دسته: اطلاعات عمومی پزشکی

عوارض رابطه مقعدی

عوارض رابطه مقعدی بی‌نهایت از آن چیزی که زنان و مردان فکر می‌کنند مضرتر است؛ زیرا در صورت انجام این عمل امکان خونریزی و بریدگی‌های درون مقعدی زیاد می‌شود و همین موضوع عفونت را در مردان و اچ آی وی را در زنان گسترش می‌دهد. به گفته متخصصین باکتری شناسی یکی از خطرناک ترین رابطه های جنسی، رابطه همزمان واژنال و مقعدی می باشد.

در واقع می توان گفت که برخی افراد این کار را به منزله مریض کردن خود به عمد انجام می دهند. آن هم مریضی های بسیار خطرناک چرا که میکروب های مدفوع (میکروبیوتا) به شدت مقاوم به آنتی بیوتیک می باشند و گاهی به هیچ عنوان درمان نمی شوند همچنین با تکرار رابطه مقعدی موارد زیر بروز می کند:

  • سرد مزاجی و بی میلی جنسی
  • بی اختیاری مدفوع
  • بیماریهای آمیزشی
  • بیماریهای آمیزشی مقعد
  • فشار به کیسه های منی
  • زودانزالی
  • عفونت های کلیه، گوارشی و روده ای
  • سرطان
  • ایدز و زگیل و تبخال تناسلی
  • ایجاد بواسیر و هموروئید و شقاق

و بسیاری  از مشکلات حرکتی و جسمی و روحی که به دنبال این عمل ایجاد خواهد شد.

عفونت‌های بسیار زیادی در کمین زوجین می‌باشد و ایشان اگر به این عمل قبیح ادامه دهند مطمئن باشند که دچار بیماری‌های بسیاری خواهند شد؛ که به تمام اعضای بدنشان آسیب جدی خواهد رسید. اولین ناحیه ای که درگیر بیماری های سخت و دردناک خواهد شد ناحیه مقعد، رکتوم و روده است.

مهمترین عارضه رابطه مقعدی بروز هموروئید و شقاق می باشد

عوارض رابطه مقعدی بسیار مشهود است و در اسلام نیز مکروه شمرده‌ شده است و از منظر مسائل بهداشتی به ‌هیچ ‌عنوان قابل‌تأیید نمی‌باشد. حتی اگر زنان با میل خود تن به این کار دهند بسیار کراهت دارد؛ و عملی غیرطبیعی برشمرده می‌شود.

عوارض رابطه مقعدی در زنان

اساسی‌ترین مشکلی که برای یک زن در این رابطه امکان دارد پیش بیاید سردمزاجی و بی ‌میلی جنسی را چندی بعد در روابطش با مرد ایجاد می‌کند؛ و همچنین دردناکی بیش‌ از حد این عمل برای زنان نکته مهم دیگر است. این امر موجب کمتر لذت بردن زن از اعمال جنسی می‌شود و تا چندین روز ممکن است نتواند راه برود.

و دیگر اینکه مقعد مکان جمع شدن پس‌مانده‌های هضم نشده دستگاه گوارشی است که دارای میکروب‌های زیادی است؛ بنابراین در صورت تماس آلت تناسلی مرد به این میکروب‌ها موجب عفونت‌های متعددی در مرد و همچنین زن خواهد شد. ولی ایجاد رابطه جنسی از راه واژن زنان این انتقال عفونت تقریباً برای مردان به صفر می‌رسد.

بروز هموروئید، شقاق، آبسه های مقعدی و فیستول مقعدی از دیگر عوارض رابطه مقعدی در زنان می باشد.

از جمله نگرانی های زنان بعد از رابطه مقعدی توهم و استرس بارداری می باشد. با این که امکان بارداری از مسیر مقعد امکان ندارد . اما برخی زنان این وسواس فکری را پیدا می کنند که در حین آمیزش بخشی از اسپرم به طریقی به واژن وارد شده باشد. هرچند که احتمال بارداری در رابطه مقعدی نزدیک به صفر است.

