دسته: غده و توده های بدن

غده چربی یا لیپوم چیست

لیپوم یک توده چربی است که به آهستگی رشد می کند و اغلب در بافت های نرم بدن بین پوست و لایه عضلانی زیرین قرار دارد. لیپوم، حالت خمیری سفت دارد اما به لمس حساس نیست و با اندکی فشار انگشت به راحتی حرکت می کند. لیپوم ها معمولاً در سنین میانسالی تشخیص داده می شوند. بعضی از افراد بیش از یک لیپوم دارند. این توده ها بعضا بر اثر ترشح نامنظم یا بیش از اندازه غدد سباسه چربی پوست ایجاد می شوند. معمولا غدد چربی زیر پوست سر به این دلیل بروز می کنند.

مشخصات غده چربی یا لیپوم چیست

غده چربی یا لیپوم یکی از شایع ترین تومورها است که در زیر پوست ایجاد می شود. حدود 2 نفر از هر 1000 نفر دارای لیپوم یا غده چربی است. اگرچه به عنوان تومور طبقه بندی می شود، اما توده سرطانی نیست و معمولاً بی خطر است.

لیپوم ممکن است در هر نقطه ای از بدن رخ دهد. بعضی از ویژگیهای لیپوم یا غده چربی عبارتند از:

  • لیپوم دقیقا در زیر پوست قرار دارد و بی رنگ است.
  • اغلب در گردن، شانه ها، کمر، شکم، بازوها و ران ها دیده می شوند.
  • به طور کلی اندازه لیپوم یا غده چربی کوچک است. قطر لیپوم معمولا کمتر از 2 اینچ (5 سانتی متر) است، اما ممکن است همچنان رشد کند.
  • گاهی اوقات دردناک است. توده غده چربی در صورت رشد و فشار بر اعصاب مجاور یا در صورت داشتن عروق خونی زیاد دردناک می شود.

روش های تشخیص غده چربی یا لیپوم

غده چربی یا لیپوم یک بیماری خطرناک نیست و به ندرت جدی می شود. اما اگر در هر نقطه از بدن خود متوجه برآمدگی یا تورم شدید، به متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا بررسی دقیق انجام شود. غده چربی معمولاً با معاینه فیزیکی قابل تشخیص می باشد. پزشک با معاینه و انجام آزمایشات می تواند بگوید که آیا توده چربی شما لیپوم و بی‌ضرر است یا اینکه نیاز به انجام بررسی‌ های بیشتر و درمان خاصی دارد.

ممکن است توده چربی لیپوم نباشد و نوعی سرطان به نام لیپوسارکوما باشد که به سرعت رشد می کند و می تواند دردناک باشد. اگر متخصص جراحی به این بیماری مشکوک باشد، آزمایشات بیشتری را توصیه می کند. بنابراین ممکن است برای تایید تشخیص نیاز به بیوپسی باشد که در آن نمونه کوچکی از بافت برداشته شود و زیر میکروسکوپ بررسی می شود. آزمایش هایی مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن و MRI نیز می توانند تصویر واضح تری ارائه دهند. تشخیص تفاوت غده چربی از غده سرطانی به عهده متخصص جراحی می باشد و بیمار نمی تواند تفاوت این دو غده را تشخیص دهد.

روش اصلی درمان غده چربی یا لیپوم

غده های چربی می توانند در داخل عضلات یا اندام های داخلی نیز ایجاد شوند، اما این وضعیت اغلب اتفاق نمی افتد و بسیار نادر است. اگر لیپوم یا غده چربی آزار دهنده یا دردناک و در حال رشد باشد و یا عضلات شما را تحت تاثیر قرار دهد و سفت شده باشد باید آنها را جراحی یا لیزر کنید. همچنین ممکن است ملتهب ، قرمز رنگ یا عفونی شوند و ترشحات بد بویی از آنها خارج شود که در این صورت نیز نیاز به تخلیه و درناژ دارند.

