دسته: کیست مویی

عوارض عمل نکردن کیست مویی

عوارض عمل نکردن کیست مویی را جدی بگیرید. اگر کیست مویی درمان نشود با به تعویق انداختن درمان کیست مویی این بیماری خود به خود درمان نمی شود. نه تنها بدون اقدامی موثر درمان نخواهد شد بلکه وضعیت حادتر می شود و درمان های آتی نیز با سختی و هزینه بیشتری انجام خواهد شد. اگر کیست مویی درمان نشود یک سری علائم ناخوشایند اولیه شامل حال بیمار می شود. این علائم شامل:

  • درد در ناحیه و حتی کمر درد
  • قرمزی و التهاب
  • ترشحات چرکی که علاوه بر کثیف کردن لباس زیر بوی ناخوشایندی نیز دارد
  • بروز آبسه
  • تب که بر اثر وجود عفونت در ناحیه بروز می کند.
  • عوارض و بیماری های ثانویه در پی درمان نکردن کیست مویی از جمله سرطان
  • بروز سوراخ هایی چرکی که به یکدیگر راه دارند به نام فیستول
  • ایجاد زخم های مزمن

تاخیر در عمل کیست مویی منجر به بروز فیستول و آبسه در ناحیه دنبالچه و کمر شده است.

حال اگر شخصی از ترس مراجعه به پزشک و یا ترس از جراحی جهت درمان کیست مویی خود اقدام نکند چه عوارض دیگری در طولانی مدت متوجه او خواهد شد؟ این علائم به قدری شدید و خطرناک است که بیمار مجبور می شود با وضعیت اورژانسی به پزشک  و یا بیمارستان مراجعه کند و گاها منجر به مرگ بیمار می شود. تمامی کیست های مویی درمان نشده بعد از گذشت مدت کوتاهی با بیماری جدی دیگری به نام فیستول همراه می شود.

فیستول ها کانال هایی عفونی هستند که به یکدیگر راه دارند. سپس اگر فیستول هم درمان نشود این کانال ها انتشار یافته و به دستگاه گوارش راه پیدا می کنند. در نهایت کل ناحیه کمر و شکم درگیر خواهد شد و اگر کسی هم بتواند درد و ناراحتی این وضعیت را تحمل کند در نهایت منجر به  مرگ بیمار و حتی سرطان می شود. عفونت منتشره در بدن واکنش های ایمنی شدیدی را ایجاد خواهد کرد و کیفیت زندگی شخص بسیار افت خواهد کرد.

ریسک فاکتورهای بروز کیست مویی

یکی از نکات قابل توجه این بیماری این است که در سنین نوجوانی و جوانی شایع تر است. بنابراین بسیار مراقب فرزندان نوجوان و جوان خود باشید. به فرزندانتان آموزش دهید چنانچه بر روی پوست این ناحیه وضعیت غیر طبیعی و یا تغییرات جدیدی مشاهده کردند به شما گزارش دهند. اکثر کیست های مویی در همان مراحل اولیه به راحتی و سرپایی درمان می شوند و بیمار سختی های مشقت بار درمان کیست مویی حاد را تجربه نخواهد کرد و پس از درمان به موقع با یک روز استراحت به وضعیت عادی باز می گردد.

اگر کیست مویی درمان و جراحی نشود بیمار گرفتار عوارض درد و ترشح چرکی و التهاب و خارش و فیستول خواهد شد.

اگر از عمل جراحی کیست مویی می ترسید

عمل جراحی کیست مویی با لیزر ترس ندارد. زیرا لیزر برش بسیار ظریفی ایجاد کرده که همزمان با برش سر بریده عروق و اعصاب را ترمیم می کند. به علاوه دکتر زهرا سعادتی یکی از بهترین و جدیدترین روش های برش و درمان را برای جراحی کیست مویی به کار می برند که بیمار بعد از جراحی نیز سختی تعویض پانسمان و استراحت مطلق را نخواهد داشت.

کیست مویی در هر درجه ای که باشد پس از جراحی با لیزر و برش و بخیه خاصی که دکتر سعادتی در این جراحی استفاده می کند تنها یک شب استراحت در منزل را خواهد داشت و بعد از چند روز تا نهایت یک هفته پس از جراحی کاملا بهبود می یابد. در بسیاری از موارد زخم بسته کیست مویی که با لیزر جراحی شده است ترمیم می شود.

آیا عمل جراحی کیست مویی اورژانسی است؟

اگر کیست مویی همراه با آبسه باشد پزشک متخصص باید سریعا آبسه را تخلیه کند. اما اگر بدون آبسه باشد جراحی کیست مویی اورژانسی نیست اما ضروری است. برای مثال اگر دانش آموزی در دوران امتحانات به سر می برد می تواند وقت جراحی را برای بعد از امتحانات تنطیم کند. توجه داشته باشید به تاخیر انداختن جراحی فقط برای چند هفته مجاز است و اگر  عمل را برای ماه ها به تاخیر بیاندازید احتمال بروز عوارضی مثل فیستول و آبسه های دردناک زیاد است.

