شقاق فیشر مقعد

عوارض جراحی شقاق

عوارض جراحی شقاق مقعدی

شقاق مقعد یک پارگی یا شکاف همراه با درد در ناحیه مقعد است. مقعد دریچه ای باز است که از طریق آن مدفوع از بدن عبور می کند و این پارگی ها معمولا درون این کانال ایجاد می شوند. Sphincterotomy مقعد یکی از روش های جراحی و درمان شقاق مزمن مقعد می باشد. توجه داشته باشید که در کنار فوایدی که این شیوه درمانی دارد از وجود عوارض جراحی شقاق نباید غافل شد.

چه زمانی از روش جراحی شقاق استفاده می شود؟

همانطور که می دانید اسپاسم عضلانی در مقعد به راحتی می تواند باعث جلوگیری از بهبود شقاق یا فیشر مقعدی شود. sphincterotomy این اسپاسم را در عضلات ناحیه از بین می برد. شکاف های ایجاد شده در ناحیه مقعد اغلب با اجرای مراحل خاص مانند:

  • رعایت رژیم غذایی مناسب و همراه با فیبر بالا
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات و آب در طول روز
  • استفاده از نرم کننده های مدفوع و ملین ها
  • حمام گرم
  • استفاده از دارو های کاربردی موضعی و … برطرف خواهند شد.

هنگامی که این روش ها کارایی نداشته باشند روش جراحی شقاق یا اسفنکتروتومی انجام خواهد شد. این روش به شقاق مقعد اجازه می دهد تا بهبود یابد و درد و اسپاسم را کاهش خواهد داد.

درد یکی از عوارض جراحی شقاق است که می تواند تا مدت ها با بیمار همراه باشد اما در بیشتر موارد به خصوص اگر جراحی شقاق با لیزر انجام شده باشد، درد در عرض چند روز برطرف می شود.

چطور از عوارض جراحی شقاق مقعد جلوگیری کنیم

عوارض جراحی شقاق کدامند؟

مشکلات ناشی از این روش با توجه به وسعت شقاق، تبحر جراح و ذات روش جراحی می تواند کم یا زیاد باشد، پزشک شما معمولا مشکلات بالقوه را بررسی می کند.

عوارض جراحی شقاق شامل موارد ذیل می باشند:

  • تحمل درد
  • ناتوانی در کنترل خروج گاز های روده و مدفوع از رکتوم
  • واکنش های جانبی بیمار به بیهوشی
  • عفونت
  • خونریزی
  • شکل گیری آبسه یا فیستول مقعد

قبل از روش جراحی شقاق

قبل از عمل جراحی، پزشک شما میزان وسعت و انتشار شقاق را با معاینه هموروئید و شقاق و بررسی تاریخچه سلامت بیمار بررسی می کند. پزشک در هنگام معاینه هر نوع توده و یا ناهنجاری را مورد ارزیابی قرار می دهد. بیماران دچار شقاق و درد شدید تحت معاینه انگشتی قرار نمی گیرند.

در روزهای پیش از عمل برای جلوگیری از برخی عوارض جراحی شقاق پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که بیشتر قدم بزنید تا روده ها پاکسازی و تخلیه شوند.

روز قبل از جراحی صبحانه و ناهار سبک بخورید.

از مایعات سالم مانند آب، آب میوه طبیعی و نوشیدنی های بدون کافئین و بی ضرر استفاده کنید. در مورد اینکه چه مایعاتی مجاز است، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

بعد از نیمه شبی که فردای آن جراحی دارید بهتر است هیچ نوشیدنی میل نکنید.

شما همچنین باید با پزشک خود در مورد دارو ها، گیاهان و مکمل های غذایی صحبت کنید. ممکن است از شما خواسته شود تا مصرف دارو ها را یک هفته قبل از عمل متوقف کنید.

قبل از انجام این عمل و جهت اجتناب از عوارض جراحی شقاق بهتر است با پزشک خود در مورد راه های مدیریت عواملی که ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد بیشتر صحبت کنید.

برخی از این راهکار ها شامل موارد زیر می باشند:

  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • نوشیدن مایعات
  • کنترل بیماری هایی از قبیل دیابت و چاقی

با لیزر درمانی برای همیشه با عوارض جراحی شقاق خداحافظی کنید

با توجه به اینکه جراحی اسفنکترومی مقعد یک روش موثر است اما عوارض جراحی شقاق و خطراتی که می تواند با خود به همراه داشته باشد سبب می شود تا متخصص جراحی ماهر آن را به عنوان راهکار های ثانویه برای درمان انتخاب نمایند.

