دسته: کیست مویی

درمان خانگی کیست مویی بدون جراحی

جهت درمان کیست مویی، متخصص جراحی ابتدا با یک روش ساده آن را تخلیه می کند. برای این کار ابتدا ناحیه مورد نظر را بی حس می کنند و برش کوچکی برای تخلیه کیست ایجاد می کنند. پس از تخلیه مایعات و مواد زائد، زخم را یا با گاز استریل می بندند یا بخیه می زنند. همچنین، ممکن است برای جلوگیری از عفونت، آنتی بیوتیک تجویز کنند. با این حال، اگر این کیست ها دوباره ظاهر شوند، احتمال دارد به کمک جراحی آن را رفع کنند.

بهترین روش درمان کیست مویی عمل جراحی کیست مویی با لیزر توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر و باتجربه است. بدین ترتیب کیست مویی دیگر عود نخواهد کرد و مراقبت های سخت بعد از جراحی سنتی کیست مویی را به دنبال نخواهد داشت.

در این مقاله به معرفی چند روش درمانی خانگی پرداخته شده است که می تواند برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از این وضعیت به فرد کمک کند. همچنین درمان های خانگی کیست مویی برای جلوگیری و عود کیست مویی نیز کاربرد دارد.

داروهای طبیعی برای درمان خانگی کیست مویی

داروهای طبیعی که برای درمان خانگی کیست مویی مورد استفاده قرار می گیرند جنبه درمان قطعی کیست مویی را ندارند. همانطور که در بالا ذکر شد درمان خانگی و گیاهی کیست مویی جنبه مراقبتی دارد. بنابراین اصول درمانی کیست مویی بر تخلیه و خارج کردن بافت معیوب توسط متخصص جراحی است. درمان های خانگی کیست مویی به جلوگیری از عود و بازگشت کیست مویی کمک می کنند.

1-درمان خانگی کیست مویی با کمپرس گرم

استفاده از یک کمپرس گرم، چند بار در روز، می تواند به تسکین التهاب کمک کند. چون گرمای حاصله باعث کاهش التهاب و در نتیجه تسکین درد می شود. برای این کار شما به یک حوله تمیز و یک سطل آب گرم نیاز دارید. حوله را در آب گرم خیس کنید و آن را بعد از فشردن، برای چند دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این کار را هر چند بار که لازم است تکرار کنید تا درد و التهاب فروکش کند.

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و باعث بهبود سریعتر کیست مویی می شود

2-درمان خانگی کیست مویی با روغن درخت چای

روغن درخت چای (Melaleuca alternifolia) دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. این خواص می تواند به کاهش التهاب کیست کمک کرده، از عفونت بیشتر آن جلوگیری و به این ترتیب، باعث بهبود سریعتر کیست شود. برای این کار شما باید چند قطره روغن درخت چای را به نسبت 1:10 با آب رقیق کنید. مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و حدود 15 دقیقه بگذارید بماند. سپس منطقه را کاملاً با آب ولرم بشویید و خوب خشک کنید. روزی 2 تا 3 بار این کار را تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید.

3-درمان خانگی کیست مویی با روغن کرچک

روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک (ricinoleic acid) و دارای خواص ضد التهابی است. به همین دلیل مصرف آن ممکن است به کاهش التهاب اطراف کیست پیلونیدال کمک کند. برای این کار باید یک توپ پنبه استریل را در روغن کرچک گرم خیس کنید، و خوب روی ناحیه آسیب دیده بمالید، و بگذارید به مدت 20 تا 30 دقیقه یا یک شب بماند.  روزی دو تا 3 بار این کار را انجام دهید، و هر چند وقت یکبار باید این کار را تکرار کنید.

4-درمان خانگی کیست مویی با روغن نارگیل

روغن نارگیل هم ضد التهاب و ضد درد است. بنابراین می تواند به کاهش درد و التهاب در ناحیه کیست مویی کمک کند. برای این کار باید نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل ارگانیک را در ناحیه آسیب دیده بمالید. چند ساعت آن را در محل باقی بگذارید و روزی 2 بار این کار را تکرار کنید.

