زمان عمل کیست مویی

چه زمانی باید کیست مویی را عمل کنیم؟ این ممکن است سوال بسیاری از مراجعینی باشد که مبتلا به کیست مویی می باشند. کیست مویی در مراحل اولیه ممکن است تنها شامل چند سوراخ ریز باشد. در موارد پیشرفته تر کیست مویی دچار عفونت، آبسه و در نهایت فیستول می گردد.

گاهی بیمار در شرایط زمانی قرار داد که امکان عمل جراحی فوری کیست مویی را ندارد. این خبر خوب به شما داده می شود که جراحی کیست مویی اورژانسی نیست. اما به این معنی نیست که آن را به حال خود رها کنید. تا زمان انجام عمل جراحی یا لیزر کیست مویی حتما به یک متخصص جراحی مراجعه کنید تا وضعیت شما تحت نظر باشد.

در پایان این مقاله شما متوجه می شوید که تغییر زمان عمل کیست مویی و یا به تعویق و تاخیر انداختن کیست مویی تا چه اندازه مجاز است. همچنین درمی یابید که اگر کیست مویی عمل نشود چه عوارضی دارد. همچنین با مدت زمان نقاهت بعد از جراحی کیست مویی با روش های مختلف آشنا خواهید شد.

بهترین زمان عمل کیست مویی

بهترین زمان عمل کیست مویی در همان مراحل اولیه تشخیص کیست مویی است. هرچه کیست مویی کوچک تر باشد و عفونت جدی نداشته باشد سریعتر و بهتر به جراحی سرپایی کیست مویی پاسخ می دهد. در نظر داشته باشید که عمل جراحی کیست مویی مثل جراحی آپاندیس فوری نیست.

به محض مشاهده هر گونه کیست، سوراخ های کوچک که اغلب عفونی هستند و غالبا در ناحیه ی بالای شکاف باسن نمایان می شوند، سریعا به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. تا در اولین فرصت نسبت به جراحی کیست مویی اقدام نمائید. درمان کیست مویی با روش های خانگی امکانپذیر نیست و تخلیه و جراحی کیست الزامی است.

تغییر و تاخیر در زمان عمل کیست مویی

اغلب مبتلایان کیست مویی نوجوانان و جوانانی می باشند که برای امتحانات یا کنکور آماده می شوند. در برخی موارد نیز بزرگسالانی کاندیدای عمل جراحی کیست مویی می باشند که به دلیل محدودیت های مالی و یا زمانی نمی توانند عمل کیست مویی را به طور اورژانس انجام دهند. در این مواقع اگر بیمار کیست مویی تحت نظر متخصص جراحی باشد می تواند حتی تا 2 ماه عمل کیست مویی را به تاخیر بیاندازد.

معمولا اگر نوجوانان و جوانان در دوره امتحانات به سر می برند متخصص جراحی توصیه می کند تا بعد از دوره امتحانات مراجعه کنند تا دچار استرس و نگرانی نشوند. اگر قرار است زمان عمل کیست مویی قبل از امتحانات باشد توصیه می شود جراحی به روش بسته و با لیزر پرتوان انجام شود. زیرا این روش جراحی دردسر و نقاهت جراحی باز را ندارد و وقت بیمار جهت انجام مراقبت های بعد از عمل کیست مویی گرفته نمی شود.

در نظر داشته باشید که هرچه عمل جراحی کیست مویی به تاخیر بیافتد احتمال بروز عوارضی مثل آبسه و فیستول بالا می رود.

طول مدت زمان عمل کیست مویی

طول مدت زمان عمل کیست مویی بسته به روش جراحی کیست مویی و پیشرفت کیست مویی متفاوت خواهد بود. انواع جراحی کیست مویی را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  1. جراحی بسته کیست مویی
  2. جراحی باز کیست مویی

همچنین وسیله ای که برای جراحی کیست مویی استفاده می شود بسته به مهارت متخصص جراحی در استفاده از ابزار جراحی متفاوت خواهد بود. بهترین و مدرن ترین ابزاری که در جراحی کیست مویی مورد استفاده قرار می گیرد لیزر پرتوان دی اکسید کربن می باشد. در صورتی که متخصص جراحی مهارت کافی در استفاده از لیزر برای جراحی داشته باشد بهترین گزینه برای عمل جراحی بسته کیست مویی می باشد.

با توجه به توضیحات بالا عمل جراحی کیست مویی ممکن است بین 20 دقیقه تا 40 دقیقه طول بکشد.

نکته قابل ذکر دیگر زمان تحت نظر بودن شما بعد از انجام عمل خواهد بود. که این مدت زمان بعد از عمل کیست مویی حدود یک الی سه ساعت و با نظر متخصص جراحی خواهد بود. در نهایت با اجازه جراح معالج مرخص خواهید شد.

