دسته: کیست مویی

عمل جراحی کیست مویی

بسته به مهارت و میزان دسترسی پزشک متخصص جراحی به ابزار مناسب عمل جراحی کیست مویی این عمل با ابزار گوناگونی مثل لیزر پرتوان کوتر و یا تیغ جراحی انجام می شود. اولین اصل در جراحی کیست مویی تخلیه کیست و در نهایت عدم عود و بازگشت کیست مویی است. همچنین ممکن است عمل جراحی کیست مویی به روش باز یا بسته انجام شود. عمل جراحی بسته کیست مویی نیازمند مهارت بالای متخصص جراحی است تا بیمار با اسکار عمل و عود کیست مویی مواجه نشود. عمل جراحی موی برگشتی یا سینوس پیلونیدال در صورتی عود نمی کند که جدار کیست کاملا تخریب و تخلیه شود.

عمل جراحی کیست مویی به طور معمول در چهار مرحله انجام می شود:

  1. محل کیست مویی بی حس می شود
  2. جدار کیست با تیغ جراحی، کوتر یا لیزر پرتوان تخریب می شود و محتویات کیست تخلیه و درناژ می شود
  3. زخم با پانسمان فشاری پر می شود یا با بخیه بسته می شود
  4. چهار هفته طول می کشد که زخم ترمیم شود و پانسمان فشاری هر روز تعویض می شود

مقایسه جراحی بسته کیست مویی با لیزر که بدون اسکار است و جراحی بسته فلپ

کیست مویی  پایین کمر یا همان سینوس پیلونیدال در قسمت انتهایی ستون فقرات در نزدیکی ساکروم ایجاد می شود. کیست مویی تشکیل شده از یک کیسه حاوی بقایای مرده پوست و چرک و مو که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه سوراخ و منفذی به بیرون پوست باز می کند. اما محتویات این کیست به راحتی تخلیه نمی شود و باید توسط یک جراح تخلیه و خشک شود. عمل جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می شود. درمان سرپایی کیست مویی بدون بستری با استفاده از لیزر و جراحی بسته امکانپذیر است. عمل جراحی موی برگشتی بهتر است به روش بسته و توسط جراح ماهر انجام شود.

قبل و بعد جراحی کیست مویی به روش بسته و با لیزر

عمل کیست مویی با لیزر بهتر است یا با جراحی سنتی

در حال حاضر مدرن ترین و بهترین ابزاری که برای عمل جراحی کیست مویی به کار می رود لیزر پر توان دی اکسید کربن است. لیزر کیست مویی سوپرتین است یعنی بسیار نازک است و برش های بسیار ظریفی ایجاد می کند. همزمان با برش سر عروق و اعصاب بریده شده را ترمیم می کند و بدین ترتیب جراحی با کمترین میزان درد و خونریزی انجام می شود. در مقابل لیزر پرتوان دی اکسید کربن کوتر و تیغ جراحی وجود دارد.

از جمله معایب کوتر می توان به سوختن بخش وسیعی از بافت سالم اشاره کرد. همچنین بیمار درد و سوزش زیادی را بعد از جراحی کیست مویی با کوتر تجربه خواهد کرد. از معایب عمل جراحی کیست مویی با تیغ جراحی نیز می توان به خونریزی و درد زیاد بعد از جراحی اشاره کرد به علاوه تیغ جراحی و کوتر ظرافت نور لیزر را ندارند و عمل به دقت و ظرافت لیزر انجام نمی شود.

جراحی کیست مویی با لیزر پروب لیزر از سوراخ کوچکی وارد جدار کیست مویی می شود.

عمل جراحی کیست مویی با لیزر نیاز به مهارت و تجربه زیادی دارد و متخصصین جراحی با لیزر دوره های مختلفی را به طور جداگانه می گذرانند تا بتوانند مهارت جراحی با لیزر را بدست آورند.

قابل ذکر است دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر دوره های کار و جراحی با لیزر را در کشورهای روسیه ترکیه و ایران گذرانده اند و از سال 86 تمام جراحی ها را با لیزر انجام می دهند. همچنین در دوره ها و کنفرانس های مربوطه در سراسر ایران و جهان شرکت می کنند و همواره جدیدترین روش های اثبات شده را برای درمان و عمل جراحی بیماران کیست مویی، فیستول، هموروئید، شقاق و آبسه به کار می برند.