نمک اپسوم نه تنها باعث کاهش درد می شود بلکه به خروج چرک از کیست نیز کمک می کند

5-درمان خانگی کیست مویی با نمک اپسوم (Epsom Salt)

منیزیم موجود در نمک اپسوم می تواند به کاهش التهاب کمک کند. این نمک نه تنها باعث کاهش درد می شود بلکه به خروج چرک از کیست نیز کمک می کند. کاری که شما باید بکنید این است که یک فنجان نمک اپسوم را به آب گرم یک وان حمام بیفزایید و بدن خود را به مدت 15-20 دقیقه در آن شناور کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

خواص ضد میکروبی سرکه سیب به جلوگیری از عفونی شدن کیست پیلونیدال کمک می کند

6-درمان خانگی کیست مویی با سرکه سیب

سرکه سیب خواص ضد میکروبی دارد. از این رو، می تواند به جلوگیری از آلوده شدن کیست پیلونیدال کمک کند  و همین باعث تسریع روند بهبودی کیست می شود. برای درمان خانگی کیست مویی با سرکه، ابتدا سرکه را با آب رقیق کنید و سپس یک توپ پنبه استریل را در سرکه رقیق خیس کنید، آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار داده، و به آرامی فشار دهید. به کمک یک باند آن را ایمن کرده و چند ساعت در جای خود نگه دارید. سپس باند را برداشته، محل آسیب دیده را با آب بشویید. هرچند وقت یکبار، این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

7-درمان خانگی کیست مویی با زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است که به کاهش التهاب و تسکین درد در ناحیه آسیب دیده کمک می کند . شما باید یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیری ایجاد شود. سپس  این خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید تا خشک شود. ناحیه آسیب دیده را کاملاً بشویید. یک روش دیگر این است که ریشه زردچوبه را آسیاب کرده، آن را به آرامی روی کیست فشار دهید. این کار را روزی 2 بار انجام دهید و هر چند وقت یکبار  تکرار کنید.

درمان خانگی کیست مویی با کیسه چای سیاه

خواص ضد التهابی چای سیاه ممکن است در درمان تورم و التهاب منطقه آسیب دیده مفید باشد. یک  کیسه چای سیاه را به مدت 5-6 دقیقه در آب گرم خیس کنید. صبر کنید تا کیسه چای کمی خنک شود. سپس آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. به مدت 8-10 دقیقه در محل نگه داشته، سپس بردارید. این عمل را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید و هر چند وقت یکبار تکرار کنید.

آلوئه ورا با داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی در کاهش درد و سوزش ناشی از کیست مویی موثر است

9-درمان خانگی کیست مویی با آلوئه ورا

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. هر دو این خواص می توانند در کاهش درد و سوزش ناشی از کیست مویی موثر باشند. مقداری از ژل آلوئه ورا را بردارید و آن را در قسمت آسیب دیده بمالید. به مدت 20 تا 30 دقیقه بگذارید بماند و سپس با آب ساده بشویید. این درمان خانگی کیست مویی را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید و در صورت لزوم تکرار کنید.

10-درمان خانگی کیست مویی با شنبلیله

به تازگی مشاهده شده که عصاره شنبلیله برای کاهش اندازه و حجم کیست در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مفید بوده است.  به همین ترتیب، ممکن است به درمان کیست پیلونیدال نیز کمک کند. برای مصرف، یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را در یک لیوان آب بجوشانید و پس از صاف کردن بنوشید. روزی یک بار این کار را انجام دهید و تا رسیدن به نتیجه ادامه دهید.

11-درمان خانگی کیست مویی با ریشه گیاه بابا آدم و عسل

ریشه بورداک (Burdock Root) یک داروی عالی گیاهی برای چندین عفونت پوستی است. این گیاه دارای ترکیبات فعالی است که سموم بدن را بیرون می کشد و همچنین، به کاهش علائم کیست های مویی کمک می کنند. نصف قاشق چایخوری پودر ریشه خشک شده بورداک را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید تا به صورت خمیر در بیاید. این خمیر را روی محل کیست بگذارید و تا چند ساعت آنجا نگه دارید. دو تا سه بار در روز این کار را تکرار کنید و هر چند وقت یک بار انجام دهید.

