دسته: شقاق فیشر مقعد

شقاق مقعدی تشخیص و درمان

شقاق مقعد به انگلیسی آنال فیشر (Anal Fissure ) می شود. شقاق یک نوع بیماری ترک خوردگی و چاک خوردگی یا زخم شدن قسمت لبه داخلی مقعد بوده که نوعی زخم پوستی است. برخی بیماران شقاق را پارگی مقعد نیز می نامند و از درد و سوزش این ناحیه گلایه می کنند. این بیماری به دلایل مختلفی در لایه اپی تلیال به وجود می­ آید که همراه با احساس درد شدید، خونریزی و سوزش می ­باشد.

علت شقاق مقعدی

امروزه افراد زیادی به بیماری شقاق مبتلا می ­شوند. از عوامل ایجاد کننده این بیماری می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسهال به مدت طولانی: در زمینه بیماری ­های التهابی روده از جمله کولیت اولسره و کرون
  • یبوست: افزایش بیش از حد فشار درون شکم در زمان دفع مدفوع. معمولا مدفوع سفت به مقعد و عضلات آن ناحیه فشار زیادی وارد می­ کند. خون­رسانی به این قسمت در مدت طولانی کاهش یافته و عضلات آن سفت­تر خواهد شد؛ در نتیجه باعث پارگی و به وجود آمدن این بیماری می ­شود.
  • بیماری­های زمینه­ ای از جمله AIDS، سرطان مقعد، سل، ترومای ناحیه مقعد
  • دفع مدفوع با کمک دست
  • تغذیه نامناسب و سبک زندگی ناسالم
  • بارداری و فشار غیر طبیعی به ناحیه مقعد

آناتومی شقاق مقعد همراه با عکس واقعی شقاق

علائم بیماری شقاق چیست؟

دقت کنید که علائم  شقاق عود کننده است. ممکن است شقاق با یکی یا همه علائم زیر بروز کند. از جمله علائم شقاق به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • ایجاد خونریزی از ناحیه مقعد به ویژه در زمان اجابت مزاج یا بعد از آن
  • احساس درد شدید
  • خارش در ناحیه اطراف مقعد
  • احساس ضایعه گوشتی در ناحیه اطراف مقعد
  • احساس درد در ناحیه مقعد در زمان سرفه کردن و یا ادرار

بیمارانی که به اختلالات بافت دریچه مقعد مبتلا هستند، احتمال زیادی دارد که به آسیب شکاف و ترک مقعدی در اثر ضربه  به آن دچار شوند. بر اساس مطالعات انجام شده توسط پزشکان، اکثر افرادی که به شقاق مقعدی مبتلا می­ شوند، حداقل دارای یک بیماری زمینه­ ای دریچه مقعدی هستند.

یکی از اختلالات شایع زمینه­ ای ناحیه مقعد، بزرگ شدن غیرطبیعی عضلات دریچه ­ای در این ناحیه بوده که باعث ایجاد فشار در کانال، حتی در زمان استراحت عضلات می­ گردد. در واقع اکثر بیماران مبتلا به شقاق همیشه، حتی در زمان استراحت عضله، این اختلال فشار مضاعف را دارند. احتمال ایجاد شقاق در قسمت خط وسط دیواره پشت کانال مقعد به علت حساسیت و ضعفی که دارد، بیشتر می ­باشد.

روش های تشخیص شقاق

در رابطه با مدیریت و تشخیص شقاق انجمن گوارش آمریکا توصیه هایی را ارائه کرده است که در ادامه به بیان آن ها پرداخته می شود. تشخیص این بیماری اغلب مبتنی بر علائم و نشانه هایی که بروز می دهد و بررسی پارگی در داخل یا کنار کانال مقعدی می باشد. این ارزیابی در بهترین شکل با کشش جانبی باسن به سمت مخالف مشاهده خواهد شد.

به طور معمول استفاده از آندوسکوپی و یا ارزیابی نمودن شقاق و سطح پارگی با ابزار های دردناک ضروری نمی باشد. در صورتی که نیاز باشد معاینات فیزیکی با اعمال بی حسی انجام خواهد شد. بیشتر زخم های شقاق در خط وسط، ناحیه قدامی و یا خلفی مقعد وجود دارند. اگر در بیماری شقاق پارگی یا زخم خاصی وجود نداشته باشد جهت ارزیابی برخی از تشخیص های دیگر مانند بیماری کرون، ویروس نقص ایمنی بدن، کولیت، عفونت های روده، سل، سرطان و … مورد نیاز خواهد بود.

تروما، اسهال و یبوست از شایع ترین عللی هستند که بیماران در ابتلا به بیماری شقاق عنوان می کنند. استرس، اعمال فشار بر ناحیه مقعد و … سبب عود و وقوع مجدد شقاق خواهد شد که بهتر است فرد در دوره درمان به رعایت برخی از نکات مهم توجه نماید. پس از تشخیص شقاق توسط پزشک متخصص راهکار های درمانی برای فرد در نظر گرفته می شود که می تواند با توجه به عمق بیماری ساده و یا پیچیده باشد.

انواع شقاق مقعدی

شقاق در دو نوع حاد و مزمن می باشد. زمانی که شقاق تازه بروز کرده است به آن شقاق حاد می گوییم و با روش تغییر رژیم غذایی و مصرف داروی به جا درمان می شود. اما اگر 6 الی 8 هفته از بیماری شقاق حاد بگذرد و شقاق درمان نشود این بیماری وارد فاز جدیدی به نام شقاق مزمن می شود. معمولا شقاق مزمن منجر به بروز گوشت اضافه و اسکین تگ در ناحیه مقعد می شود.

معمولا شقاق مزمن به درمان های دارویی و خانگی به تنهایی پاسخ مثبتی نمی دهد. در این مواقع توصیه می شود به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در زمینه لیزر شقاق مراجعه کنید تا تگ شقاق را با لیزر پرتوان بردارند. از آنجایی که روش های قدیمی مثل جراحی شقاق با تیغ و کوتر عوارض گوناگون و دوره نقاهت طولانی دارند به بیماران توصیه نمی شوند.

برخی بیماران نیز به شقاق واژینال مبتلا می شوند که اگر این زخم به ناحیه مقعد نیز راه پیدا کند می تواند به شقاق همراه با فیستول بروز کند.

مقایسه زخم دو نوع شقاق حاد و مزمن

چرا زخم شقاق مقعدی درمان نمی شود؟

برای اکثر بیماران این سوال پیش می­ آید که با وجود توانایی ­های بدن در درمان سریع زخم­ های کوچک، چرا در اکثر موارد ترک­ های کوچک موجود در مخاط مقعد بهبود پیدا نمی­ کند و این بیماری ماه­ها طول می­ کشد؟

جواب سوال  این است که عوامل موجود درون محیط مقعد از بهبود خود به­ خود ترک جلوگیری می­ کند. اولین عامل، عبور مدفوع بوده که با هر بار اجابت مزاج، باعث ایجاد سایش و تحریک شقاق خواهد شد و عامل دیگر، انقباضی بوده که در قسمت عضلات دریچه مقعد اتفاق می­افتد و خون رسانی به ناحیه شقاق را کاهش  می دهد. در نتیجه احتمال گردش خون در قسمت بافت­های آسیب دیده و اطراف آن را کم می کند و بهبودی به تاخیر خواهد افتاد.

جوش خوردن زخم شقاق مقعدی با رعایت نکات بهداشتی و ترمیم کننده های زخم امکانپذیر است. برای تسریع روند بهبودی لازم است دفع مدفوع نرم و متعادل داشته باشید. در لگن آب گرم بنشینید و برای نشستن از بالش طبی نشیمنگاه استفاده کنید.

پماد نیتروگلیسیرین افزایش دهنده خونرسانی به منظور ترمیم سریعتر زخم شقاق تجویز می شود و مصرف بدون نسخه پزشک ممنوع است.

روش های معاینه شقاق مقعدی

بیماری که شقاق دارد نباید معاینه ی داخلی شود زیرا بسیار دردناک است و باعث بدتر شدن شقاق می شود در صورت لزوم معاینه شقاق این کار باید توسط دکتر متخصص جراحی عمومی و با بی حسی مناسب انجام شود.

  • گفت­­گو با بیمار
  • بررسی سونوگرافی یا عکس از ناحیه
  • معاینات بصری

روند درمان شقاق پس از تشخیص چگونه است؟

روش­ های مختلفی برای درمان بیماری شقاق وجود دارد. تمرکز درمان شقاق، بر شکستن چرخه درد، ایسکمی و اسپاسم بوده که عامل ایجاد این بیماری می ­باشد. خط اول درمان این بیماری، کم کردن تروما یا آسیب به کانال بوده که شامل تجویز مواد غذایی دارای فیبر از جمله میوه و سبزیجات و استفاده زیاد از مایعات است.

نشستن در لگن آب گرم و تجویز ملین­ ها نیز به روند بهبودی این بیماری کمک زیادی می­ کند.

افزایش فیبر غذایی، مصرف مایعات، حمام سیتز و استفاده از مسکن های موضعی، برخی از اقدامات معمول به شمار می روند که در مدیریت شقاق حاد استفاده می شوند و اکثرا این نوع از شکاف های مقعدی با مراقبت های کمتری درمان خواهند شد. در شقاق مزمن افرادی که درمان نمی شوند دارای علائم شدید می باشند که نیاز به مراقبت بیشتری دارند تا بتوانند بهبودی خود را بدست آورند.

پس از تشخیص شقاق برخی از گزینه های دیگر جهت درمان، بیشتر شامل جراحی، درمان موضعی و سم بوتولین می باشد. عمل جراحی شقاق شامل یک اسفنکتروتومی است که می تواند نشانه ها و علائم شقاق را سریعا کاهش داده ولی متاسفانه گاهی منجر به بی اختیاری مدفوع می شود و این می تواند یک عارضه مهم در این راهکار درمانی به شمار رود.

درمان های موضعی شقاق مقعد شامل استفاده از پماد نیتروگلیسیرین و یا برخی دیگر از دارو های موضعی برای کاهش فشار به مقعد است. توجه کنید که سردرد و سرگیجه در بیماران مبتلا به نیتروگلیسیرین موضعی یک امر رایج است. سم بوتولین را می توان جهت تسکین تکرار علائم شقاق به صورت محلی به داخل اسفنکتر (داخلی یا خارجی) تزریق کرد. مطالعات طولانی مدت در مورد میزان عود و بی اختیاری ناشی از این درمان ضروری است.

برای کاهش درد معمولا ژل لیدوکائین 2 درصد به صورت موضعی، تجویز می ­شود. همچنین پماد نیتروگلیسیرین به صورت موضعی، موجب افزایش گردش خون در قسمت آسیب دیده می­ گردد. اما این پماد غالبا باعث ایجاد سردرد در بیماران می­ شود.

به گفته پزشکان، درمان طبی در شقاق حاد موثر بوده ولی در اکثر موارد برای درمان شقاق مزمن این روش­ها موثر نیستند و نیاز به عمل جراحی شقاق دارند.

7 روش درمان شقاق در 7 روز

دارو های موثر در درمان شقاق:

  • تری نیترات گلیسریل بوسیله ی باز کردن عروق سبب ترمیم زخم شقاق می شود
  • بلوک کننده های کانال کلسیم: این داروها عضله را شل می کنند و سبب افزایش جریان خون به ناحیه و زخم شقاق می شوند
  • پماد استروئید: این پماد سبب کاهش التهاب ،خارش مقعد و درد زخم شقاق می شود

تزریق بوتاکس برای درمان شقاق مقعدی

تزریق بوتاکس باعث می ­شود تا عضلات ناحیه مقعد، فلج شده و در بعضی مراکز درمانی از این مکانیسم به جای عمل جراحی، برای درمان شقاق مزمن استفاده می­ کنند. این روش با وجود آن که عوارض کمتری دارد اما نتیجه درمان قطعی شقاق با تزریق بوتاکس از درمان طبی بیشتر نمی­ باشد.

در بیمارانی که درمان طبی آن­ها ناموفق بوده، درمان جراحی به صورت سنتی با هدف درمان قطعی شقاق مزمن انجام می­ گیرد که این عمل باعث کاهش اسپاسم اسفنکتر داخلی خواهد شد.

در 95 درصد از بیماران مبتلا به شقاق، جراحی موفقیت آمیز است اما احتمال عود بیماری در کمتر از 10 درصد افراد وجود دارد. همچنین برای درمان شقاق مزمن، از فلپ­های موضعی همراه با یا بدون اسفنکتروتومی نیز استفاده می ­شود.

درمان شقاق در بیماران مبتلا به بیماری کرون

پس از تشخیص شقاق در بیماران مبتلا به بیماری کرون، درمان می تواند تهاجمی تر باشد، اما در ابتدا باید به دلیل احتمال بی اختیاری یا پیشرفت این بیماری که نیاز به پروکتکتومی دارد، باید جراحی را متوقف کرد. درمان های استاندارد و محافظه کارانه اولین انتخاب در این بیماران است. بیماران مبتلا به اچ آی وی / ایدز دارای شکاف های مقعدی باشند که از زخم های مقعدی متمایز بوده و به طور گسترده ای عمیق می باشند.

طبق بررسی های انجام شده نتیجه گیری می شود که با توجه به این که درمان های محافظه کارانه بدون ریسک می باشند، اما ممکن است کمی طول بکشد تا بیماری تسکین پیدا کند. اسفنکتروتومی یک روش آشنا در موارد انتخابی است، اما استفاده از درمان های موضعی در بیمارانی که حتی نشانه های کمتری دارند، بیشتر مورد حمایت قرار می گیرد.

عوامل افزایش دهنده خطر شقاق مقعدی

یبوست، بیماری کرون، هموروئید درمان نشده، زایمان، معاینه داخلی مقعد، جسم خارجی، نخوردن مایعات کافی، نداشتن تحرک کافی و پیاده روی، بارداری، بیماری های قابل انتقال از راه تماس جنسی غذا های فرآوری شده، فست فود و مواد غذایی کم فیبر منجر به افزایش خطر شقاق می شود.

سه مرحله اصلی عمل جراحی شقاق

درمان و جراحی شقاق مقعدی

در مواردی که شقاق به درمان دارویی جواب ندهد یا بعد از درمان مجددا عود کند توصیه به عمل جراحی با تیغ یا لیزر پرتوان می شود. عمل جراحی شقاق مقعد معمولا به روش اسفنکتروتومی شقاق انجام می شود. در ۸٪ موارد بعد ازعمل جراحی سنتی شقاق بی اختیاری در دفع گاز یا مدفوع بروز می کند. اما اگر این جراحی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام شود احتمال بروز عوارض جراحی شقاق به صفر نزدیک می شود.

مراحل درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی

لیزر شقاق مقعد

در شقاق حاد می توان از لیزر کم توان برای درمان استفاده کرد. لیزر هفته ای ۳-۲ جلسه و کلا تا ۱۲ جلسه می تواند ادامه یابد. در این روش لیزر شقاق به ترمیم زخم و کاهش درد کمک می کند.
در شقاق مزمن که به درمان های محافظه کارانه جواب نداده است می توان از لیزر های پر توان استفاده کرد. با این نوع لیزر زخم شقاق و زایده پوستی آن برداشته شده و عمل اسفنکتروتومی انجام می شود.

لیزر کم توان را می توان جهت بهبود سریعتر زخم شقاق مورد استفاده قرار داد. اما آنچه که در مورد کاربرد لیزر در درمان شقاق بسیار مورد توجه است استفاده از لیزر پرتوان جهت عمل جراحی شقاق است. با توجه به این که لیزر پرتوان سوپرتین است و همزمان با برش ناحیه عروق و اعصاب بریده شده را ترمیم می کند توصیه می شود در صورت نیاز به جراحی شقاق حتما از لیزر پرتوان برای برش جراحی استفاده شود. برای این منظور به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید که تجربه کافی در رابطه با کار با لیزر را داشته باشد.

عکس واقعی دو نوع شقاق مقعدی مزمن و پیشرفته

مصاحبه رادیو تهران با دکتر زهرا سعادتی درباره شقاق

بر روی لینک زیر کلیک کنید و مصاحبه رادیو تهران با دکتر زهرا سعادتی درباره شقاق را بشنوید:

سوالات متداول شقاق مقعدی

1-آیا شقاق مقعدی خطرناک است؟

تنگی مقعد، فشار بر ناحیه مقعد و رژیم غذایی نامناسب و فعالیت بدنی نامناسب و نامنظم منجر به درمان دیر هنگام شقاق می شود. شقاق به خودی خود خطرناک نیست و منجر به بروز سرطان نمی شود اما مزاحم سر سختی برای ادامه زندگی عادی است.

2-چرا من دائما دچار شقاق می شوم؟

شقاق معمولا بر اثر فشار و تروما بر ناحیه مقعد ایجاد می شود. همچنین یبوست مزمن و حرکات دودی شکل کند روده ممکن است منجر به بروز شقاق شوند. یکی از دلایل نادر دیگر بروز شقاق ابتلا به بیماری روده تحریک پذیر یا IBS می باشد.

3-چطور می توان شقاق را به طور دائم درمان کرد؟

شقاق را می توان طی چند هفته به طور دائم درمان کرد. با کنترل یبوست و مصرف غذای پر فیبر و سالم. نوشیدن آب و آبمیوه کافی. نشستن در لگن آب گرم به مدت 10 تا 20 دقیقه برای چندین بار در روز به خصوص بعد از هر دفع مدفوع. این عمل منجر به آرامش و رفع تنش عضله این ناحیه می شود و بهبودی سریع بیماری کمک می کند. بیماران مبتلا به شقاق علاوه بر رعایت موارد بالا حتما به یک متخصص جراحی مراجعه کنند و درمان خود را زیر نظر ایشان پیگیری کنند.

4-درمان سریع شقاق چیست؟

به محض این که به بروز شقاق مشکوک شدید از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. بعد از هر اجابت مزاج ده دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و اگر یبوست و یا اسهال دارید آن را کنترل کنید. آغشته کردن ناحیه به مقدار کمی روغن زیتون یا نارگیل به ترمیم زخم شقاق کمک می کند.

5-شقاق مزمن چیست؟

اگر بیماری شقاق بیش از سه ماه طول بکشد و درمان نشود به آن شقاق مزمن می گوییم. اگر بیمار در همان مراحل اولیه حاد بیماری رژیم غذایی مناسب داشته باشد و خود درمانی نکند و از متخصص داروی مناسب با شرایط خود دریافت کند به شقاق مزمن دچار نمی شود.

6-بهترین پماد برای درمان شقاق چیست؟

بهترین پماد برای درمان شقاق را متخصص جراحی ماهر در این زمینه بعد از معاینه بیمار تجویز می کند. از دریافت دارو و پمادهای مقعدی از داروخانه ها خودداری کنید. زیرا ممکن است بیماری شما تشدید شود. در صورت بروز هرگونه حساسیت یا تشدید علائم بیماری حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید و مصرف دارو را قطع کنید.

7-درمان شقاق با کپسول ویتامین ای چگونه انجام می شود؟

درمان شقاق با کپسول ویتامین ای به تنهایی انجام نمی شود. این کپسول برای تسریع ترمیم زخم های سطحی کاربرد دارد.  روش استفاده به این شکل است که غشای کپسول را برش می زنید و محتویات کپسول ویتامین ای را بر روی زخم می ریزید. یک کپسول برای انجام این کار کافی است و به مدت یک هفته و روزانه یک بار بعد از تمیز و خشک کردن ناحیه استفاده می شود. دقت کنید که این روش خانگی درمان شقاق به تنهایی پاسخگوی نیاز بیمار نیست و برای درمان شقاق مزمن لازم است به متخصص مراجعه کنید.

8-اگر شقاق درمان نشود چه می شود؟

همانطور که میدانید شقاق یک زخم باز در ناحیه آلوده مقعد است. با هر بار دفع مدفوع این زخم آلوده تر و عفونی می شود و احتمال بروز آبسه مقعدی نیز زیاد می شود. همچنین به دلیل اسپاسم ناشی از زخم شقاق دفع مدفوع کامل انجام نمی شود احتمال بروز هموروئید نیز بسیار بالا می رود.

9-آیا شقاق خود به خود درمان می شود؟

بیماری شقاق خود به خود درمان نمی شود. در مراحل اولیه بیماری ممکن است با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی شقاق درمان شود. اما اگر زخم شقاق به موقع درمان نشود مزمن و عارضه دار می شود. استفاده از داروی قوی که توسط متخصص تجویز می شود می تواند در کنار درمان های خانگی بسیار موثر باشد. اما اگر شقاق عارضه دار شود حتما جراحی یا لیزر شقاق به همراه اصلاح رژیم غذایی توصیه می شود.

10-آیا قرص مترونیدازول برای درمان شقاق موثر است؟

برخی از بیماران علاوه بر زخم شقاق عفونت در ناحیه مقعد را تجربه می کنند اما این امر دلیل مناسبی برای مصرف قرص مترونیدازول برای درمان شقاق نیست. این قرص عوارض بیشماری دارد و از جمله مهمترین آنها بروز یبوست و اختلال در دفع می باشد که دشمن شقاق محسوب می شود. بنابراین بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان از این قرص استفاده نکنید. به علاوه اگر مجبور به استفاده از هر نوع آنتی بیوتیک شدید حتما مقدار آب مصرفی را افزایش دهید.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • خانم دکتر سلام و خسته نباشید
    من پارسال خدمت شما لیزر شقاق انجام دادم و خدا را شکر درمان شدم الان یکی از آشنا ها هم شقاق دارند و هم هموروئید آیا با روشی که برای من لیزر انجام دادین امکانش هم برای این خانم هم لیزر کنید و به طور قطعی درمان بشن؟ ممنونم

    • سلام بله انجام میشه و اتفاقا یکی از مزیت های لیزر همینه که میشه بیماری های متعدد مقعدی را همزمان درمان کرد

      • سلام خانوم دکتر میکم ک من باردار هستم تو ماه ۸ هستم الان ی هفته هس پشتم حالت ی جوش زده ولی درد نداره باید چیکار کنم..

        • اگر در ناحیه موی زائد دارید موهای زائد را با یک روش مناسب از بین ببرید و هر روز ناحیه را با شامپو بچه به درستی بشویید و به آرامی خشک کنید. به یک متخصص جراحی عمومی نیز مراجعه کنید که بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز کنند.

      • سلام خانم دكتر
        من ٣٢ ساله هستم تا الان مشكلي نداشتم فقط چون خيلي لاغرم ميزان اجابت مزاج در من كمتره اما در گذشته هم يبوست داشتم اما چند سالي هست خوب بود
        به تازگي و به يكباره متوجه يك ضايده گوشتي شدم كه بيرون مقعد قرار داره كه درد هم نداره و خونريزي هم ندارم فقط از نظر ظاهري ازارم ميده و اينكه اين چي هست نميدونم جزء كدام دسته از موارد بيماري ها هست و در مانش چيه كامل شبيه يك گلوله كوچك گوشتي كمي بالاتر از مقعد و بدون درد و خونريزي
        ممنون ميشم راهنمايي كنيد بايد چه كار كنم

        • سلام ممکن است دچار هموروئید داخلی درجه سه شده باشید. هموروئید داخلی علامت درد و خونریزی ندارد. درضمن اجابت مزاج روزانه ارتباطی با لاغر یا چاق بودن افراد ندارد و شما باید هر روز اجابت مزاج نرم داشته باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. در صورتی که با دارو درمان نشوید توصیه می شود لیزر هموروئید انجام دهید.

          • سلام خانم دکتر، وقتتون بخیر
            تقریبا دو ماهه که کنار مقعد دچار تورم و گوشت آوردن شدم
            حس بدی دارم، به متخصص جراحی مراجعه کردم که گفت شقاق مقعدی یا فیشر هست
            پودر اسفرزه با قرص پروپنالول و یه پماد موضعی و قرص آنتی بیوتیک بهم داد
            الان تقریبا یکماهه که دارم استفاده میکنم که اتفاق خاصی نیفتاده و اون گوشت بزرگترم شده، میشه راهنماییم کنید که کجا برم و چیکار کنم

          • سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است داروی جدید بگیرید. اگر به آبسه مقعدی مبتلا شده باشید لازم است تخلیه و جراحی آبسه نیز فورا انجام شود.

      • سلام خانوم دکتر وقتتون بخیر من ۱۸سالمه الان ی سالی میشه متوجه ی زائده گوشتی کنار مقعدم شدم نمیدونم هموروئیدهس یا شقاق موقع دستشویی رفتن خون و سوزش و درد هم دارم برای دکتر رفتن خجالت میکشم میشه بگین دردم چیع🤦🏻‍♀️
        بالیزر خوب میشه بعدش باید چند وقت استراحت داشته باشم

        • بدون معاینه بیمار نمی توان تشخیص داد. درضمن این بیماری بسیار شایع است و خجالت و نگرانی ندارد. اگر به موقع مراجعه کنید می توانید با دریافت داروی قوی و تغییر رژیم غذایی درمان شوید. اگر بیماری پیشرفته و عارضه دار باشد با لیزر پرتوان درمان می شود.

  • سلام خانم دکتر روزبخیر خواهش می کنم به سوال من پاسخ دهید.من مردی 50 ساله هستم از شهرستان ازچند سال پیش دچار همورویید وشقاق شدم که بعلت عدم رعایت خودم به یبوست گرفتار شدم وخیلی اذیت شدم .زائده بیرونی مقعددردشقاق زخم مقعدی باداروهای مختلف پمادها فقط بصورت موقت تسکین داده شد .شاید هم چون دوره درمان تکمیل نمی شد
    نتیجه ای نگرفتم .از طرفی مشکل سنگ کلیه وکیست کلیه دارم .درطول این سالها دردهای زیادی راتجربه وتحمل کردم. بااینکه تحت درمان بوده ام اماهیچوقت بهبودی کامل راپیدا نکردم.بااین وضعیت حتما پیشنهاد شماجراحی ومشکلات بعد از آن خواهد بود.اما فقط راهی را در حال حاضر پیشنهاد بفرمایید که این التهاب وسوزش کمی التیام یابد.تابتوانم اقدام بعدی راانجام دهم.ممنونم ازتوجه ومحبت شماهمیشه سالم وبرقرار باشید.

    • سلام برای گذراندن تعطیلات این موارد را رعایت فرمایید. از داروی ملین استفاده کنید در حدی که نه یبوست بگیرید و نه اسهال شدید زیرا هر دو ضرر دارد. روزانه در لگن آب گرم بشینید. از داروخانه داروی آنتی هموروئید و آنتی فیشر تهیه کنید اما بعد از تعطیلات حتما حتما به پزشک مراجعه کنید و برای جراحی اقدام کنید زیرا این روش ها معمولا برای یک هفته تا ۱۰ روز پیشنهاد می شود و بعد از آن استفاده بیش از اندازه از پمادهای ذکر شده مجاز نمی باشد

  • سلام من بیوست دارم و همین بیوست باعث شده تا شقاق پیدا کنم مدفوع من در راست روده گیر میکنه و با زور زدن هم بیرون نمیاد کلافم کرده آیا با درمان بیوست مشکل گیر کردن بیوست در راست روده درمان میشه؟موقعی که کمی مدفوعم سفت باشه افتادگی مقعد پیدا میکنم.ملین هم مصرف میکنم

    • مشکل یبوست را حتما حل کنید در صورتی که مشکل شما رفع نشد به متخصص جراحی مراجعه فرمایید

  • سلام من یبوست دارم و همین یبوست باعث شده که به گیر کردن مدفوع در راست روده مبتلا بشم با مصرف دارو یبوستم بهتره ولی مدفوع رسات روده خوب نمیشه شقاق هم دارم .چطور درمان بشم؟

    • سلام به یک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت به طور کامل بررسی شود

    • سلام باید معاینه شوید تا کاملا و ضعیت شما بررسی شود پس از تشخیص قطعی روش های مختلف درمانی به شما پیشنهاد خواهد شد.

      • لطفا در ساعات اداری با مطب تماس بگیرد و یا به تلفن واتساپ پیغام دهید.

  • سلام خانم دکتر خسته نباشید من نزدیک یک ساله درد در ناحیه مقعد دارم دکتر که رفتم گفت فیشر .بهم پماد و شیاف آنتی فیشر استفاده کردم خوب شدم حالا هر چند مدت یه بار دوباره درد خفیفی دارم چیکار کنم؟

    • بهترین روش درمان شقاق یا فیشر رعایت رژیم غذایی مناسب جلوگیری از یبوست است به علاوه دوش حمام آب گرم یا استفاده از لگن آب گرم بسیار کمک کننده است. به مدت طولانی بر روی سطوح سخت ننشینید و فعالیت ورزشی منظم داشته باشید. از همه مهمتر از همه پماد آنتی فیشر را در صورت عود شقاق بدون اجازه پزشک تمدید نکنید پماد شقاق دارای مواد استروئیدی است و در برخی شرایط بیماری را تشدید می کند

  • سلام خانم دکتر عزیز
    من 2 سال پیش بعد از چندبار یبوست شدید دچار زخم و بعدش زایده در مقعد شدم که هرچند مدت یکبار بعد از دفع دچار خونریزی می شدم اما دکتر عمومی کلینیکی که برای لیزر مراجعه می کردم، تشخیص دادن که این زایده مقعدی، زگیل تناسلی است و دوبار منو کرایو کردند اما بدتر شدم . حالا چون هربار بعد از دفع، خون ریزی خفیف و درد (گاهی کم گاهی زیاد) دارم، به فوق تخصص گوارش مراجعه کردم، ایشان بدون هیچ معاینه ای گفتن که شقاق هست و بهم کلونوسکوپی دادند. و گفتند بعد از چک کردن التهاب روده در کلونوسکوپی خواهند گفت باید عمل کنم یا دارو مصرف کنم. حالا نمی دونم باید کلونوسکوپی برم یا نه. و اصلا برای این مورد واقعا باید به پزشک با چه تخصصی مراجعه کرد؟. در ضمن ساکن مشهد هستم.
    ممنون میشم اگر پاسخ بدید و منو از این سردرگمی طولانی خارج کنید.

  • سلام خسته نباشید من الان نزدیگ ۱۷روز عمل کردم فیشر و همورئید وبواسیر داشتم ولی هنوز خودم نمیتونم دارو بزنم درد دارم دکتر ب ام ملین نوشت ولی من من هنوز ملین نخورده شکم کار میکنه بعد من غذا هم کاهو ابپز مرغ خیار گوجه با میوه مثل پرتغال با لیمو میخورم هیچ روشی وجود نداره من زودتر خوب شم

    • در صورتی که یبوست ندارید نیازی به مصرف ملین نیست و بسیار عالی است که با رژیم غذایی مناسب وضعیت اجابت مزاج را کنترل می کنید. برای بهبود سریعتر زخم شقاق و هموروئید تمیز نگهداشتن ناحیه و جلوگیری از عفونت-مصرف سبزیجات و ویتامین ها و استفاده از یک پماد ترمیم کننده مناسب کمک کننده است. برای انتخاب پماد مناسب با پزشک جراح خود تماس بگیرید.

  • سلام خانم دکتر...من 29 سالمه...سه ماه و نیم هست که دچار شقاق شدم...دارو درمانی انجام دادم و میدم بعضا بهتر میشه ولی کامل نه...هنگام دفع سوزش دارم و بعضی اوقات مقدار کمی روی مدفوع خون هست...اکثرا احساس خشکی و سوزش و درد مبهم و وجود خار در مقعد دارم که طاقت فرسا نیست ولی نارحت کننده و مایوس کننده هست...کلونوسکوپی انجام دادم که همه بخشاش نرماله فقط در قسمت anus نوشته was seen hypertrophied papillae.....حالا من باید چکار کنم خانم دکتر؟باید درمان دارویی رو ادامه بدم یا نه....در مورد عوارض لیزر هم کمی ترس دارم...لطفا راهنماییم کنید...مشکلم درمان کامل میشه و به حالت قبل برمیگرده

    • سلام اگر داروی مناسب و به جا استفاده کنید مشکل شما رفع خواهد شد. از خوددرمانی پرهیز کنید. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا داروی مناسب و به جا بعد از معاینه برای شما تجویز شود.

  • سلام من فیشر دارم مشورت کردم گفتند عمل با لیزر دوباره فیشر برمی گردد می خواستم بدانم درسته یا خیر؟

  • سلام خدمت خانم دکتر گرامی.
    دکتر عزیز بنده خانمی ۴۶ ساله ام.۱۵ سال پیش در اثر بارداری وزایمان دچار یبوست شدید شدم.که بعد از ان شاهد متورم شدن مقعد بودم
    در طول این سالها گاها با یبوست دچا رخونریزی شفاف نسبتا کم بودم.دقیقا نمیدانم از چه زمانی،ولی اکنون به تنگی مقعد دچارم بطوریکه اگر کمی مدفوع سفت باشد اجابت مزاج به سختی وبه کمک اگشتان دست با فشار به طرفین راست روده صورت میگیرد.ولی خونریزی وسوزش ندارم.اما زمان شستشوی مقعدمتوجه زبری عرضی از مقعد به داخل نشیمن میشوم.خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید گه ایا به فیشر مبتلا هستم.واگر هستم نیاز به جراحی دارد یا با دارو قابل درمان میباشد.از لطف شما بسیار سپاسگذارم

1 2 3 9
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شقاق واژینال چیست؟

شقاق واژینال را چقدر می شناسید؟ اندام های تناسلی دارای پوست بسیار حساسی هستند که…

آوریل 17, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

از داروی کتورولاک چه می دانید؟

کتورولاک از داروهایی است که در زمان بروز دردهای شدید و التهابات شدید مورد استفاده…

آوریل 9, 2024
  • بیماری های گوارشی

جراحی کولوستومی و ایلئوستومی چیست؟

جراحی کولوستومی و ایلئوستومی برای ایجاد استومای روده ای (intestinal stoma) به کار می روند.…

آوریل 8, 2024
  • بیماری های مقعد

شیاف برای درمان شقاق

شیاف برای درمان شقاق انتخاب بسیاری از مراجعه کنندگان می باشد که از هموروئید و…

مارس 17, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

پودر پیدرولاکس برای درمان یبوست

پودر پیدرولاکس برای درمان یبوست روشی تاثیرگذار و مفید است که در پاکسازی مدفوع سفت،…

مارس 16, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

نکات مهم در مورد عوارض و احتمال بارداری در رابطه مقعدی

عوارض و احتمال بارداری در رابطه مقعدی، سبب شده است که افراد قبل از انتخاب…

مارس 12, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674