زمان نقاهت بعد از عمل کیست مویی

زمان و دوره نقاهت بعد از عمل کیست مویی براساس نوع عمل کیست مویی متفاوت است. اگر عمل کیست مویی با لیزر انتخاب شما باشد، نگران نباشید. بیمارانی که تحت جراحی بسته کیست مویی با لیزر قرار می گیرند تنها یک شب در منزل استراحت می کنند و از یک روز بعد می توانند راه بروند و کارهای روزمره خود را انجام دهند. لیزر کیست مویی کوتاهترین دوره نقاهت را دارد. اما این زمان بعد از عمل کیست مویی به روش باز به حدود ۴ هفته افزایش میابد. معمولا 2 ماه طول می کشد تا زخم باز کیست مویی بسته شود.

این مدت زمان را با رعایت نکات بهداشتی و تعویض منظم پانسمان می توانید کاهش دهید. در هر صورت بهبودی کامل شما توسط جراح معالج شما تشخیص داده خواهد شد.

سوالات متداول زمان عمل کیست مویی

1-آیا عمل جراحی کیست مویی دردناک است؟

طی زمان عمل جراحی کیست مویی دردی را احساس نمی کنید. اگر جراحی با لیزر و به روش بسته انجام شود دردی قابل توجهی بعد از جراحی ندارید. این درد با یک مسکن ساده قابل کنترل است. جراحی سنتی کیست مویی با روش باز و با تیغ جراحی و کوتر معمولا دردناک است و تا هفته ها ممکن است دچار درد و سختی شوید.

2-آیا بعد از جراحی کیست مویی باید در کلینیک بمانیم؟

عمل جراحی کیست مویی به طور سرپایی انجام می شود و بستری ندارد. مگر در مواقع خاص برای بیماران خاص. متخصص جراحی اگر مشکوک به خونریزی محل جراحی کیست مویی باشد بیمار را یک شب در کلینیک یا بیمارستان بستری می کند. بعد از جراحی کیست مویی به روش بسته انجام شده باشد بیمار یک شب در منزل استراحت می کند و نیازی به بستری نیست.

3-آیا می توان جراحی کیست مویی را تا 6 ماه به تاخیر انداخت؟

در برخی مواقع بیمار موقعیت جراحی کیست مویی در زمان مناسب را ندارد. در این مواقع می توانید با مشورت متخصص جراحی خود عمل جراحی را به تاخیر بیاندازید. در صورتی که تحت نظر متخصص جراحی باشید و دچار عوارض کیست مویی نشوید می توانید عمل جراحی کیست مویی را به تاخیر بیاندازید.

4-آیا به تاخیر افتادن زمان عمل کیست مویی خطرناک است؟

کیست مویی پایین کمر به خودی خود خطرناک نیست. اگر تحت نظر متخصص جراحی باشید و به هر دلیلی زمان عمل جراحی کیست مویی را به تاخیر بیاندازید خطری شما را تهدید نمی کند. اما دقت کنید که اگر کیست مویی دچار آبسه شود منجر به بروز فیستول های متعدد می گردد. در نهایت عفونت درمان نشده منجر به بروز خطراتی می شود که نیازمند کنترل جدی است. بنابراین مراجعه به متخصص جراحی را فراموش نکنید.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام خسته نباشید
    خانم دکتر من ماه رمضان روزه گرفتم از بعد ماه رمضان در ناحیه مقعد زخم ایجاد شده الان یه ماه درد دارم وسوزش موقع خروج مدفوع هم از درد نمیتونم کامل خارج کنم خیلی اذیتم تو رو خدا راهنماییم کنید

    • سلام احتمالا به دلیل روزه داری و عدم مصرف آب کافی دچار کم آبی و یبوست شده اید. حتما به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید و برای رفع مشکل کم آبی آب و آبمیوه زیاد مصرف کنید.

  • سلام خانم دکتر. وقتتون بخیر. من در 19 سالگی متوجه شدم کیست مویی دارم. بعد از دانشگاهم که به سربازی رفتم 24 سالم بود. اونجا به یه پزشک نشون دادم و با لیزر انجام دادن و گفتن مشکلی نیست. الان 28 سالمه و باز دوباره برگشته و به طرف بالا یعنی نزدیک ستون فقراتم در حال حرکت است. از سوراخ ایجاد شده تا اونجا حدود 5 سانتی متر هست هر از گاهی که آبسه می‌کند خودش چرک و خون میاد بیرون و درد ندارد. باید عمل جراحی کنم ویا همون لیزر درمانی؟ ممنونم با تشکر.

    • سلام شما باید جراحی با لیزر پرتوان و به روش بسته انجام دهید. لیزر درمانی با لیزر کم توان به تنهایی برای درمان کیست مویی کاربرد ندارد. به علاوه بعد از جراحی موهای زائد ناحیه را با یک روش مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید تا دیگر دچار عود کیست مویی نشوید.

  • سلام خانم دکتر من فهمیدم کیست مویی دارم . برای جلوگیری از پیشروی آن چه کار باید کرد؟

    • سلام اگر آبسه و عفونت دارد بهتر است که فعلا سرپایی توسط جراح تخلیه شود. همچنین موهای زائد ناحیه را با روشی مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید تا کیست مویی بزرگتر نشود. ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید و از پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی خودداری کنید.

    • سلام خانم دکتر من ۱۸ سالمه و همین هفته پیش عمل کردم چندتا سوال داشتم مممون میشم جواب بدید اول اینکه دکتر به من گف باید عمل بازانجام بدیم نه بسته چون عفونت داره دوم اینکه من بازیکن والیبالم و چند وقت دیگ مسابقاتم میخواستم بدونم کی میتونم برم سر تمرین و اینکه دکتر تا کی باید پانسمان عوض کنم چون واقعا درد داره
      ممنون میشم جواب بدید🧡💛

      • سلام با توجه به این که جراحی باز انجام داده اید تا زمان بهبودی کامل زخم باز جراحی کیست مویی لازم است پانسمان را هر روز تعویض کنید و نباید ورزش کنید وگرنه زخم شما ترمیم نمی شود.

  • سلام خانم دکتر من 18سالمه فهمیدم کیست مویی دارم .برای جلوگیری از پیشروی بیماری چه کار باید کرد؟
    واینکه من الآن موقیعت عمل جراحی ندارم ویک توضیحی درباره ی هزینه ی عمل جراحی بفرمائید.

    • سلام اگر در حال حاضر نمی توانید برای عمل جراحی کیست مویی مراجعه کنید بهتر است تحت نظر یک متخصص جراحی باشید. هزینه عمل و لیزر کیست مویی بعد از معاینه مشخص می شود. ممکن است هزینه جراحی کیست مویی با لیزر و به روش بسته بالاتر از بقیه روش ها باشد اما نقاهت بسیار کوتاهی دارد و احتمال عود نزدیک به صفر است.

  • خانم دکتر اگر جراحی کیست مویی را به تاخیر بندازیم در هزینه تغییری ایجاد میشه؟

    • سلام اگر جراحی کیست مویی به تاخیر بیافتد ممکن است که دچار عوارضی مثل آبسه و فیستول شوید. به این ترتیب هم هزینه درمان کیست مویی افزایش می یابد و همینطور ممکن است روند درمان سخت تر و پیچیده تر شود.

  • سلام من کیست مویی دارم که آبسه کرده بود و دکتر جراح آبسه را تخلیه کرد تا بعد از امتحانام برای جراحی مراجعه کنم می خواستم بدونم چی کار کنم که دیگه تو این فاصله آبسه نکنه

    • سلام بسیار عالی است که تحت نظر جراح زمان عمل جراحی کیست مویی را به تاخیر انداخته اید. برای جلوگیری از بروز آبسه کیست مویی توصیه می کنم موهای زائد ناحیه را با یک روش مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید. ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارید و از نشستن طولانی بر روی این ناحیه خودداری کنید.

  • سلام من حدود یک ماه پیش کیست مویی رو تخلیه کردم اما الان سه چهار روز است که از ناحیه چرک ترشح میشود و امروز هم خونریزی کرد.اما اصلن درد و فشار یا ورم ندارد

    • سلام آیا محتویات کیست مویی را خودتان تخلیه کردید؟ حتما به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا اقدامات لازم را برای شما انجام دهند.

  • سلام وقت بخير من وسط كمر م رو ستون فقرات قرمز شده و درد ميكنه ايا ميتونه كيست مويي باشه

  • سلام
    من بالای شکاف باسنم یک سوراخ خیلی ریز ایجاد شده و موقع نشستن درد کمی احساس میکنم. سرچ کردم متوجه شدم از کیست مویی میتونه باشه.. گهگاهی هم مایعی ازش خارج میشه که فکر میکنم همون چرک و عفونت هست. میخواستم بدونم این مساله در مراحل اولیه س و درمانش حتما جراحیه یا خیر؟
    چون آبسه یل تورم ایجاد نشده و درد هم خیلی شدید نیست

  • سلام
    من از ۱۱سال پیش کیست مویی دارم که هر سال یکی دو بار عفونت میکنه و خودم تخلیه میکنم.چون خیلی از جراحیش میترسیدم هیچ وقت جرات نکردم برم دنبالش‌‌.ولی الان میخوام با لیزر پرتوان به روش بسته جراحی کنم.میخوام بدونم بعد این عمل امکان عود داره بازم؟و اینکه این همه زمان گذشته جراحیشو سخت تر مینه؟

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674