پودر ریشه خشک شده گیاه بورداک به کاهش علائم کیست مویی کمک می کند

12-درمان خانگی کیست مویی با پیاز

پیاز دارای خواص ضد میکروبی در برابر تعداد زیادی باکتری است. این امر باعث می شود که برای درمان کیست مویی عفونی مناسب باشد. یک تکه پیاز ضخیم را برش دهید و آن را روی کیست قرار داده، با کمک باند نگه دارید. هر 2-3 ساعت برش های پیاز را عوض کنید. فقط مراقب باشید، زیرا پیاز گاهی اوقات پوست را تحریک می کند. همیشه ابتدا یک ناحیه کوچک را آزمایش کنید.

گیاه فندق جادوگر

13. گیاه فندق جادوگر (Witch hazel)

استفاده از گیاه فندق جادوگر برای شستشوی موضعی آکنه رایج است و به دلیل دارا بودن خواص قابض و ضد التهابی می تواند به بهبود آن کمک کند. این خواص همچنین می تواند برای کیست مویی مفید باشد. ممکن است تانن های قابض فندق جادوگر باعث کوچکتر شدن کیست، و اثرات ضد التهاب آن باعث کاهش درد شوند.

آیا درمان کیست مویی با واجبی امکان پذیر است؟

علت بروز کیست مویی رویش مو و عدم از بین بردن موهای زائد ناحیه می باشد. اگر با واجبی، کرم موبر یا هر وسیله دیگری اقدام به از بین بردن موهای زائد کنید فقط می توانید  از بروز یا عود کیست مویی جلوگیری کنید. همچنین می توانید عارضه دار شدن کیست مویی را به تاخیر بیاندازید. اما توجه کنید که داروی موبر، واجبی یا هر ماده دیگری که برای از بین بردن موهای زائد بر روی پوست می گذارد به پوست شما آسیب وارد نکند. گذاشتن واجبی و مرهم سیاه به منظور درمان کیست مویی کاربردی ندارد و حتی با آسیب رساندن به پوست بیمار منجر به تشدید بیماری و گسترش عفونت نیز می شود.

کیست مویی درمان نشده با فیستول های متعدد

کلام آخر

قبل از استفاده از داروهای طبیعی موضعی، آنها را تست کنید. یعنی ابتدا مقدار کمی از آن را روی ساعد خود بمالید و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید که آیا به آن حساسیت دارید یا خیر. اگرچه حساسیت به این مواد نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد. اگر داروی خانگی باعث ناراحتی، سوزش یا سایر علائم غیر معمول شد، بلافاصله مصرف آن را قطع کنید. پیروی کردن از این روش های درمان خانگی کیست مویی و تکرار آنها به مقدار لازم، ممکن است بتواند تا حدی باعث بهبودی کیستها شود. به یاد داشته باشید، کیست های مویی همیشه بطور خودبخود از بین نمی روند، و در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به عفونت های شدید شده، زندگی شما را در معرض خطر قرار دهند. از این رو، در صورت مواجهه با آنها، حتما با پزشک مشورت کنید تا اقدامات مناسب درمانی را برای شما انجام دهد. فراموش نکنید که تنها روش اثبات شده برای از بین بردن کیست مویی، مراجعه به پزشک است.

سوالات متداول درمان کیست مویی

1-درمان کیست مویی با واجبی چگونه است؟

درمان کیست مویی با واجبی امکانپذیر نیست. اما شما می توانید با این داروی گیاهی موهای زائد ناحیه کیست مویی را از بین ببرید و ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید. دقت کنید که در هنگام استفاده از واجبی به پوست ناحیه و بافت آن آسیب وارد نکنید.

2-درمان کیست مویی بدون جراحی چگونه است؟

اگر جدار کیست مویی تشکیل شده باشد لازم است حتما با یک روش مناسب مثل جراحی یا لیزر پرتوان تخریب و تخلیه شود. در غیر این صورت با درمان های خانگی و گیاهی به درمان قطعی این بیماری دست نمی یابید. روش های غیر جراحی صرفا جهت جلوگیری یا کاهش دوره نقاهت بیماری کیست مویی کاربرد دارد.

