غده و توده های بدن

آیا لیپوم خطرناک است؟

آیا لیپوم خطرناک است

آیا لیپوم خطرناک است؟ این سوالی است که برای بسیاری از افرادی که بر روی بدن خود برآمدگی مشاهده می کنند، و می دانند که توده سفت زیر پوست آنها لیپوم است پیش می آید. لیپوم در واقع بافت چربی است که در زیر پوست به آرامی رشد نموده و منجر به بروز برآمدگی در زیر پوست می شود.

هر انسانی در هر سنی ممکن است با این بافت های چربی مواجه شود. اما اصولا کودکان کمتر با لیپوم مواجه می شوند. اگر بخواهیم بگوییم آیا لیپوم خطرناک است یا خیر، باید بگوییم بدون شک هر نوع توموری که بر روی پوست ایجاد می شود نیازمند پی گیری است. لیپوم ها به خودی خود خطرناک نیستند اما باید وضعیت لیپوم زیر نظر باشد. تفاوت غده های چربی با غده های سرطانی برای عموم واضح نیست و مراجعه به متخصص جراحی عمومی برای تشخیص قطعی ضروری است.

چگونه می توان لیپوم را بر روی بدن احساس کرد؟

این که آیا لیپوم خطرناک است یا خیر، مسئله ای است که باید به آن توجه شود. لیپوم ها به طور کلی در اشکال مختلفی بر روی پوست دیده می شوند. از این رو به راحتی می توان آنها را بر روی پوست بدن احساس کرد. لیپوم اصولا بر روی ران، بازو، گردن، شکم، شانه، گردن و … به وجود می آیند. و به راحتی نیز قابل تشخیص است. همچنین توده های ناحیه تناسلی نیز می توانند نوعی از لیپوم باشند.

لیپوم های خطرناک

برخی از لیپوم ها نرم هستند، در صورتی که بر روی آنها انگشت کشیده شود، به راحتی حرکت می کنند. این توده ها تنها در زیر پوست به وجود می آیند و در برخی موارد کم رنگ هستند. البته نوع بی رنگ آنها نیز وجود دارد که در زیر پوست ایجاد می شوند. برخی به دلیل همین ویژگی ها برایشان این سوال به وجود می آید که آیا لیپوم خطرناک است، اما پاسخ مناسبی برای آن نمی یابند.

زیرا لیپوم های خاصی هستند که بی رنگ بوده و به آرامی در زیر پوست رشد می کنند. از این رو ممکن است خطراتی را نیز با خود به همراه داشته باشند. در پاسخ به این سوال که آیا لیپوم خطرناک است باید بگوییم، اگر این توده های چربی به اعصاب زیر پوست نفوذ کنند، دردناک بوده و آرامش را از شخص می ربایند.

آیا لیپوم سرطانی است؟

این توده های زیر جلدی بدن که به بیماری سرطان شباهت زیادی دارند، خود به دو دسته خوش خیم و بدخیم دسته بندی می شوند. این به معنای آن نیست که لیپوم ها نوعی سرطان به شمار می روند، اما بدون تردید در برخی موارد ممکن است برای بدن مضر باشند.

درمان این توده ها ضروری نیست مگر این که توده سفت زیر پوست، ناراحتی و درد را برای بیمار به همراه داشته باشد. یا از لحاظ ظاهری، زیبایی چهره یا بدن بیمار را به مخاطره بیاندازد. در این حالت بهتر است حتما به متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه نمایید. با لیزر می توان بدون اسکار و به طور سرپایی لیپوم را خارج و درمان کرد.

سوالات متداول خطرات لیپوم

1-علت به وجود آمدن لیپوم در زیر پوست چیست؟

اصولا علت به وجود آمدن این دسته از توده های سفت در زیر پوست ناشناخته است. اما برخی از پزشکان بر این باور هستند که ممکن است لیپوم ها به دلایل سابقه خانوادگی در زیر پوست به وجود می آیند. تجمع چربی در نقطه ای خاص از بدن منجر به بروز لیپوم می شود.

2-بیشتر چه کسانی به بیماری لیپوم دچار می شوند؟

فرقی ندارد که شما از اضافه وزن برخوردار هستید یا خیر. این دسته از توده های چربی ممکن است در هر شخصی دیده شود. اما معمولا رشد لیپوم در بدن بزرگسالان بین 40 تا 60 سال شایع تر می باشد.

3-لیپوم برای چه افرادی خطرناک است؟

مسلما این بیماری می تواند برای برخی از افراد که شرایط و بیماری خاص دارند، خطرناک باشد. حتی افرادی که از سلامت کامل برخوردار هستند نیز، در صورتی که به بیماری لیپوم گرفتار شوند و این توده به اعصاب زیر پوست آنها نفوذ کند، خطرناک خواهد بود.