خوشبختانه با روی کار آمدن روش های درمانی بهتر و موثرتر مانند لیزر شقاق دیگر بیمار مجبور به تحمل عوارض جراحی شقاق نیست. لیزر شقاق یک راهکار عالی است که عود مجدد این بیماری را نزدیک به صفر رسانده است و بیماران می توانند با اطمینان خاطر از مزایای این روش درمانی بهره مند شوند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

85 دیدگاه برای “عوارض جراحی شقاق

  1. Avatar photoسما گفت:

    سلام من٤٦روزه عمل فيشر و هموروئيد با ليزر انجام دادم ولي چندين بار هستش كه هنگام دفع خونريزي شديد و سوزش دارم وبا وجود استفاده از قرص هاي ملين بازم دفع راحتي ندارم ميخواستم بدونم احتمال داره كه شقاق من دوباره عود كرده باشه و مجددا عمل بشه

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید معاینه شوید. اگر مدفوع سفتی دارید حتما استفاده از ملین و مصرف آب و آبمیوه فراوان را ادامه دهید.

      1. Avatar photoمهتاب گفت:

        سلام، من بعد از زایمان هموروئید و شقاق گرفتم، پزشکم بهم دیلتیازم و پماد آلفا داده، یک هفته س استفاده میکنم تاثیر چندانی نداسته، امروز مدفوعم سفت بود و با درد خیلی زیادی دفع شد،، حالا زخم رو میتونم از لبه مقعدم ببینم یعنی وضعیتم لز هفته قبل بدتر شده، نوزاد دارم و شیر میدم بهش و از عمل سقاق ه، به شدت میترسم، لطفا راهنماییم کنین چطور میتونم زودتر خوب شم چون از درد نمیتونم به بچه م رسبدگی کنم. صمن اینکه برای سزارسن، هم اسپاینال شدم هم بیهوشی گرفتم و الان کمتر از ۲ ماه میگذره

        1. سلام علاوه بر مراجعه مجدد به متخصص لازم است رژیم غذایی خود را تغییر دهید و مصرف آب و فیبر را افزایش دهید. از شربت ملین مناسب استفاده کنید که مجدد دچار یبوست نشوید. اگر یبوست را درمان نکنید هیچ دارویی برای درمان شقاق و هموروئید موثر نخواهد بود.

  2. Avatar photoهما گفت:

    سلام من از جراحی شقاق می ترسم چند ساله که شقاق دارم. اگر با لیزر شقاق جراحی کنم درد نداره؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام لیزر شقاق عوارض درد و خونریزی عمل جراحی شقاق با تیغ جراحی را ندارد. بهتر است جراحی با لیزر را جایگزین جراحی سنتی کنید. به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه کنید.

  3. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام، من ۳ روز پیش عمل جراحی شقاق اسفنکر تومی و فیشرکتومی باهم کردم ، روز الاول لبه مقعدم درست بود روز دوم لب مقعدم ورم بزرگ کرد و روز سوم لبه دیگه خیلی بزرگ شده خونریزی میکنه ، تازه سه روزه با وجود اینکه چندین بار در روز احساس اجابت مزاج میکنم ولی هیچ خبری نیست و بلافاصله میرم تو لگن گرم ودر حینی که فکر میکنم الان یه مدفوع بزرگ میاد بیرون فقط چند تا باده معده میاد بیرون ، احساس میکنم انالم یا روده ام بسته شده پنبه ای یا باندی توش جا مونده ، یا یه ورم گنده تو اونجا درست شده راهو بسته ، روز عمل دکتر بم گفت چهار شنبه یعنی دو روز دیگه بیا کلینیکم ببینمت که چه خاکی تو سرم ریخته ،

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      اگر طی این 3 روز اجابت مزاج نداشته اید مسلما به دلیل یبوست شدید به این وضعیت دچار شده اید. برای دفع مدفوع زور نزنید و از یک پرستار یا بهیار برای انجام تنقیه کمک بگیرید.

  4. Avatar photoآزاده گفت:

    خانم دکتر من اوایل عملم خیلی راضی بودم اما الان بعد از یک ماه دوباره مقعدم تنگ شده و نمی تونم درست مدفوع کنم یعنی دوباره باید جراحی کنم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام حتما به جراح معالج مراجعه کنید تا اگر زخمی در ناحیه مقعد دارید برای شما داروی مناسب تجویز کنند. مراقب باشید یبوست نگیرید و تا بهبودی کامل می توانید از یک شربت ملین برای اجابت مزاج نرم کمک بگیرید. رژیم غذایی مناسب و نوشیدن آب و آبمیوه فراموش نشود.

  5. Avatar photoLucas گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید ، میخوام بگم خانم دکتر الان سه هفته است تقریبا روزی یکبار غذا میخورم روزه ۲۴ ساعتی میگیریم غذامم سوپ گیاهیست و یک بارم میوه میخورم برای فیبر و اصلنم میوه های یبوست زا مثل موز نمیخورم ، و سالادم روزی یک بار میخورم ، و هر روز هم یک یا دو بار اجابت مزاج دارم ولی نمیدونم چرا مدفوعم اینقدر اصرار بر سفتی و بزرگی داره ، دارم روانی میشم مدام درد شدید دارم بعد اجابت مزاج ، وقتی میرم تو لگن گرم دردش کم میشه ولی چند ساعت وقت نیازست فروکش کنه ، خیلی زیاد باد معده هم دارم ، نمیدونم من قبل از عمل فیشر مشکل یبوست نداشتم و مشکل باد معده هم نداشتم و ورم اطراف معقد هم نداشتم و مشکل پوستی هم نداشتم الان پوست صورتم سرخ میشه شوره میزنه ، تقریبا ۵۰ روزه سیگارم ترک کردم ، دو هفتست قرص یبوست زا یعنی مسکن نمیخورم ، ورزش های خفیف هم میکنم ، دیگه نمیدونم غیر از دعا چکار دیگه ای باید بکنم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام علائم شما ارتباطی با جراحی شقاق ندارد. رژیم غذایی جدید خود را با یک متخصص تغذیه چک کنید. هر روز 8 لیوان آب بنوشید و آبمیوه هم مصرف کنید. در صورتی که مشکل شما حل نشد حتما به یک متخصص گوارش مراجعه کنید تا وضعیت گوارش شما را چک کنند. مصرف فیبر بیش از اندازه و سبزیجات نپخته هم می تواند منجر به تولید گاز و ورم معده شود.

