؟

    • سلام کیست مویی پایین کمر ارتباطی با لک ها ندارد. اما مراقب باشید که دچار عوارض کیست مویی مثل آبسه و فیستول نشوید. یک سال مدت زمان زیادی برای تاخیر جراحی کیست مویی می باشد. برای اطلاعات بیشتر مطلب زمان عمل کیست مویی را مطالعه فرمایید.

  • سلام ...من الان کیست مویی دارم و دارم درد میکشم چه کار باید بکنم و چطور باید با شما ارتباط برقرار کنم

    • سلام با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت بگیرید. برای تخفیف درد، متخصص می تواند عفونت را به طور سرپایی تخلیه کند و در اسرع وقت برای جراحی یا لیزر کیست مویی اقدام نمایید.

  • سلام وقت بخیر
    کیست بنفش رنگ در کمر دلیلش ؟آیا جراحی بصورت آنی صورت میگیرد
    باسپاس

    • سلام احتمالا کیست مویی شما دچار ترومبوز و تشکیل لخته خون شده است و برای جلوگیری از درد و عفونت لازم است سرپایی و فوری تخلیه شود. برای جلوگیری از عود کیست مویی هم توصیه می کنم وقت لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک بگیرید. علت کیست مویی برگشت مو به داخل پوست می باشد.

  • سلام من سه هفته س جراحی باز کیست مویی انجام دادم زخم داره بسته میشه اما یه چیزی مثل جوش چرکی کوچیک داخل زخم دیده میشه درد و خونریزی و علائم دیگه ندارم این احتمال هس ک عفونت باشه؟؟ چیکار کنم؟مصرف قرص های آنتی بیوتیک م هم تموم شده

    • سلام این مورد را با جراح معالج خود درمیان بگذارید. داخل زخم را با سرم شستوشو کاملا تمیز کنید.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674