آیا کیست مویی خطرناک است؟

این بیماری به خودی خود خطرناک نیست. اما اگر کیست مویی درمان نشود به مرور دچار عفونت، آبسه و در نهایت فیستول می شود. همین عفونت منجر به بروز دردهای شدید و طاقت فرسا می شود. در نهایت اگر بیمار دردهای شدید عفونت و آبسه را هم تحمل کند دچار تب و لرز و عفونت های سیستمیک می شود. انتشار فیستول و عمیق شدن فیستول ها نیز دوره درمان کیست مویی و دوره نقاهت بعد از درمان را طولانی تر و سخت تر می کند. در مواردی بسیار نادر کیست مویی منجر به بروز سرطان می شود.

سوالات متداول عمل نکردن کیست مویی

1- چگونه بفهمیم که کیست مویی عفونت کرده است؟

اگر کیست مویی دچار درد، تورم، قرمزی، گرما و یا ترشح چرک شده است نشان دهنده عفونی شدن آن می باشد و قبل از آبسه و فیستوله شدن آن لازم است به متخصص جراحی مراجعه کنید.

2- آیا کیست مویی می تواند به خودی خود بهبود یابد؟

زمانی که جدار کیست مویی تشکیل می شود دیگر خود به خود بهبود پیدا نمی کند و بدون تخلیه و درناژ و جراحی درمان نمی شود.

3- آیا کیست مویی می تواند منجر به مشکلات جدی تر شود؟

بله اگر کیست مویی درمان نشود می تواند منجر به سلولیت، عفونت پوست، یا حتی بدتر از همه عفونت سیستمیک و فیستول شود. کیست مویی رشد می کند و به تمام نواحی اطراف راه پیدا می کند.

4- چقدر احتمال دارد که کیست مویی بازگشت کند؟

احتمال بازگشت کیست مویی وجود دارد. به خصوص اگر درمان کامل و مناسب انجام نشود. جراحی و مراقبت دقیق بعد از عمل که مهمترین آن از بین بردن موهای زائد است از جمله روش های کاهش خطر بازگشت و عود کیست مویی می باشد.

5- آیا کیست مویی نیاز به جراحی دارد؟

بله کیست مویی با جراحی تخلیه و درمان کامل می شود. برای کاهش عوارض جراحی با روش های معمول می توانید از یک متخصص جراحی و لیزر کمک بگیرید و از مزایای جراحی با لیزر پرتوان سود ببرید.

6- آیا پس از جراحی کیست مویی نیاز به مراقبت خاصی دارم؟

بعد از جراحی کیست مویی حفظ بهداشت و از بین بردن موهای زائد این ناحیه بسیار اهمیت دارد. در غیر این صورت بعد از چند سال کیست مویی مجدد عود می کند.

7- آیا کیست مویی می تواند بدون علائم جدی باقی بماند؟

بله در برخی موارد کیست مویی ممکن است بدون علائم جدی باقی بماند. اما این به معنای عدم نیاز به درمان نیست. حتی کیست های بدون علائم نیز می توانند در آینده باعث مشکلات شوند.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • با عرض سلام خدمت شما .
    وقتی عمل انجام بشه بازگشت هم داره ؟
    واقعا عمل با لیرز اذیت چند هفته ای نداره با سپاس از پاختون ❤❤❤

    • سلام اگر جراحی کیست مویی با لیزر به روش بسته و توسط متخصص جراحی و لیزر با تجربه انجام شود احتمال عود کیست مویی به صفر نزدیک می شود. خوشبختانه هیچ یک از بیماران من طی 14 سال گذشته که جراحی های کیست مویی را با لیزر انجام داده ام بازگشت و عود کیست مویی را تجربه نکرده اند. با روشی که من کیست مویی را جراحی می کنم بیمار فقط شب اول استراحت می کند و دوره نقاهت و مشکلات جراحی باز را تجربه نخواهد کرد.

  • سلام خانم دکتر.من سینوس پیلونیدال دارم و قرار بود عمل کنم اما بخاطر تیروئید اجازه بیهوشی ندادند و عمل یک ماه عقب افتاده فعلا.ولی سینوس عفونت و درد داره و من خیلی میترسم بااینکه هنوز خیلی بزرگ نیست .آیا یک ماه یا دوماه عقب بیفته خیلی خطرناکه؟؟

    • سلام شما می توانید عمل جراحی کیست مویی را با لیزر و تحت بی حسی با لیزر انجام دهید. به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند. این جراحی اورژانسی نیست اما مراقب باشید که دچار عفونت و آبسه نشوید.

  • سلام خانوم دکتر نزدیک ۱ساله دارم سینوس الان ابسه کرده و بویی بدی داره بدون جراحی میشه عمل کرد وفقط با لیزر

  • سلام .من تقریبا دو سال پیش کیست مویی داشتم که به شدت عفونت کرده بود وقرار بود دکتر عملم کنه ولی چند روز قبل عمل چرک خودش سر باز کرد وهمه چرکا بیرون ریخت واسه همین من دیگه عمل نرفتم والان همون قسمت بشدت درد میکنه ودردش به کمرم و پای چپم ریخته.دلیلش چی میتونه باشه خیلی نگرانم

  • سلام خانم سعادتی من کیست موی دارم و الان مدتیه ترکیده و الان سه روزه فقط خون میادهرچی چرک بوده ریختن ایانیازی هست واسه عمل آخه میترسم از عمل که بدترنشم

  • سلام خانم دکتر من در ناحیه دنبالچه دو سه سانتی دهانه مقعد احساس قلقلک میکنم یکسالی میشه خیلی حس بدی داره ولی روی پوستم هیچ علامتی نیست ایا کیست هست؟

    • سلام معمولا کیست مویی در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد. برای مدت طولانی روی ناحیه ننشینید. موهای زائد ناحیه پایین کمر را به طور منظم از بین ببرید و لباس های تنگ و پلاستیکی نپوشید. اگر علائم شما همچنان تشدید شد به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

  • سلام من حدود ۶ ماه پیش عمل جراحی بسته انجام دادم اما بعد ۴۰ روز از عمل اگه ده دقیقه بی حرکت بایستم یا در طول روز فعالیت یا ورزش کنم به سختی راه میرم و میزنه به پای راستم و با همون لنگ زدن هم کمی که راه برم دردم آروم میشه قبل عمل هم همینطور بود و اینکه قبل عمل سوراخ ریزی در ناحیه دنبالچه ایجاد شده بود و ترشح خارج میشد آیا بخشی از سینوس مونده یا بازگشت رخ داده؟

    • سلام این مورد ارتباطی با کیست مویی یا عمل جراحی کیست مویی شما ندارد. به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. احتمالا مشکلی در ستون فقرات وجود دارد.

  • خانم دکتر خست نباشید برای من بزرگ شده نشستن برام سخت شده عفونت بیرون نمیزنه بابد چیکا کنم

  • سلام من بهمن ماه سال98 جراحی کردم و دوباره عود کرده و دی ماه امسال دوباره رفتم پیش ی دکتر دیگه گفت بیا عمل ولی بیهوش نمیکنم بی حس میکنم و نمیبندم و باید گاز بذاری داخل زخم
    ترسیدم و نرفتم ولی خیللللی اذیتم میکنه واقعا و دوباره مبخام برم دکتر
    لطفا هزینه جراحی با لیزرو بگید بهم خانوم دکتر

  • سلام من تقریبا یک سالی می شه که احساس می کردم یه چیزی در دنباله من هست ولی بی خیال شدم یه وقت هوایی در خواب خود ب خود می ترکید و از بین می رفت
    ولی تقریبا ۵روزه که شدیدا بزرگ و قرمز شده و مدام خون و چرک میاد آیا به راحتی می تونم عمل لیزر بسته داشته باشم

      • سلام خانم دکتر من چهار سال پیش کیست مویی داشتم رفتم دکتر گفت باید عمل بشه ولی چند روز بعد چرکش کلا اومد بیرون و دردش قطع شد تا الانم که چهار سال گذشته نه درد میکنه نه چرک میاد بیرون آیا نیازی هست عمل کنم
        ممنون

        • در هر صورت امکان عود آن وجود دارد و قبل از این که عفونی شود و مجدد تبدیل به آبسه شود نسبت به جراحی و تخلیه آن اقدام نمایید.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • بهداشت و سلامت

مزایا و معایب لیزر بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار یکی از اختلالات رایج هم در بین مردان و هم زنان است.…

اکتبر 2, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

همه چیز درباره بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار به انگلیسی Incontinence یا نشت غیر ارادی ادرار جزء بیماری های شایع…

سپتامبر 28, 2024
  • بیماری های مقعد

پماد آنتی فیشر برای شقاق

داروهایی که به صورت پماد برای شقاق عرضه می شوند نقش مهمی هم در کنترل…

سپتامبر 18, 2024
  • کیست مویی

کیست مویی و سزارین: نکات مراقبتی

کیست مویی (سینوس پیلونیدال) و زایمان سزارین دو موضوع متفاوت هستند، اما اگر زنی که…

آگوست 28, 2024
  • کیست مویی

کیست مویی و تاثیر آن در زیاد شدن درد پریود

کیست مویی که در اصطلاح پزشکی به آن "سینوس پیلونیدال" گفته می‌شود، یک نوع کیست…

آگوست 26, 2024
  • بیماری های مقعد

درمان دارویی بواسیر: کرم‌ ها، پمادها و قرص‌ها

بواسیر یکی از بیماری های شایع ناحیه مقعد به خصوص در بین افراد بزرگسال است.…

آگوست 19, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674