  6. Avatar photoااااااااااااا گفت:

    سلام خستهنباشید من ۶ ماه ک از زایمانم گذشت زایمانم طبیعی بود چند روز بعد زایمانم درد داشتم بعد از اجابت مزاج و خون داشتم رفتم دکتر بهم گف شقاق دارم یک زایده کوچبکی هم دارم دختر بهم گفت یک ماه اونیم بهت فرصت میدم با مصرف سبزیجات و اب گرم و پماد شاید خوب بشی و در غیر این صورت باید عمل بشی . من خیلی از عمل میترسم و نمیخوام عمل کنم الان ک ۶ ماه گذشت زایده هنوزش هست و بعضی وقت ها بعد اجابت مزاج درد دارم و الان متوجه شدم مقعدم از سمت واژنم مثل اینکه گوشتش ورم کرده یا شل شده ب اندازه یک عدس و هنوز درد دارم کمکم کنید یعنی باید عمل کنم تا خوب بشم یا امیدی هست با رعایت رژیم غذایی و .. خوب بشم .کمکم کنید خیلی درد کشیدم تو این ۶ ماه خیلی اذیت شدم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام دوره درمان شما خیلی طولانی شده است. با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت بگیرید. اگر با داروی قوی بهبودی حاصل نشد لیزر شقاق توصیه می شود.

  7. Avatar photoاحمد گفت:

    سلام خانم دکتر، خسته نباشید.
    میخواستم بدونم اگه عمل شقاق نکنیم چه اتفاقی می افتد؟ آیا خطرناک است‌؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام علاوه بر این که دچار درد و خونریزی مزمن می شوید احتمال بروز آبسه مقعدی و در نهایت فیستول مقعدی نیز زیاد است. به علاوه شقاق منجر به بروز تنگی مقعد نیز می شود که دفع مدفوع را با مشکل مواجه می کند.

  8. Avatar photoرعنا گفت:

    سلام .خسته نباشید .بعد عمل شقاق آیا دوباره امکان داره (تقریبا بعد 15سال) شقاق دوباره به وجود بیاد؟

    1. سلام اگر یبوست مزمن داشته باشید و ریسک فاکتورهای بروز شقاق را بهشون توجه نکنید بعد از 5 سال شقاق عود می کند. قرار نیست بعد از جراحی شقاق آناتومی و جنس بافت ناحیه کاملا عوض شود.

  9. Avatar photoسترن گفت:

    سلام و عرض ادب برای شما، خانم دکتر من تقریبا یکماهه که عمل جراحی شقاق مقعد و پولیپ مقعد انجام دادم. طوریکه انستیزی spinal شدم و با مداخله جراحی هر دو بر طرف شد. الان مدت یک هفته است که در نزدیکی مقعد یک‌ برجسته گی مانند تگ جلدی ظاهر شده و اندکی سوزش و ناراحتی هم دارد. الان سر وقته میخوام پماد یا چیزی باشد که تگ کوچک شده از بین برود آیا امکان از بین رفتن اش است؟

    1. سلام به جراح معالج خود یا مطب من مراجعه کنید تا بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز شود.

  10. Avatar photoاویس گفت:

    خانم دکتر الان نظرات رو میخوندم منصرف شدم از جراحی کردن، چون باز برمیگرده، به نظرم علت اصلی یک چیز دیگست که دکترها نمی‌خوان بگن یا تغذیه های غلطه یا واقعا یه چیز دیگست، آدم عمل میکنه راحت بشه نه بدتر بشه

    1. دکترها دائما گوشزد می کنند که علت بروز این بیماری تغذیه نادرست، فعالیت کم، چاقی و یبوست هست. درصد بسیار کمی از مردم به دلیل زایمان و یا عوامل ژنتیک به بیماری شقاق مبتلا می شوند. اگر رژیم غذایی را تغییر ندهید و یبوست را کنترل نکنید مسلما جراحی شقاق و حتی لیزر شقاق بی فایده خواهد بود و بین 2 تا 5 سال بعد دوباره عود خواهد کرد. در مورد درمان بیماری شقاق هم توصیه بر این است که با دارو و تغییر سبک زندگی به درمان شقاق دست یابید و در مرحله آخر جراحی شقاق توصیه می شود. استفاده از روش هایی مثل لیزر شقاق نیز به کاهش دوره نقاهت و بهبودی سریعتر بعد از جراحی کمک می کند و به هیچ عنوان برای درمان یبوست، چاقی، تغذیه نامناسب و غیره کاربرد ندارد.