عوارض رابطه مقعدی بر روی مخاط درونی مقعد

مخاط درونی مقعد فوق‌العاده از ضخامت کمی برخوردارند و حساسیت خاصی دارند. امکان پاره شدن و آلودگی این دریچه به ویروس ایدز و وارد شدن ویروس به خون بسیار بالاست. در غرب یکی از علل آلوده شدن به ویروس اچ آی وی از طریق همین نزدیکی از طریق رابطه مقعدی می‌باشد.

عوارض رابطه مقعدی برای مردان

از عوارض دیگر این رابطه برگشت منی مرد به سمت عقب و فشار به کیسه‌های منی و غده پروستات می‌باشد که خود دریچه‌ای به سمت مضرات بیشمار است. زیرا دریچه مقعد حاوی ماهیچه‌ای کروی است، مثل یک نخ ارتجاعی به دور آلت مرد می‌پیچد و از خروج راحت منی جلوگیری می‌کند.

و درنهایت می‌توان گفت که زنان با این رابطه ارتباط کمتری ایجاد می‌کنند زیرا دریچه خارجی مقعد تنگ است و حالت ارتجاعی رحم را ندارد و مالش این دیواره با آلت مرد به دلیل غیرقابل انعطاف بودن در نزدیکی موجب ایجاد خراش‌های زیادی می‌شود و امکان خونریزی را بسیار تشدید می‌کند.

این زخم‌های به وجود آمده در بافت جداره مقعد بسیار کوچک و به‌طور عادی و بدون دستگاه‌های معاینه پزشکی قابل‌رؤیت نیستند. البته نوک آلت مردان هم به سبب نداشتن فضایی خوب برای مالش و انتقال آلت از جلو به عقب ممکن است که باعث بریدگی‌هایی سطحی شود. و درنهایت این خود مسئله‌ای بسیار خطرناک در انتقال ویروس ایدز از راه خونی می‌باشد. انتقال بیماری های دیگر مثل زگیل تناسلی و هرپس نیز از این طریق بسیار شایع است.

نتیجه گیری

عوارض رابطه مقعدی اگر ریز شویم بسیار ریزتر خواهد شد و فقط همین‌قدر بدانید که این عمل در بسیاری از کتب پزشکی و طب سنتی به دلایل بسیار اساسی و نکته بینانه و دقت بسیار بر این عمل نهی شده است.

باید تا می‌توانید اعمالی که برای حفظ تعادل شهوانی و شادابی خود و همسرتان مناسب‌تر است را در رابطه زناشویی خود بگنجانید. زیرا زنان نقطه قوت و اتکا مردان و فرزندان برای پیشرفت در خانواده و جامعه می‌باشند پس اگر حال جسمانی لطافت روحی زنان را در اولویت بگذاریم خانواده‌هایی با سلامت کامل و درنهایت جامعه‌ای ایده آل را می‌توانیم بسازیم.

همچنین از دیگر خطرات این رابطه به‌ویژه برای زنان گشادشدن ناحیه مقعد است که به دنبال تکرار رابطه مقعدی موجب کم شدن خلل و فرج‌های درون مقعد شده و یا به‌طور کامل آن‌ها را از بین می‌برد. همچنین در موردهای حاد شل شدگی عضله درونی اسفنکتر مقعد و بی‌اختیاری مدفوع را به همراه دارد. سرانجام به خاطر هم‌ جوار بودن با واژن، ویروس‌ها و میکروب‌ها را از روده به سمت رحم می‌کشانند و بیماری‌های عفونی در این محیط، مانند بدبو شدن ترشحات رحمی، عفونت مثانه، زگیل، تبخال، اختلال و عفونت کلیه ‌ها و حتی سرطان را ایجاد می کند.

سؤالات متداول عوارض رابطه مقعدی

1-آیا رابطه مقعدی باعث ایجاد بواسیر می‌شود؟

بله رابطه مقعدی باعث ایجاد بواسیر خواهد شد و همچنین در هنگامی‌که از این بیماری رنج می‌برید به‌ هیچ‌ عنوان نباید به ناحیه مقعد فشار بیاورید.

2-آیا در حین داشتن بواسیر می‌توان رابطه مقعدی داشت؟

خیر اعمال هرگونه فشار حتی نشستن طولانی مدت بر روی ناحیه مقعد در زمان ابتلا به بواسیر ممنوع است. زیرا منجر به تشدید بیماری و در نهایت نیاز به عمل جراحی هموروئید یا بواسیر می شود.

