هموروئید ترومبوزه

هموروئیدهای ترومبوزه  بصورت برآمدگی کبود رنگ و دردناک در آندودرم دیده می شوند, 48 تا 72 ساعت اول درد شدید و ناراحت کننده ایجاد می کنند و بعد از آن درد کاهش می یابد. در صورتی که بیمار در مرحله ابتدایی مراجعه نماید بهترین روش درمان هموروئید ترومبوزه هموروئیدکتومی با لیزر می باشد. روش هموروئیدکتومی در واقع برداشتن و خارج کردن لخته هموروئید ترومبوزه است و پیشنهاد می شود حتما با لیزر برداشته شود یا با تابش لیزر تحلیل رود , زیرا عمل جراحی باز و سنتی هموروئید ترومبوزه دوره نقاهت طولانی تری دارد و بیمار درد زیادی را متحمل می شود. با توجه به تشخیص پزشک بهترین روش درمان همورئید ترومبوزه یکی از دو روش لیزر درمانی آن و یا برداشتن لخته با لیزر است. عمل جراحی باز و سنتی هموروئید ترومبوزه دوره نقاهت طولانی تری دارد و بیمار درد زیادی را متحمل می شود.

درمان هموروئید ترومبوزه در 48 ساعت اول

اگر بیمار مبتلا به هموروئید ترومبوزه در 48 ساعت اول مراجعه کند می توان با درمان های محافظه کارانه بیماری را درمان کرد. هموروئید ترومبوزه همانطور که اشاره شد تجمع خود و لخته و ترومبوز در ناحیه مقعد است. هموروئید ترومبوزه گاهی درد زیادی دارد و گاهی نیز به دلیل ناحیه ای که در آن تشکیل شده درد زیادی ندارد. اگر هموروئید ترومبوزه زیاد بزرگ نباشد و درد زیادی نداشته باشد دارو درمانی و مراقبت های خانگی به بیمار پیشنهاد می شود. با مصرف داروهایی که پزشک متخصص جراحی تجویز می کند و نشستن در لگن آب ولرم رفته رفته ترومبوز کوچک شده و درد ناحیه کاهش می یابد.

گاهی نیز بیمار مبتلا به هموروئید ترومبوزه دچار ترومبوز بزرگ و شدید و همچنین دردناک است. در این مواقع با شکاف دادن جدار هموروئید لخته و خون را خارج کرده و به میزان قابل توجهی از درد بیمار کاسته می شود. شکافی که بر روی همورئید ترومبوزه ایجاد می شود را هم می توان با تیغ جراحی ایجاد کرد و هم با لیزر. پیشنهاد متخصصینی که هم با تیغ جراحی کار کرده اند و هم با لیزر بر این است که از لیزر هموروئید استفاده شود. در تمامی مراحل درمان همورئید ترومبوزه یک رژیم غذایی مناسب و پر فیبر بسیار مهم و کاربردی است.

چهار دلیل برای لیزر هموروئید ترومبوزه

۱. درد خیلی شدید و غیرقابل تحمل
۲. زخم شدن هموروئید ترومبوزه
۳. پارگی هموروئید ترومبوز
۴. بیمار در ۴۸ ساعت اول بروز بیماری مراجعه کند

شرايط اورژانس در هموروئيد

گاهی بيمار با هموروئيدهای خيلی دردناك مراجعه می كند كه ممكن است اين درد زياد به علت ترومبوز ، بيرون زدگی كه جا نمی رود، و احتقان شديد هموروئيد باشد طبق اخرين كتاب های مرجع توصيه شده اگر بيمار در اين مرحله مراجعه كند بهتر است در همان ٢٤ ساعت اول تحت عمل قرار بگيرد زيرا درمانهای ديگر سبب طولانی شدن مرحله ی درمان می شود

هموروئید در بيماری ايدز

بیمارانی که مبتلا به ایدز هستند هرگونه عمل جراحی برای آنها می تواند خطر آفرین باشد. به همین دلیل این دسته از بیماران باید از درمان های محافظه کارانه که در بالا ذکر شد استفاده کنند. همچنین استفاده از لیزر کم توان و درمان همورئید بدون جراحی برای این دسته از بیماران توصیه می شود. تا عمل جراحی خطر و تهدیدی برای جان آنها نباشد.