  11. Avatar photoمحسن گفت:

    با سلام. من همسرم پس از زایمان دچار هموروئید و شقاق شد. من برای پماد زدن بهش کمک میکردم و اواایل که نمیدونستم شقاق هم داره لبه های باسنو میکشیدم تا ببینم چقدر خوب شده و بهتر پماد بزنم. آیا این. کشیدن زیاد باسن باعث بدتر شدن شقاق میشه؟ الان 8 ماه گذشته هموروئیدش خوب شده ولی شقاق نه. ممنون میشم اگه راهنمائی بفرمائید

    1. سلام بله نباید پوست ناحیه کشیده شود. حتی پزشک متخصص نیز بیماران مبتلا به شقاق را معاینه داخلی نمی کنند. مجدد به پزشک معالج مراجعه کنید تا در صورت نیاز داروی ایشان را تعویض کنند.

  12. Avatar photoReza گفت:

    سلام من الان تقریبا یه هفتس عمل لیزر کرده ام
    الان خونریزیم خیلی کم شده ولی الان اندازه یک نقطه ریز گوشت مونده (ماننده جوش) و کنترل نمیتونم مدفوع رو (خیلی خیلی کم ) و مدفوع هم مایع مانند هست

    1. سلام وضعیت شما طبیعی نیست به متخصص جراحی معالج خود مراجعه کنید.

  13. Avatar photoیاری گفت:

    باعرض سلام خسته نباشید
    من چندسالیه موقع دفع مدفوع سوزش دارم از داخل
    دکترطب سنتی رفتم پرهیز غذایی دادن خوب میشم با دارو ولی به محض خوردن همون غذاهای (سودا زا) دوباره همین مشکل رو دارم
    خواستم بدونم شقاق دارم باید چیکار کنم؟
    درضمن یه هفته دیگه عمل انتقال جنین دارم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام شما علاوه بر رعایت رژیم غذایی لازم است که به یک متخصص جراحی مراجعه کنید تا برای شما داروی مناسب تجویز کنند. حتما برای درمان بیماری خود اقدام کنید زیرا در دوران بارداری هموروئید و شقاق تشدید می شود و دوران بارداری را برای مادر مشکل تر می نماید.

  14. Avatar photoPeyman گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من یک هفته پیش عمل شقاق یا همون همروئید انجام دادم الان دو روزه سر دلم شدید درد میکنه دکتر هم برام قرص میتروندازول ودیکنو فناک داده میشه عوارض قرص باشه

    1. سلام اگر یبوست داشته باشید ممکن است دل درد به دلیل یبوست باشد. برخی افراد نیز به آنتی بیوتیک ها و میترونیدازول حساسیت نشان می دهند یا گوارش آنها به مشکل برخورد می کند. در هر صورت مراقب باشید که یبوست نگیرید و در صورت نیاز از شربت ملین استفاده کنید.

  15. Avatar photoElfida گفت:

    سلام من میخواستم بپرسم که آیا جراحر لیزر برای دختری ک پرده بکارت دارد میتواند خطری داشته باشد؟؟

    1. سلام خیر خطری ندارد و ارتباطی با این ناحیه ندارد.

      1. Avatar photoمحمدرضا گفت:

        بیشتر از دوماه هست که عمل همورویید و شقاق با لیزر انجام دادم بعد از ۱۲ روز بیرون روی شدید گرفتم به طوری که با مراجعه به دکتر گوارش و کلونوسکپی متوجه کولیت روده شدم و درمان کولیت رو پیش گرفتم و تا یک ماه بعد از اجابت مزاج درد وحشتناکی داشتم و الان هم بعد از گذشت دوماه هنوز گاهی سوزش دارم خواستم از کسانی که نظر منو میخونن بخوام قبل از این عمل به دکتر متخصص گوارش مراجعه کنن تا اگه بیماری پنهانی دارن بعد از عمل عود نکنه یا شاید با برطرف کردن اون مشکلون حل بشه و مثل من عذاب نکشین

        1. سلام اگر بیمار اسهال یا یبوست مزمن و بیماری گوارشی خاصی دارد حتما باید به متخصص گوارش مراجعه کند. زیرا اگر مشکلات گوارشی بیمار حل نشود بعد از جراحی و لیزر نیز بیماری شقاق و هموروئید مجدد عود خواهد کرد. معمولا این مورد قبل از جراحی به بیمار اعلام می شود و جراح فقط درمان و جراحی مربوط به هموروئید و شقاق را انجام می دهد.