3-آیا بعد از عمل هموروئید می‌توان رابطه مقعدی داشت؟

حتی اگر توسط بهترین متخصص جراحی تحت عمل جراحی هموروئید قرار بگیرید دیگر نباید رابطه مقعدی داشته باشید. زیرا اعمال فشار به ناحیه مقعد و حتی یبوست مزمن منجر به عود هموروئید می شود. حتی ممکن است در دفعات بعدی بیماری با علائم بیشتر و دردناک تر بروز کند.

4-اثرات روحی رابطه مقعدی بر زوجین چیست؟

معمولا در رابطه مقعدی زنان درد زیادی را تحمل می کنند. این تحمل به دلیل راضی کردن و یا اصرار بیش از اندازه مرد می باشد. اما بعد از رابطه مقعدی این گروه از زنان به دلیل “نه” نگفتن و تحمل درد و عملی که دوست ندارند دچار افسردگی و حتی احساس حقارت می شوند. برخی زنان که دچار عوارض رابطه مقعدی می شوند حتی برای رابطه جنسی معمول با همسر خود نیز تمایل خود را از دست می دهند.

5-حکم رابطه مقعدی در اسلام و سنت چیست؟

بر اساس متون اسلامی و علوم فقهی رابطه از پشت یا همان رابطه مقعدی حرام است. حتی اگر زن نسبت به انجام این عمل راضی باشد کراهت شدید دارد. در اسلام گفته شده است که بعد از رابطه جنسی و حتی رابطه مقعدی غسل واجب است. همچنین رابطه مقعدی جز تمکین محسوب نمی شود.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • ببخشید من با همسرم چن روز پیش رابطه مقعدی داشتم یکم پاره شد حالا دوروزه لکه های مدفوع روی لباس زیر مشاهده میشه .ایا این بی اختیاری با دارو یا خود به خود حل میشه ؟یا در کل باید چیکار کنیم؟

      • متاسفانه اطلاعات مردم درباره عوارض رابطه مقعدی بسیار کم است و اگر اطلاعات کاملی در این مورد داشته باشند به هیچ عنوان این عمل را تست هم نمی کنند.

  • سلام آیا این رابطه فقط یک بار برقرار شده باشد عوارض دارد راه های جلوگیری از آن چیست

  • باسلام بنده با شوهرم رابطه مقعدی داشتم الان بیشتر از دوماه هست که هنگام دوستشویی درد دارم واحساس میکنم که زخم هست بعضی وقت ها خیلی کم خونریزی دارم

    • سلام ممکن است دچار زخم شقاق شده باشید. بسیار مراقب باشید که اجابت مزاج نرم و منظمی داشته باشید و برای دریافت دارو به یک متخصص مراجعه کنید.

      • سلام ببخشید من چند بار رابطه از پشت داشتم و مشکلی هم نداشتم تا اینکه ۳ ۴ ماه اخیر دچار اسهال و استفراغ شدید شدم و دکتر گوارش هم رفتم داروی مترونیدازول داد گفت عفونت روده هس آیا از رابطه اینجوری شدم؟و اینکه دیگه نباید انجام بدم؟

        • سلام گاها رابطه مقعدی عوارض ناشناخته ای را ایجاد می کند و محدود به عوارض معمول رابطه مقعدی نمی باشد. به خصوص اگر پارتنر شما نیز آلوده باشد.

  • سلام ببخشید من ی سوال خیلی مهم دارم میشه جوابمو بدین منو همسرم تو دوران عقدیم چن بار رابطه مقعدی داشتیم تا اینکه من چن تا لکه خون سیاه قسمت جلوی لبلس زیرم دیدم میشه بهم بگید چیه😔

  • سلام آیا اولین رابطه مقعدی همراه با خونریزی هست یا خیر؟ ممکنه اصلا هیچ خونی نیاد در اولین رابطه مقعدی؟

    • سلام ممکن است خونریزی نداشته باشید. عوارض رابطه مقعدی را مطالعه کنید و از انجام آن خودداری کنید.