موثرترین درمان برداشتن لیپوم از طریق جراحی است. این یک روش سرپایی مختصر است که معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود. متخصص جراحی با یک برش آن را از طریق جراحی بیرون می‌آورد. از آنجا که لیپوم ها مستقیماً در زیر پوست قرار دارند، برش عمیق نیست و جای زخم کوچکی ایجاد می کند. شاید نیاز باشد چند هفته بعد برای خارج کردن بخیه مجدداً به جراح خود مراجعه کنید. بهتر است عمل جراحی غده چربی یا لیپوم با لیزر انجام شود تا اسکار و جای زخم عمیقی به جای نگذارد.

سایر درمان های احتمالی غده چربی یا لیپوم چیست؟

استروئیدها: این نوع دارو می تواند به کوچک شدن لیپوم یا غده چربی کمک کند که معمولا درون غده چربی تزریق می شوند اما به طور کامل آن را از بین نمی برند.

لیپوساکشن: متخصص جراحی برای بیرون کشیدن بافت چربی از سوزن و سرنگ استفاده می کند.

درمان غده چربی یا لیپوم های بزرگ

لیپوما های بزرگتر از 2 اینچ را گاهی لیپوم های غول پیکر می نامند که می توانند باعث ایجاد درد های عصبی شوند و باعث شوند شما نسبت به ظاهر خود ناراحت باشید و یا نوع لباس خود را تغییر دهید.

بیرون آوردن این غده های چربی بزرگ کمی سخت تر از غده های عادی است. متخصص جراحی عمومی احتمالاً به شما دارو می دهد که کمک می کند تا در طول عمل بخوابید. بعد از عمل جراحی غده چربی یا لیپوم به یک همراه احتیاج دارید تا شما را به خانه برساند.

عوامل خطرغده چربی یا لیپوم

بعضی از عوامل مختلف ممکن است خطر ابتلا به توده و غده چربی را افزایش دهد. هرچند که لیپوم ممکن است در هر سنی مشاهده شود، اما زنان و مردان میانسال بیشتر مستعد ابتلا به لیپوم هستند و شیوع این بیماری بین گروه سنی 40 تا  60 سال است.

رشد مو در ناحیه زیر بغل و پایین کمر می تواند بروز غده های چربی همراه با مو و عفونت را تشدید کند. بنابراین برای جلوگیری از بروز غدد چربی در این نواحی و انواع کیست مویی موهای زائد را با یک روش مطمئن از بین ببرید.

شرایط ارثی می تواند در ایجاد آنها دخالت داشته باشد زیرا ژنتیک لیپوم، معمولاً در بعضی از خانواده وجود دارد.

بعضی از افرادی که مبتلا به بیماری نادر مادلونگ Madelung هستند معمولاً به لیپوم نیز مبتلا می شوند. این بیماری نوعی اختلال در متابولیسم چربی (ذخیره چربی) است که منجر به تجمع غیرمعمول رسوبات چربی در اطراف گردن و نواحی شانه می شود و اغلب در مردان بزرگسال الکلی دیده می شود. هرچند که زنان و کسانی که الکل نمی نوشند نیز می توانند به بیماری مادلونگ مبتلا شوند.

سایر اختلالات نادری که باعث ایجاد لیپوم می شوند شامل

  • Adiposis dolorosa یک اختلال نادر است که با لیپوم های دردناک و متعدد همراه می شود.
  • سندرم کودن Cowden Syndrome
  • سندرم گاردنر Gardner’s syndrome

سوالات متداول غده چربی یا لیپوم

1-مدت زمان بهبودی پس از جراحی غده چربی یا لیپوم چیست؟

برداشتن لیپوم از طریق جراحی و به خصوص با لیزر پرتوان به طور سرپایی انجام می شود. این بدان معناست که بهبودی بسیار سریع است و بیماران در همان روز جراحی به خانه می روند. بعلاوه، بیماران می توانند بطور کلی فعالیتهای روزمره خود را از روز بعد از سر بگیرند.

2-آیا می توان غده چربی یا لیپوم را ماساژ داد؟

اگر ماهیت توده چربی کاملا مشخص نیست ماساژ آن ممنوع است. تا زمانی که بیمار برای تشخیص صحیح به جراح  مراجعه کند. اگر توده لیپوم باشد، هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد ماساژ به لیپوم آسیب می رساند. اما هیچ شواهدی هم نشان نداده که ماساژ به آن کمک خواهد کرد.