شروع بیماری هموروئید ترومبوزه یا خارجی

شروع این بیماری به این صورت بوده که بیمار به راحتی شب را می­خوابد و هنگام صبح یا نیمه شب با احساس درد شدید یا تورم در ناحیه اطراف مقعد از خواب بیدار شده و زمانی که به آن ناحیه دست میزند متوجه یک برجستگی در قسمت لبه­ی بیرونی مقعد می­شود. به علت پاره شدن وریدهای ناحیه خارجی مقعد، در آن منطقه خون­ریزی ایجاد می­گردد و به علت بافت سفتی که اطراف آن دارد، خونریزی محدود شونده خواهد بود. بافت شریانی وریدی فشار مخصوص خودش را داشته همان فشار خون معمولی که سعی دارد توسعه پیدا کند اما بافت پوست و بافت پیوندی موجود در اطراف آن مانع می­شود و تضاد بین این دو موجب درد نبض­دار می­شود که تحمل آن برای بیمار بسیار سخت است. در تمام سنین این مورد اتفاق می­افتد به خصوص در سنین پرکاری و جوانی زیرا در این سن فعالیت و استرس بیشتر می­باشد.

همانطور که گفته شد بیمار با یک درد ناگهانی و توده در اطراف مقعد به پزشک مراجعه کرده و در معاینه این توده کاملا مشخص می­باشد. یکی از شایع­ترین بیماری­ها و دلایل اصلی دردهای ناگهانی مقعد، هموروئید ترومبوزه است.

درمان هموروئید ترومبوزه

برای درمان این بیماری با توجه به اندازه آن، روش­های متفاوتی وجود دارد. در اندازه­هایی که زیر 1 تا 2 میلی­متر می­باشد، از درمان نگه­دارنده یا درمان دارویی می­توان استفاده کرد که مسکن و ملین، یک درمان بوده اما در مواردی که اندازه آنها از 1 میلی­متر بیشتر باشد برای درمان حتما باید جراحی و یا لیزر انجام شود. در این شرایط بیمار درد بسیار زیادی داشته و همورویید محدود شونده نمی­باشد و در صورتی که محدود شود، مثل زگیل یک زائده باقی خواهد ماند. جراحی با لیزر و تیغ جراحی امکان­پذیر است اما درمان هموروئید با لیزر بسیار راحت بوده و می­توان به طوز سرپایی آن را انجام داد. لیزر هموروئید توسط متخصص جراحی و لیزر انجام می شود. کنار توده داروی بی­حسی موضعی تزریق شده و بعد از آن برش مختصر به وسیله لیزر روی ناحیه انجام می­گیرد. لخته کامل بستگی به سن لخته دارد و در صورتی که از شروع بیماری زمان بیشتری گذشته باشد، لخته مشخص­تر و ارگانیزه­تر خواهد بود. لخته خارج شده و سپس مویرگ یا رگی که پاره شده، سوزانده خواهد شد. این روش نیازی به بخیه نداشته و تنها در طی چند روز نشتی خونابه دارد که به مرور زمان و آرام آرام در طی چند روز بهبود می­یابد.

برای درمان هموروئید ترومبوزه از روشی به نام ترومبکتومی نیز استفاده می­کنند. در این شیوه جراحی، طی بیهوشی موضعی یک برش کوچک روی لخته ایجاد شده و سپس آن را تخلیه می­کنند. این روش هنگامی بهترین نتیجه را خواهد داد که سه روز بعد از ایجاد هموروئید، انجام گیرد. این روش سریع انجام می­گیرد ولی احتمال بازگشت لخته وجود دارد. بیمار بعد از جراحی به احتمال زیاد باز هم درد خواهد داشت.

سوالات متداول هموروئید ترومبوزه

1-هموروئید ترومبوز شده چیست؟

این نوع هموروئید بر اثر لخته شدن خون در پاکه هموروئید ایجاد می شود. معمولا ناگهانی و با بروز فشار ایجاد می شود. دردی شبیه به تیر کشیدن دارد و باید ظرف 72 ساعت تخلیه شود تا عارضه و گوشت اضافه ایجاد نکند.