4-چه شرایطی ممکن است خطر ابتلا به لیپوم را افزایش دهد؟

افرادی که شرایط خاصی همچون سندرم کودن، بیماری مادلونگ، سندرم گاردنر و adiposis dolorosa را دارند، که در اصل یک اختلال نادر است که توسط چندین لیپوم دردناک قابل مشاهده است، بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

5-نحوه تشخیص بیماری لیپوم به چه صورت است؟

معمولا بیشتر متخصصین جراحی عمومی برای تشخیص این بیماری، از معاینه فیزیکی استفاده می کنند. زیرا لیپوم ها بافت نرمی دارند و به معمولا دردناک نیستند. از این رو به راحتی قابل لمس بوده، و میتوان آنها را شناسایی کرد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

119 دیدگاه برای “آیا لیپوم خطرناک است؟

  1. درقسمت ناحیه تناسلی شوهرم ۳دونه مثل غده میمونه .سفت هست نه چرک وچیزی داره .براثر فشار دادن زیاد به پوست حالت سفید داره وبراثرتحریک ودست زیاد قرمز شده

    1. سلام ممکن است دچار لیپوم یا تورم غدد لنفاوی شده باشند. در هر صورت باید توسط متخصص معاینه شوند تا بتوان نظر قطعی داد.

  2. Avatar photoزانا گفت:

    با سلام و خسته نباشید خانم دکتر من در سمت چپ ران م یه توده نسبتا بزرگ دارم همچنین باسن سمت راست و بالی کمرم سمت چپ و روی دست راستم وجود دارند و با فشار و ماساژ جابه جا نمیشند این توده ها ممکنه چربی باشه ؟؟؟ البته آزمایش هم دادم اصلا چربی ندارم . در صورت خواستن میتوانم آزمایش رو بفرستم …ممنونم از شما

    1. سلام بیمارانی که دچار لیپوم یا توده های خوش خیم چربی می شوند الزاما دچار چربی خون نیستند. برای تشخیص لازم است بیمار معاینه شود و در صورت نیاز نمونه برداری از بافت انجام می شود.

  3. Avatar photoمنصور گفت:

    سلام در دست ام یگدانه و در دو ران تقریبا پنج پنج دانه به اندازه چهارمغز رهنمایی تان لازم است

    1. سلام احتمالا دچار لیپوم شده اید. باید معاینه شوید سپس درباره روش درمان شما تصمیم گیری می شود.

  4. Avatar photoAkbar babazadeh گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز
    غرض از مزاحمت بنده ۳۴ سال دارم..از دوران ۱۸ الی ۲۵سالگی اکثرجاهای بدنم پر از لیپوم شد ک پدرم هم دارن چن تایی…حالا مشکل بنده چی هست؟!
    بنده تقریبا ۱سال هست که زیر سینه ی سمت چپم ۱دونه لیپوم رشد کرده و چنان دردی در قلبم احساس میکنم که انگار بامشت زدن تو قلبم..سال قبل ماه پنجم ب دکتر متخصص قلب رفتم و اکو شدم و گابابتین و بیسوتا و ناپروکسن نوشتن و گفتن این از اسپاسم هست اما امروز برام عکس از قفسه سینه نوشتن و اینم بگم سال قبل ۸تا آزمایش نوشتن ک بدلیل اوج کورونا نرفتم ..فردا میرم اون ۸ تا آزمایش رو هم میدم..تااینجا ک هیچ..امروز برام ۵نوع قرص نوشتن اما من احساس میکنم این لیپوم ها بزرگ میشن و احتمالا روی رگ های عصبی یا عروقی قلبم رشد کردن و یا رفتن زیر اونها…چون الان ۴ماه تمام هست من با قرص خواب خودمو ازدرد رها میکنم..فقط خدا میدونه چه فشاری دارم میکشم..وقتی از خواب بیدار میشم تا دوساعت الی ۳ساعت خوبه حالم بعد آرام آرام درد شدت پیدا میکنه ..تا اینکه قرص کلونازپام و کلداکس بخورم یکم آروم بشم..من حاظرم بخاطررهایی از این مصیبت و این درد شدید ک یا باید صب تا شب در منزل با قرص خواب خودمو بخوابونم یا باید درد بکشم..لطفا اگر مقدور هست جواب رو سریع تر ارسال کنید..باور کنید ثواب داره من چکارکنم..این درد از لیپوم ها هست یا از قلب یا اسپاسم..مردم بخدا..زمانی بدنسازی کار میکردم ک لیپوم های دستم ک روی بازوم بزرگ شدن دیگ ورزش رو گذاشتم زمین..اینها قابل حل هس چون دردی ندارن اما این ها ک زیر سینه و درواقع روی قلبم رشد کردن عامل درد هستن؟دکتر با قاطعیت مشکل قلب رو رد کرد با دلایل محکم و اکو کردن و …ممکن هست رگ های عصب قلبم باشن؟یاهمون فشار لیپوم ها روی اعصاب قلب؟
    ممنونم اگر ب ایمیلم جواب رو بفرستید.
    تا سریعا برای تشخیص و درمان حرکتی کنم
    یکسال ب امید اتمام کورونا صبرکردم واقعا عرض میکنم
    تحملم تمام شد.زمین گیر شدم هیچ کاری یا جایی نمیتونم برم..درد درد درد
    تشکر

    1. سلام به یک متخصص مراجعه کنید تا برای اسکن قفسه سینه برای شما ام آر آی بنویسند. بعد از تشخیص موقعیت لیپوم نسبت به جراحی و خارج کردن آن اقدام کنید.