3-آیا غده چربی یا لیپوم می تواند به خودی خود از بین برود؟

اگرچه لیپوم ها خطرناک نیستند، اما بسیاری از افراد به دلایل زیبایی آن را درمان می کنند که از رشد بیشتر آن نیز جلوگیری می شود. برداشتن جراحی تنها راه درمان قطعی لیپوم است.  تومورهای چربی یا لیپوم بدون درمان و به خود به خودی از بین نمی روند.

4-تاثیر ورزش کردن و کاهش وزن بر روی غده چربی یا لیپوم چیست؟

اگرچه لیپوم از بافت چربی تشکیل شده اما این تومورها معمولاً به کاهش وزن پاسخ نمی دهند. در صورت افزایش وزن ممکن است اندازه لیپوم کمی بزرگتر شود. سلولهای لیپوما از سلولهای بافت چربی مزانشیمی اولیه ناشی می شوند. بنابراین، آنها از سلول چربی بزرگسالی نیستند و با کاهش وزن، ورزش کردن یا رژیم گرفتن از بین نمی روند.

5-میزان احتمال عود مجدد غده چربی یا لیپوم چیست؟

هر چند که احتمال عود مجدد وجود دارد با این حال لیپوم به ندرت پس از برداشتن دوباره عود می کنند. بعد از جراحی، احتمال عود موضعی کمتر از 5٪ است. لیپوم های نفوذی و عمیق نسبت به لیپوم های کوچک درصد عود بالاتری دارند.

6-غده چربی زیر بغل چگونه درمان می شود؟

بهتر است از یک روش مطمئن و راحت مثل لیزر پرتوان جهت عمل جراحی و تخلیه غده چربی زیر بغل استفاده شود. همچنین از بین بردن موهای زائد با کمک لیزر موهای زائد برای جلوگیری از ایجاد غده چربی زیر بغل بسیار موثر است.

7-توده و غده چربی زیر پوست سر چیست؟

این توده ها بر اثر ترشح بیش از اندازه غدد سباسه که مسئول ترشح چربی به پوست می باشند تشکیل می شوند. برای جلوگیری از بروز این غدد لازم است پوست سر را به طور منظم و با شامپوی مناسب بشویید و در صورت نیاز از روش های دارویی برای کنترل ترشح چربی پوست سر کمک بگیرید.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام .پسرپانزده سالم که فوتبالیست ماهری درست خودش است . مدت چند ماه است که روی ساق پاش برآمدگی وجود دارد این برآمدگی نرم است وقتی که راه میرود مشخص است یاسرپا میماند .مشکل خاصی دارد خیلی خطرناک است.ممنون میشوم راهنمایی کنید فردا به سونوگرافی هم میرویم

    • سلام معمولا در ورزش فوتبال ضربه های شدیدی به ساق پای بازیکن وارد می شود و چنین غده هایی بروز می کند. خطرناک نیست اما بهتر است از ساق بند استفاده کنند تا بیش از این به بافت بدن آسیب نرسد.

      • سلام حالت خوبه دختر من در ناحیه سر غده زیر پوستی دارد بهش میگن لیپوم یا غده چربی درمانی هست که بتوان با دارو خشک کرد یا نه لطفا رهنمایی کنید باتشکر

  • سلام من اندازه یه گردو یا نارنگی دوسانت پایین تر از زیر بغلم روی دندم باد کرده دست میزنم عین غده که حرکت میکنه دردم نداره درقسمت سمت راستم هست میتونم بپرسم‌چیه

    • سلام ممکن است لیپوم باشد اما حتما باید معاینه شوید. اگر شکل ظاهری غده مشکوک و پوست ناحیه مشکوک باشد قبل از خارج کردن آن بیوپسی انجام می شود.

      • من یه دونه پاین شونه چپم زده بود تیره رنگ بود گفتم حتما جای نیش زدگی باشه ولی الان چند ماه گذشته اون دونه انگار رفته عقب تر ولی دست که میکنم هنوز حسش میکنم ینی ممکنه لیپوم باشه؟

          • سلام خسته نباشید من دوعددلیپوم در ران چپم هستند اذیت نمی کنند ولی الان یک جوش دردناک درپشت سرم روی دنباله جمجمه پشت گوش راست است ودرد ناک است چکارکنم حدو د یک هفته است جوش بوجودامده
            ممنون اگر پاسخ بدهید ایاخارش لیپوم عادی است درکشاله رانح

          • این توده های دردناک معمولا عفونی می باشند. احتمال بروز کیست مویی نیز وجود دارد. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید و برای تخلیه آنها اقدام نمایید. توده روی ران را بهتر است با لیزر پرتوان خارج کنید.

      • سلام خانم دکتر من یه چند روزی هست که زیر بغلم یه برآمدگی متوسط در اومده چه جوری باید درمان کنم میشه راهنماییم کنید

    • سلام و خسته نباشید
      حدود دو هفته پیش ضربه شدیدی در قسمت دم ابرو وکنار سرم با سر بازیکن دیگری صورت گرفت الان که دست میزنم یک برآمدگی خیلی ریز حس میکنم و کمی هم درد داره راهنمایی کنید چیکار کنم

      • معمولا غده های چربی بر اثر ضربه به وجود نمی آیند و ممکن است این تروما نیاز به مراقبت هایی غیر از جراحی لیپوم داشته باشد. از یک جراح پلاستیک صورت وقت ویزیت بگیرید.

  • سلام خانم دکتر ببخشید مزاحم میشم بنده درنقاط مختلف بدنم چربی زیرپوست زیاد دارم ازجمله دست -پاشکم وپشت وجدیدا خیلی زیاد شده اگر شاید یه صدتایی باشه .لطفا راهنمایی فرمایید چکار باید بکنم .ممنون. خطرناک هست یانه

    • سلام به یک متخصص جراحی عمومی در بیمارستان مراجعه بفرمایید.

      • سلام ی سوال
        پدرم کیست روی صورتش دکتر گفت باید عمل کنه عمل سرپایی
        شیره میخوره توی عمل تاثیری نداره مشکلی پیش نمیاد اعتیاد داره؟

        • سلام ممکن است در روند ترمیم زخم و کنترل خونریزی حین عمل تغییراتی ایجاد کند. این مورد را با جراح معالج ایشان درمیان بگذارید.

      • سلام دکتر بنده 29 سالمه و در سنین 16.17سالگی چند جای بدن مثل شکم ساعد دستم و ران پام چندتا
        ظاهر شد روی دستم که عین دکمه زده بود بیرون همون بچگی رفتیم جراحی برداشتن آزمایش رفت ولی متاسفانه پدرم دنبال جوابش نرفت بعدها زیاد تر شد 30.40تا شد به مرور زمان 22.23 داشتم 1بار خودم رفتم دکتر پزشک گفت برو زندگیتو بکن با اینا کاری نداشته باش....
        2سال پیش دنبال جواب آزمایش بچگیم رفتم ولی موفق نشدم ولی گفتن چیز خواستی نبوده اگر جوابش بد میشد حتما تماس میگرفتن یا میگفتن دوباره بیا نمونه برداری....
        الانم 30 سالمه به نظر شما چیکار کنم جلو تکثیرش گرفته بشه

        • برخلاف نظر متخصص محترمی که فرمودند به این توده ها کار نداشته باشید من نظر متفاوتی دارم. بیماران زیادی به من مراجعه کرده اند که نسبت به تخلیه و جراحی لیپوم ها بی تفاوت بوده اند و طی مدت زمان طولانی دچار بدخیمی یا عفونت در این ناحیه شده اند. غده های چربی خطرناک نیستند اما لازم است که تخلیه شوند. برای کاهش ابتلا به این توده ها لازم است رژیم غذایی سالم داشته باشید و حتما یک ورزش منظم انجام دهید. اگر اضافه وزن دارید حتما وزن خود را کاهش دهید. در مورد آزمایش نوجوانی هم نگران نباشید اگر مورد خاصی بود حتما آزمایشگاه به شما اطلاع میداد. لازم است از این به بعد مراقب باشید و به توصیه هایی که گفتم عمل کنید.

        • سلام من وسط کتفم یه غده زیر پوستی به اندازه گردو دارم
          وقتی درد میگیره دردش به گردنم هم فشار میاره بطوریکه شبا نمیتوانم بخوابم
          خوشحال میشم پاسخ بدین

      • سلام خسته نباشید
        ببخشید من روی ابروی چپم نزدیک ب پیوند ابرو و چسبیده ب ابروم ورم کرده تیر میکشه و بعضی اوقات خیلی سردردم شدید میشه دست میزنم بهش درد میگیره
        نمیدونید چیه...؟
        لطفا راهنماییم کنید

        • ابتدا به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید اگر توده بزرگی باشد که نیاز به جراحی دارد می توانید از یک جراح پلاستیک یا جراح فک و صورت برای تخلیه و جراحی آن کمک بگیرید.

  • من مادر شیرده هستم و دخترم 2ماهشه، روی سرم غده چربی داشتم ک قبلا اندازه نخود بود و دیده نمیشد مگر با لمس اما حالاچند وقته بزرگ شده و اندازه گردو شده خواستم ببینم میشه برش دارم و هزینه اش چجوریه

    • سلام بله می توانید به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید و به طور سرپایی غده چربی سر را تخلیه کنید. این جراحی سرپایی ارتباطی به شیردهی مادران ندارد.

  • با سلام و احترام
    خانم دکتر من 29 ساله هستم و 5سالی میشه روی یکطرف صورتم یک غده بدون سر و بدون درد وجود اومد و بعد از چند سال متورم شد و تخلیه شد ولی بازم رشد کرده و دوتا شده الان هرچند کوچکتر.
    دکتر پوست رفتم و کلی قرص راکوتان و داکسی هم تجویز نمودن و مصرف کردم ولی اصلاا تاثیری نداشته و کماکان همون جای صورتم مجدد دوتا رشد کرده البته کوچکتر از اولی.
    توروخدا کمک بفرمایید واقعا تو این 9سال اخیر خیلی اذیتم کرده و اعتماد به نفسم رو گرفته
    تشکر

    • سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه برای برداشتن یا برنداشتن این غده با لیزر تصمیم گیری می کنیم.

    • سلام خدمت شما،
      خانم دکتر ببخشید مادر بنده در گردن سمت راست برآمدگی ایجاد شده که پیش دکتر رفتیم و برای مادرم آزمایش و سونوگرافی تجویز کردن ونمونه برداری کردند ولی به ما نگفتند که نمونه و داخل عکس ها با چسب چسبوندن و در کل ما ۲روز بعد نمونه و بردیم برای آزمایشگاه،اونجا گفتند که شاید تو کاشت درست جواب در نیاد،حالا تو آزمایش نوشته که ۵۰ درصد کیس هست و ۵۰ درصد توده سرطانی،من خیلی نگران هستم نمیدونم چی هست باید چیکار کنم دیگه،الان شما میگین تکلیف چیه و آیا شما ویزیت میکنین خودتون؟!

      • با جواب آزمایش و نمونه برداری به یک متخصص انکولوژی مراجعه بفرمایید.

  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما،خانم دکتر آیا غده چربی در سر باعث ریزش مو میشه؟چون من ۲تا غده چربی بالا سرم دارم که موهای بالای این ۲تا غده تراکمشون کمتر از قسمتهای دیگست،ممنون میشم پاسخگو باشید

    • سلام بله معمولا چرب بودن پوست سر و عدم کنترل چربی پوست سر منجر به ریزش مو می شود.

    • سلام وقتتون بخیر.
      بنده تعدادی کیست بر روی پوست سر، و روی صورت دارم. زمان زیادی نگذشته بود که یکی از آنها به شدت بزرگ شد و حالت عفونی داشت.
      که مجبور به جراحی آن شدم. اما متاسفانه مجدد در نقاط دیگر سرم این کیست ها به وجود آمدن.
      و به شدت ریزش مو پیدا کردم.
      آیا این کیست ها بر ریزش مو تاثیری دارد؟
      کیست های موجود خطرناک هستن؟
      ممنون میشم راهنمایی کنید.

      • سلام معمولا بر اثر چرب شدن پوست سر ریزش مو نیز بروز می کند. این کیست ها باید بررسی شوند تا بتوان نظر قطعی داد.

  • سلام خسته نباشید
    من‌ زنی ۴۰ ساله هستم که از بیست سال پیش روی بازوی دستم غده ی چربی در اومد و با عمل جراحی خارج کردم ... و باز چند تا دیگه در اومد که اونارو هم سه سال پیش عمل کردم و در اوردم ... اکنون یک سال است که تعدادشون به چهل تا بیشتر رسیده و دردناک هستن و هر روز هم زیاد تر بزرگتر میشوند و روحیه ی بدی پیدا کردم ... چی کار کنم زیاد نشوند و چطوری در بذارمشون که جاشون نمونه ... متاسفانه من در فرانکفورت زندگی میکنم و اینجا به این چیزا زیاد اهمیت نمیدهند

    • سلام نوع تغذیه و وراثت در بروز این غده ها بسیار موثر است. از مطب یک وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت روش مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد.

  • سلام خانم دکتر من ۳۱ سالمه و ۱۸ سال هست روی بدنم غده چربی پیدا شده بعضیا کوچیک بعضیا بزرگ..گاه وقتی دردو سوزش دارن..پیش ی دکتر رفتم گفت نورو فیبروماروتوزه..
    خودم واقعا عذاب میکشم از این وضعیت هر سال یکی دوتا اضاف میشه. چیکار کنم

    • سلام متاسفانه این یک بیماری ژنتیک است و درمان قطعی ندارد. تحت نظر یک متخصص مغز و اعصاب باشید و در صورت نیاز لازم است که توده ها جراحی یا پرتو درمانی شوند. این نوع توده ها غیرسرطانی می باشند و خوش خیم هستند اما در موارد بسیار کم تبدیل به توده بدخیم می شوند.

  • سلام خانوم دکتر من 19سالمه وه دقیقا در بالای سرم یک برامدگی بسیار سفت ایجاد شده قبلا کوچیک تر بود الان رشد کرده و اینکه با لمسش سر درد میگیرم و گاهی مخاط دماغم خونی میشه 🤔خواستم بپرسم آیا خطر ناکه یا عادیه

    • به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند.

  • سلام و خدا قوت
    بنده از اواخر آذر ماه متوجه وجود توده نرم و سفید رنگی زیر پوست قسمت خارجی ران پای چپ شده‌ام که اندازه آن حدودن یک سانتی‌متر است. این توده چقدر خطرناک است؟ آیا باید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

    • سلام اگر غده چربی باشد خطرناک نیست و اگر کیست مویی باشد ممکن است در آینده دچار عفونت شدید شوید و درد و ناراحتی زیادی را متحمل شوید. از مطب وقت ویزیت بگیرید بعد از معاینه با لیزر به طور سرپایی خارج می شود.

1 2 3 33
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • بیماری های گوارشی

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده چیست؟

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده یکی از مشکلات کمتر شایع دستگاه گوارش است که بیشتر…

فوریه 13, 2024
  • بیماری های مقعد

فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان

فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان جزء بیماری‌ های مهمی است که قابلیت بدتر شدن…

فوریه 6, 2024
  • بیماری های مقعد

پماد رکتول برای هموروئید و شقاق

پماد رکتول نوعی پماد گیاهی مقعدی است که از عصاره گیاه مورد تهیه شده است.…

ژانویه 31, 2024
  • بیماری های مقعد

عوارض فیستول مقعدی چیست؟

عوارض فیستول مقعدی می‌تواند زندگی بیمار را به صورت جدی تحت تاثیر قرار دهد. به…

ژانویه 29, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

اصول رعایت بهداشت مقعد

یکی از مناطق بدن که به صورت پیوسته با آلودگی ارتباط مستقیم دارد مقعد است.…

ژانویه 27, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

جراحی هموروئید با استاپلر یا جراحی هموروئیدوپکسی

هموروئید (یا بواسیر) یکی از بیماری های شایع ناحیه مقعد است که بسیاری از بیماران…

ژانویه 23, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674