  • سلام وقت بخیر ببخشید امکانش هست بعد از رابطه مقعدی دل درد داشته باشیم؟؟یا در ناحیه کمر درد داشته باشیم

    • سلام من چند وقتی با یه خانوم اشنا شدم که مشکل مقعدی داره همون بواسیر شک بر این دارم که رابط زیاد از مقعد داشته ،

      • بروز هموروئید بر اثر یبوست و مشکلات گوارشی نیز امکانپذیر می باشد.

        • سلام خدمت خانم دکتر. ببخشید من خودم از رابطه مقعدی متنفرم ولی یک همسر بیمار دارم که تا بهش میگم نمیتونم زود عصبی میشه و حتی بعضی وقتا دیگه هیچ رابطه ای برقرار نمیکنه و قهر میکنه هر چه هم میگم من درد دارم و نمیتونم انگار متوجه نیست و میگه من چون کارم رو بلدم برای تو مشکلی پیش نمیاد دیگه از هر چه رابطه سکسی هست بدم میاد و هیچ تمایلی به سکس ندارم . همین امروز هم گفت من میخوام این رابطه رو برقرار کنم گفتم که این رابطه عواقب زیاد داره و من همیشه نمیتونم اگر برای تنوع باشه که هر چند مدت یه بار باشه باشه من این درد رو تحمل میکنم ولی به صورت مداوم نمیتونم لطفا این جوابی به من بدهید تا بهش نشون بدم شاید جواب شما او را قانع کند. متشکرم. ۱۴۰۱/۱۲/۵

          • رابطه مقعدی حتی برای یک بار مشکلات و عوارض مختلفی که در بالا اشاره شده است را برای هر دو نفر ایجاد می کند. به خصوص برای شما. حتما به یک مشاور خانواده مراجعه کنید. درضمن این رابطه بلد بودن ندارد و به طور کل عارضه ایجاد می نماید. زیرا آناتومی مقعد انسان به شکلی آفریده شده است که برای خروج مدفوع می باشد و حرکت خارج به داخل مقعد در بهترین حالت به عملکرد عضلات مقعد آسیب می رساند. بروز زخم شقاق و هموروئید هم که جای خود دارد. درضمن اگر درد و سوزش دارید حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید و رابطه مقعدی را ترک بفرمایید.

  • سلام خانوم دکتر ، من با همسرم یک دفعه رابطه مقعدی داشتیم و هم از کاندوم و ژل روان کننده استفاده کردیم مشکل خون ریزی و زخم هم تا به حال ندیدیم ولی بخاطر دردی که یکی دو روز اول همسرم داشت به این شکل رابطه ادامه ندادیم. حالا سوالم اینکه اگر دوباره این نوع رابطه رو شروع کنیم با ممکن هست که بی اختیاری در مدفوع یا از مشکلاتی که بالا گفتید اتفاق بیوفته البته همونطور که گفتم از کاندوم و ژل روان کننده استفاده میکنیم.ممنون

    • سلام مجدد این کار را تکرار نکنید زیرا همسر شما دچار عوارض رابطه مقعدی خواهند شد حتی اگر از ژل و کاندوم استفاده کنید.

1 2 3 16
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

نکات مهم در مورد عوارض و احتمال بارداری در رابطه مقعدی

عوارض و احتمال بارداری در رابطه مقعدی، سبب شده است که افراد قبل از انتخاب…

مارس 12, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ماساژ پرینه چیست و چه فوایدی دارد؟

قبل از اینکه پاسخ سوال ماساژ پرینه چیست را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم،…

مارس 6, 2024
  • بیماری های مقعد

پروکتولوژی چیست؟ و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

بیماری ‌ها و اختلالات نواحی مقعد، رکتوم و کولون به صورت تخصصی توسط پروکتولوژیست مورد…

مارس 2, 2024
  • بیماری های گوارشی

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده چیست؟

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده یکی از مشکلات کمتر شایع دستگاه گوارش است که بیشتر…

فوریه 13, 2024
  • بیماری های مقعد

فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان

فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان جزء بیماری‌ های مهمی است که قابلیت بدتر شدن…

فوریه 6, 2024
  • بیماری های مقعد

پماد رکتول برای هموروئید و شقاق

پماد رکتول نوعی پماد گیاهی مقعدی است که از عصاره گیاه مورد تهیه شده است.…

ژانویه 31, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674