2-آیا هموروئید ترومبوزه خود به خود درمان می شود؟

هموروئید ترومبوزه نوعی از هموروئید حاد محسوب می شود. اگر به حال خود رها شود علاوه بر این که بیمار درد زیادی را متحمل می شود پس از گذشت چند هفته تبدیل به گوشت اضافه و زوائد اضافی می شود. بنابراین در همان 2 روز اولیه بروز هموروئید ترومبوزه نسبت به تخلیه خون لخته شده در آن اقدام کنید. برای این منظور توصیه می شود به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید.

3-درد هموروئید ترومبوزه چقدر پایدار است؟

از زمانی که هموروئید ترومبوزه بروز می کند تا زمانی که لخته خون گیر افتاده در این پاکه جذب شود بین 3 تا 7 روز طول خواهد کشید. به محض جذب شدن خون لخته شده درد نیز تخفیف می یابد. اما آنچه که مهم است درمان کامل و قطعی هموروئید ترومبوزه است که منجر به بروز عوارض هموروئید نشود.

4-آیا هموروئید ترومبوزه اورژانسی است؟

در صورتی که خونریزی شدیدی دارید و یا درد غیر قابل تحملی را متحمل شده اید می توانید به اورژانس مراجعه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که زمان طلائی درمان هموروئید ترومبوزه دو تا 3 روز اولیه است.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام
    من همورویید ترمبوزه داشتم 2 هفته قبل که بعد دو روز خونریزی کرد و درد هم ازبین رفت روز 10 فروردین به یک جراح عمومی مراجعه کردم گفت یک ماه بعد ویزیت میکنم و باید جراحی کنی درمورد لیزر سووال کردم که پاسخ داد از نظر من لیزر بی نتیجه است لطفا راهنمایی کنید
    ضمنا مرکزی شبیه مرکز شما در اصفهان نیست؟

    • نظر من این است که لیزر بهترین روشه زیرا بیمار دردی را تحمل نمیکند و طی ۲۴ ساعت به کارهای روزمره خود می رسد. به خصوص در مورد هموروئید ترومبوزه که معمولا تابش لیزر مادون قرمز پیشنهاد می شود و بافتی از ناحیه مقعد جراحی نمی شود و جدا نمی شود که به اصطلاح هموروئید اکتومی گفته می شود. البته اگر پاکه هموروئید به صورت زائده بزرگ و بد شکل بیرون زده باشد در این موارد از لیزر پرتوان دی اکسید کربن استفاده می کنیم که پاکه برداشته می شود و تفاوت اصلی آن با جراحی سنتی این است که درد بیمار با یک مسکن ساده قابل کنترل است. پانسمانی ندارید و با یک شب استراحت به وضعیت عادی بر می گردید. به نظرم استفاده از روش های درمان مدرن و ثابت شده نسبت به روش های سنتی و پر ریسک بسیار ارجح است. به خصوص در مورد هموروئید که بیمار درد بسیار شدیدی را متحمل شده و دیگر تحمل درد و خونریزی و مراقبت های سخت بعد از جراحی واقعا سخت است. با توجه به این که حدودا از سال ۸۷ برای بیماران خودم از روش لیزر استفاده کرده ام تمامی درمان ها قطعی و رضایت بخش بوده.

  • سلام
    موضوع فوق را من مطرح کردم بعد از یکماه ترمبوز بوجود آمده فروکش کرد و کاملا از بین رفته و با دست هم قابل لمس نیست
    یعنی کاملا خوب شده است؟
    اقدام دیگری ندارد؟

    • خوشبختانه گرید بیماری شما در حدی بوده که به درمان دارویی جواب داده. پس از اتمام داروهای تجویز شده به پزشک خود برای چک نهایی مراجعه کنید. همچنین فراموش نکنید آب زیاد بنوشید از نشستن طولانی بر روی ناحیه خودداری کنید و غذاهای پر فیبر مصرف کنید تا دچار یبوست نشوید و بیماری دوباره عود نکند