عمل جراحی کیست مویی را می توان با هر یک از ابزار جراحی با روش باز یا بسته انجام داد. توصیه می شود که جراحی کیست مویی با لیزر پرتوان و به روش بسته انجام شود.

عمل جراحی کیست مویی با روش باز

زمانی که کیست مویی کیستکتومی و برداشته می شود زخم کیست مویی بدون این که بخیه زده شود باز باقی می ماند و داخل حفره باقی مانده از کیست را با پانسمان پر می کنند. به این روش عمل جراحی باز کیست مویی گفته می شود. در جراحی باز کیست مویی بیمار حداقل 2 ماه درگیر تعویض پانسمان و مراقبت و استراحت بعد از عمل جراحی کیست مویی باز است.

این روش بسیار پر هزینه است و بیشتر در مناطقی مورد استقبال قرار می گیرد که تجربه متخصصین جراحی بیشتر در زمینه جراحی باز بوده و حاضر به انجام جراحی بسته و با لیزر نیستند. هرچه ترمیم زخم بیشتر طول می کشد احتمال عود کیست مویی نیز بالا می رود. بنابراین 2 ماه مراقبت زمان طلایی بعد از جراحی کیست مویی باز است.

مقایسه عمل جراحی کیست مویی باز و بسته

عمل جراحی کیست مویی با روش بسته

در این روش درمان کیست مویی بعد از خارج کردن کیست زخم باز بخیه زده می شود. به همین دلیل به این روش عمل جراحی کیست مویی بسته گفته می شود. روش های بستن و بخیه کردن زخم کیست مویی گوناگون است و در اینجا دو روش جراحی پلاستیک با لیزر و لیمبر فلپ را توضیح می دهیم.

عمل جراحی بسته کیست مویی با روش پلاستیک

در برخی موارد متخصص جراحی و لیزر یک سوراخ ریز ایجاد می کند و فیبر لیزر را به داخل زخم کیست مویی می راند. بدین ترتیب جدار کیست را بدون باز کردن آن از بین می برد و کیست مویی بهبود می یابد. توصیه می شود اگر قرار است عمل جراحی کیست مویی به روش بسته انجام شود و عمل کیستکتومی انجام شود از لیزر پرتوان برای این امر استفاده شود.  زیرا جراحی و لیزر کیست مویی احتمال عود جراحی بسته کیست مویی با لیزر نزدیک به صفر است و بیمار دوره نقاهت بسیار بسیار کوتاهتری را تجربه خواهد کرد.

عمل جراحی بسته کیست مویی با روش لیمبر فلپ

عمل جراحی بسته کیست مویی با روش لیمبر فلپ ممکن است با یا بدون لیزر انجام شود. این روش اسکار جراحی بسیار بزرگی دارد و روش بخیه زدن و بستن زخم در این روش با روش جراحی پلاستیک متقاوت است. این روش به دلیل برش زیادی که روی پوست ایجاد می کند در بین بیماران محبوب نیست.  همچنین امکان عود این نوع جراحی نیز بالاتر از دیگر روش ها می باشد. بخیه های جراحی لیمبر فلپ کیست مویی بسیار زیاد می باشد و ردی شبیه به Z انگلیسی بر روی بدن بیمار باقی می ماند.

روند بهبودی زخم جراحی کیست مویی باز و بسته بین بازه زمانی 3 تا 60 روز

مراقبت بعد از عمل جراحی کیست مویی

بسته به این که عمل جراحی کیست مویی به روش بسته باشد یا باز مراقبت ها و دوران نقاهت بعد از جراحی کیست مویی متفاوت است. مراقبتی که برای تمام روش های جراحی کیست مویی بسیار مهم و ضروری است از بین بردن موهای زائد ناحیه است. بهترین روش موزدایی این ناحیه لیزر موهای زائد است. اگر با تیغ موها را شیو می کنید مراقب باشید مویی داخل زخم نماند و اگر مویی را نمی توانید با تیغ یا داروی موبر بردارید با موچین ضدعفونی شده آن را جدا کنید. استفاده از موبر نیز توصیه نمی شود زیرا ممکن است به پوست و بافت ناحیه آسیب برساند. برای هر دو گروه جراحی باز و بسته کیست مویی شستوشوی روزانه زخم ضروری است. با این تفاوت که اگر زخم شما باز باشد شستوشو با مراحل سخت تر و همراه با تعویض پانسمان همراه است. این در حالی است که زخم بسته کیست مویی نیاز به پانسمان ندارد و با شستشوی روزانه معمول تمیز می شود.