3-درمان کیست مویی با نمک چگونه است؟

از آنجایی که نمک جهت ضدعفونی کردن نواحی مختلف بدن کاربرد دارد می توان با استفاده از آب و نمک رقیق تا حدی از عفونت مضاعف ناحیه تا حدودی کاست. دقت کنید که استفاده از آب و نمک جهت درمان کامل بیماری کاربرد ندارد و صرفا یک روش کمکی برای کاهش درد و عفونت می باشد.

4-تخلیه چرک کیست مویی چگونه انجام می شود؟

برای تخلیه چرک و عفونت کیست مویی لازم است به یک متخصص جراحی مراجعه کنید. ممکن است این عفونت بر اثر فشار و مراجعه دیرهنگام خود به خود تخلیه شود. اما درناژ و تخلیه اصولی آن حتی بعد ازترکیدن و تخلیه خود به خود عفونت ضروری است.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام من کیست موی دارم و به دکتتر مراجع کردم و فقط خط انداختن و عفونت راخارج کردند امککانش هس بدون عمل جراحی کیست مویی خوب شه؟؟
    .

    • سلام دکتر شما فقط عفونت را تخلیه کرده اند که برای عمل آمادگی پیدا کنید. اگر کیست مویی تخلیه نشود دچار عود و عفونت مجدد خواهید شد. توصیه می کنم لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان و به روش بسته را انجام دهید.

    • سلام جراحی های من بدون عود و بازگشت انجام می شود. هزینه لیزر کیست مویی بعد از معاینه مشخص می شود. برای اطلاع از حدود هزینه لطفا با مطب تماس بگیرید.

  • سلام خانم دکتر ببخشید من حدود ۵سال پیش به دکتر مراجعه کردم و متوجه شدم دچار کیست مویی هستم به خاطر نشستن های زیاد در زمان کنکور. از انجام جراحی میترسیدم برای همین اقدام نکردم میخواستم بدونم امکانش هست بعد ۵سال با لیزر درمانش کنم ؟

    • سلام بله این امکان وجود دارد و توصیه می شود کیست های مویی پیشرفته با لیزر کیست مویی و نه عمل جراحی معمول درمان شوند. میزان عود در روش لیزر بسیار پایین تر است و دوره نقاهت بسیار بسیار کوتاهتر از جراحی سنتی است.

  • سلام من کیست مویی دارم بشدت عفونت کرده و بخاطر بیماری کرونا امکان جراحی در بیمارستان نیست این باعث مشکل نمیشه؟ سوال دوم من تا الان با چندتا دکتر صحبت کردم اصلا درمان کیست مویی با لیزر رو نشنیده بودن و گفتن فقط باید جراحی کنید

    • سلام اگر می خواهید درمان کیست مویی را به تاخیر اندازید حتما تحت نظر متخصص جراحی باشید تا وضعیت شما را کنترل کنند. درباره لیزر کیست مویی باید از یک متخصص جراحی و لیزر که با لیزر کار کرده است سوال کنید. متاسفانه بسیاری از جراحان عمومی اطلاعات کافی درباره جراحی با لیزر پرتوان ندارند. توصیه می کنم مطلب مزیت لیزر نسبت به جراحی سنتی را در همین سایت مطالعه بفرمایید. لیزر کیست مویی در این کلینیک به روش بسته و به طور سرپایی و بدون عود و بازگشت انجام می شود.

  • سلام وقت بخیر من یک کیست مویی بلای مقعد دارم که حالتی سفت داره و هنگام تحریک کمی درد می‌کنه راه درمان بدون عمل و لیزر داره مثلاً با آنتی بیوتیک چند وقت پیش آنتی بیوتیک برای سرما خوردگی خوردم کمی کوچکتر شده بود لطفاً کمک کنید من امسال کنکور دارم و استرس دارم

    • سلام کیست مویی فقط باید تخلیه شود تا عود نکند و درمان بدون جراحی و لیزر ندارد. با مصرف آنتی بیوتیک و دارو فقط می توانید برای مدتی کوتاه از تشدید بیماری جلوگیری کنید.