  • سلام
    من هفته پیش بعداز ترومبوزه شدید و بسیار دردناک و متورم پس از ۳ روز تحمل درد تحت عمل جراحی با برق قرار گرفتم ، اکنون پس از گذشته حدود یکهفته همچنان درد و خونریزی دارم ! در این مدت فقط یکبار موفق به اجابت مزاج شدم که با درد وحشتناکی همراه بود بطوری که اکنون با وجود احساس دفع جرات اجابت ندارم !!! خواهشمندم راهنمایی فرمایید که روش کم کردن درد پس از عمل چیست ؟
    ضمنن شستشو و نشستن در لگن آب و اندکی نمک و مصرف انتی بیوتیک را مرتب انجام داده ام و یبوست ندارم

  • سلام من چند ماهی هست که به هموروئید ترومبوزه مبتلا شده ام مطالب مربوط به درمان خانگی شما را خواندم و تا حدودی تسکین پیدا کردم آیا نیاز به لیزر دارم یا همچنان به درمان خانگی ادامه بدم؟

    • سلام درمان های خانگی همانطور که در این سایت هم مطالعه کردید برای بیشتر از یک هفته توصیه نمی شود و برای ویزیت به پزشک مراجعه فرمایید احتمالا دارو درمانی را نیز به همراه روش های مراقبت خانگی به شما توصیه خواهند کرد و اگر هموروئید ترومبوزه شما در وضعیت ریسکی باشد و نیاز فوری به جراحی داشته باشد هموروئید اکتومی با لیزر را به شما پیشنهاد خواهند داد. در هر صورت هموروئید ترمبوزه دردناک بوده و بهتر است روش های سریع و مطمئن برای درمان انتخاب شود.

  • سلام
    من۳۲سال سن دارم حدود۱۲سال پیش جراحی هموروییدانجام دادم ولی بعد شش ماه زائده ی دیگری از مقعدمن خارج شد ولی بدون درد بود ومشکلی نداشتم
    الان چن روزی هس ک اون زائده احساس میکنم بزرگترو اضافه شده وبسیاااردردناک است ایااحتیاج ب جراحی دارم؟

    • سلام به احتمال زیاد مبتلا به هموروئید داخلی هستید هموروئید داخلی اوایل زیاد دردناک نیست و تنها بیرون زدگی و وجود زائده کلافه کننده است زیرا در بالای خط دندانه مقعد تعداد رشته های عصبی کمتر از ناحیه ابتدای مقعد است و دردی که در هموروئید ترومبوزه و هموروئید خارجی تجربه می کند در هموروئید داخلی تجربه نمی کنید اما به مرور زمان اگر درمان نشود دردناک می شود. دارو درمانی در این مواقع فقط برای یک هفته توصیه می شود و اگر بهبودی حاصل نشد جراحی با لیزر پیشنهاد می شود. مصرف بیش از حد مجاز داروها و پمادها منجر به نازکتر شدن پوست شده و روند بهبودی و نقاهت بعد از جراحی را به تاخیر می اندازد پس مصرف دارو را بدون اجازه پزشک ادامه ندهید

  • سلام من حدودا 40 روز هست ک هموروئید دارم، درمان دارویی و خانگی رو انجام دادم اوایل خوب نتیجه داد اما الان واقعا آزار دهنده است و بزرگتر شده، امروز به پزشک مراجعه کردم و گفتن ک هموروئید ترومبوزه استیبل شده چون خیلی دیر بهشون مراجعه کردم دیر شده،گفتن لیزر بکنن الان دو هفته ای برمیگرده و اگر هم جراحی بکنن باز هم احتمال برگشتش خیلی زیاده چون استیبل هست، دارو دادت گفتن مصرف کنم تا باز دوبازه بهشون مراجعه کنم،خواستم ببینم اصلا چنین جیزی هست ک ب قول ایشون استیبل شده باشه و با هیچ جور جراحی جواب نده?!!!!!

    • سلام به دلیل این که این پزشک شما را از نزدیک معاینه کرده اند نظر ایشون ارجح است. در مورد جراحی هموروئید با لیزر باید گفت که این جراحی در این مرکز یا انجام می شود و بدون عود بازگشت است و یا اگر بیمار شرایط خاصی داشته باشد که با جراحی درمان نشود به هیچ عنوان جراحی نخواهد شد. در واقع جراحی با لیزر درمان قطعی و بدون بازگشت هموروئید است.

  • سلام. من دو روزه که زایده ای نواحی مقعد به وجود اومدع که بعد از مطالعه فهمیدم هموروئید ترومبوز هستش، فقط کمی درد به همراه داره و سایر نشانه ها را نداره
    آیا با درمان خانگی درمان میشه یا به پزشک مراجعه کنم؟

    • سلام درمان خانگی فقط برای 1 هفته توصیه می شود اگر بهبودی حاصل نشد حتما به پزشک مراجعه کنید تا با دارو درمانی مشکل شما حل شود

  • سلام خسته نباشید من معمولا یبوست دارم به خاطر همین موضوع حدود چهار یا پنج ساله گاهی وقتها دقیقا حالت هموروئید ترومبوزه عود میکنه خارش دارم و بعد چند روز ورمش کم میشه اما همیشه هنگام دفع تا ده دقیقه احساس درد در راست روده ام میکنم و با عرض پوزش چند باری هنگام دفع انگار یه چیزی اندازه نخود داخل باشه روی حالت مدفوع معلومه
    من باید چیکار کنم ؟ ؟ نیازه مراجه به پزشک داشته باشم برا معاینه؟یا درمان خانگی انجام بدم

    • سلام درمان خانگی برای بیشتر از یک هفته توصیه نمی شود حتما به پزشک مراجعه کنید. به علاوه اگر غذاهای یبوست زا میل کردید حتما از یک خوراکی پر فیبر و یا شربت ملین استفاده کنید مراقب باشید به هیچ عنوان یبوست نگیرید فعالیت فیزیکی کافی داشته باشید و آب و آبمیوه زیاد میل کنید. توجه کنید مصرف بی رویه شربت ملین منجر به تنبلی روده می شود بنابراین تنها در شرایط خاص شربت مصرف کنید و سعی کنید به سبک زندگی و خوراک خود بیشتر اهمیت بدهید

  • سلام.من یک هفتس لیزر ترومبوزه کردم ولی موقع مدفوع گاهی خون ابه چند قطره میبینم. زخم لیزر هم موقع مدفوع میسوزه تو روز هم گاهی هی میسوزع. میخاستم بدونم چکار باید بکنم دوران درمانش چقدر طول میکشع؟؟ ممنونم ازتون کامل جواب بدید

    • سلام معمولا قبل از عمل دارو تجویز می شود برای تخلیه کامل روده که تا 24 ساعت بعد از عمل بیمار نیازی به دستشویی رفتن نداشته باشد و جای عمل طی این 24 ساعت بهبود می یابد تا 2 روز هم بیمار سوپ و غذای سبک میل می کند و از روز سوم می تواند غذاهای پر فیبر جهت جلوگیری از یبوست میل کند اگر این موارد را رعایت کنید طی یک هفته نباید مشکلی بابت عمل دفع داشته باشید. جدا از بروز یبوست جلوگیری کنید. چند قطره خون طبیعی است اما اگر بر اثر بروز یبوست دچار خونریزی شدید این مورد را جدی بگیرید توجه کنید اسهال شدید نیز باعث سوزش می شود. این موارد را رعایت کنید طی یک هفته آینده بهبود می یابید. در غیر این صورت به پزشک معالج خود مراجعه کنید

  • سلام وقت بخیر
    من حدود ۴سال هست که با کمک انگشت بواسیرم رو برمیگردونم سرجاش ولی الان دو روزه که یه بیرون زدگی لبه مقعدم به اندازه فندق به وجود اومده که درد شدیدی هم داره.امروز تو یه مطب جراحی کردم ولی اون بیرون زدگی هنوز هست و به اندازه فندق متورم هست.دردم به نسبت دیشب کمتره، میخوام بدونم این حالت طبیعی هست یعنی احتمال داره به مرور زمان بهبود پیدا کنه یا اینکه نباید اینجوری باشه دوباره باید برم دکتر؟؟
    بسیار سپاس از لطف شما

    • هموروئید شما در مرحله ای نیست که به حال خود رها شود و خود به خود درمان شود. برای جلوگیری از عوارض بعدی حتما برای درمان همورئید اقدام کنید

1 2 3 6
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674