بعد از جراحی باز کیست مویی زخم جراحی باز گذاشته شده است

بیمارانی که به روش بسته و با لیزر عمل جراحی کیست مویی را انجام داده اند 2 الی 4 روز پس از جراحی می توانند به محل کار خود باز گردند. دوران نقاهت و بازگشت به کار بیماران جراحی شده به روش باز بین 1 الی 2 ماه می باشد. اگر شغل نشسته دارید توصیه می کنم از یک بالش نرم برای نشستن استفاده کنید و برای مدت طولانی به محل جراحی فشار وارد نکنید. همچینین برای اجابت مزاج نیز بهتر است از توالت فرنگی استفاده کنید.

فیلم عمل جراحی کیست مویی

 

سوالات متداول عمل جراحی کیست مویی

1-آیا می توان بعد از عمل جراحی کیست مویی نشست؟

اگر جراحی کیست مویی با لیزر و به روش بسته انجام شود فقط یک شب استراحت در منزل مورد نیاز است. از کلینیک تا منزل نباید پشت فرمان اتومبیل خود بنشینید و باید در حالت درازکش در صندلی عقب به منزل بروید. اما از فردای روز عمل می توانید بنشینید. حداقل یک هفته مراقب باشید که طولانی مدت و بر روی سطوح سخت ننشینید. اگر جراحی به روش باز و به روش سنتی انجام شده باشد حداقل 1هفته الی 4 هفته نمی توانید بنشینید و بهتر است بر روی شکم دراز بکشید تا به ناحیه عمل فشار وارد نشود.

2-آیا جراحی کیست مویی درد دارد؟

طی عمل جراحی بیمار دردی را احساس نمی کند. زیرا تحت بیهوشی یا بی حسی نخاعی انجام می شود. بعد از جراحی کیست مویی نیز بسته به روش جراحی درد بعد از عمل کیست مویی متفاوت خواهد بود. اگر جراحی به روش بسته و با لیزر توسط یک متخصص جراحی با تجربه انجام شود درد شدیدی نخواهید داشت . دردی جزئی که با یک مسکن ساده قابل کنترل است. اما در جراحی باز و به روش سنتی ممکن است مجبور باشید که تا یک هفته برای تخفیف درد از مسکن استفاده کنید.

3-آیا عمل جراحی کیست مویی ضروری است؟

بله تمام انواع کیست مویی را باید با عمل جراحی تخریب و تخلیه کرد. درمان دارویی در درمان قطعی کیست مویی جایگاهی ندارد. بنابراین چاره ای جز جراحی کیست مویی نیست. بهترین روش جراحی کیست مویی با لیزر و به روش بسته است.

4-آیا کیست مویی منجر به مرگ می شود؟

برخی افراد به دلیل ترس از مراجعه به متخصص جراحی سال ها با کیست مویی خود مدارا می کنند. کیست مویی در مراحل پیشرفته منجر به بروز آبسه و عفونت می شود. این آبسه های درمان نشده به خودی خود عوارضی مثل فیستول های متعدد و پیچیده را ایجاد می کنند. در نهایت بیمار دچار عفونت های شدید سیستمیک می شود. معمولا بیماران در همان مراحل عفونت اولیه تحمل درد را نداشته و به متخصص جراحی مراجعه می کنند. بنابراین کیست مویی به خودی خود منجر به مرگ نمی شود. اما عفونت های مکرر و درمان نشده ممکن است منجر به مرگ بیمار شوند.

5-بعد از جراحی کیست مویی چطور می توان به دستشویی رفت؟

دقت کنید که عمل جراحی کیست مویی شما چه با روش باز انجام شده باشد و چه با روش بسته نباید برای رفتن به دستشویی به ناحیه عمل فشار وارد کنید. بهترین روش استفاده از توالت فرنگی است. در این صورت به ناحیه عمل فشار وارد نمی شود و پوست کمر کشیده نمی شود.

6-نحوه خوابیدن بعد از عمل جراحی کیست مویی چگونه است؟

بعد از عمل جراحی کیست مویی می توانید به پهلو یا روی شکم بخوابید. متخصص جراحی ممکن است از برخی بیماران بخواهد که 3 روز بعد از جراحی به صورت طاق باز بخوابد. اما این شرایط برای همه یکسان نیست و از عموم بیماران تقاضا می شود که بر روی ناحیه عمل نخوابند و به آن فشار نیاورند.

7-آیا درمان کیست مویی بدون جراحی امکانپذیر است؟

اگر متخصص جراحی بیماری شما را کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال تشخیص داده است تنها راه درمان جراحی و تخلیه کیست است. کیست مویی درمان قطعی با دارو و دیگر روش ها را ندارد. بهترین روش عمل جراحی کیست مویی با لیزر و به روش بسته می باشد.

8-بعد از عمل جراحی کیست مویی چه بخوریم؟

بعد از عمل جراحی کیست مویی غذاهای پرفیبر بخورید که اجابت مزاج راحت داشته باشید و هنگام عمل دفع به انتهای کمر شما فشار وارد نشود. همچنین مصرف عسل، آلوئه ورا، آووکادو و آناناس و میوه های سرشار از ویتامین ها و مینرال ها به شما کمک می کند که با سرعت بیشتری بهبود یابید. زیرا این مواد مغذی سرعت ترمیم زخم جراحی کیست مویی را افزایش می دهد.

9-علائم عفونت بعد از عمل جراحی کیست مویی چیست؟

اگر ترشحات بد بو همراه با درد دارید و ترشحات و درد بیمار روز به روز بیشتر می شود نشانه عفونت بعد از عمل جراحی کیست مویی می باشد. ترشحات بی رنگ و بدون بو طبیعی است و روز به روز بعد از جراحی کیست مویی کمتر خواهد شد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

    • سلام خیر ما با بیمه تامین اجتماعی قراردادی نداریم و معمولا بیمه ها هزینه لیزر کیست مویی را پرداخت نمی کنند.

    • سلام تهران پاسداران نیش گلستان نهم پلاک 457 واحد 10 تلفن 02122761600

  • میشه عمل کیست مویی و گوشت اضافه مقعدی رو همزنان با روش لیزر انجام داد؟

  • خانم دکتر شما وقتی با لیزر جراحی کیست مویی را انجام میدین چقدر از زخم را باز می کنید و چندتا بخیه می زنید

    • سلام شما باید معاینه شوید اما به طور معمول بیشتر از 2 سانت از زخم باز نمی شود. تعداد بخیه هایی که زده می شود بستگی به میزان برش ناحیه کیست مویی دارد و برای بیماران مختلف متفاوت است.

  • سلام. چه ساعت و روزهایی برای نوبتدهی میتونیم هماهنگ کنیم؟ میانگین هزینه جراحی چقدر هست؟

    • سلام از شنبه تا چهارشنبه بین ساعات 9 صبح تا 7 عصر با تلفن 02122761600 تماس بگیرید و از ساعات پذیرش آگاه شوید. میانگین هزینه ها را تلفنی سوال بفرمایید..

    • سلام در کلینیک تخصصی انجام می شود و کلیه بیماران قبل از ورود به کلینیک ملزم به ارائه تست منفی کرونا می باشند.

  • سلام .من همسر مدتیه دچار این بیماری هستش به دکتر مراجعه کردیم برای جراحی ولی ازمایش گرفتنو گفتن که چون سیگار میکشه ریه هاش باید پاکسازی بشه اما خب همسر درد زیادی داره و همیشه چرک و خون از قسمت کیست مویی خارج میشه و خیلی درد داره حتی گاهی نمیتونه اصلا بشینه یا راه بره . خواستم بدون راهیی هستش که بدون بیهوشی این بیماری رودرمان کرد

    • از متخصص ریه ایشان یک نامه بگیرید بابت تایید این مورد که ایشان می توانند تحت بی حسی اسپاینال در کلینیک لیزر کیست مویی به روش بسته انجام بدهند. من جراحی کیست مویی را با لیزر و به روش بسته انجام می دهم که بسیار راحت تر از جراحی سنتی کیست مویی به روش باز است. درضمن دوره نقاهت بسیار کوتاه و آسانی دارد.

    • دوستای عزیزم وقتتون بخیر من چهارماه پیش عمل کردم و یک بار هم نظر دادم در این وبسایت چند هفته پیش .
      هفته گذشته به دکترم مراجعه کردم چون زخمم باز بود و هیچ تغییری نکرده بود و حالت خونابه داشت و بهم پماد عسل رو توصیه کردن و واقعا الان خیلی خوب شده تو این ی هفته.
      تورو خدا کسایی ک نظرات رو میخونید و حالا شاید کیست مویی خودتون یا اطرافیانتون دارید اول از همه لیز کنید تحت هیچ شرایطی زیر بار عمل باز نرید چون نابود میشید دوم این پماد عسل رو از کالا پزشکی ها تهیه کنید و زخم رو روزی یک بار بشورید باهاش به جای پماد فنیتوئین. و من الله توفیق

      • از این که تجربه خود را با دیگران به اشتراک گذاشتید متشکرم. لازم است این مورد را هر بیماری با جراح معالج خود چک کند و بدون اجازه جراح خود هیچ دارویی را استفاده نکنید.

  • سلام .من همسرم مدتیه دچار این بیماری هستش به دکتر مراجعه کردیم برای جراحی ولی ازمایش گرفتنو گفتن که چون سیگار میکشه ریه هاش باید پاکسازی بشه اما خب همسرم درد زیادی داره و همیشه چرک و خون از قسمت کیست مویی خارج میشه و خیلی درد داره حتی گاهی نمیتونه اصلا بشینه یا راه بره . خواستم بدون راهیی هستش که بدون بیهوشی این بیماری رودرمان کرد

    • سلام من لیزر کیست مویی به روش بسته و تحت بی حسی اسپاینال انجام می دهم و فشار و سختی و نقاهت عمل جراحی باز کیست مویی را ندارد. اگر متخصص ریه تایید کنند که ایشان تحت بی حسی نخاعی می توانند لیزر کنند مشکلی نیست و می توانند برای دریافت نوبت ویزیت و سپس لیزر اقدام کنند.

  • سلام ببخشید من در مرحله اول کیست مویی هستم و مدتی بازشده بود کیستم ولی الان بستس و ترشحی ندارم میخاستم ببینم میتونم جراهی لیزر انجام بدم مچکرم

    • سلام شما باید معاینه شوید. اگر مورد خاصی وجود نداشته باشد انواع کیست مویی را می توان با لیزر پرتوان و به روش بسته و پلاستیک جراحی و درمان کرد.

  • سلام
    همه جراحی ها مربوط ب کیست مویی با لیزر انجام میدین درضمن خوزستانم برای نوبت دهی تماس بگیرم یا باید حضوری باشد
    ممنون

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • بیماری های گوارشی

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده چیست؟

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده یکی از مشکلات کمتر شایع دستگاه گوارش است که بیشتر…

فوریه 13, 2024
  • بیماری های مقعد

فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان

فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان جزء بیماری‌ های مهمی است که قابلیت بدتر شدن…

فوریه 6, 2024
  • بیماری های مقعد

پماد رکتول برای هموروئید و شقاق

پماد رکتول نوعی پماد گیاهی مقعدی است که از عصاره گیاه مورد تهیه شده است.…

ژانویه 31, 2024
  • بیماری های مقعد

عوارض فیستول مقعدی چیست؟

عوارض فیستول مقعدی می‌تواند زندگی بیمار را به صورت جدی تحت تاثیر قرار دهد. به…

ژانویه 29, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

اصول رعایت بهداشت مقعد

یکی از مناطق بدن که به صورت پیوسته با آلودگی ارتباط مستقیم دارد مقعد است.…

ژانویه 27, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

جراحی هموروئید با استاپلر یا جراحی هموروئیدوپکسی

هموروئید (یا بواسیر) یکی از بیماری های شایع ناحیه مقعد است که بسیاری از بیماران…

ژانویه 23, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674