دسته: کیست مویی

کیست مویی در زنان

یکی از مشکلاتی که در برخی از خانم ها دیده می شود، کیست مویی در زنان می باشد. این کیست علاوه بر جنبه های زیبایی، به دلیل عوارض و دردی که به همراه دارد، خیلی از افراد را مجبور به انجام درمان می نماید.

کیست مویی در زنان به برجستگی پوستی گفته می شود که دارای مو و گاها آبسه می باشد. این برجستگی در اثر رشد مو به سمت بافت های داخلی پوست ایجاد می شود و در اثر واکنش سلول های پوستی با مو، ایجاد آبسه و حتی چرک و عفونت می نماید.

از آنجا که روش درمان کیست مویی پایین کمر با سایر بیماری های پوستی مشابه متفاوت می باشد، شناخت دقیق علائم کیست مویی در زنان و همچنین تشخیص درست آن توسط متخصص جراحی، علاوه بر اینکه بیماری را در وقت معین درمان می کند، از هدر رفت زمان و هزینه اضافی برای درمان نامناسب و غیر صحیح جلوگیری می کند. به علاوه در روش درمان و جراحی کیست مویی پایین کمر در زنان علاوه بر توجه به درمان قطعی کیست مویی توجه به ظاهر زخم و بهبودی سریع آن بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل به زنان و دختران پیشنهاد می شود عمل جراحی کیست مویی را با لیزر و به روش بسته که به جراحی پلاستیک کیست مویی معروف است انجام دهند.

کیست مویی در زنان چیست و علائم اولیه کیست مویی در زنان

کیست مویی در زنان به بافت کیست گونه در نواحی بدن گفته می شود که دارای مو و قسمتی از پوست و غدد اطراف آن می باشد که به صورت آبسه نیز ممکن است دیده شوند. معمولا کیست مویی در پایین کمر با علائم درد و وجود سوراخ های ریز در این ناحیه قابل تشخیص است. این کیست ها در برخی موارد دچار عفونت شده و دارای ترشحات چرکی و بد بو هستند.

در حالت های پیشرفته بیماری کیست مویی در زنان کیست ها دارای منافذ پوستی مختلفی هستند که از طریق بافت زیرپوستی و ایجاد کانال هایی در آن به هم مرتبط می باشند که به این حالت فیستوله شدن کیست گفته می شود. به کانال باریکی که قسمت های عمقی تر کیست را به سطح پوست مرتبط می سازند، سینوس گفته می شود. در نتیجه از نام های دیگر کیست مویی در زنان، سینوس پیلونیدال، سینوس مویی، کیست پیلونیدال، نیز می باشد.

کیست مویی در زنان در همه نواحی بدن قابل مشاهده است اما بیشتر در قسمت پایین کمر و انتهای ستون فقرات دیده می شود. وجود این کیست در این ناحیه از بدن، هیچ ارتباطی به نخاع و ستون فقرات ندارد. در اکثر مواقع بیماران به محض احساس درد یا ایجاد عفونت در کیست به متخصص جراحی عمومی مراجعه می نمایند.

کیست مویی در زنان بیشتر در چه سن هایی دیده می شود

از آنجا که میزان شیوع کیست مویی در زنان بسیار کم تر از مردان می باشد، میزان مراجعه زنان به پزشک نیز در خانم ها کمتر خواهد بود. در خانم ها به دلیل شرایط مختلف بدنی از جمله کم بودن مو و شرایط متفاوت هورمونی نسبت به مردان، میزان شیوع کیست مویی نیز کمتر می باشد.

به طور کلی خانم ها تنها زمانی به بیماری مبتلا می شوند که شرایط ایجاد کننده بیماری را فراهم نمایند. این شرایط عبارتند از پر مویی و همچنین فراهم کردن شرایطی مانند گرما و تعریق زیاد در ناحیه پوست. برای مثال دختران کنکوری یا کارمندان شاغلی که مجبور هستند مدت زمان طولانی را در یک جا بنشینند بسیار مستعد ابتلا به کیست مویی در زنان هستند.

خانم ها بیشتر در سنین 15 تا 25 سال به این بیماری دچار می شوند، اما محدودیت سنی خاصی برای بیماری وجود ندارد و در صورت وجود شرایط خاص ذکر شده، بیماری در فرد در همه سنین ایجاد می شود.

پیشگیری از کیست مویی در زنان

برای پیشگیری از عود کیست مویی، اصلاح ناحیه پر مو و دارای موی ضخیم به صورت مداوم و همچنین استفاده از صندلی نرم یا بالشتک نرم در هنگام نشستن و پرهیز از نشستن طولانی مدت، از جمله مواردی هستند که به پیشگیری از این بیماری بسیار کمک می کنند.

همچنین استفاده از لباس زیر مناسب و تعویض به موقع آنها در کنار خشک و تمیز نگه داشتن نواحی مختلف بدن به ویژه ناحیه انتهایی کمر و قسمت دنبالچه، از دیگر راه های پیشگیری از کیست پیلونیدال می باشد.

پوشیدن لباس های گشاد و همچنین کاهش وزن در افراد چاق، از دیگر مواردی می باشد که در صورت رعایت و انجام کامل، از ابتلا و بروز کیست در پوست جلوگیری می نماید.

درمان کیست مویی در زنان

در صورت مراجعه زود هنگام بیمار به متخصص جراحی عمومی در روز های ابتدایی بروز علائم، بیماری را می توان به راحتی به طور سرپایی و درمان های لیزری کم تهاجمی، درمان نمود. اما در صورتی که مدت زمان زیادی از بروز علائم گذشته باشد و بیماری به اصطلاح پیشرفت زیادی کرده باشد، باید از عمل جراحی یا لیزر های پرتوان برای برداشتن و از بین بردن کل بافت درگیر با کیست و درمان کیست استفاده نمود.

به دلیل اینکه عود و بازگشت کیست در اکثر درمان های کیست مویی در زنان دیده می شود، بافت دارای کیست باید به طور کامل به وسیله روش درمانی انتخاب شده برداشته شود و همچنین از رشد مجدد مو در این نواحی جلوگیری شود.

درمان های دارویی و داروهایی ضد التهابی وآنتی بیوتیکی تنها برای عدم گسترش بیماری و محدود کردن آن کاربرد دارند و در اکثر موارد باعث بهبودی کامل کیست نمی شوند. از این رو برای درمان کامل، روش جراحی یا لیزر کیست مویی توصیه می شود.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام من ۱۶ سالم هست ۲۲بهمن جراحی کیست مویی داشتم الان زخمم عفونت کرده میخوام بدونم چیکار کنم خواهش میکنم جواب بدین ممنونم

    • سلام باید به جراح معالج خود سریعا مراجعه کنید. موهای زائد ناحیه کیست مویی را به درستی از بین ببرید. ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید. در صورتی که به جراح معالج خود دسترسی ندارید می توانید از مطب من وقت ویزیت حضوری یا غیر حضوری بگیرید.

  • سلام من ۲۰ سالمه و پارسال این کیست مویی متورم و قرمز شد و خیلی درد میکرد و که خود به خود خوب شد و امسال باز هم متورم و همراه با چرک سبز شد و خیلی دردناک هست باید جراحی بشه؟

    • سلام بله کیست مویی تا زمانی که تخلیه و درناژ نشود همواره عود خواهد کرد. توصیه می کنم به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا کیست مویی شما را به روش بسته و با لیزر جراحی کنند. بدین ترتیب مشکلات و عوارض جراحی سنتی کیست مویی را نیز متحمل نخواهید شد.

    • سلام من متولد ۸۳ هستم ۱۷ سالمه امروز ب صورت اتفاقی ب آین برخوردم که ی سوراخ ریزی پایین تر از کمتر بالاتر از مقدم دارم که خیلی ریزی کمی قرمزه مثل خونی ک خشک شده نه درد میکنه نه چیز دیگه ای اینم شانسی برخورد کردم و دیدم اندازه سر سوزنی ولی خب من حساسم نمیدونم باید چیکار کنم واقعا۹

      • ممکن است کیست مویی باشد و با یک جراحی سرپایی تخلیه و درمان می شود. موهای زائد این ناحیه را همیشه تمیز کنید.

  • سلام.من ۱۶ سالمه و یه برامدگی در قسمت بین باسن کمرم در اومده که مثل کیست مویی در قسمت دنبالچه نیست بلکه برامدگیش کاملا مایل به سمت چپه.ایا کیست موییه؟اگر کیست باشه من درحال حاضر شرایط جراحی رو ندارم اگه یک هفته بعد برای جراحی برم مشکل پیش میاد؟

  • سلام خسته نباشید
    همسر بنده دچار درد کیست مویی شد و بعد با الکل ناحیه ملتهب رو شست و متورم شد و مثل دونه چرکی شد،با فشار مقدار زیادی چرک ارش خارج شد و الان درد نداره خوب شده،فقط دو تا حفره جای همون محل خروج چرک مونده،نیاز ب جراحی داره یا خیر؟

  • سلام من ۱۷ سالمه و ۱۰ ماه هست که دچار این مشکل شدم می خواستم ببینم اگر عمل کنم مشکلم خوب میشه یانه ؟؟
    چقدر طول میکشه که بتونم کار های روز مره ام رو انجام بدم ؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.

    • سلام بله بهتر است با لیزر کیست مویی و به روش پلاستیک این جراحی را انجام دهید که اسکار جراحی باقی نماند. اگر با لیزر انجام بشه یک روز بعد می توانید کارهای روزمره را انجام دهید.

  • سلام من از شنبه درد شدید در ناحیه دنبالچه دارم و یکشنبه رفتم عکس گرفتم دکتر گفت مشکلی نیست استراحت کن ۳ روز خوب شی نشدی برو MRI دیروز رفتم MRI و دکتر متوجه کیست مویی در دنبالچه من شد،من تب دارم نه میتونم بشینم و نه خوب میتونم بخوابم درد شدید دارم ،نه میتونم راحت راه برم و دستشویی برم حتی،خواستم بدونم جزاحی کنم ایا خوب میشه؟

  • سلام من سه تا حفره کوچیک تو قسمت فوقانی خط باسنم دارم اما نه دردی و نه التهابی نداره و الان بیشتر از ده سال هست که متوجه شدم وجود دارن و اصلا تا بحال اذیتم نکردن آیا کیست مویی هستن؟ومن اصلا مویی تو این ناحیه ندارم.امکان داره فعال بشن؟و اگر بخوام این حفره ها نباشن باید با لیزر عمل کنم؟

    • سلام با توجه به این که اصلا مویی در این ناحیه رشد نمی کند احتمال بروز کیست مویی وجود ندارد. برای برداشتن این حفره ها می توانید برای جراحی با لیزر پرتوان اقدام کنید. هرچند که باید توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر جراحی پلاستیک شود که اسکار جراحی باقی نماند.

  • سلام من 19سالمه،من از 13سالگی، بین باسنم، مو در میومد، و اون موهارو در میاوردم، و تاالان ادامه داره و هر بار در میارم، اما نه درد دارم، نه ورم کرده و نه عفونت کرده، خیلی ساله، اما هرچندوقت یبار این موهارو در میارم، نیاز به عمل داره ایا؟

  • دکتر خانم بنده کیست داشت عمل کرده خوب الان سیزده ساله که من بااین مثله کناراومدم،ولی الان دیگه نمیتونم!!!
    به مشکل خوردیم بدجور،ایا راهی هست که جای زخم
    درمون بشه؟ راهنمایی کنین ممنون میشم؛.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674