دسته: اطلاعات عمومی پزشکی

تنقیه چیست؟

تنقیه در لغت بعنوان “پاک و پاکیزه نگهداشتن نگه داشتن” معنا می شود، و در علم پزشکی با نام انما شناخته می شود. چه زمانی به تنقیه نیاز داریم؟ و چه کسانی می توانند تنقیه را انجام دهند؟ تنقیه برای افرادی که دچار یبوست های شدید و طولانی مدت هستند، و یا با ولولوس دست و پنجه نرم می کنند، میتواند مشکل گشا و کمک کننده باشد. اما این روش آخرین راه مواجهه با یبوست است. بدون مشورت پزشک نباید این عمل را انجام دهید. با استفاده مکرر از تنقیه دچار عوارض گوناگونی خواهید شد. در مواقعی که بیمار دچار یبوست شدید است و چند روز است که عمل دفع را انجام نداده است توصیه می شود که عمل تنقیه انجام شود. زیرا با عمل دفع خشک و سفت ممکن است دچار پارگی در ناحیه مقعد و بروز بیماری شقاق و هموروئید شوید.

روش انجام تنقیه چگونه است؟

برای انجام تنقیه لازم است تا ابتدا فرد مراجعه کننده برای فرایند تنقیه توجیه شود و توضیحاتی از قبیل الزام انجام تنفس عمیق و از راه دهان حین انجام تنقیه، توسط پرستار و یا بهیار به او داده شود. سپس لوله رکتال توسط پرستار به کن وصل شده و کن از محلول تنقیه که شامل مواد مسهل است، پر می شود.

نکته بهداشتی: قبل از استفاده از تخت حتما از پد های زیرانداز شخصی استفاده شود.

شخص مراجعه کننده قبل از انجام تنقیه باید به پهلوی چپ بخوابد و پرستار (بهیار) به دقت و آرامی لوله ی رکتال را به مقعد او وارد کند پس از اطمینان از وارد شدن رکتال، پرستار مسدود کننده مایع که به لوله ی رکتال متصل است را به آرامی باز کرده و محلول وارد روده بزرگ می شود.

میزان و مقدار محلول باید بر اساس تجویز پزشک و همچنین توانایی تحمل فرد مراجعه کننده در نگهداری محلول تعیین شود. سپس برای جلوگیری از آسیب به اسفنکتر ها به آرامی لوله خارج می شود و بیمار باید این محلول را بین ۵ تا ۱۵دقیقه نگه دارد. همچنین تمامی تجهیزات لازم برای دفع (لگن،توالت) باید در فاصله زمانی بین ۵ تا ۱۵دقیقه بعد از خروج لوله باید در دسترس فرد قرار داشته باشد.

مواد تنقیه انواع مختلف اما با هدف یکسان یعنی تخلیه مدفوع دارد،تنقیه از نظر مواد مورد استفاده در آن دسته بندی می شود که بر اساس تشخیص و تجویز پزشک ممکن است تنقیه با محلول های محتوی آب و نمک، تنقیه با روغن های ملین کننده و یا تنقیه با شیاف باشد.

تنقیه، راهکار موقتی!

بهتر است بدانیم که تنقیه (با هر روشی) راه حل قاطع و دائمی برای رفع یبوست نخواهد بود، چرا که ممکن است در اثر انجام مکرر تنقیه دچار بسیاری از مشکلاتی مانند:

  • تنبلی روده و به نوعی عادت به انجام تنقیه
  • ایجاد اصطکاک رکتال با روده و در نتیجه سوراخ شدن روده
  • اختلال در جذب برخی داروها از طریق روده
  • برهم خوردن تعادل آب و مواد معدنی بدن به علت جذب آب از روده و تغییر در فشار اسمزی (فشار ناشی از وجود نمک های معدنی در بدن)
  • اتقباضات شکمی شدید و در برخی موارد رفلاکس معده، استفراغ و همچنین از بین رفتن میکرو باکتری های مفید روده  شویم، اما قبل از اینکه کار به حتی یبوست بکشد، براحتی با شیوه ی زندگی سالم می توان از بروز بسیاری از این بیماری ها جلوگیری کرد.

مزایا و معایب تنقیه

در کنار معایبی که گفته شد، نباید فراموش کنیم که با تنقیه، مواد دفعی قدیمی در روده که اغلب در نتیجه یبوست بوجود آمدند، دفع شده و به تمیزی روده کمک می کند و حتی باعث از بین رفتن و تخلیه مواد دفعی باقی مانده در روده بزرگ برای جلوگیری از دفع در هنگام زایمان زنان باردار می شوند، که البته در هر دو مورد (افراد دچار یبوست و یا زنان باردار) بهتر است این فرایند را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهند.

خطرات تنقیه!

تنقیه برای افرادی که مبتلا به بیماری های زیر می باشند خطرناک است:

  • کرون
  • هموروئید
  • کولیت
  • سرطان روده خط قرمز و خطرناک محسوب می شود و حتما باید تحت نظر پزشک تنقیه تجویز و انجام شود.

در پایان داشتن تغذیه مناسب و همچنین استفاده از فیبر های غذایی(میوه ها، سبزیجات) و مصرف مایعات بویژه آب ضمن تامین املاح بدن می توانند برای جلوگیری از بسیاری از بیماری های گوارشی از جمله یبوست و در نتیجه عدم نیاز به تنقیه موثر واقع شود. برای هماهنگی وقت تنقیه با مطب تماس بگیرید.

پرسش های متداول عمل تنقیه

1-آیا تنقیه دردناک است؟

ممکن است ناراحت کننده باشد، اما قاعدتا دردناک نیست. در صورت وجود درد، کار را متوقف کنید و به دنبال مشاوره پزشکی باشید. بهتر است برای انجام عمل تنقیه از یک پرستار یا بهیار با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. برای تنقیه در منزل توسط بهیار باتجربه با مطب تماس بگیرید.

2-آیا بعد از تنقیه می توان فعالیت های عادی را از سر گرفت؟

در بیشتر موارد، بعد از اتمام کار می توان به روال عادی برگشت. ولی از آنجا که گاهی ممکن است تا چند ساعت بعد هم حرکات روده ادامه داشته باشد، بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که بعد از انجام عمل، بقیه روز را در خانه بمانید.

3-چه خطراتی در هنگام استفاده از تنقیه وجود دارد؟

اگر تنقیه با فشار انجام شود احتمال ایجاد سوراخ های ناشی از پاره شدن پوشش داخلی روده بزرگ وجود دارد که می تواند باعث نشت محتویات روده بزرگ در بدن شود. استفاده از مایعی که خیلی گرم یا سرد است نیز، می تواند باعث ناراحتی یا درد شود. دمای مایع باید در حد دمای اتاق باشد.

4-موارد منع مصرف تنقیه چیست؟

موارد منع مصرف شامل انسداد رکتوم توسط تومور، پرولاپس رکتال (در مبتلایان به بواسیر)، سندرم حاد عروق کرونر یا هر شرایطی که سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازد (مانند HIV پیشرفته یا شیمی درمانی سرطان) است.

5-عوارض استفاده زیاد از تنقیه برای درمان یبوست چیست؟

تنقیه برای درمان مداوم یبوست در نظر گرفته نشده است. انجام این کار می تواند باکتری های مضر را به روده وارد کند. بعلاوه، اگر مدفوع خیلی سخت باشد، خروج ناگهانی مایعات و مدفوع از روده ها می تواند باعث پارگی روده شود. بهترین راه درمان یبوست استفاده کافی از فیبر غذایی، نوشیدن مایعات، انجام فعالیت های بدنی و در صورت لزوم استفاده از ملین هاست.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام.ببخشید .مریضی که عمل جراحی هموریید انجام داده و ۵ روزه نتونسه مدفوع کنه با اینکه مدام داره روغن کرچگ استفاده میکنه میشه تنقیه انجام داد؟؟؟

    • سلام بله حتما باید تنقیه انجام شود اما توسط یک پرستار یا بهیار ماهر. به هیچ عنوان این کار را خودتان در منزل برای ایشان انجام ندهید.

  • سلام، من گاهي اوقات براي رفع يبوست در انتهاي روده راست از شير شلنگ استفاده مي کنم ايا اينکار درست است؟

    • سلام خیر به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید زیرا باعث آسیب به ناحیه می شود. برای درمان یبوست از رژیم غذایی پرفیبر استفاده کنید، روزی 10 لیوان آب بنوشید و حداقل 30 دقیقه به طور مدام پیاده روی کنید یا یک ورزش منظم انجام دهید. اگر مشکل یبوست حل نشد به یک متخصص گوارش مراجعه کنید.

  • سلام من از وقتي كه بچه بودن اين كار رو انجام ميدادم تقريبا زي ده سال بودم تا الان كه ٢٥ سالمه و هميشه بيشتر از نيم ساعت تو دستشويي ميشينم و اب وارد مقعد ميكنم با فشار بالا چندين و چندين بار وبدون اين كار نميتونم مدفوع كنمكه از اين مساله عذاب ميكشم مشكلات معده هم دارم هميشه شكمم پر باده و باد از دهنم هم خارج ميشه ميخواستم راهنماييم كنيد چون تو عذابم

    • سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید تا درصورت بروز بیماری های هموروئید و شقاق درمان مناسب برای شما انجام شود. برای کنترل یبوست نیز یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید و هر روز پیاده روی کنید. اگر درمان یبوست با روش های خانگی حاصل نشد باید به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  • (مشکلم خیلی جدیه لطفا زود جواب میدین؟)
    سلام خسته نباشین
    جسارتن میخواستم بدونم اگه مدفوع خشک در مقعد گیر کرده باشه و نشه اونو دفع کرد مواد یا محلولی هست که با تنقیه بشه مدفوع گیر کرده در مقعد رو خیلی نرم و بدون مشکل دفع کنیم؟

    • سلام بله به یک کلینیک یا درمانگاه مراجعه کنید تا تنقیه اصولی را برای شما انجام دهند. خودتان این کار را انجام ندهید

  • سلام من دوسال هست که یبوست دارم و ۱۷ سالمه
    عده ای میگن یبوستم به دلیل استرس و بی تحرکیه ، و عده ای هم می گن به دلیل بلغمی بودنمه .
    خیلی رژیم غذایی مو رعایت می کنم و غذا های فیبر دار ، اب ، مایعات هم زیاد می خورم ، و فست فود و غذای های ناسالم هم اصلا نمی خورم ، اما نمی دونم چرا هر روز یبوست دارم ، با اینکه آلو و انحیر هم بسیار می خورم .
    میشه شما راهنمای کنید با تشکر ...

    • سلام اگر فعالیت بدنی کمی دارید یک ورزش منظم روزانه را انجام دهید. به یک متخصص گوارش نیز مراجعه کنید. اگر در ناحیه مقعد زخم شقاق داشته باشید نیز می تواند منجر به تنگی مقعد و در نهایت یبوست شود. برای درمان هموروئید و شقاق نیز بهتر است به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

  • سلام
    درد و خون ریزی در ناحیه مقعد دارم.
    همچنین بیرون زدگی بعد از دفع که باید با دست درستش کنم و جا بندازم.
    البته درد و خونریزی دائمی نیست و هنگام دفعه.که همینم همیشگی نیست.ولی بیرون زدگی همیشگیه و بعد هر دفع باهاش مواجهم.
    آیا هموروئیده یا پرولاپس یا چیز دیگه؟
    آیا با عمل لیزر کاملا،تأکید میکنم ،کاملا همه عوارضی که عرض کردم خوب میشن؟
    آیا نیاز به استراحت بعد از عمل هست؟اگه آره،چند روز؟
    اگه لازم باشه عکس از بیرون زدگی بفرستم.

    • سلام احتمالا دچار هموروئید داخلی درجه سه شده اید. بعد از معاینه تشخیص نهایی اعلام می شود. اگر تهران تشریف ندارید می توانید با مطب ویزیت آنلاین هماهنگ کنید برای ارسال عکس. اگر لیزر هموروئید را انجام دهید فقط یک شب در منزل نیاز به استراحت دارید و از فردای روز عمل با لیزر می توانید راه بروید و به کارهای روزمره خود برسید. من جراحی های با لیزر بدون عود و بازگشت انجام می دهم.

  • سلام وقتتون بخیر .ممتون از صبر و پاسخگوییتون. من همورویید داشتم و عملش کردم سه چهارسال پیش. فکر میکنم خوب شد کامل. ولی الان لباس زیرم به مدفوع آغشته میشه گاهی. انگار همیشه دور مقعدم کثیف میشه. علتش چیه؟ خسته شدم واقعا ...

  • سلام من 27 سالم هست، در هندوستان هستم، حدود 5 سال میشه که با IBS درگیر هستم و همیشه یبوست دارم و یا اینکه هنگام دستشویی تخلیه کامل انجام نمیشه، میخواستم بپرسم که آیا تنقیه برای من خوب هست؟ و اگر بله کدام محلول ها رو استفاده کنم و اگر با آب خالص انجام شود درست است؟

    • سلام عمل تنقیه را به هیچ عنوان انجام ندهید. رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از غذاهای تند و ادویه دار اجتناب کنید. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید و داروی مناسب مصرف کنید. شما می توانید از مطب من وقت ویزیت آنلاین برای درمان هموروئید و برای دریافت رژیم غذایی مناسب بگیرید. عمل تنقیه در مواقع خاص و توسط متخصص این کار انجام می شود. اگر این کار خودتان انجام دهید ممکن است به بافت مقعد آسیب برسانید. همچنین تکرار بیش از اندازه تنقیه حتی به طور اصولی می تواند منجر به ضعیف شدن عضلات مقعد و عوارض دیگری شود.

  • سلام من دچارگرفتگی سیاهرگ هستم ویبوست شدیدگرفتم به هیچ عنوان نمیتونم دستشوی برم چکارکنم

    • سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر بیشتر از 3 روز است که اجابت مزاج نداشته اید به شدت از زور زدن و دفع با فشار خودداری کنید و از یک پرستار یا بهیار برای عمل تنقیه کمک بگیرید.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674