توده های سفت زیر پوست چیست؟

کیست ها و غده های چربی که زیر پوست ایجاد می شوند، دارای بافت پیچیده ای از چربی می باشند. این دسته توده سفت زیر پوست، معمولا با مسدود شدن غدد چربی، تولید بیش از اندازه هورمون تستوسترون و متورم شدن فولیکول مو به وجود می آیند. اگر به این دسته از توده ها و غده های چربی روبه رو شدید، بهتر است به دنبال روشی برای درمان سریع آنها باشید.

اصولا کیست ها و توده های چربی زیر پوست، تنها در صورتی برای بدن ایجاد مشکل می کنند، که یا خیلی بزرگ شده باشند، و یا حالت عفونی پیدا کرده باشند. در این حالت باید به دنبال درمان قطعی این نوع توده سفت زیر پوست بود. علاوه بر آن اگر توده های چربی بر روی عملکرد یکی از اندام های بدن تاثیر گذاشتند، یا این که در محل حساسی از بدن رشد نمودند، باید حتما به فکر درمان سریع توده افتاد.

مهمترین علائم توده سفت زیر پوست چه هستند؟

برای این که توده های سفت زیر پوست را به راحتی مورد شناسایی قرار دهیم، لازم است مهمترین علائم بیماری لیپوم و کیست مویی را بدانیم. از جمله مهمترین این علائم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

این دسته از توده های سفت زیر پوست، همانطور که از نامشان مشخص است، در زیر پوست قرار دارند. حالت خمیری و نرم دارند و به راحتی می توان با اندکی فشار انگشت، انها را جابجا نمود. توده سفت زیر پوست کوچک بوده و قطر آنها معمولا کمتر از 5 سانتی متر می باشد.

اما لازم به ذکر است که این دسته از توده ها قابلیت رشد دارند، و در برخی موارد نیز دردناک هستند. البته این حالت زمانی در بدن رخ می دهد که توده سفت زیر پوست دارای عروق خونی زیادی بوده، یا این که در کنار رگ های اعصاب رشد کند. همچنین کیست های مویی که عفونی می شوند درد زیادی را ایجاد می کنند.

انواع کیست ها و توده های چربی زیر پوست چه هستند؟

توده ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند، که هر یک از آنها دلایل مختلفی برای ایجاد دارند. علاوه بر آن نیز باید بگوییم هر یک از این توده های سفت زیر پوست، روش درمان خود را دارند. توده سفت زیر پوست برآمدگی هایی هستند که معمولا با سوزش، خارش، قرمزی، تورم و درد همراه هستند.

در ابتدا ممکن است توده سفت زیر پوست شبیه تاول باشد. اما در زمان لمس کردن آن، میتوان داغی روی پوست را احساس کرد. در برخی موارد نیز ممکن است توده چربی پر از چرک شده یا همچون سنگ سفت و سخت شود.

بسته به محل مورد نظر رشد توده چربی، ممکن است برای بیمار مشکلاتی را نیز به بار آورد. توده هایی که در قسمت گردن ایجاد می شوند، می توانند مشکلات تنفس و بلع را به وجود آورند. و توده های ناحیه مقعد عمل دفع و اجابت مزاج را دچار مشکل می کنند. همچنین توده های سفت کیست مویی در ناحیه پایین کمر نیز بیمار را برای نشستن به زحمت می اندازد.

برای تشخیص غده چربی از غده های سرطانی لازم است به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا زمانبندی مناسبی برای درمان توده سفت زیر پوست به شما ارائه دهند.

سوالات متداول توده های سفت زیر پوست

1-مهمترین دلایل ایجاد شدن توده سفت زیر پوست در صورت چیست؟ 

توده هایی که در زیر پوست صورت ایجاد می شوند، اصولا دلایل خاصی دارند. از جمله مهمترین این دلایل را می توانیم به وضعیت شایعی همچون آنژیوادما اشاره نماییم. از سوی دیگر نیش حشرات نیز می توانند منجر به بروز توده های چربی در زیر پوست گردند. برگشت مو به داخل پوست و بافت زیر آن نیز می تواند منجر به بروز توده سفت زیر پوست و کیست مویی شود.

2-آیا لازم است توده های سفت زیر پوست را برداریم؟ 

بهتر است این توده های سفت زیر پوست برداشته شوند. می توان به راحتی و با استفاده از روش های درمان با لیزر، به راحتی این توده های چربی را درمان کرد. با لیزر پرتوان می توانید این توده ها را بدون خونریزی و اسکار و زخم بردارید.

3-آیا تمام توده های سفت زیر پوست دردناک هستند؟ 

اصولا توده سفت زیر پوست دردناک نیست. مگر آن که دارای شرایط خاصی باشد. اگر درون توده عروق خونی وجود داشته باشد، یا در محلی نزدیک به اعصاب باشد، می تواند برای بیمار درد به همراه داشته باشد. همچینین توده های کیست مویی بعد از عفونی شدن دردناک می باشند.

4-بهترین گیاهان دارویی که به درمان توده سفت زیر پوست کمک می کنند کدامند؟

از جمله گیاهان دارویی که می توانیم برای درمان لیپوم از آنها استفاده کنیم، شیر، آلوئه ورا، عسل، سرکه سیب، گیاه کاسنی و … می باشند. که استفاده از این گیاهان، می تواند در مدت زمان لازم، به درمان لیپوم کمک کند.

5-بیشتر در کدام قسمت های بدن توده سفت زیر پوستی ایجاد می شود؟ 

این توده ها ممکن است در قسمت های مختلف بدن به وجود آیند. اما بیشترین محل هایی که توده سفت زیر پوست در آنها ایجاد می شود، قسمت های فوقانی پشت، زیر بغل، شانه ها، عمق ران، ماهیچه های ساق، شانه و حتی باسن و مقعد و ناحیه تناسلی می باشند.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام
    وقت بخیر،یه پسر سیزده ساله دارم که چند روز هست یک توده خیلی کوچک و متحرک در زیر پوست سینه اش و نزدیک به نوک سینه چپش داره آیا میخواد به پزشک مراجعه کنم یا نمونه ای چیزی بگیریم،خیلی نگرانم لطفا جواب بفرمایید،ممنون

      • سلام خسته نباشین وقت بخیرمن چندروزه متوجه شدم یک غده سفت اندازه یک گردوکوچیک زیرچانه هست که همراه بادردوقتی لمس می کنم دردش بیشترمیشه ممنون میشم راهنماییم کنین

          • سلام خسته نباشید دخترم ۸ ماه شه زیر پوست گردنش دس میزنی انگار دو سه تا یه چیزی گرد مانند هستش به نظر تون چیه

          • سلام ممکن است التهاب غدد لنفاوی یا لیپوم باشد. در هر صورت باید توسط متخصص معاینه شوند.

          • سلام خسته نباشید داداش من ۲۰ سالشه چن روز پیش پشت سرش ی چیزی مثل غده مانند در اومد تا دیروز ۲ تا بود امروز یهو شد ۳ تا خیلیم درد میکنه اونقدی ک نمیتونه سرشو رو بالشت بزاره دوبارم دکتر رف یکیش گف عفونته اون یکی گف یا لخته خونه یا تو خونت عفونت هس گف معلوم نیس اصن ازمایش کلی داد گف هیچیش نیس
            عاشورا قمه زد ینی از قمه ام میش؟؟؟؟؟

          • بله احتمال زیاد به دلیل صدمه وارده با قمه این اتفاق برای ایشان افتاده است و لازم است درمان پزشکی جدی انجام شود. تا جایی که من اطلاع دارم این عمل حرام اعلام شده است و از نظر پزشکی نیز اصلا عمل صحیحی نیست و نوعی خود زنی و آسیب به جسم می باشد.

        • سلام من اولین بار دو هفته پیش از خواب بیدار شدم و متوجه درد نسبتا شدیدی در پشت گردنم شدم که به تدریج بعد سه چهار ساعت رفع شد بعد به جایی که درد میکرد دست زدم و متوجه شدم که یه توده سفت دقیقا در همون جا تشکیل شده فردای همون روز وسط سرم شروع به خارش و سوزش کرد و دو،سه روز بعد که الان باشه هنوز اون خارش و سوزش خوب که نشده به کنار بیشتر هم شده و حالا یه توده سفت پشت گوشم و دوتا هم دقیقا رو استخون های پس سرم در اومده و میخوام بگم که قبل در اومدن توده ها همون جا کمی درده میگرفت
          این رو هم بگم که من چند وقتیه که از شامپو ضد شوره سلنیوم سولفاید ۲.۵ درصد استفاده میکنم به نظرتون دلیلش استفاده از شامپو نیستو لطفا بیگید که این توده ها خطرناک هستن یا نه و ایا روش درمان خونگی دارن.
          با تشکر

          • سلام ممکن است توده چربی (لیپوم) یا توده های عفونی باشد. لازم است معاینه شوید. این توده ها به خودی خود خطرناک نیستند اما اگر تخلیه نشوند می توانند دردسرساز شوند.

      • سلام
        من دخترم ۱۶سالمه
        یه چیز گرد مانند و شبیه جوش زیر بغلم در اومده و چند ماهی هست که هستش الان یهویی درد گرفت و وقتی فشارش دادم ی چیرای سفیدی مثل چرک از بیرون اومد اگه فشارش بدم چیزی نمیشه؟میشه لطفا بگید چیکار باید بکنم خیلی میترسم

        • سلام ممکن است واقعا جوش باشد. اما نباید آن را دستکاری کنید. اگر مجدد عفونت کرد و بزرگتر شد احتمال کیست مویی نیز وجود دارد و بهتر است توسط یک جراح تخلیه و درناژ شود. برخی جوش های کیستیک کوچک نیز با از بین بردن موهای زائد ناحیه و تمیز و خشک نگهداشتن ناحیه درمان می شوند.

        • سلام ببخشید من ازخیلی وقته یه چیزه گرد مانند روی انگشتم هستش من ۱۴ سالمه البته دردم نمی کنه تکونم نمیخوره توروخدابگین چیه😭

          • سلام ممکن است توده چربی یا تجمع کلسیم باشد. از یک ارتوپد جراح وقت ویزیت بگیرید و نسبت به تخلیه این توده اقدام نمایید.

    • سلام من پشت هر دو آرنجم درد گرفت ظاهرا جوش درآورده بود یکیش خودش ترکید و خوب شد اون یکی زیر پوست موندو شبیه یه تیله ی کوچیک شده. میخواستم ببینم چیه این توده درضمن از همون موقع روی بدنم جوش های چرکی همراه با درد بوجود میاد. ممنون از شما

      • سلام حتما به یک متخصص مراجعه کنید. لازم است این توده ها به طور اصولی تخلیه و درناژ شوند تا مجدد عود نکنند یا عفونی نشوند.

        • سلام روی سینم ی برامدگی داره تا دست نزنی معلوم نمیشه تکن هم نمیخوره درد هم نداره لطفا بگید چی میتونه باشه

    • سلام خانم دکتر خسته نباشید.چند ماهی میشه از قسمت رونم ی توده سفت تقریبا ب اندازه نخود در اومده البته احساس میکنم اوایل کوچیکتر بود.و هیچ درد و خارش و عفونتی نداره.خواستم بدونم این توده چربیع خطرناک نیست؟! و آیا با دارو برطرف میشه یا با جراحی ؟!

        • سلام ببخشید جلوی گوشم زیر پوستش یک چیزی مثل دانه ریز و‌سفت است..درد ندارم و دیده نمیشه...جلوی هردوتا گوشم هست...ولی گوش چپم واضح تر لمس میشه..متخصص گوش رفتم گفت اکه بزرگ شد باید سونوگرافی بری...میشه بگید که دیگه کجا زودتر برم اقدام کنم؟ نگرانم

          • سلام من ت گردنم ی دونه هس
            ک جدیدا پیدا شده
            دونه زیر پوست هس
            یعنی از نزدیک معلوم نی
            وقتی دست میزنم دونه هس
            دونه اندازه نخود هس
            ولی دردی هس نمیکنم
            وقتی فشارش میدم
            شاید تا 3ی4ساعت درد بگیره
            این چیکار کنم مشکلش چیه

          • احتمالا کیست مویی است و اگر دستکاری شود سریعتر عفونی می شود. نسبت به تخلیه آن توسط یک متخصص جراحی اقدام نمایید.

  • سلام وقت بخیر من چند روز بود که روی استخوان ساق پام یه مقدار خارش و سورش داشت مثل گزیدگی و یه مقدار متورم بود ولی امروز صبح برآمدگی بزرگ شده و یه مقدار خارش داره و کمی هم درد وقتی لمس میشه ممکنه راهنمایی بفرمایید؟

    • سلام باید ویزیت شوید. اگر توده مشکوکی نباشد با لیزر سرپایی خارج می شود.

      • سلام‌من اطراف هر دو ساقه پا چهارتا توپی مانتد زده بیرون که یکیش یه چی توش تکون میخوره

          • سلام وقت بخیر
            من دوروز یه توده اندازه نصف بند انگشت پشت سرم زده برآمدگی زیادی نداره ولی وقتی دست میشکم هم معلومه هم درد میکنه . مطمنم به جایی ضربه نخورده . سر درد زیاد دارم ولی سر دردام همش یا داخل گیجگاه هم هست یا تو چشمام . تو فامیلمون افردای داشتیم که تومور مغزی داشتن ‌ . دلشوره دارم میتونید بگید باید چیکار کنم‌

          • احتمال اولیه توده چربی یا لیپوم سر بر اثر مسدود شدن غدد سباسه است. اما اگر توده مشکوک باشد ام آر آی تجویز خواهد شد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

          • سلام خوبین من از کودکی یه چیزی عین غده وسط سرم هست و امروز شروع به درد کرده بنظرتون این
            چیه

        • سلام خانم دکتر من بعد از سزارین کشاله ی ران چپم سفت شده طوری که دست میکشم برآمدگی هایی حس میکنم درد هم داره ولی مانند کیست نیست .
          چند بار لیزر درمانی کردم خیلی بهتر شده بود دوباره درد هام شروع شده لطفا راهنماییم کنید🙏

          • اگر کیست مویی یا لیپوم نباشد باید به واریس و یا بیماری های عفونی شک کرد. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا در صورت نیاز از توده نمونه برداری شود. لیزر کم توان برای درمان قطعی بیماری شما کاربرد ندارد.

      • سلام وعرض ادب خانم دکتر
        من پسر13ساله ای دارم
        گهگداری برجستگی های کوچکی زیرپوست سرش قابل لمس بوجودمیادودردآوره، وبعضعاباعث میشه دردش به داخل چشمش هم بزنه. امابعدازچنددقیقه ای محومیشه ودیگه دردی وجودنداره. این اتفاق بارها پیش میاد درطول روز. بایدچیکارکنیم؟؟

          • سلام من چند وقت هست یه توده تقریبا سفتی زیر پوستم و دو یا سه بند انگشت زیر نافم هست اندازه یه نخود
            درد هم ندارم و احساس خارش هم نمیکنم لازم به دکتر مراجعه کنم ؟۱۷ سالمه

          • سلام بله به یک متخصص مراجعه کنید که برای شما سونوگرافی تجویز کنند.

        • سلام
          من یع دونه سفت تو پیشانیم در اومده چی می تونه باشع خیلی سفته دس که میگیرم مشخصه یع چیز سفته

  • سلام وقتتون بخیر
    من ی توده چربی اندازه یک‌سانت زیر پوست سرم هست به جراح نشون دادم‌گف برداشته میشه ک اگ‌برنداری عفونی میشه میخواستم بپرسم از شما واجبه ک‌جراحی کنم با اینکه رشدش خیلی کنده و درد خارش...نداره!؟

    • سلام شما باید ویزیت شوید. اگر متخصص جراحی شما را معاینه کرده است و گفته است که باید برداشته شود این کار را انجام دهید. توده را دستکاری و تحریک نکنید ممکن است منجر به عفونت شدید شود.

  • سلام من یکی از این توده ها در ناحیه تناسلی و زیر آلتم دارم. آیا نیاز به درمان هست؟ احساس میکنم یکم بزرگ تر شده و سفت است. الان چند ساله که هست.

  • ?من توده تو بدنم دارم خودشم خیلی هست تو بدنم در میان الان تو بدنم دارم که کوچیکه ولی یواش یواش بزرگ میشه دکتر من چیکار کنم ممنون میشم جواب بدین

    • از مطب وقت ویزیت بگیرید بعد از بررسی نوع توده به وجود آمده و محل توده ها درمان مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد. اگر غده چربی یا لیپوم باشد با لیزر پرتوان و بدون اسکار می توان آنها را خارج کرد و شاهد بزرگ شدن مجدد آنها نخواهید بود.

      • سلام من ۳۰ سالمه روی صورت چپم یه کیست ساده هستش رفتم سونوگرافی گفتن کیست هست دیروز رفتم پیش متخصص گوش وحلق و بینی گفت جراحی میکنم ممکن به عصب صورتت آسیب برسه راهی هست من انجام بدم بدون خطر باشه کیست من خیلی بزرگ خیلی نگرانم تورو خدا راهنمایی کنید به صورتم آسیب نرسه

        • به دکتر پوست و مو مراجعه کنید و یا برای جراحی به متخصص جراح پلاستیک سر و گردن مراجعه کنید.

    • سلام وقت بخیر من چند ماهی هست که زیر پوست ساق دستم یه توده خیلی کوچیک مثل جوش درامده اما قرمز نیست و خیلی سفته نیاز هست به پزشک مراجعه کنم ؟
      ممنون میشم جواب بدید

      • بله حتما به یک متخصص جراح مراجعه کنید و نسبت به تخلیه آن اقدام نمایید.

  • سلام من یک هفته است یه توده روی گونه ام ایجاد شده هیچ دردی نداره چه دکتری باید برم؟

    • به دکتر پوست مراجعه کنید اگر غده چربی بزرگی باشد و نیاز به جراحی داشته باشد می توانید به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا غده را با لیزر و بدون اسکار خارج کنند.

    • سلام
      در ناحیه ساق پا بر اثر ضربه تورمی ایجاد شده که خارش شدیدی دارد تاکیید میکنم در اثر این مشکل ایجاد شده. آیا این مشکل نیاز به جراحی دارد؟

      • سلام تروما ایجاد شده را توسط یک متخصص پی گیری کنید که در آینده دچار عوارض و عفونت نشوید.

      • سلام بنده حدودا شش ماه است پایین گردنم قسمتی که ب انتهایه مویه سر میرسد یه چیزی شبیه به توده زیر پوستی دراومد ولی دردی نداشت و فقط احساسش میکردم تا اینکه الان دو روزه کمی بزرگتر شده و درد میکنه طوری که اون ناحیه ب اندازه ۵ سانت از همه طرفش احساس درد میکنم گوشمم درد میگیره ینی اونم از همین توده هاس که شما گفتین؟

        • سلام لازم است این توده تخلیه و درناژ شود تا دچار عفونت و عوارض نشوید. نوع توده بعد از معاینه مشخص می شود.

    • سلام وقت بخیر. من یک توده کوچک سفت زیر چانه م وجود داره که چند روز پیش با دردش متوجهش شدم بعد از اون خود به خود دردی نداره منتها با فشار دردناکه و هی سفت تر میشه جای نگرانی هست؟ متشکرم

      • به متخصص پوست مراجعه کنید. اگر غده چربی باشد با مراجعه به یک متخصص جراحی عمومی می توانید آن را خارج کنید.

  • سلام ۳روز می باشد که داخل دیواره الات تناسلی احساس یک توده به انداره یک نخود می کنم که برجسته شده راهنمای کنید ممنون مرسی

  • سلام من الان ده روزمیشه که ساق دستم اذیتم میکنه احساس میکنم یه چیزی زیرپوستم سفت میشه بعددوباره به حالت عادی برمیگرده قبلاخیلی کم پیش میومداماالان زیادشده ودردهم داره ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سلام-تقریبا ۱۰ سال پیش تصادف کردم و بغل ابرو هام بخیه خورد و پایین بخیه ها یه توده سفت دیده میشه .توده کوچک بود ولی الان بزرگ شده تقریبا چکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایم کنید که جراحی کنم یا خیر

    • سلام اگر پوست و بافت ناحیه دچار دفرمگی شده باشد باید جراحی پلاستیک شود. اما اگر فقط یک توده چربی کوچک باشد می توانید به مطب مراجعه کنید تا سرپایی خارج شود.

  • سلام من کنار آلت تناسلی یک دایره کوچک شبیه نخود است آن چی وایت مشکلی ایجاد می شود

1 2 3 44
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674