  5. Avatar photoمهدی خزاعی گفت:

    سلام من دردست راست در چند نقطه توده‌های کوچیک وبزرگ و بادرد زیاد که چند بار عمل کردم دراوردم باز دوباره جای دیگه دستم باز رشد کرده موندم چیکار کنم جواب پاتولژی بردم پیش دکتر گفت لیپوسارگوم هست ولی دکتر جراح به من چیزی توضیح نداد الانم که تازه جراحی کردم دوباره ی جای دیگه دراومده موندم چیکارکنم پیش کی باید واسه درمانش برم ممنونم ازتون که وقت گذاشتین

    1. سلام متاسفانه توده های چربی یا لیپوم ها عود کننده می باشند به خصوص اگر وراثتی باشند. اگر جراحی لیپوم با لیزر انجام شود و چربی ناحیه را کنترل کنید احتمال عود پایین می آید.

  6. Avatar photoسیف اله گفت:

    سلام من روی تمام بدنم چربی لیپوم دارم اولش روی رانم چنتایی پیدا شد اونا درد دارند و در قسمت های اصراف شکم پهلو زیاد هستند لطفا بگویید آیا در مان میشه یانه تلگرام من

    1. سلام برخی از لیپوم ها را متخصص جراحی و لیزر می تواند با لیزر پرتوان خارج نماید و برخی را خیر. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه تشخیص نهایی اعلام شود.

  7. Avatar photo. گفت:

    سلام خانم دکترمن ده ساله عمل لیپوم داشتم پشت کتف سمت راست بعداز گذشت ده ازانجام عمل هنوزهم درد دارم تحتی برای یک لحظه هم دردش اروم نمیشه به دکترای زیادی مراجعه کردم ولی نتیجه نگرفتم لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    1. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید و از ایشان بخواهید که در صورت نیاز برای شما ام آر آی از ناحیه تجویز کنند. جواب پاتولوژی را هم بگیرید و به جراح معالج نشان بدهید.

  8. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خسته نباشین من تماس گرفتم به دکتر بهشون گفتم شرایطم گفتش دچار لیپوم شدین.خیلی ریزه وقتی دست میزنم میسوزه ایا عوارض داره برای جوون ۱۸ ساله؟یا خطری داره چون من یکم بی تحرک شدم فکر کنم چربی قسمت شکمم زیاد شده واسه همون پیداش شد لطفا راهنمایی کنین

    1. سلام لیپوم به خودی خود خطری ندارد. مگر این که در ناحیه حساسی باشد که فشار به اعصاب و عروق وارد کند و مزاحمی برای زندگی بیمار باشد.

  9. Avatar photoزینالپور گفت:

    سلام من یه توده بافتی یه ‌طرف سینه دارم چند مدتی هس ک بزرگ شده ب تازگی هم قرمز شده بود و درد داشت رفتم متخصص قرص آنتی بیوتیک داد مصرف کردم الان خارش دارم علتش چیست

    1. لطفا بفرمایید که تشخیص متخصص چه بوده است؟ اگر توده چربی یا لیپوم باشد که مصرف آنتی بیوتیک کارساز نخواهد بود. اگر آبسه باشد که بعد از اتمام دوره مصرف آنتی بیوتیک لازم است مجدد به متخصص جراحی مراجعه کنید که آبسه را جراحی کنند. معمولا در این مواقع ماموگرافی هم تجویز می شود.

  10. Avatar photoزارعی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من دوتا لیپوم زیر پوست سر دارم. به خاطر ریزش مو مزوتراپی مو انجام دادم پیش دکتر پوست و مو. متاسفانه بعد از چند روز احساس تورم و درد در ناحیه ی لیپوم کردم و به احتمال زیاد عفونت کرده. ایا حتما باید این غده ی چربی را جراحی کنم یا ممکنه بعد از برطرف شدن عفونت دیگر احتیاجی به جراحی نداشته باشد چون قبلا درد نداشت و رشد خاصی هم نداشته
    ممنون

    1. بهتر است خارج شود تا دچار عفونت مجدد نشوید. این غدد بسیار عود کننده می باشند و بسیار مهم است که چربی پوست سر را با یک شامپوی مناسب کنترل کنید.

  11. Avatar photo... گفت:

    سلام خسته نباشید
    من پشت سرم چند تا برجستگی کوچک هس
    بعضی وقت ها خیلی دردناک میشه ولی کوتاه مدت کمتر از یک دقیقه
    الان نمیدونم لیپومه یا نه لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام لازم است به یک متخصص مراجعه کنید و این توده ها را خارج کنید.

  12. Avatar photoندا گفت:

    سلام من الان ۲ ماه که زیر پوست گونه ام یه قلمبگی به اندازه ی یه بند انگشته اصلا معلوم نیست فقط وقتی دست میزنم احساسش میکنم روی گونم پایین چشممه یکی دیگه ام روی خط لبخندمه که کوچیکتره اونم دست میزنم معلومه هیچ درد و چیزه خاصیم نداره فقط دست میزنم احساسش میکنم ممنون میشم راهنمایی کنید.سپاس

    1. سلام ممکن است لیپوم باشد. به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

    2. Avatar photoM گفت:

      سلام خانم دکتر
      پدر من یه توده پشت کمرش داشت ، خیلی وقته که هست ، اوایل هیچ دردی نداشت و روش سفید بود ، الآن مدتیه که شبا که میخوابه درد میگیره و قرمز هم شده .
      آیا خطرناک هست ؟.. و اینکه راه درمانش چیه ؟

      1. برای تخلیه این توده به یک جراح متخصص مراجعه بفرمایید.

  13. Avatar photoسارا گفت:

    سلام خانم دکتر
    من رو گردنم یه لیپوم کوچک زده ولی بدون دست زدنم درد داره
    نیازی هست به پزشک مراجعه کنم؟

    1. سلام بله در هر صورت باید لیپوم را خارج کنید که بزرگتر یا عفونی نشود.

  14. Avatar photoahmad گفت:

    سلام من در بدنم نزدیک به پنجاه عدد لیپوم دارم و حتی دو بار‌هم جراحی کردم البته تو ایران هر بار ۳۰عدد فده چربی برداشتن الان بعد از سه سال دوباره در‌اومده واقعا ورزش میکنم گیاه خوار شدم نمیدونم چکار کنم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. متاسفانه برخی از این غدد ریشه در ژنتیک افراد دارد و راهی جز جراحی و تخلیه غدد چربی وجود ندارد.

  15. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام من به دکتر مراجعه کردم و ایشون تایید کردن که غده لیپوم هست. تحت تاثیر ترشحات هورمونی هم قرار میگرفت ولی چند روزه احساس میکنم تو این موقع از ماه از اندازه طبیعیش بزرگتر شده بنظر شما لازمه به دکتر مراجعه کنم؟

    1. لازم است که غده لیپوم تخلیه و جراحی شود. حتما به متخصص مراجعه بفرمایید.

  16. Avatar photoنگار گفت:

    سلام خسته نباشید من یه هفته هست که داخل دهانه مقعدم یه دونه گرد نرم اندازه یه عدس لمس میکنم اصلا پیدا نیست فقط دست میزنم زیر دستم یکم اینور اونور میره و حرکت میکنه میخواستم ببینم چی میتونه باشه .ممنون

    1. سلام لازم است معاینه شوید. ممکن است دچار هموروئید یا بواسیر شده باشید.

  17. Avatar photoسید صدیقه دولت آبادی گفت:

    سلام من یه توده چربی در ناحیه شکمیم دارم سابقه کم خونیم داشتم تا چه حد می‌تونه خطرناک باشه برام ؟ بهم گفتن باید عمل کنی آیا بعد از عمل خوب میشه یا اثرش میمونه ؟

    1. سلام طبق دستور جراح معالج که شما را ویزت کرده اند عمل کنید و سابقه کم خونی را نیز با ایشان درمیان بگذارید تا در صورت نیاز مکمل غذایی برای شما تجویز کنند. اگر توده های ایجاد شده در بدن عفونت کنند می توانند خطرناک باشند.

  18. Avatar photoهانیه گفت:

    سلام من پشت گردنم سمت راست یک غده یا فرض کنم چند سال پیش فکر میکردم.دونه زیر پوستی هست و کم کم بزرگ شده و الان رنگش قرمز شده و دست کم میزنی خیلی درد میکنه و پشت گردونم کامل درد میکنه

    1. بهتر است توده های زیر پوست تخلیه و خشک شوند تا دچار عارضه و عفونت نشوید. همچنین این توده ها مزاحمی برای زندگی بیمار محسوب می شوند.

  19. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام
    ببخشید اگه غده لیپوم ارثی برسه و بدخیم باشه قابل درمان هست و ایا اگه بدخیم باشه نشانه های بروز اون رو میشه بگید

    1. معمولا غده چربی بدخیم نمی باشد. برای تشخیص لازم است از بافت نمونه برداری شود.

  20. Avatar photoارشیا موسوی گفت:

    خانم دکتر واقعیتش چندین سالی هست که زیر آلت یه برآمدگی به وجود آمده بود و منم اصلا اهمیت نمیدادم سمت چپ اگه میشه لطفاً بگید باید چیکارش کنم عکس یا فیلم هر چی هم خواستید بگید براتون بدم

    1. سلام به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید. اگر لیپوم باشد لازم است تخلیه و جراحی شود تا دچار عوارضی مثل بروز عفونت نشوید.

  21. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر من در ران پای چپم یه توده دارم که رفتم دکتر گفتن لیپوم میباشد والان ۶ سال از ظاهر شدنش میگذره وکم کم داره بزرگ میشه و دو بار رفتم سونگرافی ازش .پیش چند تا جراح رفتم برای برداشتن گفتن نیازی نیس و گفتن شاید دوباره برگرده واندازش هم حدود ۵ سانتی متر طول و۴ سانتی متر عرض .میخواستم نظر شما هم رو هم بدونم .ممنون میشم اگر لطف کنین.

    1. به نظر من لیپوم باید برداشته شود به خصوص اگر در حال بزرگ شدن است. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  22. Avatar photoامیرم گفت:

    سلام خانم دکتر
    من آقا هستم و توی سینه سمت چپم دوتا غده هست یکی زیر سینه یکه بالا رفتم سونوگرافی گفت هردو چربی هستن. اما بعضی مواقع یکم درد داره. البته دردش زیاد نیست و در حدی هست که فقط حسش میکنم.لطفا راهنماییم کنید ممکن هست خطرناک باشه؟و این که میشه عمل کرد؟
    یکیش 15*8 mm هست
    یکیش ١١*33
    ممنون از شما

    1. سلام با جواب سونوگرافی تشریف بیاورید مطب بعد از ویزیت و معاینه بیمار شرایط برای جراحی و تخلیه این غدد بررسی می شود.