  • سلام خانم دکتر من فکر کنم کیست مویی دارم و باردارم به نظرتون چجوری میتونم درمان کنم با روش های خانگی میشه درمان کرد؟

    • سلام با روش های خانگی فقط می توانید پیشرفت بیماری را تا حدی و تا مدت زمان کوتاهی کنترل کنید. مراقب باشید به پوست ناحیه کیست مویی آسیب نرسانید و تحت نظر متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر باشید.

      • سلام من متوجه یک سوراخ کوچک در انتهای ستون فقرات شدم یه مدت چرک آن خارج می شد و مدتی بعد هیچ علائم بروز نداد تا اینکه الان دوباره یه مقدار کمی حس خارش داره
        بخاطر کرونا فعلا نمیخوام به مراکز درمانی مراجعه کنم میشه بگید برای رفع خارش فعلا چکار کنم؟

        • سلام بدون معاینه نمی توان نظر داد. از مطب وقت ویزیت بیماران راه دور بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه تشخیص نهایی اعلام خواهد شد و روش درمانی مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد.

  • سلام خسته نباشید برادر من چند ماه پیش متوجه کیست مویی شد که خونریزی داشت ،بعد از مدتی با فشار زیاد تونسته بود هم کیست رو تخلیه کنه و با کلی خونریزی یک کلاف مو ازش خارج کرده بود که به قطر ۲_۳ میلی متر و طول ۲_۳ سانت بود و بعد از اون دیگه خونریزی و درد نداره میخوام ببینم یعنی خوب شده و دیگه درمان نمیخواد؟

    • سلام فشار دادن و تخلیه کیست مویی می تواند منجر به آسیب به بافت ناحیه شود. اما اگر یک مو داخل پوست رفته باشد و هنوز کیست تشکیل نشده باشد می توان مو را به راحتی خارج کرد. در مواقعی که کیست مویی به طور کامل تشکیل شده است حتما باید به طور کامل تخلیه و جراحی و درناژ شود. اگر محتویات کیست مویی به درستی تخلیه نشود و جدار کیست از بین نرود مجددا دچار عود کیست مویی خواهید شد.

  • سلام وقت بخیر من کیست مویی حدودا یک هفته داشتم بعد دکتر واسم کپسول و پماد نوشت چن روز مصرف کردم هنگام مصرف ورزشم میکردم همون باعث شد کلا اون قسمت خون و چرک بزنه بیرون فکر کنم کلا خالی شده فقط جاش مونده ک دارم همون پمادو استفاده میکنم بنظر شما پماد تا آخر استفاده کنم خوب میشه یا ن...

  • سلام، کیست مویی من زخمش بسته شده و حالت ابسه ای پیدا کردع، میتونم ازش مراقبت کنم و تمیز نگهش دارم تا بعد کنکور واسه لیزر؟

    • سلام بهتر است به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید که آبسه کیست مویی را به طور سرپایی تخلیه کنند. در غیر این صورت مزاحمت آبسه کیست مویی به حدی خواهد شد که تا کنکور این وضعیت را تحمل نخواهید کرد. توصیه می کنم تا قبل از کنکور به روش بسته و با لیزر پرتوان لیزر کیست مویی توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر انجام دهید که با آرامش درس بخوانید.

  • سلام خانم دکتر من حس میکنم ک کیست مویی دارم و اونقدر درد داره ک نشستن و راه رفتن برام سخت شده اما بخاطر خجالتی بودنم نمیتونم برم دکتر چون واقعا سختمه راهکاری هست که بشه باهاش حداقل تو خونه دردمو کم کنم

    • سلام به هر حال برای تخلیه و درناژ کیست مویی باید به یک متخصص مراجعه کنید. کیست مویی خجالت ندارد!!!! درمان های خانگی ذکر شده کاملا موقت است و نباید بیماری کیست مویی را به حال خود رها کنید.

1 2 3 6
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674