  16. Avatar photoمحمد بزاز جزایری گفت:

    سلام.من مرداد ماه امسال لیزر شقاق انجام دادم.الحمدالله از عمل راضی هستم و درد در موقع دفع ندارم.تنها مشکلی که خیلی اذیتم میکنه ، ترشحات از ناحیه مقعد هستش که موجب سوختگی ناحیه مقعد و خشکی و نهایتا خونریزی بسیار اندک میشود که با مصرف پماد هیدروکورتیزول سعی میکنم این مشکل را کنترل کنم.این مشکل تقریبا هر ده روز یکبار اتفاق میفته و با استعمال پماد برطرف میشه ولی دوباره بعد از چند روز ترشح اتفاق میفته….نمیدونم چه کنم که ترشح ناحیه مقعدی اتفاق نیفتد.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که زخم و آبسه یا فیستول وجود نداشته باشد.

  17. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام خانم دکتر بنده 34سال سن دارم و10 سال پیش جراحی شقاق معقد انجام دادم.الان بعد عمل تا به حالا یبوست گرفتم.وان چیزی ک میخورم تخلیه نمیشه وهمیشه مسموم میشم .ایا کاری هست انجام بدم دوباره خوب بشم .لطفا جواب بدید

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر مشکلی در ناحیه مقعد باشد برای شما دارو یا لیزر تجویز می شود. اما اگر مشکل گوارشی داشته باشید به یک متخصص گوارش ارجاع داده می شوید.

  18. Avatar photoلنا گفت:

    سلام و عرض ادب،
    حدود 1 ماه از عمل آبسه مقعدی میگذره و در طول این مدت جای جراحی روزانه 2 مرتبه پانسمان میشده با زدن الکل،بتادین و گذاشتن مش آغشته به آب و سپس چسب در محل زخم، منتها هنوز جای حراجی بطور کامل جوش نخورده و گاها بعد از یک روز از جوش خوردن گوشه زخم باز میشه. سوالم این هست که زدن پماد در محل زخم میتونه موثر باشه؟ ممنون میشم معرفی کنید.

    1. سلام نحوه پانسمان کردن را مجدد با جراح معالج خود چک کنید و از ایشان پماد ترمیم کننده مناسب دریافت کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید و از میوه و سبزیجات و مینرال ها استفاده کنید که زخم شما سریعتر بهبود یابد. درضمن اگر محل جراحی شقاق دچار عفونت شده باشد زخم ترمیم نخواهد شد.

  19. Avatar photoسلمان پور گفت:

    با سلام و احترام؛ سئوال و پاسخ خانم دکتر عالی بود. سپاسگزارم.

    1. از قدردانی شما سپاسگزارم

  20. Avatar photoسلمان پور گفت:

    با سلام و احترام؛ الان سه هفته هست که من عمل باز مقعدی یعنی داخل و لیزر را از بیرون هم زمان انجام دادم. بی ادبی نباشد، هنوز هم هنگام اجابت مزاج درد دارم.
    و هزار گاهی هم در انتهای اجابت مزاج خون می آید.
    آیا طبیعی است؟

    1. سلام چرا جراحی باز و لیزر را همزمان انجام داده اید؟ علت این مورد را توضیح بدهید و بفرمایید که از چه نوع لیزری با چه روشی برای شما استفاده شده است. عمل جراحی هموروئید با تیغ و کوتر بیشتر از دو ماه دوره نقاهت دارد.

  21. Avatar photoمجید گفت:

    سلام خانم دکتر و تشکر بابت پاسخ به سوالات خانم دکتر من دو هفته پیش عمل لیرز فیشر انجام دادم و خونریزی و درد هم ندارم فقط کنار ناحیه مقعد زیر پوست به اندازه یک سلنت سفت شده علت چیست ممنون می شم پاسخ بفرمایید

    1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. با توجه به این که درد ندارید احتمال عفونت بسیار پایین است و احتمالا دچار التهاب هستید. نشستن در لگن آب گرم و کنترل یبوست را فراموش نکنید و این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارید.

  22. Avatar phototaha گفت:

    سلام خانوم دکتر من 4روزمیشه عمل فیشربالیزرانجام دادم گوشت اضافه هم داشتم که باتیغ برداشتن وبخیه زدن الان سمت مخالف عمل فیشر یه جوش چرکی به وجود آمده که دلیلش را میدانم درضمن من روزی چندبارداخل آب گرم می‌شینم مایعات سبزیجات میوه استفاده مسکنم قرص دینه هم می‌خورم ولی هنگام دفع زجرمیکشم بطوری که بایدبافشارخودم روتخلیه کنم وبادردشدیدمقعدازدسشویی خارج شده وداخل وان آب گرم بنشینم ممنون وسپاس فراوان از توضیحات جامعتون

    1. سلام در مواقعی که جراحی با لیزر انجام می شود دیگر نیازی به استفاده از تیغ جراحی نیست. شرایط شما با بیماران من متفاوت است و لازم است معاینه شوید تا بتوان درباره وضعیت شما نظر داد. بدون تجویز جراح معالج از هیچ دارویی استفاده نکنید و خود درمانی نکنید.

  23. Avatar photoabrahimmosawi گفت:

    سلام علیکم خانم دکتر من الان ۱۲روزهست که عمل جراحی فشیر انجام دادم خون ریزی هم ندارم ولی درحین اجابت مزاج سوزش شدید دارم حتی وتکرراجابت دارم دروزنزیک به ۳الی ۴باردارم ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

    1. سلام اگر شربت ملین استفاده می کنید و اسهال دارید حتما مصرف شربت و ملین را کم کنید. از جراح معالج خود نیز داروی مناسب دریافت کنید. فیبر غذایی را هم حتما افزایش دهید که مدفوع حجم مناسب داشته باشد که دچار تنگی مقعدی نشوید. روزانه 8 لیوان آب هم فراموش نشود. بعد از هر اجابت مزاج هم 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و ناحیه مقعد را هر روز با شامپو بچه به آرامی بشویید و خشک کنید.

  24. Avatar photoسمانه گفت:

    سلام. من ۴ روز پیش لیزر شقاق و همورئید داخلی و تنگی مقعد انجام دادم. سه روز اول درد و خونریزی کمی داشتم اما روز چهارم درد وحشتناک بعد از دفع دارم. مدفوعم بخاطر ملین نرم هست و روزی ۲ بار دفع دارم و روزی ۳ بار در لگن آبگرم و بتادین میشینم. اما درد غیرقابل تحمله جوری که فشارم رو میندازه. ب من گفتن بعد از عمل به مدت یک هفته گاز رو با مقدار زیاد لیدوکائین چرب کنم و اندازه یک ناخن داخل بگذارم، اینکار درسته؟ در غیر این صورت چطور لیدوکائین رو به موضع بزنم در حالی که محل لیزر داخل هست و دردناکه؟

  25. Avatar photoحمید گفت:

    سلام
    ۱ هفته بعداز جراحی فیشر آنال،دچار مشکل عدم توانایی در کنترل ادرار شدم،طوری که ۳بار خودم رو کثیف کردم. آندوسکوپی و کولونوسکوپی هم همزمان انجام داده بودم. ۳۲ سالم، چیکار کنم،از در خونه میترسم برم بیرون خانم دکتر

    1. سلام معمولا عمل جراحی شقاق ارتباطی با بی اختیاری ادرار ندارد. از متخصص جراح معالج خود بخواهید که در صورت نیاز برای شما سونوگرافی تجویز کنند. برخی عفونت های کنترل نشده نیز می تواند منجر به بروز بی اختیاری ادرار شود.

  26. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خانم دکتر من مرداد۱۴۰۰جراحی فیشر رو با لیزر انجام دادم و حدود دو هفته بعد درد شدید داشتم درواقع دردم مثل قبل عمل شده بود و چند بار به متخصص مراجعه کردم وداروبرا تجویز کردن ولی خوب نشدم ،حتی یکی از متخصص ها بدون معاینه چند تا دارو نوشت و گفت اگه تا دوهفته دیگه خوب شدی که هیچ وگرنه بیا تا دوباره جراحی کنی ولی تا الان تحمل کردم وجراحی مجدد انجام ندادم ولی ۱۷ آبان ۱۴۰۰ مجدد به یه متخصص دیگه مراجعه کردم بعد معاینه بهم گفتن چون که یه بار جراحی انجام دادی دیگه نمی تونی جراحی انجام بدی یعنی در واقع ریسکش بالاست احتمال اینکه بی اختیاری بگیری ۵۰درصد هستش الانم درد شدید دارم گرفتار شدم نمیدونم چکار کنم موندم سر دوراهی درضمن رفتم خلاصه پرونده و خلاصه عمل رو گرفتم دکتر هیچی ننوشته فقط گفته با لیزر عمل شده لطفا راهنماییم کنید ،به نظر شما برای بار دوم جراحی انجام بدم

    1. سلام بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد. همه چیز بستگی به عوارض ایجاد شده و مهارت جراح در زمینه جراحی با لیزر پرتوان دارد.

  27. Avatar photoشهین گفت:

    سلام من شقاق مقعد دارم دکتر برام امپول بوتاکس تزریق کرده اوائل خوب بود ولی یبوست ک گرفتم همونجوری شد میخاستم بدونم عمل بالیزر عوارضی ک داره مثل اینکه باد معده رو نمیتونی کنترل کنی یا مدفوع دائمیه یا بعد یه مدت به حالت عادی برمیگرده چون من با تزریق بوتاکس هم این عوارضو دارم ک دکتر گفت با مرور زمان ب حالت عادی برمیگردی…

    1. سلام عوارض جراحی با لیزر 70 درصد کمتر از جراحی با تیغ و کوتر می باشد. بعد از ویزیت بیمار و بررسی وسعت بیماری می توان پیش بینی کرد که لیزر شقاق بیمار عارضه دار خواهد بود یا خیر.

  28. Avatar photoیاس گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه و چند ماهه ک شقاق دارم
    اولش خیلی کم بود و از نوع حاد بود اما یک هفتست که زائده ایجاد شده. همون اولاش دکتر رفتم و بهم دیلتیازم داد با یک پماد آنتی همرویید ک باید داخل مقعد تزریق بشه . گفت سنت کمه و باید استفاده کنی تا خوب بشی. ولی فایده نداشت و بدتر شد. از جراحی خیلی میترسم و تا حالا جراحی نداشتم 🙁
    میشه راهنماییم کنید؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. علاوه بر تغییر داروها لازم رژیم غذایی مناسب نیز داشته باشید. اگر با داروی قوی به نتیجه نرسید لیزر شقاق با لیزر پرتوان به شما توصیه می شود.

  29. Avatar photoشقاقی گفت:

    سلام آقا شقاق داخلی مقعد هم دوباره برمیگرده و ممکنه با لیزر دچار بی اختیاری بشیم و غیر از پماد آنتی همورویید چه داروی دیگری برای شقاق داخلی خوبه سوزش و درد رو برطرف میکنه

    1. جلوگیری از عوارض جراحی و لیزر شقاق به عوامل مختلفی از جمله مهارت جراح بستگی دارد. من جراحی لیزر شقاق را بدون عود و عارضه بی اختیاری و تنگی مقعد انجام می دهم. برای درمان دارویی شقاق به هیج عنوان از داروهای بدون تجویز پزشک مصرف نکنید و داروهای مختلف را بر روی این ناحیه تست نکنید

  30. Avatar photoمهسا گفت:

    دوستان من به 5 سال هست که شقاق دارم در مورد استفاده از منابع فیبر بهتر هست از میوه های طبع گرم مثل طالبی و انگور و گردو …استفاده کنید چون میوه های طبع سرد کمی انقباض ایجاد می کنن. برخی میوه ها مثل گیلاس و کیوی و سبزی شاهی و اناناس باعث التهاب ناحیه میشه.فلفل و گوجه فرنگی و عدس و ترشیجات و لبنیات و سیر و پیاز تا زمان بهبودی کامل استفاده نکنیدبعد از بهبودی کامل هم زیاده روی نکنید.برنج در حجم زیاد نخورید.

    1. شما 5 سال است که مبتلا به شقاق می باشید و لازم است برای اصلاح تغذیه و درمان شقاق به یک متخصص مراجعه نمایید. به یک متخصص تغذیه و یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید و اجازه ندهید شقاق مزمن درمان نشده باقی بماند. زیرا دچار عوارضی مثل خونریز و آبسه مقعدی و عفونت خواهید شد.

  31. Avatar photoکوروش گفت:

    سلام و احترام
    آیااحتمال دارد بعد از عمل لیزر شقاق بیمار دچار ناتوانی و عدم کنترل در دفع مدفوع شود ؟؟؟

    1. سلام این احتمال در جراحی با لیزر بسیار پایین است و کاملا به مهارت جراح نیز بستگی دارد.

  32. Avatar photoh.rah گفت:

    سلام بیماری شقاق دارم و یه زائده از مقعدم زده بیرون و درد دارم …دکتر جراح عمومی رفتم بمن دارو داده یه هفته استفاده کردم و تو این یه هفته حتی یبارم یبوست نداشتم ولی احساس درد کمتر شده…
    بنظر شما باز هم نیاز به جراحی داره؟
    و بعد جراحی مشکل بی اختیاری در مدفوع و باد معده تو همه یکسان هستش؟

    1. تا بهبودی کامل تحت نظر متخصص باشید. طبق تشخیص پزشک معالج پیش بروید و همواره رژیم غذایی سالم داشته باشید که بیماری شما عود نکند. عوارض جراحی شقاق در بیماران مختلف بر اساس روش جراحی متفاوت است. من لیزر شقاق را بدون عود و عوارض انجام می دهم.

  33. Avatar photoالیاس گفت:

    سلام وقتتون بخیر. من23سالمه و حدود 8ماهه ک مشکل شقاقدارم پیش دکترهای مختلفی رفتم اما هنوز خوب نشدم اکثرا پیسلیوم رو تجویزکردن ولی بازم موقعی ک میرم دسشویی اولش خیلی سخته،خونریزیم شدیدوزیاد نیست اما حس میکنم دور مقعدم سفففففت شده و زخم هایی رومیبینم ک با زائدهای کوچولو همراهن. دکترها عمل جراحی رو بخاطر سنم برام خطرناک دونستن و متاسفانه اینجا دکتری که عمل لیزری رو انجام بده نیست، لطفا راهنمایی کنید«ناگفته نمونه ک چندسال قبل ی زخم خیلی کوچیک هم ایجاد شده بودک با انتی فیشرو لگن اب گرم و بتادین خوبشده اما اینسری انگار قرار نیست خوبشه»

    1. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. ممکن است نیاز باشد برای شما لیزر شقاق انجام شود. از آنجایی که جوان هستید رژیم غذایی و داروی قوی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

  34. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام دکتر من ۲۲ سالمه عمل فیشر انجام دادم دکترم متاسفانه دکتر خوبی نبود و گفته بود ک نباید دیگه جراحی فیشر کنی وگرنه کنترل مدفوع از دست میدی و از سر بدشانسی بعدش ابسه مقعدی خودشو نشون داد الان دوماهه همون زخم فیشر رو حس میکنم و برای درمان ابسه هم گفتند ک باید صبر کنی ک خودشو نشون بده یا میشه فیستول یا از بین میره … خانم دکتر خیلی روحیم بهم ریخته اخه خیلی درد میکشم تو عمل دفع، وخون در مدفوعم هست ایا باز نیاز ب عمل فیشر دارم؟ راهنماییم کنید خیلی استرس دارم و بهم گفتند ک باید اندوسونو بشی!!!

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر امکان جراحی و درمان با لیزر پرتوان برای شما وجود داشته باشد من به طور تضمینی بیماری شما را درمان می کنم. نگران نباشید.

  35. Avatar photoزهرا بابلی گفت:

    سلام من تقریبا دو ماه پیش عمل مقعد انجام دادم خیلی خیلی درد داشم بعد عمل حالم هنوز خوب نشده ویک مشکل دیگه برام پیش آمده که مزه غذا هارو نمیفهمم همه چیز برام یک مزه رو میده ایا خانم دکتر این ربطی به عمل داره یانه؟

    1. ممکن است عوارض داروی بیهوشی باشد که بسیار نادر است. به نظر من به یک متخصص مراجعه کنید که دیگر احتمالات را بررسی کنند. در این فصل سرما ممکن است آنفولانزا و بیماری های مشابه آن نیز چنین علائمی را نشان می دهند.

  36. Avatar photoسعید گفت:

    سلام، وقت شما بخیر، من یک هفته است جراحی شقاق انجام دادم هم لیزر استفاده شده هم به روش باز، اما هنوز خون آبه قطع نشده، هنگام اجابت مزاج درد شدیدی دارم و اینکه مدفوع نه شل هست نه سفت، گاهی اوقات روان می‌شود، علت دردهای من چی میتونه باشه و تا کی ادامه دارد، ممنونم پاسخ دهید

    1. از آنجایی که عمل شما به طور کامل با لیزر نبوده است مسلما درد و نقاهت دو ماهه جراحی شقاق با تیغ و کوتر را خواهید داشت. به علاوه اسهال و یبوست هر دو عامل مهم تازه شدن زخم عمل جراحی شقاق می باشد. تحت نظر جراح معالج خود باشید تا به بهبودی کامل برسید.

  37. Avatar photoرضا گفت:

    سلام خانم دکتر
    ۱۰ سال پیش عمل شقاق انجام دادم ولی هنوز هم بعد از شستشو باید گاز استریل بزارم چون بعد از گذشت حدودا نیم ساعت و شاید کمتر و بیشتر مقدار کمی مدفوع از معقدم خارج میشود و از این بابت خیلی آزار میبینم، میخواستم بپرسم راه حلی وجود داره

    1. ممکن است به فیستول مقعدی مبتلا شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  38. Avatar photoآرشین گفت:

    سلام خانم دکتر من‌تقریبا پنجاه روزی هست عمل لیزری شقاق داشتم درد زیاد ندارم هنگام دفع یه ذره اونم خیلی کم دردم میاد ولی تو آینه داشتم نگاه میکردم اطراف مقعدم ورم داره چقدر طول میکشه ورمش بره

    1. اگر یبوست و اسهال داشته باشید ورم شما کم نخواهد شد. حتما دفع مدفوع نرمال داشته باشید و برای نشستن از یک بالش طبی استفاده کنید تا کاملا بهبود یابید. استفاده از لگن آب گرم بعد از هر دفع مدفوع نیز به کاهش ورم کمک می کند.

  39. Avatar photoارش گفت:

    سلام خانم دکتر .چندسال پیش عمل شقاق مقعد انجام دادم توی این چند سال دچار مشکل دفع کامل مزاج شدم .آیا الان با لیزر درمان میشه

    1. احتمالا منظور شما این است که دچار عارضه تنگی مقعد و دفع ناقص شده اید. اگر با افزایش فیبر غذایی مشکل شما رفع نشد لازم است مجدد به جراح معالج خود یا یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه بفرمایید.

  40. Avatar photoA.R گفت:

    سلام
    خانم دکتر من ۲۳ ام عمل پرولاپس رکتوم کردم دو شب پیش سه تا بخیه ام افتاد و خیلی موقع دفع یبوست دارم و درد میکشم دوتا بخیه هم موقع دفع افتاده و بعد متوجه شدم.محل زخم رو که دیدم احساس کردم جای بخیه ها باز شده و کلا زخم هست.
    امکان داره که جای بخیه ترمیم نشده باشه و مجدد شقاق عود کنه ؟

    1. حتما از شربت ملین استفاده کنید که یبوست نگیرید. حتما مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید که پماد مناسب برای شما تجویز کنند.

  41. Avatar photoAmi گفت:

    سلام
    من عمل جراحی شقاق انجام دادم بعد ۲سال دوباره بعضی وقتا زخم میشه اگر دوباره عمل کنم ضرر نداره؟؟
    واینکه لطف کنید نزدیکی از مقعد در ایجاد شقاق خیلی موثره؟؟اگر با آمادگی باشه حتی؟

    1. مسلما عوارض عمل جراحی شقاق برای جراحی دوم بیشتر خواهد بود. تزدیکی از مقعد حتما منجر به عود شقاق می شود و نباید انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *