دسته: شقاق فیشر مقعد

دوره نقاهت بعد از عمل شقاق

دوره نقاهت بعد از عمل شقاق  یا دوره بعد از ترک بیمارستان. اگر عمل جراحی شقاق شما سرپایی باشد، در همان روز عمل می توانید مرخص شوید. برای رهایی از اثر دارو های بی حس کننده باید باقی روز را استراحت کنید. شما به همراهی و مراقبت یک نفر حداقل به مدت بیست و چهار ساعت پس از ترخیص نیاز خواهید داشت.

آیا به مرهم گذاری و پانسمان نیاز خواهم داشت؟

ممکن است زخم شما پانسمان شده باشد. برای کندن پانسمان، روز بعد از جراحی در حمام اقدام کنید.

باید باند را به آرامی بردارید. امکان میزان کمی خونریزی در محل زخم وجود دارد پس اگر خون دیدید نگران نشوید. اگر در مورد مقدار خونریزی نگران شدید با پزشک خود تان تماس بگیرید.

آیا خون ریزی خواهم داشت؟

تجربه مقدار کمی خونریزی پس از عمل جراحی شقاق طبیعی است، مخصوصا هنگامی که پانسمان را باز می کنید. خونریزی پس از باز کردن پانسمان با گذشت زمان به مرور کم تر می شود. دقت کنید که به هیچ گونه پماد و دارویی برای این نوع از خونریزی نیازی نیست.

آیا هیچ گونه احساس دردی خواهم داشت؟

مثل هر عمل جراحی دیگری، در دوره نقاهت بعد از عمل شقاق احساس اندکی درد کاملا طبیعی خواهد بود، در روزهای آتی بعد از عمل این درد زیاد تر می شود و سپس کاملا بر طرف می شود. اگر جراحی با لیزر انجام شود میزان درد بسیار ناچیز است و با یک مسکن ساده قابل کنترل است.

مسکن ها:

پزشک شما برایتان مسکن تجویز خواهد کرد. مسکن ها را به طور مرتب و طبق دستور پزشک مصرف کنید تا سطح دارو در بدن شما به مقدار پیوسته ای باقی بماند. حتی اگر احساس درد نمی کنید. اگر احساس درد شدیدی داشتید به هیچ عنوان بدون توصیه پزشک دوز دارو را زیاد نکنید.

در دستشویی باید توقع چه چیزی را داشته باشم؟

مطمئن شوید که پانسمان شما به اندازه کافی نرم باشد تا مطمئن شوید که زخم شما و بخیه های تان آسیب نمی بینند. اگر پانسمان به اندازه کافی مرطوب نشده باشد به پوست ناحیه می چسبد و جدا کردن آن سخت می شود و ممکن است به پوست آسیب برساند. بنابراین در جدا کردن پانسمان صبور باشید. اگر پانسمان به اندازه کافی مرطوب شده باشد به راحتی و بدون هیچ گونه درد از ناحیه جدا خواهد شد.

در دوره نقاهت بعد از عمل شقاق باید از رژیم غذایی حاوی مقادیر فیبر بالا استفاده کنید تا دفع ادرار شما راحت تر صورت گیرد و زخم هایتان سر باز نکند و هم چنین راحت تر به دستشویی بروید.

برای این کار حجم میوه و سبزیجات غذای خود را افزایش داده و از آب و نوشیدنی ها بیش تر استفاده کنید.

به طور طبیعی در دوره نقاهت بعد از عمل شقاق نباید در دفع ادرار و مدفوع تان مشکلی پیش بیاید. برای جلوگیری از یبوست ممکن است پزشک شما شربت و یا پودر ملین تجویز کند. مراقبت های خانگی برای جلوگیری از یبوست را رعایت کنید. در این صورت احتمال ابتلا به عود شقاق و یا درد شدید بعد از عمل جراحی شقاق پایین خواهد آمد.

تمیز نگه داشتن اطراف زخم

تمیز نگه داشتن اطراف زخم در دوره نقاهت بعد از عمل شقاق بسیار اهمیت دارد. توصیه ما به شما شستشوی روزمره محل زخم با آب ولرم است. (در صورت امکان) این کار هم چنین به کاهش درد شما کمک می کند.

به هیچ عنوان از صابون، شامپو و یا هر نوع محصول آرایشی بهداشتی دیگری تا زمان بهبودی کامل زخم هایتان استفاده نکنید. با اجازه پزشک می توانید از شامپو بچه استفاده کنید. استفاده از این نوع محصولات می تواند موجب تحریک محل جراحی شود.

در صورت مشاهده خونریزی در حمام نگران نباشید، این موضوع با گذر زمان کم تر خواهد شد. اگر می توانید محل زخم را با پاک کننده های فاقد الکل تمیز کنید.

بعد از هر بار شستشو محل را خشک کنید اما مراقب باشید از دستمال توالت کاغذی زبر استفاده نکنید.

چه زمانی می توانم به فعالیت های روزمره خود باز گردم؟

پایان دوران نقاهت بستگی به وسعت جراحی شما و روش جراحی شقاق دارد. اگر فعالیت کاری شما شدید نیست زودتر می توانید به کار خود باز گردید. اگر جراحی شما با لیزر انجام شود مسلما می توانید سریعتر به فعالیت های روزمره خود بازگردید. بعد از جراحی شقاق با لیزر یک روز بعد از عمل می توانید به کارهای روزمره خود برسید.

از انجام کار های سنگین مثل بلند کردن اجسام سنگین و دویدن در طول هفته اول بپرهیزید. به مرور به میزان فعالیت خود بیافزایید. نباید تا پیش از بهبودی کامل زخم هایتان به استخر بروید. برای اطلاع از فعالیت ورزشی بعد از جراحی شقاق اینجا کلیک کنید.

آیا بیماری شقاق  بازگشت پذیر است؟

بیماری شقاق می تواند بازگشت پذیر باشد. احتمال بازگشت شقاق در لیزر شقاق بسیار پایین تر از دیگر روش های جراحی شقاق است. می توان با مصرف مقادیر بالای غذاهای حاوی فیبر نظیر برنج قهوه ای، سیب زمینی آبپز، و میوه ها و سبزیجات از بازگشت آن جلوگیری کرد. سعی کنید دو لیتر مایعات را به طور روزانه مصرف کنید. این کار به افزایش حجم مدفوع و نرم شدن مدفوع کمک می کند.

سوالات متداول دوره نقاهت بعد از عمل شقاق

1- بعد از جراحی شقاق چقدر طول می کشد کاملا درمان شویم؟

بعد از عمل جراحی شقاق با تیغ جراحی و روش های سنتی حداقل 2 ماه طول می کشد که جای عمل بهبود یابد. اما در جراحی با لیزر بسته به فیزیولوژی بدن بیمار ممکن است 2 روز بعد از جراحی بیمار کاملا بهبود یابد. این در حالی است که در جراحی سنتی شقاق امکان بهبودی دو روزه وجود ندارد.

2-چرا درمان شقاق طول می کشد؟

به طور معمول با درمان دارویی و خانگی شقاق می توان طی یک هفته بهبود یافت. اما در مواقعی شقاق بهبود نمی یابد و بیش از دو هفته طول می کشد به آن شقاق مزمن می گوییم. در این واقع اگر یک روش درمانی جدی برای درمان شقاق در نظر گرفته نشود اسپاسم و زخم شقاق گسترش می یابد. به خصوص در مواقعی که اجابت مزاج خشک باشد با هر بار اجابت مزاج درد و اسپاسم تشدید خواهد شد.

3-تا چند وقت بعد از عمل شقاق ترشحات طبیعی است؟

اگر جراحی به روش سنتی و با تیغ یا کوتر انجام شده باشد تا حداقل 2 ماه مشاهده ترشحات بی رنگ طبیعی است. اما ترشحات چرکی و یا بد بو در هر مرحله از نقاهت بعد از عمل شقاق غیر طبیعی است و باید سریعا با پزشک مربوطه تماس بگیرید. توجه کنید که ترشحات بعد از جراحی با لیزر بسیار ناچیز است و به سرعت و کمتر از یک هفته بهبود می یابد.

 

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام خسته نباشید من حدود 20 روزی میشه عمل فیستول با لیزر انجام دادم و درد و سوزش اصلا ندارم فقط میخواستم بدونم زخم بیرونی عمل چه مدت زمان میبره تا کامل بهبود پیدا کنه و به حالت عادی برگرده. و چند روز باید توی تشت بتادین بشینم مرسی اگه جواب بدید.

    • سلام تا زمان بهبودی کامل در تشت آب گرم بنشینید. میوه و سبزی زیاد میل کنید تا سریعتر زخم شما بهبود یابد. ویتامین ها و مینرال ها منجر به تسریع بهبودی زخم بعد از عمل جراحی فیستول می گردد. مدت زمان تقریبی بهبود زخم شما را جراح معالج تعیین خواهند نمود.

  • سلام دکتر من فردا عمل لیزر فیشر دارم خیلی از بعدش میترسم که فردای اونروز به دستشویی برم چون۸روزه ک دسشویی نکردم بخاطر دردم بعد از لیزر فرداش میتونم به دسشویی برم

    • سلام متخصص جراحی و لیزر قبل از لیزر شقاق شیاف بیزاکودیل تجویز می کنند تا روده و کانال مقعد کاملا تخلیه باشد و تا یک روز بعد از عمل نیازی به دفع مدفوع ندارید. اگر 8 روز است که اجابت مزاج نکرده اید باید توسط یک پرستار یا بهیار با تجربه تنقیه شوید.

  • سلام .من 8روز عمل فیشر با لیزر انجام دادم تا 4روز اجابت مزاج نداشتم و بعد در بیمارستان با مصرف شیاف و ملین بسختی دفع داشتم. الان هم ناحیه مقعدم متورم و درد دارم از پماد انتی هموریید بصورت خارجی استفاده میکنم چه راهکاری برایم دارید

    • سلام شما نباید عمل دفع بعد از لیزر شقاق را تا این حد به تاخیر می انداختید. همچنین نباید عمل دفع را در بیمارستان با زور زدن و ملین انجام میدادید و در این مواقع عمل تنقیه انجام می شود. تنها راهکاری که در حال حاضر به شما پیشنهاد می شود استفاده از ملین و پمادهای تجویزی توسط جراح معالج است. مراقب باشید که نه یبوست بگیرید و نه اسهال زیرا در هر دو حالت احتمال عود شقاق بالا خواهد بود.

  • سلام دکتر خسته نباشید
    دکتر من الان حدود دو ماهه که دچار درد شدید موقع دفع هستم به طوری که اصلا نمیتونم بشینم حتی دیگه راه هم نمیتونم برم دکتر مراجعه کردم پماد دادن و توصیه در آب گرم نشستن اما بدتر شدم و بهتر نشدم دوباره مراجعه کردم گفتن عمل کنم ولی بعد گفتن کرونا هست هیچ بیمارستانی عمل رو قبول نمیکنه الان میخوام برم کرمان عمل لیزری کنم ولی میترسم به نظر شما عمل کنم؟ برگشت داره دکتر؟ مشکل یبوستمم تا حدی حل شده ولی حتی اگر مدفوع سفت هم نداشته باشم بازم درد دارم و امونمو بریده..

    • سلام با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت حضوری یا غیر حضوری بگیرید. کلینیک لیزر ما در ایام کرونا نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی کار می کند. شرایط ویزیت آنلاین را در اینجا مطالعه بفرمایید.

  • سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    دکتر جان من حدوده یک ماه ونیم هست که عمل فیشر به همراه لیزر و بوتاکس انجام دادم ولی دوران نقاهت سختی گذروندم ۲ بار تزریق بوتاکس برام انجام دادن بعد از عمل فقط یک هفته به صورت نرمال دستشویی رفتم و الان دوباره درد و گاهی اوقات خونریزی دارم دلیل از چی هستش و چرا خوب نشده هر جا مطلب میبینم همه میگن بعد از جراحی لیزر خیلی زود خوب میشن من بعد از ۳ نا ۴ هفته همچنان درد داشتم تا دوباره بوتاکس زدن برام الان حس میکنم از اول شروع شده به نظر شما چه راهی کمکم میکنه چون ایران زندگی نمیکنم و واقعأ درد عذاب آوری هست به مقدار زیاد آب میخورم و فیبر تو رژیمم هست دیگه نمیدونم باید چکار کنم؟

    • سلام با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت بیماران راه دور را هماهنگ بفرمایید. لیزر شقاق انواع مختلفی دارد و من نمیدانم لیزر شقاق شما با چه روشی انجام شده یا شرایط بیماری شما به چه شکل بوده است.

  • با سلام
    پدرم
    حدود ده روزه که عمل شقاق با تیغ انجام دادن عملشون سرپایی و بدون بستری بود بعد از عمل برای دفع بار اول نیاز به تنقیه پیدا کردن و چند روز بعد از آن با احساس فشار زیاد قبل از دفع مواجه شدن ولی اینبار بعد از دو روز درد و فشار زیاد عمل دفع انجام شد (بدون نیاز به تنقیه) دوباره بعد از دو روز احساس فشار شدید و درد مشاهده شد خواستم بدونم این فشار و درد بعد از عمل طبیعی است یا خیر از چه دارویی برای کاهش درد یا التهاب و یا اسپاسم استفاده کنند؟ ضمن اینکه دکتر ایشان متاسفانه ایران نیستن و پاسخگو نمی باشد

    • سلام با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت بگیرید و این موارد را نیز رعایت کنید. حتما رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و غذاهای سبک و مقوی میل کنند. آب و آبمیوه هر روز میل کنند و هر روز اجابت مزاج داشته باشند تا یبوست نگیرند. دقت کنید که از اجابت مزاج روزانه امتناع نکنند و تنقیه نیز توسط یک پرستار یا بهیار با تجربه انجام شود. اگر یبوست مزمن دارند حتما از شربت ملین استفاده کنند.

  • سلام خانم دکتر.من ۳ روز پیش عمل لیزر شقاق و هموروئید و تنگی رو پیش خودتون انجام دادم. فردای عمل احابت مزاج داشتم که خیلی سخت نبود ولی روز دوم خیلی درد ناک و با خونریزی بیشتری بود.کمی هم ابتدای دفع یبوست داشتم.با اینکه داروهای ملین و رژیم رو رعایت کردم.لطفا کمکم کنین.

    • سلام داروی ملین را در حدی مصرف کنید که نه یبوست داشته باشید و نه اسهال. برگه مراقبت های بعد از عمل که به شما داده شده است را با دقت مطالعه کنید و اگر مورد مبهمی بود حتما تماس بگیرید.

  • سلام خانم دکتر.من ۵ روز پیش جراحی لیزر شقاق و هموروئید و تنگی داشتم.شبا تو خواب باد روده ام بی اختیار دفع میشه تا صبح چند بار.ولی تو بیداری اینجوری نیستم.این وضعیت عادیه؟تا کی اینجوریم؟

    • سلام من شما را جراحی نکرده ام و از وضعیت شما اطلاع ندارم. در این مورد با جراح معالج خود مشورت کنید. غذاهای نفاخ میل نکنید.

  • خانم دکتر تا چه مدت بعد از لیزر شقاق باید مراقبت های بعد از عمل شقاق را رعایت کنیم؟

    • سلام تا زمانی که زخم شما کاملا بهبود یابد. همواره مراقب باشید که یبوست نگیرید.

  • سلام خانم دکتر من ۲۲ مرداد پیش خودتون عمل لیزر شقاق و هموروئید کردم.یه سوال راجع به بی اختیاری باد روده تو خواب داشتم میخواستم بدونم تا کی اینجوری میمونم؟ درست میشم دیگه؟

    • سلام بله درست میشه. از مصرف غذاهای نفاخ هم پرهیز کنید. شام را حداقل دو ساعت قبل از خواب میل کنید.

      • سلام خانم دکتر
        من حدود دوهفته است که عمل شقاق با لیزر انجام دادم ولی هنوز درد شدید دارم به طوری که درد مداوم دارم
        آیا این موضوع طبیعی است و اینکه مدت زمان بهبود چند روز است ؟
        ممنون

        • سلام وضعیت شما طبیعی نیست. به جراح معالج خود مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند.

1 2 3 8
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674