دسته: غده و توده های بدن

درمان غده چربی یا لیپوم

غده های چربی که در زیر پوست به وجود می آیند، به راحتی قابلیت درمان شدن دارند. درمان غده چربی می تواند با استفاده از روش های گیاهی و جراحی های مختلف صورت پذیرد. اما روش های جراحی به خصوص با لیزر پرتوان در یک جلسه و بدون عود و بازگشت انجام می شوند.

این دسته از غده ها، غیر سرطانی هستند و می توان برای درمان آنها از روش های ساده استفاده کرد. اما در برخی موارد نیز غده های چربی یا لیپوم ها ممکن است شدت یافته، و برای بیمار مشکلاتی را به همراه آورد. از این رو باید به دنبال روش های تاثیرگذارتر برای درمان غده چربی بود. همچنین در نظر داشته باشید که تشخیص تفاوت غده چربی از غده سرطانی به عهده متخصص جراحی عمومی می باشد.

این غده های ترد و نازک چربی هیچ دردی با خود به همراه ندارند. اما منجر به بروز ناراحتی در بیمار می شوند. توده های چربی که اصولا در قسمت های مختلف بدن همچون شانه، سینه، گردن، ران، بازو و … به وجود می آیند، در صورتی که به اعصاب بدن فشار آورند، با درد و ناراحتی همراه می شوند.

اما این مسئله به آن معنا نیست که نمی توان اقدام به درمان غده چربی در بدن نمود. لیپوم ها در بین پوست و عضله زیرین آن ایجاد می شوند و بدون هیچ گونه درد و ضرری برای بدن هستند. اما لازم است درمان شوند تا از بروز مشکلات دیگر در بدن جلوگیری به عمل آورند.

بهترین روش های درمان غده چربی

روش های بسیاری وجود دارد که می توانند در درمان غده ها و کیست های چربی موثر باشند. از جمله مهمترین این روش ها باید به موارد زیر اشاره نماییم:

جراحی غده چربی

بیشتر متخصصین جراحی بر این عقیده هستند که بهترین راهکار برای از بین بردن همیشگی لیپوم یا غده چربی، جراحی آن است. در این روش با تزریق استروئید می توان به درمان توده چربی کمک کرد. در روش جراحی، معمولا درمان غده چربی زیر پوست با استفاده از بی حسی موضعی انجام شده و بیماری می تواند پس از عمل از بیمارستان یا کلینیک خارج شود.

این دسته از غده های چربی، که در زیر پوست انباشته می شوند، به بافت ها حمله نمی کنند. از این رو می توان به راحتی و تنها با یک برش ساده، آنها را از بدن خارج کرد. پس برای درمان غده چربی متخصص جراحی عمومی تنها با ایجاد یک برش کوچک، توده را با لیپوساکشن یا فشار فیزیکی از بدن خارج می کند.

درمان غده چربی با لیزر

لیزر درمانی یکی دیگر از روش های موثر برای درمان کردن غده های چربی به شمار می رود. این روش از سال ۲۰۰۶ میلادی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است و تاثیر زیادی در درمان این نوع کیست های چربی دارد.

در لیزر درمانی، میله باریکی به نام کانولا وارد غده چربی شده، و  پس از تخریب توده های زیر جلدی بدن، آنها را از بدن خارج می کند. این روش برای درمان غده چربی بسیار موثر است و طرفداران زیادی دارد.

همچنین می توان لیزر پرتوان را در جراحی غده چربی با تیغ جایگزین کرد. بدین ترتیب برشی بسیار ظریف که به سرعت بهبود می یابد ایجاد می شود. سپس لیپوم خارج می شود. در اکثر موارد نیازی به زدن بخیه بعد از جراحی لیپوم با لیزر نمی باشد.

درمان با روش های خانگی

روش دیگری که برای درمان کیست های چربی کوچک استفاده می شود، روش های خانگی و گیاهی هستند. روش های خانگی از هزینه کمتری نسبت به روش های دیگر برخوردار بوده و عوارضی نیز ندارند. این دسته از روش های درمانی، راهکارهای غیر تهاجمی هستند که به رهایی از شر لیپوم های کوچک کمک می کنند اما درمان صد در صد محسوب نمی شوند. از جمله بهترین و مهمترین روش های خانگی، عبارتند از:

  • استفاده از سرکه سیب
  • استفاده از روغن کرچک
  • استفاده از زردچوبه
  • مصرف داروی گیاهی مریم گلی برای درمان و جلوگیری از لیپوم
  • سیر

سوالات متداول درمان غده چربی

1-مدت زمان درمان گیاهی غده چربی چقدر است؟

اصولا درمان گیاهی غده چربی تاثیر گذاری طولانی مدت دارند و لازم است در زمان زیادی مورد استفاده قرار گیرند. کمترین زمان ممکن برای تاثیر گذاری روش های درمان گیاهی لیپوم ، بیش از یک ماه است.

2-آیا می توان با استفاده از رژیم غذایی توده چربی را کاهش داد؟

بدون شک برای این که بتوان اقدام به درمان غده چربی نمود، لازم است توجه کنیم که چه می خوریم. خوردن غذاهایی که سرشار از کلسترول و چربی هستند، تنها توده چربی را به حالت بدتری دچار می کنند. توجه داشته باشید که با کاهش وزن نمی توان غده چربی را کوچکتر کرد.

3-مصرف چه غذاهایی می تواند به درمان توده چربی کمک کند؟

مصرف روزانه 2 فنجان چای سبز، مواد غذایی که سرشار از اسید های چرب امگا 3 هستند و نوشیدن آب کافی می توانند به میزان قابل توجهی به درمان غده چربی کمک کنند.

4-دلایل متعددی که منجر به ایجاد توده های چربی می شوند کدامند؟

دلایلی مختلفی وجود دارد که فرد را به بیماری لیپوم گرفتار می کند. از جمله مهمترین این دلایل باید به بیماری های ارثی، گرفتگی مجراهای بدن، عفونت ها و التهاب های مزمن اشاره نماییم.

5-آیا غده های چربی زیر پوست می توانند سرطانی باشند؟ 

معمولا توده های چربی سرطانی نیستند، اما در صورتی که به اعصاب فشار وارد کنند، می توانند برای بدن درد و ناراحتی بسیاری به همراه داشته باشند.

 

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام،می خواستم سوال کنم هزینه عمل برداشت غده لیپوم چه مقدار هست؟ممنون میشم مشخصا حدود مبلغ رو بفرمائید

      • سلام
        خسته نباشید چند وقتی که چند تا کیست خیلی نرم دوطرف ستون مهره ها و بالای کمر ایجاد شده که تقریبا اندازه ی نخود هستن میشه بگین چی میتونه باشه؟

          • سلام خسته نباشین.من غده چربی زیاده تو بدنم از پنجاه تا بیشتره با اندازه متفاوت.چجوری میشه همشو برداشت و جلوگیری کرد کن دیگه در نیاد.ممنون

          • ممکن است جراحی توده های شما در چند جلسه انجام شود. تغییر رژیم غذایی و ورزش منظم و جراحی با لیزر می تواند به کاهش عود این توده ها کمک کند.

  • سلام پشت معده ام یک غده هست 4 سال میشه اونجاست وقتی لمس کنم کمی درد داره. و سوزن میکشه. اندازه یک نخود گونده هست. میشه کمک. کنید.؟

    • سلام ابتدا باید معاینه شوید. اگر غده چربی نباشد و وضعیت مشکوکی داشته باشد ابتدا نمونه برداری می شود. بعد از پاسخ آزمایشگاه و مشخص شدن ماهیت غده می توان در مورد درمان آن تصمیم گرفت.

  • سلام ، من در نقاط مختلف بدنم لیپوم دارم ، طی یک‌جلسه میشه چند تا رو جراحی کرد ؟

    • سلام بستگی به ناحیه تشکیل شده دارد. بعد از معاینه می توان نظر داد.

      • سلام هزینه بعد از معاینه مشخص می شود. برای اطلاع از حدود هزینه ها با مطب تماس بگیرید.

        • سلام خانم دکتر ببخشید من مشهد هستم من داخل سرم چند تایی از این غده های چربی دارم که به تازگی یکیشون امونم رو بریده درد داره حتی بالمس اروم دستم نمیدونم باید چکار کنم اگه میشه خودتون تشریف بیارین مشهد برای عمل یا وجدانا یک دکتر خوب معروف بهم معرفی کنین ممنون میشم هزینشو هم بگین هر کدوم از غده ها چقدر میشه اندازه ی نخود بزرگ تر تغریبا

          • سلام متاسفانه من فرصت مراجعه به شهرستان ها را ندارم. شما می توانید یک روزه به تهران بیایید و جراحی توده سر را سرپایی انجام دهید. لطفا قبل از تشریف فرمایی هماهنگی های لازم را با ویزیت آنلاین انجام دهید. رزرو ویزیت آنلاین با تلفن های مطب انجام می شود. در مشهد همکاری را نمی شناسم که به شما معرفی کنم.

  • سلام من ۱۴ سالمه و سونو سینه رفتم گفتن توی سینه سمت پت یه توده چربی یه سانتی هست من چطور باید درمانش کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام خانم دکتر
      همسرم ی دونه هایی(خیلی زیاد هست) روی بیضه هاش هست بعد سنو که رفت بهش گفتن شبیه جوش هست غده چربی دار... گفتن خوش خیم هست مشکلی نداره میتونین با دارو یا عمل رفع بشه.... از شما میخوام توضیحات کامل لطفآ بهم بدین ممنون میشم.

  • سلام،ایا بی حسی موضعی برای غده چربی کنار گردن و گوش خوبه؟ و آیادرد داره ؟

    • سلام بستگی به اندازه غده چربی دارد. اگر غده چربی کوچکی باشد با بی حسی موضعی و بدون درد توسط متخصص جراحی خارج می شود.

      • سلام خانوم دکتر، من تمام بدنم پرشده ازاین غده های چربی میخام ازصرهمش خلاص بشم ولی نمیخام بخیه یاجراحی بشه چون روی ران ها بازو شکم وکمرم هست راهی هست ازش خلاص بشم ممنون میشم بهم ایمیل بزنید

        • سلام با لیزر پرتوان می توان اغلب غده های چربی را بدون اسکار خارج کرد. اما باید معاینه شوید تا بتوان نظر قطعی داد.

        • سلام خسته نباشید
          من دو سال پیش غده لیپیوم روی پیشانی داشتم و سرپایی عمل کردم و صاف شد ولی دوباره غده رشد کرده در حالی ک دکتر گوفت در اورده و ی توری گذاشته ک دیگه رشد نکنه...حالا دوباره باید عمل کنم و با لیزر میشه انجام داد یا دوباره باید پیشانی باز بشه

          • سلام معمولا غدد چربی عود کننده می باشند. به خصوص غدد چربی ناحیه سر. بعد از معاینه به شما روش درمان مناسب پیشنهاد خواهد شد.

  • ببخشد درمان چربی زیر پوست تعدادش زیاد باشه تو چند جای بدن اما اندازه کوچک،اندازه یه نخود،،با لیزر قابل درمان هستش؟ دیگه برنمیگرده بعده برداشت با لیزر؟ و هزینه تقریبی چقدر میشه،،،مرسی

    • سلام بله برداشتن این غدد چربی امکانپذیر است هرچند که باید ناحیه مورد نظر بررسی شود. هزینه نیز بعد از معاینه مشخص می شود. برداشتن غده چربی با لیزر بازگشت ندارد.

      • سلام.یه توده در پشت کتفم دراومده که سونگرافی رفتم و دکتر گفت غده چربیه.اولا میخام بدونم دکتر سونگرافی تشخیصش درسته؟ثانیا دکتری رفتم که گفت برات غده رو درمیارم اما بعد جراحی بم گفت یه قسمتش مونده و نتونستم در بیارم برات.حالا میخام بدونم در این شرایط چکار کنم؟باز جراحی کنم یا اگه بمونه مشکلی برام درست نمیکنه

        • بهتر است تخلیه شود که دچار عفونت و عوارض نشوید. برای برخی از غده های چربی که در ناحیه کتف می باشند ممکن است نیاز به بیهوشی باشد تا بتوان توده را به طور کامل تخلیه نمود. از آنجایی که بخشی از توده تخلیه شده است مسلما جراح محترم دستور ارسال توده به پاتولوژی را نوشته اند. بعد از حدود 10 روز جواب پاتولوژی دقبقا مشخص می کند که توده خارج شده از چه نوع بوده است.

        • سلام خانم دکتر. یه سوال داشتم ازتون. یه توده چربی پشت کتف سمت راستم اومده و اندازشم بزرگه و دکتر جراح نظر به جراحی با بیهوشی داشتندمیخواستم بدونم میشه همین توده با لیزر و بدون اسکار درمان بشه؟

  • سلام خسته نباشید دکتر من دوسال پیش عمل کردم کیست چرپی داخل پام بود الان دوباره پام به همان اندازه درد میکنه وتوان ایستادن رو پا را ندارم

    • سلام اگر غده چربی به طور کامل و با لیزر توسط متخصص جراحی و لیزر تخلیه شود دیگر عود نمی کند مگر این که در نقطه دیگری غده جدیدی ایجاد شود. علت بروز غده چربی معمولا تغذیه نامناسب و چاقی است. برای جلوگیری از بروز مجدد غده چربی در نواحی دیگر بدن این موارد را در نظر داشته باشید.

  • با سلام وقت شما بخیر.
    من حدودا ۵۰تا غده لیپوم ریز و درشت توی بدنم هست،آیا راه حلی برای درمانش هست؟

    • سلام غده های درشت را می توانید با لیزر پرتوان خارج کنید. در مورد غده های ریز بعد از معاینه می توان تصمیم گیری کرد.

  • با عرض سلام خدمت دوکتور محترمه بنده که مدتی هست که در انگشت دست راست ام غده پیدا گردیده تاحالا به کدام دوکتور مراجعه نکردم لطفاً راهنمایی شما را در زمینه خواهانم

      • سلام خانوم دکتر لطفا کمکم کنین
        من روی ساعدم یک غده چربی مانند بود زمتن ١٧ سالگی ولی الان این غده ها زیاد شده همه جای بدنم هست درد هم نداره میخاستم بدونم اینا چی هست ایا دمان میشه???ح

        • متاسفانه راهی به جز جراحی و تخلیه این غدد وجود ندارد و لازم است برای جلوگیری از عود مجدد لیپوم ها رژیم غذایی سالم داشته باشید و یک فعالیت ورزشی روزانه را انجام دهید.

  • سلام دکتر، داخل سر غده چربی داره اندازه ۲تا۳سانت بعضی اوقات درد میگیره ایا باید حتما برداشته باشه حدود ۱۰سال هستش بزرگ نشده

    • سلام بهتر است برداشته شود تا بزرگتر نشود و مزاحمت ایجاد نکند. برنداشتن این غده چربی سر خطرناک نیست.

1 2 3 19
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674