  23. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من تقریبا۴۰ سالمه که ۴الی۵ سال پیش چند تا لیپوم بدنم و شکمم با ران راستم که منجر شد جراحی کردم در آوردم الان یه ساله کل بدنم گرفته تو سینه هام شکمم بازو و دستم پهلوهام‌ سفیدرو نم‌ هستش‌اذیتم میکنه نمیتونم رانندگی کنم چیکار میتونم بکنم‌ هر روز هم داره بیشتر میشه. دارویی درمانی داره جلوی رشدشو‌ بگیره

    1. سلام توده های چربی لازم است با یک روش مناسب جراحی تخلیه و درناژ شوند.

  24. Avatar photoالناز گفت:

    سلام.ببخشید مادرم توی پا و دست و شونش ازینا که گفتین داره .جدیدا روی پستانشم یه توده بزرگ هست ایا امکان داره که از همین توده چربی باشه؟توروخدا جواب بدین دارم از نگرانی میمیرم

    1. برای شناسایی توده چربی سینه لازم است یک متخصص برای ایشان ماموپلاستی تجویز کنند. حتما این توده های چربی را جراحی و خارج کنید تا در آینده دچار عوارض نشوید.

  25. Avatar photomohammad گفت:

    با سلام و وقت بخیر بنده یک غده چرپی زیر زانوم داشتم سال ۹۵ چون ارثی بود پیگیری نکردم …بعد اون کل بدنم پر شده الان بیشتر از چهل پنجا تا در ناحیه پهلو ران و دستام دارم اولش فقط طرف چپ بدنم بود الان طرف راستمم داره …ی چیز مهم تر اینه که اونایی ک در دست و پهلو هستن خیلی اذیت میکنن اندازه ی بعضی از اونا اندازه ی یه تخمه بلدرچین شده…اگه بخوام جراحی کنم که کلا بدنم رو باید بخیه بزنم تا حالا پیش هیچ دکتری هم نرفتم

    1. حتما به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید و غده های بزرگ تر را با اولیت بیشتر تخلیه کنید. متاسفانه منشا دقیق لیپوم مشخص نیست و راهی جز تخلیه و درناژ این غدد وجود ندارد.

  26. Avatar photoمجید گفت:

    سلام خانم دکتر من داخل سینم لیپوم زدم دردم دارم ایا خطرناک ؟ البته سال هاست داخل بدنم لیپوم دارم که درد نداشتن

    1. سلام اگر لیپوم در ناحیه سینه تخلیه نشود می تواند در آینده بدخیم یا عفونی شود. حتما برای تخلیه و درمان این غده چربی سینه به یک متخصص جراحی مراجعه بفرمایید.

  27. Avatar photoصادقی گفت:

    عرض سلام و‌ خسته نباشید
    من لیپوم کوچکی در پشت دارم که نزدیک ستون فقرات هست درست جایی که تکیه میدهم . چند روزی زیاد رانندگی کردم و سنگین بلند کردم لیپوم بزرگ شد و همچنین دردناک .
    الان دردش خیلی اذیتم‌ میکنه .
    نظر شما رو میخواستم بدونم .

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است این توده تخلیه شود.

  28. Avatar photoيگانه مینائی گفت:

    سلام خانوم دکتر تقریبا 3 ساله توده لیپوم ناحيه خلف سینه به دکتر مراجعه‌ کردم گفت نیازی به عمل جراحی نیست اوایل با اندازه یه گردو و الان خیلی بزرگ شده مثل یه تخم‌ مرغ بنظرتون عمل‌ کنم چون زمانی که تکيه میدم و دراز می‌کشم برآمدگی رو حس میکنم

    1. توصیه من این است که توده های لیپوم به خصوص در ناحیه شکم و سینه جراحی و تخلیه شود. زیرا این غدد مستعد عفونت و حتی بدخیمی و بزرگ شدن می باشند.

  29. Avatar photoمصطفی گفت:

    سلام دکتر
    پشت گردن پدر ما یه حالتی متورم هستش و این تمام نواحی پشت گردن از زیر استخوان سر تا بالای پایین مهره های گردن کشیده شده و از جوانی هاش تشکیل شده ، درد نداره اما محدودیت حرکتی براش به وجود آورده ، مخصوصا هنگام رانندگی و دنده عقب رفتن ، اون چیه و برای درمانش باید به کجا مراجعه کنیم ؟
    متشکرم.

    1. لازم است به یک جراح مغز و اعصاب یا جراح فک و صورت و گردن مراجعه کنند و این توده را خارج کنند.

  30. Avatar photoمحمد امین طریقی گفت:

    سلام وقت بخیر . علت تشکیل غده در پا چیست ؟
    غده های کوچک که کمی موجب تیرگی پوست می شوند.

    1. علل گوناگونی دارد. ممکن است کیست مویی یا لیپوم باشد.

  31. Avatar photoحسنی گفت:

    سلام . بنده چند سالی که معده درد دارم چند روز پیش که معده ام درد گرفته بود برحسب اتفاق دست کشیدم روی معده ام دقیقا روی معدام(سر دلم قسمت جناقه سینه) یک توده به دستم خورد که خیلی دردناکه وقتی دست میزنم حس میکنم توده سفت و سرش تیزه وسرما که بهش میخوره خیلی درد میگیره آیا غده چربی اگر در معرض سرما قرار بگیره درد میگیره؟ به نظرتون الان باید چکار کنم ممنون از راهنماییتون

    1. سلام به یک متخصص مراجعه کنید تا برای شما آزمایش و سونوگرافی تجویز کنند.

  32. Avatar photoمنصوره گفت:

    سلام در قسمت شانه از پشت یک لیپوم دارم و اندازه اش گرد نیست بیشتر پهن هستش یکسالی میشه انگشتان دست چپ من بخصوص سبابه و وسطی ورم میکنه و بعضی وقتها درد دارم بخضوض روزی که کار زیاد میکنم فردا صبحش ورم ودرد بیشتری دارم الان نمی دونم این ورم ممکنه از لیپوم باشه چون برای روماتیسم و التهاب مفصل و…دارو زیاد مصرف کردم و هیچ تاثیری نداشته ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام امکان دارد مربوط به این لیپوم باشد به یک ارتوپد جراح مراجعه بفرمایید.

  33. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خسته نباشید پدر من تو ناحیه کمر یکم پایین تر از کتف و نزدیک گردن دچار لیپوم هستن و یکم زیادی بزرگ شده این غده و بخاطر شیوع‌ کرونا نرفتیم برای درمان و جداسازی .. با توجه به مکانی که رشد کرده برای در اوردن غده نیاز به بیهوشی داره آیا؟

    1. ممکن است برای جراحی ایشان از بی هوشی یا خواب عمیق استفاده شود. اگر توده سطحی باشد با بی حسی موضعی نیز قابل جراحی است.

  34. Avatar photoصنم گفت:

    با سلام ،مادرم بالای مفصل زانو یک توده ای دارد که چندین سال است که هست یکبار که زمین خورده بود ناپدید شده بود باز دوباره تشکیل شده و الان کبود شده وسبز رنگ شده و دردناک شده به طوری که موقع راه رفتن اذیت می‌کنه آیا این توده خطرناکه و کجا باید مراجعه کنند

    1. بله ممکن است این توده عفونی و خطرناک شود و لازم است به یک متخصص ارتوپد زانو مراجعه کنند.

  35. Avatar photoمینا گفت:

    برای لیپوم ها به چه متخصصی باید مراجعه کرد؟ غدد یا پوست؟ همسرم دچار هست و روزبه روز تعداد لیپوم هاشون زیاد میشه در بدن.

    1. بستگی به ناحیه توده دارد. به طور معمول متخصص جراحی عمومی تمام این توده ها را جراحی و خارج می کند. مگر در مواقعی که در نقاط حساس و تخصصی مثل چشم باشد.

  36. Avatar photoامین گفت:

    سلام خانم دکتر
    من حدود 4 سال پیش روی بازوهام چند تا غده چربی پیدا شد که بدون درد هم هستند.
    الان بعد از چند سال در پهلوها و ران و هم پیدا شده است
    و فقط قسمت پهلوها دردناک شده اند.
    آیا اینها لیپوم هستند یا ممکن است سرطانی باشند.؟

  37. Avatar photoحسین عابدی گفت:

    سلام بنده پشت کتف راستم یک توده چربی لیپوم در آمده و دو سال از آن میگذره و طبق تشخیص دکتر ها باید جراحی بشه میخواستم ببینم تو مطب جراحی میکنین یا بیمارستان ؟ جراحی با بی حسی موضعی انجام میشه یا بیهوشی ؟

    1. بستگی به اندازه لیپوم دارد. اگر توده سطحی و کوچک باشد سرپایی در مطب انجام می شود. در غیر این صورت در کلینیک تخصصی جراحی و تحت بیهوشی جراحی می شود.

  38. Avatar photoelly گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر.حدودا از چند سال یبل پشت گردن مامانم توده ای کوچیک به وجود اومد که اصلا معلوم نبود اما این تابستون حدودا سه سانت شد بی رنگ بود پیش متخصص انکولوژی ربتیم گفت سرطانی نیست و احتمالا لیپوماست.سنوگرافی نوشت جوابش این بود که بافت تونی ندارد و رشد نمیکنه ولی دوماهه که گذشته یکم بزرگتر شده امروزم قرمز شده بود انگار یه جوش روش زده..و مامانمم میگه یکم درد داره.شنبه پیش پزشک جراح گوش و حلق و بینی ویت داریم که اونم ببینه…نظر شما چبه الان حدودا ۵ سانت شده

    1. احتمالا این لیپوم دچار عفونت شده است و لازم است تخلیه شود. دلیلی برای نگهداشتن آن وجود ندارد. مستقیم به یک جراح مراجعه کنید تا توده را خارج کنند.

  39. Avatar photoمازیار گفت:

    سلام خانم دکتر آیا این درسته میگن جراحی و برداشتن لیپوم موجب زیادتر و تکثیر شدنش میشه لطفا راهنمایی کنین

    1. سلام این تصور اشتباه است.

  40. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر
    در دو طرف سر دخترم کمی بالاتر از گردن دو تا توده چربی به اندازۀ گردو بود که حدود 6 سال پیش جرای کرد و تخلیه شد، حالا دوباره رشد کرده
    میخواستم ببینم که میشه از طریق لیزر کردن درمان بشه یا نه
    ممنون میشم که پاسخ بدین

    1. برخی از لیپوم های سر نیازی به جراحی با لیزر ندارند. لازم است بیمار معاینه شوند.

  41. Avatar photoبهرام گفت:

    سلام من در یک قسمت ران تقریبا نزدیکی بیضه یک برآمدگی کوچک که به لمس کردن حرکت میکند داروم اما هیچ گونه درد و ناراحتی نداروم ازش بنظر شما lipoma است خیر

    1. به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید زیرا توده های این ناحیه نیاز به بررسی تخصصی دارد.

  42. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام من الان حدود دوساله که دربدنم توده های لیپوم رشد میکنه واحتمال میدم که وقتی عصبی میشم یا خیلی حرص میخورم توده جدیدی توبدنم میزنه میخواستم ببینم راهی نیست که از رشدش یا اززدنش جلوگیری کنیم

    1. بهترین راه جلوگیری از بروز این لیپوم ها داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است. هر توده ای که ایجاد می شوند را فورا جراحی و تخلیه نمایید.

  43. Avatar photoمحمد گفت:

    ویه سوال دیگه اینکه من در حاملگیم دچار این مشکل شدم ایا دراینده احتمالش هست که دخترم هم دچار این عارضه بشه ؟یعنی ارثیه به دخترم هم انتقال پیدا میکنه؟

    1. بروز توده های چربی تا حدی وراثتی است اما همانطور که گفته شد با داشتن یک سبک زندگی سالم می توانید تا حد زیادی از بروز این توده ها جلوگیری نمایید.

  44. Avatar photoمعصومه گفت:

    من در قسمت یکم‌پایین تر از زیر شکم بالای واژن یه قده خیلی ریز زده ک دست میزنم سفته حرکت هم‌نمیکنه فقط سفته آزمایش دادم کبدم چربه ممکنه از اون باشه و خطرناک نیس؟

    1. لازم است که یک متخصص برای شما سونوگرافی تجویز کنند. همانطور که قبلا اشاره شد هرگونه توده و غده را در بدن پی گیری و تخلیه نمایید.

  45. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه مو هامو از پشت تراشیدم بعد سمت چپ سرم پایین ی چیز کروی شکل زده بیرون اون چی میتونخ باشه خطرناک هست آیا ؟

    1. ممکن است لیپوم یا کیست سباسه باشد. بدون معاینه بیمار نمی توان تشخیص داد.

  46. Avatar photoمینا گفت:

    باسلام من حدود یک ماه پیش کیست بارتون متوجه شدم دارم والان چهارروزه جراحی کردم درحین عمل دکترگفتن. ک یک توده درهمان سمت چپ بوده ک بادست حرکت میکرده وسونوگرافی دادم گفتند ک لیپوم دارم الان من باید چکارکنم به چه دکتری مراجعه کنم الان هم وقتی نشتن فشارروم میاد درد دارم ایا خطرناکه یانه باتشکر

    1. مجدد به همان جراح معالج خود مراجعه کنید تا توده دیگر را نیز جراحی و تخلیه کنند. این توده ها اگر عفونی نشوند خطرناک نخواهند بود. بنابراین قبل از عفونی شدن توده ها آنها را جراحی و درمان نمایید.

  47. Avatar photoسارا گفت:

    خانم دکتر من ۱۸ سالمه غده داشتم ۷ بهمن ماه سال پیش عمل کردم اولش درد نداشتم ولی یک ماهی هست که شبا توی خواب این درد اذیتم می‌کنه مثل روزای قبل عمل درد دارم و احساس میکنم کمی باد کرده یک بارم بعد تمام سونو دادم منتها چیزی نبود ولی هنوزم که هنوزه جای بخیه درد داره و اینکه من غده ی خیلی بزرگی داشتم و خیلی عمیق تر تا استخوان نفوذ کرده بود به نظرتون مشکلی هست ؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است توده شما عود کرده باشد یا عفونت کرده باشد یا حتی مورد جدیدی بروز کرده باشد.

  48. Avatar photoعلی گفت:

    با سلام شوهرم ۳۶ سال داره روی دنده اخر سمت چپ به اندازه یه بادام سفت لمس میشد رفته رفته بزرگ شد الان به اندازه یه پرتقال کوچیک رشد کرده درد نداره زیر دستم حرکت نمیکنه و سفت هستش ب نظر شما چی میتونه باشه

    1. حتما برای سونوگرافی و تشخیص و تخلیه توده به یک متخصص مراجعه کنند که دچار عوارض نشوند.

  49. Avatar photoنسترن مرادی گفت:

    سلام وقت بخیر
    حدود ده سانت فاصله از زیربغل، در قسمت داخلی بازوم چند ساله یه غده هست. سونوگرافی دادم گفت چیز بدی نیست نگران نباش. هرچند ماه بزرگ میشه و با کمی فشار مقداری ماده سفید از اون خارج میشه.تا جایی که درد رو حس نکنم فشار میدم تا خارج بشه. یکبار صبر کردم و فشارش ندادم شب که خوابیدم تا صبح متوجه شدم نصفش خود به خود تخلیه شده. (ماده سفید تخلیه شده بوی بدی ندارد)
    به نظرتون چکارش کنم؟ ممنون از راهنمایی تون

    1. ممکن است کیست مویی باشد و با این روند به زودی عفونی و دردناک خواهد شد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بهتر است جراحی و تخلیه شود. این توده ها را دستکاری نکنید که در آینده عارضه دار نشود.

  50. Avatar photoشادی ابراهیمیان گفت:

    سلام خسته نباشید خانم دکتر من تقریبا دو سالی درد داشتم اما سونوگرافیا نمیتونستن تشخیص بدن چیه تا همین چند وقت پیش دردش بیشتر از هر وقت دیگه شد و تونستن تشخیص بدن لیپومه این لیپوم در ناحیه آپاندیسیت من هستش داخلیه بیرون نیست ب قطر ۲۲میلی متر ب نظرت نیاز ب جراحی هست؟همچنان درد دارم

    1. بله حتما جراحی این توده را انجام دهید.

  51. Avatar photoسحر گفت:

    سلام وقت بخیر،همسر من یه توده ای پشت گردن و نزدیک به کتف راستش دراومده تقریبا دوساله و جدیدا بزرگتر شده نسبت به اندازه اولش داره رشد میکنه اما درد نداره ،از طرفی شغل همسرم طوریه که تایم زیادی روی صندلی میشینه بنظرتون لیپوم هست یا مشکل دیگه ای دارن؟

    1. لازم است معاینه شوند و در صورت نیاز تصویربرداری یا نمونه برداری از ناحیه تجویز می شود.

  52. Avatar photoمسعودحسین زاد گفت:

    سلام خسته نباشی در ناحیه فک پایینم یه برجستگی به اندازه یه نصف گردو در امده برا جراحی به چه دکتری مراجعه کنم که به عصب صورتم اسیب وارد نشه به جراح عمومی میشه مراجه کرد

    1. به جراح فک و صورت مراجعه بفرمایید.

  53. Avatar photoSh گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    مادر من جراح عمومی بهشون گفته که باید برای لیپوم جراحی بشه ولی من استرس دارم که نکنه خطری داشته باشه به نظر شما جراحی لازمه و واقعا خطری نداره؟

    1. جراحی لیپوم خطرناک نیست و بر اساس ناحیه ایجاد شده بهتر است به جراح متخصص مراجعه شود.

      1. Avatar photoمهدی گفت:

        سلام خانم دکتر
        وقت بخیر
        مرد 43 ساله هستم
        از حدود 25 سالگی متوجه یک برامدگی کوچک و سفت بر روی بازوی سمت چپ شدم که اصلا مشخص نیست و از نظر زیبایی مشکل خاصی ایجاد نکرده… به پزشک پوست مراجعه کردم و گفتن لیپوم هست و نیاز به اقدام خاصی نیست ..پس از حدود 18 سال حس میکنم قدری بزرگتر و گسترده تر شده و چنانچه کمی فشار بدم درد میگیره…مدتی هست درد تیر کشنده خفیف در زیر بغل در همان سمت احساس میکنم
        ایا نیاز به پیگیری بیشتر و انجام سونوگرافی هست؟
        با سپاس

        1. اگر بزرگتر و دردناک شده است حتما برای تخلیه و جراحی آن اقدام نمایید.

  54. Avatar photoرضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    ایا لیپوم میتواند عامل میوکاردیت قلبی باشد؟

    1. خیر لیپوم ارتباطی با میوکاردیت قلب ندارد.

  55. Avatar photoناهید گفت:

    سلام خانم دکتر
    کنار واژن درست روی لب بزرگ یک توده هست که خارش زیاد دارد کنار ران قسمت بیرونی هم یک توده کوچک زیر پوستی دارم روی پوست برنگ کبوده دست میزنم کمی درد دارد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    1. ممکن است کیست مویی و کیست بارتولن باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  56. Avatar photoمسعود دادجو گفت:

    درود
    سرکار خانم دکتر بنده حدود 18سال پیش یک لیپوم در پشت کتف راستم بوجود آمده است ، اخیرا مشاهده کردم که چند عدد مو نیز در این موضع از داخل لیپوم ایجاد شده است ، شنیده بودم که این مورد می تواند خطرناک باشد ، ممکن است بفرمایید نیاز به مراجعه به پزشک می باشد یا خیر ؟ ضمنا این لیپوم طی این هجده سال هیچگونه تغییری به لحاظ احساسی ( درد) و حجمی (اندازه ) نداشته است ، اکنون نیز دردی ندارد ، از راهنمائیتان سپاسگزار میشود .

    1. سلام، ممکن است عفونی شود بهتر است به یک جراح مراجعه کنید که اقدامات لازم جهت تخلیه انجام شود.

  57. Avatar photoحسین گفت:

    سلام خسته نباشید من قبلا توکمرم توتا قده لیپوم بود ولیاللن تمام بدنم داره شکم پشت روی ران پام ولی در نمکنه فقط بعضیاشون خیلی بزرگ شده پیش جراح متخصص هم رفتم وگفت چیز مهمی نیست چیکارکنم به نظرتون

    1. توده های بزرگتر و حساس تر را جراحی و تخلیه کنید. درمان برای مابقی توده ها نیز به مرور اقدام کنید. حتما رژیم غذایی مخصوص و ورزش منظم داشته داشته باشید.

  58. Avatar photoزهره شکیبا گفت:

    عرض ادب و احترام
    من یک توده زیر قفسه سینم ب وجود اومده ک گاهی درد داره و فشارش دادم چرک ازش در اومد میشه راهنماییم کنید چ دارویی استفاده کنم و این توده چی هستش

    1. ممکن است کیست مویی باشد. آن را دستکاری نکنید. از یک جراح بخواهید که توده را معاینه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *