بیماری های مقعد

بی اختیاری مقعد یا بی اختیاری دفع گاز و مدفوع

بی اختیاری مقعد

بی اختیاری مقعد به وضعیتی اطلاق می شود که ماهیچه یا اسفنکتر مقعد به طور غیر ارادی اجازه خروج گاز یا مدفوع را از مقعد می دهد. در این وضعیت حرکات دودی روده و تخلیه آن از اراده بیمار کاملا خارج است. اگر بی اختیاری مقعد یک بار و به طور اتفاقی بروز کند جای نگرانی نیست. اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کرد حتما به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید.

بسته به علت بی اختیاری مدفوع، درمان می تواند شامل روش هایی مانند تغییر در رژیم غذایی، استفاده از داروها یا انجام لیزر و عمل جراحی باشد. در صورت بروز هر یک از این شرایط زیر، اصطلاح بی اختیاری مقعد به کار می رود:

  • هنگام دفع گاز، مدفوع نیز دفع می شود.
  • دفع مدفوع به دلیل فعالیت بدنی یا فعالیت های روزمره زندگی
  • ممکن است بیمار احساس کند که باید به دستشویی برود ولی به موقع نتواند خودش را برساند.
  • مدفوع بعد از حرکات طبیعی روده در لباس زیر دیده می شود.
  • از بین رفتن کامل کنترل روده وجود دارد.

علل بی اختیاری مقعد

لیزر برای درمان بی اختیاری مقعد

اخیرا دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر دستگاه لیزر و روش جدیدی را برای درمان بی اختیاری مقعد به کار می گیرند. این روش تایید شده در کتاب های جراحی کولورکتال و مقالات معتبر جهان منتشر شده است. درمان و لیزر بی اختیاری مقعد یک روش تایید شده و بی خطر است که بر روی بیماران داوطلب در سراسر جهان تست شده است و نتایج شگفت انگیزی داشته است. برای اطلاعات بیشتر از ما وقت ویزیت بگیرید.

علل بی اختیاری مقعد

ماهیچه های روده و مقعد (همان دو بخش آخر روده) باید به درستی کار کنند در غیر این صورت بی اختیاری مقعد روی می دهد. مقعد باید توانایی نگه داشتن مدفوع را به هنگام نیاز داشته باشد. هنگام کار صحیح، این بدان معنی است که فرد احساس می کند که وقت آن است که به دستشویی برود. عضلات مقعد (اسفنکترها) باید توانایی فشار آوردن به بسته شدن مقعد را داشته باشند. اگر این عضلات به درستی کار نکنند، مدفوع می تواند به طور غیر منتظره بدن را ترک کند.

گاهی بیمار فاقد توانایی های جسمی و ذهنی برای تشخیص سیگنال های مغزی است. اینکه برای دفع مدفوع سریع به دستشویی برود، یا سرعت جسمی برای رسیدن به دستشویی را داشته باشد مهم است. اغلب بیماران مبتلا به آلزایمر دچار بیماری بی اختیاری مقعد می شوند.

گاهی نیز مدفوع بسیار آبکی است و اسفنکتر مقعد نمی تواند جلوی خروج محتویات روده و مقعد را بگیرد.

اگر هر یک از این عملکردهای بدن به درستی کار نکند، ممکن است بی اختیاری مقعد ایجاد شود. این عارضه ممکن است بر اثر وجود زخم و تومور و حتی جراحی های وسیع ناحیه مقعد بروز کند. برای جلوگیری از بی اختیاری مقعد توصیه می شود عمل جراحی هموروئید و دیگر بیماری های مقعدی را با لیزر انجام دهید.

بعد از زایمان طبیعی نیز برخی مادران دچار بی اختیاری مقعد می شوند.

سالمندی و ضعیف شدن عضلات کف لگن نیز یکی دیگر از علل این بیماری آزاردهنده است. این عضلات را می توانید با ورزش کگل تقویت کنید تا در کهنسالی دچار این عارضه نشوید.

شیمی درمانی و پرتو درمانی و آسیب هایی که به اعصاب مقعد وارد می شود نیز می توانند از علل بروز بی اختیاری مقعد باشند.

بی اختیاری مدفوع

بی اختیاری مدفوع از نشتی مدفوع هنگام عبور گاز تا از بین رفتن کامل کنترل روده متغیر است. اگر خودتان یا کودک تان دچار این بیماری هستید، به خصوص اگر مکرر یا شدید باشد، یا اینکه باعث پریشانی و اضطراب شود، به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

نوع دیگری از بی اختیاری مقعد در افرادی رخ می دهد که از لزوم دفع مدفوع آگاهی ندارند. به این بی اختیاری غیرفعال گفته می شود. غالبا مردم تمایلی به گفتن پزشک خود در مورد بی اختیاری مقعد ندارند. اما برای این بیماری درمانی وجود دارد و هرچه زودتر ارزیابی شود، سریع تر می توانید بهبود یابید.

علت گوزهای بی اختیار

علت دفع گاز بی اختیار

بی اختیاری دفع گاز

بی اختیاری دفع گاز اغلب دشوارترین جنبه کنترل روده است. در بی اختیاری دفع گاز وقتی فرد نمی تواند دفع گاز خود را کنترل کند که این نشان می دهد فرد دچار این بیماری است. بسیاری از افراد دریافتند که رژیم غذایی تأثیر زیادی بر میزان گاز روده و چگونگی بو دارد.

درمان بی اختیاری مقعد

تغییر رژیم غذایی: تغییر آنچه می خورید می تواند به جلوگیری یا تسکین بی اختیاری مقعد کمک کند. اگر مشکل اسهال باشد، پزشک توصیه می کند از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که اسهال شما را وخیم تر می کند، خودداری کنید. برای اینکه بفهمید در اثر خوردن کدام غذاها و نوشیدنی ها این بیماری بهتر یا بدتر می شود، پزشک ممکن است توصیه کند که لیستی از غذایی که روزانه مصرف می کنید را یادداشت نمایید. اگر یبوست یا بواسیر باعث بی اختیاری مدفوع شما می شود، خوردن فیبر بیشتر و نوشیدن مایعات بیشتر برای بهبود بیماری مفید هستند. در مورد میزان فیبر و مایعات با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید. برای درمان هموروئید یا بواسیر توصیه می شود اگر با دارو درمانی به نتیجه نرسیدید از لیزر هموروئید برای درمان این بیماری سود ببرید.

مصرف داروها: اگر بی اختیاری مقعد در اثر اسهال رخ دهد، پزشک داروهایی مانند لوپامید و بیسموت را توصیه می کند.

بی اختیاری مقعد و تمرین کگل
انجام حرکات کششی کگل برای درمان بی اختیاری مقعد

بیوفیدبک برای درمان بی اختیاری مدفوع

بیوفیدبک برای افرادی که عضلات کف لگن آنها و عضلات مقعد ضعیفی دارند بسیار کاربردی است. روش کار به این صورت است که با کمک دستگاه بیوفیدبک هماهنگی عصب و عضله ناحیه مقعد افزایش یافته و بیماری درمان می شود. دقت کنید اگر بیماری زمینه ای مثل هموروئید دارید قبل از اقدام به درمان بیوفیدبک باید برای درمان هموروئید اقدام کنید.

سوالات متداول بی اختیاری مقعد

1-برای رفع ناراحتی و بوی بد ناشی از بی اختیاری مقعد چه باید کرد؟

با آب شستن و یا دوش گرفتن برای از بین بردن هر گونه بوی احتمالی ناشی از بی اختیاری مقعد مناسب می باشد. همچنین استفاده از کرم یا پودر تالک به رفع ناراحتی و سوزش در ناحیه مقعد کمک می کند.

2-در صورت داشتن بی اختیاری مدفوع به طور مکرر چه توصیه ای می شود؟

محصولاتی مانند پدهای جاذب و لباس زیر یکبار مصرف می توانند در مدیریت مشکل به شما کمک کنند. اگر از پوشک بزرگسال استفاده می کنید، حتما از قدرت جذب بالایی برخوردار باشند تا رطوبت از پوست شما خارج نشود.

3-بی اختیاری مقعد در چه سنی رخ می دهد؟

این بیماری در هر بازه سنی و در هر دو جنس می تواند رخ بدهد. اما این بیماری در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود. همچنین افراد مسن را بیشتر درگیر می کند.

4-از دیگر راه های کنترل بی اختیاری مدفوع چه مواردی را می توان نام برد؟

انجام ورزش و تمرینات کگل باعث تقویت ماهیچه های لگن می شود. همچنین در این دوران باید از خوردن غذاهای ادویه دار، پر چرب و لبنیات خودداری کرد چون باعث تشدید این بیماری می شوند.

5-علت شایع بی اختیاری مقعد چیست؟

مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست، بواسیر، عوارض جانبی دارو ها، رکتوسل (وقتی رکتوم به واژن فشار می آورد) و زایمان واژینال و برخی جراحی های سنتی مقعد می توانند منجر به بی اختیاری موقت یا دائم مقعد شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

85 دیدگاه برای “بی اختیاری مقعد یا بی اختیاری دفع گاز و مدفوع

  1. Avatar photoجج گفت:

    سلام.من هجده سالمه ورابطه مقعدی داشتم حالا دچار بی اختیاری شدم ایا خودش بعد یه مدت رفع میشه یا ادامه داره

    1. سلام این بیماری خود به خود درمان نمی شود و لازم است به یک متخصص مراجعه کنید. از ایجاد رابطه مقعدی نیز خودداری کنید.

  2. Avatar photoحسن گفت:

    سلام من سه بار عمل فیستول کردم بعد عمل ها الان بی‌اختیاری گاز معده دارم حتی شب که خابم باید چیکار کنم درمانی داره ؟ خواهشاً کامل واضح راهنمایی کنید

    1. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید. ممکن است به متخصص فیزیوتراپی کف لگن یا بیوفیدبک ارجاع داده شوید.

  3. Avatar photoMeshki گفت:

    سلام خسته نباشید. من میخواستم عمل فیستول مقعد انجام بدم آیا دچار بی اختیاری مقعد موقتی میشم یا دائم؟

    1. سلام من لیزر فیستول مقعدی را بدون عارضه و بازگشت انجام می دهم. برای جراحی با لیزر لازم است حتما بیمار معاینه شود و نتایج ام آر آی بررسی شود تا بتوان نظر قطعی داد. در جراحی با تیغ و کوتر احتمال بی اختیاری موقت یا دائم وجود دارد و جراح قبل از جراحی تمام احتمالات را به بیمار اطلاع می دهد.

  4. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام. خسته نباشید. من خانومم جراحی همورویید و شقاق داشتن. بعد از سه ماه بی اختیاری گاز معده و پس زدن مدفوع بعد از رفتن به توالت دارن. رفتیم پیش دکتر جراح گفت جراحیش خوبه. ولی خانومم بعد از سه ماه همچنان درد و خارش و سوزش داره. میخواستم بدونم آیا این بی اختیاری و درد قابل درمانه؟

    1. سلام ایشان باید معاینه شوند و تا بهبودی کامل تحت نظر متخصص باشند.

  5. Avatar photoمهیا گفت:

    سلام آیا راهی برای درمان بی اختیار گاز در اثر رابطه پشت بدون مراجعه به پزشک وجود دارد

    1. عمده راه هایی که پیشنهاد می شود جهت تسکین درد موقت و جلوگیری موقت از عوارض بعدی می باشد. حتما به متخصص مراجعه کنید.

  6. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام
    من از دوران نوجوانی تا الان که 23 سالمه به دلیل نامعلومی بی اختیاری گاز روده دارم و هنوز نتونستم درمانش کنم آیا راهی برای درمان دائمی وجود داره ؟

    1. بله لازم است معاینه شوید و علت بیماری مشخص شود.

  7. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من مدت خیلی طولانی خود ارضایی داشتم و الان حس میکنم بی اختیاری که روی باد نفخ پیدا کردم به خاطر منقبض شدن بیش از حد ماهیچه اسفنکتر موقع خود ارضایی بوده با تمرینات کگل میشه درمان کنم؟

    1. تمرین کگل برای شما مناسب است. اگر زخم یا شقاق در ناحیه مقعد داشته باشید تمرین کگل برای بیمار مضر خواهد بود. توصیه می کنم برای تشخیص علت دقیق بیماری به یک متخصص مراجعه بفرمایید.

  8. Avatar photoع.ن گفت:

    سلام و خسته نباشید خانم دکتر
    من ۶ روزه جراحی لیزر انجام دادم
    به دکترم دسترسی ندارم
    ولی مشکلی دارم اول گاز معده شروع میشه بعدش ۲۰ ثانیه مدفوع میخواد بزنه بی ون زود میرم دستشویی
    میخواستم بدونم این مشکل فعلا هست بعدا خوب میشه؟
    ممنونم

    1. احتمالا مشکل شما مربوط به نوع تغذیه شما می شود. این مورد را با جراح خود درمیان بگذارید. غذاها را به خوبی بجوید و خوراکی های نفاخ میل نکنید.

  9. Avatar photoAref گفت:

    سلام خسته نباشید من سه روزه عمل جراحی همورویید وشقاق انجام دادم الان خونریزی نداره ولی بعد از دستشویی رفتن مقداری از مدفوع بی اختیار بیرون میاد ایا بعد از گذشت مدتی خودش خوب میشه یا همینجوری میمونه؟
    یه سوال دیگم داشتم من چون سالای زیادی این بیماریو داشتم ضایعه های زیادی بیرون از مقعدم ایجاد شده بود بعد عمل دکتر یکیو دوتاشو برنداشته بود وقتی دلیلشو پرسیدم گف اگه همرو برمیداشتم مقعدت خیلی تنگ میشد و مشکلی نیس ایا با اینکه اون تیکه رو برنداشته دوباره مریضیم برمیگرده؟

    1. با توجه به این که بیماری شما بسیار پیشرفته بوده است و جراحی شما نیز بدون لیزر انجام شده است نمی توان مطمئن بود که عارضه بی اختیاری به زودی رفع شود. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و تا بهبودی کامل به توصیه های ایشان توجه کنید.

      1. Avatar photoAref گفت:

        سوال دومم بیزحمت جواب بدین

        1. Avatar photoمسلم گفت:

          سلام من عمل فیستول مقعده از نوع باز انجام دادم و بی اختیار باد معده و مدفوع خارج میشود و نمیتونم کنترل کنم ایا راه درمان دارد

          1. علائم برخی از بیماران با مصرف دارو و انجام فیزیوتراپی و تمرین کگل بهبود می یابد..

  10. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر بنده تقریبا 15 سالی هست که شقاق مقعد دارم و مشکل عمده ای که دارم تجمع گاز داخل روده ها و خروج یکباره اون هستش مخصوصا مواقع خواب که باعث شرمساری میشه ممنون میشم راهنمایی کنید و اینکه با عمل شقاق این موضوع حل میشه؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بیماری های مقعد مثل هموروئید و شقاق در مراحل اولیه به راحتی با دارو و رژیم غذایی درمان می شود. اگر این بیماری ها طولانی شود و درمان نشود عوارض گوناگونی بروز می کند که درمان بیماری را مشکل می نماید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

      1. Avatar photoعلی گفت:

        خانم دکتر جواب سوالم رو نگرفتم آیا این تجمع گاز روده با درمان شقاق ، درمان میشه؟

        1. اگر مربوط به شقاق باشد بله درمان می شود. زیرا یکی از عوارض شقاق همین اختلال در دفع گاز می باشد.

  11. Avatar photomehdi گفت:

    سلام و عرض ادب
    بنده سه روز پیش جراحی افتادگی روده با استاپلر در گرید بالا داشتم و تازه مرخص شدم. میخواستم بپرسم عدم کنترل گاز معده و مدفوع پس از عمل طبیعیه و رفع میشه یا خیر؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. جراحی با روش استاپلر عوارض گوناگونی دارد و ممکن است همواره باقی بماند. از جراح معالج خود در این مورد سوال بفرمایید.

  12. Avatar photomehdi گفت:

    سلام خانم دکتر
    بنده ۱۲ روز پیش جراحی افتادگی روده مزمن کرده‌ام و در طول این مدت بهبودی نسبی داشته‌ام ولی موقع دفع و بیشتر پس از دفع درد شدیدی میگیرم که با نشستن در تشت آب گرم بهتر میشم. ولی مهمتر اینکه اختیار نگهداشتن گاز معده یا مدفوع را ندارم و چنانچه سعی در کنترل آنها کنم درد شدیدی میگیرم و تلاشم هم بیهودست. به نظر شما این بی اختیاری بخاطر درد ناشی از جراحیه و به مرور درمان میشه یا خیر. ممنون میشم پاسخ بفرمایید.

    1. جراحی افتادگی روده در مراحل مختلفی انجام می شود و برخی عوارض جراحی برای همیشه همراه بیمار خواهد بود. برای بهبودی سریعتر، رژیم غذایی سالم داشته باشید و به ناحیه جراحی فشار نیاورید. نشستن در لگن آب گرم و در صورت اجازه جراح معالج انجام تمرینات کگل به بهبود وضعیت شما کمک می کند.

  13. Avatar photoرضا گفت:

    سلام خانم دکتر،وقت بخیر.من سالهاست که بی اختیاری گاز روده دارم،نفخ زیاد میکنم و مشکل یبوست هم دارم.برای درمانش باید چیکار کنم.

    1. برای بررسی وضعیت سلامت مقعد می توانید از مطب من وقت ویزیت بگیرید. در هنگام مراجعه وقت متخصص تغذیه هم بگیرید.

  14. Avatar photoرضا بهرامی گفت:

    سلام خانم دکتر،وقت بخیر.من سالهاست که بی اختیاری گاز روده دارم،نفخ زیاد میکنم و مشکل یبوست هم دارم.برای درمانش باید چیکار کنم.

    1. علاوه بر اصلاح رژیم غذایی لازم است وضعیت سلامت مقعد شما نیز بررسی شود. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  15. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانوم دکتر، من یکبار جراحی شقاق هموریید با لیزر انجام دادم ، ک بعداز مدتی دوباره دوچار خونریزی و درد شدم، به یک جراح دیگه مراجعه کردم ، ایشون گفتند باید عمل بشی، و عمل من توسط ایشون با روش سنتی انجام گرفت ، الان بعداز گذشت ۶ ماه گوشت اضافه دارم و زمان دفع مدفوع انگار مقعدم بستس باید به زور دفع کنم ، الانم ک اون گوش اضافه خیلی اذیتم میکنه و توروم داره ، ب دکترمم گفتم ، ایشون گفتن مشکلی نیست ، ایا میشه باز عمل لیزر انجام بدم،؟ دچار بی اختیاری نمیشم؟
    ممنون ج بدین

    1. لازم است معاینه شوید. به علاوه اگر شما مراقبت هایی نظیر کاهش فشار به ناحیه مقعد و جلوگیری از یبوست و اسهال را رفع نکنید باز هم بیماری شما عود خواهد کرد. بنابراین لازم است علت بروز هموروئید را به طور جدی رفع کنید و نسبت به درمان هموروئید نیز اقدام نمایید.

  16. Avatar photoZara گفت:

    سلام خانوم دکتر تا حالا کسی بوده که مبتلا به ibsباشع دچار بی اختیاری گاز در حالت خواب
    و درمان شده باشه
    چرا هیشکی نبوده که درمان شده باشه
    چرا همه دکترا ناامیدت میکنت

    1. بیماری آی بی اس را لازم است با رژیم غذایی سالم کنترل کنید و در مواقع شدید استفاده از مکمل های غذایی و داروها توصیه می شود.

  17. Avatar photoسروش گفت:

    سلام آیا بی اختیاری گاز روده درمان دارد

    1. بله لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است سلامت ناحیه مقعد بررسی شود و اصلاح رژیم غذایی نیز انجام شود.

  18. Avatar photoحمید گفت:

    سلام الان 51 سال سن دارم یه مدتیه که باد معده ام بدون اختیار خودم خارج میشه و خودم متوجه نمیشم و این مختص موقع بلند شدن یا نشستن نیست در مواقعی میشینم و چندین دقیقه بعدش رخ میده یا هم در حال راه رفتن بدون هیچ حرکت دیگه ای اما هیچ مدفوعی در کار نیست

    اینها طبیعیه یا مشکلی وجود داره؟

    1. توصیه می کنم تمرین کگل را انجام دهید. به یک متخصص نیز مراجعه کنید. اگر تمرینات کگل و مصرف دارو برای شما کافی نبود ممکن است بیوفیدبک یا فیزیوتراپی کف لگن هم به شما پیشنهاد شود.

  19. Avatar photoاکرم گفت:

    سلام دوبار ضربه ناگهانی به مقعد در حین رابطه ممکن هست موجب دفع غیر اختیاری باد معده و وگاهی مدفوع شود من از این قضیه زجر می کشم لطفا راهنمایی کنید

    1. بله امکان دارد آسیب جدی به بافت مقعد وارد شده باشد. عوارض رابطه مقعدی را مطالعه کنید و این عمل را تکرار نکنید.

  20. Avatar photoرسول ملک خواه گفت:

    سلام دکتر
    خسته نباشبد
    من ۵ ماه قبل عمل جراحی هموروئید شدم.
    هنگام جراحی دکتر جراح به من گفت: خیلی بزرگ بود خیلی عملت کردم عذابش زیاد خواهد بود.
    بعد از دو ماه بهش مراجعه کردم و گفت که اسفنکترت رو نبریدم.
    ولی من از یک طرف دچار تنگی مقعد شدم که توی دستشویی خیلی عذاب میکشم که خوب این نکته مهم نیس برام
    مشکلم اینه که در طول روز از مقعدم آب یا قطره قطره مدفوع میاد که همیشه دستمال کاغذی میذارم که این نکته خیلی برام آزار دهنده است‌.
    احتمال میدید چرا اینطوری شدم دکتر؟؟

    1. برای درمان تنگی مقعد توصیه می کنم رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید که حجم مدفوع به اندازه کافی باشد. برای بررسی علت نشت مدفوع لازم است معاینه شوید و مطمئن شویم که دچار فیستول و دیگر مشکلات مقعدی نباشید.

  21. Avatar photoمریم گفت:

    سلام
    من دختری ۴۰ ساله هستم که مدتها یبوست مزمن داشتم. با رژیم غذایی تونستم این مشکل رو خیلی کنترل کنم ولی الان بی اختیاری گاز معده دارم. چکار باید کنم که سریع و با کمترین نقاهت مشکلم رفع بشه؟

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت حضوری یا ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید. بعد از ویزیت برای شما داروی مناسب تجویز خواهد شد.

  22. Avatar photoافشین گفت:

    سلام خانم دکتر آیا کگل برای بی اختیاری اي که از استرس نشات بگیرد مفید است؟

    1. معمولا استرس منجر به اسپاسم می شود و کگل برای افرادی که تنگی مقعد و اسپاسم مقعدی دارند ضرر دارد. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید تا مشکل شما به طور دقیق تشخیص داده شود. سپس روش درمان مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد.

  23. Avatar photoEbrahim گفت:

    سلام دکتر روز بخیر
    من چند روزیه که بی ختیار باد معده تخلیه میکنم با صدا
    و این اتفاق بعد از لیزر برام پیش اومده
    نیازه به پزشک مراجعه کنم؟

    1. بله به جراح معالج خود مراجعه کنید. درضمن غذاهای نفاخ کمتر مصرف کنید و تغذیه متعادلی داشته باشید.

  24. Avatar photoو.م گفت:

    سلام خانم دکتر.وقت بخیر.خانمی۴۳ساله هستم باسابقه۲۱سال بیماری msوبدلیل ضعف وبی حسی هردوپامتاسفانه بی‌تحرکم،ومشکل یبوست هم دلیلشه.۲ماهی هست که باعرض معذرت موقع احساس خروج گازمعده کمی مدفوع آبکی ازبین خارج میشه.لطفاًراهنمایی کنید!!!ممنون میشم.

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرد ممکن است به دلیل یبوست مزمن به هموروئید مبتلا شده باشید. اگر وضعیت مقعد طبیعی باشد برای شما کولونوسکوپی تجویز خواهد شد تا وضعیت روده ها نیز بررسی شود.

  25. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه حدود دو سال پیش وقتی یوبس میشدم با کمک دست دفع میکردم حالا از همون موقع دچار بی اختیاری گاز معده شدم ولی هیچ درد یا سوزشی ندارم ممنون میشم اگه کمکم کنید

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرد. علاوه بر درمان یبوست لازم است داروی مناسب مصرف کنید.

  26. Avatar photoShahin گفت:

    سلام روزبخیر
    من دچار بی اختیاری خروج باد همراه باصدا از مقعد هستم تقریبا مدت طولانی هست و تو رژیم غذایی کاملا کنترل میکنم ولی بی فایده واقعا موضوع از نظر روانی خیلی آزارم میده ممکن به من مشاوره بدین

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید که وضعیت سلامت مقعد بررسی شود. به علاوه انجام تمرین کگل نیز به تقویت عضلات مقعد و کف لگن شما کمک می کند.

  27. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانم دکتر یک سوال داشتم
    بنده مدتیه از مقعدم بویه بدی میاد خودم متوجه نمیشم اطرافیانم میگن نه درد دارم نه سوزش دارم نه ترشح دارم کنترل دفع گاز ومدفوعم به راحتی دسته خودمه ولی نمیدونم این بو ماله چیه رعایت بهداشتم به قدری بالاست به دلیله وسواسم لطفا اگه میسه راهنمایم کنید ازرفتن بینه افراد میترسم ممنون

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از تشخیص بیماری درمان انجام می شود. اگر با ویزیت اولیه امکان تشخیص وجود نداشته باشد تصویربرداری یا حتی کولونوسکوپی تجویز خواهد شد.

    2. Avatar photoزیبب گفت:

      سلام خسته نباشید وقت بخیر ببخشید من قبلا خودارضایی از طریق معقد زیاد داشتم.و الان نزدیک ب ۲ سال ک تو یک روز ۲ یا ۳ بار برای اجابت مزاج برم دسشویی وهمین موضوع باعث شده غذایی ک میخورم زود دفع کنم و جذب بدنم نشه و روز ب روز لاغر تر میشم ب دکتر گوارش ک مراجعه کردم بعد از انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی گفت ک روده تحریک پذیر دارم.میخوام بدونم آیا امکان داره از خودارضایی باشه؟ اگ جوابتون بله میشه راه درمان بهم بگین لطفا

      1. علل بروز روده تحریک پذیر متفاوت است و می تواند به دلیل فشار عصبی و مشکلات روحی نیز باشد.

  28. Avatar photoاعظم گفت:

    سلام خانم دکتر ببخشید 6ماه. پیش عمل شقاق داشتم ولی متاسفانه دچا ربی اختیاری مدفوع وگاز معده شدم. لااقل در هفته دوبار بی اختیاری دارم اصلا غذاهای ابکی نمی تونم بخورم چه کا رکنم

    1. از جراح خود پماد مناسب بگیرید. در صورت موافقت ایشان تمرین کگل را انجام دهید. از یک متخصص تغذیه نیز رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

      1. Avatar photoدهقان گفت:

        سلام من خانم 30 ساله هستم برای دفع مدفوع حتما باید از گرم‌ باشه یا حتما اب گرمو داخل مقعد بگیرم تا بتونم دفع کنم آیا این مشکله یا با خوردن ملین درست میشه. اینم بگم اگه اب گرم نباشه اصلاااا نمیتونم دستشویی برم حتی اگه چند روز بشه
        ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

        1. این مشکل معمولا ارتباطی با مصرف ملین ندارد. برای بررسی وضعیت سلامت مقعد از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است به زخم شقاق یا هموروئید مبتلا شده باشید. اگر یبوست دارید و مدفوع شما خشک است می توانید از ملین و نوشیدن آب فراوان هم سود ببرید.

  29. Avatar photoAnahid گفت:

    سلام وقتتون بخیر من در مورد عوارض لیزر فیشر تحقیق میکردم برای تصمیم گیری در مورد وضعیتم یکی از عوارض بی اختیاری بود … من زن جوان هستم و این برای من مثل کابوس میمونه … میخواستم بدونم انجام لیزر برای من صلاح هست ؟ چقدر احتمال داره این عارضه برای من اتفاق بیوفته ؟! اگر دچار بی اختیاری شدم بعد از لیزر قابل درمان کامل هست ؟! پیشاپیش ازتون ممنونم

    1. احتمال بروز بی اختیاری بعد از جراحی با تیغ و کوتر بسیار بالاتر از جراحی با لیزر پرتوان می باشد. درضمن من لیزر شقاق را بدون این عوارض انجام می دهم و اگر بیماری احتمال بروز عوارض این چنین داشته باشد حتما بعد از معاینه به بیمار اطلاع داده می شود که با اطلاعات شفاف تصمیم بگیرد. بنابراین لازم است معاینه شوید.

  30. Avatar photoپرستو گفت:

    سلام خانم دکتر من بیوفیدبک انجام دادم بمدت طولانی اما بازم بی اختیاری باد شکم دارم البته بهتر سدم اما باز بی اختیاری دارم چ باید کرد؟

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. تمرینات کگل را هم هر روز انجام دهید و از متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

  31. Avatar photoکیمیا گفت:

    سلام، وقتتون بخیر
    ببخشید آیا بواسیر در بی اختیاری گاز روده نقش داره؟ و اینکه آیا ورزش کگل برای کسانی که بواسیر دارن مشکلی ایجاد نمی کنه؟

    1. بله ممکن است هموروئید منجر به کاهش اختیار در نگهداشتن گاز و مدفوع شود. همچنین اگر مقعد دیلاته شده است و تنگی و زخم شقاق مقعدی ندارد می توانید تمرین کگل را انجام دهید.

  32. Avatar photoشاهین گفت:

    سلام خانم دکتر
    من ۱۹ سالمه تقریباً از ۱۶سالگی بدون هیچ مریضی یا اتفاق خاصی دچار بی اختیاری گاز شدم البته یادمه با موتور خودم زمین و یکی دوماه بعدش مریضیم شروع شد اوایل بهش توجه نکردم مشکل بزرگ تر شد و اجابت مزاج برام سخت شد چند بار با متخصص داخلی مراجعه کردم آزمایش دادم گفتن هیچ مشکلی نداری و بعد یه مدت خوب میشی و فقط چند تا قرص مهسل تجویز کردن که تأثیر چندانی نداشت تازه بی اختیاریم چند برابر شد الان خودمم نمی‌دونم چمن فقط میخوام بفهم اگر خودتون میتونید تشخیص بدین بیان خدمتتون اگر هم نه راهنمایی کنید پیش چه پزشکی برم؟

    1. بله می توانید از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  33. Avatar photoسمیرا گفت:

    سلام . من ۳۴ سالمه از ۱۵ سالگی بر اثر اضطراب و استرس شدید که در یک لحظه بهم وارد شد دچار بی اختیاری گاز روده شدم و در موقع دفع یه تکه گوشت کوچک بیرون میاد که نمیدانم مربوط به بی اختیاریه یانه؟ ایا امیدی به درمان هست یا نه ؟ لطفا راهنمایی کنید .

    1. احتمالا به هموروئید داخلی درجه 4 مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. برای درمان هموروئید در مراحل اولیه دارو تجویز می شود. اما احتمالا شما نیاز به جراحی یا لیزر هموروئید خواهید داشت.

  34. Avatar photoنسترن گفت:

    سلام، آیا هموروئید باعث و یکی از علت های بی اختیاری گاز روده هست؟ و کسی که هموروئید داره می تونه ورزش کگل انجام بده؟! ممنون میشم پاسخ بدید

    1. بله هموروئید می تواند منجر به بروز بی اختیاری گاز شود و تمرین کگل برای اکثر بیماران هموروئید مناسب است. به خصوص برای بیمارانی که عضلات مقعد و کف لگن آنها ضعیف شده است.

  35. Avatar photoولی کشاورز گفت:

    سلام خدمت خانم دکترعزیز،
    همسرم بعدازعمل ستون فقرات دچارعدم کنترل گازروده شده، که بعدازعمل مشخص شددردهمسرم برای ستون فقرات نبوده درداردنبالچه هست ودرداولیه همچنان ادامه داردآیاممکنه عدم کنترل گاز بخاطردرددنبالچه باشه واگه دنبالچه برداشته بشه ممکنه عدم کنترل گازروده برطرف بشه، ممنون ازراهنمایبتون

    1. ممکن است این وضعیت از عوارض جراحی ستون فقرات باشد. یا حتی به دلیل مشکلات در نخاع و دنبالچه. توصیه می کنم به یک فیزیوتراپ کف لگن مراجعه کنید.

  36. Avatar photoبنده خدا گفت:

    سلام خانوم دکتر من پسر هستم
    من در سن نوجوانی به مدت حدودا به مدت ۷ ماه به فاصله هربار ۷۲ ساعت خوارضایی مقعدی داشتم(وارد کردن جسم به مقعد) الان هم طبق عکس هایی که دیدم شقاش مقعد دارم و به گشادی مقعد هم مبتلا شده ام
    چکار کنم موقتا از شدید تر شدن بیماری جلوگیری کنم؟
    آیا تمرینات کگل برای من خوبه؟

    1. اخیرا روش هایی برای درمان بی اختیاری مقعد با لیزر انجام می شود. علاوه بر دریافت داروی قوی از یک متخصص توصیه می کنم اگر دچار اسپاسم مقعدی نمی شوید تمرین کگل را انجام دهید.

  37. Avatar photoعباس گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی خسته نباشین من یه پسر ۲۹ ساله هستم که که یکسال پیش با تشخیص متخصص مبتلا به کنسر رکتوم شدم که بعد از ۲۸ جلسه رادیوتراپی و بعد از دو ماه جراحی باز کردم و از رکتوم من کوتاه کردن و برای شش ماه کیسه ایلوستومی داشتم همزمان شیمی درمانی هم میکردم که نهایتا اذر ماه امسال جراحی کردم و کیسه رو برداشتن
    الان بین روی زیاد و پشت سرهم دارم و دچار بی اختیاری گاز روده شدم با دفع زیاد و مدوام باده شکم
    و نیز دچار سوزش معقد و زخم معقد بر اساس تکرر خروج مدفوع شدم
    خواستم درمانی برای وضعیت من هست تمام زندگیم مختل شده
    ایا کاملا درمان میشم؟

    1. برای درمان زخم یا همان شقاق مقعدی می توانیم پماد قوی تجویز کنیم. اما اگر اسهال و دفع غیر طبیعی ادامه داشته باشد مجدد دچار زخم و شقاق خواهید شد. بنابراین با جراح معالج خود در ارتباط باشید و از یک متخصص تغذیه و متخصص گوارش نیز وقت ویزیت بگیرید تا مشکل دفع مدفوع شما به طور ریشه ای درمان شود.

  38. Avatar photoآرش گفت:

    با سلام خانم دکتر من مدتی هستش که تو شبها بی اختیار گاز معده از من خارج میشه جوری که همیشه با صداش بیدار میشم این مسأله قبلا هر چندین ماه برام رخ میداد ولی تازگیا چندین روز یکبار و واقعا منو اذیت می‌کنه الان بنده هر دو هفته یکبار بتهران شبانه با اتوبوس رفت و آمد دارم فعلا تو اتوبوس برام اتفاق نیفتاده ولی الان که بیشتر شده میترسم تو اتوبوس این اتفاق بیافته و موجب شرمساری و آبروریزی بشه خواهشاً کمکم کنید که تو اینجور موقعیتها حداقل کاری کنم که این اتفاق برام پیش نیاد و ممنون میشم واقعا.

    1. علاوه بر اصلاح رژیم غذایی و بررسی وضعیت گوارش لازم است مقعد نیز معاینه شود. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *